• نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تيونکس 1401
  • نمايشگاه تيونکس 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تيونکس 1401
  • نمايشگاه تيونکس 1401
  • نمايشگاه تيونکس 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401
  • نمايشگاه تحول صنعت خودرو 1401

گزارش تصویری از یک اتوشوی عجیب!

نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401

9 شهریور 1401 18:10

نمایشگاه تحول صنعت خودرو با یک روز تاخیر، در صبح روز پنج‌شنبه مورخ 3 شهریور 1401، با حضور آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، و برخی نمایندگان مجلس و مدیران عامل خودروسازان افتتاح شد. 

پوستر نمایشگاه تحول صنعت خودرو (کلیک کنید)

ابتدا مقرر شده بود تا نمایشگاه در روز سه‌شنبه یکم شهریورماه افتتاح شود؛ اما تیم اجرایی موفق نشدند تا نمایشگاه را به موقع برای بازدید آماده کنند. از طرفی، بازگشت وزیر صمت از سفر مسکو تاخیر داشت و به همین خاطر راه‌اندازی نمایشگاه به روز پنج‌شنبه موکول شد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، هدف از برگزاری این نمایشگاه را نشان دادن برنامه‌های وزارت صمت برای تحول بنیادی صنعت خودرو در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در زمینه افزایش تولید، افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌های تمام شده و ارتقاء رقابت‌پذیری محصولات صنعت خودروی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

رونمایی از پوستر نمایشگاه با حضور منوچهر منطقی

نمایشگاه تحول صنعت خودرو، از سوم تا هفتم شهریورماه 1401 با حضور بیش از 10 شرکت خودروسازی و زنجیره تأمین آن‌ها و بیش از 100 شرکت قطعه سازی، دانش بنیان و کسب و کار‌های نوپا در حوزه خودرو، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در ادامه این خبر، مروری بر مهم‌ترین اتفاقات و رونمایی‌های صورت گرفته در این نمایشگاه خواهیم داشت.

با بن سازه آشنا شوید!

یکی از مهم‌ترین کلماتی که از زبان مدیران مختلف و مسئولان در نمایشگاه امسال شنیدیم، کلمه بن سازه بود. در ابتدا تصور کردیم که این کلمه، نام یک شرکت خودرویی باشد یا ارتباطی به شرکت بن‌رو سایپا داشته باشد ولی بعدها فهمیدیم که معادل فارسی کلمه پلتفرم است!

تولید پلتفرم آفرود ملی

در جریان نمایشگاه امسال، مدیران چهار شرکت خودروسازی آمیکو، زامیاد، مکث موتور و ایلیا موتور، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که به موجب آن، هرکدام از طرفین، در جهت ساخت داخلی اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دو دیفرانسیل و همچنین خودروهای SUV با شاسی مستقل، با یکدیگر همکاری می‌کنند. طبق هدف‌گذاری تعیین شده در این تفاهم‌نامه، قرار است در پلتفرم آفرود ملی، میزان داخلی‌سازی معادل 60 درصد شود و تیراژ سالیانه انواع خودروهایی که با این پلتفرم ساخته می‌شود، معادل 100 هزار دستگاه باشد.

نشست مشترک پلتفرم آفرود ملی در نمایشگاه

با اینکه جزییات این پلتفرم هنوز مشخص نشده، اما این احتمال وجود دارد که هر چهار شرکت، بخواهند از پلتفرم فودای لندفورت استفاده کنند؛ پلتفرمی که هم‌اکنون پیکاپ زاگرس زامیاد و شاسی‌بلند تیوان، پیکاپ کلوت مکث موتور و شاسی‌بلند دایون Y5 ایلیاموتور با آن ساخته شده‌اند و فقط شرکت آمیکو مانده تا محصول اختصاصی خودش را با این پلتفرم، معرفی کند. اطلاعات بیشتر این خودروها را در مقالات منتخب زیر بخوانید:

رونمایی خودرو اقتصادی ایران

مهم‌ترین رویداد نمایشگاه امسال، رونمایی از پروژه خودرو اقتصادی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا بود. شرکت ایران خودرو، نام محصول اختصاصی خودش را خودرو K112 گذاشته‌ اما سایپا، هنوز نامی را برای این محصول خودش انتخاب نکرده است.

رونمایی خودرو اقتصادی ایران خودرو و سایپا

اما علی‌رغم این موضوع، ظاهرا سایپا زودتر از ایران خودرو دست به کار شده چراکه در جلوپنجره خودرو رونمایی شده، لوگوی شرکت بن‌رو (بنیان توسعه صنعت خودرو) خودنمایی می‌کرد. جزییات بیشتر این خودرو را در مقاله بررسی خودرو اقتصادی ایران خودرو و سایپا مطالعه کنید.

رونمایی تارا برقی ایران خودرو

رونمایی تارا برقی ایران خودرو

رونمایی خودرو تارا برقی در نمایشگاه امسال، خبر جدیدی برای رسانه‌ها نبود. چراکه ایران خودرو با همکاری شرکت جتکو، تا پیش از برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو، چندین مرتبه از تارا برقی رونمایی کرده بود. اما خبر جدیدی که از این خودرو برقی شنیدیم، این است که احتمالا این محصول جدید، در دو تیپ مختلف، وارد بازار می‌شود که یکی 100 کیلوواتی بوده اما دیگری 120 کیلوواتی است. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی تارا برقی ایران خودرو مطالعه کنید.

رونمایی رانا برقی ایران خودرو

رونمایی رانا برقی ایران خودرو

رانا برقی، نخستین خودرو تمام برقی ایران خودروست که البته در فاز تحقیقاتی بوده و فعلا قرار نسیت به تولیدانبوه برسد. طبق برنامه ریزی‌های ایران خودرو، این شرکت باید از سال 2021 وارد بازار خودروهای هیبرید و الکتریکی می‌شد و معرفی پروژه‌های خودروهای سبز ایران خودرو مانند پروژه رانا برقی، پروژه دنا پلاس پلاگین هیبرید و پروژه تارا برقی نیز همگی در همین راستا هستند. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو رانا برقی مطالعه کنید.

رونمایی ریرا ایران خودرو

مهم‌ترین خودرویی که ایران خودرو در نمایشگاه امسال داشت، کراس‌اور جدید ری‌را بود. این محصول جدید با اینکه یکبار بصورت خصوصی برای آقای وزیر رونمایی شده و یکبار دیگر هم بصورت کوتاه، برای عکاسان و خبرنگاران به نمایش درآمده بود، در نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت.

رونمایی ریرا ایران خودرو

شرکت ایران خودرو همچنین در عصر روز یکشنبه 6 شهریورماه 1401، یک دستگاه از خودرو ریرا با به خانه نیمایوشیج در روستای یوش مازندران برد و طی مراسمی که مدیرعامل ایران خودرو، مدیرعامل سایپا و استاندار مازندران در آن حضور داشتند، از محصول جدید خود رونمایی کرد. جزییات بیشتر این خودرو را در مقاله بررسی خودرو ریرا مطالعه کنید.

رونمایی دنا پلاس پلاگین هیبرید

رونمایی دناپلاس پلاگین هیبرید

شرکت ایران خودرو برای چندمین‌بار، از دنا پلاس هیبرید رونمایی کرد؛ خودرویی که با نام‌های دنا پلاس پلاگین هیبرید و دنا پلاس دو نیرو نیز شناخته می‌شود و همچنان مشخص نیست پا به خط تولید می‌گذارد یا نه. البته در نمایشگاه تحول امسال، اولین‌باری نبود که دنا پلاس هیبرید را می‌دیدیم؛ نخستین مواجه ما با این خودرو به بهمن‌ماه 1396 برمی‌گردد. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید بخوانید.

رونمایی دنا با موتور توربو گازسوز

رونمایی دنا با موتور توربو گازسوز

شرکت ایران خودرو، علاوه بر رونمایی از دناپلاس پلاگین هیبرید، یکبار دیگر از خودرو دنا گازسوز نیز رونمایی کرد. این محصول که نخستین‌بار در اوایل سال 1400 معرفی شده بود، توسط شرکت ایپکو ساخته شده و در واقع همان دنای معمولی است ولی موتور 1.7 لیتری EF7TC را در سینه دارد که از نوع پایه گازسوز بوده و در مقایسه با موتور EF7TC بنزینی، قدرتش حدود 20 اسب‌بخار و گشتاورش نیز حدود 35 نیوتن‌متر افزایش یافته است. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو دنا گازسوز مطالعه کنید.

رونمایی سهند سایپا

یکی از پرحاشیه‌ترین رونمایی‌های امسال نمایشگاه، پرده‌برداری از خودرو جدید سهند توسط شرکت خودروسازی سایپا بود. این رونمایی، نخستین معرفی رسمی سهند بود ولی به دلایلی که معلوم نیست، سایپا بلافاصله بعد از رونمایی این خودرو، دوباره آنرا زیر کاورهای پارچه‌ای قرار داد و سپس از نمایشگاه بیرون برد! 

رونمایی سایپا سهند

طبق اطلاعات منتشر شده در نمایشگاه، سهند سایپا از همان موتور M15GSI بهره می‌برد و احتمال نصب گیربکس CVT روی این خودرو نیز بسیار زیاد است. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو سهند مطالعه کنید. 

رونمایی هاچبک SP0 سایپا

رونمایی هاچبک اس پی صفر سایپا

گروه خودروسازی سایپا برای نخستین‌بار، از دو محصول پلتفرم SP0 سایپا رونمایی کرد که یکی از آنها خودرویی در کلاس هاچبک بود. البته خودرویی که در نمایشگاه رونمایی شد، یک مدل مفهومی است و این احتمال وجود دارد که نسخه تولیدنهایی آن، تغییرات ظاهری مختصری داشته باشد. هاچبک SP0 سایپا، به لحاظ ابعادی، در سگمنت خودروهای کلاس B بوده و می‌تواند رقیب خوبی برای پژو 207 ایران خودرو باشد. جزییات بیشتر این خودرو را در مقاله بررسی هاچبک SP0 سایپا مطالعه کنید.

رونمایی مینی کراس SP0 سایپا

رونمایی مینی اس.یو.وی اس پی صفر سایپا

مهندسان سایپا توانسته‌اند با بهبود پلتفرم سایپا SP100، پلتفرم جدیدی برای خودروهای سگمنت B بسازند. نام این پلتفرم جدید را سایپا SP0 گذاشته‌اند و قرار است با کمک آن، یک کراس‌اور کلاس B ساخته شود؛ خودرویی که نسخه اولیه آنرا در نمایشگاه امسال دیدیم. این کراس‌اور، همچنان در فاز تحقیقاتی است و زمان دقیقی برای تولید آن اعلام نشده اما به نظر می‌رسد در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت، در سال 1404 به مرحله تجاری‌سازی برسد. جزییات بیشتر این خودرو را در مقاله بررسی خودرو کراس اور SP0 سایپا مطالعه کنید.

رونمایی کراس اور آریا سایپا

رونمایی سایپا آریا

بدون شک، بی‌حاشیه‌ترین خودرو نمایشگاه امسال، کراس‌اور آریا بود. محصول جدید سایپا قرار است در نیمه دوم سال 1401 به بازار کشورمان بیاید. هرچند حرف و حدیث‌های زیادی پشت سر پیشرانه این خودروست اما همچنان احتمال استفاده از موتور توربوشارژ شاهین به همراه گیربکس CVT روی این محصول جدید، وجود دارد. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو سایپا آریا بخوانید.

رونمایی هاچبک SP100 سایپا

رونمایی هاچبک اس.پی 100 سایپا

هاچبک SP100 سایپا، روی همان پلتفرم نام‌آشنای SP100 ساخته شده است؛ پلتفرمی که سایپا، در سال 1400 ابتدا خودرو شاهین را معرفی کرد ولی می‌خواهد شاهین اتوماتیک و حتی شاهین هیبرید را هم با این پلتفرم بسازد. بعد از شاهین، سایپا به سراغ کراس‌اور آریا رفت و می‌خواهد آنرا در نیمه دوم سال 1401، به خط تولید بیاورد. حالا نیز بعد از تولید یک خودرو سدان و یک خودرو کراس‌اور، نوبت معرفی سومین محصولی است که برپایه پلتفرم SP100 ساخته می‌شود؛ خودرویی که هنوز نام تجاری ندارد و فعلا آنرا با کد SP100 Hatchback می‌شناسیم. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو هاچبک SP0100 سایپا مطالعه کنید.

رونمایی ساینا هاچبک برقی

ساینا S برقی، خودرویی هاچبک است که در قسمت جلو، چهره ساینا S صندوقدار را دارد اما نمای قسمت عقب، دقیقا مشابه تیبا 2 است!

رونمایی ساینا اس برقی

اگر پیگیر اخبار سازمان ملی استاندارد خودرو باشید، حتما در جریان هستید که در بهار 1401، خانواده تیبا و تیبا 2، به دلیل وجود برخی ایرادات پرتکرار فنی، دچار مشکلات شماره‌گذاری شد. به هرحال به نظر می‌رسد بروز همین مشکلات، باعث شده تا سایپا، تغییراتی در چهره تیبا 2 برقی اعمال کند تا بتواند آنرا با نام ساینا S برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 معرفی نماید! جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو ساینا S برقی بخوانید.

رونمایی اطلس سایپا

رونمایی سایپا اطلس

خودرو اطلس سایپا، که فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود، یکی دیگر از محصولات شرکت سایپا بود که در نمایشگاه امسال، اولین رونمایی رسمی خود را تجربه کرد. خودرو اطلس نیز درست مانند سهند، اندکی پس از رونمایی، مجددا زیر روکش پارچه‌ای رفت و تا آخرین دقیقه نمایشگاه، از زیر پارچه بیرون نیامد! پیشرانه خودرو اطلس، مشابه خودرو سهند بوده و همچنان از نوه 8 سوپاپ است. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو اطلس مطالعه کنید.

رونمایی سایپا M44

رونمایی سایپا ام 44

خودرویی که با نام سایپا M44 در سال 1401 و در نمایشگاه تحول رونمایی شده، همان سیتروئن C3-XR است که در سال‌های 1396 و 1397 نیز توسط سایپا و در نمایشگاه‌های مختلف خودرویی کشورمان، معرفی شده بود. واقعیت این است که این چهره از سیتروئن C3-XR منقضی شده و در هیچ کجای دنیا، دیگر وجود خارجی ندارد. نکته عجیب‌تر اینکه روی بنر معرفی سایپا M44، عکسی از سیتروئن گذاشته بودند که کاملا متفاوت از خودروی نمایش داده شده بود! جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو سایپا M44 مطالعه کنید.

رونمایی پلتفرم PS1 کرمان موتور

رونمایی پلتفرم اختصاصی کرمان موتور

در نمایشگاه امسال، شرکت کرمان موتور برای نخستین‌بار از پلتفرم PS1 خود رونمایی کرد. آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در مراسم رونمایی این پلتفرم، گفته که PS1 اولین پلتفرم در میان شرکت‌های خودروساز خصوصی ایران است که به مرحله داخلی‌سازی می‌رسد. پلتفرم PS1 کرمان، برپایه پلتفرم جک J4 بهبودیافته و طراحی و توسعه مهندسی آن، از سال 1397 تا 1399 به طول انجامیده است. اولین محصول برپایه این پلتفرم، در سال 1402 به بازار ایران عرضه می‌شود. جزییات کامل این پلتفرم را در مقاله مشخصات پلتفرم PS1 کرمان موتور مطالعه کنید.

رونمایی خودرو ملی کرمان موتور

کرمان موتور، طی مراسمی که با حضور آقای سامان فیروزی (مدیرعامل این شرکت) برگزار شد، برای نخستین‌بار از نسخه پروتوتایپ سدان جدیدش رونمایی کرد. 

رونمایی خودرو ملی کرمان موتور

نسخه‌ای که در نمایشگاه رونمایی شده، صرفا ماکت اولیه است ولی نسخه تولید نهایی آن، شباهت‌ زیادی به کانسپت رونمایی شده دارد. مدیرعامل کرمان موتور همچنین از احتمال تولید این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک خبر داده و گفته که تولید این سدان جدید از اواخر سال 1402 در کرمان موتور آغاز خواهد شد. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو ملی کرمان موتور بخوانید.

رونمایی خودرو برقی کرمان موتور

آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در نمایشگاه امسال، جزییات تازه‌ای از خودرو برقی این شرکت را رسانه‌ای کرده است. 

رونمایی پروتوتایپ برقی کرمان موتور

طبق گفته‌های وی، شرکت کرمان موتور در اواخر سال 1399 قراردادی را با گروه مپنا به امضا رسانده تا خودرویی برقی برپایه جک J4 را به تولید برسانند. آقای سامان فیروزی همچنین گفته که خودرو برقی کرمان موتور، هم‌اکنون در حال تست پکیج باتری است و پیش‌بینی شده که تولید نسخه نهایی آن در اواسط سال 1402 و تحت برند کرمان موتور آغاز شود. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو برقی کرمان موتور مطالعه کنید.

رونمایی کی ام سی J7 کرمان موتور

رونمایی کی ام سی جی7

گران‌ترین سدان تاریخ کرمان موتور نیز به نمایشگاه آمده بود تا یکبار دیگر، بصورت عمومی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد. سدان جدید کرمان موتور، که پرچمدار سدان‌های جک در ایران است، نخستین‌بار در مردادماه 1401 در ایران معرفی شد و از نیمه دوم سال 1401 نیز به خط تولید می‌رسد. خودرو KMC J7 اولین خودرویی است که آرم و لوگوی جدید کی‌ام‌سی، روی آن حک شده است. جزییات بیشتر این خودرو را در مقاله بررسی کی ام سی J7 بخوانید.

رونمایی آریزو 5 برقی مدیران خودرو

رونمایی آریزو5 برقی

در نخستین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، شرکت مدیران برای نخستین‌بار و به صورت رسمی، از آریزو 5 برقی رونمایی کرد. همچنین در جریان این نمایشگاه، آقای بهرام شریعت، رئیس هیئت مدیره مدیران خودرو، از قطعی‌شدن تولید این خودرو برقی در ایران خبر داد اما زمان دقیق عرضه آنرا اعلام نکرد. بعد از معرفی فیس‌لیفت آریزو 5 جدید در سال 1400، این دومین محصولی است که مدیران خودرو در یکسال اخیر، برای خانواده آریزو 5 آنرا معرفی می‌کند. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو آریزو 5 برقی بخوانید.

رونمایی تیگو 8 پرو هیبرید مدیران خودرو

مدیران شرکت MVM در نمایشگاه امسال، خبر دادند که می‌خواهند پلتفرم اختصاصی مدیران خودرو را بسازند و طی پنج ساله آینده، خودرویی اختصاصی را برای بازار ایران تولید کنند. اما در کنار این خبر، شرکت مدیران خودرو برای اولین‌بار از تیگو 8 پرو هیبریدی نیز رونمایی کرد؛ البته نام و لوگوی خودرو رونمایی شده در نمایشگاه، با برچسب‌های مشکی پوشانده شده بود که نشان می‌دهد این چینی تازه‌وارد، هنوز راه زیادی تا مونتاژ دارد!

رونمایی فونیکس تیگو 8 هیبرید

زمان دقیقی برای تولید تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید در کشورمان اعلام نکرده اما با قطعی شدن تولید آریزو 5 برقی در ایران، باید در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور این کراس‌اور هیبریدی در خیابان‌های کشورمان باشیم. جزییات بیشتر را در مقاله بررسی خودرو فونیکس تیگو 8 پرو هیبرید مطالعه کنید.


شرایط جدید واردات خودرو

جزییات آیین نامه جدید واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را در مقاله واردات خودرو مطالعه کنید. 

نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله پیگیری قرعه کشی ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران