در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 و در غرفه گروه خودروسازی سایپا، هاچبک جدیدی را دیدیم؛ خودرویی که هرچند در فاز تحقیقاتی است اما این احتمال وجود دارد که روزی به مرحله تولید نهایی برسد.
سومین خودرو با پلتفرم SP100
هاچبک SP100 سایپا، روی همان پلتفرم نامآشنای SP100 ساخته شده است؛ پلتفرمی که سایپا، در سال 1400 ابتدا خودرو شاهین G دندهای را معرفی کرد ولی میخواهد شاهین اتوماتیک و حتی شاهین هیبرید را نیز بسازد. بعد از شاهین، سایپا به سراغ کراساور آریا رفت و میخواهد آنرا در نیمه دوم سال 1401، به خط تولید برساند.
- بررسی خودرو سایپا آریا
- بررسی خودرو شاهین دنده ای
- بررسی خودرو شاهین اتوماتیک
- بررسی خودرو شاهین هیبریدی
حالا نیز بعد از تولید یک خودرو سدان و یک خودرو کراساور، نوبت معرفی سومین محصولی است که برپایه پلتفرم SP100 ساخته میشود؛ خودرویی که هنوز نام تجاری ندارد و فعلا آنرا با کد SP100 Hatchback میشناسیم.
مشخصات فنی هاچبک SP100
قبل از معرفی این هاچبک جدید، مراقب باشید که مبادا این خودرو را با هاچبک SP0 سایپا اشتباه بگیرید؛ چراکه این دو محصول، روی دو پلتفرم مختلف (اما از یک خانواده) ساخته شدهاند. خودرویی که در این مقاله قصد معرفی آنرا داریم، ابعاد بزرگتری نسبت به هاچبک SP0 دارد و احتمالا سطح تجهیزات، امکانات و همچنین رده قیمتی آن نیز از هاچبک SP0 بالاتر است.
هاچبک SP100 سایپا، با اینکه هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیده است اما باید مطمئن باشیم که طراحی نسخه تولید نهایی آن، تفاوت معناداری با خودرو آریا نخواهد داشت. در واقع مهندسان سایپا، با تجربهای که از عرضه خودروهای رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی داشتهاند، حالا دو محصول یکسان را روی پلتفرم SP100 ساختهاند.
با اینکه طراحی این خودرو، هنوز تکمیل نشده اما ظاهرا سایپا، تمام تلاش خود را کرده تا تمام مولفههای کراساور بودن این خودرو را حذف کند مانند: حذف زههای پلاستیکی دور گلگیرها، حذف تریم پلاستیکی مشکیرنگ از درون سپرهای جلو و عقب و حذف باربند. همچنین این احتمال وجود دارد که اندکی از ارتفاع تعلیق خودرو، کاسته شده باشد.
متاسفانه هیچگونه اطلاعاتی درباره مشخصات فنی هاچبک SP100، زمان تولید این خودرو و حتی ویژگیهای کابین و نوع آپشنهای آن، منتشر نشده است.
نویسنده : مرتضی برجسته