فعالیت 114 دستگاه اتوبوس برقی در پایتخت

اخبار اتوبوس برقی در ایران 1403

21 اسفند 1403 11:16

فعالیت 114 دستگاه اتوبوس برقی در پایتخت

اسفند 1403: احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ۱۱۴اعلام کرد که 114 دستگاه اتوبوس برقی جدید در ۷ خط اتوبوسرانی پایتخت از روز شنبه ۲۵ اسفندماه فعال می‌شوند. این اقدام گامی مهم در توسعه حمل‌ونقل پاک و بهبود خدمات‌رسانی به مردم است.

وی توضیح داد اتوبوس‌های برقی در 7 خط پایانه شرق قدیم به پردیس پایانه شرق جدید، خط شهرک توحید به میدان امام خمینی، خط شهرک رسالت به میدان محمدیه، خط پایانه جنوب به سعدی جنوبی، خط پاسدار گمنام به سعدی جنوبی، خط انتهای 17 شهریور به میدان امام حسین (ع) و خط پایانه والفجر به میدان بهارستان فعالیت خواهند کرد. با ورود این 114 دستگاه، تمامی 189 دستگاه اتوبوس برقی "هایگر" که در مرحله اول وارد کشور شده بود، در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فعال خواهند شد؛ این موضوع نه‌تنها موجب کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی می‌شود، بلکه گامی مؤثر در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل پاک در پایتخت خواهد بود.

وی افزود این اقدام شهرداری تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که توسعه حمل‌ونقل عمومی برقی به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری مورد تأکید قرار گرفته است. استفاده از اتوبوس‌های برقی، علاوه بر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، موجب کاهش آلودگی صوتی و افزایش رفاه مسافران نیز خواهد شد.

فعال شدن 30 اتوبوس برقی در 3 خط پرتقاضا در تهران

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، اعلام کرد ۳۰ دستگاه اتوبوس برقی فعالیت خود را در ۳ خط مرکزی شهری تهران آغاز کردند. در افتتاح نخستین خط تمام برقی که در محور میدان جمهوری-بهارستان بود اعلام کردم که ‌15 خط در تهران با اولویت مرکز شهر با اتوبوس برقی مجهز خواهد شد. امروز نیز 3 خط دیگر در مسیرهای میدان سپاه- میدان انقلاب، میدان جمهوری-کریمخان و خیابان فردوسی -پایانه بیهقی با 30 دستگاه اتوبوس برقی فعال شد.

وی افزود شهرداری تهران یکی از دستگاه هایی است که وظایفی در کمک به کاهش آلودگی هوا دارد اما پیشگام بودن در این عرصه و اثرگذاری در افکار مردم از سوی شهرداری بیشتر از دستگاه هاست. برقی سازی در تهران که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد و این رقم روزانه  به بیش از 13 میلیون نفر افزایش می یابد، یک ضرورت است. هدف گذاری بزرگ و ویژه ما این است که 2500 دستگاه اتوبوس برقی را در تهران به کارگیری کنیم و امیدواریم با اضافه شدن اتوبوس های دیزلی جدید به ناوگان اتوبوسرانی، تعداد اتوبوس های تهران به یک عدد مطلوب برسد. در سال آینده تعداد اتوبوس های تهران به 6 هزار دستگاه اتوبوس خواهد رسید. امروز 3 هزار دستگاه با اورهال به کار گرفته شده این در حالی است که در 3 سال گذشته تعداد آنها حدود 1000 دستگاه بود.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر دیزلی بودن اتوبوس های برقی، توضیح داد اتوبوس های برقی خریداری شده دارای استاندار های بین المللی است. اتوبوس دیزلی در بهترین حالت حدود 55 هزار لیتر گازوئیل در سال می سوزاند اما این اتوبوس ها در دمای زیر صفر موتور گرم کننده برای گرم کردن اتوبوس را روشن می‌کنند که در هر ساعت یک لیتر را مصرف دارد و اگر در تمام سه ماه زمستان هم روشن هم باشد کمتر از هزار لیتر را مصرف خواهد داشت که در مقابل 55 هزار لیتر قابل قیاس نیست. این اظهارات تلخ کردن کام مردم بعد از افتتاح یک کار بزرگ در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا است. آنچه مطرح شد نکته غلطی بود که شاید به اشتباه یا با مقاصد و غرض‌های دیگری مطرح شد اما اقدام شهرداری در امر برقی سازی اتوبوس‌ها که سال‌ها قصد عملیاتی شدن آن وجود داشت و همچنین اقدامات دیگر مانند افزایش واگن‌های مترو و ورود تراموا به شبکه حمل و نقل عمومی قابل تحسین است. این اقدامات کمک میکند بتوانیم حمل و نقل آسانتری برای شهروندان داشته باشیم و آنها را به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی سوق دهیم.

آقای قیومی گفت با 3 خطی که امروز اتوبوسهای برقی در آن فعالیت خود را آغاز میکنند، تعداد  خطوط مجهز به اتوبوس برقی به 4 مورد میرسد و این روند را تا تجهیز 15 خط با اولویت مرکز شهر و نقاطی که آلودگی بیشتری دارند، ادامه میدهیم و آن را به همه خطوط اتوبوسرانی گسترش میدهیم. تعدادی اتوبوس برقی دیگر در راه است و فکر می کنیم طی یک الی دو ماه آینده 500 دستگاه اتوبوس برقی داشته باشیم و به تدریج تعداد آنها به 2500 دستگاه افزایش خواهد یافت؛ همزمان با این امر در حال آماده سازی زیرساخت‌های لازم در سطح شهر هستیم.

رونمایی از نخستین بسته ناوگان برقی شهر تهران

اسفند 1403: مراسم رونمایی از تراموا، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با حضور رییس جمهور و شهردار پایتخت در روز 2 اسفندماه و در محل برج میلاد تهران و میدان آزادی تهران برگزار شد. در این مراسم، ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی،  ۱۷۵۲  دستگاه تاکسی برقی و ۱۵۰ دستگاه خودروی برقی پلیس راهور تهران بزرگ رونمایی شد. همچنین از تراموای چرخ لاستیکی به‌ عنوان مد جدید حمل و نقل نیز رونمایی شده و قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز به امضا رسید.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد تمام تلاشمان این بود که حمل ونقل عمومی را در تهران توسعه دهیم. برهمین اساس بیش از ۵۰ درصد از بودجه سال آینده شهرداری تهران را به توسعه حمل ونقل اختصاص دادیم. در مسیر، برخی دستگاه‌ها سرعت گیر هستند و اگر نبودند هم‌ اکنون واگن‌های سفارشی، وارد شده بودند؛ اما می‌بینیم که هنوز وارد نشده‌اند. ما در تهران به اندازه کافی ایستگاه وخط مترو داریم اما ناوگان کافی نداریم و اگر واگن‌های تولید داخل وخارجی بیاید اتفاق خوبی رخ می دهد.

وی افزود از رئیس جمهور می‌خواهم که مسیر را هموار کند؛ چرا که کار دیگر در اختیار شورا و شهرداری تهران نیست و امید است به جایی برسیم که سال آینده بیش از ۲۰۰۰ واگن مترو وبیش از ۷۰۰۰ اتوبوس در تهران داشته باشیم که بتوانیم به مردم بگوییم خودروهایتان را در خانه بگذارید.

راه‌اندازی نخستین خط اتوبوس برقی در تهران

اسفند 1403: احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در تشریح روند فعالیت اتوبوس برقی های هایدگر در نخستین خط برقی پایتخت، توضیح داد این خط در مسیر جمهوری - بهارستان به طول 4.5 کیلومتر راه‌اندازی شده و دارای 10 ایستگاه در مسیر رفت و 14 ایستگاه در مسیر برگشت است. در حال حاضر 10 دستگاه اتوبوس برقی هایدگر در این مسیر فعال شده‌اند و علاوه بر آن، 25 دستگاه اتوبوس جدید شرکت خودرو سرویس شهر نیز در این خط فعالیت دارند.

وی افزود راه‌اندازی این خط گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌ و نقل عمومی پاک و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان است. بی تردید با توسعه این ناوگان، شاهد تحولی مثبت در سیستم حمل‌ونقل پایتخت خواهیم بود. این اتوبوس که به منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی معرفی شده، دارای مشخصات فنی و امکاناتی مدرن است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تردد در مسیرهای شهری تبدیل می‌کند. این اتوبوس برقی مجهز به باتری CATL LFP ساخت چین با ظرفیت 422.87 کیلووات ساعت است که امکان پیمایش بیش از 255 کیلومتر را فراهم می‌کند. سیستم مدیریت حرارتی این باتری از طریق خنک‌کننده مایع انجام شده و با برخورداری از درجه حفاظتی استاندارد در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم است. موتور این اتوبوس با توان 195.350 کیلووات و گشتاور 1400.3500 نیوتن‌متر طراحی شده که از سیستم خنک‌کننده مایع بهره می‌برد. این وسیله قادر به دستیابی به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب 0 تا 50 کیلومتر را در 10 ثانیه ثبت می‌کند.

به گزارش ایسنا، آقای قیومی تأکید کرد اتوبوس برقی جدید دارای 34 صندلی ثابت و 2 صندلی تاشو بوده و از سیستم تهویه هوای VALEO بهره می‌برد. همچنین به نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینه‌های جانبی گرم‌شونده و سیستم نظارت 360 درجه مجهز است. مدیریت برق و عملکردها نیز از طریق سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) انجام می‌شود.

قرارداد فروش اتوبوس‌های برقی ایران خودرو دیزل به اراک

اسفند 1403: مراسم امضای سومین قرارداد فروش اتوبوس‌های برقی شرکت ایران‌خودرو دیزل به شهرداری اراک، با حضور استاندار مرکزی، شهردار اراک و جمعی از مسوولان استانی و شهری و مدیران شرکت ایران‌خودرو دیزل در شهر اراک برگزار شد.

این مراسم همراه با آیین بهره‌برداری از اولین ایستگاه شارژ سه مگاواتی خودروهای برقی کشور در اراک و رونمایی از خودرو امداد و نجات برگزار شد، قرارداد فروش 20 دستگاه از اتوبوس‌های برقی شرکت ایران خودرو دیزل به شهرداری اراک، به امضای طرفین رسید. در حال حاضر تعداد 30 دستگاه اتوبوس برقی تولیدی توسط شرکت ایران‌خودرو دیزل در شهر اراک در حال تردد است و در پی بازخورد مناسب و رضایتمندی شهروندان اراکی و مسئولان امر از کیفیت و تجهیزات این خودرو، شهرداری اراک برای سومین بار قراردادی را با ایران خودرو دیزل برای تامین اتوبوس‌های برقی منعقد کرد.

به گزارش ایکوپرس، ایران‌خودرو دیزل به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز تجاری کشور، ظرفیت تولید سالانه سه هزار دستگاه اتوبوس اعم از برقی و دیزلی را دارد و در حال حاضر اتوبوس‌های دیزلی این خودروساز در شهرهای مختلف کشور و اتوبوس‌های برقی نیز در کلان شهرهای اراک و کرج در حال خدمت رسانی به هم‌وطنان هستند.

179 اتوبوس برقی رونمایی می‌شود

بهمن 1403: عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، از رونمایی 179 دستگاه اتوبوس برقی در ایام 12 تا 22 بهمن‌ماه خبر داد و گفت با ورود این دستگاه‌ها به ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت، رکورد خریداری اتوبوس توسط مدیریت شهری در همه تاریخ بلدیه شکسته خواهد شد.

وی افزود طبق قانون هوای پاک، خریداری و تزریق ناوگان تازه‌نفس اتوبوس‌رانی از وظایف دولت و وزارت کشور است. در سنوات گذشته نیز در برخی دوره‌ها دولت‌های مستقر با عمل به این تکلیف قانونی، اقدام به خریداری اتوبوس‌های جدید کرده و به این ترتیب ناوگان اتوبوس‌رانی تهران ارتقا می‌یافت.

سخنگوی شهرداری تهران نقطه اوج خرید و ورود اتوبوس‌های جدید توسط دولت را سال‌های پایانی دهه 80 دانست و گفت در آن سال‌ها دولت وقت (دولت نهم و دهم) بعضاً تا 1000 دستگاه اتوبوس جدید در یک سال خریداری و تحویل شهرداری تهران می‌داد. مثلاً در سال 84 حدود 690 دستگاه، سال 85 حدود 1100 دستگاه، سال 86 حدود 600 دستگاه، سال 87 حدود 800 دستگاه، سال 88، 160 دستگاه و سال 89، 473 دستگاه توسط دولت خریداری شد.

وی با تأکید بر اینکه عمده اتوبوس‌‎های ناوگان تهران توسط دولت خریداری شده، اظهار کرد البته ادوار مختلف مدیریت شهری نیز در دوره‌های مختلف نسبت به خریداری اتوبوس با بودجه‌های داخلی شهری (مستقل از نفت) نیز اقدام می‌کردند. اما این تعداد حتماً قابل مقایسه با خریدهای دولتی نبود.

وی نقطه اوج خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران را (مستقل از بودجه عمومی کشور و پول نفت) سال‌های 90 و 92 دانست و گفت در این دو سال بالغ بر 280 دستگاه اتوبوس جدید به صورت کامل توسط شهرداری تهران خریداری شد. در سال‌های 86 و 87 هم هر سال حدود 250 دستگاه خریداری شده بود. با این حساب می‌توان گفت در همه 12 سال دوران مدیریت جناب آقای قالیباف (از 84 تا 96) حدود 1400 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است. عملکرد دوره پنجم شورا را در تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی بسیار ناچیز بوده است. در همه چهار سال دوره گذشته، تنها بالغ بر 240 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد که با توجه به نیاز شهر، ترافیک کلافه‌کننده و آلودگی هوا اصلاً قابل ملاحظه نبود. دوره ششم مدیریت شهری از روز نخست با درک نیاز مفرط پایتخت به تقویت ناوگان، اولویت خود را توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار داد. در همین راستا تا امروز بالغ بر 1300 دستگاه اتوبوس جدید به‌صورت کامل توسط شهرداری تهران (مستقل از پول نفت و بودجه دولت) خریداری و وارد خیابان‌های شهر شده است. این اتوبوس‌ها با استیکرهای «تهران دوست‌داشتنی» برای صحت‌سنجی پیش چشمان شهروندان است.

به گزارش مهر، وی اضافه شدن قریب‌الوقوع حدود 200 دستگاه اتوبوس جدید وارداتی از کشور چین به ناوگان را یادآوری کرد و گفت با ورود این دستگاه‌های جدید رکورد خریداری اتوبوس توسط شهرداری تهران که پیش‌تر مربوط به دوران 12 ساله عملکرد جناب آقای دکتر قالیباف بود، در چهارمین سال فعالیت شورای ششم شکسته خواهد شد. نیاز شهر به اتوبوس‌های جدید با توجه به فرسودگی ناوگان، آلودگی هوا و ترافیک کلافه‌کننده بسیار بیشتر از این‌ها است. تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هم‌چنان مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری است و در همین راستا بالغ بر 50 درصد لایحه بودجه پیشنهادی سال 1404 نیز به همین موضوع اختصاص یافته است.

آغاز انتقال اتوبوس‌های برقی به تهران

بهمن 1403: حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد 119 دستگاه اتوبوس برقی حدود 2 ماه و نیم گذشته و 60 دستگاه دیگر نیز حدود 3 هفته قبل به گمرک بندرعباس رسیده است. مجموعاٌ 179 دستگاه اتوبوس برقی معطل ارزش‌گذاری گمرک بودند این در حالی است که پیش فاکتور خرید اتوبوس ها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارائه شده بود.

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، نیز خبر داد از مرحله ارزش‌گذاری اتوبوس‌ها عبور کرده‌ایم و از امشب (1 بهمن) انتقال اتوبوس‌ها به تهران با 6 دستگاه آغاز می‌شود؛ در ادامه این روند، روزانه حدود 10 دستگاه بارگیری می‌شود و فکر می‌کنم تا دهه فجر همه اتوبوس‌ها به تهران برسند. اگرچه این انتظار وجود داشت که با توجه به مشکلات حوزه اتوبوسرانی در تهران، مسئولان مربوطه در گمرک با همکاری بیشتر، زمینه ورود سریعتر  اتوبوس‌ها  به تهران را فراهم‌ کنند اما عبور از مرحله ارزش‌گذاری اتوبوس‌ها نویدبخش سرعت گرفتن انتقال سایر اتوبوس‌های  چینی به تهران و تحقق وعده‌های مدیران شهری مبنی بر افزایش ناوگان اتوبوسرانی است.

ورود 110 اتوبوس برقی چینی به ناوگان تا آخر تابستان

مرداد 1403: مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، در نشست کمیته تخصصی استقبال از مهر 1403 ، در مورد تمهیدات شرکت واحد اتوبوسرانی برای آغاز سال تحصیلی جدید توضیحاتی را ارائه داد. وی اظهار کرد همچون سنوات گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پاسخگویی هرچه بهتر به نیاز شهروندان همزمان با آغاز سفرهای آموزشی اندیشیده شده است و افزایش تعداد ناوگان اتوبوس را در نزدیکی دانشگاه‌ها، مدارس و محل‌های پرتردد در نظر گرفتیم. اتوبوس‌های سرویس مدرسه با آغاز سال تحصیلی مجددا فعال می‌شوند. نهایت اشتغال ناوگان اتوبوس را همزمان با آغاز سال تحصیلی خواهیم داشت، به گونه‌ای که بیش از 2000 اتوبوس شاغل در خطوط فعال خواهند بود.

وی افزود تا قبل از مهرماه قرار است 110 اتوبوس برقی چینی وارد کشور شود که این اتوبوس‌ها برای مهرماه وارد خطوط خواهند شد. بازسازی ایستگاه‌ها، نظافت اتوبوس‌ها و اورهال هرچه بیشتر اتوبوس‌ها را برای پوشش هرچه بهتر مهرماه در دستور کار قرار داده‌ایم. از ابتدای این دوره مدیریت شهری، 1024 اتوبوس بازسازی شده است. تعداد اتوبوس‌های شاغل در سطح معابر در حال حاضر به 2100 دستگاه اتوبوس رسیده است.

وی در مورد اعزام اتوبوس‌های تهران به مراسم اربعین توضیح داد به دلیل عدم بروز مشکل در سرویس‌دهی در داخل تهران، عمده اتوبوس‌های اربعین را از بخش خصوصی انتخاب کردیم و 300 اتوبوس به مرزها اعزام شده‌اند. اما این اتوبوس‌ها از خطوط اتوبوسرانی تهران خارج نشده‌اند و متعلق به بخش خصوصی است.

ورود 100 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان تا پایان شهریور

خرداد 1403: مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ، اظهار کرد در هفته محیط زیست، هزار دستگاه تاکسی برقی وارد شد و 200 دستگاه پلاک گذاری شد که اتفاق بسیار خوبی در راستای کاهش آلودگی‌ هوای پایتخت بود. همچنین  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خارجی از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه قرارداد با چین تا شهریور امسال به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.

سید احمد علوی، رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به تاکسی‌های برقی عنوان کرد برقی‌سازی به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک می‌کند. چرا مردم نباید خودروهای با کیفیت سوار شوند؟ امیدواریم برقی سازی در حوزه خودرو و موتور ادامه داشته باشد. آیندگان ما را با این اقدامات قضاوت خواهند کرد و ما وظیفه داریم که شرایط را بهتر پیش ببریم و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت شورا، اعلام کرد برقی سازی دستاوردهای بسیار خوبی برای مردم دارد و قطعا شهروندان لایق بهترین ها هستند. با تلاش معاونت مربوطه امیدواریم مردم طعم شیرین خدمت را بچشند از شهردار تهران و تمامی مدیران مربوطه قدردانی می‌شود.

عدم واگذاری اتوبوس‌های برقی به بخش خصوصی

اردیبهشت 1403: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در مورد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی توضیح داد قرار داد خرید 2500 دستگاه اتوبوس داخلی را منعقد کرده‌ایم و در کنار آن قرارداد خرید 2500 دستگاه اتوبوس برقی با شرکت‌های دیگر را بسته‌ایم و قرار است ظرف شش ماه وارد چرخه شوند که البته بنا داریم که این اتوبوس‌ها را تحت عنوان شرکت‌های خود شهرداری مدیریت کنیم؛ بگونه‌ای که تحویل بخش خصوصی نمی‌شود؛ بلکه سهامدارش سازمان ذخیره بازنشستگی است و قرار نیست سرمایه شهر را به بخش خصوصی واگذار کنیم بلکه در نظر داریم که راننده جذب کنیم تا بر روی اتوبوس‌ها کار کنند.

ورود هزار اتوبوس برقی به ناوگان تهران

فروردین 1403: مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمتريال می‌گوید تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد، هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری با بیان اینکه 500 دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد که تحقق آن منوط به همکاری شهرداری تهران و خودروساز در عمل به قرارداد مربوطه است، افزود: تاکنون 40 دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران خودرو دیزل به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرج اضافه شده است ضمن اینکه خودروساز دیگری 26 دستگاه اتوبوس برقی وارد کرده و 23 دستگاه هم در ادامه وارد می‌شود و قرار است این اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته سنجری، وزارت صمت به دنبال گسترش تامین اتوبوس‌های برقی است، زیرا این اتوبوس ها، اقتصادی و با محیط زیست سازگارتر است؛ برای توسعه این دستگاه ها، وزارت صمت تاکید دارد واردات اتوبوس از طریق خودروسازها صورت پذیرد که هم خدمات پس از فروش بهتری داشته باشیم و هم بتوانیم بومی سازی ساخت و فناوری این خودروها را دنبال کنیم.

اتوبوس‌ برقی چینی، ارزان‌تر از تولید داخلی

اسفند 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین 5 تا 6 میلیارد تومان در هر اتوبوس است. اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.

در لایحه بودجه 1403 آمده که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی،‌ نسبت به خرید اتوبوس برقی‌، تاکسی برقی، ون برقی، موتورسیکلت برقی و زیرساخت‌های شارژ وسایل مربوطه از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی و خارجی با صرفه و صلاح شهرداری اقدام نماید.همچنین شهرداری تهران مجاز است انعقاد قراردادهای موضوع این بند را حسب مورد به سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات شهرداری تفویض نموده و به منظور تامین مالی، خرید، بازرگانی، بهره‌برداری و خدمات نگهداری پس از فروش، از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مشارکت سرمایه‌گذاری و مالکیت سهام حداقلی (زیر 50 درصد) شرکت‌های بخش خصوصی در چارچوب موضوع مصوب استفاده نماید.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، درباره برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد اصل این کار خوب است و خرید اتوبوس وظیفه شهرداری است؛ اما در طول تاریخ شهر تهران هیچگاه شهرداری خود اقدام به خرید تاکسی و موتور نکرده و تنها تسهیل‌گر بوده است. اگر گفته شود شهرداری خود موتور و تاکسی خریداری کند آنگاه متوجه می‌شویم او به دنبال سود است و می‌خواهد شرکت خودروسازی احداث کند که این دسته از کارها مداخله در کار  وزارت صمت است و هیچ کدام در چهارچوب وظایف شهرداری تهران نیستند.

وی افزود ما نمی‌توانیم خودمان خودروساز شویم و تقاضای بنده این است از بعد از کلمه خرید اتوبوس برقی تا پایان تبصره حذف شود. ما باید فقط اجازه دهیم شهرداری تهران اتوبوس برقی خریداری کند و کمک فنی و اعتباری به خریداران موتورسیکلت و رانندگان تاکسی ارائه دهد  و ما نیز نظارت خود را به صورت صحیح انجام دهیم اصلاً معنا ندارد شهرداری و شورای شهر مغازه خودروسازی راه‌اندازی کند چندین دستگاه و وزارت صمت وجود دارند که آن ها باید این کار را انجام دهند.

شهردار تهران گفت اساساً در کشور موضوع سوخت فسیلی و تامین آن گلوگاه شده است و ما باید به سمت برقی‌سازی حرکت کنیم. موضوعی که در برنامه چهارم شهرداری را مکلف کرده است. درباره اتوبوس‌های برقی، در این ارتباط ما اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و از تمام مجموعه‌ها اقدام به اخذ قیمت شده که کمترین قیمت آن 316 هزار یورو و بالاترین آن 347 هزار یورو بوده است که حتی در ادامه با بخشی از آن ها پیمان اولیه و قرارداد منعقد کرده‌ایم. اکنون مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است. در ادامه پس از بررسی‌های صورت گرفته در سفر چین نهایتا به عدد 220 هزار یورو برای هر اتوبوس برقی رسیدیم و در حال حاضر تعدادی از اتوبوس‌های برقی به بندرعباس رسیده‌اند اتوبوس‌هایی که باکیفیت و به قیمت مناسب هستند که این موارد توسط کارشناسان تایید شده است. موضوعی که در سفر چین به‌ آن پرداخته شد آن بود که ما پس از خرید اتوبوس‌های برقی بتوانیم قطعات آن را نیز وارد کشور کنیم و در ادامه تکنولوژی ساخت آن نیز به کشور وارد شود و همه این موارد پیگیری شده است. برای 2500 دستگاه اتوبوس برقی مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

آغاز فعالیت اولین اتوبوس برقی تهران

بهمن 1402: روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آغاز فعالیت آزمایشی یک دستگاه اتوبوس برقی در خطوط  این شرکت خبر داد. طبق اعلام این شرکت، این اتوبوس تولید کشور چین است که برای انجام تست های فنی و بررسی عملکرد و کارایی، در خطوط اتوبوسرانی به صورت آزمایشی فعال شد که در صورت برآوردن توقعات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت مربوطه اقدام می‌شود.

باتری این اتوبوس از نوع لیتیومی با توان 423 کیلووات و دارای استانداردهای روز اتحادیه اروپا است که با توجه به خطوط شمالی جنوبی اتوبوسرانی قابلیت حرکت در شیب 20 درصد را دارد و با هر بار شارژ توان حرکت تا 200 کیلومتر را دارد.

این اتوبوس روز 12 بهمن‌ماه، با فعالیت در خط هفت تندرو و مسیر میدان بهارستان تا میدان جمهوری اسلامی ضمن جابجایی شهروندان گرامی، مورد بررسی فنی میدانی قرار گرفته است.

ورود دو اتوبوس برقی در بهمن ماه

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد دو دستگاه اتوبوس برقی به عنوان نمونه در بهمن‌ ماه وارد کشور خواهد شد. پس از آن قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین، وارد فاز اجرایی خواهد شد. با تفاهم صورت‌ گرفته، قرار است سری‌های بعدی اتوبوس‌ها در پارت‌های ۲۰۰ تایی هر ۲ ماه یک‌بار وارد کشور شوند.

وی افزود اتوبوس‌های جدید برقی تهران با تنها یک‌بار شارژ می‌توانند یک شبانه‌روز کامل به شهروندان سرویس ارائه کنند. این واردات به شرط انتقال تکنولوژی به شرکت‌های داخلی صورت خواهد گرفت. همچنین قرارداد واردات ۲۵ هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون و  100 هزار موتور برقی نیز نهایی شده است. امیدواریم این واردات به نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی کمک کند. اورهال اتوبوس‌های فرسوده نیز همزمان با واردات اتوبوس‌های برقی دنبال می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال عملیات بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بی‌آرتی به پایان برسد. همچنین از ابتدای سال ۱۲ قطار مترو نیز اورهال شده است.

وی امیدوار است مجموع اقدامات صورت ‌گرفته اوضاع حمل‌ونقل عمومی را تا سال آینده تا حدودی بهبود دهد. البته اثر واردات وسایل نقلیه جدید به صورت تدریجی نمایان خواهد شد.

معاون شهردار تهران همچنین خبر داد در تفاهم با وزارت دفاع در تلاش هستیم تا بالغ بر ۱۰۰۰ کارتخوان جدید در اتوبوس‌های خصوصی شهر نیز نصب و راه‌اندازی شود.

تسهیل واردات 2000 اتوبوس برقی

دی 1402: علی بهادری‌جهرمی، سخگوی دولت، درباره اقدامات دولت برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت توضیح داد پس از سفر شهردار تهران به چین و تفاهم‌های صورت گرفته، توافقی میان وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات اتوبوس‌های برقی از چین داشتیم و دولت متعهد است در زمان‌بندی مشخص منابع ارزی لازم را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا مطابق آن فرآیند واردات 2000 دستگاه اتوبوس برقی تسهیل شود.

وی افزود تعامل مثبت میان دولت با مدیریت شهری مورد تقدیر شهردار تهران نیز قرار گرفته‌است. علاوه بر واردات، ما تکیه بر تولید داخل نیز داریم. هم‌اکنون شرکت‌های داخلی بالفعل ظرفیت تولید 4 هزار اتوبوس برقی در سال را دارند که بخشی از آن نیز با همراهی دولت در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. توسعه ناوگان تاکسی‌های برقی نیز از طریق واردات و ظرفیت تولید داخل از دیگر اولویت‌های دولت است. هم‌اکنون بخشی از تاکسی‌های برقی وارداتی در اختیار شهرداری تهران و البرز قرار گرفته‌ و ایستگاه‌های شارژ برقی نیز تجهیز شده است. به طور کلی اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است که منابع ارزی لازم برای آن نیز پیش‌بینی شده‌ است. علاوه بر موارد ذکر شده، شهرداری تهران با هماهنگی وزارت کشور اخیرا با طرف چینی قرارداد واردات 791 واگن را منعقد کرده است که در تامین ارز این قرارداد همکاری لازم با مدیریت شهری تهران را خواهیم داشت، همچنین دولت به زودی برای کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم 365 واگن را تامین و تجهیز خواهد کرد.

اتوبوس‌های برقی سال آینده می‌رسند

دی 1402: مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی، ون‌ها و تاکسی‌ها توضیح داد آنچه که مقرر شده در داخل کشور تولید شود، قرارداد آن منعقد شده و کار آغاز شده است؛ اما فکر نمی‌کنم امسال چیزی تحویل داده شود و ما سال آینده صاحب اتوبوس‌های برقی خواهیم شد.

وی افزود در مورد ون و تاکسی‌ها نیز امیدواریم هرچه زودتر شاهد ورود آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم اما آنچه که مقرر شده از خا رج وارد شود منابع مالی آن و زمینه های لازم فراهم شده ولی نمی‌دانم که ورودشان به کجا رسیده است. 1000 دستگاه به صورت برقی و 1000 دستگاه به صورت دیزل مقرر شده که وارد شود که البته وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر برقی بودن همه دستگاه‌های وارداتی دارد که ما هم استقبال کردیم اما نمی‌دانم به صورت دقیق زمان ورود آنها چه زمانی خواهد بود. این دستگاه‌ها مصرف برق بالایی ندارند و تنها باتری‌های برقی آنها باید شارژ شود لذا مشکل مصرف برق ندارد و فقط دستگاه‌های شارژ باید در سطح شهر نصب شود که تعدادی از آنها نصب شده و باید در سایر نقاط شهر نیز این دستگاه‌ها نصب شوند. برای اتوبوس‌ها مشکلی وجود ندارد چرا که با یکبار شارژ باتری می‌توانند یک روز ارائه خدمات داشته باشند. البته برای خودروها نیز در داخل منازل امکان شارژ وجود دارد که این امکان باید در سطح شهر هم با نصب دستگاه شارژ فراهم شود.

تامین ارز موردنیاز واردات اتوبوس‌های برقی

آذر 1402: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اعلام موافقت بانک مرکزی در مورد تامین ارز وسایل حمل و نقل عمومی برقی، توضیح داد در سفر شهردار تهران و هیات همراه به چین، قرارداد تأمین منابع مالی به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون یورو برای 2000 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی، 10 هزار دستگاه ون، 100 هزار موتورسیکلت برقی منعقد کردیم که هفته گذشته با دولت و بانک مرکزی جلسه ای برگزار و این موضوع نهایی شد. همچنین دستور تخصیص ارز صادر و روز گذشته نیز بانک مرکزی اعلام کرد که این ارز تأمین خواهد شد. مدل اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی را این هفته انتخاب و نهایی خواهیم کرد و از آنجایی که قرارداد تأمین مالی منعقد شده بود؛ این بار قرارداد تأمین کالا منعقد خواهد شد و امیدوارم حجم زیادی وارد شود.

وی افزود تا سه ماه آینده 50 درصد حجم قرار داد وارد و تا شش ماه آینده نیز کل حجم قرارداد وارد تهران می شود. مدل تأمین منابع مالی به شیوه یوزانس یکساله تا سه ساله است که مشخصاً برای موتور یکساله تعیین شده؛ برای تاکسی و  ون نیز 18 ماهه و برای اتوبوس برقی 3 ساله است که ارز آن هم با کمک بانک مرکزی تأمین شده و ثبت سفارش آن نیز در هفته جاری بعد از نهایی شدن قرار داد، توسط شرکت‌های خود و بانک شهر انجام خواهد شد. تا شش ماه آینده 2 هزار دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی، 100 هزار موتورسیکلت برقی خواهیم داشت و تا سه ماه آینده نیز نیمی از این اعداد اعلامی وارد تهران خواهند شد.

زمینه ورود 2000 خودرو برقی فراهم شده است

آبان 1402: مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور توضیح داد مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور زمینه ورود 2000 دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم کرده است.

وی افزود با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری‌ها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری‌های کشور قرار داده‌ است.

انعقاد قرارداد تامین هزار اتوبوس برقی 

مهر 1402: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، از تأمین زیرساخت برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت و انعقاد قراردادهای لازم با شرکت‌های سازنده خودرو و موتورسیکلت برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی در سال آینده خبر داد. وی عنوان کرد با همکاری دولت، گام اول را برای برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت برداشته‌ایم. تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین شهرداری تهران، وزارت صمت و وزارت نیرو در خصوص برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران امضا شده و اخیراً هم با وزیر صمت، مفاد تفاهم‌نامه مذکور را برای انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های خودروساز به منظور تأمین به‌ موقع اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، مورد بازخوانی و بررسی قرار دادیم.

وی افزود برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به‌طور مشخص در سه حوزه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت، پیگیری می‌شود. زیرساخت‌های برقی‌سازی را با حمایت خوب دولت و همکاری وزارت نیرو و وزارت صمت آماده کرده‌ و امیدواریم سال آینده بتوانیم بخشی از ناوگان را برقی کنیم و عملاً گام نخست را در مسیر برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت برداریم.

آقای هرمزی تاکید کرد برای تأمین ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در قالب انعقاد قراردادهای جداگانه اقدام کرده‌ایم.  ضمن اینکه برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز در قالب دو قرارداد اقدام کرده‌ و به دنبال انعقاد قرارداد دیگری برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز هستیم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ امضا شده، وزارت نیرو در زمینه تأمین زیرساخت و وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش و سایر موضوعات مرتبط با مدیریت شهری همکاری خواهند داشت.

خرید اتوبوس برقی برای کرج

مهر 1402: کرج، چهارمین کلانشهر کشور، یکی از آن شهرهایی محسوب می‌شود که دچار معضل آلودگی هوا است. تردد پرشمار خودروها با توجه به عبور آزاد راه تهران – کرج – قزوین از هسته مرکزی شهر کرج در کنار استقرار صنایع سنگین و نیروگاه منتظر قائم ، دلیل این آلودگی است. وجود معادن شن و ماسه در غرب استان البرز ، یعنی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ عامل دیگری است که آلایندگی استان را تشدید و با وزش باد دامنه گرد و خاک از کرج و تهران فراتر می رود.

در این میان، وجود ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و قدیمی در چند سال اخیر به عامل دیگری برای تشدید آلایندگی هوای کرج تبدیل شد. هرچند که بخش عمده اتوبوس های فرسوده کرج به تدریج از چرخه فعالیت خارج و تعدادی خودرو جدید جایگزین آن ها شده است. طبق آمار، تعداد اتوبوس های عمومی کلانشهر کرج تا اوایل دهه 90 حدود هزارو 500 دستگاه بود که با تشدید تحریم ها در عمل مانع بزرگی برای نوسازی این ناوگان به وجود آمد و بخش عمده این خودروها به علت فرسودگی و دودزا بودن از این ناوگان کنار گذاشته شدند. اکنون حدود 550 دستگاه اتوبوس در کلانشهر کرج فعالیت دارد که قرار است تا پایان امسال حدود 150 دستگاه دیگر به آن ها اضافه شود.

آلودگی و ترافیک روزافزون هوای کرج سبب شد تا مسئولان اجرایی و مدیریت شهری این کلانشهر از اوایل دهه 80 با جدیت طرح ها و برنامه های متعددی مانند احداث پروژه قطار شهری، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را درکنار توسعه معابردردستور کار قرار دهند. البته موانع و مشکلات مالی اجازه نداد تا پروژه به خوبی پیش رود. به طوری که پروژه خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه که از سال 1395 عملیات احداث آن آغاز و قرار بود درسال 1390 بهره برداری شود اما به علت کندی اجرا به دولت سیزدهم رسید.

مدیریت شهری کرج در دور ششم شورایی خود بخش عمده بودجه این کلانشهر را به توسعه حمل ونقل عمومی از ریلی گرفته تا نوسازی خودروهای عمومی و احداث بزرگراه ها اختصاص داد و فعالیت های عمرانی بیشترحول این حوزه متمرکزاست. قطعه نخست قطار شهری کرج در اسفندماه سال 1401 افتتاح شد. حمایت های دولت سیزدهم در راه اندازی اولین قطعه این پروژه بی تاثیر نبود و موجب شد تا مسیر برای توسعه و تکمیل قطار شهری کرج باز شود. این پروژه تاکنون در مجموع 15 کیلومتر از تونل آن حفاری شده و قرار است تا 2 سال آینده بخش عمده آن تکمیل و فعال شود. توسعه متروی کرج نیز بخشی از برنامه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارزان و پاک است. تا پایان امسال ایستگاه چهار راه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج متصل می شود. برنامه دیگر برای مدیریت شهری کرج، نوسازی اتوبوس ها و تاکسی هاست که از 2 سال پیش توجه به این بخش بیشتر از گذشته شده است به طوریکه در 2 سال اخیر حدود 230 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی کرج اضافه و خودروهای فرسوده از این ناوگان خارج شدند.

همچنین تعداد زیادی تاکسی جدید از جمله حدود 100 دستگاه ون خریداری شده که برای خارج کردن ناوگان عمومی کلانشهر کرج از فرسودگی بی تاثیر نبوده است. هرچند که اکنون بخش عمده تاکسی های این کلانشهر که تعداد آن ها حدود 13 هزار دستگاه برآورده شده نیاز به جایگزینی دارند.

آمدن اتوبوس های برقی به حوزه خدمات شهری کرج و سایر مناطق نیازمند زیرساخت های لازم است که مدیران شهری کلانشهر کرج تصمیم خود را برای عملیاتی کردن احداث زیرساخت ها قطعی کرده  و تامین این زیر ساخت ها بنا به گفته مسوولان اجرایی کلید خورده است. ورود اتوبوس های برقی به چرخه ناوگان حمل ونقل عمومی کرج به تنهایی نمی تواند مشکل آلودگی هوای استان البرز و کرج را به میزان زیادی تقلیل دهد؛ اما رویکردی موثر برای بهره مند از فناوری جدید و مقابله با آلودگی ها با روش های نوین است.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، 62 درصد آلودگی هوای استان البرز مربوط به تردد خودروها است که استفاده از خودروهای برقی به صورت فراگیر تجربه بهتری برای زدودن آلودگی از سیمای غبارگرفته شهرهایی مانند کرج است. استفاده خودروها و تجهیزات صنعتی از انرژی پاک دایره آلایندگی ها را محدود خواهد کرد.

شهردار کرج به تازگی در جریان بازدید از یک شرکت سازنده اتوبوس های برقی، تفاهم نامه خرید 40 دستگاه اتوبوس را برای آلودگی زدایی از این کلانشهرو بهبود خدمات عمومی آن را امضا کرد. وی در این باره گفت از سال گذشته تاکنون قراردادهای متعددی برای خرید اتوبوس و تاکسی با شرکت‌های پیشرو در این حوزه منعقد شده است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شده است . کرج و تهران جزء اولین بهره‌برداران اتوبوس‌های برقی در کشور خواهند بود.

شهردار کرج گفت بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های برقی کلانشهر کرج از طریق وزارت کشور و حمایت مالی دولت سیزدهم تامین شده و مابقی از محل بودجه شهری اختصاص یافته است. لزوم توجه به حفظ محیط زیست، از موضوعات مهم کلانشهرهاست.

همچنین پس از انقعاد تفاهم نامه خرید اتوبوس های برقی ، طرح تجهیز مسیرهای شهری کرج به امکانات مناسب برای فعالیت اتوبوس های برقی در کرج کلید خورد. شهردار کرج گفته که توسعه امکانات برای فعالیت اتوبوس های برقی به عنوان اولویت این کلانشهر دنبال خواهد شد. مسئولان مدیریت شهری کرج معتقدند که ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر در 2 سال اخیر متحول شده و روند توسعه آن شتاب گرفته است. گسترش دامنه فعالیت ناوگان حمل ونقل عمومی پاک وارزان موجب خواهد شد تا مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی از این ناوگان بهره گیرند و شاهد روان سازی ترافیک در کلانشهری همچون کرج باشیم .


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

واردات تاکسی برقی
خودروهای برقی در ایران
موتورسیکلت برقی در ایران
ایستگاه شارژ خودروهای برقی

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران