• سامانه پرداخت خسارت تصادفات رانندگي

اجرای کامل کروکی برخط در کشور

سامانه پرداخت خسارت تصادفات رانندگی (کروکی آنلاین)

21 مرداد 1403 08:00

اجرای کامل کروکی برخط در کشور

مرداد 1403: علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد در بحث کروکی برخط، حوزه سخت افزار به عهده بیمه مرکزی بود و باید تحویل پلیس راهور می‌شود که به طور 100 درصدی سرور‌ها و تبلت‌ها تحویل پلیس راهور شده و از سمت دیگر هم همکاری 100 درصدی در استفاده بهینه از تبلت‌ها و پیاده کردن نرم افزار که لازم بود صورت گرفته است.

وی افزود اکنون کروکی برخط به شکل کامل در کشور اجرایی شده مگر در مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت نباشد و مشکلاتی وجود داشته باشد که ما ناگزیر باشیم. حدودا کمتر از یک ربع تا 10 دقیقه به صورت PDF و به شکل اطلاعات کروکی به بیمه مرکزی و شرکت‌ها می‌رود و ما اکنون می‌توانیم اقدامات تحلیلی روی داده‌ها را هم انجام دهیم. قسمت بعدی که در شرکت‌ها در حال پیگیری هستیم، بحث این است که پرداخت خسارت و ارزیابی خسارت هم در شرکت‌ها به صورت برخط باشد. این اقدام شروع شده و چند شرکت به شکل کامل این اقدام را انجام می‌دهند و امیدواریم تا پایان سال فضا را به سمتی ببریم که اگر شرکتی این اقدام را نداشت مردم اصلا سراغ آن نروند.

ارسال 350 هزار کروکی آنلاین به بیمه مرکزی

خرداد 1403: صادق کیان، مدیر توسعه و نوآوری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، اظهار کرد در خصوص کروکی برخط، بیمه مرکزی با پلیس از انتهای آذر سال گذشته مجموعه اقداماتی را انجام داد و پلیس تعدادی تبلت به کارشناسان و کسانی که کروکی را ترسیم می‌کنند اختصاص داده و از همان زمان نرم افزار مربوطه در تبلت‌ها نصب و از آن زمان دیگر ترسیم کروکی به شکل سیستمی و برخط انجام می‌شود.

وی افزود بعد از ترسیم کروکی به شکل برخط، اطلاعات مربوطه به سمت بیمه مرکزی ارسال می‌شود. در بیمه مرکزی اقدامات به دو فاز تقسیم می‌شود در فاز نخست یک قسمتی را به شرکت‌های بیمه اختصاص دادیم تا زمانی که شخص به شرکت بیمه مراجعه می‌کند بتواند بر اساس سری و سریال کروکی را استعلام و بعد پی دی اف آن را دریافت و از آن استفاده کند. در فاز دوم که لازم بود نرم افزار‌های شرکت‌های بیمه این امکان را فراهم کنند که اطلاعات ارسالی در فرآیند پرداخت خسارت دخیل و مراحل لازم طی شود این فرآیند هم از انتهای آذر سال گذشته انجام شده و پلیس هم تجهیز کارشناسان و ترسیم کنندگان کروکی به تبلت‌ها را در سراسر کشور در حال پیگیری است و روند آن ادامه دارد.

آقای کیان گفت در نهایت روند کروکی برخط افزایشی بوده به طوری که از آذر ماه سال گذشته تا ابتدای خردادماه بالغ بر 350 هزار کروکی برخط از سمت پلیس به بیمه مرکزی ارسال شده است.

حذف کروکی کاغذی تا پایان خردادماه

اردیبهشت 1403: مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال می‌شد. حدود دو ماه است که به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود. 5 تا 6 استان حدود 90 درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند. مراکز بزرگ عمدتا تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمت‌ها که منتظر تبلت‌ هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی شدن است و حدود 70 درصد کروکی برخط در کشور برقرار است.

وی افزود اکنون امکان تبادل داده میان پلیس راهور و مرکز داده بیمه مرکزی وجود دارد و شرکت‌های بیمه هم کاملا ابزار‌ها و نرم افزار‌های خود را بروز کردند و مطابق با کروکی برخط ارزیابی و پرداخت خسارت صورت می‌گیرد یعنی تقریبا می‌توان گفت کروکی برخط عمومیت دارد و یکسری موارد نقص کوچک وجود دارد که به سبب کمبود سخت افزار‌ها است که آن را هم تکمیل خواهیم کرد.

زمان اجرای کامل این طرح، بستگی به خرید دستگاه‌ها دارد ولی حتما پایان خرداد به شکل کامل کاغذ را از  فرآیند کروکی حذف خواهیم کرد در نهایت تاکید می‌شود کاغذ را به شکل کامل از کروکی‌ها برای سوانحی که نیازمند کروکی است تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.

اجرای آزمایشی کروکی آنلاین در سراسر کشور

آذر 1402: رئیس پلیس راهور از اجرای آزمایشی طرح کروکی الکترونیک در سراسر کشور خبر داد و در این باره گفت بعد از یک بازه آزمایشی، اجرای کروکی ها به صورت الکترونیک در کل کشور با حضور رئیس جمهور آغاز می‌شود. در حال حاضر 90 درصد افسران پلیس راهور به دست افزارها برای ترسیم کروکی الکترونیک مجهز شده‌اند.

وی افزود تنها در یک مورد که مربوط به بیمه‌هاست باید بگویم که براساس اعلام بیمه مرکزی، سالانه پنج هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات پرداخت می‌شود که حدود دو هزار میلیارد آن مربوط به تصادفات ساختگی و کروکی‌های دارای ایراد بود.

اجرای طرح کروکی الکترونیک تا پایان سال

مهر 1402: سردار حسین رمضانی، معاون عملیات اجرایی پلیس راهور فراجا، درباره طرح کروکی الکترونیکی توضیح داد زیرساخت‌ها با بخش خصوصی و بیمه مرکزی انجام و تبلت‌ها در اختیار افسران قرار می‌گیرد و تا پایان سال در سطح کشور هم به دست نیروهای پلیس خواهد رسید.

وی همچنین اظهار کرد یکی از تحولات ابتکار فرماندهی راهور برای بحث پایه گذاری ترسیم کروکی الکترونیکی بود که به آن مجهز شده اند. 5 هزار و 820 نفر حوزه فعال کروکی داشته ایم که از بین آن ها 572 نفر انتخاب و سپس 105 کروکی با موفقیت به سطح داوران رسیدند. پلیس راهور سرمایه های انسانی خودش را در اختیار مردم و پلیس گذاشته است که خوشبختانه کروکی برتر در سطح کشور در اختیار سرهنگ کیوان پور از پلیس راهور تهران قرار گرفت. همچنین کیفیت کروکی ها به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و سهم تقصیر بعد 2 راننده به نقص فنی خودرو و جاده هم تعلق خواهد گرفت.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، نیز در همایش تجلیل از برترین های پلیس راهنمایی و رانندگی، بیان کرد تمام 85 میلیون جمعیت کشور کاربر ترافیکی هستند و پلیس با این جمعیت به صورت شبانه روز در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم قرار دارد. در حوزه حمل ونقل اتفاقات جدید در حال رخ دادن است و 92 درصد حمل و نقل به صورت زمینی انجام می شود. بیش از 42 میلیون وسیله نقلیه و 50 میلیون گواهینامه داریم. سال گذشته بیش از 8 میلیارد تردد در سطح جاده های کشور انجام شد. این حجم کار پلیس راهور است که جایگاه خاصی در خدمات به ما می دهد.

سردار هادیانفر کاهش 31 درصدی تصادف را تکلیفی قانونی دانست و افزود برای دستیابی به این دستاورد با چالش هایی مواجه هستیم که از آن باید به جلوگیری از واردات خوردرو و سهم یک و نیم درصدی دریچه واردات خودرو و به فراموشی سپرده شدن قانون اسقاط خودرو اشاره کرد که از معضلات ما در کاهش حوادث ترافیکی و کیفیت رانندگی است. پلیس با چالش منابع و نیروی انسانی مواجه است که با روزانه 35 میلیون تردد همخوانی ندارد. امروز دنیا مسیر دانش روز را دنبال می‌کند. در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی ما کمتر پلیس در خیابان ها می بینیم که نشان میدهد درمان ترافیک علم و فناوری های جدید است که نیازمند صرف اعتبارات لازم است.

وی همچنین گفت امروز بسیاری از کشورها از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک استفاده می‌کنند و تماس انسانی را به حداقل رسانده و در حال کاهش هستند. به زودی کروکی الکترونیک در سراسر کشور اجرایی خواهد شد و در حال اماده سازی 7 هزار تبلت جهت ارسال داده کروکی هستیم که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان در تمامی کشور اجرایی شود.

زمان اجرایی شدن طرح کروکی الکترونیک در کشور

خرداد 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، عنوان کرد سالانه یک میلیون و 200 هزار تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی در کشور داریم که باید برای این تصادفات کروکی کشیده شود. در کروکی‌های کاغذی امکان خطا وجود دارد. این کروکی‌ها باید به مراجع قضایی، کارشناسی و بیمه‌ها ارسال شود و در برخی مواقع شاید اصل کروکی آسیب ببینید و از خوانایی کافی برخوردار نباشد. به همین منظور کروکی‌های الکترونیک مطرح شدند تا بتوان در کنار نقشه تصادفات، از مواردی مانند نقاط حادثه‌خیز، استقرار پلیس در نقاط پرتصادف، تحلیل خودروی تصادفی و ... مطلع شد تا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای لازم انجام شود.

وی توضیح داد سامانه کروکی الکترونیک در اواخر سال 1399 آماده شده بود. از ابتدای سال 1400 کروکی الکترونیک به صورت پایلوت در قم اجرا شد و مشکلات فنی آن برطرف شد و اکنون آماده اجرایی شدن در سراسر کشور است. قرار است به‌زودی 7 هزار تبلت که قابلیت ثبت کروکی الکترونیک را داشته باشند در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد تا تمامی پلیس‌های راه و پلیس‌های راهور سراسر کشور را به این تبلت‌ها مجهز کنیم. به محض اینکه کروکی الکترونیک ترسیم می‌شود یک پیامک برای مقصر و یک پیامک برای غیرمقصر ارسال می‌شود؛ همچنین این کروکی بر روی سایت پلیس ثبت و بعد از آن برای شرکت بیمه ارسال می‌شود؛ اجرای کروکی‌های الکترونیک به کاهش تصادفات صوری کمک بسیاری می‌کند.

سردار هادیانفر گفت ریشه تصادفات خودرو در کروکی کاغذی مشخص نیست و امکان دارد فرد صبح با یک پلاک تصادف صوری انجام دهد و از شرکت بیمه طلب خسارت کند و بعد از آن خودرو را صوری بفروشد و دوباره بخواهد یک تصادف صوری دیگر رقم بزند. سالانه 2 هزار میلیارد تومان بیمه‌ها برای تصادفات ساختگی هزینه می‌کنند. با کروکی‌های الکترونیک سوءاستفاده‌ از تصادفات کم می‌شود و خودروهای پرتصادف و کم تصادف قابل شناسایی است.

وی تاکید کرد در روز عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) این طرح در سراسر کشور رونمایی و اجرایی می‌شود.

مزایای طرح کروکی آنلاین چیست؟

اسفند 1401: مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، مزایای طرح کروکی آنلاین را تشریح کرد. براساس گفته‌های وی، کروکی آنلاین بخش عمده‌ای از معضل تصادفات را تعدیل می‌کند و نیاز به کروکی‌های کاغذی را از بین می‌برد. کروکی آنلاین سرعت کار، صحت و دقت را افزایش می‌دهد و گام بزرگی در حوزه صنعت بیمه است.

یکی از کارشناسان حوزه صنعت بیمه در این باره گفته با توجه به اینکه کروکی تقلبی رخ می‌داد، حضور کروکی آنلاین از یک طرف می‌تواند ضرر را در صنعت بیمه کم کند و از سوی دیگر به مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد. زمانی که کروکی آنلاین باشد، پلیس در لحظه تصادف را در سامانه مدنظر ثبت می‌کند. به این ترتیب علاوه بر این که بیمه‌گذار کم‌تر دچار دردسر می‌شود، وقت و انرژی کم‌تری هم از آن گرفته می‌شود و دسترسی به آمار برای بیمه نیز آسان‌تر است.

وی تاکید کرد کروکی آنلاین به شرطی که مواردی مانند سامانه و نحوه ثبت درست اتفاق بیفتد و زیرساخت‌های مورد نیاز به درستی طراحی و ساخته شده باشد، موثر خواهد بود. در غیر این صورت اگر شرایط آماده نباشد، دردسر اجرای این طرح بیش‌تر می‌شود.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، نیز قبلا اشاره کرده بود که سالانه دو هزار میلیارد خسارت تصادفات ساختگی است و در طرح کروکی آنلاین تا حدودی مانع از تصادفات ساختگی می‌شود. بنابر گفته مسئولان و کارشناسان، اجرایی شدن پروژه کروکی آنلاین می تواند مزیت‌های زیادی از جمله افزایش تضمین صحت و سرعت برای افراد در زمینه کروکی تصادفات را عملیاتی کند.

افتتاح طرح کروکی آنلاین مصادف با نیمه شعبان

اسفند 1401: مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، در مراسم آئین رونمایی از طرح‌ها و محصولات جدید بیمه‌ای، گفت در حوزه آموزش اقداماتی خوبی انجام شده و تفاهم‌نامه‌های خوبی با کشور دیگر وجود دارد که سبب می‌شود بهره‌گیری از استاندار‌های بین‌المللی و ارتباط توسط پژوهشکده داشته باشیم. در کل اقدامات خوبی رخ داده  تفاهم‌نامه‌های مختلفی هست که یکی با مالزی و دیگری امارات که اولین دوره آن هفته آینده است. با دانشگاه تهران نیز توافقاتی ایجاد شده است.

براساس گفته‌های وی، در بحث نوآوری اقدامات خوبی رخ داده و تنها در حد ایده نیست. در بحث طرح نوآوری به دنبال این هستیم که نوآوری را به یک تفکر غالب تبدیل کنیم تا بتواند نیاز‌های آینده را پوشش دهد.

وی همچنین اشاره کرد در حوزه سلامت و بهداشت کشور در حال اقداماتی هستند و با پلیس راهور همکاری وجود دارد. یکی از پروژه‌ها، کروکی آنلاین است که مصادف با نیمه شعبان افتتاح خواهد شد تا بتوان در زمان ایام نوروزی از آن استفاده کرد.

برآورد خسارات بدون نیاز به مراجعه حضوری

آقای مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، از راه‌اندازی سامانه انلاین پرداخت خسارت تصادف خبر داد. البته این سامانه، صرفا برای تصادفاتی است که نیازی به کروکی ندارند؛ یعنی تصادفاتی که میزان خسارت مالی وارد شده، کمتر از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث یا یک چهلم دیه ماه حرام باشد.

با راه‌اندازی این سامانه، شهروندان بدون نیاز به مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه، خسارت خود را برآورد کرده و می‌توانند آنرا دریافت کنند. این سامانه بزودی و به مناسبت هفته دولت افتتاح می‌شود.

علاوه بر این سامانه، پروژه کروکی آنلاین نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد. با کمک کروکی آنلاین، پلیس کروکی تصادف را با دست‌افزارهای ویژه طراحی کرده و به طور همزمان به تمامی مراجع مربوطه ارسال می‌کند. این نرم‌افزار با کمک پلیس در حال پیشرفت است.


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران