همانطور که نسل جدید خودروهای سایپا از جمله سایپا شاهین، همگی برپایه پلتفرم SP سایپا ساخته میشوند، آبیپوشان جاده مخصوص نیز قرار است نسل جدید محصولاتشان را برپایه پلتفرمی مشترکی به نام پلتفرم IKP1 ایران خودرو بسازند.
پلتفرم IKP1 ایران خودرو، در واقع پلتفرم ارتقایافته PF1 پژوسیتروئن است که با اندکی تغییرات فنی، حالا امتیاز آن را ایران خودرو در اختیار گرفته. ایران خودرو میخواهد روی پلتفرم جدید IKP1 خود، هم از موتور EC5 با گیربکس 6 دنده دستی و هم از موتور TC7 پلاس با گیربکس اتومات استفاده کند. جالب است که گیربکس 6 دنده دستی این پلتفرم، برای اولینبار روی رانا پلاس ایران خودرو نصب میشود. موتور TC7 پلاس آن نیز ابتدا روی دنا پلاس توربو اتومات و سپس روی سورن توربو پلاس، استفاده خواهد شد.
پلتفرم IKP1 ایران خودرو برای تولید 5 محصول جدید استفاده خواهد شد که 3 محصول آن در سگمنت B یا گروه خودروهای کوچک بوده و 2 محصول دیگر نیز در سگمنت C یا گروه خودروهای کامپکت (جمع و جور) هستند.
محصولات جدید ایران خودرو در سگمنت B عبارتند از:
- کراس اور کوچک K125 (بعنوان جایگزین پژو 2008)
- سدان کوچک K122 (بعنوان جایگزین 206 صندوقدار)
- هاچ بک کوچک K121 (بعنوان جایگزین پژو 206)
محصولات جدید ایران خودرو در سگمنت C نیز عبارتند از:
- سدان کامپکت K132 (بعنوان جایگزین پژو 301)
- پیکاپ کامپکت K137 (بعنوان جایگزین آریسان)
طی سالهای آینده، ایران خودرو فعلا 3 محصول از 5 محصول فوق را به بازار میفرستد. فاز اول برای تولید سدان K132 است که از زمستان 99 به بازار خواهد آمد، فاز دوم نیز برای تولید کراس اور K125 خواهد بود که در اواسط سال 1400 باید به تولید انبوه برسد، فاز سوم نیز برای تولید هاچبک کم مصرف K121 است که هنوز زمان دقیقی برای عرضه آن مشخص نیست.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما