• پژو پارس جديد
  • پژو پارس جديد

خداحافظی پارس از ایران خودرو!

بررسی پژو پارس سپر آریسانی

24 آبان 1402 17:09

توقف تولید پارس تا پایان 1402

آبان 1402: آقای رادمنش، معاون تحقیقات ایران خودرو، از حذف پلتفرم پژو 405 با توقف پژو پارس خبر داد و افزود: خودرو پژو پارس، آخرین محصول پلتفرم پژو 405 است که تا پایان سال 1402 از رده خارج می‌شود و سورن XUP جایگزین پژو پارس خواهد شد.

رادمنش تاکید کرد: تا پیش از این، سورن با موتور EF7 در سایت تبریز ایران خودرو تولید می‌شد که با برنامه خروج این محصول و ارتقاء موتور EF7 به موتور XU7P به‌زودی محصول سورن با موتور XU7P در سایت‌های تولیدی کرمانشاه، فارس و خزر تولید می‌شود.

آخرین نفس‌های پژو پارس در ایران خودرو

شهریور 1402: متقاضیان پژو پارس در مرحله اول سامانه یکپارچه، هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند. این در حالی است که موعد تحویل تعدادی از این محصول برای تابستان بوده و هنوز متقاضیان فراخوانی را برای تکمیل وجه و تحویل دریافت نکرده‌اند.

مهلت پلاک گذاری این محصول تا تیرماه ۱۴۰۲ بوده است‌. اما اکنون پژو پارس ایراد استانداردی برای پلاک گذاری دارد. بعد از اجباری شدن استانداردهای 85 گانه برای خودروسازان، این محصول در حال مطابقت سازی با استانداردهای مورد نظر بوده و بنابراین دعوتنامه های این خودرو بعد از تیرماه، برای موعد تحویل ماه های بعد صادر نشده است.

طبق شنیده‌های غیررسمی، به دلیل فروش تیراژ بالای این محصول، ظاهرا توافقاتی انجام شده که این خودرو تا ایفای تعهدات پیش‌فروش شده پلاک شود و بعد از آن تولیدش پایان یابد. احتمالا محصول پژو پارس ایران خودرو تا پایان سال 1402 تولید شود.

تصاویر فیس لیفت جدید پژو پارس

تیر 1402: سکوت ایران خودرو درباره انتشار نخستین تصاویر از فیس لیفت پژو پارس در فضای مجازی، حدس و گمان‌ها را برای توقف تولید پژو پارس معمولی بیشتر کرده است. از آنجایی که طبق ابلاغیه سازمان ملی استاندارد، خودروسازان در سال 1402 و طبق یک برنامه زمان‌بندی، ملزم به ارتقای سیستم روشنایی خودروها هستند و باید استانداردهای جدید عابرپیاده را هم پاس کنند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، از نسخه فعلی پژو پارس خداحافظی کند.

ولی از دست دادن پژو پارس، در حالیکه این پیرمرد فرانسوی، هم‌اکنون به پرفروش‌ترین محصول خانواده ایران خودرو تبدیل شدهت، قطعا برای آبی‌پوشان جاده مخصوص، خطرناک است. به همین دلیل آنها به جای توقف تولید پژو پارس، به فکر به‌روزرسانی آن افتاده‌اند که حاصل این تفکر، به خلق فیس‌لیفت پژو پارس در تابستان 1402 منجر شده است.

پژو پارس جدید

مطابق تصاویر منتشر شده از پارس جدید، ظاهرا ایران خودرو نتواسته چراغ‌های پارس را اصلاح کند و از آنجایی که با محدودیت زمانی مواجه بوده، تصمیم گرفته تا از چراغ‌های وانت آریسان 2 استفاده کند و با این ترفند، چراغ‌ها هم به دی‌لایت مجهز شده‌اند و هم از داخل کابین، قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند.

اما علاوه بر چراغ‌ها، ایران خودرو از سپر آریسان نیز برای فیس‌لیفت جدید پژو پارس استفاده کرده است. البته اگر خوب به جزییات این سپر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که محل مه‌شکن‌های این سپر با سپر آریسان، تفاوت‌هایی دارد. سپر عقب نیز در پژو پارس جدید تغییر یافته و دیگر خبری از زه مشکی، درون آن نیست. حتی روی درب‌های جانبی نیز دیگر زه مشکی را نمی‌بینیم. 

درباره مشخصات فنی، باید مطمئن باشیم که ایران خودرو همچنان از موتور XU7P برای پژو پارس سال استفاده می‌کند. اما برای تیپ LX این خودرو، موتور TU5 سابق حذف شده و به جایش از نسخه ارتقایافته همین موتور، یعنی موتور TU5P ایران خودرو که به سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و... مجهز است، نصب می‌شود.

درباره تغییر امکانات در پژو پارس جدید، هنوز خبر موثقی وجود ندارد اما طبق گفته‌های منابع آگاه، احتمالا ویژگی‌هایی مانند کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر (TPMS) و حتی سیستم کنترل پایداری (ESP) روی تیپ‌های مختلف این محصول، نصب می‌شوند.


بررسی انواع پژو پارس ایران خودرو

برای آشنایی با نسخه‌های جدید پژو پارس و همچنین جهت افزایش اطلاعات فنی و جانبی خود درباره خانواده پژو پارس ایران خودرو، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

دیدگاه کاربران
Amirhusinpoorkand 1402/9/19
مثلا سمند و فرزندانش{سورن و دنا}،پلتفرمشون،پلتفرم ۴۰۵باستانی نیست!!😑
پاسخ
0
0
0
K012 1402/4/30
نماد پسرفت روز افزون صنعت خودرو و دیگر هیچ
پاسخ
0
0
1