بررسی اف ام سی SX5 فردا موتور

اردیبهشت 1401: اف‌ام‌سی SX5 شاید در زمان ورودش به بازار کشورمان، توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما به مرور زمان، اتفاقات دیگری برای آن رخ داد؛ عدم تناسب امکانات و قیمت و مهم‌تر از آن، تیراژ تولید محدود و تاخیرهای فراوان برای تحویل به خریداران، باعث شده تا حال و هوای این روزهای بازار اف‌ام‌سی SX5 در ایران، چیزی شبیه به حال و هوای لیفان X70 خودروسازان بم باشد؛ همانقدر سرد و آرام. شاید به همین دلایل است که حضور SX5 در جریان نمایشگاه خودرو تهران 1401، نتوانست نظر رسانه‌ها را به خودش معطوف کند. اما وقتی آقای آریان‌نژاد، مدیر بازاریابی فردا موتور، از تغییر پیشرانه فردا SX5 در آینده‌ای نزدیک خبر داد، داستان کمی فرق کرد!

همانطور که بارها گفته‌ایم، اف‌ام‌سی SX5 بازار ایران، در واقع نسل دوم دانگ‌فنگ X5 است که سال 2016 به عنوان مدل 2017 معرفی شده بود. البته دانگ‌فنگ در فاصله سال‌های 2018 و 2019 فیس‌لیفت همین خودرو (که شباهت زیادی به زبان طراحی فولکس‌واگن داشت) را هم در بازار چین فروخت. در سال 2020 نیز عرضه X5 متوقف شد. اما SX5 در عمر کوتاه مدتی که در چین داشت، با سه موتور مختلف تولید می‌شد: موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی که هم‌اکنون نیز در نسخه فعلی بازار ایران وجود دارد، و موتور 1.5 لیتری توربو. با صرف‌نظر از موتور 2.0 لیتری، در جدول زیر، تفاوت‌های دو موتور دیگر SX5 را مشاهده می‌کنید:

کد موتور 4A92 4A91T
نوع موتور 1.6 لیتری 1.5 لیتری توربو
قدرت 122 اسب بخار 150 اسب بخار
گشتاور 151 نیوتن متر 200 نیوتن متر
مصرف 6.9 لیتر 7.4 لیتر
گیربکس CVT CVT

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

مطابق جدول فوق، گیربکس قابل انتخاب برای هر دو موتور، از نوع CVT است که قابلیت تعویض مجازی دنده را هم دارد ولی با این تفاوت که این گیربکس در موتور 1.6 لیتری، از نوع 6 سرعته بوده ولی در موتور 1.5 لیتری، از نوع 8 سرعته است. 

دلیل تاخیر در تحویل SX5 به خریداران

شهریور 1400: با اعلام شرکت خودروسازی فردا موتور، دومین سری تعهدات خودرو اف‌ام‌سی SX5 در تاریخ 28 شهریورماه و طی مراسمی نمادین با حضور تعداد کمی از خریداران، تحویل شد. آقای آریان‌نژاد (مدیر بازاریابی فردا موتور) با بیان اینکه مشکلات ناشی از کرونا، تغییر قوانین در فروش خودروسازان و محدودیت‌های شماره‌گذاری خودرو، روند تحویل خودروها را با وقفه روبرو کرده است، گفته که شبکه خدمات پس از فروش فردا موتور، هم‌اکنون گسترش یافته و آماده پذیرش و خدمات‌رسانی به مشتریان است.

تحویل خودرو فردا sx5

مدیر بازاریابی فردا موتور در این مراسم، خبر داده که محصول جدید این شرکت حداکثر تا 3 ماه آینده معرفی خواهد شد. با اینکه نامی از این خودرو ذکر نشده اما می‌دانیم که باید منتظر آمدن کراس‌اور جدید فردا T5 باشیم.

افزایش قیمت 100 میلیونی در فروش جدید

شهریور 1400: شرکت خودروسازی فردا موتور، در نیمه اول سال 1400 هیچگونه افزایش قیمتی را برای کراس‌اور جدیدش، یعنی فردا SX5 نداشت. اما این شرکت از ابتدای شهریورماه 1400 حدود 20 میلیون تومان را روی قیمت رسمی SX5 گذاشت و آنرا از 629 میلیون تومان به 649 میلیون تومان رساند. ولی از نیمه دوم شهریورماه 1400 و همزمان با اعلام شرایط فروش فردا موتور، قیمت این محصول دوباره افزایش یافت و به عدد 749 میلیون تومان رسید.

تحویل اولین سری فردا SX5 به خریداران

اسفند 1399: شرکت خودروسازی فردا موتور، در تاریخ 25 اسفندماه خبر داده که نخستین سری از تعهدات فردا SX5 را برای تحویل به مشتریان، به نمایندگی‌های فروش خود سپرده است. بنابراین محصول جدید فردا موتور، با مدل 1400 اما قبل از سال 1400، بدست مشتریانش خواهد رسید. 

افزایش داخلی سازی SX5 در سال 1400

بهمن 1399: آقای آریان نژاد (مدیر بازاریابی خودروسازی فردا)، در کنفرانس خبری خود، اطلاعات تازه‌ای از فردا SX5 را رسانه‌ای کرده است.

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی فردا SX5 معادل 20% است اما خودروسازی فردا در تلاش است تا در سال 1400، داخلی‌سازی آنرا به 40% برساند. آقای آریان نژاد همچنین تاکید کرده که نخستین سری فردا SX5 را تا قبل از شروع سال 1400، تحویل خریداران می‌شود.


فردا موتور، شریک جدید دانگ فنگ

خودروسازی فردا از زمستان 99، فروش دومین محصولش با لوگوی اختصاصی فردا موتور (Farda) را آغاز کرده است. این موضوع را می‌توان از انتشار تصاویری رسمی در اینستاگرام فردا موتور متوجه شد. خودروی جدید فردا موتور قرار است با نام فردا SX5 در بازار کشورمان عرضه شود.

فردا SX5 در واقع همان دانگ‌فنگ SX5 است که در بازار چین، با نام دانگ‌فنگ X5 فروخته می‌شود. البته اگر کمی بیشتر در بازار چین جست‌وجو کنیم، متوجه می‌شویم که دانگ‌فنگ، این خودرو را تحت برند Dongfeng Fengxing در بازار چین می‌فروشد؛ برندی که خودش زیرمجموعه جوینت‌ونچر Dongfeng Liuzhou است. اگر یادتان باشد، فردا SX6 نیز دقیقا همین ماجرا را داشت.

دانگ فنگ SX5، که از این به بعد آنرا فردا SX5 می‌نامیم، نخستین‌بار در سال 2013 به بازار چین رفت. طراحی نسل اول SX5 هم ویژگی ‌کراس‌اورها را داشت و هم شبیه ون‌ها بود؛ به همین دلیل آنرا در سگمنت MPVها یا خودروهای چندکاره، قرار دادند. نسل اول SX5 حدود سه سال روی خط تولید دانگ‌فنگ بود تا آنکه در 2016، نسل دومش به بازار آمد.

در نسل دوم SX5، دانگ‌فنگ تغییر استراتژی داد و ترجیح داد که SX5، کراس‌اوری خالص باشد؛ نه ترکیبی از ون و کراس‌اور. به همین دلیل با اصلاح ابعاد و اندازه‌های خودرو، نسل دوم SX5 را زیباتر و متناسب‌تر از قبل به بازار فرستاد.

مشخصات فنی فردا SX5

فردا SX5 اندکی از فردا SX6 کوچک‌تر است. بنابراین باید آنرا در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) جای دهیم.

مشخصات ابعاد و اندازه‌های فردا SX5
طول 4515 میلیمتر
عرض 1812 میلیمتر
ارتفاع 1725 میلیمتر
فاصله محوری 2720 میلیمتر
حجم باک 45 لیتر
وزن خالص 1455 کیلوگرم
سایز چرخ 215/60R17

*داده‌های جدول فوق، براساس اطلاعات رسمی خودروسازی فردا است.

دانگ‌فنگ از همان ابتدای معرفی SX5 به بازار چین، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی روی آن گذاشت. اندکی بعد نیز موتور 1.8 لیتری توربوشارژ خودش را روی آن نصب کرد.

در نسل دوم SX5 نیز دانگ‌فنگ همچنان از موتور 1.6 لیتری استفاده کرد. اما دیگر خبری از موتور قدرتمند 1.8 لیتری توربو نبود. سال 2019 نیز دانگ‌فنگ برای نخستین‌بار، موتور 1.5 لیتری توربو (با کد موتور 4A91T) را روی SX5 گذاشت که قدرتی در حدود 147 اسب‌بخار  به همراه گشتاوری معادل 200 نیوتن‌متر را تولید می‌کرد.

ولی اگر تصور می‌کنید که فردا SX5 قرار است با موتور توربوشارژ در ایران فروخته شود، متاسفانه باید شما را نا امید کنیم و بگوییم که در کمال تعجب، خودروسازی فردا، همان موتور تنفس طبیعی 1.6 لیتری (با کد موتور 4A92) را روی فردا SX5 گذاشته است و احتمالا تصور کرده که تکنولوژی MIVEC ساخت این موتور در کنار نام بزرگ میتسوبیشی، می‌تواند باعث متقاعدکردن مشتریان ایرانی شود.

مشخصات فنی فردا SX5
موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی یورو5
قدرت 121 اسب بخار در دور موتور 6000
گشتاور 151 نیوتن متر در دور موتور 4000
گیربکس CVT با 6 دنده مجازی
مصرف ترکیبی 7.3 لیتر

*داده‌های جدول فوق، براساس اطلاعات رسمی خودروسازی فردا است.

درحالیکه همه کراس‌اورهای کامپکت چینی حاضر در بازار ایران، از موتور توربو بهره می‌برند جای افسوس دارد که فردا SX5 را با موتور تنفس طبیعی در ایران ببینیم. باید اعتراف کنیم که همان سرنوشت تلخی که هایما S7 تنفس طبیعی (با موتور 2.0 لیتری) یا چری تیگو 5 تنفس طبیعی دچارش شدند، دیر یا زود، گریبان فردا SX5 را هم خواهد گرفت.

امکانات و آپشن های فردا SX5

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، خودروسازی فردا می‌خواهد فردا SX5 را با آپشن‌های زیر تحویل مشتریانش دهد :

  • سانروف
  • کروز کنترل / کنترل پایداری / کنترل کشش
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با دوربین عقب
  • گیربکس 2 حالته (اسپرت - برفی)
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • بلوتوث
  • آینه تاشو برقی
  • تهویه دیجیتال
  • سنسور فشار باد تایر
  • اتولایت / دی لایت
  • روکش چرم صندلی
  • دو ایربگ
  • کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
  • ایزوفیکس صندلی
  • خروجی برق 12 ولت
  • سنسور پارک عقب

البته ناگفته نماند که عرضه فردا SX6 در بازار ایران، به ما ثابت کرد که خودروسازی فردا، دقیقا نمی‌داند چه آپشن‌هایی روی محصولاتش نصب شده چراکه خریداران SX6، وقتی خودروی‌شان را تحویل گرفتند، متوجه انبوهی از آپشن‌های کاربردی و مهم شدند که هیچ نامی از آنها در کاتالوگ رسمی خودروسازی فردا نبود! بنابراین ممکن است همین اتفاق برای فردا SX5 هم در آینده رخ دهد. کاتالوگ رسمی خودروسازی فردا برای فردا SX5 را از لینک زیر، دریافت کنید:

»» کاتالوگی رسمی SX5 فردا موتور (PDF) ««

قیمت فردا SX5 در بازار چین

خوشبختانه قیمت فردا SX5 اندکی کمتر از رقبایش در بازار چین است. قیمت SX5 با موتور 1.6 لیتری و گیربکس CVT، در بازار چین حدود 91 هزار یوآن است که معادل تقریبی 14 هزار دلار می‌شود.

این کراس‌اور کامپکت، از همین حالا باید برای رقابت با انبوهی از هم‌وطنانش مانند لیفان X70 بم خودرو، چری تیگو5 مدیران خودرو، اس‌دبلیوام سیف خودرو، جک S5 کرمان موتور، هایما S7 توربو ایران خودرو و حتی یوآز پاتریوت سروش دیزل، خودش را آماده کند.

فراموش نکنیم که عدم موفقیت خودروسازی فردا در فروش کراس‌اور بی‌نظیر ام‌جی RX5 و همچنین فروش بسیار محدود فردا SX6، باعث شده تا مشتریان خودروسازی فردا، هم در آینده این شرکت و هم درباره خدمات پس از فروش محصولات فردا، سوالات و تردیدهای زیادی داشته باشند. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه سرنوشتی در انتظار این خودروسازی نوظهور خواهد بود.

قیمت فردا SX5 در ایران

در جدول زیر، آخرین تغییر قیمت نمایندگی (قیمت مصوب فروش) را برای خودرو فردا SX5 مشاهده می‌کنید:

زمان قیمت نمایندگی
دی 1399 629
نیمه اول شهریور 1400 649
نیمه دوم شهریور 1400 749

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

همچنین در مقاله شرایط فروش فرداموتور می‌توانید از آخرین اخبار خودروسازی فردا، قیمت محصولات فردا موتور از جمله قیمت فردا SX5 و همچنین شرایط فروش فردا SX5 مطلع شوید. در لینک قیمت خودرو نیز قیمت روز محصولات خودروسازی فردا را در بازار آزاد مشاهده کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : fardaco.com

48 دیدگاه

Amir30(39 روز پیش)

فیدلیتی خیلی از این بهتره . واقغا فوق العاده است . من که ازش خیلی راضیم

ArminD(182 روز پیش)

کاش شرکت فردا موتور این ماشین رو با گیربکس دستی هم عرضه میکرد. اینجوری تنها نقطه ضعف این ماشین که موتور نسبتا ضعیف و کم حجم (به نسبت وزن و اندازه بدنه) و گیربکس سی وی تی بود هم برطرف میشد.

Hamef (54 روز پیش)

دوستان گيربكسش دو حالتست هم اتومات و هم دستي، لطفا بدون بررسي اطلاعات غلط ندين

ArminD (177 روز پیش)

این حرف واقعا در مورد اکثر ماشینای چینی که موتورهای زیر 1600 بدون توربو دارن درسته. فقط با گیربکس دستیه که تو سربالایی و سبقت گرفتن شرمنده ات نمیکنن.

AliReza1356(84 روز پیش)

با سلام : من ماشین رو حدود دو هفته قبل تحویل گرفتم ، چند تا مشکل توش هست که می خواستم در میان گذارم اولا روی ریموت دگمه بازکردن صندوق عقب هست که کار نمی کنه دوما امکانات مانیتور ظاهرا خیلی کم شده و با عجله تنظیم شده مثلا گزینه Welink رو به برای دیدن گوشی و Gps گوشی روی صفحه گذاشتن که زبانش چینی هست و وقت نکردن حتی به انگلیسی ترجمه کنن ... توی ترافیک هم یه چیزی شبیه به رله که ظاهرا مربوط به گیربکس هست تیک تیک می کنه و هی قطع و وصل می شه و خیلی روی مخه ... در پایان توی سربالایی شتاب اولیه اش قابل قبول نیست ... باید به اغلب ماشین ها راه یدی بین 80 تا 100 خیلی طول می کشه ولی بالای 100 دیگه می ره ... ظاهرا نمی شه خیلی بهش فشار آورد ... در ضمن سری ثبت نامی با قیمت 749 میلیون تومن بودیم قرار بود کی لس داشته باشه که نداره ... دوستانی که تحویل گرفتن لطفا نظر بدن ، که بفهمیم مشکلی در این موارد داشتند یا خیر ...

Amin2090(439 روز پیش)

دوستانی که تحویل گرفتن استارت دکمه ای داره براتون یا خیر؟؟

M1999 (110 روز پیش)

برای من نداشت پیگیر شدم گفتن سال دیگه فراخوان میدم بزارن روش

Woodman (115 روز پیش)

نمایندگی گفت شرکت برای خودروهای سری اول و دوم که با قیمت پایینتر ثبت نام کردن بخاطر کاهش هزینه ها نصب نکرده اما برای آنهایی که با ۷۴۹ تومان ثبت نام کردن نصب کرده منتهی گفتن فراخوان میدن هر کس خواست بسته به نوع استارت با هزینه ۳ تا ۵ میلیون تومان می‌تونه تشریف ببره نمایندگی ها نصب کنه به زودی

a1 (249 روز پیش)

نه متاسفانه شانسی هست ماشین. من بعد ۱۰ ماه اومد نمایندگی رفتم دیدم کیلس نداره موضوع رو پرسیدم گفتن اونایی که کیلس گذشتن بعد چند دفعه روشن نمیشد البته دروغ میگفتین، دزدی روز روشن یعنی همین. فردا موتور خیلی داغونه زیاد دوام نمیاره.....

alirad6290 (318 روز پیش)

سلام کیلس استارت هستش ورود بدون کلید هم داره آینه ها تاشو برقی هستش یه سری آپشنم هست که فعال نیست قرار شده نمایندگی تجهیزاتشو وارد کنه مثل صندوق عقب برقی

Qpwoeiruty(146 روز پیش)

سلام میدونید حجم صندوق عقب این ماشین چقدر هست

M1999(146 روز پیش)

سلام بابت ارزش افزوده و بیمه بدنه چقر باید پرداخت بشه

Erfan2(197 روز پیش)

سلام ماشین خوبیه مال من تازه تحویل دادن ولی متوجه یک فرق شدم بعضی ها استاترن اینه تاشو ندارن بعضی اینه تاشو دارن استاتر ندارن

Erfan2 (148 روز پیش)

زیاد با هاش بیرون نرفتم خوب کیفیت فقط gps نزاشتن چرا نمیدونم پیگیرش هستم و گرمکن اینه جانبی نزاشتن ولی آرمش تو آینه بغل گزاشتن خیلی رو مخ انگار ناقص جای نصب چند آپشن داره صندوق برقی دوربین ۳۶۰ درجه کابین کم صدا نسبت به جک s5و x33s قبلاً سوارشون شدم میگم صندلی های این نرم تر از اون هاست کیفیت موتور هم خوب ECU بوش روی هم رفته خوب تو این رده دیگه نسبت به قیمت خوب

0069381054 (178 روز پیش)

مبارکتون باشه .....سواریش چطوره ؟کیفیت داخل ماشین چطوره ؟ میشه خواهش کنم کمی توضیح فنی بفرمایید ..ممنون

0069381054 (191 روز پیش)

سلام من پرسیدم .از کارشناس فروش دفتر مرکزی .جدیدا آیینه برقی تاشو رو گذاشتن.... جای عینکی گذاشتن.... و یه نوار کنار پنجره ها شیک و قشنگ گذاشتن .....هم کیلس دارن و هم آیینه برقی

Woodman(151 روز پیش)

سلام بنده این خودرو رو اواسط مرداد امسال ثبت نام کردم وقرار بود ۱۲۰ روز کاری تحویل بدن که یکماه تاخیر داشت منتهی بابت یکماه تاخیر سود ۱۸ درصد رو شرکت محاسبه و از قیمت کسر کرد. طی این مدت پیگیر نظرات درباره ابن خودرو بودم که نقاط ضعفش اصلی اون مربوط می‌شد به ۱-خدمات پس از فروش ۲- موتور و گیربکس ضعیف در حدی که واقعا تصمیم داشتم پس از تحویل گرفتن بفروشم و حتی چند وقت پیش حواله اون رو هم در دیوار جهت فروش گذاشتم که منصرف شدم به دلایلی. الان ماشین رو چند وقتی هست دارم و واقعا راضی هستم و قصد دارم نگه دارم چون بابت نگرانی از خدمات الان تقریبا در هر استان در حال راه اندازی یک مرکز خدمات فنی مجهز هستند و ضمن اینکه شرکت اعلام کرد در هر جا ماشین به دلایلی خراب شد یا تصادف کرد با نمایندگی تماس بگیرم و نگران باقی امور نباشم چون اگه نمایندگی نزدیک هم در دسترس نباشه نزدیکترین نمایندگی هیوندای یا کیاموتورز وظیفه پیگیری و تعمیر و سرویس و ...خودرو رو داره. بابت قدرت موتور هم اینقدر بخاطر اظهار نظر دوستان در پیج های مختلف نگران بودم که جرعت نمی‌کردم به مسیر شیبدار برم و فکر میکردم دایم خودرو روزه می‌کشه و زور میزنه و نمیتونه شتاب بگیره منتهی به دلایلی از شمال عازم تهران شدم و در مسیر رفت کندوان و برگشت هراز واقعا بسیار عالی رفتم. حداقل از خودروهای معمول مثل محصولات سایپا و ایران‌خودرو مثل دنا و پارس و ... به راحتی توی شیب سبقت می‌گرفتم و خودرو بسیار نرم و کم صدا و بی آزار هست.. فقط در یکجا انداختم روی دستی که گازخور ماشین خیلی اسپورت تر و تیز تر شد شتاب اون که البته نیاز هم نبود فقط بابت امتحان تبپ ترونبک این کار رو کردم. فضای داخلی اون هم واقعا عالی و جادار هست و داشبورد شیکی وی رمان خیلی نرمی داره و حداقل ظاهر اون رو نسبت به خودرو های هایما و جک و تیگو و ... میپسندم. سیستم سی پی یو اون هم بوش آلمان هست و مو تور میتسوبیشی و گیربکس سی وی تی تیپ ترونیک میتسوبیشی اوتلند هست همین گیربکس رو دقیقا رنو کولیوس هم داره منتهی نمی‌دونم چرا میگن اون خوبه این بده با اینکه مشخصات فنی یکسانی دارند.. در نهایت اینکه واقعا برخی قضاوت ها یی که شده در پیج های مختلف بخاطر عدم تجربه رانندگی با این خودرو هست و واقعا نگران قدرت موتور و خدمات و ... نباشین اگه از ظاهر اون خوشتون اومده و سطح مالی شما هم در حد خرید این ماشین هست. ضمن اینکه طبیعتاً ماشین های بهتری هم وجود داره اما در این رنج قیمت این خودرو انتخاب واقعا خوب و بی در سری هست. بخصوص که تنفس طبیعی هست و اصلا مشکل توربو شارژ و حساسیت به بنزین و روغن های بی کیفیت ایران و دایم اکتان ریختن و ... رو نداره. وجدان ما که تو جاده های شلوغ شمال هر زمان هم اومدیم سبقت بگیریم یا پلیس ما رو جریمه کرده با دوربین گرفته واسه همین خیلی هم از شتاب زیاد خیری ندیدیم همین حد شتایش عالیه تازه اون رو هم ماشین بازها متوجه میشن وگرنه اینقدر کم نیست که به چشم بیاد. ضمنا این رو هم بگم همه قطعات حتی رنگ بدنه همون چین خورده و فقط مونتاژ میشه و من واسه سرامیک و .. بردم یک مرکز مجهز خودرو و نظرشون این بود که خیلی مونتاژ بدنه عالی هست و از خودروهای اروپایی و ژاپنی چیزی تو کیفیت مونتاژ کم نداره.

0069381054(214 روز پیش)

ماشین خوبیه با این قیمت ..خدماتش هم عالیه ....در نمایندگیهای هیوندا ....

VahidReza(419 روز پیش)

ماشین خیلی خوبیه اگه برای رفاه و راحتی میخواید ، برای خانواده که عالیه زیبا هم هست و کابین خوبی داره آپشن های زیادی داره . منتها تنها مشکلش فنیه ، با این اوضاع موتور و شتاب باید قیمتش خیلی پایین تر باشه که متاسفانه نیست.

Mahdiashori (241 روز پیش)

سلام.والا من شنیدم قویترین موتور۱.۶توی ایران هست

Show More