• ساينا جي ايکس

با تیپ جدید ساینا آشنا شوید!

بررسی سایپا ساینا GX دنده ای

24 اردیبهشت 1402 11:09

مشخصات فنی ساینا GX

همزمان با مرحله دوم فروش یکپارچه در سال 1402 و از طریق سامانه عرضه، شرکت سایپا نیز تیپ جدیدی را برای خانواده ساینا معرفی کرده است که ساینا GX نام دارد. این محصول جدید، قرار است در نیمه دوم سال 1402، تحویل خریداران شود.

ساینا GX را اگر بخواهیم بطور مختصر و مفید تعریف کنیم، باید بگوییم که در واقع همان ساینا S است ولی با این تفاوت که هم به موتور ارتقایافته M15GSI مجهز شده و هم اینکه چندین آپشن جدید و کاربردی روی آن نصب شده است. درباره موتور جدید M15GSI، آنطور که سایپا خبر داده، به لطف استفاده از سامانه VVT، خروجی این موتور نیز بهبودیافته و البته مصرف سوخت (در سیکل ترکیبی) و حتی آلایندگی تولیدی آن نیز کمتر از موتور M15 شده است:

مدل خودرو ساینا S ساینا GX
کد موتور M15 M15GSI
قدرت 86.5 اسب بخار 90 اسب بخار
گشتاور 130 نیوتن متر 137 نیوتن متر
گیربکس 5 دنده دستی
طول 4209 میلیمتر
عرض 1667 میلیمتر
ارتفاع 1490 میلیمتر
فاصله محوری 2414 میلیمتر
حجم باک 41 لیتر
حجم صندوق 370 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

آپشن های جدید در ساینا GX

همان تجهیزاتی که قبلا روی ساینا S دیده بودیم حالا درون کابین ساینا GX نیز به چشم می‌خورد ولی با این تفاوت که سایپا، چندین ویژگی جدید را برای مشتریان ساینا جی ایکس درنظرگرفته که عبارتند از:

  • نویگیشن
  • دوربین عقب
  • شیشه دودی عقب
  • روکش چرم صندلی
  • دکمه‌های کنترلی فرمان
  • مانیتور 7 اینچی لمسی

»» کاتالوگی فنی ساینا GX سایپا (PDF) «« 

قطعی شدن تولید ساینا جی

دی 1400: آقای امیرحسین جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و دبیر کمیته نامگذاری محصولات سایپا، خبر داده که این شرکت، بزودی تیپ جدیدی را برای ساینا فیس‌لیفت عرضه می‌کند؛ تیپی که ظاهرا نامش را GX گذاشته‌اند. مهم‌ترین ویژگی تیپ جدید GX، موتور ارتقایافته M15GSI است که توسط شرکت مگاموتور و براساس موتور M15 تیبا، ساخته شده و تغییرات زیادی در آن رخ داده است مانند:

. خروجی دود از جنس استیل
. بهبود سرسیلندر، رینگ پیستون و بالانسر
. بهبود سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت
. نصب سامانه VVT یا زمانبندی متغیر سوپاپ سوخت

اجرای تغییرات فنی فوق، نتایج زیر را به همراه داشته است:

. بهبود شتاب اولیه
. بهبود مصرف سوخت
. بهبود لرزش موتور
. بهبود آلایندگی موتور

موتور جدید M15GSI همچنان از نوع 8 سوپاپ است اما استاندارد آلایندگی آن یورو 5 بوده و حتی می‌تواند با استاندارد یورو 6 نیز تطابق پیدا کند. براساس اطلاعات رسمی مگاموتور، این موتور جدید می‌تواند حداکثر تا 89 اسب‌بخار و 135 نیوتن‌متر را تولید کند که البته بعد از نصب روی خودرو، ممکن است این اعداد خروجی، اندکی کم یا زیاد شود.


راهنمای خرید خودرو ساینا

برای آشنایی با خانواده محصولات سایپا ساینا و اطلاع از مشخصات فنی هر مدل و مشاهده ویژگی‌ها و تفاوت‌های انواع ساینا در بازار، لینک‌های منتخب زیر را مطالعه کنید:

اگر شما یکی از مالکان خودروهای ساینا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه مقالات زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران