• کي ام سي ايگل برقي
  • ماشين برقي کرمان موتور
  • ماشين برقي کرمان موتور
  • ماشين برقي کرمان موتور

رونمایی با نام جدید!

بررسی کی ام سی ایگل برقی (KMC Eagle EV)

12 بهمن 1402 13:00

تغییر نام خودرو برقی KMC

بهمن 1402: خودرو برقی کرمان موتور، که براساس پلتفرم JAC J4 ساخته شده است، در پاییز 1402 و در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در ابتدا با نام KMC J4 EV رونمایی شد. ولی حالا که در زمستان 1402 هستیم، شرکت کرمان موتور، نسخه تولیدنهایی آنرا با نام KMC EAGLE EV در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران 1402 رونمایی کرده است.

(عکس: خودروبانک)

البته شرکت کرمان موتور، به طور قطعی جایگزینی J4 EV با EAGLE EV را اعلام نکرده است ولی از آنجایی که نسخه بنزینی از خودرو ایگل، مراحل نهایی طراحی را پشت سر گذاشته و از سال 1403 وارد خط تولید می‌شود، احتمالا تولید جک جی 4 برقی نیز لغو شده و ایگل برقی، جایگزین آن خواهد شد.  

رونمایی کی ام سی جی 4 برقی

آبان 1402: شرکت خودروسازی کرمان موتور، در دومین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، بار دیگر از نسخه تمام برقی جک جی4 رونمایی کرد؛ ولی با این تفاوت که این محصول را برخلاف رونمایی‌های پیشین، تحت برند KMC در معرض دید عموم قرار داد.

کی ام سی J4 برقی، دارای سیستم تعلیق مک‌فروسون مستقل در جلو و محور پیچشی در عقب است. موتور الکتریکی آن نیز روی محور جلو نصب شده. این موتور، که به باتری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت 41 کیلووات‌ساعت متصل شده، توانایی تولید 160 اسب‌بخار به همراه 258 نیوتن‌متر را دارد و می‌تواند J4EV را در 8.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برساند. حداکثر سرعت خودرو به حدود 162 کیلومتربرساعت می‌رسد. اما اگر در شیب 35 درجه حرکت کنید، حداکثر سرعتش از 45 کیلومتربرساعت، فراتر نمی‌رود.

مسافت قابل پیمایش این خودرو نیز 300 کیلومتر اعلام شده. البته اگر سرعت را به 80 کیلومتربرساعت کاهش دهید، پیمایش این خودرو به عدد 385 کیلومتر هم خواهد رسید. سایر امکانات KMC J4 EV نیز بصورت زیر اعلام شده است:

. ترمزی دیسکی برای هر چهار چرخ
. حالت رانندگی اکو و اسپرت
. فرمان برقی با کلیدهای کنترلی
. رینگ 16 اینچ با تایر 205/55
. سیستم کنترل کشش و پایداری
. سیستم کمکی حرکت در سربالایی
. سیستم کنترل سرعت در سرازیری
. سنسور فشار باد تایر
. ایربگ راننده و شاگرد
. پدال هوشمند
. کروز کنترل
. ترمز پارک برقی
. تنظیم ارتفاع فرمان در 2 جهت
. نمایشگر اطلاعات خودرو و وضعیت باتری
. رادیو، بلوتوث
. شارژ همراه 6.6 کیلووات
. شارژ قابل حمل 5.5 کیلووات
. پورت شارژ سریع 50 کیلووات

زمان تولید خودرو برقی کرمان موتور

شهریور 1401: آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در مراسم رونمایی پلتفرم PS1 کرمان موتور که در جریان اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 برگزار گردید، جزییات تازه‌ای از خودرو برقی این شرکت را رسانه‌ای کرده است. 

طبق گفته‌های وی، شرکت کرمان موتور در اواخر سال 1399 قراردادی را با گروه مپنا به امضا رسانده تا خودرویی برقی برپایه جک J4 را به تولید برسانند. شرکت مپنا نیز متعهد شده تا در زمان تولیدانبوه این خودرو برقی، در هر 250 کیلومتر، یک ایستگاه شارژ سریع نصب کند.

آقای سامان فیروزی همچنین گفته که خودرو برقی کرمان موتور، هم‌اکنون در حال تست پکیج باتری است و پیش‌بینی شده که تا سه ماه آینده، تاییدیه‌های آن انجام شود. مدیرعامل کرمان موتور وعده داده که تولید این خودرو برقی از تابستان 1402 و تحت برند کرمان موتور، آغاز می‌شود.

قیمت خودرو برقی کرمان موتور

مرداد 1401: مدیرعامل کرمان موتور، آقای سامان فیروزی، در مصاحبه جدید خود، ضمن اشاره به شروع فرآیند تولید و طراحی اولین خودرو کرمان موتور، جزییات تازه‌ای از خودرو برقی کرمان موتور را هم رسانه‌ای کرده است.

طبق گفته‌های وی، این محصول برقی که با همکاری شرکت مپنا ساخته می‌شود، در واقع یکی از سه نسخه‌ تولیدی از خودرو ملی کرمان موتور خواهد بود. به همین دلیل نیز طراحی این خودرو برقی، باید شباهت زیادی به مدل بنزینی این خودرو داشته باشد؛ مدلی که توسط ایتالیایی‌ها طراحی می‌شود و احتمالا در اواخر 1401 فرآیند طراحی آن به اتمام می‌رسد. 

از طرف دیگر، آقای فیروزی همچنین گفته که قیمت خودرو برقی کرمان موتور، در محدوده 16 هزار دلار است. بنابراین در صورتیکه تولید نهایی این خودرو برقی در نیمه دوم سال 1402 قطعی شود و زیرساخت‌های لازم برای فروش آن در کشورمان نیز فراهم گردد و قیمت دلار هم نوسانی نداشته باشد، باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود 600 تا 700 میلیون تومان برای این خودرو باشیم.

مشخصات فنی خودرو برقی کرمان موتور

تیر 1401: نیما ارجمندی، معاون محصول شرکت کرمان موتور، در جلسه هم‌اندیشی با مراکز علمی کشور در پروژه‌های جدید اعلام کرد که این شرکت به مرحله بومی‌سازی پلتفرم وارد شده و محصول انحصاری خود را از سال  1402 عرضه می‌کند. این محصول با همکاری استودیوهای مطرح ایتالیایی و بر پایه پلتفرم اختصاصی کرمان‌موتور با نام PS1 توسعه یافته است‌. علاوه بر آن، فعالیت‌های مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت کرمان‌موتور جهت پیشبرد سایر پروژه‌های مربوط به این پلتفرم، مانند توسعه نسخه تمام الکتریکی، نیز در حال انجام است.

آقای ارجمندی توضیح داد که این پروژه با وجود مشکلات و محدودیت‌ها، در سال 1400 و با حضور مشاوران و طراحان ایتالیایی کلید خورد. تغییراتی در نسخه جدید ایجاد شده که ظاهر جذاب‌تری را ارائه می‌دهد. امکان نصب قوای محرکه متنوع و حتی تولید نسخه الکتریکی بر پایه این محصول نیز پیش‌بینی شده است.

ماشین جک جی 4 برقی کرمان موتور
جک جی 4 برقی کرمان موتور

طبق گفته‌های وی، نمونه اولیه خودرو برقی به فاز آزمون‌های عملکردی رسیده است. ضعف صنعت خودروسازی کشور در بحث طراحی و ساخت قوای محرکه احتراق داخلی خودروهای سواری و تجاری، روند توسعه محصولات جدید را با کندی مواجه ساخته است. ورود و توسعه خودروهای برقی را باید به عنوان یک فرصت برای صنعت ملی خودروسازی دانست که عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه توسعه قوای محرکه و به طور کلی صنعت خودرو را جبران می‌کنند. وی ادامه داد که استراتژی شرکت کرمان‌موتور از واردات یک یا چند مدل خارجی در قالب قطعات منفصله، به سرمایه‌گذاری بر روی طراحی یک مدل منحصر به فرد برای جذب دانش فنی تغییر یافت تا با سرمایه‌گذاری در امر طراحی و بومی‌سازی بخش پیشرانه و فنی یک خودرو برقی جدید، این شرکت به یکی از پیشگامان تولید خودرو‌های الکتریکی در ایران تبدیل شود. قوای محرکه و منبع ذخیره انرژی محصول برقی کرمان‌موتور، توسط مکو توسعه یافته است.

آقای ارجمندی درباره این محصول توضیح داد که پلتفرم الکتریکی آن شامل پیشرانه الکتریکی EDU ، سیستم ذخیره ساز انرژی الکتریکی Battery Pack ، واحد کنترل ولتاژ بالا HPU و سیستم کنترل مرکزی خودرو VCU است‌. این مراحل در قالب پروژه‌ای به مدت 20 ماه طراحی و تولید شده و سایر سیستم‌ها نیز به فراخور در این مدل در حال بهینه‌سازی هستند. این محصول در هر بار شارژ 41 کیلووات انرژی مصرف می‌کند و خروجی آن حداکثر 167 اسب‌بخار است. این خودرو الکتریکی بیش از 300 کیلومتر را می پیماید و با استفاده از شارژرهای خانگی، در کمتر از 5.5 ساعت شارژ می‌شود‌. همچنین با شارژرهای سریع می توان زمان شارژ را به 45 دقیقه کاهش داد.نام محصول جدید کرمان‌موتور هنوز مشخص نیست؛ طبق اطلاعات دریافتی، نام‌گذاری این خودرو در قالب فراخوان و کارزار عمومی صورت خواهد گرفت‌. شواهد نشان می‌دهند که تجاری‌سازی آن از سال 1402 است.

منتظر اولین جک برقی باشیم؟!

بعد از آنکه کارمانیا برای تولید خودرو برقی کارمانیا EK1 در نیمه اول سال 1400 چراغ سبز نشان داد، حالا کرمان موتور هم دست به کار شده و می‌خواهد دومین خودرو تمام برقی بازار ایران را بسازد.

کرمان موتور برای ساخت خودرو برقی‌اش، با شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) همکاری کرده و حتی در دی‌ماه 99 نیز قراردادشان را امضا کرده‌اند؛ قراردادی که از آن بعنوان بزرگترین قرارداد توسعه و تولید پیشرانه خودروهای برقی در تاریخ ایران، یاد می‌شود.

آقای رفان (مدیرعامل شرکت مهندسی مکو)، درباره این قرارداد گفته: این اولین قرارداد اجرایی حوزه خودروهای برقی در ایران است که بین مپنا و کرمان موتور امضا می‌شود و امیدواریم تولید خودرو برقی با کیفیت، به صورت فشرده برنامه‌ریزی و اجرا شود.

آقای علی‌آبادی (مدیرعامل گروه مپنا) نیز گفته: گروه مپنا از مدت‌ها پيش برنامه ايجاد زيرساخت براي خودروهاي برقي را دنبال كرده و در زمينه ايجاد پلت‌فرم‌ خودرو برقي نیز اقدامات مناسبی در گروه مپنا صورت گرفته است. لازم است زیرساخت‌ها همزمان به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شود، بنابراین علاوه بر برقی‌سازی خودروها، تمرکز بر ساخت ایستگاه‌های متعدد شارژ، شبکه و مرتبط کردن آنها با یکدیگر نیز مهم است.

آقای فیروزی (مدیرعامل کرمان موتور) نیز در خصوص امضای این قرار همکاری گفته: پس از هفت ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافتیم و امیدواریم بین 12 ماه تا 18 ماه آینده، اولین خودرو برقی مشترک تولید و عرضه شود. با وجود فاصله حدود 25 تا 30 ساله کشورمان با کشورهای توسعه یافته در زمینه خودروهای احتراقی، اما در زمینه خودروهای برقی، فاصله ما با دیگر سازندگان حداکثر حدود دو تا سه سال است و با کار و تلاش می‌توانیم به کیفیت جهانی برسیم.

زمان عرضه خودرو برقی کرمان موتور

طبق گفته‌های مدیرعامل کرمان موتور، نسخه اولیه این خودرو برقی حداکثر تا 1.5 سال آینده، تولید می‌شود. بنابراین کرمان موتور احتمالا در نیمه دوم سال 1401 آنرا رونمایی می‌کند و از سال 1403 نیز تولید انبوهش را شروع خواهد کرد.

نام خودرو برقی کرمان موتور

هنوز مشخص نیست که آیا کرمان موتور، می‌خواهد یک پلتفرم کاملا جدید بسازد و خودرویی ایرانی تولید کند یا اینکه می‌خواهد از کمک‌های شرکای چینی‌اش، به خصوص جک (JAC) بهره بگیرد. البته که گزینه دوم، محتمل‌تر است. اما چرا؟

چونکه کرمان موتور در آذرماه 99 خبر داد که با همکاری یک شرکت دانش بنیان، پروژه داخلی سازی موتور جک جی4 را به ارزش 1200 میلیارد تومان آغاز کرده است. طبق برنامه زمانبندی کرمان موتور، میزان داخلی سازی جک جی4 تا پایان سال 99 به 50 درصد، در نیمه اول سال 1400 به 70 درصد و در نیمه دوم سال 1400 نیز به بیش از 80 درصد برسد.

بنابراین حالا که مشکل داخلی‌سازی جک جی4 درحال حل شدن است، احتمالا گزینه بسیار خوبی برای پروژه خودرو برقی کرمان موتور نیز باشد.

دیدگاه کاربران