• سايپا آريا هيبريد

راه‌اندازی خط تولید موتورها هیبرید برقی

بررسی سایپا آریا هیبرید

10 تیر 1402 11:00

راه‌اندازی خط تولید موتورها هیبرید برقی

تیر 1402: محمدعلی تیموری، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، از راه اندازی خط تولید موتور‌های هیبرید برقی خبر داد و گفت برای انتقال فناوری تولید نسل جدید این موتور‌ با شرکت DAE چین قرارداد همکاری امضا کردیم.

وی در این باره توضیح داد این موتور‌ها مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارند؛ از طرفی جهشی در صنعت خودروسازی به سوی تولید موتور‌های هیبریدی هستند. نخستین خودروی سایپا که به این موتور‌ها مجهز می‌شود خودروی آریا است که از سال آینده با موتور هیبرید برقی وارد بازار خواهد شد. این موتور‌ها می‌توانند به سیستم توربوشارژ و GDI (پاشش مستقیم بنزین) مجهز شوند.

وی افزود فناوری ساخت موتور و گیربکس در کشور ما مربوط به دهه ۷۰ یا ۸۰ است و ما اکنون با این قرارداد می‌توانیم ابتدا با انتقال دانش و بعد ساخت کامل در کشور، جزء سازندگان موتور‌های نسل جدید در جهان باشیم. بنا داریم در عرض ۳ سال با انتقال فناوری به کشور، خطوط تولید موتور‌های نسل جدید را بطور کامل در شرکت مگاموتور سایپا نصب کنیم و در این مدت بیش از ۸۰ درصد موتور‌های نسل جدید داخلی سازی خواهند شد.

مشخصات موتور بنزینی آریا هیبرید

خرداد 1402: سایپا برنامه دارد تا محصول آریا را با دو نوع قوای فنی به بازار عرضه کند. نمونه اول، نسخه تماما بنزینی بوده که مجهز به پیشرانه 2 لیتری است. پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی GDI در نظر گرفته شده برای آریا، برای بازار ایران، N20 نام دارد که در چین توسط کمپانی DAE تولید می‌شود. این پیشرانه، توانایی تولید 147.5 اسب بخار قدرت و 204 نیوتن متر گشتاور را دارد.

نمونه دوم، نسخه هیبریدی است. مدیرعامل سایپا در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران، اعلام کرد که نسخه هیبریدی آریا مجهز به پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری تنفس طبیعی خواهد بود که مصرف سوخت پایینی دارد. به نظر می‌رسد که موتور 1.6 لیتری آریا هیبرید، همان موتور M16K بوده و سایپا نمی‌خواهد تا در این نسخه، از پیشرانه ME16 خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که پیشرانه ME16 دارای استاندارد یورو 5 بوده و پیشرانه M16K، از استاندارد یورو 6 بهره می‌برد. موتور M16K جزء سری 4J موتورهای DAE محسوب شده و برای بازار ایران، M16K نام‌گذاری شده است. این موتور توانایی تولید 121 اسب بخار قدرت را دارد که به نظر قوی‌تر از موتور ME16 است. در حال حاضر اطلاعاتی درباره پیشرانه الکتریکی آریا هیبرید، در اختیار نبوده و مشخص نیست که درنهایت، خروجی نهایی این خودرو چقدر خواهد بود.

نخستین خودرو آریا هیبریدی سال آینده تولید می‌شود

اردیبهشت 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم روز جهانی کار و کارگر در محل شرکت مگاموتور، از تولید نخستین خودروی آریا با موتور هیبریدی و با مصرف سوخت کمتر از ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در سال آینده خبر داد و اظهار کرد بهره‌برداری از پروژه سی ان جی در خودروی ساینا و پیوستن این خودرو به ناوگان تاکسیرانی از اسفندماه گذشته انجام شده و تاکنون بیش از 4 هزار خودروی سی ان جی تولید شده که مصرف سوخت آنها حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش است.

وی از برنامه‌ریزی برای واردات خودروی فول الکتریکی برای شهرداری به منظور کاهش آلایندگی ها خبر داد و گفت سال آینده خطوط تولید این خودرو در سایپا راه اندازی خواهد شد و همچنین امسال برای تولید 650 هزار دستگاه خودرو تولید داخل و 150 هزار دستگاه خودروی مونتاژی برنامه‌ریزی شده است.

وی به انعقاد تفاهم نامه با ۶ دانشگاه برتر کشور به منظور جذب نیروی کار متخصص در رشته هایی همچون پلیمر، شیمی، مکانیک و ... اشاره کرد و گفت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم تا نیاز این شرکت به کارگر از طریق سازمان فنی و حرفه ای تامین شود.

تولید آریا هیبریدی با موتور M20

فروردین 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه سایپا، در نشست خبری اصحاب رسانه، جزئیات پروژه آریا هیبرید با موتور M20 و گیربکس اتوماتیک DAE را اعلام کرد.وی در این باره توضیح داد که موتور مدرن M20 هم‌اکنون توسط کشور چین به 20 خودروساز مطرح ارائه می‌شود. خودرو چانگان Uni-K، که جزء یکی از مدرن‌ترین خودروهای این شرکت است، از همین موتور با ست‌آپی متفاوت استفاده می‌کند.

وی ادامه داد این موتور 2 لیتری در سه نسخه بنزینی، گازسوز (CNG) و هیبرید، با راندمان‌های متفاوت برای خودروهای متعددی عرضه می‌شود. مذاکرات با DAE برای نصب نسخه هیبرید این موتور بر روی خودرو آریا آغاز شده و قرار است در دومین فاز بعد از عرضه نسخه بنزینی، نسخه هیبرید این محصول نیز توسط سایپا تولید و عرضه شود.

آقای تیموری درباره فاز دوم خودرو آریا گفت که داشبورد این خودرو در نسخه اولیه از نوع Hard است اما در نسخه فاز دوم، این داشبورد به حالت Soft تغییر پیدا خواهد کرد و بر روی آن آپشن‌هایی مثل هدآپ دیسپلی و شارژر وایرلس نیز نصب خواهد شد.

آریا نخستین خودرو تولیدی این شرکت است که با گارانتی 5 ساله عرضه می‌شود. موتوری که قرار است بر روی این خودرو نصب شود، در حقیقت نسخه‌ای از زیرمجموعه‌های موتوری میتسوبیشی به حساب می‌آید که امتحان خود را بر روی خودروهای متعددی در جهان پس داده و به همین جهت بسیار قابل اعتماد است.


بررسی انواع سایپا آریا

آخرین خبرها درباره مدل‌های مختلف آریا سایپا به همراه مشخصات فنی آریا و اطلاعات جدید خودروهای سایپا آریا را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

شرایط فروش سایپا

جدیدترین و به روزترین خبرها از شرکت سایپا، مانند شرایط فروش محصولات سایپا، قیمت جدید خودروهای سایپا، اخبار پیش فروش سایپا، اخبار فروش فوق العاده سایپا، اخبار فروش محصولات سایپا در بورس و ... را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران