• بررسي وانت زامياد صحرا

همان کارون آپشنال ولی دو دیفرانسیل!

بررسی پیکاپ زامیاد صحرا

19 آذر 1401 11:13

عرضه وانت صحرا با دو دیفرانسیل

آذر 1401: شرکت خودروسازی زامیاد، قرار است وانت جدیدی را با نام زامیاد صحرا، به تولید انبوه برساند. اما آنطور که منابع آگاه خبر داده‌اند، وانت صحرا، آنقدرها هم جدید نیست! براساس آنچه که رسانه‌های خودرویی کشورمان منتشر کرده‌اند، زامیاد صحرا در واقع نسخه بهبودیافته‌ای از زامیاد کارون است که چندین تغییر ظاهری و فنی، در آن رخ داده.

از جمله تغییرات ظاهری، می‌توان به نصب رینگ‌ و تایرهای جدید، اضافه‌شدن گلگیرهای آفرود و برچسب‌های گرافیکی جدید بدنه اشاره کرد. اما در قسمت فنی، یک تغییر بسیار مهم رخ داده است: زامیاد صحرا به سیستم محرکه دو دیفرانسیل مجهز شده و برخلاف وانت کارون، احتمالا توانایی آفرود هم دارد.

تولید زامیاد صحرا در سال 1402

مهر 1401: زامیاد صحرا، نام محصول جدیدی است که شرکت خودروسازی زامیاد، بزودی تولید آنرا آغاز می‌کند. وانت جدید زامیاد، تا پایان سال 1401 معرفی شده و احتمالا تولید انبوه آن، برای نیمه اول سال 1402 خواهد بود.

پلتفرم جدید Z1V1 زامیاد

عکس وانت زامیاد صحرا
زامیاد صحرا دوکابین (عکس از چرخان)

طبق گفته‌های مدیران زامیاد، وانت صحرا برپایه پلتفرم بومی Z1V1 طراحی شده است؛ در واقع صحرا، نخستین محصولی است که زامیاد، برای خودش ساخته است. البته برخی منابع خبر داده‌اند که این شرکت، علاوه بر وانت صحرا، می‌خواهد ون 14 نفره‌ای نیز برپایه همین پلتفرم، به تولید برساند.

اگر یادتان باشد، در جریان اولین دور نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، جمعی از خودروسازان کشورمان (شامل آمیکو، زامیاد، مکث موتور، ایلیا موتور) تفاهم‌نامه ساخت پلتفرم ملی آفرود را امضا کردند؛ هدف این خودروسازان این بود که محصولی مشترکی با درصد بالایی از داخلی‌سازی را به تولید برسانند. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا پلتفرم Z1V1 ارتباطی به پلتفرم ملی آفرود دارد؟ یا اینکه این پلتفرم، نسخه ساده‌سازی شده‌ای از پلتفرم ملی آفرود است؟ در آینده‌ای نزدیک، احتمالا به جواب این سوالات نیز خواهیم رسید.

ماشین صحرا زامیاد
زامیاد صحرا تک کابین (عکس از چرخان)

پلتفرم Z1V1، پلتفرمی است که با درصد بالایی از داخلی‌سازی ساخته شده و قرار است زامیاد را از شرکای خارجی‌اش، به خصوص شرکای چینی‌، بی‌نیاز کند. هنوز نمی‌دانیم که پلتفرم Z1V1 چه مشخصاتی دارد اما احتمالا مهندسان سایپا، آنرا از روی پلتفرم زامیاد پادرا پلاس، الگوبرداری کرده باشند. تنها دلیل این موضوع، فاصله محوری 3030 میلیمتری این پلتفرم است که هرچند از فاصله محوری وانت نیسان، بزرگتر بوده اما دقیقا با فاصله محوری وانت پادرا پلاس برابری می‌کند.

مشخصات فنی زامیاد صحرا

زامیاد به غیر از موتور M24P یا ام 24 پلاس، در حال حاضر، پیشرانه به‌روز دیگری ندارد. پس احتمالا همین پیشرانه را در دل وانت صحرا هم قرار می‌دهد. اگر این فرضیه درست باشد، پس با موتور 2.4 لیتری با استاندارد یورو5، سروکار داریم که حدود 94 اسب‌بخار به همراه 187 نیوتن‌متر را تولید می‌کند.

دیدگاه کاربران