• تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو
  • تارا اتوماتيک ايران خودرو

افزایش قیمت 74 میلیونی در سال جدید

بررسی تارا اتوماتیک V2

4 اردیبهشت 1402 10:36

قیمت جدید تارا اتوماتیک در بهار 1402

اردیبهشت 1402: شرکت ایران خودرو، همزمان با شروع دومین ماه سال، قیمت جدید تارا اتوماتیک را نیز با افزایش قیمت 74 میلیون تومانی، اعلام کرده است:

قیمت جدید تارا اتوماتیک
زمان قیمت پایه قیمت نهایی
زمستان 1401 367.484 میلیون 415.954 میلیون
بهار 1402 416.265 میلیون 490.551 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

ضمانت‌نامه موتور و گیربکس تارا

تیر 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در مراسم رونمایی خودرو سورن پلاس دوگانه‌سوز بیان کرد که برای جهش کیفی محصولات ایران‌خودرو، 279 پروژه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در قبل و پس از تحویل خودروها تعریف شده است. مرحله اول این طرح نیز برای خودرو تارا آغاز شده و ضمانت‌نامه 6 ماهه موتور و گیربکس برای این محصول صادر می‌شود. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل، نمایندگی‌های ایران‌خودرو در کل کشور در کمتر از 24 ساعت به رفع عیب خواهند پرداخت.

نمایشگاه تهران: رونمایی دوباره از سدان گران ایکو

اردیبهشت 1401: در نمایشگاه خودرو تهران 1401، هرچند شرکت سایپا حضور نداشت اما در عوض، شرکت ایران خودرو با دست پر به این نمایشگاه آمده بود. این شرکت علاوه بر رونمایی محصولات لوکس هایما، یکبار دیگر از آخرین دستاورد مهم خود، یعنی سدان تارا اتوماتیک نیز رونمایی کرد.

تارا اتوماتیک ایران خودرو

آنطور که از نمایشگاه امسال خبر می‌رسید، در سال جاری احتمالا خبرهای خوبی از نسخه‌های جدید تارا اتوماتیک خواهیم شنید.

تارا اتوماتیک با سقف رنگی

فروردین 1401: تارا دو رنگ اتوماتیک اکنون به صورت آزمایشی در کارخانه ایران‌خودرو تولید شده و حتی نمونه‌ای از آن نیز پلاک ملی دریافت کرده است. سقف این نسخه به رنگ مشکی است و در سایر بخش‌های ظاهری و امکانات، تفاوتی با تارا اتوماتیک ندارد. اما احتمال می‌رود که نوع دیگری از شیشه دودی روی تارا دو رنگ اتوماتیک نصب شود.

تارا با سقف مشکی

مدیران ارشد ایران‌خودرو می‌گویند که در صورت سفارش و تقاضای مشتریان، نسخه جدید این خودرو در نیمه دوم سال 1401 به بازار عرضه می شود.

آمادگی ایساکو برای خدمات پس از فروش تارا

آبان 1400: آقای مفیدی (مدیرعامل شرکت ایساکو) خبر داده که همزمان با آغاز تولید انبوه تارا اتوماتیک ایران خودرو، تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو، تجهیز نمایندگی‌ها به دستگاه‌های مخصوص و همچنین آموزش تکنسین‌های ایساکو نیز شروع شده است. هم‌اکنون کارشناسان فنی در 80 نمایندگی منختب ایساکو، آموزش‌های لازم برای خودروهای تارا دستی و تارا اتوماتیک را دیده‌اند ولی طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، تعداد نمایندگی‌هایی که تارا را پوشش می‌دهند، تا پایان سال 1400 به 200 واحد خواهد رسید.

تولید انبوه تارا اتوماتیک شروع شد

آبان 1400: همزمان با دوم آبانماه 1400 و فرارسیدن ولادت پیامبر مهربانی‌ها، تولید انبوه «تارا اتوماتیک» با حضور آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) آغاز شد. محصول جدید ایران خودرو با داخلی‌سازی 75 درصدی وارد به فاز تولید نهایی شده که البته و بزودی، این میزان به 80% نیز خواهد رسید. همچنین طبق گزارش ساپکو، میزان داخلی‌سازی قطعات خاص و های‌تک برای خودرو تارا اتوماتیک به عدد 50% رسیده است.

تارا اتوماتیک؛ اولین محصول ایکو با کیلس

مهر 1400: آقای احمدزاده (رئیس اداره پیش توسعه و طرح‌ریزی محصول ایران خودرو) در جریان برگزاری کیلینک قیمت‌ خودرو تارا اتوماتیک جهت تعیین قیمت آن، گفته که این محصول جدید با همان گیربکس 6 سرعته‌ای که در دنا پلاس اتومات (بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک) بکار رفته، ساخته شده است. ضمن اینکه تارا اتوماتیک، آپشن‌های جدیدتری مانند دوربین عقب، رینگ 16 اینچ آلومینیومی و چهار ایربگ دارد. تارا اتوماتیک همچنین نخستین محصول ایران خودروست که در آن سیستم ورود بدون کلید (کیلس) وجود دارد.

آقای احمدزاده به سایر تغییرات انجام شده در تارا اتوماتیک نیز اشاره کرده و گفته که آیینه‌های برقی تبدیل به آیینه‌های تاشوی برقی شده‌اند، صندلی‌های جلو برقی شده‌اند و سانروف نیز به خودرو اضافه شده است، البته نوع روکش صندلی‌ها نیز در نسخه اتوماتیک تارا، به چرم و پارچه تغییر یافته.

تفاوت کیفیت تارا اتوماتیک و تارا دستی

مهر 1400: با اعلام شرکت ایران خودرو و براساس گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در شهریورماه 1400، محصول جدید این شرکت، یعنی تارا دستی موفق به کسب 4 ستاره از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است. ایران خودرو همچنین یادآوری کرده که تارا اتوماتیک را از همان ابتدای تولیدش، با 5 ستاره کیفی به بازار خواهد آورد.


قیمت تارا ایران خودرو

در جدول زیر، آخرین قیمت ایران خودرو تارا اتوماتیک و ایران خودرو تارا دنده‌ای را مشاهده می‌کنید:

زمان تارا دستی تارا اتومات
تابستان 1399 239.8 (تقریبی) 299.8 (تقریبی)
پاییز 1399 287 (تقریبی) 385 (تقریبی)
تابستان 1400 290.4 -
آبان 1400 315 415
تیر 1401 - 415.7

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.
*قیمت تقریبی براساس پیش‌فروش‌های ایران خودرو، تخمین زده شده است.

همچنین جهت اطلاع از قیمت روز خودرو و قیمت روز خودرو تارا دستی و تارا اتوماتیک در بازار، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

فروش تارا ایران خودرو

در مقاله شرایط فروش ایران خودرو از آخرین شرایط فروش تارا و پیش فروش تارا ایران خودرو باخبر شوید. همچنین از لینک خرید و فروش تارا به روزترین آگهی‌های خودرو تارا را مشاهده کنید.


تولید تارا با گیربکس 6 دنده جدید

شهریور 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه مراسم تست درایو خودرو تارا دستی که در تاریخ 25 شهریورماه و با حضور خبرنگاران در پیست مجموعه ورزشی آزادی برگزار شده بود، خبر داده که تجاری‌سازی خودرو تارا با گیربکس MT6 ایران خودرو آغاز شده است. بنابراین بعد از دناپلاس 6 دنده که از شهریورماه 1400 تولید آزمایشی آن شروع شده است، حالا باید منتظر خودروی تارا 6 دنده نیز باشیم.

تارا پانوراما تولید می‌شود

شهریور 1400: پروژه نصب سقف شیشه‌ای روی محصولات جدید ایران خودرو، همچنان ادامه دارد. بعد از عرضه پژو 207 پانوراما، دومین محصولی که ایران خودرو آنرا به سقف شیشه‌ای مجهز، رانا پلاس پانوراما بود. با اینکه احتمال نصب سقف شیشه‌ای برای خانواده دنا پلاس و حتی سورن پلاس، همچنان وجود دارد اما طبق گفته‌های جدید آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو)، خودرو تارا اتوماتیک نیز در صف انتظار برای گرفتن این سقف است.

همانطور که می‌دانید، تارا دستی با سقف فلزی تولید می‌شود اما تارا اتوماتیک با سقف سانروف‌دار بدست خریداران می‌رسد. ولی حالا باید منتظر آمدن تارا اتوماتیک پانوراما هم باشیم؛ خودرویی که سانروف برقی هم دارد و احتمالا در اواسط سال 1401 به بازار خواه آمد.

عکس تارا اتوماتیک با جلوپنجره جدید

شهریور 1400: درحاشیه تست خودرو تارا دنده‌ای با حضور خبرنگاران که 25 شهریورماه در پیست مجموعه آزادی تهران برگزار شده بود، حضور یک نسخه خاص از تارا اتوماتیک، باعث جلب توجه رسانه‌ها شد. تصاویر این خودروی خاص را در زیر مشاهده می‌کنید.

تولید آزمایشی تارا دو رنگ اتوماتیک
(عکس از خودروبانک)

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، این نسخه خاص با اینکه مانند سایر تاراهای اتوماتیک، به رینگ آلومینیومی مجهز شده و سانروف هم دارد اما جلوپنجره آن (که با خانه‌های مشبک لوزی‌شکل، تزیین شده) کاملا جدید است چراکه ایران خودرو در نسخه‌های استاندارد تارا اتوماتیک، از خطوط افقی در جلوپنجره خودرو استفاده کرده بود. حال باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این جلوپنجره‌ها را در نسخه تولیدنهایی تارا اتوماتیک، خواهیم دید.


زمان تحویل خودرو تارا اتوماتیک

مهر 1400: با آغاز تولید ایران خودرو تارا دنده‌ای در نیمه دوم سال 99، حالا همه چیز را درمورد این محصول جدید ایران خودرو می‌دانیم. اما در نیمه اول سال 1400 ایران خودرو به سراغ تولید تارا اتوماتیک می‌رود. خودرویی که اختلاف قیمتی زیادی با تارا دستی دارد. ضمن اینکه به امکانات بیشتری نیز تجهیز شده است. طبق طرح‌های فروش ایران خودرو، اولین موعد تحویل خودرو تارا اتوماتیک، مهرماه 1400 است.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

مهر 1400: ایران خودرو تارا اتوماتیک، با همان موتور جدید +TU5 به بازار می‌آید. بنابراین مهم‌ترین تفاوتش با تارا دستی، در همان گیربکس است؛ گیربکسی که قبلا در دنا پلاس توربو اتومات، امتحانش را پس داده بود.

مدل خودرو تارا دستی تارا اتومات
کد کلاس 32201 32301
نوع موتور TU5 پلاس
قدرت 113 اسب بخار در دور موتور 5800
گشتاور 144 نیوتن متر در دور موتور 4000
گیربکس 5 دنده دستی 6 سرعته اتومات
شتاب 12.5 ثانیه 13 لیتر
سرعت 190 کیلومتر برساعت
مصرف 7.1 لیتر 7.3 لیتر
وزن 1170 کیلوگرم 1268 کیلوگرم

*اطلاعات جدول فوق، از سایت ایران خودرو گردآوری شده است.

البته فراموش نکنیم که ایران خودرو در اوایل زمستان 99 هم موتور سه استوانه ایران خودرو را با کد موتور 3FX معرفی کرد و هم از تولید موتور جدید +EF7 خبر داد. در اواسط زمستان 99 نیز تولید رانا پلاس پانوراما را با گیربکس 6 دنده جدید در بهمن‌ماه 99 آغاز کرده. بنابراین احتمال اینکه در سال‌های آینده، موتور +TU5 و گیربکس فعلی همراه آن، هم در مدل تارا دستی و هم در مدل تارا اتومات تغییر کند، بسیار زیاد است.


محصولات جدید ایران خودرو:

»» بررسی سورن پلاس
»» بررسی سمند جدید
»» بررسی ریرا ایران خودرو
»» معرفی K121 ایران خودرو


امکانات تارا اتوماتیک

شهریور 1400: شاید برگ برنده ایران خودرو تارا اتوماتیک نسبت به تارا دستی، در داشتن امکانات بیشترش باشد. اما همین امکانات اضافی را هم می‌شد روی تارا دستی قرار داد. اما ایران خودرو این کار را نکرد چراکه اگر می‌کرد، دیگر اختلاف قیمت زیاد مدل دنده‌ای و مدل اتوماتش توجیه‌پذیر نمی‌شد!

همه امکانات و آپشن‌هایی که در تارا دستی می‌بینید، در تارا اتومات هم وجود دارد ولی با این تفاوت که ایران خودرو برای تارا اتوماتیک، چندین آپشن را بهبود داده و چندین آپشن جدید را هم به تارا اتومات اضافه کرده است. در لیست زیر، همه تفاوت‌های تارا اتومات با تارا دنده‌ای را مشاهده می‌کنید:

مدل تارا دستی تارا اتومات
کد کلاس 32201 32301
تعداد ایربگ 2 عدد (جلو) 4 عدد (جلو+جانبی جلو)
رینگ 15 اینچ فولادی 16 اینچ آلومینیومی
روکش صندلی پارچه چرم و پارچه
تنظیم صندلی راننده 6 حالته دستی 4 حالته برقی+2 حالته دستی
تنظیم صندلی شاگرد 4 حالته دستی 2 حالته برقی+2 حالته دستی
آینه تاشو برقی x دارد
سانروف x دارد
دوربین عقب x دارد
سنسور نور (اتولایت) x دارد
سنسور باران x دارد
ورود بدون کلید x دارد
استارت دکمه‌ای x دارد
روکش چرم فرمان x دارد
دسته دنده چرم x دارد
کنسول زیردستی x دارد

*اطلاعات فوق، از سایت ایران خودرو گردآوری شده است. 

اولین جزییات فنی از خودرو تارا اتومات

شهریور 1400: ایران خودرو با انتشار اینفوگرافی جدیدی از «تارا اتومات»، مجددا یادآوری کرده است که بعد از شروع تولیدانبوه «تارا دنده‌ای»، به سراغ ساخت «تارا اتومات» نیز خواهد رفت که هم آپشن‌های بیشتری دارد و هم اینکه به گیربکس ارتقایافته 6 دنده مجهز شده است.

طبق برنامه ریزی ایران خودرو، محصول جدید تارا اتومات از اواسط سال 1400 راهی بازار می‌شود.

میزان تولید تارا اتوماتیک در سال 1400

مرداد 1400: همزمان با آغاز تحویل تارا دنده‌ای به خریداران در تاریخ 23 مردادماه، شرکت ایران خودرو اعلام کرده که از مجموع 9500 دستگاه خودرو تارا که باید تا پایان سال 1400 تحویل مشتریان شود، حدود 2500 دستگاه سهم تارا اتوماتیک است؛ خودرویی که طبق گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو، تحویل آن از مهر 1400 و با گیربکس 6 دنده اتوماتیک آغاز می‌شود.

عکس کابین تارا اتوماتیک منتشر شد

مرداد 1400: شرکت ایران خودرو برای نخستین‌بار، تصاویر و عکس کابین تارا اتوماتیک را منتشر کرده است.

آغاز تحویل تارا دستی به خریداران

مرداد 1400: با حضور آقای فرشاد مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) خودروی تارا، بصورت نمادین در تاریخ 23 مردادماه به تعدادی از خریداران این محصول جدید تحویل داده شد.

طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو و از هفته چهارم مردادماه، روزانه حدود 50 تا 100 دستگاه خودرو تارا به خریداران تحویل داده می‌شود. در ابتدا نیز تعهدات تیرماه 1400 که حدود 1000 دستگاه بوده، تکمیل شده و سپس مابقی مشتریان نیز به خودروهای‌شان خواهند رسید. مجموع تعهدات ایران خودرو برای تارا با گیربکس 5 دنده دستی تا پایان سال 1400، حدود 7 هزار دستگاه اعلام شده است.

ویژگی‌های جالب تارا در برق و الکترونیک

مرداد 1400: آقای قمی (مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران خودرو) ویژگی‌های جدید و خاص خودروی تارا را در بخش الکترونیک، بصورت زیر عنوان کرده است:

1- مالتی‌مدیای تارا با پردازشگر 6 هسته‌ای و با سیستم عامل لینوکس ساخته شده و کیفیت تصویر آن 600 در 1024 است.

2- مالتی‌مدیای استفاده شده در خودروی تارا، از نسل ششم بوده که نخستین‌بار روی تارا نصب شده اما در آینده، روی سایر محصولات ایران خودرو نیز قرار می‌گیرد.

3- مالتی‌مدیای تارا با کمک ویژگی میرور لینک، امکان برقراری ارتباط با موبایل را دارد. ضمن اینکه ویژگی‌های تماس اضطراری (Ecall و Bcall) نیز برای آن درنظرگرفته شده که بزودی فعال خواهد شد.

4- خودروی تارا علاوه بر کروز کنترل، به سیستم محدودیت سرعت (اسپید لیمیتر) نیز مجهز است و به راننده کمک می‌کند تا حتی بصورت سهوی نیز از سرعت غیرمجاز، فراتر نرود.

5- خودروی تارا مجهز به نشانگر تعویض دنده یا GSI است و به راننده کمک می‌کند تا در زمان رانندگی، بهترین دنده را انتخاب کند.

زمان تحویل تارا اتوماتیک

تیر 1400: با اعلام آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) تحویل خودرو تارا دنده‌ای از تیرماه 1400 شروع می‌شود. همچنین تارا اتوماتیک نیز برای اولین‌بار و در اوایل پاییز 1400 بدست خریدارانش می‌رسد.

آپشن‌های تارا اتوماتیک تغییر کرد

تیر 1400: ایران خودرو در آپدیت جدید مشخصات فنی خودرو تارا، علاوه‌بر اضافه‌کردن «آینه راهنمادار» برای تارا دنده‌ای، حالا آپشن جدید «زیر آرنجی» را هم به تارا اتوماتیک افزوده است.

»» کاتالوگ تارا ایران خودرو - آپدیت خرداد (PDF) ««

داخلی سازی تارا چقدر است؟

تیر 1400: با اعلام شرکت ایران خودرو، تولیدانبوه خودرو تارا دنده‌ای از تیرماه 1400 آغاز شده و تارا اتوماتیک نیز در شهریورماه 1400 به خط تولید اضافه می‌شود. میزان داخلی‌سازی تارا هم‌اکنون 75% است که طبق قول ایران خودرو، این میزان بزودی بیشتر هم می‌شود. ارتقای کیفیت ساخت تارا به 5 ستاره و همچنین داخلی‌سازی اکسل عقب، از مهم‌ترین برنامه‌های ایران خودروست که تا پایان سال 1400 برای محصول جدید تارا محقق می‌شود.

کاتالوگ جدید تارا دنده‌ای منتشر شد

تیر 1400: شرکت ایران خودرو در آپدیت جدید مشخصات فنی خودرو تارا، تغییر تازه‌ای داده. همانطور که می‌دانید، تا قبل از این، ایران خودرو گفته بود که آینه راهنمادار را فقط برای تارا اتوماتیک استفاده می‌کند ولی در آپدیت جدید مشخصات فنی، شاهد اضافه‌شدن آینه راهنمادار برای تارا دستی نیز هستیم. در هردو مدل خودرو تارا، آینه‌های جانبی قابلیت تنظیم برقی را دارند اما فقط در نسخه اتوماتیک از نوع «تاشونده برقی» هستند.

»» کاتالوگ تارا ایران خودرو - آپدیت خرداد (PDF) ««

نکته دیگر اینکه طبق تصاویر جاسوسی از خط تولید تارا، لچکی شیشه عقب نیز همرنگ بدنه شده است درحالیکه تا قبل از این، ایران خودرو از لچکی مشکی‌رنگ استفاده می‌کرد.

عکس جدید تارا ایران خودرو

خرداد 1400: با انتشار تصاویر جدید خودرو تارا، مشخص شده که ایران خودرو، تصمیمی برای استفاده از لوگوی فارسی روی محصول جدیدش ندارد درحالیکه در دناپلاس توربو اتومات، شاهد حک شدن لوگوی فارسی روی درب صندوق بودیم.

علاوه بر تصاویر بیرونی تارا، ایران خودرو همچنین جزییات جدیدتری از کابین تارا را منتشر کرده که مربوط به صفحه کیلومتر، پنل سیستم تهویه و پنل دکمه‌های سمت چپ داشبورد است.

تولید تارا اتوماتیک از تابستان 1400

اردیبهشت 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) ضمن اعلام آمادگی ایران خودرو برای عرضه رانا پلاس پانوراما در نیمه اول سال 1400، مجددا تاکید کرده است که خودرو تارا اتوماتیک در تیرماه 1400 به خط تولید این شرکت، اضافه می‌شود.

آپدیت موتور TU5 پلاس تارا

اردیبهشت 1400: در جدیدترین به روزرسانی اطلاعات خودرو تارا دنده‌ای در سایت ایران خودرو، تغییرات مختصری در مشخصات فنی موتور TU5 پلاس، رخ داده است که خلاصه آنرا در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات ورژن قدیم ورژن جدید
قدرت (hp) 110 در دور 6000 113 در دور 5800
گشتاور (nm) 150 در دور 4500 144 در دور 4000

اطلاعات جدول فوق، از سایت ایران خودرو گردآوری شده است. 

احتمال صادرات تارا اتوماتیک

اسفند 1399: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه نشست مشترک با قطعه‌سازان که در تاریخ 30 بهمن 99 برگزار شد، اطلاعات تازه‌ای درباره خودرو تارا دستی و خودرو تارا اتوماتیک را به رسانه‌ها داد.

آقای مقیمی گفته که تولید تارا دستی از بهمن 99 شروع شده و ایران خودرو نیز مجوز شماره‌گذاری تارا دنده‌ای را گرفته است. در بهمن 99، تولید روزانه تارا دستی معادل 6 دستگاه بود اما تا پایان اسفند، تولید روزانه این خودرو به 60 دستگاه خواهد رسید.

آقای مقیمی همچنین گفته که در سال 1400، محصول جدید تارا ایران خودرو قرار است در 50 هزار دستگاه تحویل مشتریان شود. تولید تارا اتوماتیک نیز از تیرماه 1400 شروع خواهد شد. ایران خودرو حتی به فکر صادرات خودرو تارا هم هست و می‌خواهد در فاز نخست، 300 دستگاه از خودرو تارا را به برخی از بازارهای هدف، بفرستد.

عکس داخلی تارا دستی منتشر شد

اسفند 1399: شرکت ایران خودرو بعد از پشت سرگذاشتن چندین پیش فروش برای تارا، حالا برای نخستین‌بار و در تاریخ 19 اسفندماه، تصویری نسبتا واضح از کابین خودرو تارا دستی را به نمایش گذاشته است.

تغییر موتور و گیربکس تارا در آینده

دی 1399: آقای مردای (قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو)، در مصاحبه اخیر خود، برنامه‌های آینده ایران خودرو را برای محصول جدید تارا، اعلام کرده است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تارا ایران خودرو قرار است تا 10 سال آینده، تحت برنامه توسعه بازار ایران خودرو باشد؛ پس تارا حداقل تا سال 1410 روی خط تولید خواهد ماند. همچنین ظرفیت تولید سالانه تارا، در سال‌های آینده حداکثر به 120 هزار دستگاه خواهد رسید. البته برای سال 1400 داستان فرق می‌کند چراکه ایران خودرو فقط 50 هزار دستگاه تارا به مشتریانش تحویل می‌دهد. همچنین طبق گفته‌های آقای مردای، تولید تارا اتومات از نیمه اول سال 1400 آغاز می‌شود.

اما نکته بسیار جالب اینجاست که تولید تارا دنده‌ای با موتور TU5 پلاس و گیربکس 5 دنده دستی، در آینده‌ای نزدیک متوقف خواهد شد. می‌پرسید چرا؟! چون که ایران خودرو می‌خواهد تارا دنده‌ای را با موتور EF7 پلاس به همراه گیربکس 6 دنده دستی جدیدش، به تولید برساند. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، واضح است که موتور تارا اتومات هم تغییر کرده و با موتور EF7 پلاس، جایگزین می‌شود.

تولیدانبوه موتور TU5 پلاس تارا

آذر 1399: در آخرین روزهای پاییز و بصورت دقیق‌تر در 29 آذرماه 99، تولید انبوه موتور TU5 پلاس، با حضور وزیر صمت و مدیرعامل ایران خودرو، افتتاح شد. موتور جدید +TU5 در ابتدا روی تارا ایران خودرو نصب می‌شود و در آینده‌ای نزدیک، احتمالا به خانواده پژو 207 و همچنین خانواده دنا پلاس هم خواهد رسید.

نکته جالب دیگر اینکه ایران خودرو، تا قبل از افتتاح این خط تولید، موتور تارا را بنام EC5 معرفی کرده بود ولی حالا ترجیح داده که نامش را به +TU5 تغییر دهد.

تارا، نام جدید K132 ایران خودرو

آذر 1399: با انتشار تصویری از K132 ایران خودرو که نام جدید «تارا» روی پلاک آن نقش بسته است، حالا می‌توان مطمئن شد که «تارا ایران خودرو»، نام نسخه نهایی K132 است. نام «تارا» که به معنای ستاره است و با نام‌های رانا و دنا نیز هم‌آوایی دارد، سرانجام در تاریخ 29 آذرماه 1399 توسط ایران خودرو، رسما تایید و اعلام شد.


پروژه K132 ایران خودرو چیست؟

حتما به یاد دارید که ایران خودرو درصدد تولید پژو 301 در ایران بود و می‌خواست با کمک قطعه سازان داخلی، پژو 301 را با کمترین وابستگی به‌ شرکای خارجی، در ایران تولید کند. 

در ابتدای سال 98، میزان داخلی سازی پژو 301 از مرز 60% گذشت و حتی معاون تحقیقات و مهندسی ایران خودرو قول داد که تا پایان سال 98، این داخلی سازی به 80% هم می رسد. حتی در اواخر تیرماه 98 نیز ایران خودرو تولید آزمایشی پژو 301 را آغاز کرد و گفت که تولید انبوه آنرا در سال 99 شروع می کند. در چنین شرایطی که هم منتظر شنیدن خبرهای بیشتری درباره پژو 301 بودیم، ناگهان ایران خودرو غافلگیرمان کرد و سدان جدید K132 را به بازی آورد!

ایران خودرو تارا به همراه ساپیا شاهین، کراس اور جدید سایپا و همچنین دنا پلاس توربو اتومات، برای اولین بار در 30 بهمن 98 و در حاشیه جلسه هیئت دولت، بصورت خصوصی برای رئیس جمهور روحانی و اعضای کابینه، به نمایش درآمد.

بنابراین واضح است که تارا ایران خودرو، باید ارتباطی با پژو 301 داشته باشد! حتی برخی می گویند که K132 شاید نسخه ایرانیزه شده پژو 301 است؛ یعنی با همان پلتفرم اما با چهره ای متفاوت تر. البته معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، با این حرف ها مخالف است! آقای پورمجیب گفته که باید منتظر رونمایی نسخه نهایی سدان تارا ایران خودرو باشیم تا ببینیم که این محصول جدید، هیچ شباهت ظاهری با پژو 301 ندارد. همچنین بنابه گفته های آقای پورمجیب، علاوه بر ظاهر بیرونی و داخلی متفاوت، نسخه نهایی تارا در فاصله محوری، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و ... تفاوت هایی با پژو 301 دارد.

پلتفرم تارا ایران خودرو

از یک طرف می‌دانیم که ایران خودرو بزودی می‌خواهد یک سدان، یک کراس اور و یک هاچ بک جدید بسازد. از طرف دیگر هم می‌دانیم که فرانسوی‌ها قبلا با پلتفرم معروف PF1 پژوسیتروئن، هم سدان پژو 301، هم کراس اور پژو 2008 و هم هاچبک پژو 208 (نسل اول) را ساخته اند. بنابراین بدیهی است که ایران خودرو مجبور به استفاده از پلتفرم PF1 پژوسیتروئن برای محصولات آینده‌اش است. 

البته این پلتفرم، اندکی بومی سازی شده و به همین دلیل، آنرا پلتفرم IKP1 ایران خودرو نامیده‌اند. متاسفانه هنوز نمیدانیم که آیا ارتباطی میان این پلتفرم جدید ایران خودرو و پلتفرم سایپا وجود دارد یا خیر. سدان تارا ایران خودرو، اولین محصولی است که برپایه پلتفرم IKP1 ساخته شده. دومین محصول نیز کراس‌اور ریرا (K125) ایران خودروست که احتمالا در سال 1401 به بازار خواهد آمد. سومین محصول نیز هاچبک K121 است که احتمالا آن هم تا قبل از 1405 به بازار خواهد آمد.


بررسی انواع تارا ایران خودرو

برای آشنایی با مدل‌های مختلف خودرو تارا و جهت اطلاع از امکانات و مشخصات فنی انواع تارا ایران خودرو، مقالات زیر را مطالعه کنید:

شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
Zzzz1402 1402/6/9
این خودرو بهترین خودرو هستش به قول اون دوستمون مثل شاهین نیست که موتورش موتور تیبا هست درود بر تارا بهترین خودرو در صنعت خودرو سازی ایرن
پاسخ
0
0
0
Apachi 1402/6/5
امروز خریدم خیلی پشینونم کولر گرفتم سربالیی کوچه نتونست بره رنگش ایراد داره گیربکس که نگو
پاسخ
0
0
0
Ramran2003 1401/7/30
آیا می‌دانستید که: تودوزی صندلی تارا اتومات که چرم و پارچه هست، هیچ جایی اورجینالش واسه خرید گیر نمیاد؟ ینی اگه بسوزه یا پاره بشه حتی به خود شرکت ایران‌خودرو آپکو ایساکو و.... مراجعه کنید و بگید یه دونه ازینا میتونم داشته باشم آیا؟ جواب «خیر نمیتوانید.» میباشد! من خودم همه جا رو گشتم و تماس گرفتم با خود شرکت. پاسخ همین می‌باشد.
پاسخ
0
0
0
GCLASSisgod 1401/5/7
وای آپشن زیر آرنجی ، واااای آپشن آینه بغل راهنمادار ، مردم این همه خوشبختی محاله ،،ممنون ایران خودرو ممنون
پاسخ
0
1
0
Hesam01 1401/1/3
قسمت جلویی تارا بسیار زیباست اما در قسمت پشتی ماشین گلگیر و سپر بزرگ نسبت به یک چراغ خطر باریک و کشیده نمای چندان خوبی پیدا نکرده ، اما در هر صورت من طرفدارش هستم 🙌 ، ممنون از شما بابت اطلاعات خوب تون
پاسخ
0
1
1