شماره‌گذاری و تحویل خودروهای پارکینگ ایران خودرو

اخبار خودروهای ناقص و دپو شده

8 مهر 1402 15:55

شماره‌گذاری و تحویل خودروهای پارکینگ ایران خودرو

مهر 1402: پس از آن که مطلبی مبنی بر دپوی خودروها برای افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار را به ایران خودرو نسبت دادند، این شرکت خبر را رد کرده و درباره آن توضیح داد هیچ خودرویی به بهانه افزایش قیمت در پارکینگ ها متوقف نشده و پارکینگ های موجود در روال عادی شماره گذاری و حمل و بارگیری خودروها به مقصد نمایندگی های سطح کشور هستند.

برخلاف آن چه در رسانه ها به شکلی نامعتبر و غیر حرفه ای به نقل از «منابع آگاه» و «اطلاعات واصله» عنوان شده، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو برابر روال همیشگی است که این خودروها نیز در جریان شماره گذاری و حمل به نمایندگی ها هستند.

ایران خودرو عنوان کرده که در ماه های اخیر با وجود شرایط سخت تامین و تولید، توانسته میانگین تولید روزانه را همچنان بیش تر از دو هزار دستگاه خودرو حفظ کند و همواره به دنبال افزایش عرضه و انجام تعهدات به مشتریان است. این خودروساز توانسته از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست مهرماه با تولید بیش از 276 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری، رشد 15 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند و در صدد است تا این میزان را تا پایان سال به رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته برساند.

برخلاف ادعای این رسانه ها مبنی بر عدم عرضه خودرو در دور دوم سامانه یکپارچه، ایران خودرو تصریح کرده، در دور اول فروش در این سامانه به دلیل استقبال بالای مشتریان، تمامی تولیدات این شرکت تا پایان سال به فروش رفته و امکان عرضه در مراحل بعدی امکان پذیر نبوده است، لذا ایجاد شائبه در میان مشتریان و متقاضیان درخصوص عدم عرضه برای افزایش قیمت جز ایجاد التهاب در بازار و از بین رفتن اعتماد عمومی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

علاوه بر آن تعداد محدودی خودرو به دلیل تمدید مجوزهای استانداردی در پارکینگ ها وجود دارد که در حال حاضر مشکل شماره گذاری محصول هایما از طریق سازمان ملی استاندارد رفع شده و در حال شماره گذاری است و شماره گذاری محصول رانا پلاس نیز در هفته جاری از سرگرفته خواهد شد؛ بنابراین ادعای دپو در سایت های مرکزی، تبریز و خراسان ایران خودرو کاملا کذب و بی اساس است.

همچنین حدود دو هزار و 500 دستگاه محصول جدید تارای سال دستی و اتوماتیک (V4و V1) در پارکینگ سایت مرکزی موجود است که در انتظار دریافت مجوز شماره گذاری و همچنین قیمت گذاری از سوی نهادهای مرتبط است، ضمن این که تاکنون برنامه فروشی برای آن اجرا نشده و فاقد تعهد به مشتریان است.

افزایش دپو خودرو در تابستان 1402

شهریور 1402: طبق گزارش مردادماه پژوهشکده پولی و بانکی، که بخشی از آن به موضوع موجودی محصول در انبار صنایع بورسی اختصاص داده شده، علاوه بر کاهش تولید خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، دپوی خودرو نیز افزایش داشته است. طبق گزارش، موجودی انبار خودروسازان در مرداد بالغ بر 7/ 27درصد رشد کرده است. همچنین در سه‌ماهه منتهی به مرداد امسال موجودی انبار خودروسازان 9/ 8درصد رشد داشته است. این در حالی است که در بازه زمانی یک‌ساله منتهی به مرداد 1402، موجودی انبار خودروسازان رشد منفی حدود 7/ 0 درصدی را ثبت کرده است.

(عکس: دنیای اقتصاد)

رشد دپوی خودرو درحالی اتفاق افتاده که صنایع بورسی به صورت میانگین در این ماه با رشد منفی محصول در انبار مواجه بوده‌اند و فقط صنایع خودرو و قطعات، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی افزایش در موجودی انبار داشته‌اند.

دپوی محصولات ایران خودرو و توضیحات این خودروساز

خرداد 1402: ایران خودرو‌ در چند هفته اخیر ظرفیت فعالیت و تولید خود را در برخی سایت‌های استانی کاهش داده است؛ از سوی دیگر این‌ خودروساز‌ به بهانه نبودن قطعه، اقدام به دپوی 3 محصول پرطرفدار خود کرده است. این کار می‌تواند منجر به فروش این خودروها خارج از طرح یکپارچه با نرخ‌های آزاد در بازار به صورت قطره چکانی شود و نهایتا بازار را ملتهب و قیمت‌ها را مجددا افزایش دهد. ایران خودرو در توجیه کاهش تولید و همچنین دپوی محصولات خود، کمبود و کسری قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه توسط گمرک را به عنوان علل اصلی اعلام کرده است.

این خودروساز مدعی شده است به دلیل کمبود قطعه و نرسیدن قطعه از چین، این خودروها امکان تزریق به سامانه یکپارچه را ندارند؛ این در حالی است که در یک سال گذشته عملا مشکل کسری قطعه خودرو رفع شده است و بحرانی هم در این خصوص گزارش نشده بود. لذا بررسی علت توقف تولید توسط مراجع نظارتی ضروری است.

ایران خودرو پیش از آغاز نوبت دوم طرح یکپارچه خودرو اعلام کرد که در نوبت دوم طرح نیز حضور خواهد داشت و حتی هایما هم عرضه می کند؛ اما پس از مصوبه شورای رقابت و عدم تغییر قیمت خودرو، این شرکت  عرضه  را ‌در سامانه یکپارچه متوقف کرد.

پارکینگ کارخانه ایران خودرو خراسان

طبق گزارش‌ها، تعداد زیادی هایما و پارس‌‌ تولیدی ایران خودرو در بینالود خراسان رضوی دپو شده است که در صورت عدم ورود جدی نهادهای نظارتی ممکن است در آینده‌ خارج از نرخ های شورای رقابت در بازار سوداگری عرضه شود.

پس از انتشار خبر دپوی محصولات ایران خودرو، این شرکت توضیحاتی را ارائه کرد که به شرح زیر بوده و به امضای علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو، در آمده است:

«طبق برنامه‌ریزی تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، از خردادماه سال گذشته، خودرو ناقصی به دلیل کمبود قطعه در این گروه صنعتی تولید و متوقف نشده و تمامی تولیدات به صورت کامل از کارخانه مستقیما به دست مصرف‌کنندگان رسیده است؛ ادعای مطرح شده در این مطلب از پایه نادرست و خلاف واقع بوده و در حال حاضر پارکینگ ایران‌خودرو خراسان مانند سایر پارکینگ‌های گروه صنعتی فاقد خودرو ناقص است. 

خودروهایی که در تصاویر منتشر شده به چشم می‌خورد، تولیدات ایران‌خودرو خراسان است که در حال حمل به نمایندگی‌ها و تحویل به مشتری است؛ بررسی آمار فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو و مراجعه به مراجع مرتبط از جمله وزارت صمت می‌توانست از ایجاد شائبه برای خبرگزاری معتبر کشور جلوگیری کند که فروش حدود ۸۰۰ هزار خودرو در مرحله نخست طرح فروش سامانه یکپارچه و متعهد شدن ایران خودرو به تحویل به موقع تعهدات، خودرویی را برای عرضه در سال جاری و در قالب مرحله دوم فروش یکپارچه باقی نگذاشته است که خبرگزاری فارس، خودروساز بزرگ کشور را متهم به دپوی محصولات به بهانه نبود قطعه و عدم حضور در سامانه یکپارچه کرده است.

این اتهامات در شرایطی عنوان شده است که بازار خودرو در هفته‌های اخیر به واسطه اقدامات ایران‌خودرو در زمینه آغاز تحویل پیش از موعد خودروهای سامانه یکپارچه روند کاهشی یافته و انتشار مطلب فارس می‌تواند نتیجه این اقدامات را با چالش مواجه کرده و بازار خودرو را دچار التهاب کند‌؛ طبق ادعای خبرگزاری فارس، ایران‌خودرو به بهانه کمبود قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه از گمرک اقدام به دپوی محصولات پرطرفدار خود کرده است، این در صورتی است طبق آمار، کل خودروهای موجود در پارکینگ ایران‌خودرو خراسان تا صبح امروز ۴۹۹۵ دستگاه شامل محصولات پارس، انواع خودروهای هایما و همچنین آریسان بوده است که همه خودروها در حال بارگیری و حمل، تحویل حضوری و یا در انتظار شماره‌گذاری هستند و هیچ خودرویی در این سایت تولیدی دپو نشده است؛ درحال حاضر ۸۵ درصد از خودروهای موجود در پارکینگ ایران‌خودرو خراسان، به مشتریان تخصیص یافته، شماره‌گذاری شده و درحال حمل و تحویل به مشتریان است و مابقی نیز در حال تخصیص، صدور فاکتور و آماده شدن برای تحویل است و تمامی خودروهای موجود ظرف دو هفته به دست مشتریان خواهد رسید.

پارکینگ کارخانه ایران خودرو خراسان

ایران‌خودرو در اقدامی به دلیل افزایش تحویل خودرو و محدودیت در ناوگان حمل کشور، امکان تحویل حضوری خودرو را در تمامی سایت‌های تولیدی خود فراهم کرده و مشوق‌هایی را برای مشتریان درنظر گرفته تا خودروها زودتر در اختیار آنان قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو به صورت روزانه به مراجع ذیربط نظارتی اعلام می‌شود و بنابراین آمار تمامی فعالیت‌های تولید، فروش و تحویل خودروها به صورت دقیق تحت نظارت قرار دارد و از سوی دیگر آمار تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو که از ابتدای سال تا امروز سوم خردادماه بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که سبب افزایش عرضه و ایجاد آمادگی برای تحویل زودتر از موعد خودروهای فروش رفته در سامانه یکپارچه شده است؛ لذا انتشار این مطلب در شرایطی که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته اخیر بودیم، ایجاد التهاب در بازار خودرو، ایجاد ناامیدی و نگرانی در جامعه و از میان رفتن امنیت روانی مشتریان را در پی خواهد داشت.»

نظارت بر پارکینگ‌ها برای شناسایی خودروهای احتکار شده

فروردین 1402: حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نامه‌ای را به مدیران کل استانی فرستاد و برای تشدید بازرسی و نظارت در بازار خودرو، درخواست داد. در این‌ نامه چنین آمده است:

«برابر بررسی‌های صورت گرفته، متأثر از نوسانات بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار در مقایسه با قیمت درب کارخانه، برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این فضا، اقدام به احتکار خودرو کرده‌اند.نظر به اینکه مطابق ابلاغیه 20 اسفند ١٤۰١ وزیر صمت، خودروی سواری از اقلام مشمول طرح تشدید مبارزه با احتکار، اختفاء و امتناع از عرضه قلمداد شده، ضروری است در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و ناامن‌سازی فضای بازار برای سودجویان، ضمن بازرسی از پارکینگ‌های نگهداری خودرو، نسبت به رصد دقیق شرایط بازار اقدام و با قید فوریت برخورد بازدارنده و مؤثر با تخلفات احرازی معمول و نتیجه به این سازمان منعکس شود.»

کاهش تعداد خودروهای ناقص در 10 ماهه 1401

بهمن 1401: آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به کاهش چشمگیر تعهدات معوق خودروسازان، می‌گوید بیش از 105 هزار دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی سال 1400، تکمیل شده و براین اساس در مجموع، تحویل خودرو در 10 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان 32% افزایش یافته است. وی همچنین می‌گوید در مدت زمان مذکور:

  • به‌طور متوسط 95 درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ، به‌صورت کامل تولید شده که نسبت به سال 1400، حدود 20% افزایش یافته است.
  • در پایان دی 1400، بیش از 160 هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود اما این میزان، در انتهای دی امسال به کمتر از 2000 دستگاه رسیده است.
  • در پایان دی 1400 تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از 440 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به 390 هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش 11 درصدی تعهدات را نشان می‌دهد.
  • در پایان دی 1400، تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از 21 هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به 10 هزار دستگاه رسیده و کاهش 53 درصدی را رقم زده است.
  • در انتهای دی 1400 تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور 700 هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری، با رشد 30 درصدی به 910 هزار دستگاه رسیده است.
  • در 10 ماهه سال جاری، 770 هزار دستگاه خودرو به‌ صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده که 445% بیش از آمار آن در دوره مشابه سال 1400 است. همچنین 53 هزار دستگاه خودرو نیز به‌صورت ناقص در دو خودروساز بزرگ در این مدت تولید شده که 91% نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر است.

30 هزار خودرو در پارکینگ‌های بم دپو شده است

آبان 1401: استاندار کرمان اعلام کرد بیش ‌از ۳۰هزار خودرو در پارکینگ کارخانه‌های خودروساز شهرستان بم دپو شده است. این خودروها به دلیل مشکلات مختلف به‌ویژه مسائل گمرکی دپو شده هستند. 

وی افزود درباره رفع مشکلات گمرکی خودروهای دپو‌شده در بم، با مدیر گمرک کشور مذاکراتی انجام شده و امید است تا در نشستی که طی هفته جاری برگزار می‌شود این مشکل برطرف شود. 

بر اساس گفته‌های وی، مشکل عرضه نشدن خودروهای تولیدی در ارگ جدید، از شرکت‌های تولیدکننده نیست. در واقع برخی از قطعه‌های این خودروها از خارج از کشور وارد می‌شوند؛ بنابراین باید اوراق و اسناد آن‌ها تحویل گمرک شود که در برخی موارد شرکت‌ها دیرتر این مهم را انجام می‌دهند. در این مواقع قطعات خودروها وارد گمرک شده، اما اوراق مورد‌نیاز تحویل گمرک نشده که در این صورت اجازه خروج از منطقه صادر نمی‌شود. طبق صحبتی با مدیر گمرک کشور، مقرر شد به نسبتی که شرکت‌های خودروسازی تسویه نکرده‌اند به همان میزان خودرو برای ضمانت نگه داشته شود؛ به طوری که حتی این آمادگی وجود دارد ۲ برابر این مقدار را ضمانت نگه دارند و مابقی خودروها را خارج کنند. 

استاندار کرمان گفت تا هفته آینده بخش عمده‌ای از مشکل منجر به دپو خودروها در بم حل می‌شود. وی از محل پارکینگ خودروهای شرکت مدیران خودرو بم بازدید به عمل آورده که در آن حدود ۲۷هزار خودرو دپو شده است. در بازدیدی از کارخانه خودروسازی کرمان‌موتور نیز این خودروسازی براساس آمار اعلام‌شده با سه‌ هزار و ۵۰۰ نیرو، روزانه ۱۳۰خودرو تولید می‌کند. این درحالی است که گفته می‌شود این کارخانه در سال آینده قصد دارد ۸۰ هزار خودرو تولید کند. 

صرفه جویی 7 هزار میلیاردی ایران خودرو

آبان 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حضور یافت و از صفر شدن خودروهای ناقص و صرفه‌جویی ۷ هزار میلیارد تومانی در این گروه صنعتی خبر داد. 

وی اظهار کرد وجود خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو در سال‌های گذشته، یک بحران اساسی در حوزه صنعت کشور بود و عبور از این چالش باعث شد تا در سال جاری، حدود هفت هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شود و هم‌زمان میزان کیفیت خودرو‌ها نیز به میزان ۲۵ درصد ارتقا یابد. 

وی افزود شرکت ایران‌خودرو چند محور را به عنوان فعالیت‌های اصلی در کنار سایر فعالیت‌ها تعریف کرده که دست‌یابی به تیراژ تولید ۷۵۰ هزار دستگاه، از آن جمله است که از ابتدای امسال ۳۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده که ۱۰۶ هزار دستگاه بیش‌تر از مدت مشابه سال گذشته است. 

آقای خطیبی به برنامه‌های توسعه محصول اشاره کرد و گفت پروژه TF ۲۱، خودرویی در کلاس B است که نمونه اولیه آن ساخته شده و به زودی تعدادی از آن برای انجام مراحل مختلف آزمون به تولید خواهد رسید و نهایتا در شهریورماه سال آینده آماده تولید انبوه خواهد شد. زمان توسعه محصول به ۱۸ ماه تقلیل یافته است. ری‌را نیز طبق برنامه زمان‌بندی ابتدای تابستان آینده وارد بازار خواهد شد. 

خودروهای ناقص ایران‌خودرو صفر شد

مهر 1401: در روز دهم مهرماه ۱۴۰۱، تعداد خودروهای ناقص شرکت ایران‌خودرو به صفر رسیدند و دیگر خودرو ناقصی در هیچ‌یک از سایت‌های تولیدی این خودروساز در سطح کشور وجود ندارد. آخرین سایتی که خودروهای ناقصش به صفر رسید، سایت تبریز بوده است‌‌. 

تولید ایران‌خودرو از ابتدای سال تا نهم مهرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۰ درصدی داشته و به تعداد ۳۰۴ هزار دستگاه خودرو سواری، سنگین و نیمه‌سنگین رسیده است. 

کاهش 160 هزار دستگاهی از دی‌ماه

مرداد 1401: فاطمی‌امین، وزیر صمت، اظهار کرد که یکی از معضلات سال گذشته، خودروهای ناقص بوده است. در دی‌ماه گذشته 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروساز‌ها وجود داشت که در حال حاضر این میزان به کمتر از 10 هزار دستگاه رسیده است.

بر اساس گفته‌های وی، مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد. کار‌هایی که در این مدت انجام شده شاید در کوتاه‌مدت قابل ظهور و بروز نباشند، اما در بلندمدت مردم قطعاً نتایج آن‌ها را لمس خواهند کرد.

کاهش خودروهای ناقص سایت مرکزی ایران‌خودرو

مرداد 1401: تعداد خودروهای ناقص ایران‌خودرو در سایت‌های خزر، فارس، کرمانشاه و فارس ایران‌خودرو به صفر رسیده است. اکنون با تلاش کارکنان این شرکت، خودروهای ناقص در تهران نیز به کم‌تر از 200 دستگاه رسیده و به این ترتیب صرفا حدود 10 هزار دستگاه خودرو سورن تولیدی سایت تبریز در حال تکمیل و تجاری‌سازی است که به‌زودی این سایت نیز خودرو ناقصی نخواهد داشت.

پیش از این در سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص ایران‌خودرو از 99 هزار دستگاه نیز عبور کرده است. تعداد کل خودروهای ناقص سایت تبریز، در سال گذشته به حدود 22 هزار دستگاه نیز رسیده بود؛ اما از ابتدای امسال تاکنون از رقم 18.964 به کانال 10 هزار دستگاه رسید و با تامین قطعه، به‌زودی خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو صفر می‌شود.

طبق گزارشات، در سال گذشته تعداد خودروهای ناقص به عدد 99.337 دستگاه نیز رسیده بود و در سایت تهران نیز این عدد بیش از 44 هزار دستگاه بوده است. از طرفی، با همت کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو، تعداد تولید کامل از ابتدای سال تا 21 مردادماه به 218.078 دستگاه رسیده و رشد 41 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این عدد در بازه زمانی مشابه سال گذشته برابر با 155.203 دستگاه بوده است. علاوه بر آن، تعداد اسناد صادر شده از ابتدای سال تا 21 مردادماه 210.315 دستگاه، افزایش 57 هزار دستگاهی و بیش از 36 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

در همین بازه زمانی، تعداد تحویل خودرو به مشتریان نیز افزایش 26 درصدی را به ثبت رسانده است. در ضمن، از ابتدای سال جاری تا پایان روز 20 مردادماه 215.427 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به تعداد 45 هزار دستگاه افزایش داشته است.

تعهدات معوق ایران‌خودرو 89 درصد کاهش یافت

مرداد 1401: بر اساس آمار‌ها و گزارشات، دو هزار دستگاه از تعهدات معوق، مربوط به خودرو سمند است که اکنون با دریافت مجوز شماره‌گذاری، این تعداد از تعهدات کسر خواهد شد.

در روز پایانی تیرماه، آمار تولید کامل ایران‌خودرو به 192 هزار و 399 دستگاه رسید که رشد 47 درصدی را نشان می‌دهد. در ضمن، تعهدات معوق این خودروساز نیز در آخرین روز تیرماه به عدد کم‌نظیر سه هزار دستگاه رسید. این تعداد در تیرماه سال گذشته حدود 28 هزار دستگاه بوده است؛ بنابراین، با 89 درصد کاهش همراه است‌.

تعداد اسناد صادر شده خودرو از ابتدای امسال تا روز 31 تیرماه با رشد 35 درصدی به عدد 178 هزار و 819 دستگاه رسیده است. این عدد در بازه زمانی یاد شده در سال گذشته معادل 132 هزار و 940 دستگاه بوده است. علاوه بر آن، تحویل خودرو به مشتریان از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 30 درصدی داشته و از عدد 144 هزار و 183 به 187 هزار و 885 دستگاه رسیده است.

2 هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها

تیر 1401: محمدعلی تیموری، مدیر عامل گروه سایپا، بیان کرد که تعداد خودروهای ناقص در اواخر سال گذشته به 80 هزار دستگاه می‌رسید. اما اکنون این تعداد کم‌‌تر از 2 هزار دستگاه است. از طرفی، خودروهای تولیدی نیز کامل هستند و کسری ندارند.

بر اساس گفته‌های وی، برخی از خودرو‌های ناقص تکمیل و تحویل مشتری شده و تعدادی خودرو‌های کسری‌دار مانند تیبا یک و تیبا 2 که دارای عیوب بودند‏‌، با توجه به اظهار نظر سازمان ملی استاندارد در پارکینگ‌ها مانده‌اند و عیوب آن‌ها مرتفع شده است. وی امیدوار است که به کمک سازمان ملی استاندارد، این خودرو‌ها تحویل داده شوند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این رابطه گفت که خودرو‌های تیبا‏‌، تیبا 2 و سمند به دلیل عیوب و ایرادات فنی تولید نخواهند شد. به دنبال آن سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، نیز اعلام کرد که این خودرو‌ها اجازه شماره‌گذاری ندارند.

صفر شدن خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو تا پایان تیرماه

تیر 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در مراسم رونمایی از خودرو سورن ‌پلاس دوگانه‌سوز در روز چهاردهم تیرماه، اعلام کرد که اکنون تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو به کمتر از 22 هزار دستگاه رسیده است و تا پایان تیرماه این تعداد به صفر خواهد رسید. طبق گفته‌های وی، تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو در تاریخ نهم بهمن‌ماه سال گذشته به 89 هزار و 500 دستگاه می‌رسید.

آقای خطیبی همچنین عنوان کرد که صفر شدن خودروهای کف پارکنیگ و شاخص عبور مستقیم خودروها از خط تولید، سبب ارتقا کیفیت محصولات تا 25 درصد نیز خواهد شد.

کاهش شدید خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ

خرداد 1401: تعداد خودروهای ناقص انباشته شده در پارکینگ‌های سایپا و ایران‌خودرو از ابتدای سال جاری تا تاریخ 18 خردادماه، به 48 هزار و 872 دستگاه رسیده است. تعداد این خودروها در مدت مشابه سال گذشته برابر با 135 هزار و 674 دستگاه بوده که کاهش 64 درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص گروه صنعتی ایران‌خودرو به 61 هزار و 733 دستگاه می‌رسید. اما اکنون با کاهش 61 درصدی، تعداد این خودروها برابر با 24 هزار و 166 دستگاه است.

سایپا نیز در مدت مشابه سال گذشته حدود 73 هزار و 941 دستگاه خودرو ناقص تولید کرد. اما تعداد این خودروها در سال جاری به 24 هزار و 706 دستگاه رسیده که کاهش 67 درصدی را نشان می‌دهد.

دستاورد بی‌سابقه سایپا و تقدیر از کارکنان

اردیبهشت 1401: محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از همکاران خود، بابت افزایش تولید و کاهش خودروهای ناقص، تقدیر و تشکر کرد.

آقای تیموری بیان کرد که اکنون تولید روزانه سایپا به 1800 دستگاه می‌رسد که عبور مستقیم آن‌ها 90 درصد است. چنین دستاوردی در دهه 90 بی‌سابقه بوده و تنها با تلاش‌ کارکنان سایپا حاصل شده است.

در دوره قبلی مدیریت سایپا، 80 هزار خودرو ناقص موجود بود که این تعداد تا تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه به 26 هزار دستگاه رسید و همچنان رو به کاهش است. ناگفته نماند که 80 درصد خودروهای تولید شده در دوره قبلی ناقص می‌ماندند؛ اما اکنون 90 درصد تولیدات کامل هستند و به واحد فروش می‌روند.

کاهش خودروهای ناقص ایران‌خودرو

اردیبهشت 1401: گروه صنعتی ایران‌ خودرو، از ابتدای سال جاری تا تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه، تعداد 71 هزار دستگاه خودرو را بدون هیچ‌ گونه کسری قطعه، تولید کرده است. این تعداد نسبت به سال گذشته، افزایش 47 درصدی را نشان می‌دهد.

اسناد بیش از 62  هزار دستگاه خودرو نیز صادر شده که نسبت به سال گذشته حدود 42 درصد رشد داشته است. در این بازه زمانی، حدود 69 هزار و 500 دستگاه خودرو به دست مشتریان رسیده است.

اکنون ایران‌خودرو روزانه 2500 دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل می‌دهد.  تعداد خودروهای ناقص نیز به 25 هزار دستگاه رسیده، که کم‌ترین میزان آن در دو سال اخیر است. تعهدات معوق نیز برابر 6 هزار دستگاه است.

در حال حاضر 60 درصد تولیدات روزانه ایران‌خودرو بدون کسری است که از اول خردادماه، این میزان به صفر خواهد رسید.

دستاورد جدید سایپا در تکمیل خودروهای ناقص

اردیبهشت 1401: مسعود پروین، معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا، از تکمیل خودروهای ناقص این شرکت خبر داد و گفت که تعداد این خودروها در پایان فروردین‌ماه سال گذشته به حدود 58 هزار دستگاه می‌رسید‌؛ اما در پایان فروردینماه سال جاری، این تعداد به 31 هزار دستگاه کاهش یافت. این آمار کاهش 47 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

طبق گفته‌های وی، از ابتدای سال جاری تا 18 اردیبهشت‌ماه، 90 درصد تولیدات سایپا، برابر 32 هزار دستگاه خودرو، عبور مستقیم بوده است‌‌. 19 هزار دستگاه خودرو ناقص نیز تکمیل شده و جمعا 51 هزار دستگاه خودرو آماده تحویل شد. بنابراین سایپا از برنامه‌های فروردین خود 3 درصد جلوتر است.

وی افزود که عبور مستقیم خودروها سبب رشد کیفی خودروهای تولیدی، کاهش هزینه‌های مربوطه و افزایش سرعت در تحویل خودروها به مشتریان می شود.

خودروهای ناقص ایران‌خودرو به صفر می‌رسند

اردیبهشت 1401: بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که تولید خودرو از خردادماه بدون کسری و عبور مستقیم از خط تولید به دست مشتریان خواهد بود. تعداد خودروهای دارای کسری قطعه نیز به 27 هزار دستگاه کاهش یافته است. در واقع این تعداد بیش از دستور رئیس جمهور بوده و کم‌ترین تعداد در دو سال اخیر است.

وی اشاره کرد که تا سه ماه پیش، تعداد خودروهای دارای کسری قطعه بیش از 82 هزار دستگاه بود. تعهدات معوق نیز به حدود 7500 دستگاه رسیده است. این تعهدات تا پایان اردیبهشت‌ماه صفر می‌شوند.

طبق گفته‌های آقای رحمانی، سند حدود 55 هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 27 درصدی را نشان می‌دهد.

60 هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال جاری به مشتریان تحویل داده شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود که با افزایش میزان تولید، هدف تولید 750 هزار دستگاه خودرو محقق خواهد شد. برای افزایش کیفیت خودروها نیز برنامه‌های متعددی ایجاد شده که برای مشتریان قابل لمس خواهد بود. اکنون 161 برنامه عملیاتی برای ارتقای کیفیت محصولات در حال اجراست.

وی از دیگر دستاوردهای ایران‌خودرو، به کاهش 55 درصدی خودرو‌های متوقف در شبکه خدمات پس از فروش، بهبود 5 درصدی سطح کیفیت محصولات در سه ماهه اخیر و بهبود 20 درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل در فروردین امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند 1400، اشاره کرد.

کاهش 60 هزارتایی دپوی سایپا

فروردین 1401: آقای تیموری (مدیرعامل سایپا) گفته در تاریخ 23 دی 1400 میزان خودروهای دپویی سایپا در کف پارکینگ‌های این شرکت، حدود 80 هزار خودرو بود ولی این عدد تا پایان اسفند 1400 به 49 هزار خودرو کاهش یافت و تا پایان فروردین 1401 نیز سایپا فقط 20 هزار خودرو، در کف پارکینگ‌ها خواهد داشت.

کاهش دپو ایران خودرو تا پایان فروردین

فروردین 1401: آقای خطیبی (مدیرعامل ایران خودرو) در تاریخ 13 فروردین‌ماه خبر داده که ایران خودرو هم‌اکنون 15 هزار خودروی پلاک‌شده و آماده تحویل دارد که فرآیند انتقال آنها درحال انجام است.

وی همچنین خبر داده که میزان خودروهای دپو در پارکنیگ ایران خودرو تا پایان فروردین‌ماه 1401 به حدود 25 هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. آقای خطیبی همچنین گفته که در اواسط اردیبهشت‌ماه 1401، تعهدات معوق ایران خودرو به‌روز می‌شوند.

ابطال تاییدیه استاندارد برای خودروهای دپو

اسفند 1400: احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، به خودروهای موجود در پارکنیگ خودروسازان اشاره کرد و گفت که طبق تعهدنامه اخذ شده از خودروسازها، تاییدیه بازرسی کیفی استاندارد خودرو  تازه تولیدی که بیش از 2 ماه در انبارهای خودروسازها بماند، حذف خواهد شد.بر اساس گفته‌های وی، خودروی تولید شده‌ای که به مدت طولانی در هوای آزاد و در معرض نور خورشید و خاک و ماسه قرار گیرد، دیگر نو محسوب نمی‌شود.

اداره استاندارد نیز تذکری جدی درباره ایمنی خودروها به خودروسازان داده و طی جلسات متعدد، تعهدات 14گانه وزارت صمت و تعهدات 15گانه تولیدکنندگان اخذ شده که یکی از آن‌ها، ابطال تاییدیه های بازرسی برای خودروهای انبار شده است. از دیگر تعهدات آن‌ها، ایجاد سیستم QR کد برای ردیابی محصولات و الزام به استفاده از قطعات دارای استاندارد اجباری و تشویقی است.

در این جلسات، موضوع استاندارد اجباری خدمات پس از فروش خودرو نیز مطرح شد. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، بیان کرد که اکنون خودروسازان در حال دریافت تاییدیه های مجدد استاندارد برای خودروهای انبار شده هستند.

تحویل خودروهای انبار شده در شیراز

اسفند 1400: حجت‌الاسلام کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس، اشاره کرد که تعداد 3 هزار و 343 خودرو در انبار ایران‌خودرو شیراز موجود است، که سبب تضییع شدن اموال مردم شده است. بنابراین، پس از بازرسی‌های لازم، تعداد بسیاری از آن‌ها ترخیص شدند. طبق مذاکرات صورت گرفته نیز مقرر شده تا ظرف 20 روز آینده، هزار و 600 دستگاه خودرو تحویل داده شود.

افزایش 36 درصدی خودروهای دپو تا پایان سال

بهمن 1400: آمارهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان سال 1399 حاکی از این نکته بود که موجودی انبار این سه خودروساز دولتی، حدود 100 هزار دستگاه است. ولی حالا که به روزهای آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، پیش‌بینی این سه خودروساز، بیانگر افزایش 36 درصدی تعداد خودروهای دپویی آنهاست. به عبارت دیگر، این سه خودروساز در پایان سال 1400 مجموعا حدود 136 هزار خودروی فروخته نشده را در پارکینگ‌های‌شان خواهند داشت.

الزامی شدن بازرسی کیفی برای خودروهای دپویی

بهمن 1400: مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که خودروسازان مکلف‌اند خودروهایی را که بیش از دو ماه در پارکینگ‌ها باشند، مجدداً مورد بازرسی کیفیت قرار دهند و تمام قطعات لاستیکی، پلیمری، شن‌زدگی، فرو رفتگی و یا آسیب‌های عوامل طبیعی قبل از تحویل به مصرف‌کننده باید ترمیم شوند.

خودرو سازان باید جهت اخذ تأییدیه‌های تطابق و نوع گواهی‌ها، بلافاصله سازمان ملی استاندارد را در جریان قرار دهند و مسئولیت این کار به عهده شخص مدیرعامل خودروسازی است. علاوه بر آن، خودروساز باید پاسخگوی مصرف‌کننده باشد و مصرف‌کننده می‌تواند طلبکار تعهدات کیفی باشد.

خودروسازان می‌بایست قبل از پیش‌فروش، در مورد کیفیت و مجوز انطباق تولید، تأییدیه‌های لازم را از سازمان ملی استاندارد اخذ کنند و در غیر این صورت، پیش‌فروش‌ها تعلیق می‌شوند.

کاهش سریع ناقصی‌های ایران خودرو و سایپا

دی 1400: بعد از هشدار سخنگوی قوه قضاییه درباره افزایش آمار خودروهای ناقصی در پارکینگ خودروسازان، حالا شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، به دنبال کاهش هرچه سریع‌تر تعداد خودروهای ناقصی هستند.

طبق برنامه‌ریزی‌های ایران‌خودرو، ماهانه بیش از 55 هزار محصول این شرکت، وارد بازار خواهد شد و این روند تا پایان سال 1400 ادامه خواهد داشت. با چنین برنامه‌ریزی‌ای، عرضه خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش 23 درصدی را تجربه خواهد کرد. در واقع تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه، در کنار روند افزایشی تولید، سبب عرضه بیش از 160 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال می‌شود. بنابراین خودروهای ناقص نیز تا 50 هزار دستگاه کاهش می‌یابند. 

مسعود پروین، معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا، نیز از تامین قطعات برای 30 هزار خودرو ناقص تا یکماه آینده خبر داد و افزود که تعداد کسری قطعات خودروهای ناقص، از 70 هزار به حدود 40 هزار دستگاه رسیده که معادل یک ماه تولید این شرکت است. وی بیان کرد که این آمار کاهش تعداد خودروهای ناقص، در مقایسه با تیراژ تولید ماهانه، قابل قبول است. آقای پروین افزود که با وجود مشکلات و موانع فراوان، از ابتدای سال 1400 تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از 150 هزار قطعه از کسری قطعه‌سازان انجام شده و برای ادامه آن نیز برنامه‌ریزی شده است. وی تاکید کرد که عدم تحویل خودرو به مشتریان به ضرر شرکت سایپا بوده و تکمیل خودروهای ناقص، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

علت تاخیر در تحویل خودروهای ناقصی

دی 1400: نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، اظهار می‌کند که دلیلی برای تاخیر در تحویل خودروها وجود ندارد زیرا افزایش قیمت‌ها اعمال شده است. در واقع هنگامی که قطعات به خطوط تولید نرسد، خودروها به صورت ناقص در پارکینگ‌ها می‌مانند. این خودروها قابل عرضه نیستند و اکنون سازمان بازرسی می‌تواند از پارکینگ‌ها بازدید کند. وی ادامه داد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، توان مالی خودروساز کم می‌شود و نمی‌تواند با زیان خودرو تولید کند‌‌. سازمان بازرسی هیچ کمکی نکرده و برای برخی از قطعات، نیاز به واردات است. 

گفتنی است از مهرماه امسال تاکنون، تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ خودرو سازان به 170 هزار دستگاه رسیده و مدیران ایران‌خودرو و سایپا به سازمان بازرسی احضار شده‌اند.

اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، متهم می‌شوند

دی 1400: ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، درباره خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان گفت که اگر این خودروها نقص قطعه دارند، چرا بلافاصله پس از افزایش قیمت به فروش می‌رسند؟ وی تاکید کرد که اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، پرونده آن‌ها به مراجع قضایی می‌رود. در واقع بازرس قضایی به موضوع ورود کرده و اگر توضیحات کافی نباشند، تفهیم اتهام صورت می‌گیرد.

طبق گفته‌های وی، مقرر شده بود که تعداد خودروهای ناقص تا پایان آبان‌ماه 1400 کاهش یابد، اما بر آن‌ها افزوده شد. این خودروها سبب التهاب بازار می‌شوند و به منزله احتکار هستند که به حبس سرمایه منجر می‌شوند. آقای خداییان، ورود جدی‌تر به این مسئله را از وزارت صمت خواستار شد.

هشدار سازمان بازرسی به ایران خودرو و سایپا

دی 1400: سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به خلف وعده خودروسازان در رابطه با کاهش محصولات ناقص در پارکینگ‌ها، این کار را از مصادیق احتکار برشمرد‌ و ایران‌خودرو و سایپا را تفهیم اتهام کرد‌.

در ادامه نیز دو خودروساز دفاعیاتی را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کردند که رسانه‌ای نشد. احتمالاً آن‌‌ها مواردی مانند کمبود قطعات و نقدینگی را بهانه می‌کنند؛ اما با توجه به این که چندی پیش مجوز افزایش 18 درصدی قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار صادر شد، اگر روند کاهش خودروهای ناقص سرعت نگیرد، مسئله دپوی عمدی خودروها مطرح خواهد شد.

آمار جدید خودروهای ناقصی در پارکینگ

آذر 1400: طبق آمار تولید و فروش ایران‌ خودرو و سایپا در آبان‌ماه امسال، حدود 69 هزار دستگاه خودرو تولید شده اما 58 هزار دستگاه از آن، به بازار آمده است.

ایران‌خودرو در مجموع حدود 40 هزار دستگاه خودرو را در آبان‌ماه تولید و بخشی از تولیدات ناقص خود را (به جز خانواده پژو و هایما) کامل کرد و به فروش رساند. از حدود 25 هزار دستگاه پژو نیز حدود 1260 دستگاه ناقص مانده‌ است. مجموع خودروهای خانواده سمند نیز به 5 هزار دستگاه می‌رسد که شامل تولیدات جدید و خودروهای تکمیل شده است. علاوه بر آن، حدود 4100 دستگاه دنا، حدود 3900 دستگاه رانا و حدود 1600 دستگاه تارا در آبان‌ماه تولید شد؛ اما با توجه به تکمیل خودروهای ناقص قبلی، در مجموع  برای حدود 43 هزار دستگاه خودرو، فاکتور فروش صادر شده است. پس در واقع، 1894 دستگاه خودرو در مهرماه ناقص مانده بوده است.

سایپا نیز حدود 29 هزار دستگاه خودرو را در آبان‌ماه تولید کرد و در مجموع، برای 15 هزار دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است. بسیاری از تیباها و شاهین‌های ناقص مانده، در این ماه نیز کامل نشدند؛ اما از حدود 3100 دستگاه وانت پراید (سایپا 151) فروش رفته، حدود 2100 دستگاه در این ماه تولید شدند و مابقی، خودروهای ناقصی بودند که تکمیل شدند. از 24 هزار دستگاه از محصولات خانواده تیبا، تنها برای 10 هزار دستگاه فاکتور فروش صادر شده و این آمار برای خودرو شاهین به 2853 دستگاه تولیدی و 1540 فاکتور فروش، می‌رسد.

حراج خودروهای دپویی توسط اموال تملیکی

آذر 1400: عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، درباره مزایده خودروهای دپو شده در انبار اموال تملیکی بیان کرد که خودروهای زیر 2500 سی‌سی، پس از صدور آراء قطعی، به حراج (حضوری و یا الکترونیکی) گذاشته می‌شوند. وی با اشاره به ممنوعیت فروش خودروهای لوکس، افزود که پیشنهادی مطرح شده تا خودروهایی که بیش‌تر از 10 سال در اموال تملیکی مانده‌اند، تعیین و تکلیف شوند.

کاهش خودروهای دپویی با افزایش قیمت خودرو

آذر 1400: اواخر شهریورماه امسال، آقای میرمحمدی (بازرس کل وزارت صمت) گفته بود که ایران خودرو می‌خواهد تا نیمه آبانماه 1400 میزان خودروهای ناقصی را از 90 هزار دستگاه به 60 هزار دستگاه کاهش دهد. سایپا نیز قرار بود تا پایان آذرماه 1400 حدود 53 هزار خودروی ناقصی‌اش را به 10 هزار دستگاه کاهش دهد. اواخر مهرماه سال جاری، آقای درویشیان (رییس سازمان بازرسی کل کشور) نیز مجددا درباره قول خودروسازان برای کاهش خودروهای ناقصی، تاکید کرد و گفت که با موافقت مدیران ایران خودرو و سایپا، عمده 145 هزار خودرو ناقص موجود در کف پارکینگ این شرکت‌ها، تجاری‌سازی می‌شود. 

اما علی‌رغم همه این وعده‌ها، به نظر می‌رسد خودروسازان توانایی کاهش دادن خودروهای ناقصی را ندارند. ظاهرا وعده خودروسازان به امید افزایش قیمت خودروها بود که در آبانماه 1400 بدستور رئیس جمهور لغو شد. بنابراین حالا که افزایش قیمتی وجود ندارد، خودروسازان نیز نتوانسته‌اند مطالبات قطعه‌سازان را بدهند و در نتیجه، قطعه‌سازان هم نتوانسته‌اند تا پاسخگوی تامین کامل قطعات خودروها باشند.

آقای نجفی‌منش (رییس انجمن قطعه‌سازی) درباره مشکلات تامین قطعات خودرو گفته که برخی از مشکلات تامین، ریشه در بازار جهانی دارد و مربوط به قطعاتی است که از خارج کشور، تامین می‌شوند. برخی دیگر از مشکلات تامین، مربوط به ترخیص دیرهنگام قطعات از گمرکات است. اما سومین مشکل تامین، کمبود نقدینگی قطعه‌سازان است و تا زمانیکه بدهی معوق خودروسازان تسویه نشود، نمی‌توان با تسهیلات بانکی، این کمبود نقدینگی را برطرف کرد. از طرف دیگر، خودروسازان نیز بدلیل قیمتگذاری دستوری، تولیدشان با زیان همراه بوده و توانایی پرداخت بدهی‌ها را ندارند.

آمار جدید دپوی خودروسازان ایران

شهریور 1400: آقای میرمحمدی (بازرس کل وزارت صمت در سازمان بازرسی کل کشور) در تاریخ 29 شهریورماه، آخرین وضعیت دپو خودرو در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را بصورت زیر اعلام کرد:

1- در حال حاضر 140 هزار خودرو بدلیل نقص قطعه، در پارکینگ خودروسازان دپو شده است.

2- از این تعداد، 95 هزار خودرو در پارکینگ‌ ایران خودرو و 45 هزار خودروی دیگر نیز در پارکینگ‌ سایپا، دپو شده‌اند.

3- بیشترین کسری در خودروهای دپو شده، مربوط به قطعه ECU خودروهاست طوریکه از مجموع 140 هزار خودروی ناقص، حدود 129 هزار خودرو در انتظار تامین ECU هستند.

4- از حدود 95 هزار خودروی ناقص ایران خودرو، حدود 91 هزار خودرو با مشکل نداشتن ECU مواجه هستند که معادل 96% خودروهای ناقص ایران خودروست.

5- از حدود 45 هزار خودروی ناقص سایپا، حدود 38 هزار خودرو با مشکل نداشتن ECU مواجه هستند که معادل 85% خودروهای ناقص سایپاست.

دپوی ایران خودرو منتفی شد

شهریور 1400: آقای کریمی (رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان) در تاریخ 24 شهریورماه و در حاشیه بازدید از کارخانجات ایران خودرو، ضمن رد هرگونه دپوی خودرو توسط ایران خودرو، گفته که تعداد زیادی از محصولات این شرکت به علت کمبود قطعه، در پارکینگ‌ها مانده‌اند.

تحقیق و تفحص از خودروسازان

آقای عباس‌پور (سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس) نیز با اشاره به کاهش تعهدات معوق ایران خودرو از 200 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه، گفته که در صورت تامین به موقع برخی قطعات کوچک، ایران خودرو توانایی تحویل دو روزه محصولاتش را هم دارد.

واکنش سایپا به دپوی وانت 151 در ساوه

شهریور 1400: بعد از انتشار تصاویر مربوط به دپوی خودروهای وانت سایپا 151 با شرایط نگهداری نامساعد در پارکینگ بن‌رو ساوه، آقای پروین (معاون برنامه‌ریزی سایپا) گفته که این تصاویر منتشر شده، قدیمی بوده و وضعیت امروزی پارکینگ بن‌رو با وضعیت نشان‌داده شده در این تصاویر، کاملا متفاوت است چراکه محوطه و زمین این پارکینگ، از ماه‌ها پیش، تسطیح و مناسب‌سازی شده است.

دپوی وانت 151 در سایپا ساوه

سایپا همچنین این اطمینان را به مشتریان داده که انبارهای نگهداری خودروهای این شرکت، بصورت مداوم توسط تیم‌های معاون کیفیت سایپا، بازرسی می‌شوند.  

آمار جدید خودروهای ناقص ایران خودرو

شهریور 1400: آقای رحمانی (معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو) خبر داده که تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌های این شرکت، به حدود 70 هزار دستگاه رسیده است که همگی آنها در انتظار تامین قطعات الکترونیکی یا قطعات وارداتی هستند.

آمار جدید تعهدات معوق خودروسازان - بهمن 1399

بهمن 99 | براساس گزارش تولید و تحویل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، که تا تاریخ 24 دی 99 است، میزان تعهدات معوق این دو خودروساز بزرگ کشورمان به حدود 56 هزار دستگاه رسیده است:

آمارهای ایران خودرو و سایپا تا تاریخ 24 دی 1399
شرح سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 614,684 745,734 %21.3 +
آمار تحویل 689,286 652,232 %5.3 -
تعهدات معوق 56,878 -
کل تعهدات 707,536 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 780,992
درصد تحقق برنامه تولید %95

*اطلاعات جدول فوق، برگرفته از گزارش خبرگزاری فارس در تاریخ 30 دی 99 است.

میزان تعهدات معوق در شرکت ایران خودرو، تا تاریخ 24 دی 99 به حدود 15 هزار دستگاه رسیده است.

آمار ایران خودرو تا تاریخ 24 دی 1399
ایران خودرو سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 281,510 408,347 %54 +
آمار تحویل 316,927 361,498 %14 +
تعهدات معوق 15,761 -
کل تعهدات 337,406 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 412,682
درصد تحقق برنامه تولید %98.9 +

*آمارهای تولید و تحویل، برحسب دستگاه است.

میزان تعهدات معوق شرکت سایپا نیز تا تاریخ 24 دی 99 همچنان بیش از 41 هزار دستگاه بوده است.

آمار سایپا تا تاریخ 24 دی 1399
سایپا سال 98 سال 99 درصد تغییرات
آمار تولید 333,174 337,387 %1.26 +
آمار تحویل 372,339 290,734 %22 -
تعهدات معوق 15,761 -
کل تعهدات 337,406 -
برنامه تولید تا تاریخ مذکور 368,310
درصد تحقق برنامه تولید %91.6 +

*آمارهای تولید و تحویل، برحسب دستگاه است.

آمار دپوی خودروسازان - آذر 99

آذر 99 | گزارش تولید و تحویل دو شرکت بزرگ خودروسازی، ایران خودرو و سایپا، که بصورت غیررسمی منتشر شده است، نشان می‌دهد که همچنان 92 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان خوابیده‌اند.

آخرین وضعیت تولید و تحویل خودرو تا 23 آذرماه 99
آمار تجمعی (هزار دستگاه) ایران خودرو سایپا مجموع
کل تولید 357,834 296,096 653,930
کل تحویل 311,515 253,600 565,115
تحویل تعهدات معوق 247,359 209,040 456,399
تحویل تعهدات جاری 63,892 3,434 67,326
تحویل فروش فوری 78,279 41,126 119,405
موجودی پارکینگ فروش - 10,447 -
خودروهای ناقص 51,303 40,746 92,049

*اطلاعات جدول فوق، برگرفته از گزارش خبرگزاری فارس در تاریخ 29 آذرماه 99 است.

تحویل 40 هزار خودرو دپو تا پایان آذر

آذر 99 | آقای درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در مصاحبه خبری خود در تاریخ 16 آذرماه، آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا را تشریح کرد.

بنابه گفته‌های آقای درویشیان، هم‌اکنون 31 هزار خودرو متعلق به شرکت ایران خودرو و 8 هزار خودرو نیز متعلق به شرکت سایپا، بدلیل وجود مشکلات در سیستم حمل و نقل، در پارکینگ‌ها مانده‌اند که با همکاری مسئولان سازمان راهداری، تا پایان آذرماه 99 همه این خودروها بدست خریداران خواهد رسید.

همچنین 20 هزار خودروی دیگر نیز علی‌رغم تکمیل بودن و آماده بودن آنها برای تحویل به مشتریان، اما بدلیل وجود مشکلات شماره گذاری خودرو، در پارکینگ خودروسازان مانده‌اند. البته مسئولان نیروی انتظامی هم می‌گویند که ظرفیت شماره گذاری 20 هزار دستگاه در روز را دارند اما وجود مشکلات فنی و برخی محدودیت‌های موجود در سامانه شماره‌گذاری پلیس، مانع از شماره‌گذاری به موقع این خودروها شده است. پلیس راهور نیز گفته که طی یک هفته آینده، مشکلات موجود را برطرف خواهد کرد.

آقای درویشیان، با اشاره به وجود مشکل در تامین برخی قطعات وارداتی خودرو، گفته که بدلیل کمبود قطعه، هم‌اکنون حدود 100 هزار خودرو در کف پارکینگ‌ها مانده‌اند که باید با همکاری مسئولان گمرک و بانک مرکزی، این مشکل نیز برطرف شود.

موضوع مهم دیگری که رئیس سازمان بازرسی در مصاحبه خود به آن پرداخته است، بحث عمدی بودن احتکار خودروهاست. آقای درویشیان گفته که بخشی از مشکلات موجود، بدلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط بوجود آمده که در کوتاه‌مدت برطرف خواهد شد اما نیازمند پیگیری مداوم است. آقای درویشیان گفته که برخی‌ها این تصور را دارند که خودروسازان به عمد خودروها در پارکینگ نگه داشته‌اند اما ما به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

دپوی خودرو یا احتکار خودرو؟!

با اینکه میزان فروش ماهیانه خودروسازان در قوانین فروش قرعه‌کشی خودرو مشخص شده و حتی ریزعملکرد خودروسازان نیز در گزارش‌های آمار تولید ماهیانه خودرو، بصورت شفاف و مداوم در حال اطلاع‌رسانی است، اما هر از چندگاهی که اخبار مربوط به دپوی خودروسازان را می‌شنویم، ناخودآگاه ذهن‌مان به سمت «احتکار خودرو» نیز منحرف می‌شود. ولی این انحراف، آنقدرها هم بی‌دلیل نیست!

«قیمت گذاری دستوری» که باعث شده قیمت فروش خودروها کمتر از قیمت پیشنهادی خودروسازان باشد و این روزها نیز به مهم‌ترین شکایت خودروسازان از وزارت صمت تبدیل شده، خود دلیلی است که می‌تواند زمینه را برای بروز احتکار خودرو، فراهم کند. مشخص است که وقتی تولید خودرو با ضرر همراه باشد، خودروساز نیز به هر کاری دست می‌زند تا از ضرردهی نجات پیدا کند.

اما فراموش نکنیم که موضوع «به‌روز رسانی قیمت خودروها» که وزارت صمت، مجوزش را برای هر فصل از سال (هر سه ماه یکبار) به خودروسازان داده است، دلیل دیگری است که «احتمال احتکار خودرو» را قوت می‌بخشد. چراکه ممکن است به دور از چشم نهادهای نظارتی، خودروسازان بخشی از تولیدات‌شان را به بهانه‌های مختلف عرضه نکنند تا زمان آپدیت قیمت‌ها فرا برسد. سپس آنها را با قیمت جدید به مشتریان دهند.

سومین دلیلی که می‌تواند باعث احتکار خودرو شود، موضوع «تامین قطعه» است؛ موضوعی که در سال 99 بارها از سوی خودروسازان ایرانی مطرح شده. البته در این مورد، خودروسازان تقصیری ندارند چراکه بدلیل تحریم‌ها، تامین برخی از قطعات وارداتی خودرو، یا دچار مشکل ارزی شده یا دچار تاخیر در تامین شده و به همین دلیل نیز، خودروسازان مجبورند تا محصولات ناقص‌شان را در کف پارکینگ‌ها نگه دارند.

با توجه به سه دلیلی که در اینجا مطرح شد، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که فاصله بسیار نزدیکی میان «دپوی غیرعمدی خودرو» و «احتکار عمدی خودرو»، وجود دارد. بنابراین تنها با هماهنگی بیشتر و دقیق‌تر همه مراجع مسئول و مرتبط با خودروسازان، از جمله بانک مرکزی، سازمان گمرک، سازمان راهداری، سازمان محیط زیست و پلیس راهور ناجا، می‌توان به این موضوع، برای همیشه پایان داد.


آمار تولید خودرو به تفکیک مدل

آخرین وضعیت تولید خودروسازان بزرگ ایرانی را در مطالب منتخب زیر بخوانید:

خرید خودرو از بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقاله خودروهای موجود در بورس کالا مطالعه کنید.

مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

در مقاله مراکز تعویض پلاک تهران می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله پیش فروش ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
Mohammad67 1400/9/24
افزایش دادن ولی کو خودرو ۱۰۰۰تا پارس بابا واردات بدون گمرک باز کنین من که زن و بچه دارم چه گناهی دارم تو تین سرما با موتور تردد کنم بخدا سر پل صراط نمیگذرم از تک تکتون
پاسخ
0
0
1