مگا پلتفرم SP سایپا

مهر 1400: شرکت سایپا برای نخستین‌بار در ایران، اولین مرکز طراحی و توسعه اختصاصی خودش را با نام تکنوسنتر راه‌اندازی کرد. آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) در مراسم افتتاحیه تکنوسنتر، خبر داده که فاز اول فعالیت‌های این شرکت مربوط به ارتقای موتور و گیربکس محصولات سایپا به‌خصوص خانواده SP است.

آقای رادمنش ضمن تکذیب استفاده از موتورهای سایر خودروسازان ایرانی در محصولات سایپا گفته که این شرکت، برنامه‌ای برای انجام این کار ندارد. رادمنش همچنین به فاز دوم فعالیت‌های تکنوسنتر اشاره کرده و گفته که در گام بعدی، تکنوسنتر سایپا روی ارتقا و توسعه پلتفرم‌های جدید این شرکت، متمرکز خواهد شد. مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا درباره طراحی محصولات گروه سایپا نیز گفته که هیچکدام از محصولات این شرکت، به ویژه خودرو سایپا شاهین، منحصرا توسط یک نفر طراحی نشده و ماحصل یک کار تیمی بوده است.

ساخت جایگزین پراید با کمک ایران خودرو

اسفند 1399: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در روزهای آخر اسفندماه و در حاشیه مراسم تحویل اولین سری خودرو شاهین، درباره پلتفرم SP استفاده در شاهین گفته که همه اجزای این پلتفرم، طراحی داخل است. ضمن اینکه 90% قطعات استفاده شده در شاهین نیز ساخت قطعه‌سازان ایرانی است و تنها 8% قطعاتش بصورت وارداتی هستند که سایپا برنامه داخلی‌سازی آنها را نیز طی سال‌های آینده، دارد.

اما آقای سلیمانی درکنار همه این حرف، خبرهای تازه‌ای هم درباره محصولات جدید سایپا داده است. طبق گفته‌های وی، وزارت صمت برنامه همکاری مشترک سایپا و ایران خودرو را تدوین کرده و هم‌اکنون نیز فاز اجرایی آن آغاز شده است تا هر دو شرکت، بتوانند پلتفرم مشترکی بسازند و خودرویی با قیمت مناسب، راهی بازار کنند.

اما اگر یادتان باشد، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم رونمایی از موتور سه استوانه ایران خودرو در زمستان 99 گفته بود که شرکتش، آماده همکاری با سایر خودروسازان جهت تامین موتور آنهاست. پس به احتمال زیاد، می‌توان چنین برداشت کرد که در سال‌های آینده، خودروی جایگزین پراید، با موتور 3 سیلندر به تولید خواهد رسید.

شاهین ارتباطی با تویوتا ندارد

شهریور 1399: سایپا در بیانیه‌ای که در تاریخ 10 شهریورماه آنرا منتشر کرده، پاسخ برخی شایعات فضای مجازی درباره پلتفرم جدید این شرکت را داد که خلاصه آن به این شرح است:

سایپا با استفاده از مگاپلتفرم SP خود، موفق به تولید دو پلتفرم جدید شده؛ یکی پلتفرم SP1 که در سگمنت خودروهای کلاس C یا جمع و جور قرار دارد و دیگری نیز پلتفرم SP0 است که برای ساخت خودروهای سگمنت B یا کوچک، استفاده خواهد شد.

اولین خودرویی که با پلتفرم SP1 ساخته شده، همان سایپا شاهین است که در ابتدا با نام پروژه SP100 شناخته می‌شد. دومین محصولی که با این پلتفرم ساخته خواهد، کراس اور جدید این شرکت خواهد بود که در ابتدا با کد SP100Cross شناخته شد اما بعدها نامش را سایپا آریا گذاشتند و گفتند که و در سال 1400 نیز به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. ضمن اینکه مگاپلتفرم SP سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا ساخته شده و هرگونه ارتباط آن با پلتفرم‌های تویوتا، بدلیل ابعاد و ظاهر مشابه شاهین با یکی از محصولات این شرکت، کاملا اشتباه است.

همچنین اولین موتور استفاده شده برای پلتفرم SP سایپا، موتوری با کد M15TC است که طراحی و توسعه آن در شرکت مگاموتور سایپا، انجام شده.


محصولات جدید سایپا:

»» معرفی سایپا شاهین
»» معرفی سایپا کوییک جدید
»» معرفی سایپا ساینا جدید
»» معرفی سایپا اطلس
»» معرفی سایپا آریا


اولین پلتفرم ایرانی

سایپا با تجربیاتی که از پلتفرم X100 متعلق به خانواده پراید ارتقایاقته بدست آورد، توانست دومین پلتفرمش را با نام X200 بسازد؛ پلتفرمی که ابتدا برای تیبا صندوقدار و تیبا هاچبک استفاده ‌شد، اما خانواده S200 یا همان ساینا و سپس خانواده Q200 یا همان کوییک نیز با همین پلتفرم ساخته و روانه بازار شدند.

پلتفرم X200 سایپا مختص کلاس خودروهای کوچک است اما حالا نوبت آمدن «سومین پلتفرم سایپا» است؛ پلتفرمی که به سایپا اجازه می‌دهد وارد سکمنت بالاتری، یعنی کلاس خودروهای جمع و جور (کامپکت) شود. نام این پلتفرم جدید را مگا پلتفرم SP سایپا گذاشته‌اند.

بنابه گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا) در بهار 97، پلتفرم SP سایپا، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن، در ایران انجام شده.

محصولات جدید سایپا با پلتفرم ملی SP

نخستین زمانی که مدیران سایپا، خبر از پلتفرم جدیدشان دادند، در دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا در سال 1393 بود. نام این پلتفرم جدید، سایپا SP است که سایپا آن را با ارتقای پلتفرم X200 ساخته‌اندبرخلاف پلتفرم X200 که برای خودروهای کوچک (سگمنت B) است، پلتفرم جدید SP سایپا برای ساخت محصولاتی در کلاس خودروهای جمع و جور یا کامپکت (سگمنت C) طراحی شده است.

اما در اوایل زمستان 96 و با انتشار تصاویر جاسوسی از تست محصول جدید سایپا در رسانه‌های هندی، دیگر مطمئن شدیم که آن تصاویر، مربوط به همین پلتفرم SP سایپاست.

ماکت مدل اس.پی که در سال 93 رونمایی شد

اولین محصولی که با پلتفرم SP سایپا ساخته می‌شود، سدان جمع و جوری است در سگمنت C که ابتدا سایپا رهام و سپس سایپا شاهین، نام گرفت.

البته پلتفرم SP سایپا تنها مختص عرضه یک سدان نیست. امیررضا نخعی در تابستان 96 و در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، به رسانه‌ها گفته بود که سایپا، علاوه‌بر نسخه سدان، یک هاچ‌بک و یک کراس‌اور هم با پلتفرم SP می‌سازد. البته در خردادماه 97، مدیرعامل سایپا گفته بود که شرکتش علاوه‌بر کراس‌اور، یک شاسی‌بلند نیز با پلتفرم SP خواهد ساخت که البته بعید است زمان اجرایی‌شدن این حرف، به این زودی‌ها باشد!

گیربکس هیوندای برای پلتفرم سایپا

سایپا در پلتفرم SP علاوه بر گیربکس دستی، از گیربکس اتومات هم استفاده می‌کند. البته این گیربکس، همان گیربکس CVT جدیدی نیست که شرکت پانچ بلژیک آنرا برای ساینا اتومات و کوییک اتومات ساخته است؛ این گیربکس جدید را شرکت هیوندای پاور تک، یا اختصاراً HPT، به سفارش مگاموتور ساخته.

نسخه آزمایشی اس.پی که در سال 93 ساخته شد

شروع همکاری مگاموتور با HPT به اوایل سال 95 برمی‌گردد. در آن زمان سایپا برای SP100 سفارش جعبه‌دنده‌ای اتومات را داد که می‌توانست تا 170 نیوتن‌متر گشتاور را منتقل کند. در پاییز 96 نیز محمدرضا شیخ عطار (مدیرعامل وقت مگاموتور)، قرارداد فاز دوم همکاری با HPT را به امضا رساند؛ در این فاز، شرکت HPT باید جعبه‌دنده‌ای با توانایی انتقال 270 نیوتن‌متر را برای خودروهای SP0 و همچنین کراس‌اورهای SP می‌ساخت. وجود این دو جعبه‌دنده مختلف، احتمال عرضه دو پیشرانه مختلف را برای پلتفرم SP سایپا، بیشتر می‌کند.

نسخه آزمایشی اس.پی که در سال 93 ساخته شد

علاوه‌بر گیربکس، صندلی‌های پلتفرم SP نیز با همکاری کره‌ای‌ها ساخته شده. مدیرعامل سایپا آذین خودرو هرچند اشاره‌ای به نام این شرکت کره‌ای نکرده است، اما در تابستان 96 گفته بود که این شرکت کره‌ای، تامین‌کننده اصلی صندلی‌های گروه جنرال موتورز آمریکاست. بنابه گفته‌های آقای نخعی، این صندلی‌ها تا 10 الی 12 سال آینده با استانداردهای روز دنیا هم‌خوانی دارند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما