گوژپشت اشتوتگارتی

تست و بررسی مرسدس‌ بنز GLE43 کوپه

18 تیر 1400 19:18

در دوران باستان کیمیاگران، رویای تبدیل مس به طلا را داشتند. رؤیایی که اگرچه علم شیمی را توسعه داد ولی این رؤیا آن روزها هیچ‌گاه تبدیل به واقعیت نشد؛ اما در دوران مدرن برخی دیگر از کیمیاگران هستند که مثل آب خوردن مس را به طلا که سهل است، دست روی سنگ بگذارند تبدیل به پلوتونیوم می‌شود. یکیش همین مرسدس‌بنز. ببینید چطور ML را در اکسیری سحرآمیز فرو برد و GLE را از آن بیرون بکشید.

امروز قرار است میزبان نمایش حیرت‌انگیز جمبل و جادو به سبک اشتوتگارتی‌ها باشیم.

مرسدس این روزها خودش را خیلی درگیر پروژه EQ یا خانواده برقی‌های هوشمندش کرده است. پروژه‌ای جهانی، چند میلیارد دلاری و آینده‌نگرانه که قصد دارد نیم‌نگاهی نیز به دنیای محصولات خودران داشته باشد. ولی حالا خودمانیم، شرکت هرکاری هم بکند باز هم انگار سوپرمن در ایام نوجوانی‌اش است. باید قدرت و خلاقیتش را کنترل کرد. مثلاً دست خودش نیست که؛ یک بار می‌آید G کلاسی می‌سازد که کائنات را به تحسین وامی‌دارد. یک بار هم می‌آید نسل جدید S کلاس را می‌سازد که روح آدم را سمباده می‌کشد. یا X کلاس با آن شکست شرم‌آور، یا SLR و آن همه افتخار. یک بار سراغ فیس‌لیفت CLS می‌رود و یاد و خاطره برلیانس را زنده می‌کند و یک بار هم سراغ جانشین ML می‌رود و تاریخ را زنده می‌کند.

مرسدس‌بنز GLE از کجا آمد؟

اینکه بگوییم داستان GLE به ب‌ام‌و ارتباط دارد، کمی عجیب است ولی واقعیت دارد. از اواسط دهه 90 میلادی مرسدس‌بنز به فکر تولید یک شاسی‌بلند لوکس سایز متوسط افتاده بود. طرح‌های اولیه آماده، پلت‌فرم آماده، موتور آماده، تجهیزات آماده و حتی اسمش هم آماده بود؛ M کلاس؛ اما داستان آنطور که شرکت می‌خواست، پیش نفرت. آن روزها بخش موتوراسپرت ب‌ام‌و یعنی M Power نشان M را برای خود ثبت تجاری کرده بود. بنابراین مرسدس مجبور بود که از ترکیب قدیمی یک حرف و سه عدد استفاده کند. مثل E200 یا C280 یا S500. مشکل اینجا بود که شرکت نمی‌خواست ترکیب اسم شاسی‌بلندهایش شبیه سواری‌هایش شود. بنابراین مجبور شد که سراغ اسم ML برود.

مرسدس‌بنز ML350

خلاصه که نسل اول کلاس جدید سال 97 میلادی آمد و اتفاقاً خیلی هم خوش درخشید. در میانه راه سومین نسل ML بودیم که عصر جدید فعالیت‌های شرکت از اوایل 2015 آغاز شد. زمانی که تمام محصولات با یک شخم اساسی روبرو شدند. برخی از مدل‌ها کلاً از بازی خارج شدند؛ مانند CL کلاس برخی مدل‌ها نیز دوران جدیدی را آغاز کردند؛ مانند همین ML که دیگر باید آن GLE صدا کنیم.

فلسفه مرسدس درباره ماهیت این خودرو چندان تغییری نکرد ولی درحقیقت یک به‌روزرسانی عمیق را تجربه کرد. بسیاری بر این باورند که این خودرو ترکیب جدیدی است از G کلاس، GL کلاس و E کلاس. هرچه هست مهمان امروز ما مدل GLE43 AMG کوپه است.

بررسی طراحی مرسدس‌بنز GLE

آغازگر راه شاسی‌بلندهای کوپه ب‌ام‌و X6 بود. در این مدل از محصولات، اصطلاح کوپه اشاره به 2 در بودن آن‌ها ندارد. درواقع هدف ساختار و فرم بدنه است. مرسدس‌بنز GLE نسخه Coupe هم با چنین تعریفی تولید شده است. البته شرکت پا را کمی هم فراتر گذاشته و در قسمت عقب حس و حال خودروهای لیفت‌بک را زنده کرده است. با این رفتار نه فقط آیرودینامیک به طرزی معجزه‌آسا بهتر شده بلکه فضای قسمت بار نیز افزایش پیدا کرده است. با این حال تردیدی نیست که همه مشتریان نمی‌توانند با این حجم از انحنا و شکل تخم‌مرغی رابطه برقرار کنند.

اگر احساس می‌کنید در نمای جلویی اتفاق تازه‌ای را شاهد نیستید و یا احساس می‌کنید یاد مرسدس دیگری افتاده‌اید، حق دارید. GLE خیلی شبیه E کلاس شده است؛ یعنی شرکت می‌خواسته که اینطور شود. البته که ماحصل کار چیز بدی هم از آب درنیامده است. مهم این است که خطوط مواج و روبه‌جلو نگذاشته‌اند که زبان فانتزی آن قالب شود.

بعضی از این جوراب‌ها را دیده‌اید که وقتی پشت و رو می‌پوشید، نرم‌تر و بهتر هستند؟ کابین GLE43 هم اینطوری است. آدم دلش می‌خواست این دقت و زیبایی که درون این خودرو اعمال شده بود را بیرونش می‌دیدیم. بالاخره پس از سال‌ها، واقعاً مرسدس تکانی به خودش داد و فضای داخلی خودروهایش را با یک تحول گرافیکی همراه کرد.

البته هنوز هم بعضی عادت‌ها از سرش نمی‌افتد. مثلاً باز هم همان دکمه‌های قدیمی روی کنسول و دوباره همان نمایشگر MBUX اطلاعات و سرگرمی که بدون تغییر روی همه مرسدس‌های این دوره نصب شده است؛ اما خبر خوب اینجاست که حالا یک فرمان اسپرت چشم‌نواز را داریم. حالا زیر دست راست ماوس و دکمه‌های کنترلی را می‌بینیم که مستقل از هم جانمایی شده‌اند. نه مثل قبل که همه‌چیز در یک فضای دو سانت در دو سانت جمع شده بود. حالا دوخت صندلی‌ها کاملاً به چشم می‌آیند. حالا ستون‌های A به دو طرف کشیده شده‌اند تا راننده دید وسیع‌تری داشته باشد. این‌ها چیزهایی هستند که GLE43 را خواستنی می‌کند.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات مرسدس‌بنز GLE

برای یکی از مدرن‌ترین (نه الزاماً لوکس‌ترین) شاسی‌بلندهای دنیا نام بردن از برخی آپشن‌ها بی‌حرمتی است. مثلاً سانروف، کروز کنترل و گرم‌کن صندلی که برای چنین خودرویی گفتن ندارد. پس بیایید به ریزه‌کاری‌های جالب آن اشاره کنیم. مثلاً باید بدانید که تیغه برف پاک‌کن و مخزن آب شیشه‌شور این خودرو هم گرم‌کن دارد. علاوه بر دو شیشه عقب و جلو، تمام شیشه‌های جانبی نیز مجهز به سیستم ضدبخار و ضدنویز هستند. تمام چراغ‌های بیرونی این خودرو LED هستند. از مه‌شکن گرفته تا راهنمای روی گلگیر. در حالی که هر دو تایر 22 اینچی هستند، در محور جلو شاهد تایرهای 285.45 میلی‌متری و در محور عقب سایز 325.40 میلی‌متری را می‌بینیم.

همانطور که گفته مرسدس‌بنز GLE در میانه راه تولید نسل سوم ML معرفی شد. شاید به همین دلیل بود که در پشت فرمان عقربه‌های مکانیکی دیده می‌شود. این سیستم در نسل چهارم تمام دیجیتالی شد.

مرسدس روی سیستم صوتی این شاسی‌بلند وسواسی بیمارگونه داشته است. چراکه مشتری فقط می‌تواند بین دو برند Bang & Olufsen و Harman-Kardon انتخاب کند. خلاصه که گزینه معمولی در دسترس نیست.

سیستم تهویه مطبوع 3 گانه است؛ یعنی راننده، سرنشین جلو و سرنشینان عقب هرکدام می‌توانند دمای خاص خود را انتخاب کنند.

کارنامه تست تصادف محصولات مرسدس‌بنز مثل کارنامه این بچه نابغه‌ها در دبستان است. نتیجه تست تصادف NHTSA پنج ستاره کامل، نتیجه تست تصادف یورو NCAP پنج ستاره کامل، نتیجه تست تصادف IIHS کسب نمره Good. غیر از ساختار دقیق و مهندسی طراحی بدنه، یکی دیگر از دلایل کسب این نمرات درخشان این است که GLE43 همه ایربگ‌های ممکن را دارد. همه را.

بررسی مشخصات فنی مرسدس‌بنز GLE43

استفاده از پیشرانه‌های دو توربو همیشه جذاب بوده‌اند. چه برسد که آن‌ها را بنز ساخته باشد. روی GLE43 هم یکی از آن 3 لیتری‌های شش سیلندر V شکل زیبا را می‌بینیم که به لطف دو توربو می‌توانند 367 اسب‌بخار قدرت و 520 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شاید این آخرین وارث پیشرانه‌های V6 مرسدس باشد. شاید.

همه‌چیز این شاسی‌بلند طبیعی است؛ یعنی نه از جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیکش (موسوم به 9G-Tronic) تعجب می‌کنیم و نه از 4WD بودنش (موسوم به 4Matic).

ثبت رکورد مصرف سوخت 9 لیتری برای چنین خودروی توانمندی عالی است ولی نمی‌دانیم چرا انتظار داشتیم این عدد روی هفت و هشت می‌چرخید. به هر حال پیشرانه‌ای که می‌تواند خودرو را در 5.7 ثانیه به صد کیلومتر برساعت برساند و بعد از آن هم رکورد حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعتی را ثبت کند، کمی ناآرام‌تر از بقیه است.

گول عبارت Coupe را نخورید. مرسدس GLE43 با طول حدود 4 متر و عرض 2 متری و ارتفاع 1.7 متری واقعاً بزرگ است. بخش ترسناک ماجرا اینجاست که فاصله محوری اغلب شاسی‌بلندهای این کلاس 2700 میلی‌متری است ولی ویل‌بیس این خودرو بیشتر از 2900 میلی‌متر طول دارد. وزن خالص آن را 2145 کیلوگرم اعلام کرده‌اند. در صورتی که وزن نهایی آن چیزی حدود 2880 کیلوگرم است. وزنی که حداقل روی کاغذ کمی بالا به نظر می‌رسد.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز GLE43

هرچقدر هم که تکراری ولی باز هم ثبت حالت صندلی، آینه مرکزی و آینه بغل در حافظه خودرو چیز جالبی است. اینکه پشت فرمان بنشینید همه‌چیز مثل ربات به سمت شما کشیده شوند، هنوز هم حس جالبی دارد. احساس می‌کنیم هنوز هم نتوانسته‌اید از تله چهره فانتزی این خودرو بیرون بیایید. انگار نمی‌توانید باور کنید که این خودرو یک شاسی‌بلند واقعی است. برای اینکه خیالتان راحت شود، باید بدانید که مرسدس‌بنز GLE43 در آن‌سوی آب‌ها رقیب اصل پورشه کاین و ب‌ام‌و X5 است. با این دو تا که مشکلی ندارید؟

بعد از مدت‌ها و به لطف صاحب‌ماشین، فرصتی دست داد تا دوباره بتوانیم معنی سرعت و قدرت را حس کنیم. چیزی که اگر قرار باشد بین راننده و خودرو یکی کم بیاورد، آن یکی قطعاً خودرو نیست. انگار نه انگار 2 تن وزن دارد، مثل یک هاچ‌بک ژاپنی دور می‌گیرد. به سبک همه مرسدس‌ها، فرمانش تیز است. حداقل در سرعت‌های نه‌چندان بالا برای افزایش توان مانور فرمان بیش از هرچیز به توانایی شما بستگی دارد.

دور موتور در جایی که احساس می‌کنید وقت شیفت است، باز هم بالاتر می‌رود. فنربندی برای ارتجاع کمتر، کمی سفت می‌شود. ارتفاع خودرو پایین‌تر می‌آید و سیستم‌های کنترلی هوشمند همگی غیرفعال می‌شوند. البته همه اینها این در حالی است که شما حالت رانندگی را روی Sport+ تنظیم کرده باشید. در غیر اینصورت وقتی روی حالت درایو معمولی هستید، هوش مصنوعی به شما اجازه یک حرکت اشتباه نمی‌دهد. هشدار خروج از خط و دستیار ماندن در خط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار آپشن‌هایی نیستند که بتوان سرشان را شیره مالید.

اگر این شانس را داشته باشید که با انواع و اقسام مرسدس‌ها رانندگی کرده باشید، کاملاً حس می‌کنید که شرکت در این مدل به یک کمال فنی دست پیدا کرده است. این چیزی نیست که بشود توضیح داد. حتی اگر تجربه بنزسواری‌تان هم غنی نباشد باز هم نمی‌توانید این پیشرفت را لمس کنید. اینکه رفتار اکسل‌ها در سر پیچ‌ها تغییر می‌کند و اینکه شدت میزان ترمز در سربالایی و سرپایینی بدون دخالت شما تغییر می‌کند، تحولی است که کمتر بین دو نسل از یک خودرو می‌بینیم.

پشت فرمان GLE43 بودن یکجور ماجراجویی کردن است. این همان هدفی است که شرکت دنبال می‌کند. مرسدس نمی‌خواسته بر اساس سنت‌های کلیشه‌ای یک شاسی‌بلند 5 متری، تبدیل به یک غول تنومند فقط قوی شود.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران