مناسب برای انواع خودروها

پلتفرم جدید هیوندای مخصوص خودروهای برقی

13 آذر 1399 13:00

گروه هیوندای موتور قصد دارد تا سال 2025 تعداد مدل‌های برقی ساخت خود را به 23 برساند که برخی از آن‌ها روی پلتفرم اختصاصی ساخته خواهند شد. چندی پیش این خودروساز کره‌ای از پلتفرم مذکور که E-GMP نام گرفته، رونمایی کرده است، سازه­‌ای که می­‌تواند برای تولید خودروهای کوچک، جمع‌وجور، میان-سایز و شاسی‌بلند مورد استفاده قرار گیرد.

این سازه در ساخت خودروهای سگمنت C , B و D یعنی مدل‌هایی در ابعاد ونیو، توسان و سانتافه مورد استفاده خواهد بود.به لطف طراحی فضای مناسب برای قرارگیری مجموعه باتری، پلتفرم مذکور قادر است شعاع حرکتی برابر با 500 کیلومتر فراهم کند و حتی در ساخت خودروی برقی عملکردی با شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت 3.5 ثانیه­ای نیز بکار گرفته شود.

هرچند ظرفیت باتری نصب شده روی این پلتفرم فعلاً نامشخص مانده ولی هیوندای وعده داده خروجی در حدود 600 اسب‌بخار از این پلتفرم حاصل شود.

سطح بالای عملکرد فنی و اقتصادی این پلتفرم به لطف سامانه مدولار باتری‌هاست که از سلول‌های مستقل جانمایی شده در کف پلتفرم تشکیل شده. این سلول‌ها که بسته به ابعاد محصول، در فاصله میان محورها قرار می‌گیرند و برای تامین نیرو با جریان‌های 240، 400 و 800 ولت همساز خواهند شد، نیروی خود را به چرخ‌های عقب ارسال می‌­کنند. البته امکان نصب پیشرانه‌ای برقی در محور جلو برای ساخت خودروی چهار چرخ محرک نیز پیش‌بینی شده است.

پلتفرم جدید هیوندای مخصوص خودروهای برقی

جریان 240 ولت مستقیماً به باتری وارد خواهد شد درحالی‌که جریان‌های 400 و 800 ولت پیش از اتصال به باتری، از مبدل عبور خواهند کرد. برای ایمنی بیشتر، سیستم خنک‌کننده مجزایی هم برای این بخش پیش‌بینی شده است. هیوندای اعلام کرده شارژ باتری این پلتفرم با جریان 800 ولتی به تنها 18 دقیقه زمان نیاز دارد و با صرف تنها 5 دقیقه می‌­توان نیروی لازم برای پیمودن صد کیلومتر مسافت را تامین کرد. البته در حال حاضر ایستگاه‌های شارژ عمومی جریان 400 ولت را فراهم کرده و تعداد ایستگاه‌های جریان 800 ولت بسیار محدود است.

از آنجایی که محوری برای انتقال قدرت میان محورهای جلو و عقب نصب نشده، کف سازه کاملاً تخت است و ضمن صرفه‌جویی در نصب متعلقات فنی، فضای کافی برای پای سرنشینان فراهم می‌کند و این سازه را برای ساخت خودروهای مختلف مناسب می‌­سازد.

به دلیل عدم نصب پیشرانه درون‌سوز در جلوی خودرو، مهندسان هیوندای سامانه تهویه مطبوع و بخاری را به جلو منتقل کرده و فضای کابین را افزایش داده‌اند.

پلتفرم جدید هیوندای مخصوص خودروهای برقی

براساس اعلام هیوندای، این سازه در ساخت خودروهای سگمنت C , B و D یعنی مدل‌هایی در ابعاد ونیو، توسان و سانتافه و همچنین شاسی‌بلندهای بزرگ همچون کیا تلوراید و هیوندای پالیسید مورد استفاده خواهد بود.

این پلتفرم بگونه‌ای طراحی شده که نیروی حاصل از برخورد را در سطح پخش و از آسیب دیدن باتری و سرنشین پیشگیری می­‌کند، ضمن اینکه از فولاد و آلومینیوم برای استحکام هرچه بیشتر استفاده شده است. البته همچون اکثر خودروهای مدرن امروزی، محصولاتی که براساس این پلتفرم ساخته شوند به امکانات ایمنی فعال همچون ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ حرکت میان خطوط نیز مجهز خواهند شد.

براساس اعلام هیوندای، پلتفرم E-GMP اولین بار در سال 2022 و در مدل ایونیک 5 ظاهر خواهد شد درحالی‌که یکسال بعد، یک محصول جدید از سوی کیا با پیشرانه‌­ای هیجان‌انگیز براساس این سازه شکل خواهد گرفت.

اولین محصول کاملاً برقی جنسیس که قصد رقابت با محصولات تسلا، ب‌ام‌و iX و آئودی E-Tron اسپرت­‌بک را دارد نیز بر روی همین پلتفرم ساخته خواهد شد.

هیوندای به طرفداران خود وعده داده که بر بالا بردن کیفیت محصولات خود تمرکز داشته و کیفیت را فدای افزایش کمیت نخواهد کرد. ساخت پلتفرم E-GMP می‌تواند یکی از نشانه­‌های تعهد این خودروساز به بهبود در آینده باشد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران