تیوولی 2020 رامک و همه ویژگی‌های جدیدش!

بررسی سانگ یانگ تیوولی سولار

11 دی 1399 19:00

شرکت رامک خودرو، از اواسط پاییز 99 تحویل سانگ‌یانگ تیوولی آرمور مونتاژ را شروع کرد. اما اندکی بعد، یعنی از اوایل زمستان 99، سری دوم تیوولی مونتاژی هم تحویل مشتریان شد. در مقاله امروز می‌خواهیم ببینیم که تیوولی آرمور مونتاژی با تیوولی سولار مونتاژی چه تفاوت‌هایی دارد و به شما می‌گوییم که تغییرات تیوولی مونتاژی با تیوولی وارداتی در چه چیزهایی است. پس باما بمانید!

مونتاژ سانگ یانگ در ساوه

بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97، راه ورود بسیاری از مدل‌های پرفروش بازار ایران نیز بسته شد، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سانگ یانگ تیوولی است؛ خودرویی که از اواخر زمستان 96، نسخه فیس‌لیفتش به‌عنوان مدل 2018 به کشورمان آمد.

در تیرماه 97 رامک خودرو نیز مانند شرکت آرمان موتور کویر، وقتی دید راه واردات CBU خودروها بسته شده، تصمیم گرفت تا به‌جای واردات، به‌دنبال مونتاژ خودرو در ایران باشد. البته رامک خودرو، نخستین تولیدش را از ابتدای دهه 90 شمسی و با خریدن کارخانه‌ای 90 هزار متری در نزدیکی قزوین، شروع کرده بود. در آن سال‌ها، رامک خودرو فقط مونتاژ یک مدل تجاری و همچنین خط تریم کوراندو را در این کارخانه انجام می‌داد، ولی حالا به‌سراغ مونتاژ خودرو سواری رفته است.

مونتاژ سواری‌های رامک خودرو، در کارخانه‌ای به وسعت 16 هزار مترمربع در منطقه صنعتی ساوه انجام می‌شود. نخستین محصول مونتاژی این شرکت نیز سانگ یانگ تیوولی است؛ خودرویی که سانگ یانگ در سال 1396 و طی قراردادی هفت ساله، مجوز مونتاژش را به ایرانی‌ها داد. به عبارت دیگر، رامک خودرو تا پایان سال 1402 مجوز مونتاژ خودروهای سانگ‌یانگ را دارد

قرار بود با راه‌اندازی فاز اول کارخانه ساوه، برای 450 نفر و بعد از تکمیل آن، برای 1000 نفر، اشتغال مستقیم و برای 3000 نفر نیز اشتغال غیرمستقیم می‌توان ایجاد کرد. حداکثر ظرفیت مونتاژ این کارخانه، 30 هزار دستگاه در سال اعلام شده بود و حتی مدیران رامک خودرو گفته بودند که برای دو سال ابتدایی شروع کارشان، تیراژی کمتر از 10 هزار دستگاه درنظر گرفته‌اند.

بعد از اعلام آمادگی رامک خودرو برای مونتاژ تیوولی در ایران، آقای جواد آدینه، رئیس وقت هیئت مدیره شرکت نورا موتور پارس، در همان سال 97 گفته بود که خط تولید رامک خودرو از اواسط پاییز 97 فعالیتش را شروع می‌کند و در زمستان همان سال نیز به تولید آزمایشی می‌رسد. آقای آدینه همچنین گفته بود که تیوولی، تنها محصول مونتاژی رامک خودرو نیست چراکه قرارداد همکاری‌شان با سانگ یانگ، شامل دو خودرو دیگر هم می‌شود، ولی نام این دو محصول، هیچگاه به رسانه‌ها درز نکرد.

اگر همه چیز طبق برنامه زمان‌بندی رامک خودرو پیش می‌رفت، در بهار 98 می‌توانستیم نخستین سری تیوولی مونتاژی را در خیابان‌ها ببینیم اما در عمل، اتفاق دیگری افتاد. اولین سری تیوولی مونتاژی، نه در بهار 98 بلکه در نیمه دوم سال 99 بدست مشتریانش رسید!

سولار؛ دومین تیوولی مونتاژی در ایران

قبل از معرفی تیوولی مونتاژی سری دوم (سولار) باید بدانید که سانگ‌یانگ در اواسط بهار 98، تیوولی 2019 را معرفی کرد؛ خودرویی که بعد از تیوولی آرمور وارداتی، باید آنرا دومین فیس‌لیفت خانواده تیوولی بدانیم. فروش تیوولی 2019 از تابستان 98 در بازار کره جنوبی و چند بازار محدود آسیایی دیگر شروع شد. اما وقتی نوبت به بازار اروپا رسید، سانگ‌یانگ دوباره چهره خودرو را -هرچند مختصر- تغییر داد و به این ترتیب تیوولی 2020 را در اختیار مشتریان اروپایی قرار داد. اما در اوایل زمستان 99 باخبر شدیم که تیوولی سولار سر از بازار ایران درآورده است.

تیوولی سولار مدل 2020 است؟

با فرض وارداتی بودن این خودرو بصورت CBU یا حتی SKD، این خودرو نمی‌تواند مدل 2020 واقعی باشد. حتما می‌دانید که بعد از ممنوعیت واردات خودرو در اواسط سال 97، هیچ شرکتی موفق به ثبت سفارش جدید نشد. بنابراین هر خودرویی که در آن تاریخ به کشورمان رسیده باشد، قطعا سال ساختش 2018 است. اما از آنجایی که در نیمه دوم سال 2018 به گمرک ایران رسیده‌اند، واردکنندگان این اجازه را دارند تا آنها را بعنوان مدل 2019 بفروشند.

البته داستان تیوولی سولار، کمی فرق دارد. این خودرو جزو آن دسته از وارداتی‌هایی بود که بدلیل پرونده قضایی، امکان ترخیص را نداشت و به همین دلیل، حدود یکسال بیشتر از مابقی خودروهای دپو شده، در گمرک مانده است. شاید به همین دلیل است که رامک خودرو، اصرار دارد که آنرا بعنوان فیس 2020 جا بزند!

تیوولی سولار چه زمانی تحویل شد؟

با توجه به تصاویر ارسالی از سوی مشتریان، رامک خودرو از اوایل زمستان 99، تحویل تیوولی سولار را آغاز کرده است. متاسفانه نمی‌دانیم که رامک خودرو، توانایی تحویل چند دستگاه تیوولی سولار را به مشتریانش دارد اما می‌دانیم که حواله‌داران قدیمی تیوولی، نفرات اولی هستند که این خودروها را تحویل می‌گیرند.

ویژگی ظاهری تیوولی سولار چیست؟

تغییر چهره خودرو، مهم‌ترین و بارزترین ویژگی تیوولی سولار است. در تصویر زیر، تفاوت تیوولی سولار مونتاژی را با تیوولی آرمور مونتاژی مشاهده می‌کنید.

اگر به چهره تیوولی سولار دقت کنید، متوجه تغییر چراغ‌ها و دی‌لایت‌های درون آنها می‌شوید. جلوپنجره باریک تیوولی و سپر آن هم مجددا طراحی شده.

مه‌شکن‌هایش را می‌بینید؟ این مه‌شکن‌های دایره‌ای، دلیل دیگری بر 2019 بودن این خودروست چراکه تیوولی 2020 بازار اروپا، مه‌شکن‌های LED سه‌تایی دارد. اما بگذریم! خطوط روی درب موتور هم اندکی تغییر کرده و ظاهر عضلانی‌تر به تیوولی نیوفیسسولار بخشیده است.

در نمای جانبی، متوجه چیزی خاصی نمی‌شویم و آینه‌های جانبی حتی رینگ تیوولی سولار با تیوولی آرمور یکسان است. اما در نمای عقبی خودرو، اتفاقات جدیدی رخ داده‌اند. در تصویر زیر، تفاوت تیوولی سولار با تیوولی آرمور مونتاژی را مشاهده می‌کنید.

اما در نمای عقبی تیوولی سولار، سه نکته جدید به چشم می‌خورد. اولین نکته، تغییر گرافیک چراغ عقب است که حالا سه نوار نئونی درون آن جاسازی شده. دومین نکته نیز مربوط به برآمدگی صندوق عقب که احتمالا برخی‌ها آنرا نپسندند چراکه این نوع از حجم‌آرایی صندوق، معمولا برای خودروهایی است که چرخ زاپاس روی صندوق عقب‌شان دارد اما برای سایر خودروها، چیز چندان جالبی نیست.

سومین نکته جدید که شاید متوجه آن نشده باشید، مربوط به سپر عقب خودروست. در تیوولی آرمور، سپر و دیفیوزر، یکپارچه هستند اما در تیوولی سولار، دیفیوزر از سپر عقب جدا شده تا تیوولی، ظاهر اسپرت‌تری داشته باشد.

کابین تیوولی سولار تغییر کرده؟

مهم‌ترین قسمت تیوولی سولار کابینش است؛ کابینی که ویژگی‌های جدیدش را می‌توان در سه نکته خلاصه کرد.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در کابین تیوولی سولار خودنمایی می‌کند، طراحی جدید داشبورد است. اگر به دریچه‌های تهویه دقت کنید، متوجه طراحی مجدد آنها می‌شوید. همچنین آن باکس کوچکی که در بالای محفظه داشبورد تیوولی آرمور بود، در تیوولی سولار دیگر وجود ندارد.

اما جذاب‌ترین تغییر در کابین تیوولی سولار، مانیتور جدید و بزرگش است. درحالیکه تیوولی آرمور دارای مانیتور 7 اینچی بود، اما تیوولی سولار به مانیتور 9 اینچی مجهز شده است؛ مانیتوری که قابلیت پشتیبانی اندروید و زبان فارسی را هم دارد.

دومین نکته مهم در کابین تیوولی سولار، سردنده جدیدش است. البته این نکته، برای مالکان تیوولی آرمور مونتاژی، چیز جدیدی نیست چراکه آنها نیز دقیقا همین سردنده را در خودروی‌شان دیده بودند. اما به هرحال این نوع سردنده، در تیوولی وارداتی وجود ندارد.

سومین نکته مهم در کابین تیوولی سولار، صفحه کیلومتر جدیدش است. تیوولی‌های وارداتی و حتی تیوولی آرمور مونتاژی، همگی دو گیج استوانه‌ای شکل در صفحه کیلومترشان داشتند که گیج سمت راست، سرعت‌سنج بود و گیج سمت چپ نیز دورسنج موتور بود.

اما همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، در تیوولی سولار دیگر خبری از گیج‌های استوانه‌ای نیست و حالا با جلوآمپری با صفحه مسطح روبرو هستیم.

آپشن جدید تیوولی سولار چیست؟

مجددا باید یادآوری کنیم که تیوولی مونتاژی همه آپشن‌های تیوولی وارداتی را دارد. اما رامک خودرو در نسخه‌های مونتاژی، یک آپشن به لیست امکانات استاندارد تیوولی اضافه کرده که چیزی نیست جز «کنترل سرعت در سراشیبی» یا بقول بازاری‌ها «شیب‌سنج».

این آپشن جدید، خوشبختانه هم در تیوولی آرمور مونتاژ و هم در تیوولی سولار وجود دارد. تصویر فوق، مربوط به این آپشن جدید در تیوولی سولار است.

مشخصات فنی تیوولی سولار چیست؟

قطعا نه! سانگ‌یانگ وقتی فیس‌لیفت اروپایی تیوولی 2020 را به قاره سبز برد، در اکثر بازارهای آنجا، موتور کاملا جدید 1.5 لیتری توربوشارژ را روی تیوولی 2020 گذاشت؛ موتوری با قدرت تقریبی 161 اسب‌بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر که هم رنو کپچر نسل دوم را سرجایش نشاند و هم آب سردی شد روی پژو 2008 نسل دوم. چراکه تیوولی به لطف موتور حجیمش، حالا از هردوی آنها قدرتمندتر و چالاک‌تر شده بود.

مهم‌ترین وجه تمایز تیوولی توربوشارژ با تیوولی تنفس طبیعی، عبارت TGDI آن است که روی صندوق تیوولی توربو نصب شده.

اما متاسفانه روی درب صندوق تیوولی سولار رامک خودرو، عدد 1.6 به چشم می‌خورد؛ یعنی رامک خودرو همان موتور خانواده‌دوست 128 اسب‌بخاری و 160 نیوتن‌متری را در اختیارتان قرار می‌دهد! بنابراین تیوولی مونتاژی، هیچگونه تفاوت فنی با تیوولی وارداتی ندارد. در گیربکس خودرو نیز، هیچ تغییر فنی رخ نداده.


قیمت سانگ یانگ تیوولی سولار

جهت اطلاع از قیمت روز انواع محصولات سانگ یانگ از جمله تیوولی و همچنین جهت مشاهده به‌روزترین آگهی‌های خودرو تیوولی، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز سانگ یانگ
»» خرید و فروش تیوولی وارداتی
»» خرید و فروش تیوولی مونتاژی

مشخصات انواع تیوولی مونتاژ

از لینک مشخصات فنی انواع سانگ یانگ، می‌توانید جدول کامل آپشن‌ها و مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی و سایر محصولات رامک خودرو را مشاهده کنید.

دفترچه راهنمای تیوولی

در مطلب دانلود دفترچه راهنمای خودرو، می‌توانید کتابچه فارسی خودرو تیوولی، خودروهای سانگ‌یانگ و همچنین سایر خودروهای موجود در بازار ایران را دریافت کنید.

*عکس از اسب بخار

دیدگاه کاربران
yakoob 1400/6/8
این شرکت با کلاهبرداری ودزدی تز تموال حدود۶هزار خریدار تیوولی وارداتی با قیمت قطعی که از اکثر انها بیش از ۶۰تا۸۰درصد فبمت را که در قرارداد توافق کرده دریافت کرده وبعداز گذشت ۴یال هنوز نمیخواد حق این خریدارهارا به آنها بدهد .مردم اگاه باشید و گول حرفهای ویزیتورها وحرافهای رامک را نخورید ومثل ما درتور این شرکت کلاهبردار گرفتار نشوید .این شرکت حتی اگر ماشین را تحپیل بدهد وبعدا هم پول بکیرد باز هم ریگی به کفش دارد ونمیتوتن در صداقت ان شک نکرد رامک=کلاهبردار ودزد#رامک دزد
پاسخ
0
0
0
misaffari 1399/10/9
با سلام واقعا متاسفم که هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که به نفع مصرف کننده رای دهد. اگر ما چنین پولی داشتیم که این مبلغ را پرداخت میکردیم که ماشین را نقد خریداری میکردیم. این شرکت بیاد پول ما را به روز حساب بکند که چنین نیست ماشین را به قیمت روز و پول ما را به قیمت قبل حساب میکند. این اهمال کاری از طرف شرکت رامک خودرو بوده که بدون اجازه ثبت نام کرده و در تحویل خودروها تاخیر داشته. مصرف کننده چه گناهی دارد که باید چنین تاوانی بدهد. این شرکت علاوه بر عدم رعایت این که قرار بود قیمت تیوولی مونتاژی 30 درصد ارزانتر باشد انجام نداده بلکه حاضر نیست به مشتریان خود که سه سال تحمل و صبر کردند مبلغی از ماشین را به صورت قسطی دریافت کند. واقعا چه کسی پاسخگو است؟ خواهشمندم صدای ما را به گوش مسئولین برسانید. واقعا این ظلم در حق ما نیست ؟ با سپاس از سایت خوبتون.
پاسخ
0
0
3
Hrbb49538188 1399/10/8
به چه حقی دادگاه از طرف خودش رای بر رد اصل مال را یکطرفه صادر و به شرکت اعلام کرده هیچ سودی برای ما که بیش از ۳ سال ۷۰ میلیون تومان دست شرکت داشتیم منظور نشود و جالب اینکه از حق دولت نگذشته و شرکت را محکوم به پرداخت جریمه به دولت کرده که چرا بدون مجوز در سال ۹۶ ثبت نام کرده . مگر زمان ثبت نام دولت خواب بوده و گناه ما که ۳ سال پولمون دست شرکت بوده چیست ؟ کسی اقدامی کرده لطفا اطلاع دهید
پاسخ
0
0
4
Tivoli 1399/9/27
سلام و وقت بخیر همانطور که اشاره کردید طبق اعلام‌های قبلی شرکت قرار بود تیوولی مونتاژی ۳۰ درصد از وارداتی ارزانتر باشد درصورتیکه در اواخر آذر ماه قیمت اعلامی شرکت رامک خودرو ۸۵۰میلیون تومان می‌باشد وباکمال تاسف از عدم نظارت بر قیمت گذاری شرکت نهایت سواستفاده را می‌برد لطفاً اطلاع رسانی بفرمایید که به گوش مسولین ذیربط از جمله شورای رقابت بدرسد بلکه جلوی زیاده خواهی ایشان گرفته شود از زحمات شما سپاسگذارم
پاسخ
1
0
2
Hrbb49538188 1399/10/8
مملکت گل و بلبل
0
3