• کي ام سي E10X

اولین هاچبک برقی JAC در ایران

بررسی کی ام سی E10X کرمان موتور (JAC EJS1)

5 اسفند 1402 15:01

تست درایو KMC E10X توسط رسانه‌ها

اسفند 1402: شرکت کرمان موتور پس از چندین‌بار رونمایی از هاچبک برقی کی‌ام‌سی E10X سرانجام در اولین روزهای اسفندماه 1402، نخستین تست درایو این خودرو تمام برقی را برج میلاد تهران و با حضور رسانه‌ها انجام داد.

نسخه تست شده E10X همچنان دارای لوگوی SEHOL بود و حتی حروف چینی نیز روی درب صندوقش خودنمایی می‌کرد. هنوز مشخص نیست که شرکت کرمان موتور، قصد واردات این خودرو را دارد یا اینکه می‌خواهد آنرا در کشورمان مونتاژ کند. اما با توجه به ورود تاکسی برقی کی ام سی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت، می‌توان پیش‌بینی کرد که عرضه این هاچبک برقی در بازار کشورمان، قطعی خواهد بود.

خودرو برقی E10X که ابعادی مشابه ام‌وی‌ام 110S دارد، هرچند که با قوی‌ترین تیپ خود به ایران آمده است ولی همچنان با قدرت تقریبی 60 اسب‌بخار، همچنان باید آنرا خودرویی مناسب «استفاده روزانه شهری» توصیف کرد و گزینه ایده‌آلی برای سفرهای بین‌شهری نیست.

سومین رونمایی از هاچبک برقی جک در ایران

آبان 1402: برای سومین‌بار در سال 1402، شرکت کرمان موتور دست به معرفی هاچبک برقی KMC E10X در یک نمایشگاه خودرویی زد؛ البته این‌بار نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 میزبان رونمایی از این هاچبک برقی بود.

کی ام سی E10X برقی کرمان موتور (JAC EJS1)

کی‌ ام سی E10X دارای باتری‌هایی با ظرفیت 30.2 کیلووات‌ساعت بوده که می‌تواند قدرت موتور الکتریکی‌اش را به 60 اسب‌بخار برساند. خوشبختانه شرکت کرمان موتور، این هاچبک برقی را با قوی‌ترین پیشرانه عرضه شده توسط خودروسازی جک، به بازار کشورمان آورده است.

این هاچبک برقی، ظرفیت 5 سرنشین را داشته و وزنش به حدود 1180 کیلوگرم می‌رسد. حداکثر سرعتش نیز بیشتر از 102 کیلومتربرساعت نخواهد بود. درباره باتری‌های ان نیز باید بدانید که با شارژ سریع، می‌توان 80% باتری‌ها را در 42 دقیقه شارژ کرد. اما با ولتاژ معمولی، این زمان حدود 6 ساعت طول می‌کشد.

لیست امکانات هاچبک برقی کی ام سی

شهریور 1402: شرکت کرمان موتور، برای دومین‌بار از هاچبک برقی جک رونمایی کرد. این درحالی است که از اولین رونمایی این خودرو در ایران، کمتر از دو هفته می‌گذرد! اما رونمایی جدید هاچبک برقی کرمان موتور، در حاشیه «نمایشگاه روایت خدمت؛ وعده، وفا» انجام شده که به منظور نشان‌دادن دستاوردهای دولت، از روز شنبه 4 شهریورماه، در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده و تا 7 شهریورماه (همزمان با هفته دولت) نیز ادامه دارد.

کی ام سی E10X برقی کرمان موتور (JAC EJS1)
هاچبک برقی کی ام سی (عکاس: ناصر جعفری)

نکته قابل توجه در رونمایی این هاچبک برقی، معرفی آن تحت برند KMC بوده است. همچنین شرکت کرمان موتور برای نخستین‌بار، اطلاعات اولیه این محصول را نیز بصورت زیر، منتشر کرده است:

1. دو ایربگ
2. سنسور عقب
3. دوربین عقب
4. سنسور با تایر (TPMS)
5. ترمز پارک برقی (EPB)+ترمز ضدقفل (ABS)+توزیع نیروی ترمز (EBD)
6. فرمان برقی+روکش چرمی فرمان+ دکمه‌های کنترلی فرمان
7. چراغ دیلایت+چراغ LED جلو+تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
8. آنتن کوسه‌ای
9. شیشه بالابر برقی
10. نمایشگر 6.2 اینچی صفحه کیلومتر
11. ورود بدون کلید+استارت دکمه‌ای
12. کروز کنترل
13. صندلی جلو با تنظیم 4 حالته دستی
14. صندلی عقب تاشو
15. آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن
16. مانیتور 10.25 اینچی با بلوتوث و USB
17. رینگ 14 اینچ آلومینیومی با تایرهای 165/65

عرضه جک EJS1 در بازار ایران

شهریور 1402: با آمدن عباس علی‌آبادی، که در اواخر بهار 1402 سکان‌دار وزارت صمت شد، موضوع عرضه و حتی تولید و مونتاژ خودروهای برقی در ایران، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت تا آنجایی که حتی آیین‌نامه واردات خودرو نیز دستخوش تغییراتی گردید. آقای علی آبادی، به واسطه 15 سال فعالیت و مدیریتش در شرکت مپنا، حالا تمام تلاش خود را می‌کند تا نسل جدیدی از خودروها که هم دوستدار محیط زیست هستند و هم می‌توانند آمار مصرف بنزین را کاهش دهند، به کشورمان بیایند. 

اما در میان انبوهی از برندها و مدل‌های مختلف که قرار است محصولات برقی‌شان را به ایران بیاورند، نام یک برند آشنا نیز به چشم می‌خورد؛ شرکت خودروسازی جک (JAC) که همکاری درازمدتی با شرکت کرمان موتور دارد، ممکن است یک هاچبک تمام برقی را به ایران بیاورد؛ هاچبکی که در اکثر بازارهای صادراتی، آنرا با نام JAC E-JS1 می‌شناسند.

در سال 1402، حداقل دوبار از هاچبک برقی کرمان موتور، رونمایی شده است؛ یکبار در تاریخ 25 مردادماه 1402 و در حاشیه نشست هفتگی هئیت دولت بود که اولین رونمایی رسمی کرمان موتور از جک EJS1 بود. بار دیگر نیز در تاریخ 4 شهریورماه 1402 و در جریان «نمایشگاه روایت خدمت».

اما واقعیت این است که هاچبک برقی جک، نخستین‌بار در زمستان سال 1400 پابه کشورمان گذاشته است. در آن زمان، کرمان موتور، این هاچبک برقی را برای انجام تست‌های فنی و دریافت مجوزهای مروبطه به ایران آورده بود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، عرضه این خودرو را به تعویق انداخت. ولی حالا که شخص وزیر صمت، اصرار به ورود خودروهای برقی به ایران دارد، به نظر می‌رسد که شرکت کرمان موتور نیز تمایل بیشتری برای عرضه این محصول، پیدا کرده است.


کوچکترین خودرو برقی جک در بازار ایران

هاچبک برقی جدیدی که کرمان موتور از دیماه 1400 تست فنی آنرا در ایران شروع کرده است، در بازارهای صادراتی با نام جک e-JS1 عرضه شده اما به بازار چین که بروید، متوجه می‌شوید که این خودرو، تحت برند جک (JAC) فروخته نمی‌شود چراکه محصولی از برند نوپای سهول (SEHOL) از زیرمجموعه‌های جدید جک موتورز است و چینی‌ها آنرا با نام SEHOL E10X می‌شناسند.

جک EJS1 یا سهول E10X با اینکه هاچبک کاملا جدیدی است و فروش آن از سال 2021 آغاز شده است اما نکته جالبی درباره آن وجود دارد. این هاچبک برقی، در واقع نسخه فیس‌لیفت شده‌‌ای از هاچبک برقی جک iEV6E است که از سال 2016، در بازار چین حضور دارد. از آنجایی که محصولات برند سهول، معمولا رده قیمتی بالاتری نسبت به محصولات برند جک دارند، از این‌رو چینی‌ها، ظاهرش را دوباره طراحی کرده‌اند و به این ترتیب، سهول E10X خلق شده. ولی مطمئن باشید که پلتفرم و موتورهای برقی این خودرو، دقیقا با پلتفرم و پیشرانه برقی در جک iEV6E مشابه است.

در خانواده محصولات برند سول، هاچبک برقی سهول E10X، کوچکترین عضو این خانواده بوده و دقیقا یک پله، پایین‌تر از هاچبک برقی سهول E20X ایستاده است. از آنجایی که کرمان موتور، محصولات جدید جک را تحت برند کی‌ام‌سی (KMC) می‌فروشد، این احتمال نیز وجود دارد که هاچبک برقی جک، تحت همین برند، در بازار کشورمان عرضه گردد.

مشخصات فنی کی ام سی E10X

همانطور که قبلا اشاره کردیم، پلتفرم جک EJS1، دقیقا همان پلتفرم جک iEV6E است. بنابراین جک، از همان موتور برقی 45 کیلووات متعلق به هاچبک iEV6E بهره گرفته و آنرا در دل هاچبک EJS1 گذاشته است. البته برای آنکه مشتریان بیشتری، توانایی خریداری این خودرو را داشته باشند، جک از موتور برقی 30 کیلووات و 36 کیلووات نیز استفاده کرده است. مشخصات این موتورها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. فراموش نکنید که نسخه عرضه شده توسط کرمان موتور، همان نسخه 45 کیلوواتی است:

نوع موتور برقی 30 کیلوات 36 کیلووات 45 کیلوات
حداکثر قدرت 40 اسب بخار 48 اسب بخار 60 اسب بخار
حداکثر گشتاور 95 نیوتن متر 110 نیوتن متر 150 نیوتن متر

*اطلاعات جدول فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

در بازار چین، مشتریان برای موتور 30 کیلوواتی، می‌توانند پکیج باتری‌ها را در دو مدل 15 کیلووات‌ساعت و 19.7 کیلووات‌ساعت سفارش دهند. خریداران موتور 45 کیلوواتی نیز می‌توانند پکیج باتری‌های 30.2 کیلووات‌ساعت و 31.4 کیلووات‌ساعت را سفارش دهند. به دلیل اختلاف این نوع باتری‌ها، میزان پیمایش خودرو نیز متفاوت خواهد بود.

میزان پیمایش کی ام سی E10X

اما خوشبختانه نسخه وارداتی شرکت کرمان موتور، از قوی‌ترین موتور برقی شرکت جک بهره می‌برد؛ یعنی موتور 45 کیلوواتی. همچنین پکیج باتری‌ها نیز از نوع 30.2 کیلووات‌ساعت انتخاب شده است. با این ترکیب، شما می‌توانید با کمک شارژ سریع، 80% ظرفیت باتری‌ها را تنها در 42 دقیقه شارژ کنید. شارژ عادی این خودرو نیز حدود 6 ساعت زمان می‌برد.

این هاچبک برقی 1180 کیلوگرمی، حداکثر می‌تواند از شیب‌های 25 درجه بالا برود. ضمن اینکه حداکثر سرعت آن نیز چیزی حدود 100 کیلومتربرساعت خواهد بود. براساس اعلام شرکت کرمان موتور، میزان پیمایش هاچبک برقی KMC براساس استانداردهای NEDC، حدود 300 کیلومتر با یکبار شارژ است.

رقیبان هاچبک برقی کی ام سی

علاوه بر هاچبک برقی جک EJS1، کرمانی‌ها پروژه ساخت خودرو برقی کرمان موتور را از زمستان 1399 شروع کرده‌اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که نتیجه نهایی این پروژه، رقیبی برای جک EJS1 باشد. اما احتمال دیگر این است که کرمان موتور، به سراغ خودروهای برقی بزرگتری نیز برود تا با جذب مشتریان بیشتر، عرضه محصولات برقی‌اش، با صرفه اقتصادی همراه باشد.

هاچبک برقی جک EJS1 رقیبان زیادی در بازار کشورمان ندارد یا بهتر است بگوییم بغیر از داچیا اسپرینگ، فعلا رقیبی مستقیمی ندارد! خودروهایی مانند تارا برقی، آریز 5 برقی و کارمانیا EK1 که هنوز آینده آنها مشخص نیست، را باید کنار بگذاریم. همچنین خودرو برقی اکسیژن نیز حتی اگر به شماره‌گذاری برسد، محصولی نیست که به تولیدانبوه برسد.

موتورسیکلت برقی یوز نیز با اینکه تهدیدی برای این خودرو برقی چینی محسوب نمی‌شود (چراکه اساسا یک موتورسیکلت است نه یک خودرو) اما فقط برای آنهایی که قصد ترددهای شهری را دارند، می‌تواند جایگزین بهتری نسبت به جک EJS1 باشد.

قیمت کی ام سی E10X

در بازار چین، قیمت جک EJS1 بستگی به نوع موتور برقی و همچنین نوع پکیج باتری‌هایش دارد اما بصورت کلی، ارزان‌ترین مدل آن حدود 60 هزاریوآن و گران‌ترین مدلش نیز حدود 91 هزار یوآن قیمت دارد. به عبارت بهتر، قیمت هاچبک برقی کرمان موتور معادل تقریبی 8 تا 12 هزار دلار خواهد بود.


شرایط فروش کی ام سی

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت کرمان موتور، شامل طرح پیش فروش خودروهای کی‌ام‌سی، طرح فروش فوری کی‌ام‌سی و همچنین جهت آگاهی از جدیدترین طرح فروش اقساطی خودروهای KMC در بازار کشورمان، مقاله شرایط فروش کی‌ ام‌ سی را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/8/9
فوق العاده ولی هزینه نگهداری جقدر؟
پاسخ
0
0
0