هاچبک گران‌قیمت کره‌ای در ایران

بررسی کیا سید کوشا خودرو

21 دی 1401 17:00

مدل سید که 28 درصد از فروش برند کیا در قاره اروپا را به خود اختصاص داده، یکی از مهمترین محصولات این برند کره­‌ای بشمار می‌­آید. برای حفظ این مدل در کورس رقابت در سگمنت شلوغ C که تحت سلطه فولکس­‌واگن گلف قرار دارد، کیا در نیمه دوم سال 2022 میلادی، کیا سید 2023 را معرفی کرد؛ خودرویی که تنها خط تولیدش در کشور اسلوواکی قرار گرفته و از آنجا به بازارهای هدف، صادر می‌شود.

طراحی کیا سید 2023

طرح جدید جلوپنجره با جزئیات فلزی، چراغ‌های LED جلو با سه عنصر نورانی داخل آن، طرح جدید سپر جلو با جزئیات مشکی براق، چراغ‌های LED عقب و طرح جدید رینگ‌های 17 و 18 اینچی آلومینیومی، مهمترین تغییرات ظاهری این مدل بشمار می­‌آید. در تریم GT و GT-Line سید هاچ‌بک، چراغ‌های LED عقب با 48 عنصر نورانی در زیر پوشش طلق تیره قرار گرفته است.

چهار رنگ سبز Experience، خاکستری Yucca Steel، برنز Machined و زرد لیمویی Splash به طیف قابل انتخاب برای تزئین بدنه کیا سید 2022 اضافه شده است.

در کابین همچنان با نمایشگر لمسی 10.25 اینچی مرکزی و صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی روبرو هستیم. 5 روکش برای تزئین فضای داخلی پیشنهاد شده که سه تا برای مدل فیس‌­لیفت ارائه شده است، ضمن‌­این‌که در تریم­‌های GT و GT-Line با اهرم تعویض دنده جدید روبرو هستیم.

کابین کیا سید 2022

پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم و پورت شارژ USB برای سرنشینان عقب، از ویژگی‌­های جدید کابین کیا سید 2022 است. گرم‌کن­ صندلی‌­های جلو و عقب، تهویه مطبوع دومنطقه‌­ای، سیستم صوتی JBL با 8 بلندگو نیز قابل سفارش خواهد بود.

مشخصات فنی کیا سید

با صرف‌نظر از موتورهای دیزلی، در بازارهای جهانی، نخستین پیشرانه قابل انتخاب برای کیا سید، موتور 1.0 لیتری سه سیلندر توربوشارژ به همراه سامانه 48 ولتی هیبرید-خفیف است، که 120 اسب‌­بخار قدرت را از طریق جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می­‌کند. البته همین پیشرانه سه سیلندر به صورت دوگانه‌سوز و سازگار با گاز مایع (LPG) هم قابل انتخاب است، که 100 اسب­‌بخار قدرت تولید می­‌کند. اما علاوه بر این موتور 3 سیلندر، چهار موتور دیگر نیز برای کیا سید قابل سفارش است:

  • موتور 1.4 لیتری توربو GDI با قدرت 138 اسب بخار
  • موتور 1.5 لیتری توربو GDI با قدرت 158 اسب بخار
  • موتور 1.6 لیتری MPI با قدرت 128 اسب بخار
  • موتور 1.6 لیتری توربو GDI با قدرت 201 اسب بخار

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که کوشا خودرو، کیا سید را با کدوم موتور به بازار ایران می‌آورد. البته این نکته را فراموش نکنیم که موتورهای 1.5 لیتری و 1.6 لیتری، فقط روی مدل‌های GT این خودرو نصب می‌شوند.

کیا سید با موتور هیبریدی

علاوه بر موتورهای دیزلی و بنزینی، کیا سید 2023، در دو نسخه هاچ‌بک و استیشن واگن را می‌­توان به صورت پلاگین هیبرید نیز سفارش داد.

کیا سید جی‌تی و کیا سید پلاگین هیبرید
کیا سید پلاگین هیبرید

این مجموعه از پیشرانه 1.6 لیتری GDI، موتور برقی 44.5 کیلووات و مجموعه باتری 8.9 کیلووات ساعت تشکیل شده که در مجموع 141 اسب­‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال می­‌دهد. این خودرو می‌­تواند 58 کیلومتر مسافت را تنها با تکیه بر نیروی برق طی کند.

رقیبان کیا سید در ایران

کیا سید با پلتفرم K2 که میان هیوندای و کیا مشترک است، ساخته شده. این یعنی برادر دوقلوی آنرا باید هیوندای i30 بدانیم. همچنین اگر نسخه‌های قدرتمند کیا سید، به بازار کشورمان می‌آمدند، می‌توانستند رقیب بسیار خوبی برای گلف‌های ماموت خودرو یا جولیتاهای آلفاموتور یا حتی مینی کوپرهای پرشیاخودرو باشد.

اما از آنجایی که به دلیل محدودیت قیمت برای خودروهای وارداتی، شانس دیدن نسخه‌های قدرتمند کیا سید را در کشورمان نداریم، پس باید این خودرو را رقیبی تازه‌نفس برای هاچبک‌های قدیمی حاضر در کشورمان همانند هیوندای i20 از شرکت کرمان موتور و یاریس هاچبک از شرکت ایرتویا بدانیم. البته خریداران کیا سید در ایران، باید قبل از خرید این خودرو، گوشه چشمی به مدل‌های کم‌کار اما محبوب بازار کشورمان، یعنی پژو 2008 ایران خودرو و سیتروئن C3 سایپا نیز داشته باشند.

قیمت کیا سید کوشا خودرو

حتی در بازار اروپا نیز قیمت کیا سید، باب میل همه مشتریان کیا نیست! به عنوان مثال در بازار انگلیس، مدل‌های مختلف سید را می‌توانید با قیمتی در حدود 22 تا 26 هزار پوند خریداری کنید. در بازار آلمان نیز قیمت کیا سید در ارزان‌ترین تیپ، از حدود 24 هزار یورو شروع می‌شود. 

به همین دلیل، کوشا خودرو برای آنکه قیمت تمام‌شده کیا سید وارداتی، کمتر از 20 هزار یورو شود، هم باید پیشرانه‌های کوچک‌تر را انتخاب کند و هم مجبور است که بسیاری از آپشن‌های مشتری‌پسند این خودرو را حذف کند.

شرایط فروش کیا سید

آخرین اخبار شرکت کوشا خودرو، شامل شرایط فروش کیا سید، پیش فروش کیا سید، نحوه ثبت نام کیا سید و همچنین جدیدترین آگهی‌های خودرو کیا و قیمت محصولات کیا در بازار کشورمان را از طریق لینک‌های زیر مشاهده کنید:

دیدگاه کاربران