آقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در مهرماه 99 ضمن اشاره به رونمایی قریب شاسیبلند جدید سایپا در سال جاری، گفته که پروژه تولید این محصول جدید شروع شده اما تولیدانبوه آن از سال 1400 آغاز میشود.
”SUV جدید سایپا، ساخت همان شرکتی است که وانت پادرا را برای زامیاد ساخته“شاسی بلند جدید سایپا، نخستین SUV بازار ایران است که بومی سازی شده و از آنجایی که شاسی مستقل و سیستم محرکه دو دیفرانسیل دارد، باید تواناییهای زیادی در آفرود داشته باشد.
در شهریورماه 97 شاهد حضور شاسیبلند نا آشنایی در خیابانهای کشورمان بودیم؛ خودرویی که تستهای خیابانیاش را با روکشهای مخصوص بدنه میگذراند تا مبادا هویتش برای کسی فاش شود. اما در فاصله زمانی کوتاهی، همه چیز درباره این شاسی بلند افشا شد؛ سایپا تیوان در راه است.
همه میدانیم که هدف اصلی این روکشها، فاشنشدن هویت خودروست و به همین دلیل نیز خودروسازان معمولاً از روکشیهایی با خطای دید، استفاده میکنند. البته هرچقدر ارزش بازاری یک خودرو بیشتر باشد، روکشهای بدنهاش هم گیجکنندهتر میشود و حتی گاهی اوقات، خودروسازان دست به تغییر قسمتهایی از بدنه (مثل جلوپنجره، چراغها و صندوق) میزنند تا پاپاراتزیها را بیشتر گمراه کنند.
خوشبختانه شاسیبلندی که امروز قصد معرفیاش را داریم، بدنهاش در زیر روکشهای معمولی مخفی شده و از اینرو تشخیصدادنش، کار آسانی است.
تیوان؛ تنها شاسی بلند فودای
نام شاسیبلند جدید بازار کشورمان، لندفورت (Landfort) است و سازندهاش، شرکتی بهنام گوانگدونگ فودای (Guangdong Foday Automobile) بوده که به اختصار به آن «فودای» هم میگویند. احتمالا نام فودای برایتان آشنا نیست ولی اگر بگوییم که فودای، همان سازنده وانت پادرا است احتمالا حس غریبیتان کمتر میشود!
البته برای بازار کشورمان، زامیاد نام جدیدی برای این خودرو برگزیده است؛ طبق تصاویر منتشر شده از کاتالوگهای زامیاد، قرار است این چینی با نام تیوان (Tivan) در ایران فروخته شود. پس ماهم از این به بعد، آنرا تیوان مینامیم.
مشخصات فنی زامیاد تیوان
شروع تستهای خیابانی تیوان از سال 2012 در چین شروع شد و نهایتا نسخه تولید نهاییاش در سال 2014 ولی بهعنوان مدل 2015 به بازار چین آمد.
زامیاد تیوان در کنار پیشرانه 1.9 لیتری توربو دیزلیاش، تنها دو پیشرانه بنزینی دارد که هردوی آنها تحت لیسانس میتسوبیشی هستند. پیشرانه ضعیفتر، از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجم 2.4 لیتر، توانایی تولید 134 اسببخار به همراه 200 نیوتنمتر را دارد.
اما پیشرانه قویتر نیز، که آن به کشورمان میآید، از نوع 2.0 لیتری توربوست. سیستم محرک تیوان بصورت استاندارد، تک دیفرانسیل است اما خوشبختانه زامیاد میخواهد هم نسخه تک دیفرانسیل (2WD) و هم نسخه تمام چرخ محرک (AWD) آنرا در ایران مونتاژ کند.
مدل | لندفورت 2WD | لندفورت AWD | ||
---|---|---|---|---|
تعداد سرنشین | 5 نفره | 7 نفره | 5 نفره | 7 نفره |
طول | 4771mm | |||
عرض | 1870mm | |||
ارتفاع | 1828mm | |||
فاصله محوری | 2790mm | |||
وزن | 1900kg | 1900kg | 1950kg | 1965kg |
پیشرانه | 2.0 لیتری توربو | |||
قدرت | 215hp | |||
گشتاور | 280nm | |||
جعبهدنده | 6 سرعته دستی (اتومات سفارشی) | |||
مصرف ترکیبی | 9.3L/100km | 9.6L/100km | ||
حجم باک | 72L | |||
حداکثر سرعت | 160km/h | |||
قیمت تقریبی 2018 (هزار یوآن) | 114-122 | 138 | 117-126 | 135-141 |
قیمت تقریبی معادل (هزار دلار) | 17-18 | 21 | 17-19 | 20-21 |
آپشن های زامیاد تیوان
در بازار چین، زامیاد تیوان هم در نسخه 5 نفره و هم در نسخه 7 نفره قابل سفارش است و جالبتر اینکه چه مدل تکدیفرانسیل (2WD) و چه مدل تمام چرخ محرکش (AWD)، هردو بهصورت استاندارد با جعبهدنده دستی تحویل مشتریانش میشود. پس از همین حالا میتوان حدس که نسخه مونتاژی زامیاد نیز هم در مدل دنده ای و در مدل اتوماتیک، فروخته میشود.
از همین موضوع میتوان فهمید که زامیاد تیوان، علی رغم چهره جذابش، رقیب پرآپشنی برای برندهایی همچون چری، جک و بیوایدی نیست و حتی اگر به لیست تجهیزات گرانترین تیپش نگاه کنید، چیزهایی مانند فرمان برقی، تهویه اتومات و سنسورهای جلو را نخواهید دید.
سایر ویژگیهای زامیاد تیوان عبارتند از:
- سانروف برقی
- فرمان هیدرولیک
- چهار کیسه هوا
- ترمزهای ABS با EBD
- مهشکنهای جلو و عقب
- چراغهای هالوژنی جلو
- آینههای تاشو برقی با گرمکن
- رینگ 17 اینچی با تایرهای 245/70
- صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو
- صندلی 6 حالته دستی راننده (برقی سفارشی)
- دیفرانسیل لغزش محدود در عقب (سفارشی دو دیف)
- سیستم صوتی با 8 اسپیکر
- سیدی پلیر / بلوتوث
- نمایشگر 8 اینچی لمسی
- دوربین عقب / نویگیشن
قیمت زامیاد تیوان
زامیاد تیوان در کنار پیکاپهای فودای F16 یا همان وانت پادرا و همچنین پیکاپ F22، هماکنون تنها شاسیبلند شرکت فودای به شمار میرود. این چینی در کلاس شاسیبلندهای متوسط جای میگیرد و بهلحاظ ابعادی، شباهت زیادی به بیوایدی S7 دارد.
در صورت ورود تیوان به ایران، این خودرو با قیمتی در حدود 500 میلیون تومان بهدست مشتریانش خواهد رسید و باید با دیگر آفرودر هموطنش، یعنی فوتون ساوانای عظیم خودرو در ایران مواجه شود.
همانطور که گفتیم، مونتاژ CKD تیوان در شرکت زامیاد انجام میشود. آقای محمد زارعپور اشکذری -مدیرعامل وقت زامیاد- هرچند اولین مرحله پیشفروش تیوان را پاییز 97 اعلام کرده بود اما با شروع دور جدید تحریمها، آمدن تیوان به تاخیر افتاد تا اینکه نهایتا در مهرماه 99، آقای سلیمانی -مدیرعامل وقت سایپا- خبر داد که تولیدانبوه تیوان از سال 1400 در این شرکت آغاز خواهد شد.
نویسنده : مرتضی برجسته