اخبار سازمان ملی استاندارد خودرو
خودروها باید یورو 4 باشند
بهمن 1401: ستاد معاینه فنی شهر تهران، برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات به شهروندان، صدور الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو را در دستور کار قرار داد.
شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، در این باره گفت تمام زیرساختها برای صدور گواهی الکترونیکی آماده است و تمام تلاش به کار گرفته میشود تا این امر محقق شود. این موضوع با هدف کاهش مصرف کاغذ و کاهش تولید پسماند و احترام به محیط زیست و تقلیل فرآیند صدور کاغذی در دستور کار قرار گرفته است. درواقع پس از قبولی خودرو در آزمایشهای معاینه فنی، بلافاصله پیامکی به تلفن همراه مالک ارسال میشود که لینک گواهی معاینه فنی الکترونیکی است.
وی افزود دوربینهای شهر کنترل مکانیزه معاینه فنی را برعهده دارند و به سامانه سیفا متصل هستند. تمهیدات لازم برای اجرای این طرح در ستاد پیشبینی شده است. به گونهای که این مجموعه آماده است بعد از فراهم شدن امکانات از سوی سامانه سیمفا، این مهم را اجرایی کند.
خانم مالکی گفت براساس هماهنگیهایی که با اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور انجام شده، ظرف مدت کوتاهی این مهم به بهرهبرداری میرسد و تمام تلاش این است که تا اواخر ماه بهمن نهایی شود. علاوه بر نسخه الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو، تمام سوابق معاینه فنی خودرو، اعم از نتایج آزمون و گواهی سنوات گذشته نیز با این روش در دسترس خواهد بود.
استانداردهای جدید برای سال 1402
بهمن 1401: آقای فاطمیامین، وزیر صمت، میگوید 45% فولاد خودروهای تولیدی جدید، همچون ساینا و تارا، از استحکام بالا برخوردار است اما بن سازههای خودروهای قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد، از 10% فولاد با استحکام بالا برخوردار هستند که نشان میدهد هر اندازه روی خودروهای قدیمی کار کنیم، ایمنی حاصل نخواهد شد.
الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵گانه متوقف شده است. یکی از این استانداردها، استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمانبندی مشترک که از اول مردادماه 1402 اجرا خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.
یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد، محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف میکند باید برای ایمنسازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود. متأسفانه 28% فوتیها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن 22% است.
حذف الزام رعایت استاندارد روز اروپا برای خودروهای وارداتی
آذر 1401: وزارت صمت، پیشنهاد اصلاح تبصره 3 ماده 4 آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها و به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو6 یا یورو5 EEV به رعایت استاندارد روز اروپا را به هیئت وزیران ارائه داده بود. این پیشنهاد در جلسه روز 9 آذرماه، با ریاست رئیسجمهور، به تصویب رسید.
بر اساس این مصوبه، با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاهها برای خودروهای سواری (یورو4) و زمانبر و هزینهبر بودن عرضه سوخت یورو6 در جایگاههای سراسر کشور (که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد)، هیئت وزیران پیشنهاد وزارت صمت را درخصوص اصلاح آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها، به تصویب رساند.
بنابراین، به موجب این اصلاحیه، تبصره 3 ماده 4 آییننامه مذکور، مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو6 یا یورو5 EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آییننامه حذف شد.
نتیجه ناهماهنگی استاندارد الزامی آلایندگی و کیفیت سوخت
آبان 1401: طبق ماده 4 قانون هوای پاک، شرکتهای خودروساز مکلفاند از ابتدای سال 1401، استاندارد آلایندگی یورو 6 را در تولید محصولات خود رعایت کنند. ارتقا استاندارد آلایندگی خودروها بدون توجه به تحریمها، مشکلات صنعت خودرو و تامین سوخت باکیفیت بالا به صورت منظم در حال اجراست و این موضوع بارها موجب توقف تولید برخی خودروهای پرتیراژ و شمارهگذاری نشدن بسیاری از خودروها شده است.
کاهش آلودگی هوای کشور، بدون سوخت یورو6 میسر نمیشود. در حال حاضر عمده سوخت موجود استاندارد جایگاهها استاندارد یورو3 را پاس میکند؛ بنابراین برای اجرای صحیح این قانون ابتدا باید سوخت یورو6 در تمامی جایگاهها عرضه و سپس الزام به تولید این خودروها عملی شود. استفاده از سوخت با کیفیت کمتر از استاندارد فنی خودرو، میتواند مشکلات متعددی را مانند کاهش عمر پیشرانه، آسیب به پمپ سوخت، مشکل در استارت پیشرانه، افزایش صدای موتور و حتی افزایش برخی آلایندهها، ایجاد کند.
خودروسازان طی سالهای اخیر نشان دادهاند که با توسعه محصولات برقی، هیبریدی، پیشرانههای کممصرف سه سیلندر و ... بستر مورد نیاز برای ارتقا قابل توجه آلایندگی خودروها را برداشتهاند و این پیشرفتها در دوران تحریم اتفاق افتاده است. دیگر مسئولان نیز میتوانند نسبت به اجرای صحیح این قانون قدم بردارند و عرضه خودروهای یورو6 را بیثمر نگذارند و از طرفی با سختگیری و ایجاد تاخیر در شمارهگذاری خودروها، موجب آشفتگی بازار خودرو نشوند.
کیفیت خودروها قبل از ورود به کشور تایید میشود
مهر 1401: مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که خودرو استاندارد و باکیفیت، پس از تایید صلاحیت سازمان ملی استاندارد وارد کشور خواهد شد و اگر غیر از این باشد، برابر با قانون برخورد میشود.
وی افزود در کشورهای دیگر، رعایت استانداردهای خودروسازی ابتدا درونسازمانی و بعد کشوری است. استانداردهای خودروسازی در ایران نیز چندان سخت نیست. عمل به قانون و کسب رضایت مردم و رفع گلهمندیهای مصرفکننده وظیفه خودروساز است.
آقای اسلامپناه تاکید کرد که 5 خودرو غیرایمن دیگر تولید نمیشود. همچنین کیفیت خودروهای وارداتی باید از سوی سازمان استاندارد تایید شوند. سازمان ملی استاندارد کاری با جزئیات نام شرکت تولیدکننده، نرخ خودرو و ... ندارد و تنها تاکید بر واردات خودرو استاندارد است.
چند مورد استاندارد رفع تعلیق شدند
شهریور 1401: مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اظهار کرد سیاست سازمان ملی استاندارد این است که استانداردهای 85گانه باید در تمام پلتفرمهایی که در حال حاضر خودرو تولید میشوند، پاس شود. این قانون است و قانون در شرایطی تغییر میکند که قانونگذار موارد دیگری به سازمان تکلیف کند. چند مورد از این استانداردها در سالهای قبل تعلیق شده بود؛ اما در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند.
لازم به ذکر است که در اسفند سال 1395، سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد خبر داد و مقرر شد که تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش یابد. اما در فروردین 1400، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق 9 مورد استانداردهای 85 گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریمها خبر داد.
پس از تصادف زنجیرهای 50 دستگاه خودرو در محور بهبهان، آقای اسلامپناه دیماه سال گذشته گفته بود که استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست؛ اما همان هم رعایت نمیشود و خودروسازان به بهانهها و در برهههای مختلف، از رعایت آنها سر باز میزنند.
توقف تولید سه خودرو از مردادماه
تیرماه 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد که طبق گزارشهای مالی شرکتهای خودرویی، این صنعت در خردادماه با 18 درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در اقتصاد بوده است.
وی گفت که همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف میشود و در عوض، خودروهای شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما 8S و آریسان2، که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین خواهند شد.
بر اساس گفتههای وی، صنعت خودرو طبق ابلاغ هشت مادهای رئیسجمهور در حال گذار پلتفرمی از شکل سنتی به مدرن است و طبق سند تحول خودرو مسیر کیفی سازی در سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.آقای قالیباف همچنین درباره خودروهایی که تولید نمیشوند گفت که جمع تعهدات آنها کمتر از 50 هزار دستگاه است و طبق هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، شمارهگذاری خواهند شد.
چهار خودرو داخلی از چرخه تولید خارج میشوند
تیر 1401: طی نشست رئیس سازمان ملی استاندارد با وزیر صمت، که با هدف رفع ابهامات و مشکلات موجود در اجرای استاندارد خودرو برگزار شد، بر کیفیت و کسب رضایت مشتریان به عنوان اصل مهم و همچنین رفع عیوب پر تکرار تاکید شد و نیز خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و 405 از چرخه تولید اعلام شد.
مهدی اسلامپناه، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت که مردم نگران نباشند زیرا سازمان ملی استاندارد ایران تمهیدات لازم را برای اجرای تعهدات خودروسازان دنبال می کند.وی تاکید کرد خودروسازان برای اطمینان از کیفیت نهایی باید قطعات خودرو را از تولیدکنندگانی تامین کنند که مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. سختگیریهای عقلایی و علمی استاندارد برای تولید داخلی تمرینی برای ارتقا کیفیت خودرو به عنوان الزامات صادراتی خواهد بود.
طبق گفتههای وی، در صورتی که تولیدکنندگان گزارشها و الزامات کیفی و منبع تامینکنندگان را به صورت کامل به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نمایند و متعهد به اظهارات خود باشند، موضوع افزایش مدت گواهی تطابق تولید از یک ماه تا سه ماه قابل اجرا خواهد بود. سازمان ملی استاندارد ایران طبق فرامین رهبر معظم انقلاب به طور جدی به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرده است.
آقای فاطمیامین، وزیر صمت، از تلاش سازمان ملی استاندارد ایران برای ارتقا سطح کیفی خودروها تقدیر کرد و افزود که این مهم یکی از وظایف محوله به وزارت صمت است. وی به خودروهای خارج شده از چرخه تولید اشاره کرد و گفت که خودروسازان موظفند در اجرای تکالیف قانونی خود که رضایت مشتریان را به دنبال دارد از هیچ کوششی دریغ نکنند. کیفیت به تدریج رخ میدهد و تا پایان سال جاری، تغییرات کیفی خودرو برای مردم محسوس خواهد بود.
وی درباره خودروهای ناقص موجود در پارکینگها گفت که آمار آنها از 170 هزار دستگاه در سال قبل به 22 هزار دستگاه در خردادماه امسال کاهش پیدا کرد و تا شهریور امسال به صفر میرسد.
لازم به ذکر است که در این نشست مقرر شد تا خودروهایی که نتوانستند مجوز استاندارد را برای شمارهگذاری دریافت کنند، با شرایطی قابل اجرا در قالب پیوست قانونی تعیین تکلیف شوند.
خودروسازان برای پلاکگذاری سمند و تیبا در حال مذاکرهاند
تیر 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داد که ایرانخودرو و سایپا در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد هستند تا پلاکگذاری سمند و تیبا را تا زمان انجام کامل تعهداتشان در قبال خریداران، ادامه دهند. وی افزود اینکه تیبا و سمند تولید خواهد شد یا خیر بستگی دارد که دو خودروساز تا چه حد بتوانند ایرادات پر تکرار سازمان ملی استاندارد را برطرف کنند.
وی نظر وزارت صمت را اینگونه عنوان کرد که به دلیل کهنه بودن پلتفرمهای این دو خودرو، ترجیح این است که با مدلهای جدید جایگزین شوند. اما تنظیم بازار خودرو هم موضوع مهمی بوده و این اتفاق باید در فاصله زمانی کوتاه رخ دهد.
گفته میشود که برخی از ایرادات سمند و تیبا در سیستم انتقال قدرت، سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغها بوده است. اکنون افرادی که قبلا از طریق طرحهای فروش خودروسازان اقدام به خرید این خودروها کرده بودند، برای شمارهگذاری با مشکل مواجه شدهاند و خودروهای آنها پلاک نمیشوند.
این موضوع از ایرانخودرو پیگیری شد و این شرکت اعلام کرد که در راستای اجرای تعهدات خود به مشتریان و سازمانهایی چون تاکسیرانی، جلساتی با سازمان ملی استاندارد در مورد اجرای این تعهدات برگزار کرده است. همچنین تعداد تعهدات سمند محدود بوده و خودروها تولید شده و آماده واگذاری است که عمدتا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری است. در حال حاضر پیگیریهای مستمر در حال انجام است تا هر چه سریعتر خودروهای سمند تحویل مشتریان شود. پس از انجام کامل تعهدات خط تولید سمند به طور کامل متوقف میشود و این محصول دیگر تولید نخواهد شد.
تیبا و سمند همچنان شمارهگذاری میشوند
خرداد 1401: احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرد که خودروهای تیبا و سمند پیشفروش شده، تحویل مشتریان میشود. اگر خودروسازان خودروها را با تاخیر تحویل دهند، مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد.
طبق گفتههای وی، این خودروها ایراداتی در قسمت سیستم انتقال قدرت، موتور، بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغها دارند که در حال رفع شدن هستند.
خودروهای مدل بعد از 90 ایمن هستند
خرداد 1401: محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در مراسم اعلام نتایج خودروهای تولید داخل از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ادعا کرد که مشکل اصلی خودروهای ناایمن، 18 میلیون خودرویی است که از سال 90 به قبل تولید شده و اکنون در حال تردد هستند. بنابراین باید برای جمعآوری این خودروها، تصمیمی جدی اتخاذ شود.
طبق گفتههای وی، خودروهایی که اخیرا از سوی سازمان ملی استاندارد ناایمن خوانده شدهاند، همگی استانداردهای 85گانه را کسب کردهاند. در ضمن برای حذف خودرویی از چرخه تولید باید فرآیندی تعریف شود؛ زیرا اکنون قطعهسازان تولید کردهاند و همچنین خودروسازان نیز در انبارهای خود قطعات این خودرو را دارند و جلوگیری از تولید این خودروها به صورت یکباره و بدون اطلاع، باعث ضرر و زیان و هدر رفت منابع ملی می شود.
لزوم تعیین تکلیف برای خودرو تیبا
خرداد 1401: وزیر صمت در روز یکشنبه مورخ 8 خردادماه، از خطوط تولید و پارکینگهای گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد. محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در این جمع اعلام کرد که سازمان ملی استاندارد اعتبار سه خودرو تیبا، تیبا 2 و سمند را تمدید نکرده است.

وی افزود که خودرو تیبا عیوبی دارد اما هیچگاه با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است. تیبا خودرویی است که اکثر مردم میتوانند آن را خریداری کنند، اما طبق سیاستهای وزارت صمت حذف آن در برنامه بود.
طبق گفتههای وی اکنون 13 هزار دستگاه خودرو تیبا وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند. یک زنجیره قطعهسازی به خودروهای تولیدی متصل است؛ بنابراین قطعات زیادی نیز در انبارها موجودند که سرمایه ملی محسوب میشوند. در نهایت اگر این خودروها شمارهگذاری نشوند، به عنوان خودروهای فاقد گارانتی به مزایده گذاشته شده و به فروش میرسند. به متقاضیانی که ثبتنام کردهاند نیز خودروهای کوئیک و شاهین تحویل داده میشود.
معرفی 3 خودروی غیراستاندارد ایرانی
خرداد 1401: آقای مصطفی آجرلو، مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران، در تاریخ 4 خردادماه، خبر داده که این سازمان از تمدید اعتبار خودروهای تیبا صندوقدار، سایپا تیبا 2 و همچنین سمند ایران خودرو، جلوگیری کرده است. آنطور که آقای آجرلو گفته، سازمان استاندارد، این کار به علت «عیوب پرتکرار ایمنی» این سه محصول داخلی انجام داده است.
پیش از این نیز آقای اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از توقف تولید خودروهای نا ایمن و بیکیفیت در سال 1401 خبر داده بود. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که قبل از موضعگیری اخیر سازمان استاندارد، مدیران ایران خودرو و سایپا، از اواخر سال 1400 خبر داده بودند که تولید خودروهای پژو 405، سمند و تیبا را در سال 1401 متوقف میکنند.
مشکلات واردات خودرو استاندارد
اردیبهشت 1401: محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد بسیاری از کشورها از فروش قطعات خود به ایران ممانعت کردند و اکنون منطقی نیست از کشوری که قطعات را تحریم کرده خودرو وارد کرد.

وی گفت خودروی خارجیای که بتواند استانداردهای 85گانه را پاس کند، در داخل کشور ارزان نیست. زیرا چنین خودرویی با قیمت جهانی 10 الی 12 هزار دلار فروخته میشود. اما ساخت همین خودرو در داخل کشور حدودا 1500 دلار هزینه دارد و بنابراین بهتر است به جای واردات خودرو، خودروساز را وارد کنیم.
سازمان ملی استاندارد، خودروسازان را ملزم به اجرای 15 تکلیف کرد؛ همچنین برای ارتقای کیفیت محصولات به آنها مهلت داده شده است. یکی دیگر از اقداماتی که خودروسازان مکلف به انجام آن هستند، برنامهریزی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت و بهکارگیری مدیر کنترل کیفیت تاییدصلاحیتشده، متناسب با خطوط و شیفتهای تولیدی است که با هماهنگی سازمان ملی استاندارد انجام میشود.
اجباری شدن یک استاندارد جدید
اردیبهشت 1401: مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن اشاره به این موضوع که تا دهه 80 استاندارد اجباری در خودروها اعمال نمیشد، در جدیدترین مصاحبه خود، توضیحات جالبی درباره آخرین وضعیت استناداردهای خودرو داده که خلاصه آنرا در ادامه میخوانید:
1- اکنون آمار تلفات جادهای به 16 هزار نفر میرسد که بسیار نگرانکننده است. اما استانداردهای اجباری در حوزه عملکرد ایمنی خودروها، میتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
2- آخرین تعلیق استاندارد در زمان دولت قبل بوده که 9 استاندارد مهم خودرو تعلیق شد. این استانداردها با فشار تولیدکننده و عوامل داخلی ایجاد شد و در واقع خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهمترین آنها، آزمون تست تصادف و ترمز بوده است.
3- اکنون تعلیق استانداردهای اجباری تنها در شورای عالی استاندارد امکانپذیر است؛ 9 استاندارد تعلیق شده نیز برگشتهاند و خودروسازان نمیتوانند دوباره آنرا تعلیق کنند.
4- تا به امروز، استانداردهای اجباری خودروهای تولید داخل به 85 مورد میرسید؛ اما اکنون خدمات پس از فروش نیز به این استانداردهای اجباری پیوسته است که تاکنون وجود نداشت.
5- در گذشته، سازمان استاندارد هر دو سال به خودروساز تائیدیه میداد. اما اکنون این نظارت یک ماهه شده و خودروساز باید هر ماه تائیدیه مربوطه را از سازمان استاندارد اخذ کند.
6- خودروهای داخلی این روزها دارای مشکل کیفیت پایین قطعات هستند. برخی از قطعات موردنیاز در کشور تولید شده و برخی نیز وارداتی هستند. اکنون خودروسازان مکلفاند که تنها از دارندگان پروانه استاندارد، قطعات یدکی خود را تامین کنند.
7- امروزه خودروسازان خود را مسئول کیفیت محصولات نمیدانند و پاسخگوی آن نیز نیستند. بنابراین، سازمان استاندارد به صورت جدی موضوع کدهای QR را اجرا میکند تا مغایرتها رفع شوند. این کدها در قسمت شیشه جلویی خودرو نصب میشوند.
8- خودروساز موظف است که تا قبل از پیشفروش خودرو، تائیدیهها را دریافت کند. اگر تا قبل از فرآیند پیشفروش تائیدیه نو را دریافت نکند، تبلیغاتش خلاف قانون تلقی میشود. در ضمن، خودروساز مکلف به کنترل کیفیت در فرآیند تولید خود بوده و در صورت مغایرت کیفی و کمی، آن را بپذیرد و پاسخگو باشد. مردم با همین بند میتوانند به قوه قضاییه شکایت کنند. زیرا قوه قضاییه این بند را پذیرفته و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا نیز آن را امضا کردهاند.
9- اگر خودرویی دو ماه در پارکینگ نمایندگیهای فروش باقی ماند و دچار اتفاقاتی نظیر آسیب بدنه، شنزدگی، حوادث طبیعی و ... شد، باید گزارش کیفیت آن دوباره به سازمان استاندارد ارائه شود.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما