غول جدید هوو در ایران

بررسی کامیون کشنده شیران 550

23 بهمن 1403 09:09

دو کشنده جدید بازار کشورمان به نام شیران 480 و شیران 550، به تازگی توسط شرکت شیران دیزل که عرضه کننده محصولات کمپانی MAN آلمان نیز هست، رونمایی شده که این دو کشنده، محصولی از شرکت سینوتراک هستند که نزدیک به دو دهه پیش با محصول هوو به بازار کشورمان وارد شد. سینوتراک از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور چین هست و در حال حاضر، در کنار یک سری محصولات با تکنولوژی قدیمی، تولیداتی با جدیدترین دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا را در سبد محصولات خود دارد.

سینوتراک از ابتدا تا امروز در ایران

در ابتدای دهه هشتاد شمسی و با محصول شاخص آن روزهای خودش یعنی کشنده هوو به ایران وارد شد. کشنده‌ای که داستان‌های زیادی ایجاد کرد تا سرانجام با نسخه بهینه شده آن یعنی کشنده فراز، جایگزین شد تا مقدار زیادی از این حساسیت‌ها و مشکلات را برطرف کند.

در سال‌های آتی، بحث دوباره محصولات جدید سینوتراک به کشورمان مطرح شد و چندین دستگاه هوو A7 نیز به بازار رسید که با عرضه و فروش اندکی روبرو شد. اما بعداً با بحث ورود دوباره سینوتراک به ایران، نام محصولاتی از زیرمجموعه سینوتراک به اسم سیتراک شنیده شد. این محصولات از کمپانی سیتراک که یک شرکت تأسیس شده از همکاری سینوتراک و MAN آلمان هست، انتخاب شده بودند. سینوتراک، همکاری نزدیکی با کمپانی MAN آلمان دارد و شرکت تأسیس شده از همکاری این دو کمپانی نیز با اسم سیتراک، محصولاتی به بازار چین و بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کند که اولین محصول این همکاری نیز با نام سیتراک T7H بود که اتفاقاً در برهه‌ای از زمان، قرار بود تا به بازار کشورمان نیز راه پیدا کند. اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه در چند سال اخیر، شرکت پیلسان، محصولاتی از سیتراک را با نام پیلسان روی خط تولید در کشورمان برده است.

سینوتراک از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور چین و حتی دنیاست که محصولات خود را با برندهای مختلفی عرضه می‌کند. هوو نیز یک برند برای یک دسته از محصولات این شرکت هست که یکی از آنها، مکس MAX نام دارد. این کشنده با نام شیران 480 و شیران 550، از سوی شیران دیزل که اتفاقاً عرضه‌کننده محصولات MAN در ایران هست، عرضه خواهند شد.

طراحی کامیون شیران 550

در نگاه اول به بدنه و کابین شیران 550، یاد محصولات مرسدس بنز و خصوصاً آکتروس می‌افتیم. شاید شیب رو به جلو و خطوط روی درب‌ها، لبه گل گیر و برش گلگیر در پشت اتاق باعث این یادآوری می‌شود.  نمای بغل کابین، نکته خاصی ندارد اما اگر از جلو به این کشنده نگاه کنیم، حجم زیاد خطوط و همچنین زوایایی که شاید چندان هم باعم همخوانی ندارند، بیننده را به فکر فرو می‌برد.

جلوپنجره، طراحی خاصی دارد که برخلاف طرح‌های همیشگی، یک ذوزنقه معکوس و روبه پایین هست که همین تغییر زاویه باعث شده تا طرحی عجیب نسبت به آنچه تاکنون در دنیای خودرویی دیده‌ایم را شاهد باشیم. این نحوه طراحی، زبان جدید طراحی محصولات سینوتراک است که می‌توان آن را در پیکاپ‌های این شرکت، ون و کامیون‌های جدید سینوتراک نیز دید. نکته دیگر در خصوص طراحی کابین این خودرو، حذف شیشه پشت اتاق هست که در اکثر محصولات تجاری چینی از سبک تا سنگین، دیده می شود.

اما داخل اتاق عیناً از روی اسکانیا طراحی شده است و البته که طرحی هماهنگ و خوب نیز طراحی شده است. همچنین کیفیت خوب متریال و مونتاژ نیز در این خودرو دیده می‌شود. صندلی‌ها طراحی خوبی دارند و با وجود کف تخت و صاف کابین، اتاق بسیار جادار به نظر می‌آید. مجموعه نمایشگر پشت فرمان یا همان پشت آمپرها، ترکیبی از طراحی آنالوگ و دیجیتال هستند و فرمان نیز با داشتن کلیدهای زیاد، طراحی ساده و کاربردی دارد. دسته تعویض دنده و ریتاردر نیز به سبک بسیاری از خودروهای تجاری در زیر فرمان قرار دارند. یک باکس بزرگ در پایین داشبورد به همراه چندین جالیوانی و محفظه برای قرار دادن لوازم روی داشبورد دیده می‌شود. داشبورد دو رنگ است و با ظاهر و کیفیت خوبی که دارد، حس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند.

پیشرانه و مشخصات فنی کشنده شیران 550

پیشرانه شیران 550 از ساخته‌های شرکت ویچای هست که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان پیشرانه در کشور چین محسوب می‌شود و همکاری زیادی نیز با گروه سینوتراک دارد. بالاترین خروجی این موتور 12.5 لیتری، برابر با 550 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتن متر گشتاور است و برای انتقال قدرت این پیشرانه نیز، یک گیربکس 2+16 سرعته خودکار AMT نیز در نظر گرفته شده است.

تعلیق در محور جلو مثل دیگر خودروهای تجاری موجود در کشورمان از نوع فنر پارابولیک به همراه میل موجگیر و کمک فنر هست. اما تعلیق محور عقب شیران 550 از نوع بادی با چهار بالن هست که این نوع تعلیق نسبت به تعلیق‌های بادی دو بالن، نرمی و انعطاف بیشتری دارد و امروزه می‌بینیم که اکثر کشنده‌های چینی نیز به تعلیق چهار بالن، مجهز می‌شوند. اگر بخواهیم از دیگر ویژگی‌های برجسته این کشنده بگوییم می‌توان از ترمزهای دیسکی در هر دو محور نام برد که از ساخته‌های wabco هستند. محورها با ظرفیت 7 تن در جلو و 13 تن در عقب به همراه شاسی نیز گفته می‌شود که از تکنولوژی MAN بهره می‌برند و فرمان نیز از محصولات بوش آلمان است.

یک نکته در مورد شیران 550 این که چرخ‌های جلو به صورت فابریکی با سایز 385/65R22.5 انتخاب شده‌اند. این در حالی است که تایرهای عقب دارای پهنای استاندارد 315 هستند. استفاده از تایر پهن‌تر در محور جلو، پایداری و ایمنی حرکتی را خصوصاً در مسیرهای لغزنده افزایش می‌دهد اما به طور کلی، پهن‌تر شدن تایر در هر خودرویی با دریافت بیشتر ضربات از سوی جاده نیز همراه می‌شود که نیاز به تعلیق کارامد در این حالت، بیشتر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی کامیون شیران 550

شیران 550 از سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی بهره می‌برد که برخی از آنها را قبلاً در دیگر خودروهای تجاری کشورمان دیده‌ایم و برخی از آنها، تازگی دارد. مثل ماساژور صندلی راننده و یا استارت پیشرانه و بلند کردن اتاق از روی درب. از امکانات رفاهی و ایمنی شیران 550 می‌توان به گرم کن گازوییل و ادبلو به همراه سیستم تقسیم و انتخاب کننده باک سوخت از داخل اتاق، بخاری درجا، کولر درجا، سانروف به صورت سفارشی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سردکن و گرم کن صندلی‌های راننده به همراه ماساژور، گرم کن صندلی شاگرد، دو عدد تخت خواب، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی با گرم کن، پشت آمپر دیجیتال هفت اینچی، نمایشگر وسط داشبورد 12.3 اینچی با امکان اتصال بلوتوث، خروجی برق 220 و 24 ولت، سنسور باران، سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل تطبیقی ACC، سنسور نور چراغ‌های جلو، دوربین 360 درجه، چراغ‌های کاملاً LED جلو به همراه چراغ روز، دارای سیستم ADR برای حمل کالاهای خطرناک، دوربین ثبت وقایع، بوق هشدار دنده عقب، بالابر برقی و هیدرولیکی کابین، استارت خودرو از روی درب راننده، خروجی PTO گیربکس، بالابر اتاق از روی درب راننده، تعلیق بادی چهار بالن محور عقب و... نام برد.

همچنین این کشنده به سیستم‌های کمکی مثل ترمز موتور و ریتارد گیربکس، ترمز ضد قفل ABS، کنترل الکترونیکی ترمز EBS، سیستم ضدلغزش ASR، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، هشدار تصادف از جلو FCWS، رادار خط خوان LDWS، کنترل حرکت در سربالایی HSA و محدودکننده نیروی ترمز EBL نام برد.

نام خودرو کشنده شیران 550

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / توربودیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

12.5 لیتر/ WP13 ساخت ویچای

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

550 اسب بخار در دور موتور 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2550 نیوتن متر در دور موتور 1000-1400 rpm

گیربکس

16+2 سرعته اتوماتیک AMT

سیستم فرمان

هیدرولیک ساخت بوش

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

ترمز پارک

بادی روی محور عقب

ترمز کمکی

ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز  / EBSضدلغزش  / ASR ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / کنترل حرکت در سربالایی HSA / محدودکننده نیروی ترمز EBL / سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS / کروز کنترل تطبیقی ACC

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6390 / 2530 / 3840

فاصله محوری (میلیمتر)

3900

وزن خالص کشنده

8200 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7 تن / 13 تن

حجم باک سوخت

1000+300

حجم باک ادبلو

50 لیتر

سیستم تعلیق اتاق

بادی چهار بالن

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک‌فنر / بادی با چهار بالن

سایز و نوع تایر

385/65R22.5 محور جلو / 315/80R22.5 محور عقب / تیوبلس

*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.

کشنده شیران 550 یکی از پرآپشن ترین و فول ترین خودروهای تجاری در حال عرضه در کشورمان هست که در نسخه 480 اسب بخاری با کمی امکانات رفاهی کمتر نیز عرضه شده است. این خودرو از محصولات سینوتراک چین هست که قبلاً آن را با هوو و بعدها با محصولات سیتراک شناخته‌ایم و حالا نیز با دنیایی اختلاف با کشنده‌های قدمی هوو، به بازار کشورمان رسیده است. هرچند که طراحی این کشنده با چهره عجیب و غریبش، شاید به دل بسیاری از شاغلین این بخش، خوش نباشد.

در این بازار که تعداد و تنوع خودروهای تجاری هر روز بیشتر می‌شود و بخش کشنده‌ها و کامیونت‌ها از دیگر بخش‌های تنوع بسیار بیشتری دارد، می‌توان گفت که در کنار طراحی زیبا که باعث کشش خریدار به سمت یک محصول می‌شود، کیفیت ساخت و کیفیت قطعات، گستردگی خدمات و تعمیرات، قیمت رقابتی و امکانات رفاهی و ایمنی و البته خوشنامی عرضه کننده از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باعث می‌شود تا خریدار به سمت یک محصول کشیده شود.

شیران دیزل به عنوان عرضه کننده کشنده‌های شیران که نماینده محصولات MAN در کشورمان نیز هست، به عنوان یک عرضه کننده خودروهای تجاری، چندان شناخته شده نیست اما محصولات این شرکت توانایی برنده شدن در میدان رقابت با دیگر خودروهای تجاری فعلی بازار را دارند.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران