منتظر عجیب‌ترین چینی بازار باشیم؟!

بررسی هنگتیان L4600 یا لندکروز چینی در ایران

12 تیر 1402 10:54

در روزهایی که اکثر خودروسازان کشورمان، به دنبال عرضه خودروهای وارداتی هستند، خبرهای عجیب و غریبی از یکی از شرکت‌های بخش خصوصی، به گوش می‌رسد. خبرهایی که ممکن است شایعه باشد اما انتشار تصاویر جاسوسی مربوط به آن، خبر از وقوع اتفاقی بسیار جالب در آینده را می‌دهد: هنگتیان L4600 یا همان لندکروز چینی شاید به ایران بیاید!

روح چینی لندکروز به ایران می‌آید

بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو بالای 2500 سی‌سی در سال 1392، همه خودروهای شش و هشت‌ سیلندر، از بازار ایران خداحافظی کردند. بعضی از این خودروها، مدل‌های نسبتا معمولی بودند مثل آزرای 6 سیلندر، پرادوی 6 سیلندر، جنسیس و کادنزا و انواع و اقسام بنز و ب‌ام‌وهای شش سیلندر.

اما برخی دیگر از این خودروها، خاص‌تر از بقیه بودند؛ از بنز S350 و برادر قوی‌ترش یعنی بنز S500 بگیرید تا اف‌جی کروزر، مازراتی کواتروپورته و مازراتی گرن‌توریسمو، از پورشه پانامرا بگیرید تا رقیب هم‌وطنش یعنی ب‌ام‌و سری6 گرن‌کوپه. ولی بدون شک، یکی از خواستنی‌ترین خودروهای بالای 2500 سی‌سی که هنوز هم جای خالی آن حس می‌شود، تویوتا لندکروز 8 سیلندر بود؛ شاسی‌بلندی که به لطف توقف وارداتش، قیمتش هر سال و بصورت نجومی بالاتر رفت طوری که در این روزها، برای خریداری نمونه‌های کم‌کارش باید میلیاردها تومان هزینه کنید.

HENGTIAN L4600

ولی حالا که نمی‌توان این خودروی 8 سیلندر را وارد کرد، چرا آنرا در داخل ایران مونتاژ نکنیم؟! البته بدیهی است که تویوتا، در هیچ شرایطی به ساخت کارخانه خودروسازی در ایران، تن نمی‌دهد ولی ما هم توقعی از تویوتا نداریم! چراکه درباره کپی چینی تویوتا حرف می‌زنیم؛ محصولی که در بازار جهانی به «لندکروزر چینی» معروف شده. 

بازگشت 8 سیلندرها به خودروسازی ایران

سال‌های قبل انقلاب، تنها زمانی بود که در خودروسازی ایران، محصولاتی با موتورهای 8 سیلندر ساخته می‌شد. بعد از انقلاب نیز خودروهایی با موتورهای حجیم در کشورمان تولید شدند ولی اکثرشان، موتور 6 سیلندر داشتند.

در میان همه خودروسازان ایرانی، پارس خودرو تنها شرکتی بود که به لطف همکاری‌ خوبش با جیپ و سپس با سانگ‌یانگ و نیسان، توانست بیشتر از بقیه خودروسازان، به ساخت محصولات 6 سیلندر مشغول شود. اما با این حال، در سال‌های بعد از انقلاب، هیچکدام از خودروسازان ایرانی، موفق به تولیدانبوه خودروهای 8 سیلندر نشدند.

ولی حالا ممکن است که یکی از خودروسازان خصوصی کشورمان به کمک چینی‌ها، تولید محصولی 8 سیلندر را در کشورمان آغاز کند؛ خودرویی که در صورت قطعی‌شدن مونتاژش، اولین 8 سیلندر چینی بازار کشورمان خواهد بود.

لندکروزر چینی ساخت کجاست؟

خودرویی که با لقب «لندکروزر چینی» در بازار جهانی معروف شده، محصولی از گروه صنعتی «چاینا های‌تک» یا اختصارا CHTC است و تحت برند هنگتیان (Hengtian) به بازار چین معرفی شده و نام مدلش نیز L4600 است.

اما اگر سرگذشت هنگتیان L4600 را بیشتر بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که سازنده این خودرو، هنگتیان نیست بلکه شرکت خودروسازی Dadi Auto است و نام نسل اولش سیتی لیدینگ (City Leading) بوده که سال 2006 و برپایه لندکروز اتاق 100 ساخته شده است. ولی حدود یک دهه بعد از معرفی این خودرو، و بصورت دقیق‌تر در سال 2016، شرکت هنگتیان، طراحی نسل دوم همین مدل را با نام جدید L4600 آغاز کرد.

HENGTIAN L4600

اگر شرکت Dadi Auto را نمی‌شناسید، باید بگوییم همان شرکتی است که کپی‌های بی‌نظیری از شاسی‌بلندهای تویوتا و پیکاپ‌های ایسوزو ساخته بود ولی چینی‌ها در سال 2012 فعالیتش را متوقف کردند. محصولاتی مانند شاتل (Dadi Shuttle) که برپایه تویوتا پرادو نسل سوم (اتاق 120) و اسموتینگ (Dadi Smoothing) که برپایه ایسوزو دی‌مکس نسل اول ساخته شده بودند، از جمله خودروهای جنجالی این شرکت در زمان حیاتش محسوب می‌شدند. 

مشخصات فنی لندکروز چینی

اطلاعات بسیار محدودی از هنگتیان L4600 در دسترس است. همانطور که از نامش می‌توان حدس زد، روی این لندکروز چینی، موتور 4.6 لیتری با گیربکس 8 دنده اتومات نصب کرده‌اند. البته این موتور، ساخت ژاپنی‌ها نیست و شرکتی با نام Foti Power آنرا در اختیار هنگتیان قرار داده است. 

جالب است که قدرت این موتور 8 سیلندر تقریبا با قدرت تولیدشده در موتورهای 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ، در یک محدوده قرار می‌گیرد. اما گشتاور تولیدی آن می‌تواند یک پارامتر تاثیرگذار در آفرودسواری باشد.

طول 5239 میلیمتر (با هوک عقب)
عرض 2026 میلیمتر
ارتفاع 1932 میلیمتر (با باربند)
فاصله محوری 2950 میلیمتر
سرنشین 5 نفره و 7 نفره
وزن خالص 2546 تا 2580 کیلوگرم
شعاع گردش 12.2 متر
موتور 4.6 لیتری 8 سیلندر
قدرت 284 اسب بخار
گشتاور 408 نیوتن متر
مصرف 14.6 لیتر
حداکثر سرعت 196 کیلومتر برساعت

آنهایی که دنبال ویژگی‌های آفرودسواری این خودرو هستند نیز باید بدانند که زاویه ورود آن 32 درجه (29 درجه در حالت بارگیری)، زاویه خروج 23 درجه (20 درجه درحالت بارگیری) و ارتفاع کفی آن تا سطح زمین نیز 232 میلیمتر درحالت استاندارد (220 میلیمتر در حالت بارگیری) است.

در پایان باید این نکته را هم بگوییم که برای لندکروز چینی، موتور 6 سیلندر 3.0 لیتری با گیربکس 6 دنده دستی نیز درنظر گرفته شده اما مشخصات آن تاکنون منتشر نشده است.

رقیبان لندکروز چینی در ایران

لندکروزر چینی با طول 5 متر و فاصله محوری 2.9 متر تقریبا هم‌اندازه لندکروزر سری 200 است و با اینکه هیچ مدرک و مستنداتی مبنی بر استفاده از پلتفرم تویوتا در این خودرو وجود ندارد، اما با این ابعاد و اندازه‌ها، بعید نیست که مهندسان چینی‌ها، شیطنتی هم کرده باشند!

HENGTIAN L4600

به هرحال هنگیتان L4600 در سگمنت شاسی‌بلندهای فول سایز قرار دارد و در صورت حضور در بازار ایران، با اینکه رقیب مستقیمی ندارد اما خودروهایی مانند رکستون G4 وارداتی از شرکت رامک خودرو و حتی رکستون مونتاژ از شرکت نورا موتور، فونیکس تیگو8 دو دیفرانسیل از شرکت مدیران خودرو و همچنین هاوال H9 از شرکت بهمن موتور، گزینه‌های بسیار خوبی برای رقابت با این خودرو هستند.

اگر یک کلاس پایین‌تر بروید و در محدوده قیمتی شاسی‌بلندهای متوسط بایستید، خودروهایی مانند یوآز پاتریوت سروش دیزل و فوتون ساوانا عظیم خودرو نیز آفرودرهای ارزان‌تری در مقایسه با این لندکروزر چینی هستند.

قیمت لندکروز چینی در ایران

باور کردنش کمی ساخت است اما از سال 2018 که هنگتیان L4600 برای نخستین‌بار به بازار چین معرفی شده، تاکنون این خودرو برای فروش عرضه نشده است و آنطور که رسانه‌های چینی می‌گویند، تمامی نسخه‌های تولیدشده آن در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی چین قرار گرفته است. 

اما چرا چنین چیزی برای لندکروزر چینی رخ داده است؟! دلیل این موضوع، به تیراژ پایین این خودرو برمی‌گردد. طبق قوانین دولت چین، هر شرکتی که تولید سالیانه‌اش کمتر از 2000 دستگاه باشد، مجوز فروش خودرو ندارد و متاسفانه خودروی L4600 نیز هنوز نتوانسته به چنین تیراژی دست پیدا کند. البته مدیران شرکت هنگتیان، گفته بودند که تولیدانبوه لندکروزر چینی‌ را از اوایل سال 2021 شروع خواهند کرد ولی حالا که در نیمه دوم سال 2021 هستیم، همچنان خبری از این خودرو نیست.

HENGTIAN L4600

ولی با توجه با سایر خودروهای چینی بازار ایران، می‌توان از همین حالا پیش‌بینی کرد که در صورت قطعی‌شدن مونتاژ لندکروزر چینی در ایران، قیمتی فراتر از 3.5 میلیارد تومان خواهد داشت.

دیدگاه کاربران