از شاسی‌بلند تا پیکاپ

قدرتنمایی تویوتا با معرفی کانسپت‌های برقی

24 آذر 1400 16:45

با توجه به موضع سفت و سختی که همین اواخر از مدیر تویوتا در برابر خودروهای برقی شاهد بودیم، انتظار چندانی برای معرفی محصولات متنوع برقی از این شرکت نداشتیم، ولی اکنون اتفاقی افتاده که برخلاف تمام پیش‌بینی‌­های قبلی را برهم زده است.

آقای آکیو تویودا مدیرعامل این خودروساز ژاپنی در جریان رویدادی ویژه به روی صحنه رفته و در کنار اعلام برنامه­‌های تویوتا برای تولید خودروهای پاک، 15 خودروی برقی جدید در رده‌­های مختلف را معرفی کرده که نشان تویوتا و لکسوس را بر پیشانی دارند. این خودروها بخشی از برنامه کلی تویوتا موتور برای عرضه 30 خودروی برقی (شامل هیبرید و کاملاً برقی) است که تا پایان دهه جاری یعنی سال 2030 وارد بازار خواهند شد.

مدیرعامل تویوتا ضمن اشاره به دشواری پیش‌­بینی سلیقه مشتریان در سال‌های آینده، معرفی خودروهای برقی این برند در رده­‌های مختلف را گامی در جهت جلب نظر خریداران در سراسر جهان دانسته است.

وی خودروهای برقی-شده را به دو دسته تقسیم کرده: گروهی که از منبع انرژی پاک استفاده کرده و آلودگی کربنی تولید نمی­‌کنند و گروه خودروهای هیبرید که همچنان از سوخت استفاده کرده و نمی‌­توان آلودگی آن‌ها را صفر محسوب کرد.

خودروهای برقی تویوتا برای تمام سلیقه‌ها

تویوتا و لکسوس برای فروش سالیانه 3.5 میلیون دستگاه خودروی برقی در جهان برنامه‌­ریزی کرده‌­اند. برای دستیابی به این هدف، 35 میلیارد دلار سرمایه­‌گذاری شده که نیمی از آن به خودروهای کاملاً برقی و نیمه دیگر به مدل‌های پلاگین-هیبرید و سلول سوختی اختصاص می­‌یابد. بنابراین تویوتا تمام توجه خود را به مدل‌های برقی معطوف نکرده و سعی داشته چند استراتژی­ متنوع اتخاذ نماید.

کانسپت‌های برقی تویوتا

آقای تویودا همچنین به شرایط متنوع مناطق و کشورهای مختلف اشاره کرده که در نیازهای مشتریان و همچنین زیرساخت تامین سوخت متفاوت هستند. بنابراین تویوتا تصمیم به ارائه گزینه‌­های متنوع گرفته تا برای مشتریان حق انتخاب قائل شده باشد.

خودروساز ژاپنی برای ساخت 2900 ایستگاه شارژ در اروپا، 1700 ایستگاه در چین و همچنین 5000 ایستگاه شارژ در وطن خود برنامه‌­ریزی کرده است. البته مدیرعامل تویوتا به ضرورت همکاری شرکت‌ها برای گسترش زیرساخت، نه تنها برای محصولات خود، بلکه برای تمام خودروهای برقی و همچنین به اشتراک گذاری ایستگاه‌­ها نیز تاکید کرده است.

کانسپت‌های برقی تویوتا، از شاسی‌بلند تا پیکاپ

اکنون بد نیست نگاهی به مدل‌های معرفی شده بیاندازیم هرچند که به غیر از تویوتا bZ4X، شیشه­‌های جلو و جانبی تمام خودروهای حاضر در این مراسم کاملاً تیره شده بود که از کامل نبودن طراحی کابین خبر می­‌دهد.

در کنار محصولات برقی لکسوس و البته اعضای خانواده bZ، دو کراس‌­اور دیگر به اسامی Small SU EV و Crossover EV، دو خودروی کوچک حمل بار به نام‌های Mid Box و Micro Box و یک اسپرت دونفره با سقف تارگا، سایر محصولات تویوتا در این مراسم بودند.

کانسپت‌های برقی تویوتا

از مدت‌ها پیش شایعاتی مبنی بر تولد مجدد MR2 به گوش می‌­رسد، بنابراین بعید نیست که این خودروی نارنجی به نام Sports EV، همان مدل مورد انتظار باشد. نشان Gazoo Racing روی اجزای فیبرکربنی سپر جلو و طراحی کامل بدنه، این شائبه را ایجاد می­‌کند که با یک نمونه تکمیل شده روبرو هستیم. اگر قرار بر جانشینی MR2 باشد، منطق حکم می­‌کند که این خودرو با چیدمان دیفرانسیل-عقب ساخته شود چراکه سامانه AWD غیر از افزایش وزن، افزایش هزینه تولید را نیز به همراه خواهد داشت. البته در نمایشگاه خودرو توکیو 2015 شاهد رونمایی مفهومی S-FR در قالب یک خودروی اسپرت کوچک بودیم که هرگز وارد خط تولید نشد.

علاوه بر تمام این‌ها، دو محصول دیگر نیز در این جمع حاضر شده که به نظر می‌رسد نسل آینده مدل‌های تاکوما و اف‌جی کروزر در عصر خودروهای برقی باشند. از مدل پیکاپ تنها دو تصویر منتشر شده و توضیحات چندانی درباره آن موجود نیست، اما ظاهر و ابعاد آن بسیار به تویوتا تاکوما شباهت دارد. منافذ بسته جلوپنجره با دو مسیر برای ورود جریان هوا، دو قطعه پلاستیکی در زیر چراغ‌های جلو، ورودی هوای روی لبه گلگیرها و رنگ مشکی براق ستون‌های A و سقف، از مهمترین ویژگی­‌های ظاهری این پیکاپ برقی است.

کانسپت‌های برقی تویوتا

فعلاً درباره پلتفرم و پیشرانه این خودرو خبری منتشر نشده است، اما براساس برخی شایعات، نسل جدید تاکوما روی سازه TGNA-F مشترک با تویوتا لندکروزر، تاندرا و لکسوس LX ساخته خواهد شد. از آنجا که این پلتفرم قابلیت برقی-سازی داشته، می­‌توان امیدوار بود که تاکوما در آینده یک خودروی برقی یا هیبرید باشد. برخی شنیده‌ها نیز از برنامه تویوتا برای ادغام مدل‌های هایلوکس و تاکوما برای صرفه‌جویی در هزینه‌­ها خبر می‌­دهد. انتظار داریم این خودرو در سال 2022 و با مدل 2023 معرفی شود.

اما مورد دوم یعنی کانسپت جدید Compact Cruiser EV، غیر از فرم جعبه‌­ای بدنه و رنگ آبی مشابه با تویوتا اف‌جی کروزر، در نامگذاری هم به این خودرو شبیه است. Compact Cruiser EV از نظر ابعاد کوچکتر از اف جی کروزر است و برخی عناصر طراحی شبیه به فورد برانکو را نیز به همراه دارد.

کانسپت‌های برقی تویوتا

در صورت ساخت این مدل روی پلتفرم مشترک با bZ4X، نصب موتور روی هریک از محورها و شعاع حرکتی در حدود 400 کیلومتر دور از ذهن نخواهد بود. البته چند سال پیش یک کانسپت شبیه به اف‌جی کروزر با نام FT-4X معرفی شده بود که هرگز تولید نشد.

به هرحال برنامه تویوتا برای تبدیل به سازنده خودروهای برقی تا سال 2035، هدفی بلندپروازانه برای برندی است که تاکنون میانه چندان خوبی با این‌گونه خودروها نداشته است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران