اعلام قیمت به حواله‌داران؛ F3 دوباره زنده شد!

مشخصات بی وای دی F3 اتوماتیک

5 مرداد 1400 15:00

بعد از فراخوان کارمانیا در مردادماه 1400 و اعلام قیمت قطعی F3 اتوماتیک برای اولین‌بار، حالا دیگر مطمئن شده‌ایم که این خودروساز پرحاشیه کشورمان، قصد از سرگرفتن تولید بی‌وای‌دی F3 را در ایران دارد؛ خودرویی که برخلاف گذشته، دیگر با گیربکس دستی فروخته نمی‌شود.

امید دوباره کارمانیا برای تولید F3

اف3 می‌توانست مهم‌ترین محصول در سبد کارمانیا باشد اما نشد که نشد! کارمانیا در ابتدا بی‌وای‌دی F3 دنده‌ای را در سال 1397 تولید کرد و می‌خواست یکسال پس از آن، تولید F3 اتوماتیک را هم آغاز کند اما از شانس بدش، ایالات‌متحده در نیمه اول سال 97 از برجام خارج شد و تحریم‌های صنعت خودرویی کشورمان دوباره برگشت که نتیجه آن، خروج زودهنگام شرکت BYD از ایران بود؛ شرکتی که می‌خواست بزرگترین خودروساز خصوصی ایران را با ظرفیت تولید سالیانه 20 هزار دستگاه، راه‌اندازی کند و میلیاردها تومان نیز سرمایه‌گذاری کرده بود ولی متاسفانه با رفتنش از ایران، هم پروژه تولید بی‌وای‌دی S7 برای همیشه متوقف شد و هم F3 اتوماتیک هیچوقت به خطوط تولید کارمانیا نرسید.

تولید F3 دستی در سال 1397

بی‌وای‌دی F3 نخستین‌بار در پاییز 1395 و در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی، اما نخستین فروش آن از تابستان 96 آغاز شد. F3 قرار بود در بهمن‌ماه 96 به‌دست مشتریان ایرانی‌اش برسد ولی به‌دلیل اجباری‌شدن استانداردهای 85 گانه، تحویل آن حدود 4 ماه به تعویق افتاد و نهایتا در خردادماه 97 اولین سری آن، طی مراسمی به مشتریان کارمانیا تحویل داده شد. تصویر زیر، مربوط به همین مراسم است.

اما اولین تحویل F3 با خبرهای جذاب دیگری از سوی کارمانیا نیز همراه بود. پویا سالاری (مدیرعامل وقت کارمانیا) در آن زمان به رسانه‌ها گفته بود که داخلی‌سازی F3 حدود 20% است که تا پایان سال 97 به 30% می‌رسد؛ که البته هیچوقت، چنین چیزی محقق نشد!

تولید F3 اتوماتیک در سال 1400

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، کارمانیا در همان سال 97 گفته بود که تا پایان همان سال، نسخه اتوماتیک F3 را هم عرضه می‌کند. اما از آن‌جایی که گیربکس دوکلاچه DCT این خودرو، مناسب عرضه در بازار ایران نبود، به همین دلیل کارمانیا می‌خواست آنرا با گیربکس جدید CVT اتومات به ایران بیاورد ولی در آن زمان، موفق به انجام این کار نشد. نکته جالب توجه دیگر، این بود که کارمانیا، حتی به فکر قوی‌تر کردن موتور F3 اتوماتیک هم بود و احتمالا می‌خواست از موتور 1.6 لیتری ساخت میتسوبیشی یا موتور 1.8 لیتری ساخت BYD استفاده کند، ولی بازهم موفق به انجام این کار نشد.

ولی در سال 1400، کارمانیا دوباره پروژه تولید بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک را آغاز کرده است. البته هنوز زمان تولید و تحویل F3 اتوماتیک مشخص نیست و باید منتظر ماه‌های آینده باشیم.

مشخصات بی وای دی F3 اتومات

با توجه به حضور اولین نسخه‌های بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک که در نیمه اول سال 1400 و با پلاک گذرموقت به ایران آمده‌اند، می‌توان چنین گفت که کارمانیا، قرار نیست تغییری در موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی این خودرو دهد و تمام تمرکزش را برای گیربکس جدید F3 معطوف کرده است.

با اینکه هنوز، اطلاعات رسمی F3 اتوماتیک اعلام نشده اما اضافه‌شدن «کنترل پایداری» و همچنین «کنترل ایستایی در سربالایی» احتمالا مهم‌ترین آپشن‌های جدید این خودرو در مقایسه با F3 دنده‌ای هستند.

رقیبان F3 اتوماتیک در ایران

برلیانس H330 اتومات و بسترن B30 را می‌توان از رقبای ارزان‌قیمت F3 اتوماتیک دانست که البته تولید بسترن از سال 1400 در بهمن موتور متوقف شده و پارس خودرو نیز فعلا برنامه‌ای برای ادامه تولید برلیانس H300 و H200 ندارد.

پس با این اوصاف، جک جی4 کرمان موتور و اف‌ام‌سی 511 از خودروسازی فرداموتور را باید مهم‌ترین رقیبان F3 اتوماتیک بدانیم. البته مدیران خودرو نیز تولید آریزو5 تنفس طبیعی را در سال 1400 متوقف کرده و بزودی چری آریزو5 پرو را در کشورمان مونتاژ می‌کند.

در کنار همه این خودروها، سه محصول داخلی و نسبتا جدید بازار کشورمان، یعنی دناپلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک از شرکت ایران خودرو و همچنین شاهین اتوماتیک از شرکت سایپا را نیز باید رقیب این سدان کارمانیا بدانیم.

قیمت بی وای دی F3 اتومات

شرکت کارمانیا در مردادماه 1400، قیمت قطعی بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک را حدود 488 میلیون تومان اعلام کرده است.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران