• توليد موتورسيکلت برقي در ايران

تولید موتور برقی در سایپا از اسفندماه

اخبار موتورسیکلت های برقی در ایران

6 دی 1402 10:22

تولید موتور برقی در سایپا از اسفندماه

دی 1402: مدیرعامل گروه سایپا تاکید کرد برای ترویج و استقبال مردم از خودروهای برقی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. زیرساخت ایجاد ایستگاه شارژ خودروهای برقی در گروه سایپا در حال آماده شدن است و در آینده نزدیک این امکان وجود خواهد داشت که همکاران گروه،‌ خودروهای برقی خود را در داخل سایپا شارژ کنند.

وی از تولید موتورسیکلت‌های برقی در گروه سایپا خبر داد و گفت از اسفندماه سال جاری، ‌موتور سیکلت‌های برقی به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه خواهد شد. هزینه نگهداری خودروهای برقی در قیاس با خودروهای بنزین‌سوز بسیار کمتر است. هزینه نگهداری خودروهای هیبرید، پلاگین و برقی به طور میانگین 33 درصد کمتر از یک خودرو احتراق داخلی معمولی است. همچنین مقایسه بین چهار کلاس خودرویی احتراق داخلی،‌ هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی نشان می‌دهد که در سیستم‌های تمام برقی به ازای هر کیلومتر پیمایش هزینه نگهداری و تعمیر تمامی قطعات خودرو حدود 1800 تومان است که این عدد کمترین هزینه در بین کلاس خودروهای سواری است.

موتورسیکلت برقی هم گواهینامه دارد؟

آذر 1402: سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، درباره اینکه گفته‌ می‌شود، موتورهای برقی نیازی به دریافت گواهینامه ندارد، می‌گوید: چنین ادعاهایی کذب است. هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی نیازمند گواهینامه است. حالا اگر سوخت این موتورسیکلت گازوئیل و بنزین باشد یا هیبرید و برق فرقی در اصل موضوع که الزام رانندگی با گواهینامه است، ایجاد نمی‌کند.

بنابراین اینکه برخی بگویند چون موتور برقی است یا چون کلاچ ندارد و نباید گواهینامه گرفت، حرف غلطی است. کسی نمی‌تواند بدون داشتن گواهینامه با هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند.

سردار حسینی همچنین درباره اینکه آیا کارت جدیدی برای گواهینامه موتورسیکلت صادر می‌شود یا خیر نیز گفت: تجمیع گواهینامه سال‌هاست که انجام شده و درپشت گواهینامه وسایل نقلیه مجازی که فرد مجوز رانندگی با آن را گرفته باشد، قید شده است. اگر فردی گواهینامه موتور را دریافت کند، اطلاعات جدید آن در پشت کارت گواهینامه‌اش درج خواهد شد و این طور نیست که دو گواهینامه کارتی یکی برای خودرو و یکی برای موتور داشته باشد. تمام گواهینامه‌ تجمیع شده است.

زمان ورود موتورسیکلت‌های برقی

آبان 1402: یکی از مهمترین راه‌های رفع مشکل ترافیک در تهران، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. در دوره‌های قبلی مدیریت شهری اقداماتی در زمینه توسعه مترو صورت گرفت هر چند که در دوره پنجم مدیریت شهری بسیاری از کارها متوقف شد. توسعه و تجهیز حمل و نقل عمومی به صورت جدی در دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و قرار است از سال آینده اتوبوس، واگن، موتورسیلکت برقی و ... وارد شهر شوند تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها برطرف شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران، در این باره تأکید کرده که باید به محیط زیست توجه جدی شود و همچنین ترافیک و آلودگی هوا مرتفع شود و در این زمینه قرارداد 791 دستگاه واگن بسته و تفاهم‌نامه هزار دستگاه اتوبوس برقی و هزار دستگاه اتوبوس دوکابین و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی بسته شده است و قرار است این تجهیزات از سال آینده به صورت خرد خرد وارد پایتخت شود.

برنامه برقی سازی ناوگان حمل و نقل تا سه سال آینده

آبان 1402: سید محمد میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ، در برنامه‌ای تلویزيونى حض.ر یافت و درباره آخرین برنامه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته برای برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

طبق گفته‌های وی، تأکید شهردار تهران موضوع برقی‌سازی ناوگان عمومی بویژه «موتورهای کار» است. برنامه مصوب شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان شهری، تأمین ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی ظرف مدت زمانی سه سال است. اکنون موتورسیکلت‌ها عامل تولید ۱۰.۱ درصد ذرات معلق آلاینده هستند که عدد قابل تاملی است.

وی افزود یک موتورسیکلت برقی تا ۲.۵ برابر قیمت یک معادل بنزینی است. ضمناً نباید فراموش کرد باتری‌های گران‌قیمتی هم دارند که بعضاً تا ۶۰ درصد هزینه تمام شده است. این باتری‌ها عمدتاً عمر مفید کوتاهی هم دارند که تا ۱۲۰۰ سیکل شارژ یعنی کمتر از ۳ سال دوام می‌آورد. ضمناً ایستگاه‌های شارژ موتور نیز در سطح شهر وجود نداشت. «زمان شارژ» هر موتورسیکلت برقی عامل مهم دیگری بود که مالکان را از برقی‌سازی وسیله خود باز می‌داشت. عامل بازدارنده دیگر نیز اختلاف قیمت فاحش سوخت با شارژ برقی است مجموع این شرایط موجباتی را فراهم می‌کرد که مالکان موتورهای برقی به سمت برقی‌سازی حرکت نمی‌کنند.

آقای میرزایی قمی گفت راهکار جایگزین شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان موتورهای کار شهر تهران، «طرح سواپ» است. در این طرح هر فرد مالک تنها «بدنه موتور» است. یک بخش هم باید زیرساخت باتری و شبکه موردنیاز آن را فراهم کند. به این ترتیب هزینه تمام‌شده موتور بسیار ارزان‌تر می‌شود. مالک در این طرح نگرانی خاصی بابت خرید دوباره باتری در آینده نزدیک را هم نخواهد داشت. به این ترتیب زمان شارژ شدن موتور هم بسیار کاهش می‌یابد. باتری این نوع موتورها «قابل تعویض» است. به محض اینکه به ایستگاه شارژ رسید، می‌تواند تنها باتری را جابجا کند و به حرکت ادامه دهد. این فرایند کمتر از ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و راکب تنها هزینه شارژ را می‌دهد. قیمت اجاره هر باتری نیز تقریباً مشابه قیمت بنزین شده و با صرفه اقتصادی، مالکان برای تعویض موتورسیکلت‌های خود ترغیب خواهند شد. در این طرح بنا است همه ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت شرکت پست، برقی‌سازی شوند. هم‌چنین از هدف‌گذاری چهارصد هزار دستگاهی موتورسیکلت برقی در برنامه شهرداری تهران، ۷۰ درصد آن ها به طرح سواپ اختصاص خواهد داشت. جامعه هدف این طرح نیز موتورهای کار هستند که بیشترین پیمایش را دارند.

برنامه عرضه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

شهریور 1402: عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، اظهار کرد حوزه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت امسال شاهد تحول جدی خواهد بود. با توجه به رشد 100 درصدی بودجه حوزه زیرساختی حمل‌ونقل عمومی در کلانشهر تهران، این میزان بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان در سال 1402 منظور شده است. این بودجه صرفاً برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بوده و با احتساب سایر هزینه‌های حوزه حمل‌ونقل، بالغ بر 45 درصد بودجه 1402 شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

وی اشاره کرد که قرارداد خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس از تأمین‌کنندگان داخلی منعقد شده است. این اقدام در تاریخ شهرداری تهران بی‌سابقه بوده و با توجه به فعالیت کمتر از 3 هزار اتوبوس فعال در سطح شهر، ورود تدریجی اتوبوس‌های مذکور، در مسیر حرکت به سمت چشم‌اندازی 9 هزار دستگاهی تا پایان سال 1404 تعریف می‌شود. تأمین مالی لازم برای خرید اتوبوس‌های داخلی بر اساس مفاد قرارداد با خودروسازان صورت گرفته است. همچنین برای نوسازی تاکسی، ون و موتورسیکلت‌های پایتخت نیز اقدامات موثری انجام شده که نتایج آن به مرور مشاهده خواهد شد.

طبق گفته‌های آقای محمدخانی، شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت است. در راستای سیاست‌های وزارت صمت، تاکسی‌های برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و با توجه به قیمت مضاعف آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسی‌ها در نظر گرفته‌اند. بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صمت، ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت هدف‌گذاری شده است. هرچند نمونه‌های محدود از موتورسیکلت و خودروهای برقی وارد خیابان‌های پایتخت شده بوده، اما ورود تجاری و در مقیاس قابل توجه آن‌ها تا پیش از این محقق نشده بود. با توجه به اهمیت این پروژه برای مدیران شهرداری تهران، وزارت نفت و وزارت صمت،  پیش از پایان سال شاهد ورود نخستین اتوبوس‌ و موتورسیکلت‌های تولید داخل برقی به ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود. زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ متناظر نیز به مرور در حال راه‌اندازی در سطح شهر بوده و برخی نقاط به ایستگاه‌های شارژ مجهز شده‌اند. در همین راستا، روز ششم شهریورماه با حضور شهردار تهران و وزیر صمت، 15 ایستگاه شارژ شامل 73 دستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود رشد مستمر مصرف بنزین و گازوئیل در کشور از جمله در کلانشهرها و آلودگی‌های صوتی ناشی از تحرک وسایل نقلیه و همچنین اوج‌گیری آلاینده‌ها در نیمه دوم سال به خوبی اهمیت عملیاتی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های برقی را نشان می‌دهد. خوشبختانه در کنار تمرکز مدیریت شهری بر تحول در ناوگان حمل‌ونقل، اراده تحول در ناوگان حمل‌ونقل و حرکت به سمت وسایل حمل‌ونقل برقی در هیئت دولت از جمله وزرای کشور و صمت نیز وجود دارد و نویدبخش ورود ناوگان برقی به خیابان‌های پایتخت پس از سال‌ها در سال جاری است.

عرضه 200 هزار موتورسیکلت برقی در تهران

تیر 1402: دومین جلسه برقی کردن حمل‌ونقل شهر تهران با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد. شهردار تهران در این جلسه گفت قرار شده تا با وزیر صمت دست به دست هم دهیم و تهران را برقی کنیم. اگر بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌های که شده 50 هزار نوسازی تاکسی و 200 هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت. شهرداری تهران موافق بحث راه‌اندازی و نصب ایستگاه‌های شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرار داد آن نهایی خواهد شد. پیشنهاد اولیه این است تا طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی شود و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری آمادگی لازم را دارد تا با استفاده از تبصره 18 و سایر منابع، هزینه 150 هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) که نزدیک به 10 درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.

موتورسیکلت‌های برقی جزء برنامه هفتم توسعه نیستند

خرداد 1402: داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، اظهار کرد در قانون هوای پاک شهرداری‌ها و وزارت صمت مکلف شده‌اند نسبت به برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار و پیک موتوری اقدام کنند.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، عنوان کرد در سال‌ جاری کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه 1402 انجام شده است. در بودجه سال جاری مبلغ 700 میلیارد تومان برای مسئله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. این 700 میلیارد تومان در مسئله ارائه تسهیلات به موتورسیکلت‌داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

درحالی‌که موتورسیکلت‌ها چنین تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند و برای توسعه آن‌ها بودجه نیز در نظر گرفته شده است اکنون اخبار حاکی از آن است که موتورسیکلت‌های برقی جایی در برنامه هفتم توسعه ندارند. سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، عنوان کرد یکی از مهم‌ترین بندهای حذف شده در لایحه برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم توسعه، بند «ش» ماده 38 برنامه ششم است، در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان 10 درصد از موتورسیکلت‌های بنزینی درحال تردد در کشور را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کند.

اگرچه این بند طی سال‌های پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً عملکری برابر صفر داشته، اما محمل بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های جایگزینی موتورسیکلت‌ها با موتورسیکلت‌های برقی است و عملاً تنها سند بالادستی در این حوزه به شمار می‌رود.

طبق گفته میرزایی قمی، براساس آمارها در شهر تهران 21 درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و 10 درصد از انتشار ذرات معلق سهم حدود سه میلیون موتورسیکلت درحال تردد است که بیشتر آن‌ها نیز فرسوده‌اند. این ناوگان سهم عمده‌ای نیز در سبد مصرف سوخت کشور دارد و یکی از عوامل بالا بودن سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است و برقی‌سازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با این اثرات مخرب محسوب می‌شود. در شرایطی که شهرهای بزرگ کشور به خصوص تهران هر سال با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، شهرداری تهران به عنوان یک پیشگام در حوزه برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها برای جایگزینی 50 هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. با این حال حذف الزام به جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با نوع برقی آن‌ها طبیعتاً کار را برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات در این حوزه دشوار می‌کند. بدیهی است که اجرای طرح‌هایی مانند جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی صرفاً از جانب یک نهاد امکان‌پذیر نیست و همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.

بودجه 700 میلیاردی برای موتورهای برقی

اردیبهشت 1402: جعفر تشکری هاشمی،  رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، در مورد وضعیت ساماندهی موتورسیکلت های پایتخت اظهار کرد معمولاً موتورسیکلت های تردد کننده در شهر تهران، هنجار و قوانین را رعایت نکرده و به شکل نامناسبی از موتورسیکلت استفاده می شود. بگونه‌ای که بی انضباطی و هنجارشکنی در این بخش نگران کننده است. اصل داشتن موتورسیکلت برای تردد و کسب و کار پذیرفته شده است؛ اما باید از این وسیله درست استفاده کرد. نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی صوتی و هوای تهران بالا است و پلیس باید با همکاری دستگاه های مختلف در راستای انضباط بخشی آن‌ها اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود در سال‌ جاری کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه 1402 انجام شده است.  در بودجه سال‌جاری مبلغ 700 میلیارد تومان برای مسئله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که این 700 میلیارد تومان در مسئله ارائه تسهیلات به موتورسیکلت داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

آقای تشکری هاشمی، درباره ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها گفت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، پیشنهادی مبنی بر ایجاد خط ویژه موتورسیکلت ها نداشته، چرا که ایجاد خط ویژه برای موتورسوارها نه تنها مشکل را حل نمی کند؛ بلکه بر شدت مشکلات نیز اضافه خواهد کرد. البته ایجاد این خط پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر بوده است و باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.

400 هزار موتور برقی برای تهران

اردیبهشت 1402: زاکانی، شهردار تهران، درباره توسعه موتورسیکلت‌های برقی در شهر تهران عنوان کرد برای ۴۰۰ هزار موتور برقی هدف گذاری شده است. با وزارت صمت تفاهم شده تا امسال ۵۰ هزار دستگاه آن عملیاتی شود و سال آینده و سال‌های بعدی ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در شهر خواهیم داشت.

وی افزود این موتورهای برقی، موتورهای کار است و بیشترین تردد را در سطح شهر دارند. ضمن اینکه در کنار آن تسهیلاتی برای موتورسیکلت‌های برقی غیرکار که به‌صورت شخصی استفاده می‌شود نیز درنظر گرفته‌ شده است. اما اینکه از قبل امکاناتی فراهم شود، با دادن موتور و جایگزین کردن آن‌ها مربوط به تبصره 12 است. طی جلسه‌ای با وزیر نفت و با رئیس شرکت ملی نفت، صحبت شد که چطور از تبصره 12 استفاده شود؛ ما به دنبال راهکارهای قانونی هستیم تا بتوانیم از منابع تبصره 12 استفاده کنیم. ضمن اینکه 10 هزار اتوبوس برقی برای تهران هدف گذاری شده است و به دنبال آن هستیم که زیرساخت‌های لازم در حوزه خودروهای برقی در تهران ایجاد کنیم.

واگذاری موتورسیکلت‌های برقی در بهار 1402

فروردین 1402: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، عنوان کرد تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی به دلیل عدم آلودگی صوتی و آلودگی هوا کار ویژه‌ای محسوب می‌شود.  برنامه‌ریزی لازم برای سازوکارهای فنی، مالی و مدل کسب و کار تولید موتورسیکلت برقی صورت گرفته است. نوسازی و توسعه تاکسی، اتوبوس و ... به تدریج برای مردم ملموس می‌شود، اما تولید، نوسازی و توسعه موتورسیکلت برقی، خبر خوبی برای شهروندان تهران خواهد بود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، گفت قرار است یک کمیته کاری با مسئولیت معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، فازهای همکاری تفاهم‌نامه نوسازی و توسعه موتورسیکلت‌های برقی در تهران را مرحله به مرحله اجرایی کنند. زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی مرتبط با ساخت و توسعه موتورسیکلت‌های برقی انجام شده و تا اواسط اردیبهشت‌ماه به‌صورت رسمی شروع می‌شود.

برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در 4 سال

بهمن 1401: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در مراسم آیین رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی در روز اول بهمن، اعلام کرد 300 هزار دستگاه موتورسیکلت کار وجود دارد و هدف‌گذاری آن است که در وهله اول این 300 هزار موتورسیکلت در تهران برقی شوند. این مهم در برنامه چهار ساله پیش رو قرار دارد.

وی بیان کرد در روز هوای پاک، شاهد شروع و همکاری عملی سازمان‌های مختلف هستیم که با شروع به کار 100 موتورسیکلت برقی این همکاری آغاز می‌شود. این تفاهم‌نامه بین شهرداری، شرکت پست، وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست است که قابلیت آن وجود دارد تا بیش از 700 دستگاه موتورسیکلت برقی وارد ناوگان شوند‌. این یک همکاری بین سازمان پست، وزارت ارتباطات، سیستم بانکی و سازمان محیط زیست است.

براساس گفته‌های زاکانی، تا آبان‌ماه امسال دو میلیون و 600 هزار موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شده که 76 درصد این موتورسیکلت‌ها فرسوده بودند. این در حالیست که این موتورسیکلت‌ها پلاک شده و موتورسیکلت‌هایی که هنوز پلاک نشده‌اند نیز آمار آلایندگی‌شان مشخص نیست. هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه 10 موتورسیکلت انژکتوری آلایندگی دارد و آلایندگی آن به اندازه 13 ماشین یورو5 است‌. 13 درصد

حمل و نقل در ساعت پیک با موتورسیکلت و در حالت عادی شش درصد ترددها با موتورسیکلت انجام می‌شود. این عدد بالایی است و تصمیم گیری‌ها باید برای 13 درصد ترددها انجام شود.

وی افزود اگر امکاناتی فراهم شود که از موتورسیکلت برقی استفاده کنیم، عملا صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت می‌شود و همچنین آلایندگی نیز بسیار کاهش می‌یابد.

تحویل 300 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

آذر 1401: پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره تعاملات شهرداری تهران با دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، توضیحاتی را ارائه داد. 

بر اساس گفته‌های وی، نخستین اقدام در این مسیر، ایفای نقش دولت است. دولت هشت سال وظیفه خود را درباره توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی ترک کرده و به همین علت در پس‌رفت قرار گرفتیم. اکنون دولت سیزدهم طی یک سال گذشته، با پیگیری‌های مستمر به وظیفه پیشین و قانونی خود ورود پیدا کرد. به عنوان مثال، برای واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، دولت ۸۰ درصد هزینه را پرداخت کرد. در حالی‌ که در گذشته، شهرداری‌ها صد در صد هزینه را پرداخت می‌کردند. 

وی درباره نقش موتورسیکلت در آلودگی هوا گفت که بیش‌ترین سهم را در این حوزه دارند. اکنون طبق تعاملات صورت گرفته با دستگاه‌ها، قرار شده تا حدود 300 هزار موتورسیکلت برقی به صورت تسهیلات به مردم فروخته شود. شهرداری با بانک عامل به نتیجه رسیده است تا 80 درصد هزینه خرید به صورت وام 4 درصدی در اختیار متقاضیان قرار گیرد. تلاش شده تا این موتورسیکلت‌ها از ظرفیت داخلی تأمین شوند. با توجه به دریافت تأییدیه‌های سازمان استاندارد، پیش بینی می‌شود که از خرداد سال آینده، ارائه تسهیلات و تحویل موتورها انجام شود. اولویت برای ارائه تسهیلات، روی موتورسیکلت‌هایی است که در شهر کار می‌کنند. 


شرایط فروش موتورسیکلت

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت های بزرگ تولیدکننده موتورسیکلت در ایران و همچنین جهت مشاهده قیمت انواع محصولات شرکت کویر موتور، شرکت نیروز موتور، شرکت کبیر موتور، شرکت شاهین موتور، شرکت ایران دوچرخ و شرکت نیکران موتور، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار واردات تاکسی برقی
اخبار اتوبوس برقی در ایران
اخبار خودروهای برقی در ایران
ایستگاه شارژ خودروهای برقی

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران