• جريمه بيمه شخص ثالث 1401

بخشودگی 100 درصدی جرایم بیمه به شرط خرید بیمه یکساله

جریمه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ و بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه

12 آذر 1402 16:01

بخشودگی 100 درصدی جرایم بیمه به شرط خرید بیمه یکساله

آذر 1402: مصطفی محمدی، معاون فنی و حقوقی صندوق تأمین، با اشاره به موافقت وزیر اقتصاد و رئیس مجمع صندوق تأمین خسارت‌های بدنی اعلام کرد بخشودگی 100 درصدی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی فاقد بیمه‌نامه، همزمان با روز بیمه (سیزدهم آذر) آغاز می‌شود و تا 12 دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود بخشودگی 17روزه برای سایر وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه از 13 آذر تا 30 آذر نیز اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است این بخشودگی برای وسایل نقلیه‌ای که اقدام به خرید بیمه‌نامه یک‌ساله شخص ثالث می‌کنند، قابل اجراست.

پیشنهاد بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

آبان 1402: صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، در نامه‌ای به رییس کل بیمه مرکزی پیشنهاد داد تا به مناسبت روز بیمه، جرایم شخص ثالث موتورسیکلت‌ها به مدت یک ماه بخشیده شود. این بخشودگی به‌مناسبت روز بیمه به تاریخ 13 آذر و با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر، تنها برای موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه ای که اقدام به خرید بیمه نامه یکساله شخص ثالث می‌کنند پیشنهاد شده است.

پیشنهاد صندوق که در راستای فرهنگ‌سازی و اجرای طرح‌های تشویقی به منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه تدوین شده، برای اجرایی شدن باید از سوی بیمه مرکزی بررسی برای اعلام نظر نهایی به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شود. در پیشنهاد جدید بخشودگی جرائم، سایر وسایل نقلیه پیشنهاد نشده است.

بخشودگی جرایم به مدت 17 روز

مرداد 1402: احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، با ۱۷ روز بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث همزمان با اربعین حسینی و هفته دولت موافقت کرد. با موافقت وزیر امور اقتصاد دارایی و رئیس مجمع صندوق تامین خسارت های بدنی، دوره جدید بخشودگی جرائم بیمه نامه شخص ثالث اجرا می‌شود.

این دوره بخشودگی از تاریخ 2 تا 18 شهریور ماه اجرا خواهد شد. این طرح به‌ مناسبت هفته دولت و با توجه به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی و همچنین تردد زائرین اربعین حسینی برای وسایل نقلیه ای که اقدام به خرید بیمه نامه یکساله شخص ثالث می‌کنند پیشنهاد شده است.

جزئیات قانون وسایل نقلیه فاقد بیمه‌ نامه

اسفند 1401: سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، تاکید کرد بیمه شخص ثالث اجباری بوده و اگر وسیله نقلیه‌ای نداشته باشد، طبق قانون بازخواست و یا توقیف می‌شود. اگر راننده‌ای در تصادفی بیمه نداشته و مقصر هم باشد، باید هزینه طرف مقابل را هم پرداخت کند. اگر غیر مقصر باشد، راننده می‌بایست سریعا نسبت به بیمه کردن خودروی خود اقدام کرده و از بیمه مقصر حادثه می‌تواند استفاده نماید.

وی افزود مهارت دو دسته است و به دو دسته مهارت مادی و معنوی تقسیم می‌شود. مهارت مادی به داشتن گواهینامه باز می‌گردد. اگر راننده وسیله نقلیه گواهینامه نداشته باشد و مقصر در حادثه نیز باشد، باید خسارات زیان دیده را پرداخت نماید. اگر راننده فاقد گواهینامه و غیر مقصر باشد، پلیس وی را به مرجع قضایی معرفی نموده تا اول جریمه‌های و محکومیت را طی نماید و سابقه کیفری برای وی در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن برابر دستور مقام قضایی می‌تواند از بیمه استفاده کند.

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث تا 19 اسفند

آذر 1401: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، با پیشنهاد بیمه مرکزی درباره اعمال بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث (جریمه ناشی از نداشتن بیمه شخص ثالث) برای تمام وسایل نقلیه زمینی موافقت کرد. بر این اساس 100% مبلغ جریمه این وسایل که معادل حق بیمه مدتی است که آنها فاقد پوشش بیمه بوده‌اند، مشمول این طرح ویژه خواهد بود.

این بخشودگی از 15 بهمن تا 19 اسفند 1401 برای تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی اعمال خواهد شد

بخشودگی جرایم بیمه موتورسیکلت

آبان 1401: آقای عباس خسروجردی، مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی، می‌گوید کلیه وسایل نقلیه زمینی، اگر فاقد بیمه‌نامه باشند، در زمانی که برای دریافت بیمه‌نامه شخص ثالث به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند، علاوه بر پرداخت حق بیمه شخص ثالث، باید مبلغی را به‌ عنوان جریمه بیمه شخص ثالث (متناسب با زمانی که وسیله نقلیه آن‌ها بیمه نبوده) نیز پرداخت کنند. جرایم بیمه شخص ثالث، همگی به صندوق تامین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود که مسئولیت پرداخت خسارت، به حوادث رانندگی و رانندگان فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث را برعهده دارد. 

در هر سال چند دوره به صاحبان وسایل نقلیه، طرح بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث داده می‌شود تا افراد فاقد بیمه نامه، با مراجعه به شرکت‌های بیمه، دیگر جریمه را نپردازند. برای امسال نیز، این بخشودگی ویژه انواع موتورسیکلت و وساین نقلیه کشاورزی، از تاریخ 15 آبان‌ماه اعمال شده و در تاریخ 13 آذرماه 1401 نیز به پایان می‌رسد. البته شرط بهره‌مندی از این بخشودگی، خریداری بیمه‌نامه یکساله است و اگر بیمه‌نامه کوتاه مدت، خریداری گردد، مشمول این بخشودگی نمی‌شوند. 

پایین ترین ضریب نفوذ بیمه برای کدام وسایل است؟

آبان 1401: براساس آمارهای وزیر اقتصاد، از تعداد 12 میلیون موتورسیکلت فعال در کشورمان، کم‌تر از 2 میلیون دستگاه دارای بیمه‌نامه شخص ثالث هستند. یکی از دلایلی که موتورسواران برای بیمه اقدام نمی‌کنند، لزوم پرداخت جریمه یک‌ساله است.

آقای خسروجردی، مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیر زندگی، ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در دو گروه وسیله نقلیه موتور سیکلت و کشاورزی پایین اعلام کرد و گفت: ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در موتورسیکلت‌ها فقط 13 درصد است و حدود 15 درصد وسایل نقلیه کشاورزی‌ بیمه هستند. این در حالی است که عمده پرداخت خسارت‌ها از حوادث رانندگی از سوی صندوق تامین خسارت‌های بدنی با سهمی حدود 32 درصد به موتور سیکلت‌ها مربوط می‌شود. 

11 میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه نامه

شهریور 1401: طی چهار سال گذشته، هر سال 32 درصد از کل وسایل‌نقلیه زمینی، بدون خرید بیمه‌نامه در جاده‌ها و خیابان‌ها تردد داشته‌اند. این میزان به معنای تردد 11 میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه‌نامه شخص ثالث در خیابان‌ها و جاده‌ها است که جان و مال شهروندان را تهدید می‌کند.

سال دارای بیمه فاقد بیمه
1392 16,920 9,946
1393 18,535 9,662
1394 18,935 10,419
1395 20,089 9,954
1396 21,368 10,450
1397 22,359 10,304
1398 22,993 10,660
1399 23,838 11,011
1400 24,523 11,800

*در جدول فوق، تعداد برحسب هزار دستگاه است.

طبق آمار رسمی، در یک بازه زمانی 9 ساله، تعداد وسایل‌نقلیه بدون بیمه شخص ثالث از 9 میلیون و 945 هزار دستگاه در سال 1392 به 11 میلیون و 800 هزار و 626 دستگاه در سال 1400 رسیده است.


جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث

اگر اعتبار بیمه نامه شخص ثالث شما تمام شده باشد و اقدام به تمدید آن نکنید، ممکن است با مشکلات جدی زیادی روبرو شوید که مهم‌ترین آنها، تصادف خودرو در زمانی است که بیمه نامه ندارید و باید همه چیز را گردن بگیرید! اما علاوه بر تصادف، نداشتن بیمه نامه معتبر، تبعات قانونی دیگری هم برای شما دارد. بعنوان مثال، پلیس در صورت مشاهده چنین مواردی، ضمن جریمه نقدی خودرو، موظف است آنرا توقیف و به پارکینگ منتقل کند. در زمان نقل و انتقال خودرو نیز داشتن بیمه نامه معتبر الزامی و حتی هیچ دفترخانه‌ای بدون داشتن بیمه نامه، نمی‌تواند سند خودرو را تنظیم کند.

خودرویی که بیمه شخص ثالث ندارد یا اعتبار بیمه نامه آن تمام شده باشد، مشمول دو نوع جریمه قانونی می‌شود:

  • جریمه پلیس راهور که شامل جریمه نقدی و توقیف وسیله است.
  • جریمه بیمه مرکزی که در ادامه توضیح می‌دهیم.

همچنین توجه داشته باشید که:

1- نقل و انتقال خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند، غیرقانونی است.

2- دفاتر اسناد رسمی باید در هنگام ثبت انتقال سند خودرو، باید مشخصات بیمه نامه شخص ثالث را هم در متن اسناد، ذکر کنند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

به هرحال اگر در موعد مقرر، اقدام به تمدید بیمه نامه نکنید، باید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را هم بپردازید. توجه داشته باشید که:

1- اگر اعتبار بیمه نامه‌تان تمام شود و اقدام به تمدیدش نکنید، به ازای هر روزی که بیمه نداشته‌اید، باید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را بپردازید.

2- حداکثر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، معادل یکسال است. یعنی حتی اگر چندین سال، بیمه نامه را تمدید نکرده باشید، جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه، حداکثر برای یکسال محاسبه می‌شود.

محاسبه جریمه دیرکرد تمدید بیمه

برای محاسبه جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث، کافی است قیمت بیمه شخص ثالث که هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود را بر 365 تقسیم کنید. بعنوان مثال، اگر نرخ مصوب بیمه شخص ثالث وسیله‌ای، معادل 5 میلیون تومان باشد، نرخ جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه این وسیله، روزانه حدود 13.7 هزارتومان است.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو سواری

براساس نرخ جدید بیمه شخص ثالث در سال 1401، جریمه دیرکرد انواع وسایل نقلیه، بصورت زیر محاسبه می‌گردد:

وسیله نقلیه نرخ بیمه نامه 1401 جریمه دیرکرد بیمه 1401
سواری کمتر از 4 سیلندر 2 میلیون و 344 هزارتومان روزانه حدود 6,400 تومان
پیکان،پراید،سپند 2 میلیون و 776 هزارتومان روزانه حدود 7,600 تومان
سایر سواری 4 سیلندر 3 میلیون و 263 هزارتومان روزانه حدود 8,900 تومان
سواری بیش از 4 سیلندر 3 میلیون و 652 هزارتومان روزانه حدود 10,000 تومان

*نرخ بیمه ثالث، براساس اعلام بیمه مرکزی است.
همچنین توجه داشته باشید که جریمه دیرکرد بیمه ثالث موجود در جدول فوق، صرفا برای «خودروهای سواری شخصی» بوده و نرخ جریمه سایر خودروها مانند مسافربرها، انواع وانت، ون، مینی‌بوس، اتوبوس و ماشین آلات ساختمانی، بصورت جداگانه محاسبه می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیز دقیقا مشابه خودروهاست؛ بنابراین براساس نرخ جدید بیمه شخص ثالث در سال 1401، جریمه دیرکرد تمدید بیمه موتورسیکلت، بصورت زیر محاسبه می‌گردد:

نوع موتورسیکلت نرخ بیمه نامه 1401 جریمه دیرکرد بیمه 1401
گازی 582 هزارتومان روزانه حدود 1,600 تومان
دنده‌ای 1 سیلندر 711 هزارتومان روزانه حدود 1,900 تومان
2 سیلندر یا بیشتر 781 هزارتومان روزانه حدود 2,100 تومان
دنده‌ای 3 چرخ (سایدکار) 840 هزارتومان روزانه حدود 2,300 تومان

*نرخ بیمه ثالث، براساس اعلام بیمه مرکزی است.


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران