• تاکسي برقي
  • احتمال واردات خودرو تاکسي
  • تحويل 400 تاکسي برقي توسط کرمان موتور

500 تاکسی برقی شاسی‌بلند در صف پلاک‌گذاری

اخبار واردات تاکسی برقی (1403)

27 آذر 1403 13:31

500 تاکسی برقی شاسی‌بلند در صف پلاک‌گذاری

آذر 1403: محسن هرمزی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد تا به الان نزدیک به 500 دستگاه تاکسی شاسی بلند آیون به دست ما رسیده و در انبار شرکت ایران روور Iranrover که به ما خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد، قرار دارد.

وی توضیح داد مجوز پلاک این تاکسی‌ها اخذ شده و امیدواریم تا در یک بازه زمانی نزدیک پلاک تاکسی‌ها نصب شود؛ البته نصب پلاک منوط به واگذاری تاکسی هاست. این تاکسی‌ها در محدوده مرکز شهر به کار گرفته می‌شوند.

وی همچنین افزود 10 اتوبوس جدید هم به تهران رسیده و 129 اتوبوس در بندرعباس بارگیری شده است. در این هفته مابقی اتوبوس‌ها نیز به سوی تهران ترخیص می‌شود.

ورود تاکسی‌های برقی شاسی‌بلند به تهران

آذر 1403: محسن هرمزی، معاون حمل ونقل شهرداری تهران، از ورود بخشی از تاکسی ها و اتوبوس های برقی به تهران خبر داد.

وی توضیح داد 10 دستگاه اتوبوس برقی که از محل قرارداد چین از سوی شهرداری تهران خریداری شده بود، چندی پیش وارد گمرک بندرعباس شد و بعد از طی مراحل اداری ترخیص، راهی تهران شدند. اتوبوس های برقی در حال حاضر وارد تهران شده اند و بعد از طی مراحل پلاک گذاری و اقدامات اداری وارد خطوط می شوند.

وی از ورود تاکسی های برقی مدل  آیون خبر داد و گفت این خودروها شاسی بلند هستند که بعد از پلاک گذاری وارد خطوط خواهند شد. در فاز اول 300 تاکسی شاسی بلند ترخیص شده و تعدادی از آنها به تهران رسیده و مابقی در راه تهران هستند.

ورود ایران روور به خدمات پس از فروش تاکسی‌های برقی

آبان 1403: یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی ایران روور، با توجه به پتانسیل‌های موجود، مسئولیت ارائه خدمات پس از فروش خودروهای برقی را بر عهده گرفته است. این اقدام، گامی مهم در جهت توسعه‌ی خدمات این گروه صنعتی محسوب می‌شود.

گروه صنعتی ایران روور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت «آنی سرویس» و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با حضور متخصصان بین‌المللی، آماده ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای برقی آیون ES شهرداری تهران است. این اقدام، نشان از تعهد ایران روور به ارائه خدمات با بالاترین استانداردهای کیفی و همچنین حمایت از توسعه خودروهای برقی و کاهش آلودگی هوا دارد.

تاکسی‌های برقی چینی جدید از راه رسید

آبان 1403: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اعلام کرد 150 دستگاه تاکسی برقی چینی در پارت اول به تهران رسیده و هفته گذشته مجوز پلاک تاکسی آن را از وزارت کشور اخذ کرده و در حال پیگیری از پلیس برای صدور و نصب پلاک تاکسی هستیم.

آقای هرمزی تاکید کرد 300 دستگاه تاکسی برقی نیز سه روزه به ایران رسید و در حال حاضر در گمرک است.

واردات تاکسی برقی آیون توسط شهرداری تهران

آبان 1403: شادی مالکی، با اشاره به ترخیص نخستین بخش تاکسی‌های برقی شهرداری تهران از گمرک اظهار کرد: اولین سری از خودروهای برقی خریداری‌شده توسط شهرداری تهران به پایتخت رسیده و اکنون 150 دستگاه در حال انجام مراحل پلاک‌گذاری ملی هستند.

همچنین، اقدامات و مکاتبات مربوط به اخذ مجوز پلاک تاکسی و ورود این خودروها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی آغاز شده است. شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش نیز تعیین شده و آمادگی کامل برای ارائه خدمات و گارانتی تاکسی‌های برقی وارداتی فراهم است. مالکی گفت: خودروهای وارداتی از برند AION هستند که با توان موتور 150 کیلووات و ظرفیت باتری 55 کیلووات ساعت، در شرایط استاندارد با هر بار شارژ 440 کیلومتر پیمایش دارند.

ماجرای اعتراض شدید خریداران تاکسی برقی

مهر 1403: برخی از رانندگان تاکسی برقی نسبت به وعده های محقق نشده مدیران دولتی و شهری معترض هستند. به گفته رانندگان معترض زمانی‌که این تاکسی‌ها را تحویل گرفته‌اند، قرار بود 200 میلیون وام بلاعوض به آنها داده شود همچنین قرار بوده برای اسقاط کردن تاکسی‌های قبلی مبلغی در حدود 210 میلیون تومان به هر راننده تاکسی بدهند که بعد از مدتی گفتند بیشتر از 130 میلیون نمی‌دهند، اما همین 130 میلوین هم هنوز پرداخت نشده است. 

یک راننده معترض دیگر به بخش دیگری از مشکلات اشاره می‌کند و میگوید:‌ «قرار بود پیمایش ماشین با هر بار شارژ کردن 400 کیلومتر باشد که الان 300 کیلومتر است، از طرفی در تهران 15 جایگاه برای شارژ مجدد خودرو وجود دارد که فقط 4 جایگاه آن خدمات‌رسانی دارند، ما هرجای شهر باشیم برای شارژ خودرو باید خودمان را به این جایگاه‌ها برسانیم برای همین برای هربار شارژ گرفتن حدود چهار ساعت از وقت‌مان گرفته می‌شود».

او ادامه می‌دهد: «قرار بود برای این‌که ما بتوانیم از برق خانه خودروها را شارژ کنیم تعرفه برق خانه راننده تاکسی‌های برقی را با تعرفه کشاورزی محاسبه کنند که از این وعده هم خبری نشد، اگر قرار باشد با همین تعرفه خودروها در خانه شارژ کنیم پول برق زیادی باید پرداخت کنیم، ضمن این‌که کنتورها ضعیف هستند و نمی‌توانند جریان مورد نیاز برای شارژ کردن خودروها را تحمل کنند، قرار بود برای این کنتورها هم کاری انجام شود که بازهم خبری از آن نیست.»

شادی مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درخصوص اعتراض رانندگان تاکسی گفته است : این رانندگان پیگیر مطالبات‌شان از دولت برای دریافت وام بلاعوض طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر هستند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرد قیمت خودروهای برقی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که به نوعی پرداخت این مبلغ برای رانندگان بسیار مشکل خواهد بود. این رانندگان جزو اولین نفراتی بودند که در پروژه برقی سازی ناوگان حمل و نقل مشارکت کرده‌اند و انتظارشان این است که بخشی از مبلغ این خودروها طبق ماده 12 به عنوان کمک بلاعوض شامل حال‌شان شود؛ امیدواریم که با کمک دولت چهاردهم این اتفاق مهم صورت گیرد.

وی افزود تسهیلات 300 میلیون تومانی توسط شهرداری و 600 میلیونی توسط خودروساز با کارمزد 8 درصد نیز به رانندگان پرداخت شده و مقدار اقساط نیز حدود 17 میلیون تومان است. جمعا میزان 900 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط بسیار خوبی را برای خرید این خودروها فراهم کرده است. اعتراض جمعی از تاکسیرانان در هفته جاری نیز در خصوص همان ماده 12 و کمک بلاعوض دولت بوده است.

خانم مالکی توضیح داد شرکت خودروساز برای مرجوع شدن این خودروها تا الان استقبالی نداشته ولی اعلام کرده‌اند عزیرانی که قصد پس دادن تاکسی‌های خود را دارند، بایستی پای میز مذاکره با شرکت خودروساز بنشینند. موضوع اصلی این است که قرارداد بین خریداران و شرکت خودروساز بوده و شهرداری تهران صرفا توافقنامه‌ای را در خصوص ورود این خودروها به ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی منعقد کرده است.

ورود 10 هزار ون برقی به ناوگان تاکسی تهران

مرداد 1403: شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد سازمان تاکسیرانی با نزدیک به 80 هزار تاکسی در آغاز مهرماه با تمام توان وارد عرصه خدمت‌رسانی خواهد شد. 600 خط در سطح شهر داریم که بخشی از تاکسی‌ها در مبدأ و مقصد مشخص فعالیت می‌کنند و تعدادی دیگر نیز به صورت گردشی فعالیت می‌کنند. اگر این خدمات به بهترین نحو شکل بگیرد و شهروندان اعتماد کنند که در حوزه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی خدمات به نحو احسن انجام می‌شود، کمتر از خودروی شخصی استفاده خواهند  شد و همین مسئله به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد طبق قولی که به شهروندان داده بودیم، مبنی بر پایش بهینه عملکرد تاکسی‌ها در تهران،  در حال راه اندازی بستر هوشمندی هستیم که بر اساس آن فعالیت تاکسی‌ها به شکل هوشمند نظارت شود و از نظارت سنتی که همه ساله انجام می‌شد خارج شویم بنابراین شاهد عملکرد بهتری از تاکسی‌ها خواهیم بود.

خانم مالکی گفت نزدیک به 200 تاکسی برقی در شهر فعال است که به صورت گردشی در نقاطی مانند فرودگاه‌‌ها و راه‌آهن در حال فعالیت هستند و با افزایش خودروهای برقی که کمتر از 2 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد، شاهد فعالیت آنها در حوزه‌های ترافیکی از جمله بخش‌هایی که آلودگی هوای بیشتری وجود دارد، خواهیم بود تا بتوانیم در امر کاهش آلودگی هوا با حضور خودروهای برقی که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری است، قدم برداریم. تاکسیرانی همچنان در حال ثبت‌نام از رانندگان متقاضی تعویض خودروی فرسوده با خودروهای برقی هست. حدود 150 دستگاه از خودروی برقی شهرداری تهران کمتر از یک ماه آینده وارد تهران خواهد شد و بعد از پلاک‌گذاری مشغول فعالیت خواهند شد. سایر خودروها نیز در زمان‌بندی تعیین شده وارد تهران می‌شوند.

وی اعلام کرد واردات 10 هزار ون برقی در دستور کار شهرداری تهران است که در کمتر از 8 ماه آینده وارد ناوگان شود. در حال حاضر نزدیک به 10 ایستگاه شارژ فعال وجود دارد که در واقع امکان بهره‌برداری از آن ها وجود دارد، اما ایستگاه‌های شارژ دیگری هم آماده شده است و اگر 2000 دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان شوند مشکلی برای شارژ آنها نخواهیم داشت با این حال شهرداری به سرعت نسبت به افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ اقدام خواهد کرد.

تاکسیرانان از تاکسی‌های برقی استقبال نکردند

مرداد 1403: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در خصوص تاکسی‌های فرسوده گفت در تهران 80 هزار تاکسی وجود دارد که طبق آمارها 50 تا 60 هزار تعداد از این تاکسی‌ها به سن فرسوده رسیده‌اند. هم در سال گذشته و هم امسال برای نوسازی تاکسی‌ها بودجه اختصاص داده‌ شد اما هنوز این امر محقق نشده است.

وی افزود با وجود اینکه شهرداری تهران اصرار بر واردات خودروهای برقی دارد، اما هنوز مردم و رانندگان تاکسی برقی‌سازی را قبول ندارند. در حالی که بیش از 30 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد اما فقط 150 نفر از رانندگان خواهان خرید تاکسی‌های برقی هستند این به معنای آن است که رانندگان حاضر نشده‌اند خودرویی که تماماً قسط است را خریداری کنند. بهترین خودروها در داخل تولید می‌شوند اما یک مرتبه تمام همت را روی خودروهای برقی گذاشته‌ایم و در طول این 3 سال و تا این لحظه فقط 2500 خودرو نوسازی شده‌اند.

فعالیت تاکسی‌ برقی در شهر فرودگاهی امام خمینی

مرداد 1403: محمدرضا فردی، معاون بهره‌برداری فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، از به‌کارگیری هفت دستگاه تاکسی برقی با ظرفیت 4 نفر سرنشین در شرکت‌های تاکسیرانی تحت قرارداد شهر فرودگاهی خبر داد. این خودروها از برند جک بوده و تماما برقی هستند.

وی افزود مسافت پیمایش این خودرو پس از هر بار شارژ 230 کیلومتر است. در حال حاضر هفت دستگاه تاکسی در ناوگان یکی از شرکت‌های تحت قرارداد، قرار گرفته که در صورت کسب رضایتمندی مسافران در آینده نزدیک تعداد بیشتری به ناوگان تاکسیرانی شهر فرودگاهی اضافه می‌شود. در سطح شهر تهران 90 ایستگاه شارژ خودرو برقی وجود دارد و این خودرو که به عنوان تاکسی انتخاب شده است شارژر همراه نیز دارد و در برنامه داریم که جایگاه شارژ مخصوص ماشین‌های برقی در شهر فرودگاهی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

آقای فردی اظهار کرد در دنیای امروز فرودگاه‌ها به عنوان یک محیط مدرن خصوصاً در حوزه حمل و نقل شناخته می‌شوند؛ لذا شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز هم‌زمان با آغاز طرح‌های هوشمندسازی، استفاده از حمل و نقل پاک و دوستدار محیط زیست را در دستور کار قرار داده است.

پیش از این نیز در شهر فرودگاهی امام خمینی بخشی از حمل‌ونقل مسافر با خودروهای هیبرید و نیمه هیبرید انجام می‌شد و هم اکنون ظرفیت استفاده از تاکسی برقی نیز تقویت می‌شود.

احتمال اختصاص یارانه 10 هزار دلاری برای تاکسی برقی

خرداد 1403: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، درباره برخی انتقادات مبنی بر واردات تاکسی برقی‌های چینی به تهران از طریق قرارداد شهرداری توضیح داد شهرداری برای ورود تاکسی‌های برقی تسهیل‌گری می‌کند؛ اگر قرار بود تصدی‌گری کنیم و این تاکسی‌های در مالکیت شهرداری تهران به ارائه خدمت بپردازند، انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه شهرداری نباید به این موضوع ورود می‌کرد، به جا بود.  بخشی از هزینه خرید تاکسی‌های برقی از طریق دولت و از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بخشی دیگر از طریق اسقاط خودور‌های فرسوده تأمین می‌شود.

وی درباره نحوه بهره‌برداری از تاکسی‌های برقی وارداتی از چین نیز گفت ممکن است برخی از شرکت‌های بخش خصوصی یا شرکت‌هایی که در شهرداری سهام عام دارند، مالکیت تاکسی‌ها را به عهده بگیرند و  رانندگان تاکسی سهامدار آن‌ها باشند و اقساط تاکسی را شرکت بپردازد اما به دلیل اینکه هنوز این روش تدقیق نشده، نمی‌توان به آن استناد کرد. در عین حال در حال پیگیری روش دیگری هستیم که طبق قانون از اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسی‌های برقی با کمک دولت استفاده کنیم تا از آورده تاکسیران بکاهد. تاکسی‌های برقی از محل قرارداد شهرداری تهران با چین طی یک ماه و نیم آینده وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.

زمان فعالیت تاکسی‌های برقی در تهران

خرداد 1403: شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره فعالیت تاکسی‌های برقی در تهران توضیح داد با توجه به تخصیص پلاک تاکسی به خودروهای برقی و طی شدن مراحل ثبت نام و آغاز فرآیند واگذاری این خودرو در کمتر از یک ماه آینده شاهد حضور و فعالیت این خودروها در سطح شهر هستیم.

وی افزود بلافاصله پس از تحویل و آغاز به کار 1000 دستگاه تاکسی برقی، پیش‌ثبت نام مرحله دوم واگذاری‌ها آغاز خواهد شد.

عرضه 27.5 هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال

اردیبهشت 1403: محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد شرایط اعلام‌شده برای ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی‌ها مربوط به خودروهای برقی وارداتی از چین است و روند متفاوتی برای تحویل تاکسی‌های برقی تولید داخل به تاکسیران‌های تهران پیش‌بینی خواهد شد. براساس توافق انجام‌شده میان شهرداری و وزارت صمت، قرار است تا پایان سال جاری 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی از طریق تولید مشترک یا واردات توسط خودروسازان داخلی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شود. همچنین برای واردات 27 هزار و 500 دستگاه دیگر توسط شهرداری با یک شرکت چینی توافق شده است که امیدواریم این خودروها نیز تا پایان سال 1403 وارد کشور شود.

هنوز هیچ خودرو برقی پلاک تاکسی نگرفته است

اردیبهشت 1403: علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، با قرائت متن تذکرش خطاب به شهردار تهران اعلام کرد همانطور که مستحضرید مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد. در آذرماه سال گذشته از 88 خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد. در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از 198 خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

وی افزود برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد، شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم. در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت. شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است. حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده 12 و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

آقای قائمی اظهار کرد با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است. هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد.

صرفه‌جویی 5 هزار دلاری در مصرف سوخت با تاکسی برقی

فروردین 1403: حسن کریمی سنجری، مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صمت، اعلام کرد تاکسی های بنزینی در تهران بطور متوسط حدود 80 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند که با توجه به فرسودگی این تاکسی ها اغلب آن ها مصرف بالایی دارند. بررسی ها نشان می دهد بعضی از این تاکسی ها تا ١٥ لیتر در هر 100 کیلومتر هم مصرف می کنند اما با در نظر گرفتن مصرف در حدود 10 تا 12 لیتر ، هر تاکسی، سالانه حدود 8 تا 10 هزار لیتر بنزین مصرف می کند که با احتساب هر لیتر بنزین وارداتی به قیمت 50 سنت پیداست سالانه بین 4 تا 5 هزار دلار هزینه مصرف بنزین یک دستگاه تاکسی است که تنها ٥ درصد آن توسط راننده پرداخت می شود و مابقی در قالب یارانه بنزین توسط دولت پرداخت می شود.

وی افزود در واقع با جایگزین شدن خودروی برقی سالانه بین 8 تا 10 هزار لیتر بنزین به ارزش 4 تا 5 هزار دلار صرفه جویی می شود که باید بخشی از این صرفه جویی به صورت یارانه به خریدار تاکسی برقی پرداخت شود. منابع صرفه جویی در طول زمان احصا می شود. براساس قانون ، عائدی حاصل از صرفه جویی باید بعد از احصاء صرفه جویی پرداخت شود، بنابراین نقش بانک عامل واسطه شدن بین متقاضیان خرید تاکسی های برقی و دولت برای پرداخت این یارانه است.

وی همچنین گفت اگر قیمت تاکسی برقی را حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان در نظر بگیریم، رانندگان تاکسی بدون دریافت یارانه قدرت خرید آن را ندارند. ضمن اینکه راه اندازی این خودروها مشروط به ایجاد ایستگاه های شارژ خودرو برقی است که براساس مذاکراتی که با وزارت نیرو انجام شده تامین برق ایستگاه های منتخب برای تاکسی های برقی تهران در حال انجام است.

برنامه‌های سازمان تاکسیرانی برای سال جدید 

فروردین 1403: شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در مورد برنامه‌های آتی این سازمان در سال جدید اظهار کرد کنترل و نظارت هوشمند تاکسی‌ها و همچنین مسئله تاکسی‌های آنلاین در اولویت اقدامات قرار دارد. در مورد مسئله نظارت هوشمند باید بگویم که طبق قراردادی که با شرکت کنترل ترافیک منعقد شده، از دوربین‌های مکانیزه شهری برای نظارت و کنترل عملکرد تاکسی‌ها استفاده خواهد شد.

وی افزود در مورد تاکسیرانی آنلاین نیز می‌بایست از طریق ایجاد یک پلتفرم که روی گوشی‌های همراه نصب می‌شود، این مهم را محقق کنیم. «برقی‌سازی‌ تاکسی‌ها» یکی دیگر از برنامه‌های تحولی شهرداری تهران است؛ بگونه‌ای که با توجه به قرارداد منعقد شده با شرکت‌های چینی قرار است تا در سال‌جاری  25 هزار تاکسی سدان، 10 هزار تاکسی ون و 2500 تاکسی ویژه برقی برای شهر تهران درنظر گرفته است. در اسفند سال گذشته  تعدادی از خودروهای برقی به عنوان نمونه‌هایی رونمایی شدند و مراحل مربوط به اخذ پلاک آن ها در حال انجام است. مسئله قابل توجه این است که تعدادی تاکسی برقی نیز از سوی دولت و وزارت صمت برای شهر تهران در نظر گرفته شده است، به عبارتی دیگر در مجموع تعداد تاکسی‌های برقی که شهرداری و دولت برای شهر تهران در نظر گرفتند، حدودا با تعداد تاکسی‌های فعال شهر تهران در شرایط فعلی برابری می‌کند.

خانم مالکی درباره این که تاکسی‌های برقی در چه مسیرهایی استفاده می شوند توضیح داد اولویت به کارگیری خودروهای برقی با مسیرهایی است که ترافیک و آلودگی هوای بیشتری دارند پس ایستگاه‌ها، پایانه‌ها و مسیرهای پرتردد همچون فرودگاه‌ها، بازارهای بزرگ و اصلی شهر در اولویت هستند که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست؛ اما آنچه که مشخص است آن که در بحث کاهش آلودگی هوای شهر با ورود تاکسی های برقی می‌توان امیدوار بود.

پیش‌بینی 50 هزار تاکسی برقی برای پایتخت

اسفند 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در حاشیه آیین رونمایی از ناوگان برقی جدید حمل و نقل عمومی شهر تهران اعلام کرد که چند دسته کار در حال انجام است؛ یک اقدام در حوزه مترو مبنی بر اضافه شدن خطوط و ناوگان جدید است تا این ظرفیت دو برابر شود. در بخش دوم، ورود وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی، ون و موتور است؛ 10 هزار دستگاه ون نیز طی 10 ماه وارد می شود. قراردادها منعقد شده و مراحل مالی آن در حال انجام است و بانک مرکزی و بانک شهر و همچنین وزارت های کشور، صمت و نیرو نیز اوج همکاری را داشتند.

وی افزود از 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی دو هزار و 500 دستگاه شاسی بلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است. 27 هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیش بینی کرده و در مجموع به بیش از 50 هزار تاکسی می‌رسد. تاکسی‌های وزارت صمت جایگزین تاکسی های فعلی می شود. تاکسی‌های وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود. دو هزار ون فعال مربوط به 17 سال پیش در سطح شهر داریم. ون‌های وارداتی جایگزین ون‌های فرسوده فعلی خواهد شد.

آقای زاکانی گفت بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد. در تهران 2.5 میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی 15 هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی 150 هزار دستگاه است. لذا اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورها داخلی‌سازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن می‌شود.

وی افزود تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد. لذا خودرویی که وارد می‌شود، غیر از هزینه‌های پلاک‌گذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و 100 میلیون تومان خواهد بود؛ در حالیکه در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است. بخشی از هزینه‌های یک میلیاردی را نیز دولت می‌دهد و قیمت به 500 میلیون تومان می رسد. همچنین 90 میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت می‌شود. وسایل نقلیه وارداتی ارزان‌تر از وسایل داخلی است، یادآور شد: هدف ما نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و اگر کار به انتها برسد سال آینده بهار حمل و نقل عمومی خواهد بود.

قیمت تاکسی‌های برقی پایتخت

اسفند 1402: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر، درباره ورود تاکسی‌های برقی پایتخت و قیمت آن‌ها اظهار کرد قیمت هر تاکسی برقی در حال حاضر در چین حدود 700 تا 800 میلیون تومان است. البته باید ببینیم دولت این خودروها را با چه قیمتی وارد می‌کنند.

وی افزود برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی تاثیر بسزایی دارد و در این زمینه از شهرداری تهران حمایت‌های لازم را می‌کنیم.

چند دستگاه خودرو برقی وارد شده است؟

بهمن 1402: علی‌آبادی، وزیر صمت، وعده واردات 100 هزار تاکسی برقی را تا پایان سال جاری داده بود. وی در اواخر آبان ماه و اوایل آذر، گفته بود که «احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.» اتفاقی که با نزدیک شدن به ماه پایانی سال رخ نداده است.

اکنون حسن کریمی‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، در این‌ باره گفته که تاکنون 600 دستگاه خودرو برقی وارد شده به کشور، از گمرکات ترخیص شده و 600 دستگاه همچنان در گمرک است. این درحالی است که 1500 دستگاه خودرو در حال حمل هستند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغار سال جدید، حداقل 2500 خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود.

مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت و مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، در رابطه با روند واردات خودروهای برقی توضیح داد همانطور که وزیر صمت گفته، 100 هزار تاکسی برقی وارد خواهد شد؛ اما این که تا پایان سال قرار بوده این اتفاق رخ دهد در خاطرم نیست. فضای زیرساخت‌ها در حال فراهم است که تا آنجا که امکان دارد تاکسی برقی وارد شود.

وی افزود بحث تامین ارز خودروهای برقی حل شده است. چند گروه در حال واردات این خودروها هستند، هم شهرداری و هم شرکت‌های تایید شده توسط وزارت صمت در این واردات نقش دارند.  علت تاخیر در روند واردات خودروهای برقی، پیچیدگی‌هایی در این زمینه  است. چند آیتم وجود دارد که با هم می‌تواند موجب تسهیل و واردات زیاد تاکسی‌های برقی شود. برای واردات خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی که از سال قبل آغاز شده، دیرتر اقدام شده است. اخذ مجوزهای استاندارد مطرح بوده و همچنین موضوع قرارداد با شهرداری‌ها هم بحث خیلی مهمی است، هنوز بعضی نتوانسته بودند قرارداد ببندند. بحث پرداخت یارانه سوخت که در شورای اقتصاد مطرح شده هم موضوع مهمی برای واردات خودروهای برقی است.

آقای ضیغمی درباره این که آیا اولویت در واردات خودروهای برقی با تاکسی‌ها است، توضیح داد که خودروهای برقی عادی هم برای مردم وارد می‌شود و اینطور نیست که اولویت با تاکسی برقی باشد.

پشتیبانی ایران خودرو از تاکسی‌های برقی

بهمن 1402: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، عنوان کرد بر اساس فرآیندی که در ایران خودرو متداول است، برای انتخاب هر محصول، بازار به صورت کامل رصد و محصولات با هدف انتخاب می شوند، عنوان کرد: خودروهای برقی CBU  با کاربری تاکسی که واردات آن‌ها در حال انجام است، جزء بهترین محصولات تاکسی در کشور مبدا به شمار می رود.

وی افزود خودروهای برقی وارداتی، دارای قیمت اقتصادی در میان سایر خودروهای مدنظر برای کاربری تاکسی هستند. در انتخاب این محصولات برقی، قیمت و کلاس خودرو، وزن خودرو، فاصله دو محور، گشتاور وزنی و قدرت وزنی، میزان پیمایش با یک شارژ، برند محصول، گشتاور و قدرت موتور، حجم صندوق عقب، حداکثر سرعت، سیستم مدیریت خنک کاری باتری، نوع و میزان مصرف باتری و نیز میزان فروش در بازار کشور چین، مدنظر بوده است.

آقای رادمنش گفت هر سه تاکسی برقی ایران خودرو، به دو طریق خانگی و ایستگاه‌های شارژ موجود در سطح شهر، امکان تامین توان را دارند. تنها تفاوت شارژدهی در ایستگاه های سطح شهر و دستگاه‌های شارژ خانگی در مدت زمان لازم برای شارژ محصول است که این مدت زمان در شارژرهای خانگی بیش از سایر دستگاه هاست.

محمد شفیعی نژاد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، اظهار کرد در خصوص پشتیبانی فنی هر سه خودروی پیشنهادی، ایران خودرو مستقیما با شرکت های خودروساز تولیدکننده این محصولات طرف است. این اقدام، بزرگ ترین مزیتی است که ایران خودرو به منظور پشتیبانی و خدمات پس از فروش و نیز به روزرسانی محصولات توانسته ایجاد کند. زنجیره خدمات پس از فروش ایران خودرو پشتیبان این محصولات برقی خواهد بود. به منظور ارائه خدمات پس از فروش به محصولات برقی، نمایندگی هایی معرفی خواهند شد که خدمات ویژه ای به خودروهای برقی ارائه خواهند داد. این خدمات در سایر شهرهای کشور که ناوگان آن‌ها مجهز به خودروی برقی خواهد شد نیز ارائه می شود.

وی افزود دوره گارانتی خودروی E70 دانگ فنگ، سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است. گارانتی خودروی LUNA GRE نیز سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و گارانتی خودروی FAW-NAT نیز سه سال یا ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است.

ارائه تاکسی برقی توسط 9 خودروساز با تعرفه 1%

بهمن 1402: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،  اظهار کرد 29 رام قطار قرار بوده از خرداد امسال تا خرداد سال آینده اورهال شود، که تاکنون 15 رام قطار نوسازی شده است. بیش از 700 میلیارد تومان پرداختی به مترو انجام شده است. بخشی از خریدها را شرکت سرمایه گذاری و بخشی دیگر را نیز شرکت واگن سازی انجام داده است و مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیرعامل شرکت واگن سازی می توانند توضیح دهند.

وی  با اشاره به پیگیری برای نهایی شدن تحویل موتورسیکلت به مردم با شرکت «مادو» توضیح داد برای 74 جایگاه شارژ قرارداد منعقد و اجرا شد. با مپنا نیز قراردادی برای پنج هزار جایگاه منعقد شده است. 500 میلیارد تومان باید به هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا طرح ما اجرایی شود. یکی از مسائل ما با وزارت نیرو در خصوص جایگاه‌های شارژ است. به همین دلیل امور با شیب ملایمی دنبال می‌شود و گزارش فراخوان برای موتورها و تاکسی‌های برقی ارائه خواهد شد.

طبق گفته‌های آقای هرمزی، ارائه 40 هزار دستگاه تاکسی برقی از سوی وزارت صمت برای 9 خودروساز تکلیف شده است. این تاکسی ها با تعرفه یک درصد وارد می شود و شرکت ها موظف هستند این خودروها را در تهران رونمایی کنند. نگرانی ها برای اورهال، نگرانی درستی است و در این راستا اقدامات برای نوسازی قطارها صورت گرفته و ادامه دارد.

تحویل 400 تاکسی برقی توسط کرمان موتور

شرکت کرمان موتور تعداد ۴۰۰ دستگاه خودرو برقی کی ام سی E50A را طی برنامه‌ای با حضور شهردار تهران به تاکسیرانی تحویل داد.

این خودروها توسط شرکت خدمات بین‌الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل، توسط اپلیکشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهند کرد. مجوز پلاک این خودروها با حرف «ت» صادر شده و تاییدیه شورای عالی ترافیک را نیز کسب کرده است.

کرمان موتور در فاز نخست 400 دستگاه از این خودرو را تحویل داده است و قصد دارد تا در آینده نزدیک 1600 دستگاه دیگر از این خودرو را به تاکسیرانی کشور تحویل دهد.

تحویل 400 تاکسی برقی توسط کرمان موتور

کی ام سی E50A یک خودرو تمام الکتریکی 4.77 متری است که با وزن 1650 کیلوگرمی اش، شتاب  7.6 ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. خروجی موتور الکتریکی 142 کیلوواتی این خودرو به 340 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد و از طریق یک پک باتری 50.1 کیلووات ساعتی شارژ می‌شود. این باتری با فست شارژ در عرض 48 دقیقه از 30 تا 80 درصد شارژ می‌شود و با برق شهری نیز در حدود 8.5 ساعت زمان می‌برد تا از 15 درصد به شارژ کامل برسد.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به صندلی و فرمان چرمی، مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، اتوهلد و سیستم الکترونیکی کنترل پایداری اشاره کرد.

آمادگی ایران خودرو برای خدمات تاکسی‌های برقی

دی 1402: علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اعلام این که با تایید کمیته مربوطه در وزارت کشور، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی با حمایت ویژه دولت برای شهرهای کشور تهیه خواهد شد. شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان تجهیز شده و نیروهای انسانی آموزش لازم را دریافت کرده‌اند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود آمادگی لازم برای تامین خودروهای برقی براساس سیاست‌های وزارت صمت وجود دارد. نیازمندی شهرداری کرج برای توسعه ناوگان تاکسی‌رانی این شهر را با خودرو برقی تامین خواهیم کرد. به موازات تامین و واردات، خودرو برقی ری‌را در حال توسعه است که با تولید و عرضه آن، نیاز به خودرو برقی از طریق محصول داخلی تامین خواهد شد.

مهرداد کیانی، شهردار کرج، اظهار کرد  شهرداری کرج به عنوان اولین شهر به عقد قرارداد خرید اتوبوس برقی برای تامین ناوگان حمل و نقل خود اقدام کرده است و این امر هم در حوزه تاکسی برقی با مساعدت و همکاری مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین وزارت صمت و کشور برای ارایه خدمات بهتر به مردم ادامه خواهد داشت.

ایران‌خودرو طبق راهبرد وزارت صمت در تولید و تامین خودرو برقی، به تامین دو مدل تاکسی از محصولات با کیفیت کشور چین اقدام کرده است که در صورت خرید توسط شهرداری کلان‌شهرها آمادگی لازم برای عرضه این تاکسی‌ها را دارد.

100 هزار تاکسی برقی چینی در راه ایران

دی 1402: مقدمات ورود ۱۰۰هزار تاکسی برقی به ایران فراهم شده است. در این راستا ۵۳ دستگاه تاکسی برقی توسط ۱۲شرکت واردکننده خودرو به همراه شهرداری تهران ثبت سفارش شده است. واردات محصولات مذکور از رویکرد جدید دولت نسبت به ورود خارجی‌ها حکایت دارد و اینکه واردات برقی‌ها از کشور چین در اولویت سیاستگذاران قرار دارد. معاون اول رئیس‌جمهور، توافقی با نخست‌وزیر چین برای واردات 100هزار دستگاه تاکسی برقی داشت. اما بعد از این توافق، مسئولیت واردات این خودروها به وزارت صمت سپرده شده بود. وزیر صمت تاکید کرده که 53هزار دستگاه از 100هزار دستگاه خودرویی که توافق شده بود، اکنون ثبت سفارش شده و در مورد 48هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است. لیست خودروها طبق جدول زیر است:

تعداد تاکسی‌های برقی ثبت سفارش شده
نام خودرو سفارش‌های انجام شده سفارش‌های آتی
سینوگلد 4000 -
چانگان 6000 12000
بستیون 2000 12000
JMEV 2000 -
جک EV3 2000 8000
جک KIC5 4000 2000
هونگچی EQM5 5000 4000
ونوسیا 2000 2000
بایک EV5 2000 -
آریزو 5 2000 8000
لاماری EV 1000 -
آیون 20000 -
با ذکر نام شرکت، خودرویی عنوان نشده 1000 -

اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسی‌های برقی

آذر 1402: شهردار تهران در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور (توسط مدیران خودرو)، ضمن ابراز خرسندی از برقی سازی خودروها که نقش مهمی در افزایش کیفیت حمل‌ونقل و تحول ارائه خدمات به مردم در بستر زیست‌بوم خواهد داشت، حضور خودروهای برقی را گامی مهم در راستای جدا شدن از آلودگی هوا دانست.

وی افزود خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده‌ایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیده‌ترین استان کشور، تهران آغاز شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم. در حال حاضر که هوای تهران طی روزهای گذشته در وضعیت نامناسب قرار گرفت و وارونگی را تجربه‌ کردیم. حضور خودروهای برقی آن هم در ناوگان تاکسیرانی اتفاقی میمون و مبارک است و نویدبخش جدا شدن و دوری از شرایطی است که سلامت و جان مردم را به خطر انداخته است. برای کلان‌شهرهایی همچون تهران بسیار مهم است که در مسیر پاک شدن و سازگاری زیست انسان، گام برداشته شود.

وی ادامه داد تزریق خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور، در گام دوم ناظر بر تکمیل ظرفیت و افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی است. در حال حاضر 34 درصد خدمات از حمل‌ونقل عمومی و 66 درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است، لذا به‌تبع حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل کشور (و به ویژه ناوگان تاکسیرانی) نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و کمک جامعه است. در این راستا نسبت به تامین 70 درصد حمل‌ونقل عمومی با خودروهای برقی، هدف‌گذاری شده است.

آقای زاکانی اظهار کرد تلاش وزیر صمت و اهتمام ایشان، مسیر را هموارتر می‌کند تا 10 هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی داشته باشیم و در توسعه برقی سازی صنعت حمل‌ونقل گام برداریم. این مهم برای مهم بسیار خوب و پر پیام است. تمرکز بر خودروهای برقی در سومین گام ناظر بر حوزه عبور از سوخت‌های فسیلی است و حرکت در راستای هوشمندسازی شهر تهران است که به دنبال آن می‌توان شهری منظم‌تر، دقیق‌تر، پاک‌تر را مشاهده کرد؛ برآن هستیم که با دست در دست هم دادن، بتوانیم خدمات شایسته مردم کشور، به آن‌ها ارائه دهیم.

ضمنا در پایان این مراسم میان شرکت مدیران‌خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صمت و شهردری تهران، تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا شد. 88 دستگاه آریزو 5 ev به ناوگان تاکسیرانی کشور تحویل شد؛ این اولین سری تحویل خودروهای برقی این شرکت به تاکسیرانی کشور بوده و تداوم خواهد داشت.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در این مراسم اعلام کرد 10 هزار و ۵۰۰ دلار یارانه بر اساس قانون به تاکسی‌های برقی اختصاص می‌یابد. این قانون دارای امتیازات خوبی است که منافع سرشاری را به همراه خواهد داشت. این آیین‌نامه در هیات وزیران مصوب شده است که توسط دولت ابلاغ خواهد شد.

وی افزود نگرانی‌ای وجود دارد که با ابلاغ این آیین‌نامه، تقاضای بزرگی در بازار ارز به وجود آید و تاثیراتی در اقتصاد کشور بگذارد. ضمن اینکه همه کارها در وزارت صمت آغاز شده است. به زودی با ورود خودروهای برقی، نگرانی ها در این زمینه برطرف خواهد شد.

ورود 100 هزار دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال

آذر 1402: عباس علی‌ آبادی، وزیر صمت، عنوان کرد باید خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را بهبود دهیم، اما نباید در این بخش سرمایه‌گذاری گسترده کنیم. دوره در حال ورود به یک دوره تازه، یعنی استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. امیدواریم در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی هم داشته باشیم. در حوزه خودروهای برقی با توجه به ظرفیت‌های دانش بنیان کشور، می‌توانیم تحول را از جایی شروع کنیم که دنیا تازه شروع کرده و در این حوزه خیلی عقب نیفتادیم.

وی تاکید کرد این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد. در حال حاضر نسب شارژرها شروع شده و در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم. احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم. چند نمونه خودروی برقی داخلی هم تولید شده که پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند.

آقای علی آبادی افزود باتری خودروهای برقی نسبتا گران است، بر این اساس مقرر شده تعرفه‌ی واردات باتری‌ها به حداقل برسد. البته برای تاکسی‌ها، سهم قابل توجهی از هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند.  مقرر شده وزارت نفت هزینه حدود 10 هزار و 500 دلار سهم باتری را از محل سوخت صرفه‌جویی شده کمک کند.

طبق گفته‌های وی، به جای خودروهای بنزینی باید بیشتر تمرکز خود را روی خودروهای برقی و هوشمند بگذاریم. در نروژ بیش از 80 درصد خودروها برقی شده و در چین تقزیبا همه حمل و نقل عمومی و تقریبا 30 تا 35 درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است. باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم که در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با دنیا همراه شویم. خودروهای بنزینی هم در برنامه جلو می‌روند، اما باید تمرکز ما بر خودروهای آینده باشد. سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون این‌ها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی‌ سازی قسمت‌هایی که خلق فناوری می‌کنند، حرکت کنیم.

بودجه 3 میلیون دلاری برای واردات تاکسی

آبان 1402: کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، اطلاعات مهمی از آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی ارائه داد. به گفته کریمی سنجری، تامین تاکسی‌های برقی از طریق واردات خواهد بود اما واردات این خودروها را هم خودروسازان انجام می‌دهند.

سه‌ میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی‌ برقی به شرکت‌های خودروساز اختصاص یافته است که باید تا پایان امسال 60 درصد تعهدات خود را عملیاتی کنند. بنابراین اگر خودروسازان قرار است واردات تاکسی‌های برقی را به عهده بگیرند، انتظار می‌رود تامین ایستگاه‌های شارژ و خدمات پس از فروش این محصولات نیز به تولیدکنندگان خودرو سپرده شود

واردات دو هزار خودرو برقی با اولویت تاکسیرانی

آبان 1402: مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، درباره خودروهای برقی اعلام کرد که برنامه جدی برای واردات این نوع خودروها اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… وجود دارد. یک الی دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسیرانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم می‌توانند بخرند؛ زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی به صرفه تر از خودروهای بنزینی هستند.

وی همچنین افزود تاکنون تقریباً 5 شرکت داخلی درخواست داده‌اند و فعلاً اکثر خودروها چینی هستند و فقط یک برند غیرچینی است. البته برای خودروی برقی محدودیت سقف قیمتی نخواهیم داشت.

برنامه واردات تاکسی برقی توسط سایپا

مهر 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره ورود گروه خودروسازی سایپا به خودروهای  برقی گفت در مورد خودروهای الکتریکال دومسیر را همزمان طی می‌کنیم. یکی از این مسیرها واردات است. جزء اولین شرکت‌هایی هستیم که خودروهای الکتریکال را به صورت تاکسی وارد می‌کنیم و دراین راستا دو خودرو را انتخاب و مشخصات فنی آن را به شهرداری اعلام کردیم. همچنین از سال گذشته تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار دادیم که با دانشگاه نوشیروانی بابل در این زمینه قرارداد بستیم تا شاهین را هیبریدی کنیم و مصرف سوخت  آن را به زیر 5 لیتر برسانیم.

وی ادامه داد دومین اقدام این است که خودرو آریا را با سه موتور عرضه کنیم. یکی قوه محرکه n20  و موتور 2000 است که مصرف سوخت آن زیر 7 لیتر خواهد بود. موتور دیگر آن 1.6 هیبریدی است که برای یکی از کمپانی‌ها چین  بوده و  پایه آن میتسوبیشی است و خط تولید این موتور سال بعد در مگاموتور سایپا راه‌اندازی خواهد شد. سومین موتور نیز خودروی فول الکتریکال آریا است. برای فاز اول واردات 5000 خودرو برای سایپا و 5000 خودرو برای ایران خودرو در نظر گرفته شده است. در محصولات ما آنچه اهمیت دارد باتری است. یک محصول ما تا 600 هزار کیلومتر پیمایش گارانتی باتری دارد. با هر بار شارژ 407 کیلومتر می تواند تردد انجام دهد. هم شارژ سریع دارد و هم شارژ کندتر. همچنین شارژر آن را در اختیار مشتریان قرار می دهیم.

جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی

شهریور 1402: احمد وحیدی، وزیر کشور، از واحد خودروسازی فردا بازدید کرد. وی در این بازدید عنوان کرد که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه تاکسی و اتوبوس در دستور کار است.

وی امیدوار است که تولیدکنندگان داخلی نیز تاکسی خوب و مناسب پیشنهاد دهند که هم کیفیت و هم قیمت آن مناسب باشد و بتوان برای نوسازی اقدام کرد. آقای وحیدی همچنین افزود که اولویت آن‌ها، برقی کردن این ناوگان است و 50 هزار تاکسی فرسوده باید نو و برقی شوند.

قیمت تاکسی برقی چقدر است

شهریور 1402: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارت صمت و نفت برای خرید تاکسی‌های برقی و ورود آن‌ها به تهران تفاهم دارند. هزینه یک دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد تومان است که 400 میلیون آن را وزارت نفت و بیش از 300 میلیون نیز در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود. مالک تاکسی نیز می‌تواند تاکسی فرسوده خود را بفروشد تا تاکسی برقی را خریداری کند. این تاکسی‌ها از خارج کشور وارد خواهند شد.

(عکس: آژانس عکس تهران)

وی در خصوص تردد موتورسیکلت‌ها اظهار کرد در این باره تنها شهرداری مسئولیت ندارد و پلیس راهور نیز باید ورود کند. البته موضوع فرهنگسازی بسیار مهم است. ضمن اینکه موتورسیکلت‌های برقی به گونه‌ای تنظیم شده که سرعت آن‌ها بیش از 60 کیلومتر بر ساعت نباشد.

واردات تاکسی برقی سایپا تا پایان 1402

شهریور 1402: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ضمن اشاره به واردات خودروهای برقی به ایران، می‌گوید شرکت سایپا نیز برنامه برای عرضه چندین نوع خودرو برقی را درنظر گرفته که یکی از آن‌ها، تاکسی برقی است. باتری این تاکسی برقی تا 600 هزار کیلومتر گارانتی دارد و با هر نوبت شارژ نیز می‌تواند 405 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

مدیرعامل سایپا می‌گوید چنانچه تخصیص ارز به موقع انجام گیرد، در نیمه دوم سال 1402 شاهد ورود خودروهای برقی سایپا به خیابان‌ها خواهیم بود.

اولویت واردات خودرو با تاکسی‌های برقی

مرداد 1402: عباس علی آبادی، وزیر صمت، با بیان این که آیین نامه واردات خودرو های نو و کارکرده برقی بزودی تدوین میشود گفت: اولویت ما واردات خودروهای برقی است و بنا داریم تحولی در وضع خودرو به وجود آوریم یعنی علاوه بر اینکه خودرو های موجود در یک وضع مناسبتری عرضه شوند خودرو‌های برقی نیز در اولویت وارد شوند که در تدارک زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی هستیم.

علی آبادی در باره زمان عملیاتی شدن این طرح گفت: در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شدکه شرایط مناسب و ساده تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم. در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی خواهد بود، زیرا مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور میکند ضمن اینکه تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت به جهت اینکه مقدار سوخت بیشتری را مصرف می‌کنند. البته اولویت‌های بعدی خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم خواهد بود.


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران