• نرخ سرويس مدارس

واگذاری مسئولیت مدارس به شهرداری تهران

نرخ سرویس مدارس در سال 1402

19 مهر 1402 11:06

واگذاری مسئولیت مدارس به شهرداری تهران

مهر 1402: احمد قیومی، فرماندار تهران، درباره سرویس مدارس به نکات زیر اشاره کرد:

  • بر اساس آیین نامه جدید، مسئولیت سرویس مدارس به صورت کامل به شهرداری تهران سپرده شد.
  • از مدیران مدارس خلع مسئولیت شده است.
  • سامانه «سپند» برای سرویس مدارس طراحی شده و برای اولین بار رونمایی و اجرایی شد تا همه اطلاعات در آنجا بارگذاری شود و رانندگان سرویس‌های مدارس ثبت نام کنند.
  • در فرمانداری تهران تلاش شده تا طبق مصوبات شورای شهر، برای تعیین قیمت سرویس مدارس پس از چندین بار رفت و آمد  عدد را معقول کنیم.
  • چند روز پس از آغاز کار مدارس مشکلاتی در سامانه سپند مشاهده شد. بنابراین از منظر دیگری ورود پیدا کردیم و همه طرف ها را خواستیم که مقرر شد تا اطلاعات راننده ها، مسیرها و قیمت ها را در سامانه بارگذاری کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
  • با توجه به اینکه اولین سال است که آیین نامه جدید اجرا می شود، قاعدتاً ممکن است مشکل وجود داشته باشد و حتما نیاز به بازبینی سامانه هست. سامانه در تهران اولین بار رونمایی شده است و پیش از این با این روند انجام نمی شد.
  • در فرایند ثبت نام سرویس مدارس در جایی اشکال وجود دارد و در جایی تخلف رخ می دهد که در هر دو صورت باید گزارش ارسال شود تا نهایتا در شورای ترافیک مطرح شود؛ اما قبل از طی شدن این روند با هدف جلوگیری از آسیب مردم به موضوع ورود پیدا کردیم و 3 جلسه پشت سرهم در یک هفته برگزار کردیم و همه دستگاه های مرتبط را خواستیم که برابر آیین نامه وظایف هر یک گوشزد و بسیاری مشکلات در این جلسات رفع شد.
  • امید است که ضعف‌های فرایند ثبت نام و سامانه اصلاح شود. هم در اجرا تأخیری وجود داشت و هم در بارگذاری اطلاعات تأخیری ناشی از مشکلات فنی وجود داشت؛ لذا باید شهرداری در این حوزه بهتر عمل می کرد.

خدمات یکپارچه برای سرویس مدارس استثنایی

مهر 1402: سامانه سرویس مدارس استثنایی هوشمند شده و والدین می توانند از روز سوم مهرماه با مراجعه به سایت، خدمات موردنظرشان را دریافت کنند.

با تدبیر شهرداری تهران و تصمیمات اتحاذ شده توسط سازمان تاکسیرانی، یکی از شرکت‌های مورد تایید سازمان که در سال گذشته خدمات آن مورد تایید آموزش و پرورش قرار گرفته، خدمات ایاب و ذهاب دانش آموز استثنایی را برعهده خواهد داشت . والدین دانش آموزان استثنائی می توانند اطلاعات خود و فرزندانشان را در سامانه  schoolbus.tehran.ir  ثبت کنند تا از طریق شرکت خودرو سرویس شهر، خدمات موردنظر به دانش آموزان استثنایی پس از تایید آموزش و پرورش تعلق گیرد.

لازم به ذکر است که پرداخت هزینه این سرویس ها کاملا  مطابق با مصوبه شورای شهر تهران در شهریورماه به عهده شهرداری تهران است و تا سقف مصوب  به پیمانکار مذکور پرداخت خواهد شد.

افزایش 45 درصدی نرخ سرویس مدارس تصویب شد

شهریور 1402: سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که نرخ سرویس دانش آموزان یک هفته پیش دریافت شد. موارد بین سازمان تاکسیرانی، کمیسیون‌های عمران، حمل و نقل و برنامه و بودجه بررسی و اصلاحات اعمال شد. وی همچنین موارد زیر را درباره سرویس مدارس متذکر شد:

  • کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ‌ها را بررسی کرد و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند.
  •  درخواست ۸۰ درصد افزایش نرخ به ۵۰ درصد رسید، با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی‌تواند بیش از نرخ تورم باشد، این میزان را به ۴۵ درصد کاهش دادیم.
  • این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و مواردی از این قبیل است.
  • این نرخ بندی‌ها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.
  • حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی 5 میلیون و ۴۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان است.
  • دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان برای سرویس باید هزینه کنند.
  •  این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش بینی شده است.
  • مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود که ما این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شده است.
  • نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخ‌های مصوب خواهد بود. شهرداری تهران این هزینه را متقبل می‌شوند و شهروندان همانند گذشته، هزینه‌ای برای سرویس دانش آموزان استثنایی پرداخت نخواهند کرد.
  • مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه، به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیب دار محاسبه شده است. همچنین دو جدول مشخص و مناطق تعیین شدند. برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه نیز دو جدول در نظر گرفته شده است.
  • بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد شهریه خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویس های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.
  • ضریب نرخ دانش آموزان نابینا و ناشنوا ۱.۱، دانش آموزان اوتیسم۱.۲، دانش آموزان کم توان ذهنی ۱.۲ و معلولان جسمی و حرکتی ۱.۴ است.
  • کلیه شرکت‌های طرف قرارداد ۲ درصد هزینه‌های نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد.
  •  شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینه های سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
  • سامانه ثبت اطلاعات دانش آموزان استثنایی باید توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی و آموزش و پرورش این اسامی را باید تأیید کند تا تخلفی در این زمینه شکل نگیرد.
  • افزایش ۴۵ درصدی حداقل افزایشی است که لحاظ می کنیم.
  • همین امروز هم برخی مدارس ۱.۵ برابر مبلغ مورد نظر شورا را لحاظ کرده‌اند؛ لذا باید افزایشی مصوب شود که برای رانندگان نیز به صرفه باشد.

چالش‌های مربوط به سرویس مدارس

تیر 1402: اخیرا در جلسه شورای شهر اهواز، لایحه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی آینده بررسی و با رأی اعضا تصویب شد.صفی‌خانی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز، در این جلسه و درخصوص دستور کار نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی 1402-1403 عنوان کرد پس از جلسه علنی شورای شهر، به دعوت کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک جلسه‌ای در این زمینه برگزار و درباره همه مباحث بحث و در نهایت عنوان شد که نرخ‌های پیشنهادشده مطلوب هستند. البته ممکن است مبالغ بیشتر رقم فعلی باشند. در سال تحصیلی جدید خط قرمز ما استفاده از سامانه سپند است. پروانه‌ای برای رانندگان سرویس‌های مدارس صادر نمی‌شود، مگر اینکه در سامانه ثبت‌نام کنند و تعهدنامه از آن‌ها گرفته شود. جدول جرایم و آیین‌نامه انضباطی برای آن‌ها تنظیم شده است و بابت هر تخلف از تضامینی که از آن‌ها گرفته می‌شود، کسر خواهد شد. لایحه بسته تشویقی برای این رانندگان درحال تدوین است و باید ردیف بودجه‌ای در این زمینه در نظر گرفته شود.

عادل شیشه‌گری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر اهواز، در ادامه جلسه گفت این نرخ‌ها بر اساس کار کارشناسی استخراج شده است. اگر راننده ملزم نشود زیر نظر شرکت فعالیت کند، با مبالغ بالاتر به راننده آزادبر تبدیل می‌شود و راننده آزادبر هیچ تعهدی در قبال مسافران ندارد و پاسخگو نخواهد بود. درحال‌حاضر نرخ‌ سرویس‌های مدارس بالاتر از قیمت مصوب است. چندسال است سامانه سپند در کشور راه‌اندازی شده اما در اهواز مورد استقبال قرار نگرفته است. زیرا راننده باید تاییدیه خودرو، معاینه فنی و دیگر کارها را که همه هزینه‌بر هستند، انجام دهد. بنابراین اگر راننده‌ای بتواند بیرون از این سامانه و به صورت آزادبر فعالیت کند، نیاز به تاییدیه و مجوزی ندارد. اگر قرار است بر حمل‌ونقل مدارس نظارت شود، باید نرخ‌ها نزدیک به واقعیت باشند؛ متاسفانه هرسال به دلیل تصویب یک نرخ و اختلاف آن با واقعیت‌ رانندگان تن به آنها نداده‌اند.

سیدمحمدعلی پورموسوی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز، نیز اظهار کرد این نگرانی وجود دارد که نرخ‌های مصوب به پایه تبدیل شوند و باز هم مبلغ بیشتری از خانواده‌ها دریافت شود و بدین‌ترتیب این بی‌قانونی ادامه یابد و مبنای جدیدی برای آن ایجاد کرده باشیم.

براساس این جلسه، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اهواز در پیشنهاد اصلاحی خود حداقل نرخ خودرو سواری را ۴۵۰هزار و حداکثر یک‌میلیون و ۵۰ هزار تومان، حداقل نرخ ون را ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر را ۶۸۵ هزار تومان و حداقل نرخ مینی‌بوس را ۳۵۰هزار تومان و حداکثر ۵۵۰هزار تومان عنوان کرد. اما در نهایت لایحه شهرداری که به تصویب کارگروه ماده ۱۸ رسیده بود، مصوب شد که بر اساس آن نرخ سرویس‌های مدارس کمی از این ارقام بالاتر است.

سال گذشته معاون سازمان تاکسیرانی تهران گفته بود کرایه سرویس مدرسه سه تا هشت‌میلیون تومان است. با این حال این رقم اصلا رعایت نمی‌شد. با وجود آن که در سال گذشته، سامانه هوشمند سرویس مدارس در تهران به خانواده‌ها نرخ قطعی را اعلام نمی‌کرد و اعلام نرخ قطعی با پیمانکاران سرویس در هر مدرسه بود اما با این حال به‌نظر می‌رسید قیمت‌های اعلام شده در سایت در عمل با قیمت‌هایی که خانواده‌ها درنهایت ناچار به پرداخت آن می‌شدند، اختلاف فاحشی داشتند.

در سال تحصیلی گذشته معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفته بود وقتی نرخ را برای به‌صرفه کردن سفر برای راننده بالا می‌بریم، خانواده‌ها ناراضی می‌شوند و وقتی کرایه را برای رضایت خانواده‌ها کاهش می‌دهیم، راننده‌ جذب نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه مرتبه فراخوان صادر کردیم که در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر راننده اعلام آمادگی کردند. این در حالی است که این رقم برای سال ۹۸، حدود ۱۸هزار نفر بود. برای سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد به ۲۰هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط ۲۰۰۰ نفر به فراخوان پاسخ دادند و ما با چالش مواجه هستیم. این خلأ و فاصله ناشی‌از کسب و کارهای موازی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تاریخ 4 تیرماه، اعلام کرد با توجه به عدم ارسال تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، این موضوع موجب گلایه خانواده‌ها شده است. امیدواریم شهرداری هرچه سریع‌تر این لایحه را به شورا ارسال کند. براساس اعلام شهرداری قرار بود تا آخر خردادماه امسال لایحه تعیین نرخ سرویس مدارس به شورا ارسال شود اما متاسفانه هنوز این لایحه ارسال نشده است و بسیاری از والدین با حضور در مدارس اعلام کرده‌اند مدیران مدارس از آن ها مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت درخواست کرده‌اند که همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است. امیدواریم هرچه سریع‌تر این لایحه به شورا ارسال شود تا در صحن درخصوص تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جاری تصمیم‌گیری شود.

شهرداری باید نرخ‌گذاری سرویس مدارس را ارائه دهد

تیر 1402: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد کارگروهی تحت عنوان ماده ۱۸ برای بررسی و ارزیابی های لازم در خصوص سرویس‌های مدارس اقدام کند و نرخ کرایه ها را برای تصویب به شورا ارائه دهد.

وی افزود پیش بینی شد که شهرداری تهران تا پایان خردادماه نسبت به ارائه لایحه برای نرخ گذاری سرویس ها اقدام کند؛ اما این موضوع انجام نشده و والدین می گویند که مدارس مبالغی را تحت عنوان هزینه سرویس دریافت می کنند. شهرداری هرچه سریعتر این لایحه را با نظر کارگروه ماده ۱۸ به شورا ارائه دهد تا موارد سال گذشته تکرار نشود و از تذکرات والدین خودداری شود.

نرخ سرویس مدارس تهران در 1401

مهر 1401: با اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، جدول قیمت سرویس مدارس، ویژه سال تحصیلی 1401 تا 1402 برای شهر تهران اعلام شده است.

نرخ سرویس مدارس تهران در سال 1401
نرخ سرویس مدارس تهران (روی تصویر کلیک کنید)

براساس جدول فوق، میزان نرخ سرویس مدرسه در سال 1401، به مقدار کیلومتر جابجا شده و همچنین به منطقه محل سکونت دانش آموزان نیز وابسته است.

گرانی نرخ سرویس مدرسه و واکنش تاکسیرانی

مهر 1401: به دنبال گلایه والدین درباره گرانی نرخ سرویس مدرسه در تهران، علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ماده 18، نرخ نهایی سرویس مدارس اعلام شده و اخذ مبلغ بیش‌تر از نرخ مصوب شورای شهر تهران، تخلف است. 

نرخ کرایه سرویس مدارس تهران در سال تحصیلی 1401 معادل تقریبی 3 تا 8 میلیون تومان استوی افزود سرویس مدارس تابع آیین‌نامه سرویس مدارس و دستورالعمل اجرایی سرویس مدرسه مصوب هیئت وزیران است که تکالیف مشخصی را برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته است؛ بر این اساس، سازمان تاکسیرانی شهر تهران به عنوان مرجع صدور پروانه برای پیمانکار سرویس مدرسه و صدور مجوز برای ناوگان سرویس است. 

بر اساس گفته‌های وی، آموزش و پرورش متولی نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین است‌. تا سال تحصیلی 1398 سرویس فعال مدرسه وجود داشت؛ اما با بروز پدیده کرونا و تعطیلی مدارس، عملا سرویس مدرسه معلق شد و این روند تا شروع سال تحصیلی جدید و آغاز فعالیت حضوری مدارس ادامه داشت که طبیعتا بعد از دو سال وقفه برای شروع مجدد سرویس مدرسه، مشکلات و کمبودهایی پدیدار شدند.

سرویس مدرسه کسب و کاری آزاد است و این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می شود و به همین دلیل آن‌ها در هنگام قبول یا رد خدمات‌دهی در سرویس مدارس، نسبت به بررسی صرفه و صلاح اقدام می کنند. قیمت و نرخ کرایه سرویس مدرسه، تعیین‌کننده وضعیت خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان است؛ به عبارتی اگر قیمت نرخ کرایه سرویس مدرسه پایین باشد، این عمل با استقبال والدین روبرو می‌شود، اما راننده‌ها ناراضی شده و به کسب و کارهای موازی روی می‌آورند یا بالعکس با افزایش نرخ کرایه، رانندگان برای ارائه خدمات دیر جذب شده اما والدین ناراضی خواهند بود. 

تاکسی های اینترنتی و مشکلات سرویس مدارس

آقای محتشمی‌پور گفت پس از فراگیری مسافربرهای اینترنتی، بسیاری از کسب و کارها، از جمله رانندگی سرویس مدرسه، دستخوش تغییر شد؛ به طوری که اگر الگوریتم قیمت‌گذاری این مسافربرهای اینترنتی را مشاهد کنیم، متوجه می‌شویم که تعیین قیمت ارتباط مستقیمی با پیک ترافیک دارد و در این راستا در مسیرهای عادی در زمان اوج ترافیک، قیمت‌های چند ده هزار تومانی دریافت می شود و در زمان ترافیک معمولی نیز قیمت‌های سفر به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین ترافیک و میزان سفر تاثیر مستقیمی بر نرخ کرایه دارند و این در حالی است که در جلسات و بررسی‌های مختلف پیش‌بینی شده که مسافربرهای اینترنتی با نرخ کرایه‌ای که دریافت می‌کنند، گلوگاه در امر سرویس مدرسه باشند؛ چرا که با افزایش کرایه‌ها، رانندگان را به سمت خود جلب می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که تمام کسب و کارهای فعال در حمل و نقل دچار عارضه شوند. 

بر اساس گفته‌های وی، مقرر شده که  نرخ کرایه سرویس مدرسه 3 تا 8 میلیون تومان باشد. در بیش‌ترین حالت برای هر دانش‌آموز برای 9 ماه استفاده از سرویس مدرسه، 8 میلیون تومان باید پرداخت شود. با محاسبه این نرخ برای 4 دانش‌آموزی که سوار سرویس مدرسه می‌شوند، درآمد روزانه سرویس مدرسه 140 هزار تومان (رفت و برگشت) است. هر سفر در طول 9 ماه، 70 هزار تومان است که معادل یک تک سفر معمولی در یک مسیر نزدیک در مسافربرهای اینترنتی است. 

اختلاف نرخ سرویس مدارس در تهران

وی تاکید کرد مبنای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، سال 1400 است و بر اساس مصوبه شورا، اجازه داده شده بود که تا سقف 35 درصد به میانگین 25 درصد نرخ افزایش یابد که این اختلاف 3 تا 8 میلیونی نرخ کرایه سرویس مدرسه نیز به این دلیل است. در برخی مناطق مانند منطقه 19، از لحاظ جغرافیایی تراکم جمعیت بالا نیست و ترافیک کمی در معابر وجود دارد. همچنین تمرکز مدارس و منازل را شاهد هستیم؛ بنابراین برای سرویس‌های مدرسه این منطقه افزایش نرخ کم‌تری در نظر گرفته شده و به طور متوسط نرخ کرایه همه سرویس‌های مدارس بین 17 تا 30 درصد افزایش داشته است. دریافت مبالغ بیش‌تر، خلاف قانون است.

بر اساس قانون، ناظر قراردادهای سرویس مدارس، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است که باید بر این مبالغ میلیونی نظارت کند؛ اما اگر تخلفی در مورد نحوه خدمات‌دهی بود، همچون عدم نصب برچسب سرویس مدرسه و...، رسیدگی آن برعهده شهرداری تهران و مشخصا سازمان تاکسیرانی است. 

کاهش تعداد رانندگان در سال 1401

وی افزود برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی 1401 سه مرتبه فراخوان راننده صادر شده که در مجموع حدود 2000 نفر راننده اعلام آمادگی کردند. در حالی این رقم برای سال 1398 ، حدود 18 هزار نفر بود. برای سال تحصیلی 1401 آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که به 20 هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد. بنابراین با بحران مواجه هستیم و این خلا و فاصله ناشی از کسب و کارهای موازی است.

تسهیلات ویژه رانندگان سرویس

شهرداری تهران مشوق‌هایی را برای رانندگان سرویس مدرسه در نظر گرفته است. بر اساس رایزنی‌های انجام شده، هر خودرو سرویس مدرسه از تخفیف 70 درصدی طرح ترافیک برخوردار بوده و سهمیه سوخت سرویس مدارس، معادل سهمیه سوخت ناوگان عمومی پرداخت می‌شود. همچنین سازمان تاکسیرانی مزایای تاکسیرانان همچون بیمه تکمیلی و... را برای رانندگان سرویس مدرسه فعال خواهد کرد.

سازمان تاکسیرانی همچنین در سال 1401 به سراغ اولیاء رفته و به آن‌ها پیشنهاد شده که به عنوان سرویس مدرسه فعال باشند و زمانی که فرزند خود را به مدرسه می‌رسانند، سه دانش آموز دیگر را نیز جابجا کنند که اگر والدین پای کار بیایند، ضریب ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. دعوت از والدین دانش‌آموزان برای فعالیت در سامانه سرویس مدرسه بسیار اتفاق خوبی است؛ زیرا بسیاری از خانواده‌ها در ایام کرونا تمایل دارند که فرزندانشان را خودشان به مدرسه ببرند و حالا در این مسیر می‌توانند سه دانش‌آموز دیگر را نیز جابجا کنند. اگر این استقبال ایجاد شود، در آینده‌ای نزدیک یک سامانه ایمن خواهیم داشت. 


اخبار تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران