نخستین جزییات از خودرو برقی مپنا

مپنا و ساخت اولین پیکاپ برقی در ایران

8 فروردین 1400 18:00

خوشبختانه توجه خودروسازان ایرانی به ساخت و توسعه خودروهای برقی، درحال افزایش است. بعد از آنکه شرکت خودروسازان جنوب، هاچبک برقی اکسیژن را در پاییز 99 معرفی کرد، شرکت کارمانیا هم به میدان آمد و خبر داد که در نیمه اول سال 1400 می‌خواهد سدان برقی کارمانیا eK1 را به تولید برساند. حالا نیز نوبت گروه مپنا شده تا او هم از محصول برقی‌اش رونمایی کند؛ محصولی که البته برخلاف سایر برقی‌های بازار ایران، در کلاس پیکاپ جای گرفته است.

اولین مرکز تخصصی ساخت خودروهای برقی

داستان از این قرار است که گروه مپنا در سال 1396، زیرمجموعه جدیدی در شرکت مهندسی و ساخت برقی و کنترل مپنا (مکو) راه‌اندازی کرد که هدفش ساخت پلتفرم‌های برقی و همچنین توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای برقی در کشورمان بود.

مرکز توسعه خودروهای برقی مکو، در خردادماه 98 موفق شد تا نخستین ایستگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در ایران را در فضایی به وسعت 700 مترمربع و در نزدیکی پارکینگ طبقاتی برج میلاد تهران، افتتاح کند. این مرکز سپس در دی‌ماه 99 دومین ایستگاه شارژ برقی را با هزینه تقریبی 620 میلیون تومان، در شهر مشهد افتتاح کرد.

نکته جالب اینجاست که مرکز توسعه خودروهای برقی مکو، همان شرکتی است که می‌خواهد با همکاری کرمانی‌ها، نخستین خودرو تمام برقی کرمان موتور را در سال 1403 تولید کند. علاوه بر کرمان موتور، ایران خودرو نیز همکاری‌اش را با این مرکز شروع کرده و می‌خواهد براساس پلتفرم خودرو تارا (K132)، یک محصول تمام برقی را با همکاری و مشارکت مکو، تا سال 1410 را به بازار کشورمان معرفی کند.

مشخصات فنی پیکاپ برقی مپنا

اما مرکز توسعه خودروهای برقی مپنا، به موازات همکاری‌اش با کرمان موتور و ایران خودرو، خودش هم دست به کار شده تا محصولات اختصاصی خودش را داشته باشد. مپنا بعد از معرفی نسخه آزمایشی پژو 405 برقی در سال 97 و همچنین نسخه آزمایشی کیا سراتو YD برقی در سال 99، در فروردین‌ماه 1400 و با انتشار تیزری تبلیغاتی، نشان داد که ظاهرا پروژه ساخت پیکاپ برقی مپنا، درحال اتمام است.

»» کاتالوگ رسمی پیکاپ برقی مپنا ««

گروه مپنا، هنوز هیچ اطلاعاتی را بصورت رسمی، درباره این پیکاپ برقی منتشر نکرده است اما از تیزر منتشر شده، واضح است که این پیکاپ برقی، دقیقا همان خودرویی است که زمستان 99 و در مراسم افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی مشهد نیز حضور داشت. پس با خودرویی سروکار داریم که می‌تواند با یکبار شارژ، مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کند.

نکته دیگری که درباره پیکاپ برقی مپنا باید بدانید، این است که این خودرو، محصولی از شرکت خودروسازی Kawei Auto بوده و در بازار چین، نسخه شاسی‌کوتاه آنرا با نام K150 و نسخه شاسی‌بلندش را با نام K150GT می‌شناسند.

بنابراین می‌توان چنین گفت که گروه مپنا، تغییراتی در پلتفرم این پیکاپ چینی انجام داده اما ظاهرش را تقریبا دست‌نخورده باقی گذاشته است. در ادامه، تصاویر نسخه اصلی پیکاپ K150 را مشاهده می‌کنید.

پیکاپ برقی مپنا، در سگمنت خودروهای سایز متوسط جای می‌گیرد، بنابراین به لحاظ ابعادی، شبیه فوتون تونلند ایران خودرو دیزل، آمیکو آسنا و همچنین کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور است.

*عکس از: ایرنا / ایسنا / فوتوشهر

دیدگاه کاربران