• ايستگاه شارژ خودروهاي برقي

ساخت 8 ایستگاه برای تهرانی‌ها

ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران

14 فروردین 1403 10:56

ساخت 8 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران

فروردین 1403: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، می‌گوید هشت نقطه در تهران و سایر مناطق کشور درنظر گرفته شده که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، قطعا وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی 547 تومان محاسبه میشود، افزود: در کشور عزیزمان برنامه ریزی توسعه این خودروها که حدود 80 هزار خودرو اعم از عمومی و سواری را در بر می‌گیرد، برای میان مدت انجام شده که از این تعداد نیز در کوتاه مدت درخواستهایی برای ایجاد ایستگاه شارژ 10 هزار خودرو ارائه شده که نیاز به 8 مگاوات برق دارد که قابل تامین است.

وی افزود: وزارت صمت برای میان مدت لازم است محل ایستگاههای شارژ را ارائه کند و در براورد انجام شده با افزایش تعداد خودروها این میزان تا 40 مگاوات نیز قابل افزایش است.

به گفته رجبی مشهدی، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودروی برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند در نظر گرفته شده تا ایستگاههای شارژ خودروهای برق معمولا در ساعتهایی غیر اوج بار شارژ نمایند.

امضای تفاهم‌نامه برای توسعه شبکه شارژ خودروها

بهمن 102: گروه صنعتی ایران‌خودرو با امضای تفاهم‌نامه‌ای شش جانبه، در توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی کشور مشارکت می‌کند. این تفاهم‌نامه در جریان برگزاری پنجمین نمایشگاه خودرو تهران و با حضور وزیر صمت به امضا رسید. طبق این تفاهم‌نامه، گروه صنعتی ایران‌خودرو به همراه شرکت مپنا و چهار خودروساز دیگر شامل سایپا، مدیران‌خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور برای ایجاد و توسعه شبکه سرویس‌دهی مشتریان شارژ خودروی برقی و خدمات مربوط مشارکت می‌کند.

موضوع این تفاهم‌نامه ایجاد زمینه مشارکت و همکاری در انجام مطالعات جامع درخصوص نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ و گسترش شبکه خدمات رسانی بر خط و حضوری مشتریان برقی است. ایران‌خودرو به عنوان نخستین خودروساز داخلی کشور که به طراحی و تولید خودرو برقی اقدام شده، در زمینه ایجاد امکان بهره‌برداری از خودروهای برقی توسط مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش گسترده نیز پیشگام بوده و آماده مشارکت در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهاست.

احداث بیش از هزار ایستگاه شارژ تا پایان سال

بهمن 1402: محمدحسن رفان، مدیرعامل و مدیر مرکز خودرو برقی شرکت مکو، طی کنفرانس خبری روز هشتم بهمن ماه پیش از آغاز نمایشگاه خودرو تهران در راستای اطلاع رسانی فعالیت های انجام شده و زیرساخت های تامین شده و نگرانی ها در زمینه تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و ... توضیحاتی را ارائه کرد.

وی از اجرای 40 ایستگاه شارژ در تهران که 15 عدد آن در حوزه شهرداری تهران است تا کنون خبر داد. با محاسباتی که صورت گرفته میزان برق مورد نیاز خودروهای سواری حدود 30 مگاوات و برای خودروهای تجاری نیز به همین میزان یعنی 30 مگاوات است در حالی که میزان برق مصرفی تهران در طول روز 5 هزار مگاوات است و با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی به شبکه برق، عملا در بیشترین حالت تا یک درصد میزان مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد که جای نگرانی نیست و از طرف دیگر ما در راستای افزایش مصرف برق، پروژه های بهینه سازی و افزایش راندمانی را در برخی نیروگاه ها به اجرا درآورده ایم و خودمان پیش قدم شده ایم. ما به طور کلی در کشور کمبود انرژی داریم و حتی این مساله برای بنزین نیز صدق می کند. اگر به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم مصرف بنزین ما از چاه به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. به دلیل آنکه راندمان خودروهای برقی بیش از دو برابر راندمان خودروهای با انرژی فسیلی است.

آقای رفان گفت در زمینه قیمت بالای خودروهای برقی و ارائه یارانه برای کاهش قیمت این خودروها توضیح داد قمیت باتری از حدود 5 سال قبل تا کنون یک چهارم شده و به مرور قیمت خودرو برقی در حال نزدیک شدن به خودرو بنزینی است و از طرف دیگر خودرو برقی هزینه نگهداری کمتر و عمر بیشتری از خودرو بنزینی دارد و در بلندمدت با این مشخصه ها، خودرو برقی گران محسوب نمی شود. البته در این زمینه دولت باید تسهیلاتی برای مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی تعریف کند.

عادل دمشقی، مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت، به نیاز فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و گفت کسی که خودرو برقی دارد باید در فعالیت های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند و ما نیز اپلیکیشن رزرو شارژ و زمان بندی را در اختیارشان قرار می دهیم. شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی عادی کشورها در جریان توسعه پیدا کرده و در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه ها چند برابر نشده، بنابراین نگرانی در حوزه برق چه از سمت شرکت های خصوصی یا حاکمیتی تنها گرایش به سمت خودروهای برقی را کاهش می دهد.

وی افزود خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری از میزان NEDC یا WLTP اعلامی در کاتالوگ داشته باشند و اگر میزان پیمایش برای مثال از 400 کیلومتر تا 250 کیلومتر نیز کاهش پیدا کند نباید جای تعجب باشد چرا که این مساله در خودرو بنزینی برای مصرف سوخت نیز صدق می کند.

آقای رفان درباره تعداد ایستگاه های شارژ نصب شده از سوی مکو تا کنون گفت دو سه ایستگاه در خارج از کشور نصب شده که آخرین آن اخیرا در ازبکستان نصب شده و در مجموع تا کنون 123 ایستگاه شارژ سریع و عادی نصب شده و براساس قرارداد با ارگان های مختلف تولید را به سرعت انجام می دهیم تا پایان سال تعداد کل ایستگاه ها و شارژر های دیواری به حدود 1000 عدد برسد. برای نصب شارژر در جاده ها علاوه بر شهرها، یک متولی در مسیر تهران اصفهان، تهران مشهد، تهران تبریز و تهران کرمان قرار است با همکاری برخی شرکا، ایستگاه های شارژ با سرمایه گذاری احداث شود تا افرادی که قصد مسافرت دارند نیز بتوانند در بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند.

وی درباره توسعه زیرساخت ها تاکید کرد ما متولی اجرای این برنامه ها نیستیم و بستگی به سیاست کلان کشور دارد و سیاستی که حداقل برای تهران از سوی شهردار اعلام شده این است که برای سال آینده 6هزار شارژر در تهران باید نصب شود و تا سال آینده 3 هزار اتوبوس و حدود 40 هزار تاکسی برقی برای تهران برنامه ریزی شده است.

آقای دمشقی اظهار کرد باید در تمامی مراکز عمومی شارژر های کند یا عادی نصب شود و افرادی که از خودرو برقی استفاده می کنند هر زمان به این شارژر ها رسیدند شارژ عادی را انجام دهند و شارژ سریع 20 تا 80 درصد که برای عمده خودروهای برقی زیر 50 دقیقه است عمدتا برای تاکسی ها مورد استفاده قرار میگیرد که روزانه 200 تا 300 کیلومتر پیمایش دارند چرا که خودروهای شخصی به  طور متوسط در هفته 300 کیلومتر پیمایش دارند و شارژ سریع 50 دقیقه ای برای خودروهای عمومی چندان کاربردی نیست.

برنامه‌ریزی برای احداث 7 هزار ایستگاه شارژ در تهران

آذر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، با اشاره به توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، بیان کرد قراردادها برای احداث جایگاه‌های شارژ منعقد شده و برنامه ما بر این است که اقدامات را توسعه دهیم. در این راستا مشکلات زیرساختی و چالش‌های تأمین برق جایگاه‌ها وجود نخواهد داشت.

وی توضیح داد قرار با وزارت صمت بر این بود که تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه ایجاد شود که در چند ماه گذشته بیش از 170 جایگاه به بهره‌برداری رسید. مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بنا بود تعدادی از این جایگاه‌ها تا پایان امسال در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد. تعدادی از جایگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی نیز در سال آینده احداث خواهد شد. افق پیش‌بینی شده در وزارت صمت و شهرداری تهران برای احداث جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی 7 هزار مورد است که به تدریج تأمین می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های تیم مدیریت شهری پایتخت برای واردات 10 هزار ون برقی، 10 هزار تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران، گفت برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای است که زیرساخت‌های برقی‌سازی و شارژ این وسایل نقلیه همزمان با پیگیری خرید و واردات آن تکمیل شود.

نصب 5000 ایستگاه شارژ تا سال آینده

مهر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر داد در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید، حل دو چالش ترافیک و آلودگی هوا را جزء الویت‌های خود قرار دادیم. در پایتخت 34 درصد رفت‌وآمدهای شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. در مواجهه با چنین فضایی شهرداری تهران دو رویکرد را در پیش گرفت، نخست با هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای شهروندان تلاش کردیم از حجم سفرهای درون شهری بکاهیم و دوم تمرکز ویژه‌ای بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتیم.

وی تاکید کرد تا پایان سال آینده، پنج هزار جایگاه شارژ خودرو برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران نصب می‌شود. در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانست در مدت 25 ماه، 24 کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به 41 کیلومتر می‌رسد. علاوه بر این با همراهی دولت، مشکل تامین واگن مترو در تهران نیز به زودی برطرف می‌شود.

آقای زاکانی با اشاره به عقب ماندگی‌های برجای مانده از مدیریت شهری قبلی در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت مطابق برنامه ششم توسعه، دولت ملزم به تامین 1030 واگن مترو برای شهر تهران بود، اما دولت وقت همکاری لازم برای اجرایی شدن این الزام قانونی را نداشت تا این که امسال با دستور رئیس جمهور محترم مقدمات تامین 791 واگن از خارج از کشور فراهم شد به جز این مورد بناست 113 واگن نیز از محل پروژه تولید واگن ملی تامین کنیم که تا الان 21 مورد آن در مسیر ساخت قرار دارد.

دانش‌بنیان‌ها شارژر دو نوع خودرو هیبریدی را تولید کردند

مهر 1402: تعدادی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، موفق به طراحی و ساخت شارژرهای دو نوع خودروی وارداتی هیبریدی شدند. حسین ادیبی، مدیرعامل این شرکت‌ دانش بنیان، تولید ماژول‌های برقی را از جمله زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و افزود در ایران دو نوع خودروی وارداتی داریم که می‌توانند از این شارژرها استفاده کنند و هدف‌گذاری ما نیز برای تولید این نوع شارژرها، صادرات است.

وی توضیح داد یکی از انواع خودروهای وارداتی که می‌توانند از این شارژرها استفاده کنند، خودروی میتسوبیشی اوتلندر PHEV است. این خودرو دارای دو باک و هیبریدی است که هم مصرف بنزینی دارند و هم باتری دارند. مصرف سوخت در این خودرو در 100 کیلومتر به 2 لیتر می‌رسد؛ به این معنا که در هر 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف بنزین دارد. شارژرهای تولید این شرکت قابلیت استفاده در این خودرو را دارند.

خودرو ب‌ام‌و  مدل I8 دومین نوع خودرویی است که می‌توان برای شارژ آن از این شارژرها استفاده کرد.

آقای ادیبی گفت بهره‌گیری از این شارژرها در کشور، از دیگر اهداف تولید این محصول است. در آینده در صورتی که ممنوعیت واردات خودروها رفع شود، به دلیل تعرفه‌های پایین‌تر خودروهای هیبریدی و برقی، این دورنما را داریم که این محصول را در ایران نیز به فروش برسانیم.

افتتاح ایستگاه شارژ خودرو در تهران

شهریور 1402: 15 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با حضور وزیر صمت، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره برداری رسید. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین بهره برداری از ایستگاه‌های شارژ برقی خودرو اعلام کرد که برقی سازی شهر تهران یکی از پروژه‌های کلان است که اجرای آن ضرورت دارد.

(عکس: آژانس عکس تهران)

در 15 ایستگاه، 74 دستگاه شارژ مستقر شده و در افق تفاهم انجام شده نصب 5000 دستگاه تا انتهای سال 1403 در بیش از 1700 نقطه پیش بینی شده که ارائه خدمات انجام شود. البته همت بلندی می‌طلبد که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.

وی افزود یک دیگر از ارکان مهم پروژه، تامین ناوگان است. با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های بین‌المللی اتوبوس برقی را در این مسیر در اولویت قرار دادیم و امروز شهرداری تهران 1000 دستگاه اتوبوس برقی را قرارداد بسته است. همچنین 50 هزار تاکسی برقی به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته و خوشبختانه وزارت صمت یک لیست هفت خودرویی ارائه داده تا عرصه جدید خدمت‌رسانی را داشته باشیم. در حقیقت این یک آغاز پرشتاب است.

(عکس: آژانس عکس تهران)

از سوی دیگر تولید و ورود بیش از 400 هزار موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار داریم چرا که 13 درصد آلودگی تهران به واسطه موتورهای کار است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی از حمل و نقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.

خودرو برقی اختلالی در برق شهری ندارد

مرداد 1402: عباس علی‌آبادی،  وزیر صمت، از توافق با شهرداری برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و افتتاح آن در هفته دولت خبر داد و تشریح کرد که برقی شدن خودروها، اختلالی در برقی‌رسانی شهری ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه در ساعات شب تا صبح برق مازاد نیز در کشور وجود دارد و از حیث شارژ خودروها مشکلی وجود ندارد. توافقات خوبی برای فراهم کردن زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با شهرداری تهران صورت گرفته است.

(عکس: آژانس عکس تهران)

وی افزود برخی تصور می‌کنند که باتوجه به محدودیت‌های برق، با توسعه خودروهای برقی، مشکلات مضاعف خواهد شد و ممکن است برق شهری دچار اختلال شود؛ این در حالی است که در نگاه کلان برق در کشور ما زیاد هم هست. البته در ساعاتی از شبانه‌روز و بازه خاصی در سال هست که با کسری برق مواجه هستیم. حتی در روزهای گرم سال نیز در ساعاتی، بطور مثال 12 شب به‌بعد برق مازاد وجود دارد و می‌توان در این ساعات از برق استفاده کرد.  ضمن اینکه روشنایی‌ها خاموش می‌شوند، نیروگاه‌ها می‌توانند برق خودروهای برقی را تامین کنند. این‌ها همه امکان‌پذیر است و زیرساخت آن نیز در کشور فراهم است.

وی اعلام کرد ما در اولویت، با شهرداری‌ها به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های شارژ سریع را در سطح شهرها فراهم کنیم که در هفته دولت به صورت عمومی این اتفاق خواهد افتاد. البته احتمال دارد در هفته پیش‌رو اولین شارژرهای سریع برای برخی افراد که خودروی برقی دارند یا تصمیم به واردات دارند، نصب شده و امکان شارژ سریع در سطح شهر برایشان فراهم شود. البته که در منازل نیز می‌توان از شارژِ کند استفاده کرد؛ نصب شارژر کند را هم در نقاطی از شهر فراهم خواهیم کرد تا بتوان مورد استفاده قرار داد و هنگام پارک، نیز خودروها شارژ شوند. در دنیا هم استفاده از شارژهای کند مرسوم است؛ توجه کنیم که این خودروها با یکبار (شب تا صبح) شارژ کامل، 450 الی 500 کیلومتر پیمایش خواهند داشت.

(عکس: آژانس عکس تهران)

آقای علی‌آبادی گفت یک خودروی برقی، برای طی 100 کیلومتر، به حدود 15 کیلووات ساعت برق نیاز دارد؛ 15 کیلووات ساعت برق خورشیدی یک دلار هزینه دارد. در حالی که در سوخت بنزینی، بین هفت تا 10 لیتر بنزین نیاز است که براساس قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس، به عدد بسیار قابل توجهی خواهیم رسید؛ بنابراین کار به شدت اقتصادی نیز هست. البته مخالفتی با واردات خودروهای بنزینی وجود ندارد و وی معتقد است برای تعدیل بازار (تولید، واردات و مصرف و صادرات) ضروری است. اما می‌توان به‌جای توسعه واردات خودروهای بنزینی، باتوجه  به مزیت‌ خودروهای برقی، واردات خودروهای برقی را در اولویت قرار داد.

همکاری مپنا و شهرداری برای برقی‌سازی تهران

مرداد 1402: محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا، اعلام کرد برقی‌سازی حمل‌و نقل را در بخش‌های مختلف شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها وزیرساخت‌های شارژ و نرم‌افزاری دنبال می‌کنیم و غیر از همکاری با شرکت‌های خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. با مجموعه شهرداری تهران دو قرارداد در زمینه برقی‌سازی حمل‌ونقل امضا شده و دو قرارداد هم در حال مذاکره داریم.

(عکس: ایرنا)

وی افزود وزیر صنعت و شهردار تهران تصمیم به برقی‌کردن خودروهای تهران گرفته‌اند و ما قراردادی برای تأمین 500 دستگاه اتوبوس برقی به ارزش 7000 میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم. برای ایجاد زیرساخت‌های برقی شهر تهران، اولین فاز آغاز شده و در 6 یا 7 نقطه شهر، ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث می‌شود.

در زمینه احداث 5000 دستگاه شارژر و 120 هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم و  مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است. شرکت مشترکی بین مپنا و شهرداری تهران با نام شرکت زیرساخت شارژ تأسیس می‌شود که مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ را برعهده خواهد داشت.


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار واردات تاکسی برقی
اخبار اتوبوس برقی در ایران
اخبار خودروهای برقی در ایران
اخبار موتورسیکلت برقی در ایران

دیدگاه کاربران
تاکپامتاtakp 1402/6/16
به امید برقی شدن سریع و پرشتاب کشورمان و واردات دهها ملیونی خودرو برقی و دارا بودن حق آزادانه هر ایرانی برای واردات یک خودرو برقی
پاسخ
0
0
0
سیّدمحمّدزعفرانچی 1398/3/3
خوب شد.
پاسخ
0
0
0