• شاهين هيبريدي سايپا
  • شاهين هيبريدي سايپا

اولین همکاری جدی خودروسازان و دانشجویان

مشخصات شاهین هیبریدی سایپا

25 مرداد 1401 12:55

اپر پیگیر اخبار شرکت سایپا بوده باشید، حتما باخبر شده‌اید که خودرو شاهین، قرار است به اولین محصول هیبریدی تاریخ خودروسازی شرکت سایپا تبدیل شود. اما شاهین هیبریدی توسط چه کسانی ساخته می‌شود و مشخصات فنی شاهین هیبریدی چه خواهد بود؟ برای یافتن جواب این سوالات، باما همراه باشید!

مشخصات فنی شاهین هیبریدی

با اینکه هنوز، هیچگونه اطلاعات موثقی درباره موتور شاهین هیبریدی منتشر نشده اما می‌توانیم حدس‌هایی درباره پیشرانه‌های احتمالی این خودرو هیبریدی بزنیم.

موتور M15 پلاس سایپا

حدس اول، این است که سایپا از موتور M15P یا M15 پلاس استفاده کند؛ موتوری که هم‌اکنون در مرحله تست و کالیبره است و در نیمه دوم 1402 به مرحله تولید صنعتی می‌رسد. موتور M15P سایپا قرار است در اکثر محصولات اقتصادی سایپا استفاده شود؛ یعنی از خانواده کوییک و خانواده ساینا S بگیرید تا محصول جدید اطلس (بررسی خودرو سایپا اطلس) و غیره. اما همانطور که می‌دانید، نسخه توربوشارژ موتور M15 با نام M15TC هم‌اکنون در دل شاهین قرار داد.

بنابراین این احتمال وجود دارد که سایپا از نسخه توربوشارژ M15P برای شاهین هم استفاده کند؛ البته از ما نشنیده بگیرید اما باتوجه به قطعی‌شدن تغییر موتور شاهین در آینده‌ای نزدیک، احتمال استفاده از این موتور در شاهین هیبریدی بسیار کم است. سایپا هیچگونه اطلاعاتی از موتور M15P را منتشر نکرده و فقط گفته که می‌تواند مصرف سوخت خودروها را در مقایسه با موتور فعلی M15، حدود یک لیتر در 100 کیلومتر کاهش دهد.

موتور M16 سایپا

حدس دوم، این است که سایپا برای خودرو شاهین هیبریدی، از موتور جدید ME16 یا اختصارا M16 استفاده کند. پروژه ساخت این موتور از سال 1397 و با کمک دانش فنی پژوسیتروئن شروع شد اما پس از تحریم‌های صنعت خودروی کشورمان در همان سال که منجر به خروج فرانسوی‌ها از بازار ایران شد، توسعه و طراحی این موتور جدید، با مشکلات زیادی همراه شد ولی نهایتا سایپا در پاییز 1400 توانست اولین نسخه صنعتی آنرا با کمک شرکت مگا موتور بسازد.

موتور ME16 در واقع نسخه بهینه‌شده موتور EC5 فرانسوی است و به همین دلیل، می‌توان آنرا بعد از موتور TU5P ایران خودرو، دومین نمونه ایرانیزه‌شده از موتور EC5 دانست. موتور ME16 دارای حجم 1.6 لیتر بوده و 16 سوپاپ دارد و حتی در محصول سایپا P90 (بررسی خودرو تندر ایرانی) نیز از همین موتور استفاده شده است.

موتور سه استوانه ایران خودرو

حدس سوم، این است که سایپا از موتور 3 سیلندر ایران خودرو یا همان موتور سه استوانه برای شاهین هیبریدی استفاده کند. استفاده از پیشرانه ایران خودرو در دل محصولات سایپا، چیز عجیبی نیست چراکه این دو شرکت در خردادماه 1401 توافق استراتژیک خودشان را شروع کردند که به موجب آن، می‌توانند از پلتفرم‌های مشترک و همچنین از پیشرانه و گیربکس‌های مشترک، برای محصولات جدیدشان بهره ببرند. 

همانطور که می‌دانید، خانواده موتورهای 3 سیلندر ایران خودرو، در مدل‌های 1.0 لیتری تنفس طبیعی و همچنین 1.3 لیتری توربو ساخته شده‌اند و برای استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی، بهترین و مدرن‌ترین گزینه روی میز خودروسازان ایرانی است.

زمان تولید شاهین هیبریدی

شاهین هیبریدی، با همکاری سه جانبه مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، شرکت مگاموتور و دانشگاه صنعتی نوشیروانی (بابل) تولید می‌شود. آقای محمدعلی تیموری (مدیرعامل سایپا) در تیرماه 1401 و طی مراسمی که با حضور آقای علی خیرالدین (معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم)، آقای علی خطیبی (معاون اداری و مدیریت منابع وزارت علوم) و همچنین آقای بهرام گنجی (ریاست دانشگاه) قرارداد همکاری سایپا و دانشگاه نوشیروانی را به امضا رساند.

شاهین هیبریدی سایپا
قرارداد همکاری سایپا و دانشگاه نوشیروانی در تیرماه 1401

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، نسخه اولیه شاهین هیبریدی در سال 1402 معرفی می‌شود اما تجاری‌سازی آن احتمالا برای سال 1403 خواهد بود.


بررسی انواع شاهین در بازار

برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپ‌های جدید شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برای‌تان مفید خواهد بود:

دیدگاه کاربران