اخبار قرعه کشی خودروسازان

اردیبهشت 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره قرعه‌کشی‌های خودروسازان بیان کرد که بازار خودرو نامتعادل است و تعداد متقاضیان بیش از میزان تولید است‌. وی پیش‌بینی کرد که تا اواخر سال آینده اغلب قرعه‌کشی‌ها حذف می‌شوند و کیفیت محصولات افزایش می‌یابد‌‌.

وزارت صمت: قرعه کشی حذف نشده !

اردیبهشت 1401: همزمان با دستور وزارت صمت برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، برخی گمانه‌زنی‌ها برای حذف قرعه‌کشی خودرو در میان کارشناسان و حتی رسانه‌ها شنیده شد. به همین دلیل، وزارت صمت با انتشار بیانیه‌ای، توضیحاتی درباره این موضوع داده است که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- رئیس جمهور روحانی در اسفندماه 1400، دستورات هشتگانه‌ای برای بهبود صنعت خودرو صادر کرد که یکی از آنها، افزایش رضایتمندی مردم با اصلاح فرآیند قرعه کشی خودرو بود. در همین راستا، وزارت صمت، شیوه جدیدی را برای شفاف‌سازی عرضه خودرو ایجاد کرده است که بعنوان «سامانه یکپارچه فروش خودرو» شناخته می‌شود.

2- وزارت صمت از همان ابتدا، مخالف شیوه فعلی قرعه کشی خودرو بوده است اما تاکید دارد که تغییر این شیوه، بصورت تدریجی بوده و مستلزم افزایش ظرفیت خط تولید، آمادگی قطعه‌سازان و اصلاح ساختاری است. لذا امکان حذف «فوری» قرعه کشی خودرو وجود نداشته ولی در یک دوره میان مدت، می‌توان آنرا به تدریج حذف نمود.

3- راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، صرفا برای کنترل و شفافیت عرضه خودروها از (چه بصورت قرعه کشی و چه غیرقرعه کشی) سوی تولیدکنندگان است. بنابراین راه‌اندازی این سامانه، به معنی «تایید شیوه قرعه کشی از سوی وزارت صمت» یا به معنی «حذف یکباره قرعه کشی» نبوده و این برداشت اشتباهی است که توسط رسانه‌ها صورت گرفته است.

4- با راه‌اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو، فرآید قرعه کشی دیگر در شرکت‌های خودروسازی و به صورت موازی، انجام نمی‌شود بلکه در این سامانه و با کنترل وزارت صمت خواهد بود. بدیهی است که همزمان با ایجاد این شیوه شفاف برای عرضه محصولات، فرآیند حذف تدریجی قرعه کشی نیز از سوی این وزارتخانه، پیگیری می‌شود.

سهمیه قرعه کشی برای مالکان خودرو فرسوده

اردیبهشت 1401: طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، ده درصد از ظرفیت قرعه‌کشی خودروسازان به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافت. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور نیز اعلام کرد که این سهمیه در قرعه‌کشی بعدی اعمال خواهد شد.

با توجه به مصوبه قبلی مجلس، در خصوص سهمیه 50 درصدی مادران در قرعه‌کشی‌های خودروسازان، اکنون سهم مردم عادی در این قرعه‌کشی‌ها برابر 40 درصد است.

حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو با افزایش تولید

فروردین 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، درباره حذف قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد، که این امر با افزایش تیراژ تولید به مرور اتفاق خواهد افتاد. وی گفته‌های وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی را تایید کرد و افزود که در ماه‌های آینده اتفاق خواهد افتاد.

آقای منطقی بیان کرد که محاسباتی صورت گرفته است تا عرضه خودرو به جایی برسد که تقاضا برای قرعه‌کشی از بین برود. بنابراین برنامه‌ریزی شده تا امسال حدود یک و نیم میلیون خودرو تولید شود. در این صورت عرضه و تقاضا به هم نزدیک می‌شوند.

این روند رفته‌رفته انجام می‌شود و هر چه جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرآیند قرعه‌کشی حذف خواهند شد. وی ادامه داد که حتی ممکن است عرضه برخی از خودروها به قدری افزایش یابد که فروش نقدی نیز داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند.

معاون وزیر صمت در پایان اشاره کرد که وزارت صمت تلاش می‌کند تا بدهی قطعه‌سازان در سال جدید به صورت مناسب و منصفانه پرداخت شود. با مدیریت روش نقدینگی خودروسازان و نظارت وزارت صنعت، بدهی آن‌ها تا 4 ماه آینده پرداخت خواهد شد.

زمان احتمالی حذف قرعه کشی‌ها در سال 1401

اسفند 1400: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، درباره دلایل حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده گفته تا زمانیکه عرضه و تقاضا، متناسب نباشند، خودرو نیز کالایی سرمایه‌ای می‌شود. به همین دلیل است که در برخی از قرعه کشی خودروها، 4 میلیون نفر ثبت نام می‌کنند درحالیکه تقاضای سالانه خودرو در ایران حدود 1.3 تا 1.5 میلیون دستگاه است.

وزیر صمت همچنین به موضوع آزادسازی واردات خودرو در سال جدید و همچنین افزایش تولید خودروسازان در سال آینده اشاره کرده و گفته که با اصلاح اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار، می‌توان قرعه کشی خودرو را بتدریج و از اواسط سال 1401 حذف کرد. 

ممنوعیت پیش فروش خودروهای وارداتی

اسفند 1400: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اعلام کرد که باید به وجاهت قانونی آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی توجه کرد. در این اطلاعیه، مواردی آمده است تا از متضرر شدن افراد جلوگیری شود. مانند:

1- متقاضیان خرید خودرو باید صرفا از طریق اطلاعیه‌های موجود در سایت‌های رسمی تولیدکنندگان و در چارچوب بخشنامه‌های رسمی صادره اقدام به ثبت‌نام کنند.

2- هر گونه آگهی و اطلاعیه در فضای مجازی که شرکت‌های اصلی اطلاع‌رسانی نکرده باشند، فاقد وجاهت قانونی است.

3- تمامی شرکت‌های تولیدکننده خودرو مکلف به اطلاع‌رسانی سریع و جامع بخشنامه‌های فروش از طریق سایت رسمی شرکت و با درج شماره و تاریخ مجوز اخذ شده از وزارت صمت  هستند.

4- تمامی روش‌های فروش با موعد تحویل بیش از یک ماه، نیازمند اخذ مجوز است.

5- برای خودروهایی که اولین بار  عرضه می‌شوند، قبل از اعلام شرایط فروش (از طریق سایت رسمی شرکت) دریافت هرگونه وجه از طریق شرکت اصلی و یا نمایندگی‌ها با عناوین فروش حواله ، دریافت وجه علی‌الحساب و ... ممنوع است.

6- با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، صدور هرگونه اطلاعیه پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی فاقد وجاهت است.

شرایط فروش خودرو ویژه مادران

اسفند 1400: بعد از تصویب طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، شرکت ایران خودرو و همچنین شرکت سایپا، خبر داده‌اند که از اسفندماه 1400 تا اطلاع ثانوی، بخشی از ظرفیت فروش محصولات‌شان را به «ماداران دارای دو فرزند یا بیشتر» اختصاص می‌دهند.

طبق اطلاعیه این شرکت‌ها، در صورتی که تعداد متقاضیان، بیشتر از ظرفیت فروش خودروها باشد، برندگان از طریق قرعه کشی خودرو مشخص می‌شوند اما در صورتیکه تعداد آنها کمتر از ظرفیت فروش باشد، همگی ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط هستند. همچنین تنها شرط ثبت نام مادران، این است که فرزند دوم (یا فرزند مابعد آنها)، پس از تاریخ 19 آبان 1400 متولد شده باشد.

نحوه حذف قرعه کشی در سال 1401

آذر 1400: وزیر صمت ضمن تاکید دوباره درباره حذف قرعه‌کشی خودرو، بیان کرد که این طرح در سال 1401 اجرایی خواهد شد. وی درباره چگونگی اجرای طرح افزود که با توجه به تقاضای سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار خودرو و عرضه سالانه یک میلیون دستگاه، تقاضا از عرضه، پیشی گرفته است. اما با برنامه‌های افزایش تولید در سال آینده، عرضه خودرو متناسب با تقاضای آن خواهد بود و به تعادل می‌رسند؛ بنابراین، قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.

سهمیه جانبازان برای خرید خودرو در سال 1401

آذر 1400: هفتم تیرماه 1400 بود که تفاهم‌نامه‌ای میان ایدرو، ایران‌ خودرو و سایپا، بنیاد شهید و بانک مرکزی به امضا رسید و مقرر شد تا تعداد 30 هزار دستگاه خودرو به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و مدافعان حرم، تحویل داده شود. حالا وزارت صمت در لایحه بودجه سال 1401، مکلف شده است تا با همکاری دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا، محصولات ملی را با اقساط پنج‌ساله، به جانبازان جسمی و حرکتی بالای 25 درصد و جانبازان 50 تا 70 درصد، بفروشد.

برنامه فروش هفتگی خودروسازان تا پایان 1400

آذر 1400: سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز جمعه (۱۹ آذرماه) در شهرستان بروجرود، تاکید کرد که علاوه بر افزایش میزان کیفیت محصولات، تولید نیز باید روندی صعودی داشته باشد. طبق گفته‌های وی، با آغاز فروش‌های مداوم ایران‌ خودرو در روزهای دوشنبه و سایپا در روزهای سه‌شنبه هر هفته، بیش از 130 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شوند و برای سال آینده نیز 130 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

وی امید دارد که با عرضه‌ی این خودروها تا پایان سال، بازار خودرو به تعادل برسد. وزیر صمت افزود که با توجه به تورم بیش از 40 درصدی سایر کالاها، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون، نصف تورم سایر بخش‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، مقداری گردش مالی برای خودروسازان به وجود آمده که باعث کاهش زیان و افزایش تولید شده است.

افزایش تقاضا برای فک رهن خودروهای قرعه کشی

آذر 1400: آمارهای جدید ایران خودرو و سایپا که در تاریخ 17 آذرماه منتشر شده، نشان می‌دهد که در مدت زمان یکماهه از شروع فک رهن سند محصولات این شرکت‌ها، بیش از 173 هزار مشتری، برای آزادسازی سند خودروهای‌شان اقدام کرده‌اند.

شرکت سایپا خبر داده که از مجموع 150 هزار سند رهنی این شرکت، تاکنون بیش از 50 هزار سند خودرو، فک رهن شده و در اختیار خریداران قرار گرفته است. شرکت ایران خودرو نیز گفته که تاکنون، بیش از 125 هزار نفر برای آزادکردن سند خودرو اقدام کرده‌اند که از این تعداد، بیش از 123 هزار نفر موفق به دریافت سند خودرو شده‌اند.

17 هزار درخواست فک رهن در 3 روز

آبان 1400: در حالیکه فقط 3 روز از اعلام خبر آزادسازی سندهای رهنی خودروسازان نمی‌گذرد، شرکت ایران خودرو در تاریخ 22 آبانماه، خبر داده که طی این مدت کوتاه، بیش از 17 هزار نفر برای فک رهن سندهای‌شان اقدام کرده‌اند.

اکثر این مشتریان، احتمالا برندگانی بودند که از فیلترهای سخت‌گیرانه در قرعه‌کشی‌ خودروسازان گذشتند و حتی قرار بود مصرف‌کننده واقعی باشند، ولی حالا داستان قرعه کشی، طور دیگری برای آنها رقم خورده است! مابه‌التفاوت قیمت دستوری خودروسازان با قیمت آزاد خودرو، نه به نفع مصرف‌کننده واقعی شد و نه به جیب صنعتگران واریز شد؛ تنها فایده آن این بود که توانست نقدینگی برخی‌ها را بیش از پیش، افزایش دهد.

اجرای فروش فوری هفتگی در صورت اصلاح قیمت‌ها

آبان 1400: همزمان با افزایش تولید روزانه در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، فروش‌های فوق العاده بصورت هفتگی اجرا می‌شوند.

آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در این رابطه گفته که با همکاری وزات صمت و قطعه‌سازان، ایران خودرو از آخرین هفته آبانماه 1400، تولید روزانه‌اش را با 2500 دستگاه می‌رساند. ضمن اینکه ایران خودرو در کنار فروش‌های فوق العاده 90 روزه، می‌خواهد فروش‌های فوری 45 روزه (با قیمت بیشتر) را نیز برای محصولاتی مانند پژو 206 و پژو پارس اجرا کند.

آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) نیز گفته که تیراژ روزانه سایپا تا 11% افزایش یافته و تیراژ هفتگی نیز از 7500 دستگاه به 8500 دستگاه خواهد رسید. آقای سلیمانی همچنین گفته که سایپا، ماهانه حدود 10 هزار دستگاه از خودروهای موجود در کف پارکینگ‌ها را تجاری‌سازی خواهد کرد. ضمن اینکه افزایش تولید سایپا باعث شده که تا پایان سال 1400، مجموع تولید این خودروساز به رقم 440 هزار دستگاه برسد که حدود 40 هزار دستگاه بیشتر از سال 1399 است.

فک رهن سند خودروهای قرعه کشی

آبان 1400: ظاهرا تصمیم وزارت صمت برای حذف قرعه کشی خودرو جدی‌تر از قبل است؛ بعد از آنکه آقای فاطمی‌امین خبر داد که تولید روزانه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از هفته چهارم آبانماه 1400 افزایش می‌یابد، حالا نیز کمیته خودرو در جدیدترین مصوبه خود در تاریخ 18 آبانماه، امکان آزادسازی سندهای رهنی (برای خودروهای تحویل شده) را هم برای خریداران محصولات ایران خودرو و هم برای خریداران محصولات سایپا، فراهم کرده است:

»» اطلاعیه آزادسازی سندهای رهنی سایپا (PDF) ««

»» اطلاعیه آزادسازی سندهای رهنی ایران خودرو (PDF) ««

همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین عامل بازدارنده در قوانین قرعه کشی خودروسازان، در رهن بودن سند خودروها به مدت یکسال بود. البته همین قانون بازدارنده، سد مستحکمی در برابر سرازیر شدن خودروهای قرعه کشی به بازار نبود و بسیاری از برندگان قرعه‌کشی، توانستند با روش‌های مختلف، خودروهای‌شان را با سودهای کلان، در بازار آزاد بفروشند. ولی حالا، دیدگاه دولت تغییر کرده و با آزادسازی سندهای رهنی، امکان فروش آسان‌تر خودروهای قرعه‌کشی را فراهم کرده است. البته اعلام این موضوع، همزمان با اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان ویژه پاییز 1400 نیز جای تامل بیشتری دارد!

حذف قرعه کشی خودرو در سال 1401

مهر 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به برنامه‌های جدیدش برای خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن، گفته که به عنوان مثال در صنعت خودرو، 30 درصد قطعه وارد می‌کنیم اما 40 درصد قیمت برای محصولاتی است که در داخل تولید می‌شوند اما تبعیت از نرخ دلار دارند. برای همین متوجه افزایش قیمت می‌شویم. وزیر صمت درباره همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت آینده بازار خودرو گفته که برنامه داریم تا در سال 1401 قرعه کشی خودرو نداشته باشیم.

کاهش زمان واریز وجه برای برندگان قرعه کشی

مهر 1400: بررسی قوانین قرعه کشی ایران خودرو و همچنین قوانین قرعه کشی سایپا نشان می‌دهد که فرصت زمان لازم برای واریز وجه توسط برندگان قرعه‌کشی، کاهش یافته است. بر این اساس، درحالیکه در نیمه اول سال 1400 برندگان قرعه‌کشی تا «5 روز» برای واریز وجه فرصت داشتند، حالا با تصمیم کمیته خودرو برای نیمه دوم سال 1400، این مدت زمان به «3 روز» کاهش یافته است.

مخالفت شورای رقابت با حذف قرعه کشی سایپا

مهر 1400: شورای رقابت همچنان مخالف حذف قرعه کشی برای محصولات سایپاست. شرکت سایپا در اواسط مردادماه 1400 طی نامه‌ای گفته بود که میزان متقاضیان برای برخی محصولات این شرکت، کمتر از ظرفیت فروش و قابل تخصیص آنهاست. شورای رقابت نیز حالا خبر داده که نباید قرعه کشی از تمامی بخشنامه‌های فروش سایپا حذف شود و تنها برای خودروهایی که میزان ثبت نام کنندگان آنها کمتر از میزان فروش باشد، انجام قرعه کشی خودرو ضرورتی ندارد. اما برای سایر خودروهای مشمول قیمتگذاری یا برای سایر مراحل فروش سایپا، همچنان باید به روال سابق برگزار شود.

شورای رقابت همچنین تاکید کرده که سایپا در بخشنامه‌های فروش خود نباید عبارت «عدم انجام قرعه کشی» را درج کند.

یک تغییر جنجالی در پیش فروش مهر ایران خودرو

مهر 1400: در تاریخ 14 مهرماه، ایران خودرو مرحله جدید پیش فروش محصولاتش را اعلام کرد. اما شروع این پیش فروش، با حواشی زیادی همراه بود چراکه برای نخستین‌بار در سال 1400، شاهد تغییر میزان پیش‌پرداخت خودروها بودیم. درحالیکه ایران خودرو از ابتدای سال جاری، مبلغ 50% از قیمت خودروها را از مشتریان و به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کرد اما در پیش فروش مهرماه، این مبلغ را به 40% تغییر داده است.

این تغییر استراتژی ایران خودرو، احتمالا با این توجیه انجام شده که وجه پرداختی مشتریان در زمان ثبت نام، هرچقدر کمتر شد، در زمان موعد تحویل خودروها (که معمولا یکساله است) نیز وجه پرداختی آنها، کمتر از دوره‌های قبل، دچار کاهش ارزش می‌شود.

اما مسله اینجاست که وقتی مبلغی معادل 40% از مشتریان دریافت می‌شود، در زمان تحویل خودرو، آنها باید 60% مابقی قیمت را برگردانند. در صورتیکه اگر 50% مبلغ را واریز می‌کردند، در زمان تحویل خودرو تنها باید 50% مابقی را پرداخت می‌کردند. به عبارت بهتر، ایران خودرو در پیش فروش مهرماه 1400، کاری کرده که مشتریان در زمان تحویل، مبلغ بیشتری را به این شرکت پرداخت کنند. حالا باید دید که مسولان کمیته خودرو، شورای رقابت و همچنین مدیران ایران خودرو، چه واکنشی در قبال این موضوع نشان می‌دهند.


نتایج قرعه‌کشی خودروسازان:

»» برندگان قرعه کشی سایپا

»» برندگان قرعه کشی ایران خودرو


چرا برای هایما پلاس قرعه کشی نشد؟

ایران خودرو در تاریخ 7 مهرماه 1400، برای اولین‌بار در سال 1400 اقدام به فروش خودرو هایما S7 پلاس بدون فرآیند قرعه کشی کرد. به دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو، بسیاری با پیغام خطا مواجه شدند یا نتوانستند مراحل واریز وجه را انجام دهند. حالا برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که چرا ثبت نام هایما پلاس را با روش قرعه کشی انجام ندادند تا این مشکلات نیز بوجود نیاید؟!

ایران خودرو در پاسخ به این سوال، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 8 مهرماه 1400 منتشر کرده، گفته که این فروش را براساس مجوز نهادهای زیربط انجام داده است. ایران خودرو همچنین توضیح داده که در دو مرحله فروش این خودرو که قبلا بصورت قرعه کشی انجام شده بود، بیش از 240 هزار نفر برای 700 دستگاه هایما پلاس ثبت نام کرده بودند اما تنها 9% برندگان برای تکمیل وجه اقدام کردند و به همین دلیل نیز تنها 17% ظرفیت این خودرو، به فروش رفت.

بر همین اساس نیز ایران خودرو، برای سومین مرحله فروش هایما پلاس، از روش قرعه کشی خودرو استفاده نکرده تا تمامی مصرف‌کنندگان واقعی، امکان واریز وجه را داشته باشند. 

مخالفت وزیر جدید با قرعه کشی خودرو

مهر 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در جدیدترین مصاحبه خود در تاریخ 10 مهرماه گفته که این روزها درحال تدوین برنامه جدیدی برای مدیریت بازار خودرو هستیم که در صورت تصویب، آنرا اعلام خواهیم کرد. وی همچنین صراحتا گفته که با قرعه‌کشی خودرو مخالف است اما با این حال، توضیحات بیشتر در این رابطه را به دو هفته آینده موکول کرده است.

قرعه کشی خودرو یا توهین به مردم؟!

خرداد 1400: فروش خودرو به روش قرعه‌کشی، نه به نفع خودروساز است و نه به نفع مصرف‌کننده و فقط واسطه‌ها از آن سود می‌برند. قرعه‌کشی، توهین به مصرف‌کننده است و هم ایران خودرو و هم سایپا، مخالف آن هستند اما چون از وزارت صمت دستور می‌گیرند، باید آنرا اجرا کنند. این حرف‌ها را آقای بیگلو (دبیر انجمن قطعه‌سازان) در جدیدترین مصاحبه خود گفته و ضمن انتقاد از این شیوه قرعه‌کشی، صحبت‌های بسیار جالبی درباره چگونگی تایید این شیوه قرعه‌کشی خودرو، بیان کرده است که خلاصه آنرا در زیر می‌خوانید: 

اصلاً نمی دانم چرا این اتفاق افتاد. در سال 97 که خیلی بازار آشفته شده بود اتاق فکری تشکیل شد که تقریبا می‌توانم بگویم 99 درصد جمع مخالف این شیوه فروش خودرو بودند. رحمانی (وزیر وقت صمت) می‌گفت روی فروش خودرو مالیات سنگین بگذاریم. من گفتم شما با این کار وجهه قانونی به کار می‌دهید مثل اینکه بگویید من قاچاق مواد مخدر را آزاد می‌کنم ولی از آن مالیات می‌گیرم.

تقریبا اکثریت مطلق جمع، مخالف بودند یعنی واقعا عجیب بود که این اتفاق افتاد. آن جلسه تمام شد. وی افزود: به رحمانی گفتم که من مخالف صد درصدی شیوه قرعه کشی هستم اصلاً این کار را نکنید مگر دوران کمونیسم است که اینکار را کنیم. رحمانی گفت من نظر تو را شنیدم باید نظر بقیه را هم بشنوم و دو روز بعد دیدم قرعه کشی انجام شد. من همان شب خدمت آقای رحمانی عرض کردم که وقتی بی‌اعتمادی در جامعه است شما این قرعه کشی را اگر 100 درصد بر اساس مبانی قانونی و قوانین احتمالات هم برگزار کنید، چون بی‌اعتمادی در جامعه حکمفرماست همه می‌گویند اینها قرعه‌کشی گذاشته‌اند که خودشان خودروها را برنده شوند.

آیا معامله خودروهای جدید، غیرقانونی است؟

فروردین 1400: از خردادماه 1399 و براساس تصمیم کمیته خودرو با هماهنگی وزارت صمت، با هدف تنظیم قیمت‌ها، حذف سودجویان و واسطه‌ها و همچنین با هدف رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی، قوانین و محدودیت‌های جدیدی برای ثبت نام‌کنندگان محصولات ایران خودرو و سایپا تعیین شد. یکی از این قوانین درباره سند خودروهاست که به موجب آن، سند خودروهای تحویلی به مشتریان (اعم از برندگان فروش فوری یا برندگان پیش فروش) به مدت یکسال، در رهن خودروسازان باقی خواهد ماند تا به این ترتیب، شخص خریدار بلافاصله پس از تحویل گرفتن خودرو، امکان فروش آن در بازار را نداشته باشد.

اما همانطور که قابل حدس بود، این قانون جدید، آنقدرها هم بازدارنده نبود و متاسفانه برخی از خودروهای تحویلی به مشتریان، حالا سر از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، درآورده‌اند و حتی در پلتفرم باما نیز با کمی جست‌وجو می‌توانید آنها را به راحتی پیدا کنید.‌ خودروهای کاملا جدیدی مانند سایپا شاهین، ساینا اس، سورن پلاس، رانا پلاس و 207 پانوراما، از جمله محصولاتی هستند که آگهی‌های اینترنتی آنها را، کم و بیش، پیدا می‌کنید.

حالا سوال اینجاست که آیا خرید و فروش این خودروها قانونی است؟ آیا سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو نباید جلوی این آگهی‌ها را بگیرند؟ اگر این سوالات در ذهن شما نیز نقش بسته، پیشنهاد می‌کنیم که دلایل زیر را بخوانید تا به جوابی شفاف و واضح برسید:

1- ممنوعیت معامله خودروها (به دلیل داشتن سند رهنی) برای همه خودروهای موجود در بازار نیست.

2- اکثر محصولات دو خودروساز بزرگ کشورمان که از خردادماه 99 به بعد فروخته شده و همچنان نیز به فروش می‌روند، سند رهنی دارند و نباید تصور کنیم که این قانون، صرفا برای چند محصول جدید و تازه‌وارد این خودروسازان است.

3- برخی محصولات دو خودروساز بزرگ کشورمان، ممکن است به دلایل مختلف (مانند تاخیر در تحویل، تبدیل به دیگر محصولات و ...) مشمول این قانون نشوند. لذا نمی‌توان جلوی خرید و فروش این خودروها را گرفت.

4- گاهی اوقات ممکن است شرایط برقراری صلح در نمایندگی‌های این دو خودروساز، برای برخی از مشتریان، فعال شود. بنابراین بازهم نمی‌توان جلوی خرید و فروش این خودروها را گرفت.

5- معامله خودروهایی که سندشان در رهن خودروسازان است، به هر روشی (اعم از وکالتی، تضمین چک، نگهداری در پارکینگ و ...) غیرقانونی است اما تعیین وضعیت سند (برای تشخیص آزاد بودن سند) تنها به وسیله استعلام از خودروسازان امکان‌پذیر بوده که برعهده متعاملین است و پلتفرم باما، هیچ نقشی در آن ندارند. اما با این حال، در همه صفحات آگهی این هشدار را داده‌ایم که قبل از معامله خودرو، خریداران باید از صحت خودروها اطمینان حاصل کنند.

6- طبق تصمیم مراجع نظارتی، نمایش اطلاعات آگهی برای حواله‌های خودرو (چه حواله قرعه کشی و چه نباشد) تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست و حتی در صورت انتشار آگهی، امکان دسترسی به اطلاعات تماس یا قیمت‌های فروشنده، وجود ندارد.

7- خودروهای جدیدی که به تازگی به بازار کشورمان معرفی می‌شوند، تا قبل از تحویل، امکان درج آگهی در پلتفرم باما را ندارند و حتی در صورت درج آگهی نیز بلافاصله حذف خواهند شد.

در صورتی که برای معامله هرخودرویی، ابهاماتی درباره وضعیت سند آنها دارید، بهترین و قابل اعتمادترین روش، چیزی نیست جز استعلام سند از خودروسازان. و این توصیه اکید ما به همه خریداران است.

شگرد جدید کلاهبرداران: دریافت پول به بهانه برنده شدن

فروردین 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در آخرین روز کاری سال 99 ضمن تکذیب امکان هرگونه دستکاری در فرآیند قرعه‌کشی ایران خودرو، گفته اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند با دریافت پول از مشتریان، می‌توانند آنها را برنده قرعه‌کشی کنند، یک دروغ محض است.

آقای مقیمی گفته که علاوه بر حضور نمایندگان نهادهای نظارتی، فرآیند قرعه‌کشی خودروها بصورت تصادفی‌سازی و سیستمی (بدون دخالت انسانی) انجام می‌شود و هر کسی که بتواند با مدارک، ثابت کند که در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو با دلال‌بازی، برنده شده است، به آنها یک خودرو می‌دهیم.

ممنوعیت خرید و فروش حواله ایران خودرو

اسفند 1399: شرکت ایران خودرو، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 18 اسفندماه 99 منتشر کرده، مجددا درباره خرید و فروش خودروهای قرعه‌کشی شده و همچنین خرید و فروش حواله‌های خودروهای ثبت‌نامی ایران خودرو، هشدار داده است.

ایران خودرو تاکید کرده که هرگونه خرید و فروش حواله خودرو و یا نقل و انتقال امتیاز منتخبین قرعه‌کشی‌های ایران خودرو تا قبل از پایان مدت زمان ترهین خودرو، ممنوع بوده و هرگونه عواقب سوء ناشی از آن معطوف به طرفین معامله است و ایران خودرو در این خصوص هیچ‌گونه مسوولیتی نخواهد داشت. همچنین پیگیری عواقب ناشی از آن نیز تنها از طریق مراجع قانونی و ذی‌صلاح امکانپذیر خواهد بود. ‌

متاسفانه چندوقتی است که برخی از برگزیدگان قرعه‌کشی‌های فروش ایران خودرو، اقدام به فروش امتیاز خرید خودروی خود به اشخاص دیگر میکنند، در حالی که این کار، غیرقانونی است ولی علی‌رغم این هشدارها، هنوز هم برخی از فروشندگان خودرو، از طریق دادن وکالت بلاعزل، تحویل چک ‌به ارزش خودرو و ... ، اقدام به فروش خودروهای قرعه‌کشی شده می‌کنند.

پیش از این نیز نیروی انتظامی نیز بر اساس مصوبات کمیته خودرو، خرید و فروش حواله‌های خودرو را تا یک سال غیرقانونی اعلام کرده بود.

نیمی از برندگان قرعه کشی، دلال بودند!

بهمن 1399: آقای رزم حسینی (وزیر صمت) در تاریخ 18 بهمن و در حاشیه نشست مشترک با قطعه‌سازان، آمار جالبی از خودروهای قرعه‌کشی شده ایران خودرو و سایپا داد.

همانطور که می‌دانید، ایران خودرو و سایپا برای جلوگیری از ورود سودجویان به لیست برندگان قرعه کشی خودرو، گفته بودند که اگر برندگان قرعه کشی، طی 3 ماه برای انجام سرویس خودرو مراجعه نکنند، گارانتی خودروی آنها باطل می‌شود. البته سایپا در بهمن 99 خبر داد که خریداران محصولاتش، بجای 3 ماه، از این به بعد تا 5 ماه برای مراجعه جهت سرویس اولیه سایپا، فرصت دارند.

اما ظاهرا «حذف گارانتی خودرو»، مانعی برای سودجویان بازار خودرو نبوده چراکه طبق گفته‌های وزیر صمت، حدود 50 درصد خودروهایی که سال 99 و توسط قرعه کشی، به خریداران تحویل داده شده، به علت عدم مراجعه برای سرویس اولیه، گارانتی‌شان باطل شده است. به عبارت بهتر، سودجویان بازار خودرو، حتی حاضرند که خودروی‌شان گارانتی نداشته باشد اما صفر کیلومتر بماند تا در فرصت مناسب، آنرا بفروشند.

فروش غیرقانونی امتیاز خودرو در بازار آزاد

با اینکه هم ایران خودرو، هم سایپا، هم وزارت صمت و هم پلیس فتا، خرید و فروش امتیاز برندگان قرعه کشی خودرو را «غیرقانونی» و حتی «قابل پیگرد و با مجازات قضایی» دانسته‌اند اما متاسفانه آنقدر راه «میان‌بر» وجود دارد که باعث شده امتیاز خودروها هم اکنون سر از بازار خودرو در بیاورد. اما چطور ممکن است؟

همانطور که می‌دانید ایران خودرو و سایپا، امکان خرید انصرافی و امکان صلح را برداشته‌اند. بنابراین حواله را نمی‌توان فروخت. اما دلالان، یک راه حل قانونی دیگر پیدا کرده‌اند؛ راه‌حلی که نفسا غیرقانونی است اما عملا غیرقانونی نیست! به شما توضیح می‌دهیم:

1- فروشنده و خریدار برای تنظیم قولنامه، به دفتر اسناد رسمی می‌روند. آنها قولنامه‌ای با این مضمون می نویسند که مثلا «خریدار، فلان مبلغ را به فروشنده داده و فروشنده هم متعهد شده بعد از تحویل خودرو، ابتدا خودرو و سپس سند خودرو را به نام خریدار، بزند».

2- اگر در متن قولنامه، عبارت‌هایی مانند «امتیاز فروش خودرو» یا «فروش حواله» و ... ذکر نشود، مشکل قانونی پیش نمی‌آید.

3- فروشنده برای ضمانت، چکی به مبلغ قیمت خودروی ثبت‌نامی را به خریدار می‌دهد.

4- در زمان تکمیل وجه، خریدار بجای فروشنده، هزینه خودرو را پرداخت می‌کند. 

5- پس از تحویل خودرو، فروشنده باید خودرو را به خریدار تحویل دهد.

6- اما سند خودرو در رهن شرکت خودروساز است که یعنی خریدار باید منتظر فک رهن سند بماند. از آنجایی که این زمان برای قرعه کشی ایران خودرو و سایپا، یکسال در نظر گرفته شده، بنابراین خریدار خودرو حداقل تا یکسال باید منتظر آزادشدن سند خودرو بماند. بعد از آزادشدن سند خودرو، فروشنده باید سند را به نام خریدار بزند.

اگر به ترتیب مراحل فوق، دقت کرده باشید، حتما به این نکته رسیده‌اید که در هر مرحله، هزارویک مشکل حقوقی می‌تواند برای خریدار یا فروشنده، پیش بیاید. به همین دلیل است که به هیچ وجه، نباید دنبال خرید و فروش حواله‌های خودروهای قرعه‌کشی شده باشید.

دلالان، برندگان اصلی قرعه کشی خودرو

آذر 1399: آقای دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از روش قرعه کشی خودرو گفته که دلالان بازار، با کارت ملی -سایر افراد- قوانین خودروسازان را دور می‌زنند و شانس مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را برای برنده‌شدن در قرعه‌کشی، محدود کرده‌اند و در صورت برنده‌شدن نیز، خودرو را با حاشیه سود بسیار، با مبایعه‌نامه می‌فروشند.

آقای دهقانی همچنین اجرای چنین طرح‌هایی کارشناسی نشده‌ای را بی‌دوام دانسته و معتقد است که در چنین شرایطی، نه خودروساز و نه مصرف‌کننده، عایدی چندانی ندارند و سود به دلالان می‌رسد.

حذف شرط سند رهن در پیش فروش ایران خودرو

آبان 1399: حذف شرط «سند در رهن» در پیش‌فروش مشارکتی ایران خودرو ویژه آذرماه، حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

برخی می‌گویند اگر اجرای این شرط، تصمیم درستی است، چرا فقط ایران خودرو آنرا انجام داده ولی در پیش‌فروش‌های سایپا، همچنان این شرط به چشم می‌خورد. بعضی دیگر نیز می‌گویند اگر این کار ایران خودرو، خلاف قوانین است، چرا ستاد تنظیم بازار یا وزارت صمت، واکنشی در برابر این موضوع نشان نمی‌دهند.

هنوز ایران خودرو، موضعی درباره حذف این شرط، نگرفته است اما به نظر می‌رسد این شرط، همچنان در طرح‌های فروش فوق العاده ایران خودرو پابرجا باشد.

حذف شرط واریز پول برای ثبت نام خودرو

مهر 1399: در شهریورماه 99 طبق تصمیم مدیران وقت وزارت صمت و با هماهنگی کمیته خودرو و در راستای واقعی‌سازی ثبت‌نام‌ها، قانون جدیدی تصویب شد که به موجب آن، در تمامی طرح‌های فروش ایران خودرو و سایپا در نیمه دوم سال 99، ثبت نام‌کنندگان باید 10% قیمت خودروها را در حسابی واسط (که نه متعلق به خودروساز است و نه متعلق به ثبت‌نام کننده) واریز کنند. در صورت واریز این مبلغ، متقاضیان امکان ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی را داشتند اما در غیراینصورت، حتی نمی‌توانستند در قرعه‌کشی خودرو شرکت کنند.

اما حالا که دو ماه از اعلام این قانون جدید می‌گذرد، هنوز هم هیچکدام از خودروسازان، چنین شرطی را در شرایط فروش‌های خودرو لحاظ نکرده‌اند. به نظر می‌رسد که سازوکارهای قانونی و مالی برای انجام این شرط، پیچیده‌تر و سخت‌تر از چیزی است که تنظیم‌کنندگان این قانون، فکرش را می‌کردند.

حذف شرط پلاک فعال در خانواده برای ثبت نام خودرو

شهریور 1399: آقای معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در تاریخ 27 شهریورماه خبر داده که طبق مصوبه جدید کمیته خودرو، شرط پلاک فعال برای «خانواده»، بدلیل ایجاد مشکلات متعدد برای مشتریان، از طرح‌های فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا و همچنین طرح‌های پیش فروش ایران خودرو و سایپا، حذف شده است.

البته هنوز، شرط پلاک فعال برای «متقاضی» برقرار است؛ یعنی شخص ثبت نام کننده نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

قوانین جدید ثبت نام در قرعه کشی خودرو سال 99

شهریور 1399: آقای سرقینی، سرپرست جدید وزارت صمت، در تاریخ 21 شهریورماه از تصویب قوانین جدید برای طرح‌های فروش فوق العاده خودرو در نیمه دوم سال 99 خبر داد که خلاصه آن، به شرح زیر است:

1- در نیمه دوم سال 99، باتوجه به کاهش تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا، قرار است 40% ظرفیت تولید خودروسازان به طرح‌های فروش فوق العاده خودرو اختصاص یابد. درحالیکه این میزان در نیمه اول سال، تنها معادل 20% بود.

2- در نیمه دوم سال 99، مجموعا 150 هزار دستگاه از انواع محصولات ایران خودرو و سایپا در فروش فوق العاده خودرو (با قیمت قطعی) عرضه خواهند شد. یعنی، هر ماه حدود 25 هزار دستگاه فروخته می‌شود.

3- در نیمه دوم سال 99، قانون جدیدی برای ثبت نام مشتریان درنظر گرفته شده که به موجب آن، مشتری باید 10% قیمت خودرو را در زمان ثبت نام پرداخت کند. این قانون جدید برای جلوگیری از حجم بالای ثبت نام‌ها و مشکلات ناشی از آنها، اتخاذ شده است. البته این 10% تا زمان اعلام برندگان نهایی، به حساب خودروسازان واریز نمی‌شود، بلکه در یک حساب جداگانه و بنام فرد متقاضی، باقی می‌ماند. به عبارت بهتر، پول در حساب متقاضی بلوکه می‌شود. بنابراین در صورت برنده نشده متقاضی، پول از حالت بلوکه خارج شده و به حساب او، برمی‌گردد.

4- در نیمه دوم سال 99، حداکثر زمان لازم برای برندگان قرعه کشی معادل 120 ساعت یا 5 روز درنظر گرفته شده است. در حالیکه این زمان در نیمه اول سال 99، تنها 72 ساعت یا 3 روز بود.

قرعه کشی خودرو چگونه است؟

با تاییدیه نهادهای نظارتی، قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا با الگوریتم زیر انجام می شود:

1- تعیین عدد A که عبارتست از «جمع کل متقاضیان» تقسیم بر «ظرفیت فروش». بعنوان مثال برای 200 هزار متقاضی و ظرفیت فروش 1000 دستگاه، عدد A معادل 200 خواهد بود.

2- انتخاب یک عدد تصادفی بین 1 تا A توسط نهادهای نظارتی.

3- افزودن مضارب A برای عدد انتخاب شده. بعنوان مثال اگر عدد تصادفی برابر 78 باشد، شماره برندگان قرعه کشی بصورت زیر تعیین می شوند:

  • نفر اول: شماره 78
  • نفر دوم: شماره 178=100+78
  • نفر سوم: شماره 278=200+78
  • و الی اخر

شرایط ثبت نام در قرعه کشی خودروسازان

اگر شما هم قصد ثبت نام در قرعه کشی ایران خودرو یا قرعه کشی سایپا را دارید، باید بدانید که هم ایران خودرو و هم سایپا، برای آنکه خودروها بدست مصرف کننده واقعی برسد، شرایط زیر را برای ثبت نام در قرعه کشی خودرو، لحاظ کرده اند:

1- داشتن «کد کاربری و کلمه عبور» برای ورود به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و همچنین سایت فروش اینترنتی سایپا الزامی است.

2- با هر کد ملی، فقط می توانید برای یک دستگاه، ثبت نام کنید. 

3- در 48 ماه اخیر، نباید از ایران خودرو و سایپا، خودرویی خریداری کرده باشید.

4- حداقل سن شما، باید 18 سال باشد.

5- نباید پلاک انتظامی فعال (نصب شده روی خودرو) داشته باشید. در غیر اینصورت، به مدت 3 سال امکان ثبت نام در فروش‌های ایران خودرو و سایپا را ندارید.

6- باید گواهینامه رانندگی داشته باشید. در غیر اینصورت، به مدت 3 سال امکان ثبت نام در فروش‌های ایران خودرو و سایپا را ندارید.

7- امکان صلح قرارداد (خرید انصرافی)، وجود ندارد. بنابراین حواله‌های خودروهای قرعه‌کشی شده را نمی‌توانید خرید و فروش کنید.

8- سند خودرو به مدت یکسال در رهن خودروساز باقی می‌ماند مگر آنکه خودروساز، شرایط دیگری را وضع کرده باشد. بنابراین امکان فک رهن سند خودرو در طول این یکسال یا تسویه حساب پیش از موعد یکساله را ندارید.

9- امکان فروش یا انتقال وکالتی برای خودروی ثبت نامی را ندارید.

10- در این روش فروش، سود مشارکت و سود انصراف، وجود ندارد.

11- اگر تا 5 ماه پس از تحویل خودرو، برای سرویس خودرو به نمایندگی مراجعه نکنید، گارانتی خودروی‌تان باطل می شود.

12- در زمان اولین مراجعه به نمایندگی، کارکرد خودروی‌تان حداقل باید 1000 کیلومتر باشد.

13- برای شرکت در قرعه کشی، نیازی به داشتن چک نیست.

14- برندگان نهایی قرعه کشی فروش خودرو، حداکثر 3 الی 5 روز (بسته به شرایط اعلامی خودروسازان) برای تکمیل وجه کامل خودرو (در قراردادهای فروش فوری) یا واریز وجه پیش پرداخت خودرو (در قراردادهای پیش فروش)، فرصت دارند. در غیر اینصورت با نفرات رزرو، جایگزین خواهند شد.  

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

2 دیدگاه

mmdtabari(408 روز پیش)

برای کسایی که پیش خرید کردن سند در رهن ظلم چون پولشون رو حداقل یکسال خوابوندن

Shoeana(522 روز پیش)

من می خوام ثبت نام ماشین کنم

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید