• ماشين TF21 ايران خودرو
  • ماشين TF21 ايران خودرو
  • ماشين TF21 ايران خودرو
  • ماشين TF21 ايران خودرو
  • ماشين TF21 ايران خودرو
  • ماشين TF21 ايران خودرو

مالکیت معنوی TF21 و برنامه‌های ایران‌خودرو

بررسی ایران خودرو TF21

27 مهر 1401 10:05

مالکیت معنوی TF21 و برنامه‌های ایران‌خودرو

مهر 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، در مراسم رونمایی از خودرو TF21 نکات زیر را متذکر شد: 

  •  مالکیت معنوی تمام اجزای پلتفرم محصول پروژه TF21 متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است؛ این محصول با همکاری شرکت جتکو و شرکت تام که از مجموعه های دانش‌بنیان این خودروساز به شمار می‌روند، طراحی و تولید شده است.
  • این محصول در نیمه اول سال ۱۴۰۲ در کلاس ابعادی B وارد بازار خواهد شد.
  •  تمامی خودروهای جدید نظیر تارا، ری‌را و TF21 دارای استانداردهای ۸۵گانه خواهند بود.
  • در صورت حفظ محصولات جاری با توسعه استانداردی، ایران‌خودرو به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی محصولات قدیمی نخواهد بود.
  • تی‌اف۲۱ یکی از منظم‌ترین پروژه‌های تولیدی ایران‌خودرو به شمار می‌رود که از شهریورماه سال ۱۴۰۲ به مرحله تولید انبوه می‌رسد.
  • ساخت رانینگ توسط نخبگان گروه صنعتی ایران‌خودرو، سبب صرفه‌جویی ۳۲ میلیارد تومانی و متعاقب آن ارزبری شده است.
  • برای ساخت قالب‌های این پروژه و موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از به‌روزترین روش‌های دنیا بهره گرفته شده که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی صورت گرفته است.
  • این محصول در سه مدل با امکانات پایین، متوسط و بالا طراحی شده است.
  • ایران‌خودرو سعی کرده تا در زمینه طراحی استایل خودروهای جدید، پوست‌اندازی داشته باشد. تولید محصولات در رنگ‌بندی‌های متنوع و ترکیب مدادرنگی در تولیدات جدید در دستور کار است.
  • خطوط بدنه دو، رنگ دو و مونتاژ چهار به تولید TF۲۱ اختصاص داده شده و موارد مرتبط با صنعتی‌سازی نیز توسط شرکت تام ایران‌خودرو صورت می‌گیرد.
  • حذف تدریجی محصولات قدیمی، سرمایه‌گذاری و توسعه مراکز آزمون و بومی‌سازی دانش و ارتقای استانداردی در دستور کار قرار دارد‌.
  • در حال حاضر ایران‌خودرو دارای سه پلتفرم جدید است؛ پلتفرم IKP1 که خودروی تارا دستی و اتومات بر مبنای آن ساخته شده و قرار است تارای فیس‌لیفت نیز به عنوان خودروی پارس جدید با این پلتفرم تولید شده و جایگزین پژو پارس قدیمی شود. پلتفرم دوم IKP2 است که خودروی ری‌را و یک سدان جدید از این پلتفرم طراحی و تولید خواهد شد. تولید یک خودروی شاسی‌بلند براساس پلتفرم IKP3 در دستور کار مرکز تحقیقات است و تا چند ماه آینده یک نمونه از این خودرو تولید خواهد شد.
  • نسل گیربکس هفت سرعته DCT یکی از برنامه‌هایی است که در دستور سبد محصولات قرار دارد.
  • تلاش بر این است که ناوگان شرکت ایران‌خودرو مجهز به خودروهای الکتریکی شود‌.
  • پلتفرم P700 یکی از پلتفرم‌هایی است که پروژه دنا جدید بر روی آن تعریف شده تا بتواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند. 

محصول TF21 ایران‌خودرو رونمایی شد

مهر 1401: دومین محصول جدید ایران‌خودرو، با عنوان پروژه TF21، در روز 26 مهرماه رونمایی شد. مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در این مراسم حضور داشت و توضیحاتی را ارائه داد. وی ابتدا تاکید کرد که TF21 در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین 206 خواهد شد. 

طبق گفته‌های وی، ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده که رعایت استانداردها به بهبود کیفیت محصول کمک خواهد کرد‌. در حال حاضر مردم از کیفیت خودرو راضی نیستند به همین منظور ایران‌خودرو 279 پروژه کوتاه مدت و میان مدت را برای بهبود کیفیت در این واحد تولیدی تعریف کرده است. بزرگ‌ترین کمک برای تولید محصولات، عبور مستقیم بوده است. از اول خرداد یا همان 30 شهریورماه، خودرو ناقص در ایران‌خودرو تولید نشده و این موضوع به کاهش 25 درصدی هزینه‌ها نیز کمک کرده است. 

آقای خطیبی افزود 279 پروژه باعث شده تا ایران‌خودرو به ارتقا و بهبود کیفیت دست پیدا کند. عیوب محصولات کاهش یافته و پیش از این، 4.8 درصد بود که خوشبختانه به 2.4 درصد رسیده است‌. حتی براساس برنامه ریزی‌ها، تا پایان سال به 1.4 درصد می‌رسد. 

رونمایی ماشین TF21 ایران خودرو
رونمایی محصول تی اف 21 ایران خودرو

وی درباره خودرو TF21 گفت در روند تولید آن سعی شده تا تمام استانداردها رعایت شود و روند بهبود کیفیت محصولات بهبود یابد. در این محصول 100 درصد قطعات مورد استفاده شده تولید داخلی است و یک دستاورد مهم برای این شرکت به شمار می‌آید. خودروی تی‌اف‌21، 113اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور دارد‌. پیشرانه آن از نوع تیوفایو پلاس است و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک (با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک) و یا پنج سرعته دستی، متصل است‌‌. ایران‌خودرو قصد دارد نسخه شش سرعته دستی را نیز تولید کند. زمان طراحی و تولید این خودرو 18 ماه بوده است که این موضوع یک رکورد قابل توجه برای این شرکت به حساب می‌آید. این خودرو در زمینه امکانات ایمنی ، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF21 به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم‌رده در بازار ایران است. از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21، می‌توان به رینگ آلومینیومی 15 اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد. 

آقای خطیبی همچنین اشاره کرد از ابتدای سال تا این لحظه 332 هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته 108 هزار دستگاه افزایش تولید را ثبت کرده است. البته 340 هزار دستگاه محصول نیز به دست مشتریان رسیده است. 

عرضه خودرو TF21 در پنج تیپ مختلف

شهریور 1401: آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در تاریخ 30 خردادماه 1401 و در حاشیه مراسم رونمایی از کشنده آتامان از شرکت ایران خودرو دیزل، برای نخستین‌بار، قیمت خودروی TF21 را در محدوده 180 تا 300 میلیون تومان اعلام کرده بود. مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه جدید خود، همچنین گفته که این خودرو اقتصادی، که در اواسط سال 1402 معرفی می‌شود، قرار است در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه شود.

جایگزین جدید پژو 206 تیپ 2

مرداد 1401: عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت ساپکو، به اهمیت تولید خودرو اقتصادی و قابل خرید برای عموم اقشار جامعه اشاره کرد و گفت که در حال حاضر، خودرو پژو 206 تیپ2 بهترین خودرو اقتصادی موجود در کشور است که می‌تواند‌ اکثر استانداردهای 85گانه را پاس کند‌. این خودرو، محصولی ایمن و با مشخصات فنی قابل قبول و تجهیزاتی مناسب بوده که تنها استاندارد برخورد با عابرپیاده را پاس نمی کند. لازم به ذکر است که استاندارد عابرپیاده هنوز در صنعت خودروسازی چین تعریف نشده و این در حالیست که برخی از محصولات ایران‌خودرو مانند تارا و رانا، قادر به پاس کردن استاندارد برخورد با عابرپیاده هستند.

وی افزود ایران‌خودرو قصد دارد خودرو TF21 را جایگزین پژو 206 تیپ2 کند. بدین ترتیب، خودرو TF21 را باید خودرو اقتصادی جدید ایران‌خودرو در آینده نزدیک دانست که قرار است به زودی نسخه پروتوتایپ آن رونمایی شود. مدیرعامل ایران‌خودرو، قبلا در صحبت‌های خود اظهار کرده بود که نسخه تولیدی خودرو TF21 با توجه به نرخ امروزی، قیمتی بین 180 تا 300 میلیون تومان خواهد داشت و می‌تواند تمامی استانداردهای 85‌گانه الزامی را پاس کند.

عرضه خودرو TF21 در سال 1402

خرداد 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، طی مصاحبه‌ای توضیحاتی را درباره محصول TF21 ارائه کرد. طبق گفته‌های وی، با ورود و آغاز مدیریت آقای دکتر خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، پروژه TF21 تعریف شد. این محصول در کلاس B بوده که ظاهری شبیه به کراس‌اور دارد. نمونه مفهومی این خودرو در تعطیلات نوروز 1401 ساخته شد. در روز 13 فروردین‌ماه نیز شخص وزیر صمت در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو حضور یافت و از این پروژه بازدید کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های دکتر خطیبی، این محصول تا 18 ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد. بخش طراحی جزئیات آن نیز تا پایان تیرماه به پایان می‌رسد. بنابراین TF21 در سال 1402 عرضه خواهد شد.

ماشین TF21 ایران خودرو
رضایی‌ منش؛ معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایران‌ خودرو

آقای رضایی‌منش خاطرنشان کرد که تصمیم بر طراحی این محصول بر پایه کلاس B، طبق مطالعاتی که در سازمان استراتژی ایران‌خودرو صورت می‌گیرد اتخاذ شده است و ارتباطی با دستور وزارت صمت ندارد. وی افزود که پروژه TF21 بر اساس پلتفرم P200 است. در واقع برق و شبکه این خودرو یک پلتفرم کاملا بومی است که در شرکت دانش‌بنیان جتکو ساخته شده است. در ضمن پلتفرم این محصول هیچ ارتباطی با خودرو رنو کویید ندارد.

آقای رضایی‌منش تاکید کرد پس آن که پروژه TF21 به تولید انبوه رسید، خودرو پژو 206 از خط تولید خارج می‌شود.

زمان تولید و نوع پیشرانه

خرداد 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، توضیحاتی را درباره پروژه جدید ایران‌خودرو ارائه کرد. طبق گفته‌های وی، پروژه TF21 محصولی در کلاس B است که عمق داخلی‌سازی آن بالاست. این خودرو طبق برنامه در مهرماه سال آینده در یک دوره زمانی تقریبا 18 ماهه، از زمان آغاز پروژه، به بازار عرضه خواهد شد. مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرده که برای توسعه این پروژه از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

آقای رضایی‌منش افزود که پروژه TF21 ابتدا با موتور سری TU و سپس در مراحل بعدی با موتور سه‌سیلندر تولید خواهد شد.

اولین رونمایی در تابستان 1402

فروردین 1401: آقای منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، از احتمال رونمایی خودروی ارزان‌قیمت ایرانی در بهمن‌ماه 1401 خبر داده و گفته که این رونمایی صرفا با هدف، دریافت بازخورد از کارشناسان و بازار خواهد بود.

زمان تولید ماشین تی اف 21 ایران خودرو
منطقی؛ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت

با اینکه آقای منطقی، اشاره مستقیمی به نام این محصول ارزان‌قیمت نکرده اما گفته که اولین عرضه آن در شهریورماه 1402 است و از آنجایی که خودرو TF21 نیز دقیقا در همان زمان وارد بازار می‌شود، به احتمال فراوان منظور آقای منطقی از خودروی ارزان‌قیمت، همان محصول جدید ایران خودروست. 

آقای منطقی در ادامه صحبت‌های خود درباره خودرو ارزان‌قیمت ایرانی گفته که خودروهای اقتصادی در بازار جهانی، کمتر از 6 هزار دلار قیمتگذاری می‌شوند اما اینکه این خودرو در بازار ایران با چه قیمتی وارد بازار می‌شود، بستگی به میزان مشارکت قطعه‌سازان دارد. با توجه به صحبت‌های اخیر آقای منطقی، محصول TF21 ایران خودرو احتمالا با قیمتی در حدود 200 میلیون تومان به بازار خواهد آمد.

مشخصات فنی TF21 ایران خودرو

شرکت ایران خودرو، طراحی و تولید یک محصول کاملا جدید، مدرن و با استانداردهای روز جهان را آغاز کرده است. نام تجاری این خودرو هنوز مشخص نشده اما فعلا آنرا با کد کارخانه‌ای TF21 می‌شناسیم. اطلاعاتی که تاکنون درباره خودرو TF21 ایران خودرو می‌دانیم، به شرح زیر است:

1- نمونه مفهومی TF21 ایران خودرو، در تاریخ 10 فروردین‌ماه 1401 به تایید مدیرعامل این شرکت (آقای خطیبی) رسیده و پروژه طراحی آن آغاز شده است.

2- محصول TF21 ایران خودرو، در سگمنت B ساخته می‌شود. بنابراین به لحاظ ابعاد و اندازه، اندکی کوچکتر از کراس‌اور ریرا ایران خودرو خواهد بود.

3- محصول TF21 ایران خودرو، توانایی پاس‌کردن استانداردهای 85گانه را داشته و دارای استحکام و ایمنی بالایی خواهد بود.

4- در فاز اول تولید TF21 ایران خودرو، از موتورهای بهینه شده TU5P استفاده می‌شود که هم با گیربکس دستی و هم با گیربکس اتوماتیک، همراه هستند.

5- از آنجایی که ایران خودرو در برنامه بلندمدت خود، قصد کنار گذاشتن موتورهای خانواده TU را دارد، به همین دلیل برای فاز دوم، تولید خودرو TF21 با موتورهای 3 سیلندر IK3 (معروف به موتور سه استوانه ایران خودرو) انجام می‌شود.

امکانات TF21 ایران خودرو

خودرو TF21 ایران خودرو، به گونه‌ای ساخته شده که می‌توان آپشن‌های متعددی را روی آن نصب کرد. طبق گفته ایران خودرو، امکان اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابرپیاده، سنسور فشار باد تایر (TPMS)، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، کنترل پایداری (ESP) و سیستم کاهش مصرف سوخت (ECO) را دارد.

زمان تولید خودرو TF21

طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، پروژه توسعه محصول TF21 ایران خودرو، 18 ماهه خواهد بود. این یعنی نخستین نمونه‌های آزمایشی آن در اواسط سال 1402 رونمایی شده و احتمالا از اواخر همان سال یا از اوایل سال 1403، اولین سری تولیدی آن، بدست خریدارانش می‌رسد.

پلتفرم TF21 ایران خودرو

طبق اطلاعاتی که منابع آگاه از شرکت ایران خودرو آنرا رسانه‌ای کرده‌اند، مهندسان این شرکت، برای طراحی محصول TF21 ایران خودرو، از خودروهای سایز کوچکی مانند هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ و به‌خصوص از خودروی رنو کویید الگوبرداری کرده‌اند. پس احتمال کمی دارد که ایران خودرو از مگاپلتفرم IKP1 برای ساخت این محصول جدیدش، استفاده کرده باشد.

رقیبان TF21 ایران خودرو

از آنجایی که حدس می‌زنیم ابعاد خودرو TF21، مشابه ابعاد پژو 206 است، این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، بدنبال حذف خانواده 206 در سال‌های آینده باشد و به همین دلیل، پروژه ساخت محصولی ارزان‌قیمت را برای جایگزینی آن، آغاز کرده است.

فراموش نکنیم که محصول TF21 ایران خودرو، در رده خودروهای کوچک است. بنابراین نمی‌تواند تهدیدی برای بازار کراس‌اور ریرا ایران خودرو (K125) باشد و احتمالا از خودرو سایپا آریا نیز ارزان‌تر خواهد بود.


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو را مطالعه کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
CitroenXsara 1401/7/26
تا الان ایران خودرو رو به عنوان کمپانی برای خودرو های اقتصادی دیدم و انگار این قضیه ادامه داره ولی خوشبختانه این بنظرم قدمی جلو هستش، آپشن هایی که در حد استاندارد هستند که برای خودرویی اقتصادی کافی است، موتور نسبتاً پر قدرت برای ابعاد، گیربکس همانگ (نسخه دستی) می‌تونه نه فقط برای نفراتی که به خودروی اقتصادی کم قیمت نیاز دارند خوب باشه و حتی هاچبک پسندان! امیدوارم این خودرو هم مثل پارس ای ال ایکس جدید از آب در نیاد.
پاسخ
0
0
1
kjbvcfhn 1401/1/23
ایران خودرو اگر تلاش کند به جاهای خیلی خوبی می زسه الان پروزه k125وk121وtf21 هست
پاسخ
0
0
3