• مردودي در معاينه فني

مردودی 29 درصد خودروهای تهران در مراجعه اول

مردودی در معاینه فنی و هزینه معاینه فنی مجدد 1402

10 آبان 1402 10:01

مردودی 29 درصد خودروهای تهران در مراجعه اول

آبان 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اعلام کرد از 992 هزار دستگاه خودرو که از ابتدای سال تا مهرماه به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند، تعداد 767 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و نقص مربوط به آلایندگی 93 هزار و همراستایی 55  هزار و کمک فنر 27 هزار و تست ترمز 72 هزار و وضعیت ظاهری 111 هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

وی افزود در مجموع 29 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و حتی تعدادی از این خودروهای مردودی دارای چند نقص بودند. از ابتدی امسال تا پایان مهر، حدود 730 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود 120 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 16 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

حذف پلاک اعزام به تعمیرگاه و ابطال آنی معاینه فنی

مهر 1402: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ،خبر داد که پلاک‌های «اعزام به تعمیرگاه» دیگر در تهران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. طرحی جدید را از حدود دو هفته پیش اجرا کردیم. در واقع از از ظرفیتی که برای پلیس راهور ایجاد شده بود استفاده کردیم و اطلاعات سامانه سیمفا را بر روی دست‌افزارهای ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی فعال کردیم. در واقع دسترسی به این سامانه برای ماموران پلیس راهور فراهم شد.

وی توضیح داد این طرح برای اولین بار در کشور، در تهران اجرا می‌شود. به افسران دسترسی به سامانه سیمفا ایجاد شده و از طریق دست افزارهای سپهر پلیس راهور، وارد این سامانه می‌شوند. حالا در طرح جدید، اگر مامور پلیس راهور خودرویی را مشاهده کند که فاقد شرایط معاینه فنی و دارای معاینه فنی است، به جای آنکه پلاک اعزام به تعمیرگاه را برروی خودرو نصب کنند، با استفاده از این سامانه معاینه فنی خودروی مذکور را باطل می‌کنند.‌ با ابطال معاینه فنی، راننده خودرو باید برود و خودروی خود را رفع نقص کند و در غیر این‌صورت باید ماشین را در خانه گذاشته و ترددی با آن نداشته باشد، چرا که در غیر این‌صورت هر روز به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شود و رقم آن رقم بالایی خواهد بود. این اتفاق خوبی است که در پلیس راهور پایتخت آغاز شده و موافقت پلیس راهور فراجا را نیز همراه دارد. امیدواریم که این طرح به زودی در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود.

وی همچنین اشاره کرد آلاینده و دودزا بودن خودرو، شکستگی در شیشه جلوی خودرو، عاج‌دار نبودن لاستیک و... از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ابطال معاینه فنی خودرو در محل شود.

نقص ترمز، عامل 10 درصد مردودی‌ها

مهر 1402: شادی مالکی، مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد در سال گذشته 300 هزار خودروی پذیرش شده در مراکز، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند. البته در سال جاری از حدود 900 هزار دستگاه خودرو پذیرش شده 70 درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریبا 10 درصد از مردودی ها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریبا 350 هزار خودرو و این به معنای کاهش تصادفات است.

وی افزود نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیرقابل انکار است؛ اما مواردی مثل آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترددهای غیرضروری، کیفیت سوخت و … نیز در کاهش آلاینده ها و سلامت شهروندان تاثیرگذار هستند.

طبق گفته‌های خانم مالکی، تقریبا نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی کنند. یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است، برخی خودروها که مشمول معاینه فنی نیستند اما در مراجعه به مراکز متوجه می شویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد. مسئله دیگر، حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مساله توجه ویژه ای بشود. یکی دیگر از موضوعات وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شده ایم اما این مساله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما کمتر از 500 دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند.

60 درصد وانت‌بارها مردود شدند

تیر 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در خصوص وضعیت مراجعات خودروهای سنگین و موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی خودروهای تهران گفت در سال گذشته 7982 دستگاه خودروی سنگین به مراکز مراجعه کرده که 33 درصد آن از آزمون ترمز مردود شدند. در خصوص موتورسیکلت ها نیز میزان مراجعات تنها 373 دستگاه بوده که از این تعداد 60 درصد آن از آلایندگی و 20 درصد از آزمون ترمز مردود شده اند. همچنین برخی از موتورسیکلت ها نیز همزمان دارای چند نقص فنی بوده اند.

وی افزود از 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت مشمول معاینه فنی، کمتر از 500 دستگاه به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده اند. مابقی موتورسیکلت‌ها بدون اخذ معاینه فنی و هیچگونه محدودیت و کنترلی در سطح شهر تردد می‌کنند و به نظر می‌رسد جهت الزام مراجعه این وسایل نقلیه به مراکز معاینه فنی و درگاه‌های کنترلی آن توسط دستگاه های ذیربط، بایستی چاره اندیشی انجام شود. از 320 هزار دستگاه خودرو وانت بار پلاک تهران در سال گذشته 25 هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و کمتر از 40 درصد از  این وانت بارها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی شده اند.

خانم مالکی گفت بیشترین علل مردودی در وانت بار ها مربوط به آزمون آلایندگی بوده و تقریبا 36 درصد از این خودروها در آزمون آلایندگی مردود شدند. همچنین 34 درصد دارای نقص در سیستم ترمز بوده که این مسئله حاکی از شرایط ناایمن این خودروها است. بررسی نتایج آزمون خودروهای وانت بار در سال 1401 نشان می دهد این خودروها از نظر فنی و ایمنی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و بالغ بر 60 درصد در آزمون های معاینه فنی مردود و نیازمند به رفع نقص بوده اند.

رشد 11 درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی

خرداد 1402: عبداله متولی، مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، خبر داد ۱۲میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۷۷ خودرو به مراکز معاینه فنی در طول یک سال گذشته مراجعه کردند که نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۰) ۱۱درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش اقبال شهروندان به معاینه فنی در سالی که گذشت، توضیح داد 21 درصد از خودروهای پذیرش شده در مراکز معاینه فنی طی سال گذشته به دلایل مختلف نتوانستند گواهی معاینه فنی دریافت کنند. ازبین خودروهایی که نتوانستند گواهی معاینه فنی دریافت کنند، 52 درصد از مردودی‌ها مربوط به آزمون آلایندگی و 48 درصد نیز مربوط به تست‌های ایمنی خودرو بود.

وی افزود بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان صورت گرفته و کمترین مراجعه نیز متعلق به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و ایلام بوده است.

براساس گفته‌های مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور، تا پایان سال 1401 در مجموع 679 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سراسر کشور فعال بود که این تعداد در مقایسه با سال 1400 از نظر تعداد نشان‌دهنده رشد 16 مرکز و در مجموع 26 خط معاینه فنی است. افزایش تعداد مراکز معاینه فنی معتبر در کشور به صورت مستقیم در افزایش تعداد مراجعات خودروها به این مراکز و در نتیجه افزایش آمار تردد خودروهای ایمن و کم‌آلاینده در کشور اثرگذار بوده است. آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی در صورت اجرای کامل قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه در خصوص نحوه انجام معاینه فنی و صدور گواهی، می‌تواند افزایش بسیار بیشتری داشته باشد.

وی افزود جدیت در اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی قطعا به کاهش آلودگی هوا، ارتقای ایمنی خودروها و ایمنی ترددها و کاهش آمار تصادفات خواهد انجامید؛ اما بهره‌مندی از این مزایا نیازمند اهتمام ویژه از سوی پلیس راهور در حوزه کنترل معاینه فنی خودروها است.

آمار مردودی معاینه فنی تا 17 اردیبهشت 1402

اردیبهشت 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، می‌گوید از ابتدای سال جاری تا 17 اردیبهشت ماه، حدود 285 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که در مقایسه با سال گذشته، افزایش 5 درصد داشته است.

از این آمار اعلامی، 227 هزار خودرو، مراجعه اول بودند. همچنین نقص مربوط به آلایندگی 25 هزار، نقص در هم‌راستایی 13 هزار، نقص کمک فنر 7 هزار، نقص تست ترمز 18 هزار و نقص در وضعیت ظاهری نیز 29 هزار دستگاه بوده و به وضوح مشخص است که نواقص مربوط به مسائل ایمنی و فنی بیشترین علت مردودی را در مراجعه ها داشتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 217 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده گفت: از این میان، 42 هزار درخواست گواهی معاینه فنی، مربوط به معاینه فنی برتر بوده است.

وی با بیان اینکه 11 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز از تست آلایندگی مردود شدند، گفت: به عبارتی دیگر از سه و نیم میلیون خودروی مشمول معاینه فنی، مراکز ما توانستند 385 هزار دستگاه که دارای وضعیت آلایندگی نامطلوب بودند را شناسایی کنند. در مورد تست ترمز نیز درصد مردودی‌ها معادل 8 درصد است.

مردودی 20 درصدی خودروها در مراجعات نوروزی

فروردین 1402: آقای عبدالله متولی، مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، خبر داده که از تاریخ 25 اسفندماه 1401 لغایت 5 فروردین‌ماه 1402، بیش از 415 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود 77 هزار خودرو، موفق به دریافت معاینه فنی نشدند. به عبارت بهتر، حدود 20 درصد از خودروهای مراجعه کننده، در آزمون‌های فنی مردود شده‌اند. «نقص در سیستم ایمنی» و «آلایندگی گازهای خروجی»، دو دلیل عمده در مردودی این خودروها بوده است.

اما از میان 77 هزار خودروی مردود شده در معاینه فنی، حدود 66 هزار خودرو اقدام به رفع ایراد و نقص فنی کرده‌اند و در مراجعه مجدد به مراکز فنی، گواهی معاینه فنی را دریافت نمودند.

هزینه معاینه فنی مجدد در سال 1402

اسفند 1401: مطابق مصوبه جدید هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401، نرخ جدید معاینه فنی برای سال 1402 ابلاغ شده است. برهمین اساس، هزینه معاینه فنی مجدد (حداکثر تا 15 روز پس از مراجعه اول)، مطابق جدول زیر است:

نرخ معاینه فنی مجدد سال 1402
نوع وسیله نقلیه تا دو آزمون سه آزمون و بیشتر
خودرو سبک 19 هزارو 500 تومان 30 هزارتومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین 22 هزارتومان 33 هزارتومان
موتورسیکلت 3 هزارو 900 تومان 6 هزار تومان

*نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

دلیل مردودی خودروهای سنگین در معاینه فنی

آذر 1401: پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، به معاینه مستمر وضعیت فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در این استان اشاره کرد و گفت که 5 هزار و 837 خودرو رد شدند که 39 درصد آن‌ها سن بالای 20 سال داشته‌اند. 

مردودی خودروهای سنگین در معاینه فنی
مردودی خودروهای سنگین در معاینه فنی

بر اساس گفته‌های وی، در سال جاری بیش از 51 هزار و 500 مورد معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در استان آذربایجان غربی انجام شده که حدود 45 هزار مورد از آن‌ها، که نزدیک به 89 درصد کل خودروها را شامل می‌شد، در بررسی‌ها قبول شده‌اند. انواع آزمایش‌ها نظیر آزمایش میزان آلایندگی، میزان صدا، تست سرعت، تست ترمز، نور چراغ، باک غیر استاندارد، آج لاستیک و ... انجام می‌شود‌. دلایل عمده ردی معاینه فنی این قبیل خودروها، تست ترمز، آزمون ظاهری و آلودگی بوده است. 

آقای آرامون گفت که هفت مرکز معاینه فنی در سطح استان برای معاینه خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین فعال است که 2 مرکز در شهرستان ارومیه و پنج مرکز دیگر در شهرهای سلماس، مهاباد، خوی، میاندوآب و بوکان قرار دارد. بیش‌ترین پذیرش وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین برای معاینه فنی، به ترتیب در شهرستان‌های خوی، ارومیه و مهاباد انجام شده است.  

دور زدن معاینه فنی با کاتالیست‌ اجاره‌ ای

بهمن 1400: عبدالله متولی، مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، با اشاره به تاثیر کاتالیست‌ در عملکرد خودروها افزود که 90 درصد گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند و کارایی کاتالیست‌های داخلی، تا مسافت 80 هزار کیلومتر موثر است. اما پس از گذشتن این مسافت، آلایندگی خودرو تا 5 درصد افزایش می‌یابد. 52 درصد از مردودی‌ها در معاینه فنی، مربوط به آلایندگی خودروهاست که 90 درصد آن‌ها پس از مردودی، نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کرده‌اند.

مردودی در معاینه فنی با کاتالیست معیوب
مردودی در معاینه فنی با کاتالیست معیوب

وی امیدوار است که با افزایش تولید کاتالیست با کیفیت در داخل کشور، قیمت آن کاهش یابد و ارگان‌ها بر تعمیرگاه‌های متخلفی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب و اجاره کاتالیست می‌کنند، نظارت کنند.

او افزود که با استفاده از اکیپ‌های فنی سیار و دستگاه آنالیز، گاز خروجی خودروها حین تردد، سنجیده می‌شوند؛ بنابراین، با خودروهایی که اقدام به نصب  کاتالیست یا  قطعات اجاره‌ای کرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود و پرونده آن‌ها به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد‌. لازم به ذکر است که استفاده غیرمجاز از کاتالیست اجاره‌ای از سوی مراکز معاینه فنی قابل شناسایی نیست.

سواستفاده از مردودی خودروها در معاینه فنی

آبان 1400: پس از مردودی در معاینه فنی خودرو، هیچ الزامی برای مراجعه به تعمیرگاه‌های اطراف مراکز فنی نیست. این حرف را آقای مقدم (مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران) بیان کرده و گفته که تعمیرگاه‌های اطراف مراکز معاینه فنی هیچگونه ارتباطی با مراکز فنی ندارند و نرخ تعمیرات و نوع تعمیرات آنها نیز تحت نظارت ستاد معاینه فنی نیست.

آقای مقدم همچنین اشاره کرده که متاسفانه برخی رانندگان به دلیل عدم اطلاع از این موضوع، بعضا فریب می‌خورند و حرف‌های دروغین این تعمیرکاران قلابی را باور می‌کنند و هزینه‌های زیادی را برای تعمیر خودرو پرداخت می‌کنند اما بازهم در تست‌های فنی، مردود می‌شوند چراکه معیار صدور معاینه فنی، پاس‌شدن در آزمون‌هاست و ارتباطی به اقدامات تعمیرگاه‌ها ندارد. آقای مقدم تاکید کرده است که رانندگان برای رفع عیب و نقص خودرو حتما به تعمیرگاه‌های مورداعتمادشان مراجعه کنند.


موارد تست شده در معاینه فنی

در مراکز معاینه فنی، بازرسی وسایل نقلیه به دو صورت «فنی» و «چشمی» انجام می‌شود. در بازرسی فنی، وسیله نقلیه شما، باید تمامی تست‌های زیر را پاس کند و در غیر اینصورت، در معاینه فنی مردود می‌شود:

  1. آلایندگی خروجی اگزوز
  2. کاتالیست اگزوز
  3. عملکرد نور چراغ‌های جلو
  4. هم‌راستایی چرخ‌ها
  5. کمک فنرها
  6. عملکرد ترمز
  7. بررسی جلوبندی
  8. تنظیم موتور
  9. مصرف سوخت

آزمون چشمی در معاینه فنی چیست؟

علاوه‌بر آزمون فنی، تکنسین‌های حاضر در مراکز معاینه فنی، برخی ویژگی‌های مهم در ظاهر خودروها را نیز چک می‌کنند که به این عمل، اصطلاحا «کنترل عیوب ظاهری» یا «بازرسی چشمی» می‌گویند و شامل موارد زیر است:

1- برف پاک کن
2- شیشه شور
3- شیشه ها
4- کمربند ایمنی
5- بوق
6- دفرمگی بدنه
7- پوسیدگی بدنه
8- متعلقات اضافی بدنه
9- وضعیت لاستیک‌ها
10- وضعیت بلوری چراغ‌های جلو
11- چراغ‌های نور بالا و نور پایین
12- چراغ‌ راهنما
13- چراغ‌ عقب (ترمز/دنده عقب/خطر/چراغ پلاک)
14- طلق چراغ‌های عقب
15- صدای اگزوز
16- دود خروجی اگزوز

آزمون صوتی در معاینه فنی چیست؟

دستور العمل اجرای «تست صوتی وسایل نقلیه» با هدف کاهش آلودگی صوتی تهران و افزایش سطح استانداردهای معاینه فنی، با همکاری دانشگاه تهران و شهرداری تهران تدوین شده و حتی به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده و از آبان ماه 1399، انجام آزمون شدت صدای وسایل نقلیه، در تمامی مراکز معاینه فنی تهران امکان‌پذیر شده است.

آن طور که آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، خبر داده، تست شدت صدا برای همه خودروها الزامی نیست و فقط برای آن‌دسته از وسایل نقلیه‌ای انجام می‌شود که صدای نامتعارفی از سیستم موتور، بوق یا سیستم اگزوز آنها شنیده شود که در این صورت، این نوع وسایل نقلیه باید آزمون صوتی را هم پاس کنند.

به همین دلیل، خودروهایی که موتور آنها دستکاری شده یا خودروهایی که سیستم اگزوز آنها تقویت یا شکسته شده است، در آزمون معاینه فنی، حتما دچار مشکل می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران، حتما از استاندارد بودن سیستم اگزوز خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

بعد از رد شدن در معاینه فنی چه کنیم؟

طبق آخرین آمار آنلاین مراجعات معاینه فنی ، بیشترین علل مردودی در معاینه فنی خودرو، عبارتند از:

  • نقص در آزمون آلایندگی
  • نقص در ظاهر خودرو
  • نقص در آزمون ترمز
  • نقص در آزمون همراستایی چرخ
  • نقص در آزمون کمک فنر

در صورت مردودی در معاینه فنی خودرو، حداکثر تا 15 روز برای رفع ایراد موردنظر فرصت دارید. بعد از برطرف شدن ایراد، باید به همان مرکزی که رفته بودید، مجددا مراجعه کنید.


اخبار معاینه فنی خودرو و موتور

آخرین اخبار معاینه فنی خودرو، هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه معاینه فنی، نحوه استعلام معاینه فنی، جریمه نداشتن معاینه فنی، آدرس مراکز فنی را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران