لیست آپشن‌ها منتشر شد

اس‌کی‌جی اسکیلاس T60 شهر خودرو

5 خرداد 1400 15:20

خرداد 1400: درحالیکه شهر خودرو هنوز سایت رسمی مشخصی را برای معرفی محصولاتش راه‌اندازی نکرده، اما نخستین کاتالوگ رسمی خودرو اسکیلاس T60 را در رسانه‌ها منتشر کرده است.

»» کاتالوگ رسمی اسکیلاس T60 شهر خودرو (PDF) ««

طبق اطلاعات فوق، خودرو SKG اسکیلاس مانند همه همکلاسانش، با موتور توربوی 1.5 لیتری در ایران مونتاژ می‌شود.

شروع تبلیغات اسکیلاس T60 در ایران

اردیبهشت 1400: شهر خودرو، که برند تازه‌ای به نام اس‌کی‌جی (SKG) را به بازار ایران معرفی کرده، هم‌اکنون تبلغیات محصول جدیدش یعنی اسکیلاس T60 را در فضای رسانه‌ای و همچنین در بیلبوردهای سطح شهر، آغاز کرده است. پیش‌بینی‌های اولیه این است که در تابستان 1400، پیش فروش اسکیلاس برای اولین‌بار، شروع شود.

شروع تست‌های جاده اسکیلاس T60 در ایران

فروردین 1400: با انتشار تصاویر جاسوسی از اولین سری خودرو اسکیلاس T60، حالا دیگر مطمئن شدیم که شهر خودرو برای قدم گذاشتن در عرصه خودروسازی آماده شده است.

(عکس از اتومبیلفا)

همانطور که از تصاویر فوق نیز مشخص است، لوگوی لودئو (Levdeo) یا لوگوی یما (Yema) دیگر در جلوپنجره خودرو به چشم نمی‌خورد چراکه شهر خودرو، لوگوی خودش را جای آن گذاشته است؛ یعنی لوگوی اس‌کی‌جی (SKG). همچنین در نمای عقبی T60 نیز نام برند «اسکیلاس» به چشم می‌خورد. 


راه اندازی دوباره سناباد خودرو

برای آنکه بدانید چه ارتباطی میان شهر خودرو و سناباد خودرو هست، باید شما را به اواسط دهه 80 شمسی ببریم. همان زمانی که خودروسازی چری، تنها چند قدم با امضای قرارداد همکاری‌اش با ایران خودرو فاصله داشت. اما با مخالفت‌های سرسخت وزیر صمت وقت، این قرارداد به امضا نرسید. بعد از این اتفاق، اولین شرکتی که چری بدنبال آن رفت، شرکت «سناباد خودرو توس» بود که کارخانه‌اش در خراسان رضوی و در شهرکت صنعتی توس قرار دارد.

اولین محصولی که چری با کمک سناباد خودرو در ایران فروخت، خودرویی بنام چری A15 بود که مونتاژش از سال 1387 شروع شد و سپس تیپ گران‌ترش، با نام چری ویانا نیز به بازار کشورمان آمد. این خودرو که می‌توانست کاندیدای عنوان «بدترین خودروی مونتاژی ایران در دهه 80 شمسی» باشد، فقط چندسال روی خط تولید ماند و تیراژ بسیار محدودی هم داشت و نهایتا در سال 91 از بازار کشورمان خداحافظی کرد. بعد از این تجربه ناموفق، چری هم با سناباد خودرو، به هم زد و به سراغ شریک جدیدش، یعنی مدیران خودرو رفت.

شهر خودرو، مالک جدید سناباد خودرو

در اواسط دهه 90 شمسی، شهر خودرو برای خریداری کارخانه سناباد خودرو چراغ سبز نشان داد و نهایتا در سال 97 نیز آنرا خرید و مالکیتش را برعهده گرفت.

در سال 98 رسانه‌های کشورمان خبر دادند که شهر خودرو می‌خواهد تولید محصولات خودروسازی جی‌ام‌سی (JMC) را در سناباد خودرو شروع کند و حتی قرار بود جی‌ام‌سی S350، نخستین محصول شهر خودرو برای مشهدی‌ها باشد اما این اتفاق رخ نداد و این خودرو چینی، به کرمانی‌ها رسید و ریگان خودرو مونتاژش را در اواخر سال 99 رسما شروع کرد.

پس از آن، شهر خودرو به سراغ ریگان خودرو رفت و خدمات فروش و پس از فروش ریگان خودرو را برعهده گرفت که البته تجربه موفقی هم در این زمینه نداشت و موجب نارضایتی بسیاری از خریداران کوپا شد.

به هرحال، هرچه بود، گذشت! اما همه این‌ها را گفتیم که به اینجا برسیم؛ اگر مونتاژ T60 چینی در شهر خودرو قطعی شود، شهر خودرو قطعا آنرا در مشهد و در کارخانه سناباد خودرو، تولید خواهد کرد.

چه ارتباطی به ماموت خودرو دارد؟

در اواخر سال 98، برخی از رسانه‌های خودرویی کشورمان خبر دادند که «ماموت خودرو»، نماینده فولکس در ایران، بدنبال بازارسنجی برای عرضه محصولات خودروسازی یما (Yema) در ایران است. البته ماموت خودرو، هیچ واکنشی به این خبرها نداد و نه تاییدشان کرد، نه تکذیب. اما به هرحال، نام برند یما، اولین‌بار با ماموت خودرو بر سر زبان‌های ما افتاد.

به همین دلیل است که برخی‌ها می‌گویند شاید توافقی در پشت‌پرده میان شهر خودرو و ماموت خودرو شکل گرفته باشد. ولی آنطور که فعالان بازار می‌گویند، ماموت خودرو، فعلا علاقه‌ای برای همکارای با خودروسازان چینی ندارد و در زمینه عرضه T60 به بازار ایران نیز هیچ نقشی نداشته است.

حضور یما در ایران با لوگوی لودئو

خودرویی که در زمستان 99 و برای اولین‌بار در مجموعه شهر خودرو دیده شد، نامش لودئو T60 است. تصاویر جاسوسی این خودرو را در زیر مشاهده می‌کنید.

(عکس از خودروبانک)

اما با اینکه نام LEVDEO روی جلوپنجره‌ای به چشم می‌خورد. اما باید بگوییم که این خودرو ساخت لودئو نیست بلکه ساخت شرکت خودروسازی یما (Yema) است و در بازار چین نیز با نام Yema Bojun شناخته می‌شود اما در سایر بازارها، با نام یما T60 یا Yema T60 هم فروخته می‌شود. اما لودئو چه ارتباطی با یما دارد؟

ماجرا از این قرار است که لودئو در سال 2019، مالکیت یما را برعهده گرفت. لودئو که تخصصش در ساخت خودروهای برقی است، درمیان خودروسازان چینی، جزو شرکت‌های معروف و پرفروش محسوب نمی‌شود و احتمالا به همین دلیل است که لودئو به سراغ یما رفته، تا به این ترتیب، سهم بیشتری در بازار چین داشته باشد. جالب است بدانید که لودئو با کمک پلتفرم یما T60، کراس‌اور تمام برقی خودش، یعنی لودئو i9 یا Levdeo i9 را نیز ساخته است که تصویرش را در زیر مشاهده می‌کنید.

کراس‌اور برقی i9، موتوری الکتریکی به قدرت تقریبی 95 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر دارد. شتاب صفرتاصدش حدود 16 ثانیه بوده و سرعتش از 105 کیلومتر برساعت نیز فراتر نمی‌رود. براساس نوع پکیج باتری‌ها، لودئو i9 می‌تواند با یکبار شارژ، مسافتی معادل 400 یا 470 کیلومتر را طی کند.

اسکیلاس، برند جدید شهر خودرو

طبق تصاویر گرافیکی منتشر شده از لودئو T60، ظاهرا قرار است شهر خودرو، این محصول جدید را با برند اختصاصی‌ خودش عرضه کند. یعنی برند T60 دیگر لودئو نیست چراکه شهر خودرو آنرا به اسکیلاس (SKILLAS) تغییر خواهد داد. بنابراین نام نهایی این محصول جدید در بازار ایران، اسکیلاس T60 خواهد بود.

البته تغییر برند خودرو، چیز جدیدی در بازار کشورمان نیست چراکه قبل از شهر خودرو، بهمن موتور نیز این کار را کرده و برند دانگ‌فنگ را به برند کاملا جدید دیگنیتی تغییر داده است.

همچنین عبارت SKG نیز قرار است روی درب صندوق عقب T60 حک شود. اس‌کی‌‌جی کوتاه شده عبارت Shahre-e Khodro Group است. مشابه همین کار را سایر خودروسازان خصوصی کشورمان نیز انجام داده‌اند. مثل کرمان موتور که KMC را معرفی کرده، یا خودروسازی فردا که FMC را معرفی کرده یا ریگان خودرو که نام Rigan را روی خودروهایش حک کرده است.

مشخصات فنی اسکیلاس T60

اسکیلاس T60 محصول سال 2019 است و بهتر است بگوییم اولین محصولی است که بعد از یکی‌شدن لودئو و یما، ساخته شده. چینی‌ها آنرا با پلتفرم CEEA ساخته‌اند که دومین پلتفرم طراحی شده توسط مهندسان یما محسوب می‌شود.

حالا که صحبت از طراحی شد، بد نیست به شباهت عجیب طراحی اسکیلاس T60 با جیلی Bin Yue نیز اشاره کنیم؛ طوری که اگر سپرها، چراغ‌ها و جلوپنجره از دو خودرو حذف کنید، خواهید دید که هر دو خودرو، با استایل مشابهی طراحی شده‌اند!

اسکیلاس T60 با اینکه فقط با یک موتور قابل خریداری است اما مشتریان این امکان را دارند که نسخه تنفس طبیعی یا نسخه توربوشارژ آنرا سفارش دهند. خوشبختانه برای بازار ایران، نسخه توربوشارژ این موتور، درنظر گرفته شده که مشخصات آنرا در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی 1.5 لیتر توربو
کد موتور GE15A GE15TA
قدرت 107 اسب بخار 147 اسب بخار
گشتاور 145 نیوتن متر 215 نیوتن متر
گیربکس CVT
مصرف 7.1 لیتر
حجم باک 52 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت رسمی خودروساز گردآوری شده است.

امکانات و تجهیزات خودرو اسکیلاس

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی شهر خودرو، خودرو SKG اسکیلاس T60 قرار با آپشن‌های زیر تحویل خریداران ایرانی شود:

  • دو ایربگ
  • کیلس استارتر
  • کروز کنترل
  • کنترل کشش و پایداری
  • رینگ 17 اینچ آلومینیومی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سنسور باران
  • سنسور نور
  • سنسور فشار باد تایر
  • سنسور عقب
  • دوربین عقب / بلوتوث
  • سانروف پانوراما
  • آینه تاشو برقی
  • تهویه دیجیتال لمسی
  • روکش چرم صندلی ها
  • صندلی 6 حالته برقی راننده

قیمت اسکیلاس T60 در ایران

اسکیلاس T60 با موتور تنفس طبیعی و گیربکس CVT تنها 70 هزار یوآن قیمت دارد. یعنی حدود 11 هزار دلار که تقریبا معادل قیمت ام‌وی‌ام X33S مدیران خودرو می‌شود. اما قیمت اسکیلاس T60 با موتور توربوشارژ حدود 90 تا 13 هزار یوآن است که حدود 14 تا 19 هزار دلار می‌شود. یعنی ارزان‌تر از چری تیگو7 اما گران‌تر از ام‌وی‌ام X55 خواهد بود.

از آنجایی که اسکیلاس T60 در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور جای دارد، بنابراین می‌تواند رقیب خوبی برای کراس‌اورهای جدید بازار ایران ازجمله لیفان X70 بم خودرو، جک K7 کرمان موتور، دانگ‌فنگ SX5 فردا موتور، لوکسژن U6 آذویکو و حتی دیگنیتی پرایم بهمن موتور باشد.

دیدگاه کاربران