اخبار سازمان ملی استاندارد خودرو

خرداد 1401: آقای مصطفی آجرلو، مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران، در تاریخ 4 خردادماه، خبر داده که این سازمان از تمدید اعتبار خودروهای تیبا صندوقدار، سایپا تیبا 2 و همچنین سمند ایران خودرو، جلوگیری کرده است. آنطور که آقای آجرلو گفته، سازمان استاندارد، این کار به علت «عیوب پرتکرار ایمنی» این سه محصول داخلی انجام داده است.

پیش از این نیز آقای اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از توقف تولید خودروهای نا ایمن و بی‌کیفیت در سال 1401 خبر داده بود. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که قبل از موضع‌گیری اخیر سازمان استاندارد، مدیران ایران خودرو و سایپا، از اواخر سال 1400 خبر داده بودند که تولید خودروهای پژو 405، سمند و تیبا را در سال 1401 متوقف می‌کنند.

مشکلات واردات خودرو استاندارد

اردیبهشت 1401: محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد بسیاری از کشورها از فروش قطعات خود به ایران ممانعت کردند و اکنون منطقی نیست از کشوری که قطعات را تحریم کرده خودرو وارد کرد.

محمدرضا نجفی منش

وی گفت خودروی خارجی‌ای که بتواند استانداردهای 85گانه را پاس کند، در داخل کشور ارزان نیست. زیرا چنین خودرویی با قیمت جهانی 10 الی 12 هزار دلار فروخته می‌شود. اما ساخت همین خودرو در داخل کشور حدودا 1500 دلار هزینه دارد و بنابراین بهتر است به جای واردات خودرو، خودروساز را وارد کنیم.

سازمان ملی استاندارد، خودروسازان را ملزم به اجرای 15 تکلیف کرد؛ همچنین برای ارتقای کیفیت محصولات به آن‌ها مهلت داده شده است. یکی دیگر از اقداماتی که خودروسازان مکلف به انجام آن هستند، برنامه‌ریزی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت و به‌کارگیری مدیر کنترل کیفیت تاییدصلاحیت‌شده، متناسب با خطوط و شیفت‌‌‌های تولیدی است که با هماهنگی سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

اجباری شدن یک استاندارد جدید

اردیبهشت 1401: مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن اشاره به این موضوع که تا دهه 80 استاندارد اجباری در خودروها اعمال نمی‌شد، در جدیدترین مصاحبه خود، توضیحات جالبی درباره آخرین وضعیت استناداردهای خودرو داده که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- اکنون آمار تلفات جاده‌ای به 16 هزار نفر می‌رسد که بسیار نگران‌کننده است. اما استانداردهای اجباری در حوزه عملکرد ایمنی خودروها، می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

2- آخرین تعلیق استاندارد در زمان دولت قبل بوده که 9 استاندارد مهم خودرو تعلیق شد. این استانداردها با فشار تولیدکننده و عوامل داخلی ایجاد شد و در واقع خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، آزمون تست تصادف و ترمز بوده است. 

3- اکنون تعلیق استانداردهای اجباری تنها در شورای عالی استاندارد امکان‌پذیر است؛ 9 استاندارد تعلیق شده نیز برگشته‌اند و خودروسازان نمی‌توانند دوباره آنرا تعلیق کنند.

4- تا به امروز، استانداردهای اجباری خودروهای تولید داخل به 85 مورد می‌رسید؛ اما اکنون خدمات پس از فروش نیز به این استانداردهای اجباری پیوسته است که تاکنون وجود نداشت.

5- در گذشته، سازمان استاندارد هر دو سال به خودروساز تائیدیه می‌داد. اما اکنون این نظارت یک ماهه شده و خودروساز باید هر ماه تائیدیه مربوطه را از سازمان استاندارد اخذ کند.

6- خودروهای داخلی این روزها دارای مشکل کیفیت پایین قطعات هستند. برخی از قطعات موردنیاز در کشور تولید شده و برخی نیز وارداتی هستند. اکنون خودروسازان مکلف‌اند که تنها از دارندگان پروانه استاندارد، قطعات یدکی خود را تامین کنند. 

7- امروزه خودروسازان خود را مسئول کیفیت محصولات نمی‌دانند و پاسخگوی آن نیز نیستند. بنابراین، سازمان استاندارد به صورت جدی موضوع کدهای QR را اجرا می‌کند تا مغایرت‌ها رفع شوند. این کدها در قسمت شیشه جلویی خودرو نصب می‌شوند.

8- خودروساز موظف است که تا قبل از پیش‌فروش خودرو، تائیدیه‌ها را دریافت کند. اگر تا قبل از فرآیند پیش‌فروش تائیدیه نو را دریافت نکند، تبلیغاتش خلاف قانون تلقی می‌شود. در ضمن، خودروساز مکلف به کنترل کیفیت در فرآیند تولید خود بوده و در صورت مغایرت کیفی و کمی، آن را بپذیرد و پاسخگو باشد. مردم با همین بند می‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند. زیرا قوه قضاییه این بند را پذیرفته و مدیران عامل ایران‌ خودرو و سایپا نیز آن را امضا کرده‌اند.

9- اگر خودرویی دو ماه در پارکینگ نمایندگی‌های فروش باقی ماند و دچار اتفاقاتی نظیر آسیب بدنه، شن‌زدگی، حوادث طبیعی و ... شد، باید گزارش کیفیت آن دوباره به سازمان استاندارد ارائه شود.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید