• هيونداي آيونيک 5 شاسي بلند برتر موتور ترند 2023

به انتخاب مجله موتور ترند

هیوندای آیونیک 5، شاسی بلند برتر 2023

5 آبان 1401 12:19

افراد مختلف، تعریف‌های متفاوتی از خودرو شاسی‌بلند دارند. یک شاسی‌بلند باید قابل اطمینان و جادار باشد و توانایی عبور از مسیرهای مختلف را داشته باشد. شاسی‌بلند باید علاوه بر امن بودن، زیبا نیز باشد.

موتورترند معتقد است که هیوندای آیونیک 5 تمام انتظارات رانندگان آمریکایی را برآورده خواهد کرد و انتخاب شاسی بلند برتر 2023 است. شاسی‌بلند برتری که برای سال 2023 از سوی motortrend.com انتخاب شده، هیوندای آیونیک 5 است. آیونیک 5 طراحی زیبا و شیکی دارد و رانندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این شاسی‌بلند جادار، راحت، کارآمد و ارزشمند است.

هیوندای آیونیک 5 اولین خودرو تمام الکتریکی است که جایزه بهترین شاسی‌بلند سال موتورترند را از آن خود کرد. این یک شاسی‌بلند مدرن است. آیونیک 5 معماری 800 ولتی را ارائه می‌دهد و جزء سریع‌ترین خودروهای الکتریکی (با احتساب زمان شارژ در سفرهای جاده‌ای) قرار می‌گیرد. قیمت آن از 40 هزار دلار آغاز می‌شود و بنابراین ارزان‌ترین خودرو با چنین امکانات و تکنولوژی‌هایی محسوب می‌شود. در واقع هیچ خودرویی به اندازه آیونیک 5 با معیارهای کلیدی شش‌‌گانه موتورترند سازگار نبوده است.

طراحی هیوندای آیونیک 5

ظاهر و استایل هیوندای آیونیک 5 بیش از همه چیز سوال برانگیز است که آیا یک شاسی‌بلند است یا خیر. ستون D وجود ندارد و فاصله آن از سطح زمین برابر با 6.1 اینچ (اندکی بیش‌تر از سدان سوبارو لگاسی) است. در واقع ظاهر آیونیک 5 بیش‌تر یک هاچ‌بک سایز متوسط است تا شاسی‌بلند کامپکت. اما به هر حال این خودرو بسیار هیجان‌انگیز و مورد توجه بوده است.

هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند برتر موتور ترند 2023

هیوندای آیونیک 5 به عنوان ادای احترامی‌ به کانسپت هیوندای پونی و توسط Giugiaro طراحی شده است. طراحی آن آینده‌نگر بوده و لبه‌های تیز، گرافیک نورپردازی متفاوت و ... دارد.

کابین هیوندای آیونیک 5

طراحی داخلی خودرو به اندازه ظاهر خارجی آن موفقیت‌آمیز بوده است. کابین این خودروی الکتریکی ساده و خلوت است. دو نمایشگر 12.3 اینچی، فرمان دو شاخه و ترکیبی از دکمه‌های فیزیکی دارد.

سردبیر موتورترند می‌گوید که هیوندای واقعا به جزئیات اهیمت داده و استفاده کاربران را راحت کرده است. این یک خودروی الکتریکی کاملا جدید و در عین حال ساده و آشنا برای استفاده است. دکمه‌های فیزیکی کار را ساده کرده‌اند.

هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند برتر موتور ترند 2023

این خودرو الکتریکی، برخلاف استایل ظاهریش که مانند هاچ‌بک است، انتظارات راننده را به عنوان یک شاسی‌بلند برآورده می‌کند. اولین ویژگی آن کابین بسیار جادار است و فاصله محوری آن بیش‌تر از هیوندای پالیسید است. کفی آن کاملاً صاف است و کابین راحتی دارد. هر ردیف برای بزرگسالان و کودکان کاملاً مناسب است و دید اطراف آن نیز برای راننده بسیار مناسب است.

فضای ذخیره‌سازی داخل کابین، مانند کنسول، بسیار جادار و مناسب است. مدیر راهنمای خرید، Zach Gale ، می‌گوید که فضای باز و بزرگ کنسول مرکزی به این معناست که می‌توان به راحتی یک کیف بزرگ را در آن جای داد.

مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5

برای ساخت آیونیک 5، پلتفرم پیشرفته E-GMP استفاده شده است. این پلتفرم کاربردی در خودروهایی مانند کیا EV6 و جنسیس GV60 نیز یافت می‌شود. این پلتفرم به مشتریان این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های بیش‌تری برای انتخاب داشته باشند.

دو ترکیب و گزینه موتور و باتری برای آیونیک 5 وجود دارد؛ آیونیک 5 تریم SE، باتری 58 کیلووات‌ساعتی دارد که یک موتور الکتریکی تکی را شارژ می‌کند. خروجی آن به 168 اسب‌بخار قدرت و 258 پوند فوت گشتاور می‌رسد. برد آن نیز 220 مایل است. یک تریم بالاتر، باتری 77.4 کیلووات‌ساعتی دارد و خروجی آن به 320 اسب‌بخار قدرت و 446 پوند فوت گشتاور می‌رسد. آیونیک 5 تریم S چهار چرخ محرک برد 256 مایلی (266 مایل برای مدل 2023) دارد. نوع تک موتوره آن می‌تواند 303 مایل طی کند.

هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند برتر موتور ترند 2023

آیونیک 5 از شارژرهای سریع DC سطح 3 پشتیبانی می‌کند. شارژ 239 کیلوواتی در مدل‌هایی با باتری بزرگ‌تر در دسترس است و در کم‌تر از 18 دقیقه از 10 به 80 درصد می‌رسد. هیوندای در تلاش است تا سرعت شارژ را بیش از پیش بهبود دهد و زمان آن‌ را به سوختگیری خودروهای بنزینی برساند.

آیونیک 5 یکی از معدود خودروهایی است که با پورت 120 ولتی، می‌تواند سایر دستگاه‌ها را شارژ کند.

آیونیک 5 مدل 2023 می‌تواند تا 2300 پوند را بکشد.

تجربه رانندگی با هیوندای آیونیک 5

ویژگی دیگر آیونیک 5، رانندگی بسیار عالی آن است. مدل 2022 آیونیک 5 مورد آزمایش قرار‌گرفته که البته مدل 2023 آن نیز مشابه آن است. عملکرد روان آن همچون خودروهای V8 است. ترمزها قوی هستند و پنج تنظیم مختلف دارند. عملکرد فرمان بسیار دلپذیر و قابل اطمینان است. جانسون می‌گوید که عملکرد فنر و تعلیق آن بسیار فوق‌العاده است.

آیونیک 5 حتی در سطوح ناهموار و جاده‌های سخت شما را ناامید نمی‌گذارد. البته با وجود فاصله کم از سطح زمین، در مسیرهای سنگی باید احتیاط کرد. Justin Westbrook، سردبیر ارشد، در این باره گفت که برخی ممکن است تصور و استدلال کنند که آیونیک 5 شاسی‌بلند نیست؛ اما رانندگی در مسیرهای ناهموار نظر آن‌ها را تغییر خواهد داد. این یک خودرو بین رالی و کراس‌اور است.

هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند برتر موتور ترند 2023

از نقاط ضعف هیوندای آیونیک 5 می‌توان به فاصله اندک از سطح زمین و ارائه نشدن برنامه‌ریز سفر، اشاره کرد. این خودرو می‌داند که ایستگاه‌های شارژ کجا هستند؛ امل همانند فورد موستانگ Mach-E، تسلا مدل Y و کادیلاک لیریک، راننده را به سمت آن هدایت نمی‌کند. برخی مالکان هیوندای آیونیک 5 نیز می‌گویند که طراحی و لبه فرمان، دید به صفحه کیلومتر را دشوار می‌کند.

آیونیک 5 رتبه مناسبی در بخش ایمنی سال 2022 دارد. البته هنوز اداره ملی ترافیک بزرگراهی آن را تست تصادف نکرده است. یکی از دلایلی که رتبه مناسبی کسب کرده، تصمیم هیوندای برای ارائه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته است. رادار کروز کنترل و حفظ خطوط بخشی از آن است. دستیار تغییر لاین در بزرگراه بسیار جالب توجه و چشمگیر است. اولین باری که کارشناسان موتورترند آن را تست کرده‌اند، در نیمه راه عبارت Conditions not met پدیدار شده و خودرو به خط قبلی بازگشته است.

قیمت هیوندای آیونیک 5

قیمت پایه هیوندای آیونیک 5 مدل 2023 برابر 42,745 دلار است. مدل‌هایی با باتری بزرگ‌تر، 46,795 دلار قیمت دارند. این خودرو ارزان‌ترین خودرو برقی 800 ولتی در بازار است.

هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند برتر موتور ترند 2023

هیوندای آیونیک 5 با گارانتی 5 ساله (60 هزار مایل) برای مدل پایه و گارانتی 10 ساله (100 هزار مایل) برای نسخه‌های برتر با باتری بزرگ‌تر، ارائه می‌شود. علاوه برآن، 5 سال کمک جاده‌ای، سه سال (36 هزار مایل) تعمیر و سرویس رایگان و دو سال شارژ نامحدود 30 دقیقه‌ای در ایستگاه‌های آمریکا دارد. بنابراین این خودرویی ارزشمند محسوب می‌شود.

صرف‌نظر از این که هیوندای آیونیک 5 هاچ‌بک، کراس‌اور و یا شاسی‌بلند است، بسیار عالی عمل کرده و جلوتر از سایر خودروهای مجموعه بوده است. موتورترند معتقد است که این خودرو تمام انتظارات رانندگان آمریکایی را برآورده خواهد کرد و انتخاب سال است.

دیدگاه کاربران