• سايپا شاهين اتومات CVT
  • سايپا شاهين اتومات CVT
  • سايپا شاهين اتومات

تغییر دوباره قیمت در دعوتنامه‌های جدید

بررسی سایپا شاهین اتومات CVT

12 مهر 1402 10:41

قیمت شاهین اتومات در پاییز 1402

مهر 1402: همانطور که می‌دانید، شورای رقابت در تاریخ 21 شهریورماه، پایه قیمت شاهین اتومات (قیمت خام) را معادل 545 میلیون و 992 هزارتومان تعیین کرد. سپس در تاریخ 5 مهرماه، باخبر شدیم که شرکت سایپا، قیمت نهایی این خودرو را 641 میلیون و 718 هزارتومان مشخص کرده است.

اما در تاریخ 11 مهرماه و برای دومین‌بار، قیمت شاهین CVT دستخوش تغییر شده است. ماجرا از این قرار بود که سایپا برای دعوتنامه‌های تیرماه 1402، مصوبه شورای رقابت را اعمال کرد که ماحصل آن، کاهش قیمت شاهین اتومات از 641 میلیون به 613 میلیون و 602 هزارتومان بود. اما با صدور دعوتنامه‌های جدید آذرماه 1402، مشخص شده که قیمت واقعی شاهین اتوماتیک، همان عدد 641.718 میلیون تومان بوده است.

کاتالوگ جدید شاهین اتومات

شهریور 1402: نسخه اتوماتیک شاهین، که البته به گیربکس CVT مجهز است نه به گیربکس AT، در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رونمایی شد. طبق برنامه‌ریزی سایپا، پس از به تولید رسیدن شاهین CVT، این شرکت به دنبال تولید شاهین پلاس AT خواهد رفت:

چندی پیش نیز همزمان با اضافه‌شدن آپشن‌های جدیدی ایمنی، که از مردادماه 1402 روی خودرو شاهین دستی نصب شده و بزودی روی شاهین اتومات نیز قرار می‌گیرد، شرکت خودروسازی سایپا، کاتالوگ جدید شاهین CVT را منتشر کرده بود:

همانطور که در کاتالوگ فوق نیز مشاهده می‌کنید، سه آپشن کنترل پایداری (ESC) ، کنترل کشش (TCS) و کمکی حرکت در سربالایی (HSA) روی هر دو نسخه شاهین، نصب شده است؛ در حالیکه تا پیش از این، این سه ویژگی فقط برای شاهین اتوماتیک اعلام شده بود. اما خوشبختانه، حالا می‌بینیم که به لطف استانداردهای جدید ایمنی که برای خودروسازان اجباری شده است، هم شاهین اتومات و هم شاهین دستی، دارای این سه ویژگی هستند.

تفاوت شاهین CVT با شاهین MT

اردیبهشت 1402: شرکت خودروسازی سایپا، اطلاعات فنی شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این نسخه جدید شاهین، که در سال 1402 به بازار می‌آید، به گیربکس جدید CVT مجهز شده و قابلیت تعویض 7 دنده بصورت تیپ‌ترونیک را هم دارد.

سایپا شاهین سی.وی.تی

شاهین CVT در قسمت فنی، هیچگونه تغییری نسبت به شاهین دنده‌ای G نداشته و فقط وزن خالصش، حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است. ضمن اینکه مصرف ترکیبی خودرو نیز که در شاهین دنده‌ای معادل 7.5 لیتر بوده، در شاهین CVT به حدود 7.2 لیتر رسیده است. تمامی امکاناتی که در شاهین G بکار رفته، برای شاهین CVT نیز استفاده اما سایپا علاوه بر آنها، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده که عبارتند از:

  • آنتن کوسه‌ای
  • تزیینات کرومی بدنه و کابین
  • کفپوش سه بعدی
  • مانیتور 10 اینچی جدید (که جایگزین مانیتور 7 اینچی شده)
  • کروز کنترل
  • محدودکننده سرعت (اسپید لیمیتر)
  • سیستم کنترل کشش یا TCS
  • سیستم کنترل پایداری یا ESC
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA

علاوه بر ویژگی‌ها و امکانات فوق، شاهین اتوماتیک در قسمت فنی نیز مجهز به گیربکس CVT با تعویض دنده 7 سرعه تیپ‌ترونیک است. همچنین وزن خودرو حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته و به عدد 1320 کیلوگرم رسیده است. ضمن اینکه مصرف سوخت شاهین CVT معادل 7.52 لیتر اعلام شده که تقریبا 0.3 لیتر از شاهین MT، بیشتر است.

تغییر پیشرانه شاهین CVT در سال 1402

مهر 1401: معاون فنی و مهندسی گروه سایپا، درباره موتور شاهین گفت که بررسی‌هایی صورت گرفته و نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد؛ چرا که موتور ویژگی‌هایی مورد نظر خودرو شاهین را برآورده می کند. آمار نشان می‌دهد که حدود 40 درصد مشتریان، متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد، بنابراین طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است. خودروهای اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشن‌های مختلف، تنوع مناسبی دارند و با وجود تحریم‌ها، بخشی از تنوع آپشن خودروهای لوکس محدود شد؛ اما خوشبختانه در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد شده است.

وی درباره شاهین اتوماتیک CVT گفت که در این خودرو آپشن‌هایی مثل دستگیره‌ها، جلوپنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می شود. شرکت تولیدکننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد. تست‌های صحه‌گذاری محصول انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال، تمامی تست‌ها و فرآیند شماره‌گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان‌ بندی عرضه محصول از اردیبهشت‌ماه 1402 آغاز شود.

سایپا شاهین سی.وی.تی

وی افزود در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در مراحل راه‌اندازی بود که با شروع تحریم‌ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولید موتور شرکت مگاموتور آماده تولید است. این موتور بر روی محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا فعال است. این موتور دارای 16 سوپاپ و به نام موتور ME16 معرفی شده و تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می‌شود.

آپشن‌هایی جدید برای شاهین اتومات

فروردین 1401: اخیرا تصاویری از یک دستگاه شاهین اتوماتیک منتشر شده که به آپشن‌های جدیدی مجهز بوده و پلاک ملی دریافت کرده است.

تغییرات ظاهری شامل اضافه شدن جزئیات و تزئینات کرومی به جلوپنجره و دستگیره درهاست. نشان توربو نیز روی گلگیرها به چشم می‌خورد. رینگ‌ها طراحی جدیدی دارند و از نوع تراش‌خورده آلومینیومی هستند. شیشه‌های عقب خودرو نیز به صورت استاندارد دودی شده‌اند.

علاوه بر دوربین دنده عقب، یک دوربین در قسمت جلو‌پنجره و دو دوربین زیر آینه های جانبی نصب شده است، تا این نسخه شاهین به آپشن دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. دوربین ثبت وقایع نیز پشت آینه داخل کابین و روی شیشه جلوی شاهین مورد نظر نصب شده است.

داخل کابین، تریم کرم و مشکی به همراه تزئینات طرح چوب به کار رفته است. صندلی‌ها با دوخت جدید ظاهر شده‌اند و یک نمایشگر 10 اینچی لمسی در دسترس است. دکمه تنظیمات نمایشگر به پایین صفحه منتقل شده است. علاوه بر این نمایشگر، نمایشگرهای ردیف عقب نیز اضافه شده‌اند. از امکاناتی که احتمالاً به صورت استاندارد برای شاهین اتوماتیک ارائه می‌شود، می‌توان به کروز کنترل، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، کیسه هوای جانبی و… اشاره کرد.


بررسی انواع شاهین در بازار

برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپ‌های جدید شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برای‌تان مفید خواهد بود:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/12/15
سلام من شاهین اتومات 10 اسفند تحویل گرفتم قبل از این ماشین شاهین دنده،405 تیوفایو، اچ سی کراس داشتم، ب عنوان مصرف کننده بخام از این ماشین چیزیی بگم قبل خرید شاهین دنده همه گفت دیوانگی کردیو اشتباه کردی 405 و دادی ب شاهین و عوض کردی اوایل خیلی دلمو میخوردم اما با گذشت 1 هفته فهمیدم فقط گاریی سوار میشدم واقعا شاهین هیچی از شتاب سرعت خوشگلی و امکانات رفاهی کم ندارهه توی ماشین دنا پلاس هم سوار شدم به شدت خفه و تنگه کابینش شاهین تا دلتون بخاد عقب بزرگ راحت ستون ها همینجور اصلا احساس اینکه تو سرته نداریی خیلی راحتی و خداروشکر راضی بودم برا همینم اتوماتش کردم باز این از لحاظ ظاهری داخل و بیرون خیلیی شیک تر خوشگل تر خطر هایه عقبش تیره تر شده نیاز ب برچسب نیست خیلی جذابه مانیتور بزرگ و فوق العاده جای عالی نصب شدهه از داخل و بیرون ماشین بخام هرچی بگم کم گفتم واقعا راضیم من برافروش نمیخامو برا زیر پام نگه میدارمش ظاهر این ماشین بدون ارام سایپا بالای 1 تومن قیمتشه دنده عوض کردنش خیلی خوبه اصلا متوجه نمیشی اچ سی کراس به شدت تنبل و شتابش پایین بود این اصلا کم نمیاره هیجا چ سر بالایی چه هرجا دیگه خیلی اخوبه ماشین اصلا ترسی باهاش نداری تو رانندگی اصلا متوجه نمیشی کی سرعتت رفت بالا با سرعت 160 تا انگار دارم با 50 تا گاز حرکت میکنم نه تکونی نه لرزشی ک بخای فکر کنی ماشین رو هواست اصلا حس نمیکنی سرعتت بالایه با یه نیش گاز قشنگ میره رو 120 30 تا فقط من ب یک مشکلی ک بر خورد تو این ماشین در دنده عقب خیلی پر زور و گاز خوب راه میوفته اما تو دنده Dوجلو ماشین 2 روز اول خوب بود الان راه نمیره تا گاز نخوره ومن نظراتو دیدم خیلی جاها اینو نوشته بودن و دقیقا ماشین لگد میزنه با گاز زیاد هنگام حرکت تو گروه شاهین سواران دیدم نمایندگی هم رفتم خیلی ها گفتن ماهم همین مشکلو داشتیمو اپدیت کردن کاملا حل شده جوری ک ماشین وحشی میشه و میخاد همش بره امروز عصرم میخام ببرم اپدیتش کنه و حتما خبرشو همینجا مینویسم تنها عیبی ک من بهش بر خوردم همینه و اینو خیلی هام داشتنو حل شده و اینکه خب صدای موتور هم هست ی چیز عادیه برا تموم این نوع موتور ها و خیلی زیاد نباید درگیرش بشی و اینم بگم کیفیت پخش و باند ها ب خصوص جلو درکل همه خیلیییی عالیه شما نیاز ب هیچ باندو سیستمی نداریی من ک راضیم فعلا وگرنه دنده رو اتومات نمیکردم و به قول دوستان شاهینی ها اونایی ک نظر میدن دودسته ان دارن و راضی ان ندارو ناراضی من داشتم بهترش کردم اتومات چون راضی بودم و برای زیر پام میخام
پاسخ
1
0
1
ناشناس 1402/12/21
سلام دوستان برا مشکل لگد زدن شاهین اتومات بردم نمایندگی اونم حل شد و خیلی عالی الان تو دندهDخود ماشین حرکت میکنه و از جا در نمیرهه اپدیت قبلیco2بود ک این مشکلو داشت اینو نزنین گفتم خبرشو بدم
0
0
ناشناس 1402/11/21
سلام من شاهین دستی دارم که اول سال گرفتم و انصافا راضی هستم ازش کارم هم جوریه تو جاده زیاد میرم و تو جاده فوق العاده هست به نظرم تو طرح فروش فوری شرکت کردم و شاهین اتومات نوشتم دیروز گرفتم .پارک پرواز میشینم و اینجا سربالاییه زیاد ...آقا امروز از یادگار اومدم بالا ماشین تو سربالایی زوزه میکشه خیلیییییییییییی صدای بدی میده تو سربالایی ..ولی تو شهر و جای عادی فوق العاده نرم و سبک و خوب میره ...کوچمون سر بالاییه میخوام راه بیفتم باید گاز بدم بره صداااا میده ها لامصب ..آقا هنوز دنده ای رو نفروختم گذاشتم فروش ولی از حق نگذریم دنده ای خیلی بهتره این صداش تو سربالایی آبرو ریزیه ...یه چیز عجییییب اینکه صدای ضبط دنده ای با اختلاف کیفیت بهتری داره تا این جدیده ۱۰ اینچیه
پاسخ
1
0
0
ناشناس 1402/11/25
سلام اون سربالایی که سمت پارک پرواز هست رو بنده با ال۹۰ اتومات هم رفتم به مشکل خوردم حتی با جک جی۴ شیب اونجا استاندارد نیست یا حداقل برای این نوع خودروها مناسب نیست
0
0
ناشناس 1402/11/17
من اتومات‌ ۱۴۰۲ دارم، چرا راه نمیره؟ شروع حرکت چرا اینقد زور میزنه ولی تکون نمیخوره، شایدم ماشین من مشکل داره. شاید با مکث ۶ الی ۷ ثانیه ای با کلی صدای موتو و فشار راه میوفته، چقدر افتضاحه، قبلش کی ام سی جی ۷ داشتم
پاسخ
1
0
0
شمشیر 1402/11/30
موتور تیبا هست دیگه
0
0
مجتبی 1402/9/30
من هم کلی نظر منفی شنیده بودم در مورد شاهین اتوماتیک تا اینکه به بهانه خرید چندین ماشین دیدم و با چند تا شون دور زدم . کلی هم در اینترنت تحقیقات داشتم و با افراد علاقه مند به دنیای خودرو و مکانیک ها ، باطری ساز ها صحبت داشتم. البته قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب با چند ماشین دیگه نظیر تارای وی 2 و وی 4 ، تندر 90 پلاس اتوماتیک، و ... هم دور زدم و در موردشون تحقیق کردم. واقعا نسخه CVT شاهین سورپرایزم کرد. داخل کابین بسیار جذاب تر شده . عایق بندی نسبت به مدل های 1400 و 1401 دنده ای بهبود محسوس داشته. گریبکس بسیار نرم و هماهنگ هست. کنترل پایداری و فرمان برقی در سرعت بالا و پیچ ها کاملا در کنترل و در ید راننده هست. کیفیت ترمز ها با توجه به اضافه شدن سیستم های کمکی قابل قبول هست. دید به جناهین با توجه به آینه های مناسب قابل قبول هست. مانیتور مالتی مدیا دارای کیفیت پخش و تاچ مناسب هست لیکن در زمینه اینترفیس و ارتقاء نرم افزاری جای کار داره و میتونه خیلی بهتر بشه. صندلی ها از نظر کیفیت و فرم ساختار مناسبی دارند و به اصطلاح راننده رو در برمیگیرند ولی بازم هنوز دستی هستند و کاش حداقل صندلی برقی برای راننده وجود میداشت. کروز و اسپید لیمتر از کیفیت مناسب برخوردارند. کلید های کنترلی روی فرمان نسبت دارای کیفیت قابل قبول هستند ( نسبت به رغیبان داخلی ) لیکن جای کار داره و میتونه یوزر فرند تر باشه. ماشین در حرکت اولیه برخلاف انتظار بسیار چابک هست و راحت و سبک حرکت میکنه. شیفتر طراحی بسیار خوبی داره و کاملا چفت دست میشه . توی دورهای بالا صدار توربو کمی نفوذ به داخل اتاق داره. بعد از چندین بار تست و سوار شدن امروز این ماشین رو خریدم . به نسبت خودروهای قبلی ای که داشتم و به نسبت خبرای بدی که افردای که کلا سوار این ماشین نشده بودند و اظهار نظر میکردند ، و البته به نسبت پولی که بابتش باید داد واقعا خوبه. فراموش نکنیم داریم از سایپا خرید میکنیم نه یه شرکت اروپایی و همینطور امکانات و خوبی هاش رو با مبلغی که میپردازیم مقایسه کنیم. انصافا نسبت به تارا اتوماتیک ( هم v2 و هم v4 ) با اون صندلی های ناراحتش و گیربکس تنبلش که نسخه v4 از شاهین اتومات حدود 200 میلیون گرون تر هم هست خیلی جذاب تر، بروز تر و جوان پسند تر هست . لطفا حداقل برید داخل کاپوت تارا و با شاهین CVT مقایسه کنیدو به جزئیات دقت کنید تا در یک نگاه اولیه ببینید اوضاع از چه قراره. جزئیات طراحی از بیرون و درون خودرو ها خودش بخشی از داستان وقت و انرژی و سرمایه ای که برای یک خودرو استفاده شده رو به رخ میکشه. از دوستانی که نظر میدند خواهش دارم صرفا علایق و حدسیاتشون و سلیقه شخصی شون رو مطرح نکنند و در صورتی که تجربه واقعی داشته و تحقیقات کامل کرده اند اعلام نظر بفرمایند . مردم برای ریال به ریال پولشون زحمت کشیده اند و به سختی با این وضعیت سخت اقتصادی پول جمع کرده اند تا بتونند برای خودشون یا خوانوادشون یه خودرو تهیه کنند. شاید اظهار نظر شخصی و بدون پشتوانه ما منجر به از بین رفته سرمایه و انتخاب نامناسب افراد بشه. خودمون رو جای دیگران قرار بدیم و منصف باشیم . یا حق
پاسخ
4
0
3
ناشناس 1402/12/5
دوست عزیزم. من دو ماهه شاهین اتوماتیک خریدم. قبلش دنای اتومات داشتم. من گول خوردم و این ماشین رو خریدم با کلی وام و قسط. واقعاً نسبت به دنای اتومات، بسیار تنبل و دارای نقایص فراوونه. دگمه ای اس پی کار نمی کنه. یک رله ی نامشخص در زید پای راننده یکسره در حال قطع و وصله. ماشین اصلا دوست نداره حرکت کنه و باید کلی گاز بدی. وقتی میخواد راه بیفته، ماشین اصطلاحا کله میکنه و مثل یک اسب از جا میجهه. امروز صفحه مونیتورش کلا رفت و بعد از چند بار خاموش و روشن کردن ماشین، دوباره راه افتاد. دور موتور در حالت درجا، از ۲۵۰۰ بالاتر نمیره و کات اف میکنه. سه چهار هفته قبل، توی خیابون دیگه استارت نخورد و مجبور شدم بستهای باطری رو باز کنم و دوباره ببندم. دربها با زور مردونه و فقط با ضربه شدید بسته میشن خصوصا درب صندوق و سمت شاگرد. امیدوارم ببرم شرکت و نرم افزار گیربکس رو آپدیت کنه و مشکلاتش رفع بشه وگرنه قطعاً میفروشمش. خیلی حالم گرفته س از دستش. همه پولم رو دادم بخاطرش
1
0
رضا 1402/10/7
ممنون از توصیح جامعتون
0
0
رضا 1402/10/7
ممنون از توضیح دلسوزانتون. واقعا همینطوره مردم برای ریال ریال پولشون زحمت کشیدند. من خودم بین شاهین اتومات و تارای v4 و ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده در نبردم. گاهی به سورن پلاس فول هم فکر میکنم. هنوز به انتخاب قطعی نرسدم توصیح شما به من در انتخاب شاهین اتومات کمک کرد.
0
0
رضامنصوری 1402/10/4
احسنت بابت وقت و انرژی که برای اطلاع رسانی گذاشتید . از توضیحات خوبتون سپاسگزارم
0
0
رضامنصوری 1402/9/26
سلام من در طرح یکپارچه ،مرحله دوم برای ام وی ام x55 شرکت کردم ، برای 1403 در اومده ، ولی میخوام انصراف بدم . ایا میتونم تو طرح جدید سایپا برای شاهین اتوماتیک ثبت نام کنم ؟ چطور میتونم از جواب سوالم مطلع بشم ؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/9/27
تشریف ببرید داخل سامانه قیمت پرفایل انجا میتونید ببینید چه ماشین میتونید جاگزین کنید
0
1