با قطعیشدن واردات خودرو در سال 1401، باخبر شدهایم که وزارت صمت، بدنبال اعمال سقف دلاری برای واردات خودرو بوده و در همین راستا، میخواهد تا خودروهای وارداتی را در دو گروه قیمتی مختلف، شامل زیر 10 هزار دلار و زیر 20 هزار دلار، به کشورمان بیاورد.
”گرند، تیپ ارزانشده هیوندای i10 است که به لطف قیمت رقابتیاش، طرفداران زیادی در هندوستان و سایر بازارهای خاص دارد“در صورت محقق شدن چنین چیزی، خودروهای کوچک و ارزانقیمت بسیاری در گروه 10 هزار دلار، احتمال حضور در بازار کشورمان را دارند. اما در این میان، یک نکته دیگر را هم نباید فراموش کنیم؛ خودروهایی که قبلا در بازار کشورمان عرضه شدهاند و حالا دارای نمایندگی هستند و خدمات پس از فروش دارند، طبیعتا شانس بیشتری برای واردات نیز خواهند داشت.
با اینکه در مقاله گزینههای احتمالی واردات خودروهای کرهای، انواع و اقسام محصولات هیوندای را با توجه به آپشنها و قیمتهایشان، به شما معرفی کردهایم، اما با توجه شرایط خاصی که برای واردات خودرو تعیین کردهاند، یکی از بهترین خودروهایی که در گروه 10 هزار دلار، شانس بسیاری برای ورود به کشورمان دارد، محصولی کوچک و جمع و جور از شرکت محبوب هیوندای است. محصولی که قبلا هم در بازار کشورمان حضور داشته و برای ایرانیها، نامی آشنا دارد.
سومین نسل هیوندای i10
هیوندای i10 فقط یکبار، تجربه حضور در کشورمان را داشته است؛ سال 1396 و بعد از توافق کرمان موتور و هیوندای، خط مونتاژ چهار محصول هیوندای در کشورمان راهاندازی شد: هیوندای اکسنت، هیوندای النترا، هیوندای i20 و نهایتا هیوندای i10. البته در اوایل سال 1397 و همزمان با خروج یکجانبه ایالاتمتحده از توافق برجام، دور جدید تحریمهای صنعت خودروی کشورمان شروع شد که منجر به خداحافظی هیوندای از ایران و توقف تولید هر چهار محصول این شرکت در کرمان موتور شد.
آن هاچبک کوچکی که سال 1396 در کرمان موتور مونتاژ میشد، نسل دوم آی10 (مشخصات فنی هیوندای i10 مونتاژ) بود؛ نسلی که هماکنون تولیدش متوقف شده و جای خود را به نسل سوم داده است.
سومین نسل این کرهای، در سال 2019 به خطوط تولید هیوندای آمد و به عنوان مدل 2020 در بازار جهانی فروخته شد. هیوندای i10 مدل 2020، به غیر از جثه بسیار جمع و جور و سبک وزنش، چیزی از طراحی نسل دوم خود را به ارث نبرده است. علاوهبر این، این نسل جدید، شباهت ظاهری به سایر برادرانش ندارد و همین موضوع، آنرا تافته جدابافته کرده و برخیها دوستش دارند اما برخی دیگر نیز، انتقادهای تند و تیزی به آن میکنند.
اما خودرویی که امروز، قصد معرفیاش را داریم، هیوندای i10 بازار اروپا نیست. چراکه در بازار اروپا، هیوندای i10 را با حدود قیمت 17 تا 22 هزار دلار قابل خرید است و عملا، شانس چندانی برای حضور در کشورمان ندارد. اما نسخه هندی همین خودرو، با نصف قیمت نسخه اروپاییاش، میتواند به بازار ایران بیاید: هیوندای 10 گرند!
تفاوت i10 گرند با i10 معمولی
شما بهتر از هرکسی میدانید که بخش مهمی از قیمت تمام شده خودرو، مربوط به هزینه تامین قطعات آن است. هرچقدر چرخه تامین و توزیع قطعات خودرویتان را بومیتر کنید و وابستگیاش را به واردات قطعات CKD کمتر کنید، خودروی ارزانتری هم دارید.
خیلیها تصور میکنند که رنو، پیشگام چنین ایدهای بود و گمان میکنند که این خودروساز فرانسوی، با بومیسازی رنو کویید در سال 2015 برای بازار هندوستان، توانست کاری کند کارستان! کراساور کوچک رنو کویید، آنقدر ایده موفقیتآمیزی بود که رنو، سال 2017 نسخه بهبودیافته کویید را در بازار برزیل مونتاژ کرد و بازهم موفق شد. سپس در سال 2019، نسخه برقی همین خودرو را در بازار چین به تولید رساند و بازهم با اقبال مشتریان مواجه شد.
اما احتمالا تعجب میکنید اگر بدانید که هیوندای، دو سال قبل از تولد رنو کویید، به این استراتژی دست یافته بود. این شرکت در سال 2013 نسخه بومیسازی شده هیوندای i10 را با نام جدید هیوندای i10 گرند معرفی کرد.
در هیوندای i10 گرند، فقط فاصله محوری خودرو، اندکی افزایش یافته بود و هیچ چیز دیگرش، تغییری نداشت؛ یعنی همان چهره و همان کابین را دارد ولی قیمتش، بسیار ارزانتر از قیمت i10 بازار اروپاست. دلیل اصلی این موضوع، به لیست تجهیزات خودرو برمیگردد چراکه هیوندای در بازار هندوستان، بسیاری از آپشنهای ایمنی و رفاهی i10 را حذف کرده است. اما این موضوع، یک دلیل دیگر هم دارد و چیزی نیست جز درصد بالای داخلیسازی i10 گرند در هندوستان. در واقع مشتریان اروپایی هیوندای i10، خودرویی میخرند که در کارخانه هیوندای در ترکیه ساخته شده اما مشتریان هندی، خودرویی خریداری میکنند که ساخت کارخانه هیوندای در کشور خودشان است. اما اینکه این میزان بالای داخلیسازی، آیا به قیمت افت کیفیت ساخت و قطعات آن تمام شده، سوالی است که نمیتوان به راحتی جوابش را داد!
هیوندای i10 گرند نیز درست مانند رنو کویید، با استقبال هندیها روبرو شد و هیوندای با همین پشتوانه، خیلی زود آنرا در اختیار برخی کشورهای دیگر نیز قرار داد؛ اول آنرا به فیلیپین برد، سپس مونتاژ آنرا در مکزیک و کلمیبا شروع کرد و آخر سر، این هاچبک ارزانقیمت را در بازارهای آفریقای جنوبی و اندونزی هم فروخت.
هیوندای i10 صندوقدار
اگر نیمنگاهی به مشخصات فنی تویوتا یاریس صندوقدار بیندازید، خواهید دید که خودروسازان خارجی، علاقه زیادی برای تبدیل محصولات هاچبک به سدان دارند. اما کاری که تویوتا با یاریس هاچبک کرده بود، اصلا شبیه کاری نیست که هیوندای با i10 سدان کرده است. چراکه یاریس هاچبک، در سگمنت خودروهای B قرار میگیرد؛ یعنی همکلاس خودروهایی مانند امویام 315 هاچبک یا پژو 206 یا تیبا هاچبک (بررسی خودرو تیبا 2) خودمان است. به عبارت بهتر، یاریس هاچبک همکلاس هیوندای i20 میشود.
اما هیوندای با تولید i10 سدان، از خودرویی در سگمنت A یا همان مینیکار، یک محصول صندوقدار ساخته است. دقیقا شبیه این است که از امویام 110، یک نسخه صندوقدار بسازید؛ حتی تصورش هم سخت است! اما هیوندای، این کار را کرد.
هیوندای i10 صندوقدار، از نسل دوم هیوندای i10 متولد شد و در سال 2014 ابتدا در اختیار مشتریان هندی قرار گرفت. در آن زمان، نام این خودرو را در بازار هندوستان، هیوندای ایکسنت (Xcent) گذاشته بودند ولی در بازارهای خارجی، با همان نام i10 Sedan فروخته میشد.
البته در سال 2019 هیوندای به دلیل استفاده از نام ایکسنت، درگیر برخی مشکلات حقوقی شد و سپس برای حل و فصل کردن آن، مجبور شد تا از سال 2020 و همزمان با ورود نسل سوم هیوندای i10، نام هیوندای ایکسنت را به هیوندای آئورا (Aura) تغییر دهد. بعد از این ماجرا، فروش هیوندای ایکسنت برای مشتریان حقیقی متوقف شد و فقط مشتریان حقوقی و ناوگانها، امکان خریداری آنرا داشتند.
مشخصات فنی هیوندای i10 گرند
هیوندای i10 گرند، با موتورهای بنزینی و گازسوز قابل خریداری هستند. البته اگر هیوندای i10 صندوقدار را سفارش دهید، میتوانید موتور دیزلی هم داشته باشید:
موتور | 1.0 لیتری | 1.2 لیتری | 1.2 لیتری | 1.2 لیتری |
---|---|---|---|---|
نوع موتور | 3 سیلندر TGDI | 4 سیلندر MPI | 4 سیلندر MPI | 4 سیلندر CRDI |
سوخت رسانی | بنزینی توربو | بنزینی | بنزینی+گازسوز | دیزلی |
قدرت موتور | 99 اسب بخار | 111 اسب بخار | 68 اسب بخار | 74 اسب بخار |
گشتاور موتور | 172 نیوتن متر | 113 نیوتن متر | 95 نیوتن متر | 190 نیوتن متر |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
نکته جالبی دیگری که درباره هیوندای i10 گرند وجود دارد، این است که هم با گیربکس 5 دنده دستی و هم با گیربکس نیمهاتوماتیک یا AMT قابل خریداری است. البته باید بدانید گیربکس AMT، که هیوندای آنرا با نام تجاری Smart Auto معرفی کرده، فقط برای موتور «تنفس طبیعی بنزینی» عرضه میشود.
امکانات هیوندای i10 گرند
فراموش نکنیم که هیوندای i10 گرند، خودرویی به شدت اقتصادی است طوری که حتی در تیپهای ارزانتر، امکانات پیش پا افتادهای مانند چراغ مهشکن، چراغ راهنمای روی آینههای جانبی، قفل مرکزی و حتی اسپیکرهای عقب وجود ندارد. به همین دلیل نیز هیوندای، تیپهای مختلفی برای آن تعریف کرده که هرکدامشان، یکسری از آپشنها را دارند و برخی آپشنهای دیگر را هم ندارند.
اما اگر به سراغ فولترین و گرانترین تیپ هیوندای i10 گرند برویم، قطعا با این امکانات مواجه میشوید:
- دو ایربگ
- سنسور عقب و دوربین عقب
- قفل مرکزی با ایموبلایزر
- کمربند پیشکشنده و محدودکننده برای سرنشین جلو
- چراغ دی لایت و بدرقه
- رینگ 15 اینچ آلومینیومی
- آنتن کوسهای
- باربند
- فرمان برقی با روکش چرمی و تنظیم ارتفاع
- نمایشگر 5.3 اینچی در صفحه کیلومتر
- مانیتور 8 اینچی لمسی با نویگیشن و بلوتوث
- پشتیبانی از سیستم عامل اندروید اتو + اپل کار پلی
- ورود بدون کلید با استارت دکمهای
- شارژر وایرلس
- تهویه اتوماتیک با دریچه تهویه عقب
- آینههای تاشو برقی با تنظیم برقی
- صندلی 6 حالته دستی راننده
- محفظه خنک کننده درون داشبورد
همانطور که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، هیوندای i10 گرند، برخی از آپشنهای اساسی هیوندای i10 را ندارد که مهمترینشان عبارتند از:
- گرمکن فرمان
- کروز کنترل
- کنترل پایداری
- کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
- رادار پیشگیری تصادف از جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده (FCW)
- سیستم کمکی ماندن در لاین (LKA)
- سیستم پایش رفتار و خستگی راننده (DAW)
- سنسور باد تایر (TPMS)
- سیستم ترمز اضطراری (AEB)
- سیستم نوربالا اتومات (HBA)
قیمت هیوندای i10 گرند
اگر یکبار دیگر، مقاله گزینههای احتمالی واردات خودروهای هندی را مطالعه کنید، حتما میبینید که هیوندای i10 گرند، ارزانترین هاچبک هیوندای نیست چراکه یک پله پایینتر از این خودرو، هیوندای سانترو قرار دارد که قیمتش از حدود 490 هزار روپیه (حدود 6200 دلار) شروع میشود.
قبل از اینکه به سراغ قیمت هیوندای i10 گرند برویم، اجازه دهید، قیمت هیوندای i10 را در برخی از بازارهای اروپایی بررسی کنیم. در سایت هیوندای انگلیس، قیمت پایه i10 از حدود 13 هزار پوند شروع میشود. اگر سایت هیوندای آلمان را هم چک کنید، میبینید که ارزانترین نسخه i10 حدود 11 هزار یورو قیمت دارد. در سایت هیوندای ایتالیا قیمت پایه i10 را 13 هزار یورو اعلام کردهاند. در سایت هیوندای ترکیه نیز قیمت i10 حدود 331 هزار لیر است که تقریبا 18 هزار دلار میشود. همه این مثالها را گفتیم تا نشان دهیم که هیوندای i10 در بازار اروپا، آنقدرها هم خودرو ارزانقیمتی نیست ولی داستان هیوندای i10 گرند، کاملا فرق دارد.
در بازار هندوستان، قیمت هیوندای i10 گرند از 540 هزار روپیه شروع میشود که تقریبا معادل 6800 دلار است؛ یعنی دقیقا نصف قیمت i10 در بازار اروپاست. گرانترین تیپ i10 گرند نیز مربوط به مدل گازسوز آن است که همراه با گیربکس AMT تحویل خریدارانش میشود و حدود 850 هزار روپیه یا تقریبا 10 هزارو 700 دلار میارزد.
حال به سراغ نسخه صندوقدارش برویم؛ یعنی همان i10 سدان یا هیوندای آئورا. ارزانترین تیپ آئورا، حدود 610 هزار روپیه قیمت دارد که میشود 7 هزارو 700 دلار. گرانترین تیپ هیوندای آئورا نیز، مربوط به مدل دیزلی آن است که قیمتش به 950 هزار روپیه یا معادل تقریبی 11 هزار و 200 دلار میرسد.
پس با یک حساب سرانگشتی، میتوان چنین نتیجه گرفت که هیوندای i10 گرند، در صورت ورود به بازار کشورمان و حتی در صورت واردات نسخه فول آپشن آن، میتواند قیمتی کمتر از 500 میلیون تومان داشته باشد.
نویسنده : مرتضی برجسته