• اتوبوس برقي در ايران

ورود یک هزار اتوبوس برقی به ناوگان تهران

اخبار اتوبوس برقی در ایران 1403

7 فروردین 1403 09:34

ورود هزار اتوبوس برقی به ناوگان تهران

فروردین 1403: مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمتريال می‌گوید تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد، هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری با بیان اینکه 500 دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد که تحقق آن منوط به همکاری شهرداری تهران و خودروساز در عمل به قرارداد مربوطه است، افزود: تاکنون 40 دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران خودرو دیزل به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرج اضافه شده است ضمن اینکه خودروساز دیگری 26 دستگاه اتوبوس برقی وارد کرده و 23 دستگاه هم در ادامه وارد می‌شود و قرار است این اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته سنجری، وزارت صمت به دنبال گسترش تامین اتوبوس‌های برقی است، زیرا این اتوبوس ها، اقتصادی و با محیط زیست سازگارتر است؛ برای توسعه این دستگاه ها، وزارت صمت تاکید دارد واردات اتوبوس از طریق خودروسازها صورت پذیرد که هم خدمات پس از فروش بهتری داشته باشیم و هم بتوانیم بومی سازی ساخت و فناوری این خودروها را دنبال کنیم.

اتوبوس‌ برقی چینی، ارزان‌تر از تولید داخلی

اسفند 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین 5 تا 6 میلیارد تومان در هر اتوبوس است. اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.

در لایحه بودجه 1403 آمده که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی،‌ نسبت به خرید اتوبوس برقی‌، تاکسی برقی، ون برقی، موتورسیکلت برقی و زیرساخت‌های شارژ وسایل مربوطه از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی و خارجی با صرفه و صلاح شهرداری اقدام نماید.همچنین شهرداری تهران مجاز است انعقاد قراردادهای موضوع این بند را حسب مورد به سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات شهرداری تفویض نموده و به منظور تامین مالی، خرید، بازرگانی، بهره‌برداری و خدمات نگهداری پس از فروش، از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مشارکت سرمایه‌گذاری و مالکیت سهام حداقلی (زیر 50 درصد) شرکت‌های بخش خصوصی در چارچوب موضوع مصوب استفاده نماید.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، درباره برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد اصل این کار خوب است و خرید اتوبوس وظیفه شهرداری است؛ اما در طول تاریخ شهر تهران هیچگاه شهرداری خود اقدام به خرید تاکسی و موتور نکرده و تنها تسهیل‌گر بوده است. اگر گفته شود شهرداری خود موتور و تاکسی خریداری کند آنگاه متوجه می‌شویم او به دنبال سود است و می‌خواهد شرکت خودروسازی احداث کند که این دسته از کارها مداخله در کار  وزارت صمت است و هیچ کدام در چهارچوب وظایف شهرداری تهران نیستند.

وی افزود ما نمی‌توانیم خودمان خودروساز شویم و تقاضای بنده این است از بعد از کلمه خرید اتوبوس برقی تا پایان تبصره حذف شود. ما باید فقط اجازه دهیم شهرداری تهران اتوبوس برقی خریداری کند و کمک فنی و اعتباری به خریداران موتورسیکلت و رانندگان تاکسی ارائه دهد  و ما نیز نظارت خود را به صورت صحیح انجام دهیم اصلاً معنا ندارد شهرداری و شورای شهر مغازه خودروسازی راه‌اندازی کند چندین دستگاه و وزارت صمت وجود دارند که آن ها باید این کار را انجام دهند.

شهردار تهران گفت اساساً در کشور موضوع سوخت فسیلی و تامین آن گلوگاه شده است و ما باید به سمت برقی‌سازی حرکت کنیم. موضوعی که در برنامه چهارم شهرداری را مکلف کرده است. درباره اتوبوس‌های برقی، در این ارتباط ما اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و از تمام مجموعه‌ها اقدام به اخذ قیمت شده که کمترین قیمت آن 316 هزار یورو و بالاترین آن 347 هزار یورو بوده است که حتی در ادامه با بخشی از آن ها پیمان اولیه و قرارداد منعقد کرده‌ایم. اکنون مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است. در ادامه پس از بررسی‌های صورت گرفته در سفر چین نهایتا به عدد 220 هزار یورو برای هر اتوبوس برقی رسیدیم و در حال حاضر تعدادی از اتوبوس‌های برقی به بندرعباس رسیده‌اند اتوبوس‌هایی که باکیفیت و به قیمت مناسب هستند که این موارد توسط کارشناسان تایید شده است. موضوعی که در سفر چین به‌ آن پرداخته شد آن بود که ما پس از خرید اتوبوس‌های برقی بتوانیم قطعات آن را نیز وارد کشور کنیم و در ادامه تکنولوژی ساخت آن نیز به کشور وارد شود و همه این موارد پیگیری شده است. برای 2500 دستگاه اتوبوس برقی مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس برقی تهران

بهمن 1402: روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آغاز فعالیت آزمایشی یک دستگاه اتوبوس برقی در خطوط  این شرکت خبر داد. طبق اعلام این شرکت، این اتوبوس تولید کشور چین است که برای انجام تست های فنی و بررسی عملکرد و کارایی، در خطوط اتوبوسرانی به صورت آزمایشی فعال شد که در صورت برآوردن توقعات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت مربوطه اقدام می‌شود.

باتری این اتوبوس از نوع لیتیومی با توان 423 کیلووات و دارای استانداردهای روز اتحادیه اروپا است که با توجه به خطوط شمالی جنوبی اتوبوسرانی قابلیت حرکت در شیب 20 درصد را دارد و با هر بار شارژ توان حرکت تا 200 کیلومتر را دارد.

این اتوبوس روز 12 بهمن‌ماه، با فعالیت در خط هفت تندرو و مسیر میدان بهارستان تا میدان جمهوری اسلامی ضمن جابجایی شهروندان گرامی، مورد بررسی فنی میدانی قرار گرفته است.

ورود دو اتوبوس برقی در بهمن ماه

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد دو دستگاه اتوبوس برقی به عنوان نمونه در بهمن‌ ماه وارد کشور خواهد شد. پس از آن قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین، وارد فاز اجرایی خواهد شد. با تفاهم صورت‌ گرفته، قرار است سری‌های بعدی اتوبوس‌ها در پارت‌های ۲۰۰ تایی هر ۲ ماه یک‌بار وارد کشور شوند.

وی افزود اتوبوس‌های جدید برقی تهران با تنها یک‌بار شارژ می‌توانند یک شبانه‌روز کامل به شهروندان سرویس ارائه کنند. این واردات به شرط انتقال تکنولوژی به شرکت‌های داخلی صورت خواهد گرفت. همچنین قرارداد واردات ۲۵ هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون و  100 هزار موتور برقی نیز نهایی شده است. امیدواریم این واردات به نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی کمک کند. اورهال اتوبوس‌های فرسوده نیز همزمان با واردات اتوبوس‌های برقی دنبال می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بی‌آرتی به پایان برسد. همچنین از ابتدای سال ۱۲ قطار مترو نیز اورهال شده است.

وی امیدوار است مجموع اقدامات صورت ‌گرفته اوضاع حمل‌ونقل عمومی را تا سال آینده تا حدودی بهبود دهد. البته اثر واردات وسایل نقلیه جدید به صورت تدریجی نمایان خواهد شد.

معاون شهردار تهران همچنین خبر داد در تفاهم با وزارت دفاع در تلاش هستیم تا بالغ بر ۱۰۰۰ کارتخوان جدید در اتوبوس‌های خصوصی شهر نیز نصب و راه‌اندازی شود.

تسهیل واردات 2000 اتوبوس برقی

دی 1402: علی بهادری‌جهرمی، سخگوی دولت، درباره اقدامات دولت برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت توضیح داد پس از سفر شهردار تهران به چین و تفاهم‌های صورت گرفته، توافقی میان وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات اتوبوس‌های برقی از چین داشتیم و دولت متعهد است در زمان‌بندی مشخص منابع ارزی لازم را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا مطابق آن فرآیند واردات 2000 دستگاه اتوبوس برقی تسهیل شود.

وی افزود تعامل مثبت میان دولت با مدیریت شهری مورد تقدیر شهردار تهران نیز قرار گرفته‌است. علاوه بر واردات، ما تکیه بر تولید داخل نیز داریم. هم‌اکنون شرکت‌های داخلی بالفعل ظرفیت تولید 4 هزار اتوبوس برقی در سال را دارند که بخشی از آن نیز با همراهی دولت در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. توسعه ناوگان تاکسی‌های برقی نیز از طریق واردات و ظرفیت تولید داخل از دیگر اولویت‌های دولت است. هم‌اکنون بخشی از تاکسی‌های برقی وارداتی در اختیار شهرداری تهران و البرز قرار گرفته‌ و ایستگاه‌های شارژ برقی نیز تجهیز شده است. به طور کلی اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است که منابع ارزی لازم برای آن نیز پیش‌بینی شده‌ است. علاوه بر موارد ذکر شده، شهرداری تهران با هماهنگی وزارت کشور اخیرا با طرف چینی قرارداد واردات 791 واگن را منعقد کرده است که در تامین ارز این قرارداد همکاری لازم با مدیریت شهری تهران را خواهیم داشت، همچنین دولت به زودی برای کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم 365 واگن را تامین و تجهیز خواهد کرد.

اتوبوس‌های برقی سال آینده می‌رسند

دی 1402: مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی، ون‌ها و تاکسی‌ها توضیح داد آنچه که مقرر شده در داخل کشور تولید شود، قرارداد آن منعقد شده و کار آغاز شده است؛ اما فکر نمی‌کنم امسال چیزی تحویل داده شود و ما سال آینده صاحب اتوبوس‌های برقی خواهیم شد.

وی افزود در مورد ون و تاکسی‌ها نیز امیدواریم هرچه زودتر شاهد ورود آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم اما آنچه که مقرر شده از خا رج وارد شود منابع مالی آن و زمینه های لازم فراهم شده ولی نمی‌دانم که ورودشان به کجا رسیده است. 1000 دستگاه به صورت برقی و 1000 دستگاه به صورت دیزل مقرر شده که وارد شود که البته وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر برقی بودن همه دستگاه‌های وارداتی دارد که ما هم استقبال کردیم اما نمی‌دانم به صورت دقیق زمان ورود آنها چه زمانی خواهد بود. این دستگاه‌ها مصرف برق بالایی ندارند و تنها باتری‌های برقی آنها باید شارژ شود لذا مشکل مصرف برق ندارد و فقط دستگاه‌های شارژ باید در سطح شهر نصب شود که تعدادی از آنها نصب شده و باید در سایر نقاط شهر نیز این دستگاه‌ها نصب شوند. برای اتوبوس‌ها مشکلی وجود ندارد چرا که با یکبار شارژ باتری می‌توانند یک روز ارائه خدمات داشته باشند. البته برای خودروها نیز در داخل منازل امکان شارژ وجود دارد که این امکان باید در سطح شهر هم با نصب دستگاه شارژ فراهم شود.

تامین ارز موردنیاز واردات اتوبوس‌های برقی

آذر 1402: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اعلام موافقت بانک مرکزی در مورد تامین ارز وسایل حمل و نقل عمومی برقی، توضیح داد در سفر شهردار تهران و هیات همراه به چین، قرارداد تأمین منابع مالی به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون یورو برای 2000 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی، 10 هزار دستگاه ون، 100 هزار موتورسیکلت برقی منعقد کردیم که هفته گذشته با دولت و بانک مرکزی جلسه ای برگزار و این موضوع نهایی شد. همچنین دستور تخصیص ارز صادر و روز گذشته نیز بانک مرکزی اعلام کرد که این ارز تأمین خواهد شد. مدل اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی را این هفته انتخاب و نهایی خواهیم کرد و از آنجایی که قرارداد تأمین مالی منعقد شده بود؛ این بار قرارداد تأمین کالا منعقد خواهد شد و امیدوارم حجم زیادی وارد شود.

وی افزود تا سه ماه آینده 50 درصد حجم قرار داد وارد و تا شش ماه آینده نیز کل حجم قرارداد وارد تهران می شود. مدل تأمین منابع مالی به شیوه یوزانس یکساله تا سه ساله است که مشخصاً برای موتور یکساله تعیین شده؛ برای تاکسی و  ون نیز 18 ماهه و برای اتوبوس برقی 3 ساله است که ارز آن هم با کمک بانک مرکزی تأمین شده و ثبت سفارش آن نیز در هفته جاری بعد از نهایی شدن قرار داد، توسط شرکت‌های خود و بانک شهر انجام خواهد شد. تا شش ماه آینده 2 هزار دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی، 100 هزار موتورسیکلت برقی خواهیم داشت و تا سه ماه آینده نیز نیمی از این اعداد اعلامی وارد تهران خواهند شد.

زمینه ورود 2000 خودرو برقی فراهم شده است

آبان 1402: مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور توضیح داد مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور زمینه ورود 2000 دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم کرده است.

وی افزود با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری‌ها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری‌های کشور قرار داده‌ است.

انعقاد قرارداد تامین هزار اتوبوس برقی 

مهر 1402: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، از تأمین زیرساخت برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت و انعقاد قراردادهای لازم با شرکت‌های سازنده خودرو و موتورسیکلت برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی در سال آینده خبر داد. وی عنوان کرد با همکاری دولت، گام اول را برای برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت برداشته‌ایم. تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین شهرداری تهران، وزارت صمت و وزارت نیرو در خصوص برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران امضا شده و اخیراً هم با وزیر صمت، مفاد تفاهم‌نامه مذکور را برای انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های خودروساز به منظور تأمین به‌ موقع اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، مورد بازخوانی و بررسی قرار دادیم.

وی افزود برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به‌طور مشخص در سه حوزه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت، پیگیری می‌شود. زیرساخت‌های برقی‌سازی را با حمایت خوب دولت و همکاری وزارت نیرو و وزارت صمت آماده کرده‌ و امیدواریم سال آینده بتوانیم بخشی از ناوگان را برقی کنیم و عملاً گام نخست را در مسیر برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت برداریم.

آقای هرمزی تاکید کرد برای تأمین ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در قالب انعقاد قراردادهای جداگانه اقدام کرده‌ایم.  ضمن اینکه برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز در قالب دو قرارداد اقدام کرده‌ و به دنبال انعقاد قرارداد دیگری برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز هستیم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ امضا شده، وزارت نیرو در زمینه تأمین زیرساخت و وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش و سایر موضوعات مرتبط با مدیریت شهری همکاری خواهند داشت.

خرید اتوبوس برقی برای کرج

مهر 1402: کرج، چهارمین کلانشهر کشور، یکی از آن شهرهایی محسوب می‌شود که دچار معضل آلودگی هوا است. تردد پرشمار خودروها با توجه به عبور آزاد راه تهران – کرج – قزوین از هسته مرکزی شهر کرج در کنار استقرار صنایع سنگین و نیروگاه منتظر قائم ، دلیل این آلودگی است. وجود معادن شن و ماسه در غرب استان البرز ، یعنی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ عامل دیگری است که آلایندگی استان را تشدید و با وزش باد دامنه گرد و خاک از کرج و تهران فراتر می رود.

در این میان، وجود ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و قدیمی در چند سال اخیر به عامل دیگری برای تشدید آلایندگی هوای کرج تبدیل شد. هرچند که بخش عمده اتوبوس های فرسوده کرج به تدریج از چرخه فعالیت خارج و تعدادی خودرو جدید جایگزین آن ها شده است. طبق آمار، تعداد اتوبوس های عمومی کلانشهر کرج تا اوایل دهه 90 حدود هزارو 500 دستگاه بود که با تشدید تحریم ها در عمل مانع بزرگی برای نوسازی این ناوگان به وجود آمد و بخش عمده این خودروها به علت فرسودگی و دودزا بودن از این ناوگان کنار گذاشته شدند. اکنون حدود 550 دستگاه اتوبوس در کلانشهر کرج فعالیت دارد که قرار است تا پایان امسال حدود 150 دستگاه دیگر به آن ها اضافه شود.

آلودگی و ترافیک روزافزون هوای کرج سبب شد تا مسئولان اجرایی و مدیریت شهری این کلانشهر از اوایل دهه 80 با جدیت طرح ها و برنامه های متعددی مانند احداث پروژه قطار شهری، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را درکنار توسعه معابردردستور کار قرار دهند. البته موانع و مشکلات مالی اجازه نداد تا پروژه به خوبی پیش رود. به طوری که پروژه خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه که از سال 1395 عملیات احداث آن آغاز و قرار بود درسال 1390 بهره برداری شود اما به علت کندی اجرا به دولت سیزدهم رسید.

مدیریت شهری کرج در دور ششم شورایی خود بخش عمده بودجه این کلانشهر را به توسعه حمل ونقل عمومی از ریلی گرفته تا نوسازی خودروهای عمومی و احداث بزرگراه ها اختصاص داد و فعالیت های عمرانی بیشترحول این حوزه متمرکزاست. قطعه نخست قطار شهری کرج در اسفندماه سال 1401 افتتاح شد. حمایت های دولت سیزدهم در راه اندازی اولین قطعه این پروژه بی تاثیر نبود و موجب شد تا مسیر برای توسعه و تکمیل قطار شهری کرج باز شود. این پروژه تاکنون در مجموع 15 کیلومتر از تونل آن حفاری شده و قرار است تا 2 سال آینده بخش عمده آن تکمیل و فعال شود. توسعه متروی کرج نیز بخشی از برنامه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارزان و پاک است. تا پایان امسال ایستگاه چهار راه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج متصل می شود. برنامه دیگر برای مدیریت شهری کرج، نوسازی اتوبوس ها و تاکسی هاست که از 2 سال پیش توجه به این بخش بیشتر از گذشته شده است به طوریکه در 2 سال اخیر حدود 230 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی کرج اضافه و خودروهای فرسوده از این ناوگان خارج شدند.

همچنین تعداد زیادی تاکسی جدید از جمله حدود 100 دستگاه ون خریداری شده که برای خارج کردن ناوگان عمومی کلانشهر کرج از فرسودگی بی تاثیر نبوده است. هرچند که اکنون بخش عمده تاکسی های این کلانشهر که تعداد آن ها حدود 13 هزار دستگاه برآورده شده نیاز به جایگزینی دارند.

آمدن اتوبوس های برقی به حوزه خدمات شهری کرج و سایر مناطق نیازمند زیرساخت های لازم است که مدیران شهری کلانشهر کرج تصمیم خود را برای عملیاتی کردن احداث زیرساخت ها قطعی کرده  و تامین این زیر ساخت ها بنا به گفته مسوولان اجرایی کلید خورده است. ورود اتوبوس های برقی به چرخه ناوگان حمل ونقل عمومی کرج به تنهایی نمی تواند مشکل آلودگی هوای استان البرز و کرج را به میزان زیادی تقلیل دهد؛ اما رویکردی موثر برای بهره مند از فناوری جدید و مقابله با آلودگی ها با روش های نوین است.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، 62 درصد آلودگی هوای استان البرز مربوط به تردد خودروها است که استفاده از خودروهای برقی به صورت فراگیر تجربه بهتری برای زدودن آلودگی از سیمای غبارگرفته شهرهایی مانند کرج است. استفاده خودروها و تجهیزات صنعتی از انرژی پاک دایره آلایندگی ها را محدود خواهد کرد.

شهردار کرج به تازگی در جریان بازدید از یک شرکت سازنده اتوبوس های برقی، تفاهم نامه خرید 40 دستگاه اتوبوس را برای آلودگی زدایی از این کلانشهرو بهبود خدمات عمومی آن را امضا کرد. وی در این باره گفت از سال گذشته تاکنون قراردادهای متعددی برای خرید اتوبوس و تاکسی با شرکت‌های پیشرو در این حوزه منعقد شده است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شده است . کرج و تهران جزء اولین بهره‌برداران اتوبوس‌های برقی در کشور خواهند بود.

شهردار کرج گفت بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های برقی کلانشهر کرج از طریق وزارت کشور و حمایت مالی دولت سیزدهم تامین شده و مابقی از محل بودجه شهری اختصاص یافته است. لزوم توجه به حفظ محیط زیست، از موضوعات مهم کلانشهرهاست.

همچنین پس از انقعاد تفاهم نامه خرید اتوبوس های برقی ، طرح تجهیز مسیرهای شهری کرج به امکانات مناسب برای فعالیت اتوبوس های برقی در کرج کلید خورد. شهردار کرج گفته که توسعه امکانات برای فعالیت اتوبوس های برقی به عنوان اولویت این کلانشهر دنبال خواهد شد. مسئولان مدیریت شهری کرج معتقدند که ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر در 2 سال اخیر متحول شده و روند توسعه آن شتاب گرفته است. گسترش دامنه فعالیت ناوگان حمل ونقل عمومی پاک وارزان موجب خواهد شد تا مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی از این ناوگان بهره گیرند و شاهد روان سازی ترافیک در کلانشهری همچون کرج باشیم .


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

واردات تاکسی برقی
خودروهای برقی در ایران
موتورسیکلت برقی در ایران
ایستگاه شارژ خودروهای برقی

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران