• معاينه فني سيار تهران
  • معاينه فني سيار تهران

افتتاح اولین مرکز معاینه فنی سیار شهر ری

معاینه فنی سیار تهران 1402

29 آبان 1402 14:54

افتتاح اولین مرکز معاینه فنی سیار شهر ری

آبان 1402: نخستین مرکز معاینه فنی سیار خودرو شهرری در کیلومتر سه جاده ورامین خیابان راهبر در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع، در روز 29 آبان با حضور مسئولان شهرداری راه‌اندازی شد.

رضا شنگی ، شهردار منطقه 20 تهران (شهرری)، در این مراسم اظهار کرد با توجه به اینکه یکی از اهداف احداث خطوط سیار، دسترسی سهل شهروندان در منطقه‌ به مراکز معاینه فنی است با بررسی کارشناسی مناطقی که از این سرانه خدماتی محروم بودند، مورد توجه ما قرار گرفتند. این مرکز سیار با توجه به وسعت منطقه و جمعیت آن در این ناحیه جانمایی شد. راه اندازی این مرکز پروژه مشارکتی منطقه و ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بوده که زمین را منطقه تهیه و به ستاد معاینه فنی واگذار کرده‌است.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، نیز در این مراسم حضور داشت و گفت سالانه 300 هزار دستگاه خودرو ارتقای ظرفیت خواهیم داشت و امیدواریم با کیفیت مناسب در مراکز، معاینه فنی آنها را پوشش بدهیم فارغ از همه الزامات قانونی به جهت دغدغه‌مندی حفظ سلامت خود و سایر شهروندان، همه باید به جهت ایمنی از سلامت فنی خودرو اطمینان حاصل کنند.

استقرار معاینه فنی سیار در منطقه 3

شهریور 1402: شادی مالکی، مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از استقرار دو واحد سیار معاینه فنی در منطقه 3 خبرداد.

وی در این باره توضیح داد طبق هماهنگی انجام شده با شهرداری منطقه 3، این واحدهای سیار در پايانه تاكسيرانی ضرابخانه واقع در خيابان شريعتی، نبش بزرگراه همت استقرار یافته و طی چند روز آینده آغاز به کار خواهند کرد. منطقه 3 به عنوان یکی از مناطق پر متقاضی، از خدمات معاینه فنی بی بهره بوده که بنا بر نیازسنجی انجام شده با هدف تسهیل در دسترسی محلی به این خدمات وکاهش سفرهای درون شهری این جابه جایی صورت پذیرفته است.

در حال حاضر شهر تهران از بضاعت 15 واحد سیار تک خطه معاینه فنی مختص خودروهای سبک با پراکندگی مناسب در سطح مناطق شهرداری برخوردار بوده و تلاش گردیده با هماهنگی شهرداران مناطق علاوه بر ملحوظ نظر قرار دادن تسهیل در دسترسی به این خدمات در مناطق کم برخوردار و پر متقاضی، از فضاهای بی دفاع شهری با رویکرد ساماندهی و انضباط بخشی در سطح محله ها استفاده شود.

افتتاح 8 خط جدید معاینه فنی سیار

مرداد 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، در آیین افتتاح 8 واحد سیار معاینه فنی خودروهای سبک شهر تهران، اظهار کرد: اینترنتی شدن مراکز و تغییر در نحوه پذیرش شهروندان از اقدامات بسیار مهم این حوزه است. اتمام صف‌های طولانی و کاهش معطلی شهروندان از دیگر اقدامات است که با استقبال بسیار شهروندان مواجه شد. گام بعدی افزایش ساعت کاری مراکز بود؛ سال گذشته 3 مرکز شبانه‌روزی افتتاح کردیم.

شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران خاطرنشان کرد: ایجاد تعمیرگاه اختصاصی بانوان برای ارائه خدمات شایسته به بانوان و فراهم سازی شرایط اشتغال برای بانوانی که در این حوزه فعال هستند نیز از جمله اقدامات مدیریت شهری جدید است. ایجاد خط ویژه بانوان در مرکز نیایش که مشابه این خط در مردادماه ویژه آقایان افتتاح خواهد شد از دیگر اقدامات است. راه اندازی سالن‌های انتظار، ارائه آموزش‌های خودرویی و راه اندازی مراکز معاینه فنی تاکسی‌ که خدمات معاینه فنی به صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد از دیگر برنامه‌های ما است.

وی گفت: وارد کردن خدمات جانبی خودرویی مانند کارواش، تعمیرات و استقرار ون‌کافه‌ها نیز از جمله اقداماتی بود که سعی شد در این دوره از مدیریت شهری انجام بشود. از سال 1398 تا بهمن سال 1401 هیچ گونه توسعه زیرساختی در شهر تهران نداشتیم و بعد از دو سال در بهمن 1401 به خطوط معاینه فنی اضافه شد و امروز هشت خط سیار به مراکز سیار معاینه فنی تهران اضافه می‌شود.

در شش ماه دوم سال جاری نیز نسل جدید معاینه فنی از درب منزل شهروندان انجام می‌شود را راه اندازی می‌کنیم. از مشخصات این طرح، دسترسی شهروندان به مراکز معاینه فنی در سطح محلات، مدیریت زمان و تبدیل زمین‌های بلااستفاده که دارای معضلات اجتماعی هستند به واحدهای خدمت‌رسان است. وی در پایان گفت: امروز در مناطق یک، دو، چهار و یازده، مجموعا هشت خط به خطوط سیار معاینه فنی تهران، اضافه می‌شود.

واحدهای جدید معاینه فنی سیار در تهران

تیر 1402: جلال بهرامی، معاون شهردار تهران، از آغاز به کار ۸ واحد سیار جدید معاینه فنی در تیرماه 1402 خبر داد و گفت افزایش مراکز معاینه فنی به دلیل ازدیاد سالانه تعداد خودروها اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به این‌که راه‌اندازی مراکز ثابت به علت بالا بودن ارزش زمین و محدودیت فضا و مکان در تهران دشوار است، برای رفع این معضل راه‌اندازی واحدهای سیار معاینه فنی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

جلال بهرامی؛ معاون شهردار تهران

وی افزود پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور با مشارکت بخش خصوصی این واحدها را راه‌اندازی می‌کنیم. در حال حاضر، ۷ واحد سیار معاینه فنی داریم و ۸ واحد دیگر را نیز در ماه جاری افتتاح می‌کنیم که با بهره‌برداری از آن ها، مجموع مراکز سیار معاینه فنی تهران به ۱۵ واحد افزایش می‌یابد. با شروع به کار واحدهای سیار جدید، ظرفیت پذیرش سالانه خودرو در مراکز معاینه فنی حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد و به ۳ میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.

طرح معاینه فنی سیار در محل

خرداد 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، خبر داد که پروژه مشترک طراحی و راه‌اندازی نسل جدید واحد سیار معاینه فنی با استفاده از ظرفیت تخصصی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به‌زودی انجام می‌شود. در رویکرد جدید با هدف جلوگیری از سفرهای شهری و بحث آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها برای نخستین بار در کشور خدمات معاینه فنی در محل متقاضی ارائه خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد در حال حاضر پایتخت بضاعت 7 واحد سیار تک خطه معاینه فنی خودروهای سبک در سطح شهر دارد که از ابتدای تیر ماه 1402 تعداد آن به 15 واحد افزایش خواهد یافت. واحدهای سیار کنونی قابلیت این را دارند که توسط جرثقیل بارگیری و جابجا شوند که با توجه به مشکلاتی که در حمل آن وجود دارد، جهت به حداقل رسیدن آسیب به تجهیزات و  خارج شدن از کالیبراسیون ترجیح داده می شود میزان جابجایی در سال محدود باشد و در نهایت بیش از  3 تا 4 مرتبه در سال اتفاق نیفتد.

وی افزود البته خاطرنشان می شود این واحدهای سیار که با توجه به مشکلات راه‌اندازی مرکز ثابت -مانند قیمت بالای زمین و محدودیت تامین فضا در برخی از مناطق شهرداری توسط بخش خصوصی- از سال 1397 راه اندازی شده و توانسته هدف موردنظر در توسعه کمی خدمات و دسترسی محلی به این خدمات را تامین کند؛ اما با توجه به نحوه جابجایی آن مشخصه های لازم به عنوان یک واحد پرتابل را ندارد. در همین راستا، برای  تسهیل در حمل و جابجایی و تکمیل آن، نسل جدیدی از این واحدهای سیار در حال راه اندازی است. این پروژه درواقع پروژه ای مشترک با سازمان آتش نشانی است که تجارب و تخصص لازم در این زمینه را دارد.

وی امیدوار است که براساس برنامه ریزی انجام شده، در کمتر از دو ماه نسبت به راه اندازی اولین واحد با قابلیت های ذکر شده اقدام شود.

خانم مالکی ادامه داد که این واحد سیار قابلیت جابجایی به صورت روزانه را داشته و در کمتر از یک ربع در مکان مورد نظر مستقر می شود. با این واحد سیار می‌توان به سازمان و ارگان های متقاضی در محل خدمات معاینه فنی ارائه کرد. حتی مجتمع های مسکونی نیز می توانند در صورت داشتن فضای مناسب از خدمات این واحد استفاده کنند.

ایجاد مراکز جدید معاینه فنی سیار در 1402

اسفند 1401: شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران، با اشاره به این موضوع که قوانین حاکم بر مراکز معاینه فنی مرتبط با قانون و مصوبه‌های دولت بوده و به صورت یکپارچه در مراکز معاینه فنی کشور اعمال می‌شود، گفت در کشور سامانه‌ای به نام سیمفا وجود دارد که به صورت سراسری کلیه مراکز معاینه فنی کشور تحت این سامانه فعالیت می‌نمایند.

وی افزود متاسفانه نرخ معاینه فنی خودرو مانند اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو توسط شورای شهر انجام نمی‌شود و این نرخ بر اساس قانون پس از تصویب دولت ابلاغ می‌گردد.

خانم مالکی توضیح داد روزانه 6000 الی 6500 مراجعه به مراکز معاینه فنی مراجعه وجود دارد. از ابتدای سال 1.6 میلیون دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون حدود یک میلیون و 170 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود 193 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 17 درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر می‌باشند. در مجموع 31 درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نگردیده و تعدادی از این خودرو‌های مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

معاینه فنی تهران

براساس گفته‌های وی، دوره معافیت خودرو‌ها از انجام معاینه فنی چهار ساله است، اما بررسی آزمون‌ها و تست‌های معاینه فنی نشان داده است که بسیاری از خودرو‌ها که الزام قانونی برای انجام معاینه فنی ندارند و به عبارتی چهار سالشان تمام نشده، دارای مشکلاتی هستند. برخی از خودرو‌ها که هنوز چهار سالشان تمام نشده، برای دریافت معاینه فنی در راستای استفاده از تخفیف‌های 30 درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا به مراکز معانیه فنی مراجعه می‌کنند؛ اما می‌بینیم که در تست آلاینده و هم ترمز بعضا مردود می‌شوند. بسیاری از این خودرو‌ها که در تست‌ها مردود می‌شوند، حتی تنها یک الی دو سال از تولید آن‌ها گذشته است. در بسیاری از کشور‌ها سن معافیت معاینه فنی دو تا سه سال است. در ایران نیز لازم است که سن معاینه فنی کاهش یابد و حتی می‌تواند به یک سال برسد.

خانم مالکی خبر داد که از سال 98 تا کنون در بخش تجهیزات هیچ توسعه‌ای دیده نشده؛ اما خوشبختانه در سال جاری دو خط به خطوط اضافه و در سال آینده نیز افزایش واحد‌های سیار به 15 واحد در دستور کار وجود دارد. با افزایش 8 واحد سیار به ظرفیت سالانه مراکز معاینه فنی شهر تهران، حداقل 200 هزار دستگاه خودرو اضافه می‌شود.


آدرس مراکز معاینه فنی سیار تهران

از طریق لینک مراکز سیار معاینه فنی تهران، می‌توانید محل استقرار و نشانی مراکز فنی سیار و همچنین ساعت کاری مراکز معاینه فنی سیار را مشاهده کنید.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 1 (جیحون 2080)

  • انتهای خیابان جیحون، خیابان شهید رنجبر، نبش کوچه سلیمیان (تک خطه و ظرفیت پذیرش محدود)
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • دراین مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.)
  • این واحد زیر مجموعه مرکز الغدیر است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز الغدیر مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزالغدیر مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 2 (جیحون 2081)

  • انتهای خیابان جیحون، خیابان شهید رنجبر، نبش کوچه سلیمیان
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • دراین مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز الغدیر است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکزالغدیر مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزالغدیرمراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 3 (پایانه کاوه 2084)

  • خیایان آزادی، نبش خیابان کاوه، پایانه کاوه
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • این مرکز تا اطلاع ثانوی، غیرفعال است!

مرکز معاینه فنی سیار شماره 4 (دادمان 2082)

  • شهرک قدس (غرب)، انتهای بلوار دادمان، جنب پژوهشگاه نیرو
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه : تعطیل
  • دراین مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز نیایش است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز نیایش مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزنیایش مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 5 (هنگام 1850)

  • میدان الغدیر، خیابان فرجام، جنب آش نشانی، پارکینگ الغدیر
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکز بیهقی مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 6 (هنگام 1968)

  • میدان الغدیر، خیابان فرجام، جنب آتش نشانی، پارکینگ الغدیر
  • سامانه پاسخگو 02169006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکز بیهقی مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 7 (نوبنیاد 1815)

  • نوبنیاد، پایانه دستواره
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • دراین مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکز بیهقی مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 8 (گیلان 2006)

  • بزرگراه صیاد شیرازی، خیابان گیلان شرقی، نرسیده به خیابان مجید افشاری، پایانه گیلان
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • دراین مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز چمران است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز چمران مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزچمران مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 9 (کلاهدوز 2085)

  • بزرگراه شهید یاسینی، پایانه تاکسیرانی شهید کلاهدوز
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • در این مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز دماوند است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز دماوند مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزدماوند مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 10 (اوشان 2078)

  • بلوار ارتش، ابتدای بلوار اوشان، زیرگذر امام علی
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • این مرکز تا اطلاع ثانوی، غیرفعال است!

مرکز معاینه فنی سیار شماره 11 (اتحاد 1851)

  • خیابان دماوند، ابتدای خیابان اتحاد
  • سامانه پاسخگو96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • در این مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزبیهقی مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 12 (یاس فاطمی 1949)

  • اتوبان بابایی، ورودی بوستان یاس فاطمی شمالی
  • سامانه پاسخگو 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • در این مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزبیهقی مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 13 (گیلان 1954)

  • بزرگراه صیاد شیرازی، خیابان گیلان شرقی، نرسیده به خیابان مجید افشاری، پایانه گیلان
  • سامانه پاسخگو: 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • در این مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز چمران است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز چمران مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکزچمران مراجعه نمایند.

مرکز معاینه فنی سیار شماره 14 (اوشان 2079)

  • بلوار ارتش، ابتدای بلوار اوشان، زیرگذر امام علی
  • سامانه پاسخگو: 96006000
  • شنبه تا پنج شنبه: 6:00 الی 18:00
  • جمعه: تعطیل
  • در این مرکز پذیرش معاینه فنی صرفاً اینترنتی انجام میشود.
  • این واحد زیر مجموعه مرکز بیهقی است. (رانندگان در صورت جابجایی واحد سیار و نیاز به مراجعه مجدد میتوانند جهت ادامه کار به مرکز بیهقی مراجعه نمایند)
  • خودروهای گازسوز قبل از مراجعه به این واحد بایستی جهت بازدید چشمی سیستم CNG به مرکز بیهقی مراجعه نمایند.

اخبار معاینه فنی خودرو و موتور

آخرین اخبار معاینه فنی خودرو، هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه معاینه فنی، نحوه استعلام معاینه فنی، جریمه نداشتن معاینه فنی، آدرس مراکز فنی را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران