فودای F22؛ پیکاپ جدید زامیاد

حتما در خبرها خوانده‌اید که در سال 1400، سایپا می‌خواهد شاسی‌بلند جدیدی لندفورت (Landfort) را که محصول خودروسازی فودای (Foday) است، به ایران بیاورد و احتمالا در شرکت خودروسازی زامیاد نیز آنرا مونتاژ کند. نارنجی‌پوشان جاده مخصوص حتی نام ایرانی زامیاد تیوان را هم برای این شاسی‌بلند، انتخاب کرده‌اند.

رقابت فودای و دایون برای حضور در ایران

بعد از قطعی‌شدن خبرهای مربوط به تولید شاسی‌بلند تیوان در ایران، در حاشیه یکی از بازدیدهای آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) از گروه خودروسازی زامیاد در سال 99، عکس زیر منتشر شد؛ عکسی که نشان می‌داد پیکاپ فودای F22 هم به کارخانه زامیاد رسیده است.

اندکی بعد از انتشار تصویر فوق، تصاویر دیگری از این پیکاپ چینی منتشر شد که البته مربوط به نسخه دوکابین آن بود. حتی تصویر جاسوسی این پیکاپ دوکابین (عکس زیر) که مشغول تست‌های فنی‌اش بود هم در رسانه‌های کشورمان، پخش شد. با انتشار این تصویر، دیگر مطمئن شده بودیم که نسخه دوکابین این پیکاپ هم قرار است در سال 1400 در کشورمان مونتاژ شود. اما این همه ماجرا نبود!

همانطور که زامیاد، مراحل بازارسنجی برای عرضه پیکاپ فودای F22 را طی می‌کند، شرکت ماموت خودرو نیز دست به کار شده و برادر دوقلوی این پیکاپ، یعنی دایون V5 را برای تست‌های فنی به ایران آورده است. حالا باید دید که آیا هردو نسخه این پیکاپ در کشورمان مونتاژ می‌شود یا اینکه فقط یکی از آنها، شانس حضور در بازار کشورمان را پیدا می‌کند.

دومین پیکاپ فودای در ایران

شاید نام فودای، برای خیلی‌ها ناآشنا باشد اما واقعیت این است که فودای از سال‌ها پیش، در بازار کشورمان حضور داشته و زامیاد هم همکاری کرده. زامیاد پادرا و نسخه فیس‌لیفتش یعنی زامیاد پادرا پلاس، در واقع ساخت شرکت فودای هستند و در بازار چین آنرا با نام فودای F16 می‌شناسند.

همچنین از آنجایی عرضه پیکاپ ریچ پلاس هنوز مشخص نشده، برخی‌ها معتقدند که شاید پیکاپ فودای، جایگزین پیکاپ ریچ در آینده باشد.

مشخصات فنی فودای F22

پیکاپ فودای F22 در بازار چین، با سه موتور مختلف قابل سفارش است که مشخصات فنی هرسه این موتورها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

کد موتور D19TCIE2 4G69S4N 4B28V16
حجم موتور 1.9 لیتری 2.4 لیتری 2.8 لیتری
سوخت توربو دیزلی بنزینی دیزلی
قدرت 150 اسب بخار 136 اسب بخار 102 اسب بخار
گشتاور 350 نیوتن متر 200 نیوتن متر 250 نیوتن متر
مصرف 8.3 لیتر 10.4 لیتر 8.3 لیتر
گیربکس 6 دستی یا اتومات 5 دستی 5 دستی

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از آنجایی که سایپا فقط در نیسان زامیاد از موتورهای دیزلی، استفاده کرده، به همین دلیل کمی بعید است که موتورهای دیزلی را روی پیکاپ F22 قرار دهد. حالا سوال اینجاست که آیا موتور 2.4 لیتری بنزینی آن برای بازار کشورمان درنظر گرفته شده یا اینکه باید منتظر موتور کاملا متفاوتی باشیم؟

جواب این سوال هنوز مشخص نیست اما جهت راهنمایی باید بدانید که موتور 2.4 لیتری‌اش، همان موتور معروف میتسوبیشی است که نسخه‌های تغییر یافته آن در آمیکو آسنا دنده‌ای، فوتون تونلند یورو4 بنزینی ایران خودرو دیزل، بی‌وای‌دی S6 کارمانیا و حتی کاپرا 2 بهمن موتور نیز استفاده شده است.

از جمله آپشن‌هایی که برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد می‌توان به صندلی‌های چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، نویگیشن، دوربین عقب، آینه‌های برقی، تهویه دیجیتال و کنترل مکانیزم دیفرانسیل اشاره کرد.

قیمت فودای F22 در ایران

در بازار چین، قیمت فودای F22 بسته به اینکه چه موتوری و چه نوع سیستم محرکه‌ای برای آن سفارش دهید، از 80 هزار یوآن شروع شده و تا 140 هزار یوآن هم بالا می‌رود. این یعنی قیمت پیکاپ F22 تقریبا معادل 12 تا 21 هزار دلار می‌شود. بنابراین در صورت مونتاژ در ایران، حتما قیمتی بین 700 تا 900 میلیون تومان خواهد داشت.

در بازار کشورمان، پیکاپ فودای F22 علاوه بر رقابت با دایون V5 باید با وانت‌های چینی معروف دیگری هم رقابت کند که مهم‌ترین‌شان، پیکاپ‌های جدید کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور و همچنین نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا خواهند بود. البته از پیکاپ‌های کاپرا 2 بهمن موتور و فوتون تونلند یورو5 ایران خودرو هم نباید غفلت کرد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما