افزایش ایستگاههای شارژ با کمک کرمان موتور
آبان 1403: شرکت کرمان موتور در حال توسعه ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است و در این راستا اولین تعمیرگاه تخصصی و اداره تحویل خودروهای برقی را افتتاح کرد. در ادامه نیز این شرکت چندین ایستگاه شارژ خودرو برقی را احداث کرده است.
این شرکت با هدف ترویج استفاده از خودروهای برقی، اقدام به راه اندازی اولین ایستگاه شارژ اختصاصی خودروهای برقی خود در مجتمع تجاری گالریا ولنجک تهران نمود. این اتفاق مهم در نیمه اول شهریور 1403 رخ داد.
پس از موفقیت این پروژه، این شرکت اعلام آمادگی کرد تا در سایر نقاط تهران نیز اقدام به نصب ایستگاههای شارژ نماید. در همین راستا، در نیمه آبان ماه، ایستگاههای شارژ جدیدی در هتل اسپیناس پالاس تهران و نمایندگی 1715 این شرکت در جاده مخصوص کرج به بهرهبرداری رسید.
تا پایان آذر 1403، چندین ایستگاه شارژ دیگر در نمایندگیهای 1709 تهران، 2016 مشهد، 3406 رشت، 2803 قم و در مرکز خرید همیلا سنتر تهران، افتتاح خواهد شد.
با توجه به اهمیت توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی، این شرکت از مالکان هتلها، مراکز تجاری و سایر اماکن عمومی دعوت میکند تا با همکاری در این زمینه، به گسترش استفاده از خودروهای برقی کمک کنند.
رونمایی از شارژرهای جدید با قابلیت شارژ همزمان چهار خودرو
آبان 1403: شارژرهای سریع ۲۴۰ کیلوواتی در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی برق با حضور وزیر نیرو رونمایی شدند.
این شارژرها توانایی شارژ همزمان چهار خودروی سواری یا اتوبوس برقی را دارند و از پروتکلهای متنوع شارژ با کانکتورهای CCS و GB/T پشتیبانی میکنند. شارژرهای جدید مکو با طراحی بهینه و ابعاد مناسب، امکان نصب در فضاهای شهری و پرجمعیت را فراهم کردهاند و به دلیل قابلیت اطمینان بالا، مناسب برای استفاده در مراکز شهری به حساب میآیند. از دیگر ویژگیهای مهم این دستگاهها، امکان اتصال به اینترنت از طریق GSM، Wi-Fi و LAN است که به اپراتورها اجازه میدهد بهراحتی وضعیت شارژرها را کنترل و مدیریت کنند.
این شارژرها همچنین مجهز به نمایشگر LCD و قابلیت شناسایی از طریق کارتهای RFID هستند که تجربه کاربری آسان و سریعی را برای کاربران به ارمغان میآورد.
ایستگاه های جدید شارژ خودرو برقی در تهران
مهر 1403: کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با اشاره به توسعه و ترویج استفاده از خودروهای برقی گفت: با همکاری مشترک این شرکت با دستگاههای ذیربط، مقرر شده است به 126 جایگاه شارژ خودرو برقی با ایجاد زیرساختهای لازم با اولویت استفاده از انرژیهای نو و تجدید پذیر، برق رسانی شود.
مهدی شعبانی، دبیر کارگروه تأمین برق ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، نیز در این خصوص گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر، ایستگاههای زیر برق دار شده و از منظر تأمین برق، قابل بهره برداری هستند:
ردیف | نام ایستگاه | توان شارژ |
---|---|---|
1 | پارکینگ طالقانی | 90 کیلووات |
2 | پارکینگ حافظ | 90 کیلووات |
3 | پارکینگ مرکز خرید اندیشه | 90 کیلووات |
4 | پارکینگ طبقاتی سعدی | 90 کیلووات |
5 | پارکینگ امیرکبیر | 70 کیلووات |
6 | پارکینگ نهج البلاغه | 130 کیلووات |
7 | شهرداری منطقه 6 | 120 کیلووات |
8 | بوستان ولایت | 340 کیلووات |
*منبع: شرکت توزیع نیروی برق تهران
شعبانی افزود: به زودی با خاتمه اجرای طرح فنی، انشعابات 4 ایستگاه دیگر نیز نصب و آماده بهره برداری خواهد شد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده در فاز نخست، 2 مگاوات انشعاب برق تأمین شده و در فاز دوم که مربوط به پایانههای تاکسی و اتوبوسرانی است 6 مگاوات انشعاب برق در ایستگاههای تعیین شده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
اولین ایستگاه شارژ سریع خودرو در اصفهان
مهر 1403: محمد امین مهرعلیان، مدیرعامل یک شرکت فناوری در نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری «فننما»، اعلام کرد خودروهای برقی نسبت به مدلهای بنزینی، از شتاب و قدرت بیشتری برخوردار هستند. مزیتهای اصلی خودروهای برقی، علاوه بر قدرت و شتاب بالا، پاک بودن و عدم تولید آلاینده است. همچنین، صدای کم این خودروها، تجربه رانندگی در شهر را دلپذیرتر میکند. ما در زمینه زیرساختهای خودروهای برقی و محصولات پاور الکترونیک فعالیتهای گستردهای داریم. شرکت ما شرکتی دانشبنیان است و در این پروژه مسئولیت توسعه موتورهای R&D (تحقیق و توسعه خودروهای برقی) را بر عهده داشته و توانسته است اولین ماژول شارژ خودروهای برقی را به طور کامل بومیسازی کند.
وی افزود در راستای توسعه زیرساختها، ما با سازمانها و شهرداری اصفهان به توافق رسیدهایم که پارکینگهای عمومی و دولتی را به دستگاههای نیمهفست شارژ و اسلو شارژ مجهز کنیم. همچنین، چندین ایستگاه فست شارژ در سطح شهر برای رفع نیاز مسافران در حال عبور از اصفهان راهاندازی خواهد شد. اگرچه ایستگاههای فست شارژ برای مسافران ضروری است، اما به نظر من، اگر مردم مدیریت مصرف درستی داشته باشند، میتوانند خودروهای برقی خود را به راحتی در خانه شارژ کنند و این شارژ برای مدت یک هفته کافی خواهد بود. ما در دانشگاه اصفهان، با همکاری یک شرکت که اولین خودروساز تخصصی برقی در اصفهان است و یک شرکت هوشمند نخستین شرکت خصوصی زیرساخت خودروهای برقی و مرکز نوآوری و تحقیقات خودروهای برقی را راهاندازی کردهایم. هفته آینده نیز اولین ایستگاه فست شارژ کشور را در تلهکابین صفه افتتاح خواهیم کرد.
23 ایستگاه شارژ فعال در پایتخت
شهریور 1403: دولت در تاریخ ۲۳ دی ماه سال گذشته مجوز واردات خودروهای برقی با حذف سقف قیمت و تعیین سود بازرگانی را صادر کرد و پس از آن نیز اقدامات لازم برای واردات این خودروها انجام شد.
بنابراین به دنبال اقدامات انجام شده برای واردات خودروهای برقی تا پایان مرداد ماه امسال ۲۶ هزار و ۶۳۰ ثبت سفارش توسط شرکتهای واردکننده خودرو برای واردات خودروهای برقی ثبت شده که از این تعداد ۴ هزار و ۹۲۷ خودرو به کشور وارد شده است.
پیرو واردات خودرو به کشور نیز یکی از اقداماتی که باید برای شارژ خودروهای برقی انجام می شد نصب ایستگاه های شارژ بود که براساس اقدامات صورت گرفته تاکنون ۳۷ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران و سایر شهرهای دیگر کشور نصب شده که از این تعداد ۲۳ ایستگاه فعال و ۱۴ ایستگاه غیر فعال و در حال تجهیز است.
افتتاح دومین ایستگاه شارژ بینشهری
مرداد 1403: دومین خط تولید شارژرهای خودرو برقی طی مراسمی در روز 14 مردادماه و با حضور وزیر صمت، در آزادراه تهران – قزوین (۵ کیلومتر بعد از پل کردان) افتتاح شد.
علیآبادی، وزیر صمت، در حاشیه این مراسم، تاکید کرد امروزه با توجه به مسائل زیستمحیطی و آلودگی هوا، ناچار هستیم به سمت برقیسازی خودروها حرکت کنیم. در حوزه خودروهای برقی، با دنیا در این زمینه همگام شدهایم؛ ضمن اینکه سرریز فناوری این برقیسازی میتواند در سایر صنایع اثرگذار باشد و قطعا محرک مشاغل بسیار زیادی خواهد بود.
وی افزود بحث خودروی برقی به دو دلیل یک واقعیت گریز ناپذیر است؛ شهرهای ما دیگر توان تحمل آلودگی محیط زیستی را ندارند و همچین سوخت بنزین و گازوئیل بار هزینهای زیادی را به کشور تحمیل میکند، ماشینهای برقی امکان استفاده از سوخت های تجدیدپذیر را برای ما فراهم میکند.
وی توضیح داد این ایستگاه شارژ از نوع 240 کیلووات و با دو شارژر فست 120 کیلوواتی است. به عبارت سادهتر این ایستگاه شارژ میتواند بهصورت همزمان چهار خودرو را با استانداردهای CCS2 و GB/T شارژ کند. در حال حاضر مالکان خودروهای برقی با استاندارد شارژ CCS2 و GB/T می توانند از شارژرهای DC این جایگاه استفاده کنند.
در حال حاضر شرکت مکو گروه مپنا و تعدادی دیگر از تولیدکنندگان زیرساخت شارژ خودروهای برقی، پروژه هایی را در مسیرهای بین شهری آغاز کردهاند. بدیهی است که همکاری و مشارکت مالکان مراکز خدماتی بین شهری می توانند در مسیر ایجاد زیرساخت شارژ خودروهای برقی تاثیر بسیاری داشته باشد و از سویی سودآوری را برای این مراکز ایجاد کند.
نصب 20 ایستگاه شارژ برقی در تهران
مرداد 1403: کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: در حال حاضر در تهران 20 ایستگاه شارژ خودروهای برقی نصب شده داریم که برنامه دراز مدت ما توسعه ایستگاههای شارژ به 3500 نقطه است.
کریمی تصریح کرد: متاسفانه ناترازی برق کشور فراتر از اعداد ذکر شده است اما برق ایستگاههای شارژ نمیتواند اثری بر برق کشور وارد کند، برنامهریزی کردهایم تا 100 هزار خودرو برقی به کشور وارد کنیم.
او بیان کرد: باتوجه به اینکه ما ناترازی در بحث برق داریم و برای مدیریت بار شبکه ورود خودروهای برقی به کشور را مدیریت کرده ایم، خوشبختانه توانایی کشور برای توسعه خودروهای برقی بالا است ولی به دلیل توسعه زیر ساخت و موضوع برق فعلا مدیریت میکنیم.
افزایش ایستگاههای شارژ تاکسیهای برقی در تهران
اردیبهشت 1403: مهدی بابایی، رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد در حال حاضر ایستگاههای شارژ تاکسی های برقی در سه تا چهار نقطه شهر تهران از قبیل بیهقی، ایجاد شده که همزمان با ورود این خودروها در ناوگان حمل و نقل فعال شده و خدمات ارائه خواهند داد. به مرور ایستگاههای شارژ باتری تاکسی های برقی به تعداد مورد نیاز در پایتخت تامین خواهد شد. به تدریج به تعداد این ایستگاهها در سطح شهر افزوده میشود تا رانندگان تاکسی مشکلی در شارژ باتری خودروهای خود نداشته باشند.
وی افزود با توجه به اینکه با هر بار شارژ باتری، تاکسیهای برقی قابلیت پیمایش 400 تا 500 کیلومتر در روز را دارند، رانندگان درخصوص شارژ باتری خودروی خود در طول روز دغدغهای نخواهند داشت. این باتری ها، خارجی و دارای ضمانت پنج ساله هستند. در حال حاضر شرکت «مپنا» مجری راهاندازی و ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در تهران است که اقدام به راه اندازی ایستگاه شارژ در پایتخت میکند.
آقای بابایی گفت توسعه حمل و نقل عمومی پاک یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری پایتخت است و شهرداری تهران اهتمام دارد تا هر چه سریعتر زمینه را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. تدابیری اندیشیده شده تا اتوبوسها در پایانهها شارژ شوند یعنی نازلهای شارژ باتری ویژه اتوبوس برقی در این اماکن نصب میشوند تا اتوبوسها بتوانند در زمان استراحت کاری در شب، در محل پایانه شارژ شوند.
وی به رانندگان تاکسی و اتوبوس در تهران اطمینان داد که مشکلی برای رانندگان در استفاده از خودروهای برقی در سطح شهر ایجاد نخواهد شد. پیش تر نیز رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که رانندگان تاکسیهای برقی مشکلی در شارژ باتری نخواهند داشت چرا که میتوانند حتی در خانههای خود نیز باتری خودروهای برقی را شارژ کنند. در حال حاضر قرارداد خرید دو هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی با شرکت چینی منعقد شده که قرار است تا پایان سال 1403 تحویل شهرداری شده و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
ساخت 8 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران
فروردین 1403: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، میگوید هشت نقطه در تهران و سایر مناطق کشور درنظر گرفته شده که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاههای موردنظر، قطعا وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی 547 تومان محاسبه میشود، افزود: در کشور عزیزمان برنامه ریزی توسعه این خودروها که حدود 80 هزار خودرو اعم از عمومی و سواری را در بر میگیرد، برای میان مدت انجام شده که از این تعداد نیز در کوتاه مدت درخواستهایی برای ایجاد ایستگاه شارژ 10 هزار خودرو ارائه شده که نیاز به 8 مگاوات برق دارد که قابل تامین است.
وی افزود: وزارت صمت برای میان مدت لازم است محل ایستگاههای شارژ را ارائه کند و در براورد انجام شده با افزایش تعداد خودروها این میزان تا 40 مگاوات نیز قابل افزایش است.
به گفته رجبی مشهدی، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودروی برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند در نظر گرفته شده تا ایستگاههای شارژ خودروهای برق معمولا در ساعتهایی غیر اوج بار شارژ نمایند.
امضای تفاهمنامه برای توسعه شبکه شارژ خودروها
بهمن 102: گروه صنعتی ایرانخودرو با امضای تفاهمنامهای شش جانبه، در توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی کشور مشارکت میکند. این تفاهمنامه در جریان برگزاری پنجمین نمایشگاه خودرو تهران و با حضور وزیر صمت به امضا رسید. طبق این تفاهمنامه، گروه صنعتی ایرانخودرو به همراه شرکت مپنا و چهار خودروساز دیگر شامل سایپا، مدیرانخودرو، گروه بهمن و کرمان موتور برای ایجاد و توسعه شبکه سرویسدهی مشتریان شارژ خودروی برقی و خدمات مربوط مشارکت میکند.
موضوع این تفاهمنامه ایجاد زمینه مشارکت و همکاری در انجام مطالعات جامع درخصوص نصب، راهاندازی و بهرهبرداری از ایستگاههای شارژ و گسترش شبکه خدمات رسانی بر خط و حضوری مشتریان برقی است. ایرانخودرو به عنوان نخستین خودروساز داخلی کشور که به طراحی و تولید خودرو برقی اقدام شده، در زمینه ایجاد امکان بهرهبرداری از خودروهای برقی توسط مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش گسترده نیز پیشگام بوده و آماده مشارکت در زمینه ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهاست.
احداث بیش از هزار ایستگاه شارژ تا پایان سال
بهمن 1402: محمدحسن رفان، مدیرعامل و مدیر مرکز خودرو برقی شرکت مکو، طی کنفرانس خبری روز هشتم بهمن ماه پیش از آغاز نمایشگاه خودرو تهران در راستای اطلاع رسانی فعالیت های انجام شده و زیرساخت های تامین شده و نگرانی ها در زمینه تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و ... توضیحاتی را ارائه کرد.
وی از اجرای 40 ایستگاه شارژ در تهران که 15 عدد آن در حوزه شهرداری تهران است تا کنون خبر داد. با محاسباتی که صورت گرفته میزان برق مورد نیاز خودروهای سواری حدود 30 مگاوات و برای خودروهای تجاری نیز به همین میزان یعنی 30 مگاوات است در حالی که میزان برق مصرفی تهران در طول روز 5 هزار مگاوات است و با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی به شبکه برق، عملا در بیشترین حالت تا یک درصد میزان مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد که جای نگرانی نیست و از طرف دیگر ما در راستای افزایش مصرف برق، پروژه های بهینه سازی و افزایش راندمانی را در برخی نیروگاه ها به اجرا درآورده ایم و خودمان پیش قدم شده ایم. ما به طور کلی در کشور کمبود انرژی داریم و حتی این مساله برای بنزین نیز صدق می کند. اگر به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم مصرف بنزین ما از چاه به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. به دلیل آنکه راندمان خودروهای برقی بیش از دو برابر راندمان خودروهای با انرژی فسیلی است.
آقای رفان گفت در زمینه قیمت بالای خودروهای برقی و ارائه یارانه برای کاهش قیمت این خودروها توضیح داد قمیت باتری از حدود 5 سال قبل تا کنون یک چهارم شده و به مرور قیمت خودرو برقی در حال نزدیک شدن به خودرو بنزینی است و از طرف دیگر خودرو برقی هزینه نگهداری کمتر و عمر بیشتری از خودرو بنزینی دارد و در بلندمدت با این مشخصه ها، خودرو برقی گران محسوب نمی شود. البته در این زمینه دولت باید تسهیلاتی برای مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی تعریف کند.
عادل دمشقی، مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت، به نیاز فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و گفت کسی که خودرو برقی دارد باید در فعالیت های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند و ما نیز اپلیکیشن رزرو شارژ و زمان بندی را در اختیارشان قرار می دهیم. شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی عادی کشورها در جریان توسعه پیدا کرده و در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه ها چند برابر نشده، بنابراین نگرانی در حوزه برق چه از سمت شرکت های خصوصی یا حاکمیتی تنها گرایش به سمت خودروهای برقی را کاهش می دهد.
وی افزود خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری از میزان NEDC یا WLTP اعلامی در کاتالوگ داشته باشند و اگر میزان پیمایش برای مثال از 400 کیلومتر تا 250 کیلومتر نیز کاهش پیدا کند نباید جای تعجب باشد چرا که این مساله در خودرو بنزینی برای مصرف سوخت نیز صدق می کند.
آقای رفان درباره تعداد ایستگاه های شارژ نصب شده از سوی مکو تا کنون گفت دو سه ایستگاه در خارج از کشور نصب شده که آخرین آن اخیرا در ازبکستان نصب شده و در مجموع تا کنون 123 ایستگاه شارژ سریع و عادی نصب شده و براساس قرارداد با ارگان های مختلف تولید را به سرعت انجام می دهیم تا پایان سال تعداد کل ایستگاه ها و شارژر های دیواری به حدود 1000 عدد برسد. برای نصب شارژر در جاده ها علاوه بر شهرها، یک متولی در مسیر تهران اصفهان، تهران مشهد، تهران تبریز و تهران کرمان قرار است با همکاری برخی شرکا، ایستگاه های شارژ با سرمایه گذاری احداث شود تا افرادی که قصد مسافرت دارند نیز بتوانند در بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند.
وی درباره توسعه زیرساخت ها تاکید کرد ما متولی اجرای این برنامه ها نیستیم و بستگی به سیاست کلان کشور دارد و سیاستی که حداقل برای تهران از سوی شهردار اعلام شده این است که برای سال آینده 6هزار شارژر در تهران باید نصب شود و تا سال آینده 3 هزار اتوبوس و حدود 40 هزار تاکسی برقی برای تهران برنامه ریزی شده است.
آقای دمشقی اظهار کرد باید در تمامی مراکز عمومی شارژر های کند یا عادی نصب شود و افرادی که از خودرو برقی استفاده می کنند هر زمان به این شارژر ها رسیدند شارژ عادی را انجام دهند و شارژ سریع 20 تا 80 درصد که برای عمده خودروهای برقی زیر 50 دقیقه است عمدتا برای تاکسی ها مورد استفاده قرار میگیرد که روزانه 200 تا 300 کیلومتر پیمایش دارند چرا که خودروهای شخصی به طور متوسط در هفته 300 کیلومتر پیمایش دارند و شارژ سریع 50 دقیقه ای برای خودروهای عمومی چندان کاربردی نیست.
برنامهریزی برای احداث 7 هزار ایستگاه شارژ در تهران
آذر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، با اشاره به توسعه زیرساختهای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت، بیان کرد قراردادها برای احداث جایگاههای شارژ منعقد شده و برنامه ما بر این است که اقدامات را توسعه دهیم. در این راستا مشکلات زیرساختی و چالشهای تأمین برق جایگاهها وجود نخواهد داشت.
وی توضیح داد قرار با وزارت صمت بر این بود که تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه ایجاد شود که در چند ماه گذشته بیش از 170 جایگاه به بهرهبرداری رسید. مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته، بنا بود تعدادی از این جایگاهها تا پایان امسال در مدار بهرهبرداری قرار بگیرد. تعدادی از جایگاههای شارژ وسایل نقلیه برقی نیز در سال آینده احداث خواهد شد. افق پیشبینی شده در وزارت صمت و شهرداری تهران برای احداث جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی 7 هزار مورد است که به تدریج تأمین میشود.
وی با اشاره به پیگیریهای تیم مدیریت شهری پایتخت برای واردات 10 هزار ون برقی، 10 هزار تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران، گفت برنامهریزیهای انجام شده به گونهای است که زیرساختهای برقیسازی و شارژ این وسایل نقلیه همزمان با پیگیری خرید و واردات آن تکمیل شود.
نصب 5000 ایستگاه شارژ تا سال آینده
مهر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر داد در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید، حل دو چالش ترافیک و آلودگی هوا را جزء الویتهای خود قرار دادیم. در پایتخت 34 درصد رفتوآمدهای شهری به وسیله ناوگان حملونقل عمومی انجام میشود و بیشتر مردم ترجیح میدهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. در مواجهه با چنین فضایی شهرداری تهران دو رویکرد را در پیش گرفت، نخست با هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای شهروندان تلاش کردیم از حجم سفرهای درون شهری بکاهیم و دوم تمرکز ویژهای بر توسعه ناوگان حملونقل عمومی داشتیم.
وی تاکید کرد تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه شارژ خودرو برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران نصب میشود. در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانست در مدت 25 ماه، 24 کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به 41 کیلومتر میرسد. علاوه بر این با همراهی دولت، مشکل تامین واگن مترو در تهران نیز به زودی برطرف میشود.
آقای زاکانی با اشاره به عقب ماندگیهای برجای مانده از مدیریت شهری قبلی در حوزه حملونقل عمومی پایتخت گفت مطابق برنامه ششم توسعه، دولت ملزم به تامین 1030 واگن مترو برای شهر تهران بود، اما دولت وقت همکاری لازم برای اجرایی شدن این الزام قانونی را نداشت تا این که امسال با دستور رئیس جمهور محترم مقدمات تامین 791 واگن از خارج از کشور فراهم شد به جز این مورد بناست 113 واگن نیز از محل پروژه تولید واگن ملی تامین کنیم که تا الان 21 مورد آن در مسیر ساخت قرار دارد.
دانشبنیانها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند
مهر 1402: تعدادی از محققان یکی از شرکتهای دانشبنیان، موفق به طراحی و ساخت شارژرهای دو نوع خودروی وارداتی هیبریدی شدند. حسین ادیبی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، تولید ماژولهای برقی را از جمله زمینههای تحقیقاتی این شرکت نام برد و افزود در ایران دو نوع خودروی وارداتی داریم که میتوانند از این شارژرها استفاده کنند و هدفگذاری ما نیز برای تولید این نوع شارژرها، صادرات است.
وی توضیح داد یکی از انواع خودروهای وارداتی که میتوانند از این شارژرها استفاده کنند، خودروی میتسوبیشی اوتلندر PHEV است. این خودرو دارای دو باک و هیبریدی است که هم مصرف بنزینی دارند و هم باتری دارند. مصرف سوخت در این خودرو در 100 کیلومتر به 2 لیتر میرسد؛ به این معنا که در هر 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف بنزین دارد. شارژرهای تولید این شرکت قابلیت استفاده در این خودرو را دارند.
خودرو بامو مدل I8 دومین نوع خودرویی است که میتوان برای شارژ آن از این شارژرها استفاده کرد.
آقای ادیبی گفت بهرهگیری از این شارژرها در کشور، از دیگر اهداف تولید این محصول است. در آینده در صورتی که ممنوعیت واردات خودروها رفع شود، به دلیل تعرفههای پایینتر خودروهای هیبریدی و برقی، این دورنما را داریم که این محصول را در ایران نیز به فروش برسانیم.
افتتاح ایستگاه شارژ خودرو در تهران
شهریور 1402: 15 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با حضور وزیر صمت، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره برداری رسید. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین بهره برداری از ایستگاههای شارژ برقی خودرو اعلام کرد که برقی سازی شهر تهران یکی از پروژههای کلان است که اجرای آن ضرورت دارد.
در 15 ایستگاه، 74 دستگاه شارژ مستقر شده و در افق تفاهم انجام شده نصب 5000 دستگاه تا انتهای سال 1403 در بیش از 1700 نقطه پیش بینی شده که ارائه خدمات انجام شود. البته همت بلندی میطلبد که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.
وی افزود یک دیگر از ارکان مهم پروژه، تامین ناوگان است. با تکیه بر توان داخل و ظرفیتهای بینالمللی اتوبوس برقی را در این مسیر در اولویت قرار دادیم و امروز شهرداری تهران 1000 دستگاه اتوبوس برقی را قرارداد بسته است. همچنین 50 هزار تاکسی برقی به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته و خوشبختانه وزارت صمت یک لیست هفت خودرویی ارائه داده تا عرصه جدید خدمترسانی را داشته باشیم. در حقیقت این یک آغاز پرشتاب است.
از سوی دیگر تولید و ورود بیش از 400 هزار موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار داریم چرا که 13 درصد آلودگی تهران به واسطه موتورهای کار است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی از حمل و نقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.
خودرو برقی اختلالی در برق شهری ندارد
مرداد 1402: عباس علیآبادی، وزیر صمت، از توافق با شهرداری برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و افتتاح آن در هفته دولت خبر داد و تشریح کرد که برقی شدن خودروها، اختلالی در برقیرسانی شهری ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه در ساعات شب تا صبح برق مازاد نیز در کشور وجود دارد و از حیث شارژ خودروها مشکلی وجود ندارد. توافقات خوبی برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی با شهرداری تهران صورت گرفته است.
وی افزود برخی تصور میکنند که باتوجه به محدودیتهای برق، با توسعه خودروهای برقی، مشکلات مضاعف خواهد شد و ممکن است برق شهری دچار اختلال شود؛ این در حالی است که در نگاه کلان برق در کشور ما زیاد هم هست. البته در ساعاتی از شبانهروز و بازه خاصی در سال هست که با کسری برق مواجه هستیم. حتی در روزهای گرم سال نیز در ساعاتی، بطور مثال 12 شب بهبعد برق مازاد وجود دارد و میتوان در این ساعات از برق استفاده کرد. ضمن اینکه روشناییها خاموش میشوند، نیروگاهها میتوانند برق خودروهای برقی را تامین کنند. اینها همه امکانپذیر است و زیرساخت آن نیز در کشور فراهم است.
وی اعلام کرد ما در اولویت، با شهرداریها به دنبال این هستیم که زیرساختهای شارژ سریع را در سطح شهرها فراهم کنیم که در هفته دولت به صورت عمومی این اتفاق خواهد افتاد. البته احتمال دارد در هفته پیشرو اولین شارژرهای سریع برای برخی افراد که خودروی برقی دارند یا تصمیم به واردات دارند، نصب شده و امکان شارژ سریع در سطح شهر برایشان فراهم شود. البته که در منازل نیز میتوان از شارژِ کند استفاده کرد؛ نصب شارژر کند را هم در نقاطی از شهر فراهم خواهیم کرد تا بتوان مورد استفاده قرار داد و هنگام پارک، نیز خودروها شارژ شوند. در دنیا هم استفاده از شارژهای کند مرسوم است؛ توجه کنیم که این خودروها با یکبار (شب تا صبح) شارژ کامل، 450 الی 500 کیلومتر پیمایش خواهند داشت.
آقای علیآبادی گفت یک خودروی برقی، برای طی 100 کیلومتر، به حدود 15 کیلووات ساعت برق نیاز دارد؛ 15 کیلووات ساعت برق خورشیدی یک دلار هزینه دارد. در حالی که در سوخت بنزینی، بین هفت تا 10 لیتر بنزین نیاز است که براساس قیمت بنزین فوب خلیجفارس، به عدد بسیار قابل توجهی خواهیم رسید؛ بنابراین کار به شدت اقتصادی نیز هست. البته مخالفتی با واردات خودروهای بنزینی وجود ندارد و وی معتقد است برای تعدیل بازار (تولید، واردات و مصرف و صادرات) ضروری است. اما میتوان بهجای توسعه واردات خودروهای بنزینی، باتوجه به مزیت خودروهای برقی، واردات خودروهای برقی را در اولویت قرار داد.
همکاری مپنا و شهرداری برای برقیسازی تهران
مرداد 1402: محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا، اعلام کرد برقیسازی حملو نقل را در بخشهای مختلف شامل خودروها، موتورسیکلتها، اتوبوسها وزیرساختهای شارژ و نرمافزاری دنبال میکنیم و غیر از همکاری با شرکتهای خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کردهایم. با مجموعه شهرداری تهران دو قرارداد در زمینه برقیسازی حملونقل امضا شده و دو قرارداد هم در حال مذاکره داریم.
وی افزود وزیر صنعت و شهردار تهران تصمیم به برقیکردن خودروهای تهران گرفتهاند و ما قراردادی برای تأمین 500 دستگاه اتوبوس برقی به ارزش 7000 میلیارد تومان منعقد کردهایم. برای ایجاد زیرساختهای برقی شهر تهران، اولین فاز آغاز شده و در 6 یا 7 نقطه شهر، ایستگاههای شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث میشود.
در زمینه احداث 5000 دستگاه شارژر و 120 هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم و مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است. شرکت مشترکی بین مپنا و شهرداری تهران با نام شرکت زیرساخت شارژ تأسیس میشود که مسئولیت نگهداری و بهرهبرداری از ایستگاههای شارژ را برعهده خواهد داشت.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:
. اخبار واردات تاکسی برقی
. اخبار اتوبوس برقی در ایران
. اخبار خودروهای برقی در ایران
. اخبار موتورسیکلت برقی در ایران
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما