• مگا پلتفرم SP سايپا
  • پلتفرم SP سايپا
  • پلتفرم SP سايپا

نحوه طراحی استایل و پلتفرم شاهین

بررسی پلتفرم SP سایپا

27 مهر 1401 10:46

نحوه طراحی استایل و پلتفرم شاهین

مهر 1401: آقای پازوکی، معاون فنی و مهندسی گروه سایپا، درباره خودرو شاهین توضیحات زیر را ارائه داد:

  • شاهین اولین محصول خروجی از پلتفرم SP100 است. در طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف شده، موضوع ایمنی بسیار مدنظر بوده و بر همین اساس طراحی آن بر اساس یورو ان کپ سه ستاره صورت پذیرفت؛ بدین منظور که استحکام بدنه در نمونه سازی و قطعات مورد نظر قرار گرفت.
  • منظور از پلتفرم قدیمی، پلتفرمی است که  قابلیت ارتقای کیفی و پاسخ‌گویی به نیازهای جدید را نداشته باشد. در این خصوص سال تولید پلتفرم مورد نظر نیست؛ چراکه بعضی از شرکت‌های مطرح دنیا مثل تویوتا، پلتفرمی دارند که مربوط به چندین سال قبل است ولی قابلیت ارتقا و کاربری دارد و در حال استفاده هستند.
  • سایپا برنامه ای را از 10 سال پیش در دستور کار قرار داده و پلتفرم SP1 را تعریف کرد. با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی به دست آورده بود، توانست از یک پلتفرم در کلاس‌های مختلف بهره بگیرد.
  • طراحی اولیه بر اساس یک مگاپلتفرم صورت گرفته است؛ بدین معنا که در رده‌های مختلف بر روی این پلتفرم، خودروهای کلاس مختلف تولید شود و با تغییرات در ابعاد کفی و اوور هنگ‌های خودرو بتوان خودرو در کلاس B  و C  و در تیپ‌‌های سدان، ‌هاچ‌بک و کراس‌اوور تولید شود؛ بنابراین دو پلتفرم SP100  و  SP0 از این مگاپلتفرم تعریف شده است.
  • خودرو شاهین تست‌های مختلف ایمنی و تصادف را با موفقیت گذراند و نتیجه آن در تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و در رسانه‌ها منعکس شده به نحوی است که خوشبختانه از استحکام خوبی برخوردار بوده و یکی از دلایل علاقمندی به خرید این خودرو ایمن بودن آن است.
  • در محصول شاهین، به دلیل این‌که از ابتدا تمامی استانداردها و الزامات جدید و به روز، در طراحی اولیه دیده شده بود، به راحتی شرایط و الزامات مورد نظر در آن قرار داده می‌شود و باعث افزایش کیفی محصول نیز خواهد شد.
  • تولیدات ابتدایی گروه سایپا در کلاس خودروهای A  و B  بود و در زمان انجام طراحی این مگاپلتفرم با بررسی وضعیت بازار و علاقمندی مردم به خودروهای کلاس C، پاسخ به نیاز بازار و همچنین با هدف توسعه بازار، دستور کار بر اساس تولید خودروهای بزرگ‌تر قرار گرفت و سایپا به سراغ طراحی مگاپلتفرمی رفت که بتواند هم خودروهای کلاس C را تولید کند و هم با کم‌ترین تغییرات بتوان خودروهای کلاس B  را از آن به دست آورد.
  • طراحی خودرو بر دو بخش است؛ اول طراحی استایل خودرو و دوم عملیاتی کردن این طراحی که شامل طراحی قالب‌ها و عملیاتی کردن و ساخت قطعات است. طراحی استایل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا صورت پذیرفت که از افتخارات این گروه خودروساز است و طراحی استایل آن کاملا بومی و بدون هیچ گونه مشاوری انجام شد. در قسمت طراحی قالب‌ها و قطعات هم این توان در داخل گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن انجام شد؛ اما به دلیل اینکه ظرفیت هم‌زمان تولید همه قالب‌ها در کشور وجود نداشت، بخشی از آن‌ها با وجود توان تولید در داخل، در خارج از کشور انجام شد تا پروژه تولید خودرو شاهین در برنامه زمانی آن انجام شود.
  • پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخوردهایی که از این محصول از طرف مشتری دریافت شد، نیاز خودرو به انجام بهبودهایی مشخص و بر این اساس 12 پروژه در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.
  • تیپ دیگری از خودرو شاهین با عنوان شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت‌های کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال 1402 عرضه خواهد شد.

برنامه‌های مگاموتور برای افزایش تولید

مهر 1401: کیومرث ناصری، مدیرعامل مگاموتور، اعلام کرد مگاموتور برای رسیدن به جایگاه واقعی خود، باید جوابگوی برنامه‌های رو به رشد گروه خودروسازی سایپا باشد. بنابراین، این مهم در گام اول ظرفیت‌های موجود در شرکت مورد مطالعه و برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته تا بتوان به بهترین شکل ممکن از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و بخشی از این مطالعات شامل بازسازی، نوسازی، افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و شرکت‌های زیر مجموعه است. 

بر اساس گفته‌های وی، هدف بزرگ مگاموتور در سال ۱۴۰۲، تولید 2500 دستگاه قوای محرکه در روز است که آن‌ها در تلاش برای عملیاتی کردن این هدف بزرگ هستند. برای دست‌یابی به این هدف، نیاز به تغییراتی در خطوط ماشینکاری، خطوط مونتاژ و زنجیره تامین است که در حال مذاکره و اجرای پروژه‌های موردنیاز هستند تا با افزایش بیش‌تر قطعات اصلی قوای محرکه 5c، دنده‌های گیربکس، تامین به موقع تمام قطعات و ... به این مهم دست یافت. 

مدیرعامل مگاموتور تاکید  کرد یکی از نقاط کلیدی برای رسیدن به تولید آرمانی 2500 دستگاه در روز، راه‌اندازی خط مونتاژی است که بتواند به ظرفیت‌های مونتاژ موتور بیفزاید. بنابراین مگاموتور قصد دارد که تا پایان سال 1401، مجهزترین و مدرن‌ترین خط مونتاژ خاورمیانه را با ظرفیت تولید 700 دستگاه در روز به صورت دو شیفت با کیفیت و استانداردهای روز دنیا، راه‌اندازی کند. در خط مونتاژ جدید، موتور EC5 تولید خواهد شد که موتوری با استانداردهای روز دنیا است و کیفیت قطعات و طراحی آن رضایت بیش‌تری برای مشتریان فراهم خواهد کرد. در اجرای این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و راکد یکی از اهداف بوده تا میزان سرمایه‌گذاری دوباره و تکراری را به حداقل رسانده و اجرای این پروژه سرعت بیش‌تری بگیرد. 

بر اساس گفته‌های وی، مگاموتور قصد دارد امکان تولید خودروهای جدید را برای گروه سایپا فراهم کند. زیرا با طراحی پلتفرم‌های جدید و قوای محرکه به‌روز که جوابگوی انتظار مشتریان و بازار باشد، این بستر را فراهم کرده تا شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا که طراحی محصولات جدیدی را در دست اجرا دارند از قوای محرکه مگاموتور تامین شود. برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی و سوخت موتورهای بهبود یافته هدف‌گذاری شده و موتور M15GSI، موتور M24+  و موتور P90 از جمله محصولاتی است که زمانبندی لازم جهت تولید آن‌ها انجام و در ماه‌های آتی به ترتیب به ثمرخواهند نشست. به عنوان محصولات جدید که شرایط بهبودیافته کیفی دو چندانی را دارند جایگزین تولیدات گذشته و جاری شرکت خواهند شد. 

آقای ناصری در انتها گفت که تولید گیربکس اتوماتیک در برنامه سال آینده این شرکت وجود دارد و این گیربکس‌ها به تناسب طراحی مدرن خودروهای جدید گروه سایپا و انتظارات بازار در سبد تولید محصولات مگاموتور قرار خواهند گرفت و نیاز خودروسازان گروه از گیربکس اتوماتیک تامین خواهد شد. 

تولید 4 موتور جدید از سال آینده

تیر 1401: محمدعلی تیموری، مدیرعامل وقت سایپا، می‌گوید شرکت مگا موتور، اولین و تنها تولیدکننده مجموعه موتور، گیربکس و اکسل‌سازی در ایران و حتی خاورمیانه است که تمامی فرآیندهای «تولید تا طراحی» را در مجموعه خود انجام می‌دهد. به همین دلیل نیز مدیریت جدید سایپا، توجه ویژه‌ای برای بهبود و ارتقای قوای محرکه خودروهای تولیدی این شرکت دارد.

موتورهای جدید خودرو سایپا
محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا

آقای تیموری به موضوع استانداردهای خودرو اشاره کرده و گفته براساس قوانین جدید، سایپا باید سالانه 5% از مصرف سوخت محصولاتش، بکاهد. برهمین اساس و با هماهنگی مدیران شرکت مگا موتور، سایپا از نیمه دوم سال 1402 و تا پایان سال 1403، چهار موتور جدید را برای استفاده در محصولاتش معرفی خواهد کرد.

مدیرعاکل سایپا به اتمام فرآیند «طراحی توسعه سبد محصولات سایپا» نیز اشاره کرده و گفته درحال سرمایه‌گذاری برای قالب‌های بدنه سایپا آریا، سایپا اطلس، سایپا سهند و همچنین شاهین پلاس که البته در نسخه جدید شاهین، قالب بدنه تغییری نخواهد داشت.

ارتقای موتور و گیربکس در پلتفرم جدید سایپا

مهر 1400: شرکت سایپا برای نخستین‌بار در ایران، اولین مرکز طراحی و توسعه اختصاصی خودش را با نام تکنوسنتر راه‌اندازی کرد. آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) در مراسم افتتاحیه تکنوسنتر، خبر داده که فاز اول فعالیت‌های این شرکت مربوط به ارتقای موتور و گیربکس محصولات سایپا به‌خصوص خانواده SP است.

رادمنش؛ مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا

آقای رادمنش ضمن تکذیب استفاده از موتورهای سایر خودروسازان ایرانی در محصولات سایپا گفته که این شرکت، برنامه‌ای برای انجام این کار ندارد. رادمنش همچنین به فاز دوم فعالیت‌های تکنوسنتر اشاره کرده و گفته که در گام بعدی، تکنوسنتر سایپا روی ارتقا و توسعه پلتفرم‌های جدید این شرکت، متمرکز خواهد شد.

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا درباره طراحی محصولات گروه سایپا نیز گفته که هیچکدام از محصولات این شرکت، به ویژه خودرو سایپا شاهین، منحصرا توسط یک نفر طراحی نشده و ماحصل یک کار تیمی بوده است.

ساخت جایگزین پراید با کمک ایران خودرو

اسفند 1399: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در روزهای آخر اسفندماه و در حاشیه مراسم تحویل اولین سری خودرو شاهین، درباره پلتفرم SP استفاده در شاهین گفته که همه اجزای این پلتفرم، طراحی داخل است. ضمن اینکه 90% قطعات استفاده شده در شاهین نیز ساخت قطعه‌سازان ایرانی است و تنها 8% قطعاتش بصورت وارداتی هستند که سایپا برنامه داخلی‌سازی آنها را نیز طی سال‌های آینده، دارد.

پلتفرم سایپا
جواد سلیمانی؛ مدیرعامل وقت سایپا

اما آقای سلیمانی درکنار همه این حرف، خبرهای تازه‌ای هم درباره محصولات جدید سایپا داده است. طبق گفته‌های وی، وزارت صمت برنامه همکاری مشترک سایپا و ایران خودرو را تدوین کرده و هم‌اکنون نیز فاز اجرایی آن آغاز شده است تا هر دو شرکت، بتوانند پلتفرم مشترکی بسازند و خودرویی با قیمت مناسب، راهی بازار کنند.

اما اگر یادتان باشد، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم رونمایی از موتور سه استوانه ایران خودرو در زمستان 99 گفته بود که شرکتش، آماده همکاری با سایر خودروسازان جهت تامین موتور آنهاست. پس به احتمال زیاد، می‌توان چنین برداشت کرد که در سال‌های آینده، خودروهای جدید سایپا، احتمالا با موتور 3 سیلندر به تولید خواهند رسید.

ارتباط پلتفرم شاهین با پلتفرم تویوتا چیست

شهریور 1399: سایپا در بیانیه‌ای که در تاریخ 10 شهریورماه آنرا منتشر کرده، پاسخ برخی شایعات فضای مجازی درباره پلتفرم جدید این شرکت را داد که خلاصه آن به این شرح است:

سایپا با استفاده از مگاپلتفرم SP خود، موفق به تولید دو پلتفرم جدید شده؛ یکی پلتفرم SP1 که در سگمنت خودروهای کلاس C یا جمع و جور قرار دارد و دیگری نیز پلتفرم SP0 است که برای ساخت خودروهای سگمنت B یا کوچک، استفاده خواهد شد.

اولین خودرویی که با پلتفرم SP1 ساخته شده، همان سایپا شاهین است که در ابتدا با نام پروژه SP100 شناخته می‌شد. دومین محصولی که با این پلتفرم ساخته خواهد، کراس اور جدید این شرکت خواهد بود که در ابتدا با کد SP100Cross شناخته شد اما بعدها نامش را سایپا آریا گذاشتند و گفتند که و در سال 1400 نیز به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. ضمن اینکه مگاپلتفرم SP سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا ساخته شده و هرگونه ارتباط آن با پلتفرم‌های تویوتا، بدلیل ابعاد و ظاهر مشابه شاهین با یکی از محصولات این شرکت، کاملا اشتباه است.

همچنین اولین موتور استفاده شده برای پلتفرم SP سایپا، موتوری با کد M15TC است که طراحی و توسعه آن در شرکت مگاموتور سایپا، انجام شده.


محصولات جدید سایپا:

»» معرفی سایپا شاهین
»» معرفی سایپا کوییک جدید
»» معرفی سایپا ساینا جدید
»» معرفی سایپا اطلس
»» معرفی سایپا آریا


سایپا اس پی ؛ اولین پلتفرم خودرو ایرانی

سایپا با تجربیاتی که از پلتفرم X100 متعلق به خانواده پراید ارتقایاقته بدست آورد، توانست دومین پلتفرمش را با نام X200 بسازد؛ پلتفرمی که ابتدا برای تیبا صندوقدار و تیبا هاچبک استفاده ‌شد، اما خانواده S200 یا همان ساینا و سپس خانواده Q200 یا همان کوییک نیز با همین پلتفرم ساخته و روانه بازار شدند.

پلتفرم X200 سایپا مختص کلاس خودروهای کوچک است اما حالا نوبت آمدن «سومین پلتفرم سایپا» است؛ پلتفرمی که به سایپا اجازه می‌دهد وارد سکمنت بالاتری، یعنی کلاس خودروهای جمع و جور (کامپکت) شود. نام این پلتفرم جدید را مگا پلتفرم SP سایپا گذاشته‌اند. بنابه گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا) در بهار 97، پلتفرم SP سایپا، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن، در ایران انجام شده.

محصولات جدید سایپا با پلتفرم ملی SP

نخستین زمانی که مدیران سایپا، خبر از پلتفرم جدیدشان دادند، در دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا در سال 1393 بود. نام این پلتفرم جدید، سایپا SP است که سایپا آن را با ارتقای پلتفرم X200 ساخته‌اندبرخلاف پلتفرم X200 که برای خودروهای کوچک (سگمنت B) است، پلتفرم جدید SP سایپا برای ساخت محصولاتی در کلاس خودروهای جمع و جور یا کامپکت (سگمنت C) طراحی شده است.

اما در اوایل زمستان 96 و با انتشار تصاویر جاسوسی از تست محصول جدید سایپا در رسانه‌های هندی، دیگر مطمئن شدیم که آن تصاویر، مربوط به همین پلتفرم SP سایپاست.

ماکت پلتفرم اس پی سایپا
ماکت مدل اس.پی که در سال 93 رونمایی شد

اولین محصولی که با پلتفرم SP سایپا ساخته می‌شود، سدان جمع و جوری است در سگمنت C که ابتدا سایپا رهام و سپس سایپا شاهین، نام گرفت.

البته پلتفرم SP سایپا تنها مختص عرضه یک سدان نیست. امیررضا نخعی در تابستان 96 و در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، به رسانه‌ها گفته بود که سایپا، علاوه‌بر نسخه سدان، یک هاچ‌بک و یک کراس‌اور هم با پلتفرم SP می‌سازد. البته در خردادماه 97، مدیرعامل سایپا گفته بود که شرکتش علاوه‌بر کراس‌اور، یک شاسی‌بلند نیز با پلتفرم SP خواهد ساخت که البته بعید است زمان اجرایی‌شدن این حرف، به این زودی‌ها باشد!

گیربکس هیوندای برای پلتفرم سایپا

سایپا در پلتفرم SP علاوه بر گیربکس دستی، از گیربکس اتومات هم استفاده می‌کند. البته این گیربکس، همان گیربکس CVT جدیدی نیست که شرکت پانچ بلژیک آنرا برای ساینا اتومات و کوییک اتومات ساخته است؛ این گیربکس جدید را شرکت هیوندای پاور تک، یا اختصاراً HPT، به سفارش مگاموتور ساخته.

مدل آزمایشی پلتفرم خودرو شاهین سایپا
نسخه آزمایشی اس.پی که در سال 93 ساخته شد

شروع همکاری مگاموتور با HPT به اوایل سال 95 برمی‌گردد. در آن زمان سایپا برای SP100 سفارش جعبه‌دنده‌ای اتومات را داد که می‌توانست تا 170 نیوتن‌متر گشتاور را منتقل کند. در پاییز 96 نیز محمدرضا شیخ عطار (مدیرعامل وقت مگاموتور)، قرارداد فاز دوم همکاری با HPT را به امضا رساند؛ در این فاز، شرکت HPT باید جعبه‌دنده‌ای با توانایی انتقال 270 نیوتن‌متر را برای خودروهای SP0 و همچنین کراس‌اورهای SP می‌ساخت. وجود این دو جعبه‌دنده مختلف، احتمال عرضه دو پیشرانه مختلف را برای پلتفرم SP سایپا، بیشتر می‌کند.

ساخت مدل آزمایشی خودرو شاهین سایپا
نسخه آزمایشی اس.پی که در سال 93 ساخته شد

علاوه‌بر گیربکس، صندلی‌های پلتفرم SP نیز با همکاری کره‌ای‌ها ساخته شده. مدیرعامل سایپا آذین خودرو هرچند اشاره‌ای به نام این شرکت کره‌ای نکرده است، اما در تابستان 96 گفته بود که این شرکت کره‌ای، تامین‌کننده اصلی صندلی‌های گروه جنرال موتورز آمریکاست. بنابه گفته‌های آقای نخعی، این صندلی‌ها تا 10 الی 12 سال آینده با استانداردهای روز دنیا هم‌خوانی دارند.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش فوق العاده سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران