• پيگيري کارت سوخت از پست

مدت زمان صدور کارت سوخت 28 روزه است

پیگیری کارت سوخت از پست (سال 1402)

21 آبان 1402 10:45

مدت زمان صدور کارت سوخت 28 روزه است

آبان 1402: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که مدت زمان فرآیند صدور کارت سوخت ۲۸ روز است، گفت طبق آخرین آمار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پستی وجود دارد.

وی افزود با همکاری دستگاه‌های مربوط، صدور الکترونیکی کارت سوخت امکان پذیر است. اکنون هیچ مشکلی در تولید کارت سوخت کشور وجود ندارد و چند برابر تقاضا کارت سوخت تولید می‌شود. فرآیند الکترونیکی کارت سوخت از نحوه ثبت درخواست تا رسیدن به متقاضی نیازمند زیر ساخت‌های لازم است. زیر ساختی که باید با همکاری دستگاه‌های مربوط انجام شود. اقدامی که می‌تواند، مدت زمان رسیدن کارت سوخت به متقاضی را کمتر کند.

اطلاع از آخرین وضعیت کارت سوخت‌های صادر شده

خرداد 1402: صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، اعلام کرد کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری می‌شوند و در صورت مراجعه مالک با مدارک کارت خودرو و کد ملی قابل تحویل است. متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت ( نو شماره و المثنی) برای پیگیری از آخرین وضعیت  کارت سوخت خودرو خود به درگاه post.ir مراجعه کرده و یا با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان 09627 تماس بگیرند.

وی درباره وضعیت کارت سوخت خودرو‌های نو شماره و متقاضیان عادی گفت در حال حاضر طی ثبت نام‌های اخیر متقاضیان در چند روز گذشته و خودرو‌های نو شماره 100 هزار کارت سوخت در حال تولید است که در هفته‌های آینده تحویل متقاضیان خواهد شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز سامانه‌ای را طراحی کرده که مالکان این 400 هزار کارت سوخت باقی مانده در باجه‌های پستی، می‌توانند با مراجعه به آن، متوجه شوند که کارت آن ها در کدام شعبه شرکت ملی پست نگهداری می‌شود. باید اطلاعات مربوط به خودرو را با مراجعه به نشانی اینترنتی scs.niopdc.ir وارد کنند تا نشانی محل نگهداری کارت سوخت خود را به دست آورند.

400 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست

خرداد 1402: محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، دپوی کارت سوخت را در پست تائید کرد و در این باره توضیح داد اینکه کارت سوخت‌ها در باجه‌های پستی معطل می‌ماند، یک موضوع واقعی است اما چندین دلیل مختلف دارد. نقص نشانی کارت‌های سوخت یکی از دلایل دپو است. بعد از چندین بار مراجعه همکاران به درب منازل گیرنده‌ها و نبود در منزل، مجبورند که مدت معدودی کارت سوخت‌ها را در باجه پستی معطل نگه داشته تا صاحب اصلی کارت به شرکت پست مراجعه و آن را دریافت کند.

وی افزود برخی از کارت‌های سوخت بعد از دو بار مراجعه و معطلی زیاد در باجه معطله پست، ممکن است خودرو خرید و فروش شده باشد و صاحب اصلی ماشین تغییر و کارت سوخت متعلق به یک خودرو و صاحب جدید دیگر باشد که این ها بخشی از دلیل معطلی و دپوی کارت سوخت‌هاست. فراموشی صاحبان خودرو از صدور کارت سوخت‌ها یکی دیگر از دلایل دپوی کارت‌ها در شرکت پست است. این افراد می‌توانند به سامانه شرکت پخش و پالایش مراجعه کرده و جزئیات صدور را پیگیری کنند که در صورت صدور، کد رهگیری در اختیار صاحب کارت قرار گرفته و سپس با وارد کردن در سامانه مرسوله پستی، صدور یا آخرین وضعیت مشخص خواهد شد.

آقای لیایی گفت در کل کشور 10 درصد کارت سوخت‌ها در باجه‌های معطله پستی وجود داشته و عمده آن مربوط به ترافیک شدید از اسفندماه تاکنون است. چرا که شرکت پخش و پالایش حدود 40 درصد از کارت سوخت‌ها را در این مدت صادر کرده که ما با ترافیک عظیمی از صدور کارت سوخت مواجه شدیم. از سال گذشته تاکنون حدود 4 میلیون کارت سوخت صادر شده که 40 درصد آن از بهمن ماه تاکنون بوده است. از این تعداد در مجموع 400 هزار کارت سوخت در باجه‌ها معطل مانده است.

کم‌تر از 10 درصد کارت‌ها در باجه‌های معطلی است

خرداد 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره حجم زیادی دپوی کارت‌ سوخت در دفاتر پستی عنوان کرده بود که سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است.

محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، درباره مسائل مطرح شده توضیح داد متاسفانه ارتباط ما با مجموعه کارت سوخت بر اساس وب سرویس بر خط نیست و در واقع ارتباط بین دو سامانه اتفاق نمی‌افتد و این باعث می‌شود که دوستان نشانی استاندارد درخواست کنندگان را از آخرین بانک اصلاح شده نگیرند و نشانی‌ها دچار چالش می‌شود. متاسفانه بخش قابل توجهی از نشانی‌هایی که روی مرسولات می‌خورد نشانه‌های دقیقی نیست. یک عامل دیگری هم به ویژه در ایام پایانی سال گذشته و سال جاری این را تشدید کرد به دلیل مسائلی که احتمالا ما مطمئن نیستم و در تهیه بدلی کارت وجود داشت، میزان سفارشاتی که اواسط سال گذشته به ما داده می‌شد نسبت به دو ماهه پایانی سال و ماه فروردین که عملاً ماه در واقع ضعیف‌تری از لحاظ کاری است ناگهان 300 یا 400 درصد افزایش داشت، این عدد سفارشات احتمالا در گذشته ثبت نام شدند و در این فرصت مجدد یک تعدادی از  افراد جابجا شده و نشانی هایشان تغییر کرده است. بنابراین علیرغم اینکه این هزینه را پست انجام می‌دهد که دو بار به نشانی افراد مراجعه می‌شود، مکانیزمی که تعریف شده باجه های معطلی پست هستند و مرسولات در باجه های معطلی پست دپو می‌شود.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست افزود در ایام پایانی سال و این زمانی که مدیر عامل محترم شرکت پخش و پالایش راجع به آن صحبت کرده، یک مسئله ای مزید بر علت شد و آن افزایش هزینه دریافت کارت سوخت است که از ده هزار تومان به صدهزار تومان بود، این اتفاق سبب شد که طبیعتاً علیرغم خواست ما و تلاش‌هایی که انجام می‌شود مبنی بر این که این پرداخت‌ها بصورت پیش دریافت باشد یا هنگام ثبت نام برای خودروهای نوشماره یا ثبت نام در پلیس + 10 برای صدور المثنی و تغییرات چیزهایی دیگه‌ای که وجود دارد، هزینه آن بصورت دلیوری در نقطه توزیع توسط پرسنل ما گرفته می‌شود که تقریبا هم آن اختلاف بین ده هزار تومان و نود هزار تومان چالش هایی از این دست برای ما به‌وجود آورد که مردم مجموعه شرکت پست را در این حوزه عامل افزایش نرخ می‌شناختند و این چالش تبعات اجرایی و نارضایتی مشتری را داشت که در باجه معطلی نحوه دریافت این پول باعث ایجاد صف شده و زمان بیشتری را برای خدمات دهی سپری می‌کند و طبیعتا نارضایتی در پی دارد. در کنار این موضوعات فرآیندی که باید اصلاح شود، جلسات متعددی را ما از پایان سال گذشته با مجموعه پروژه کارت هوشمند سوخت و حتی با مجموعه پژوهش و توسعه ناجی داشتیم که در این فرآیند چند خواهش از آنها مطرح شد که اولین موضوع بصورت موکد موضوع اصلاح نشانی‌ها است، ما در موضوع کارت سوخت تاکیدمان این است که ممکن است عده‌ای دوست نداشته باشند آدرس‌های واقعی خودشان را بگویند و علیرغم اینکه ما سرویس نشانی استاندارد را داریم که نشانی نصفه و نیمه نباشد و طبیعتا در چرخه توزیع با چالش نشناختن فرد گیرنده مواجه نشویم اما یک سرویس دیگری را ارائه کردیم و خواهشمان این بود که دوستان حداقل برای کارت سوخت المثنی این سرویس را اجرا بکنند که درواقع سرویس هویت مکانی افراد است یعنی افراد وقتی می‌گویند در این نشانی هستیم واقعا در آن نشانی باشند. خود فرآیند ارتباط بین دو سامانه بهتر است از طریق وب سرویس باشد که زمان برگشت به اطلاعاتی که بین ما رد و بدل می‌شود و اتفاقات بعدی که داریم بتوانیم مدیریت کنیم به عنوان مثال حدود یک ماه پیش یک جلسه ای با دوستان داشتیم و خواهش کردیم از آنجایی که حجم باجه‌های معطلی ما بسیار زیاد شده، کمک کنید تا این مسئله را حل کنیم. به دلیل مشکل نشانی، دسترسی به شماره تلفن افراد در واقع در اختیار ما نیست و شماره موبایل‌ها را به هر دلیلی به مجموعه شرکت پست ندادند به همین منظور انتظار می‌رود حداقل با ارسال یک پیامک اعلام شود که مشترک مورد نظر از وضعیت مرسوله خود آگاه شود.

آقای احمدی گفت یک بار این کار انجام شده و الان هم این مسئله علیرغم اینکه خود آن هزینه چند باره به ما وارد می‌کند، یعنی دوبار مراجعه صورت می‌گیرد، حاضریم دفاتر باجه معطلمان را از لحاظ زمانی تا 8 شب برای اینکه مردم بتوانند مراجعه بیشتری را داشته باشند فعال بگذاریم یا با یک مکانیزم اصلاح جدید آدرس جدید را به ما برگردانند که ما مرسوله را در نشانی جدید توزیع بکنیم. با تمام این اوصاف دوستان مجدد می‌گویند تقصیر مجموعه شرکت پست است که توزیع‌ها انجام نشده است.

وی درباره آمار سه میلیون کارت موجود در دفاتر پست اظهار کرد تقریبا 3 میلیون و 630 هزار کارت از ابتدای سال به ما تحویل داده شده که نزدیک به 40 درصد از این کارت‌ها فقط در دو ماه بهمن و اسفند بوده است و درحال حاضر کمتر از 10 درصد کارت‌ها در باجه های معطلی است که عمده آن به نقص نشانی و تغییر آدرس گیرندگان برمی‌گردد.

وی از مسئولان پروژه کارت هوشمند سوخت و شرکت پخش و پالایش و افراد دیگری که در این حوزه تاثیر گذارند خواهش کرد اولا ارتباط آن‌ها ارتباط وب سرویسی باشد که وقتی این اتفاق بیافتد ما می‌توانیم درخواست مورد نظر را به دوستان برگردانیم و بگوییم این تعداد بارکدی که برای ما ارسال شده است درحال حاضر در کدام باجه موجود است و پیامکی در لحظه فرستاده شود و اعلام شود که نشانی جدید داده شده و یا مراجعه به دفتر پستی موردنظر به منظور تحویل صورت بگیرید.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست افزود ما معتقدیم کارت هوشمند سوخت بسیار حائز اهمیت است بنابراین فردی که درخواست می‌دهد باید نشانی دقیق را ارائه بکند. به همین منظور یکی از الزامات پایه‌ای سرویس باید باشد و در این حوزه دوستانی که متولی دریافت اطلاعات از افراد هستند در این حوزه باید پای کار بایستند که نشانی های دقیق بدست بیاید. طبیعتا موضوع باید بصورتی باشد که فرآیند توزیع را ساده تر بکند و مردم را کمتر دچار دغدغه بکنیم.

معطلی هزاران کارت سوخت در شرکت پست

اردیبهشت 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت ۵۵ درصد از فروش بنزین کشور با نرخ یارانه‌ای انجام می‌شود. تاکنون ۲۹ میلیون کارت هوشمند سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. تا پایان سال گذشته نیز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت که از این تعداد، حدود ۴۵۰ هزار کارت سوخت تولید شده، همچنان به دلایل مختلف در باجه‌ معطله‌های شرکت پست قرار دارد و لازم است از سوی هموطنان پیگیری شود.

وی همچنین اشاره کرد هم‌اکنون ۳۸۰ هزار کارت سوخت جدید در نوبت صدور قرار دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ روز زمان صرف می‌شود که کارت سوخت المثنی صادر شود. برای  کوتاه کردن این زمان همواره تلاش می‌شود.

اگر کارت سوخت نرسید، به اداره پست بروید

اردیبهشت 1402: قرار است از پایان شهریور سال جاری، استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به جای استفاده از کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت الزامی شود. بنابراین مسئولان در این زمینه از مردم درخواست کردند که اگر کارت سوخت شخصی دارند حتما از آن استفاده کنند و هنگام مراجعه آن را به همراه خود داشته باشند. برخی از مالکان وسایل نقلیه کارت سوخت ندارند و می‌‌گویند زمستان 1401 برای کارت سوخت ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز کارت سوختشان به دستشان نرسیده است.

در این زمینه محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت می‌گوید کارت سوخت تمامی متقاضیانی که سال 1401 در دفاتر پلیس +10 درخواست داده‌اند، صادر شده اما برخی کارت‌ها در مسیر پستی به مشکل برخورده است.

وی توضیح داد درحال حاضر نزدیک 400 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله منتظر دریافت از سوی مردم هستند. برخی از شهروندان به باجه معطله شرکت ملی پست مراجعه کردند و می‌گویند بر روی کارت دریافتی در زمانی که درخواست می‌دادند پلاک ثبت نشده است و چنین مسئله‌ای سبب می‌شود که این شهروندان چند ماه برای دریافت کارت سوخت خود معطل شوند. برخی مشکلات دیگر هم وجود دارد؛ به طور مثال نامه‌رسان و مأمور شرکت پست، کارت سوخت را به منزل فرد درخواست کننده می‌برد اما چون وی حضور نداشته، به اجبار کارت برگردانده می‌شود.

سامانه رهگیری کارت سوخت پست شده
سامانه رهگیری کارت سوخت پست شده

طبق گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت یکی از راهکارها این است که متقاضیان پس از دریافت بارکد پستی از دفاتر پلیس+10 آن را در سامانه رهگیری مرسولات پستی به نشانی  tracking.Post.ir وارد کنند. با این کار نشانی شعبه پستی کارت سوختشان که در آن نگه‌داری می‌شود را به دست می‌آورند. این نشانی با درج مشخصات وسایل نقلیه در سامانه scs.niopdc.ir هم به دست می‌آید، البته این سامانه‌ برای اطلاع از نشانی محل نگهداری کارت‌های سوخت مفقود شده در جایگاه‌های سوخت هم کاربر دارد.

نگهداری 400 هزار کارت سوخت در شرکت پست

اردیبهشت 1401: محمود لیائی، مدیر عامل شرکت ملی پست درباره معطلی حدود 410 هزار کارت سوخت در شرکت ملی پست از متقاضیان درخواست کرده است برای دریافت کارت سوختشان به باجه‌های معطله مراجعه کنند.

محمود لیائی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست

او در این زمینه می‌گوید، دو بار به محل زندگی شهروندان مراجعه شده اما به دلیل اینکه حضور نداشتند، به اطلاع گیرنده رسانده می‌شود که فرد به دفتر پستی مراجعه و با ارائه رسید، کارت سوخت را دریافت و تحویل بگیرند. وی به شهروندان توصیه کرد با توجه به اینکه کارت‌ها در زمان خاصی فقط در باجه‌های معطله منتظر حضور گیرنده می‌ماند، سریع‌تر مراجعه کنند و  به این صورت نباشد که کارت‌ها به شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی مسترد شود.


دلیل عدم ارسال کارت سوخت توسط پست

یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت پست در رابطه با ارسال کارت سوخت، عدم حضور متقاضی در محل (جهت دریافت کارت سوخت) و همچنین تغییر آدرس متقاضی است؛ به عنوان مثال وقتی شهروندان اقدام به نقل و انتقال خودرو می‌کنند اما آدرس جدیدشان را اعلام نمی‌کنند یا در سامانه پلیس، به‌روزرسانی آنرا انجام نمی‌دهند، کارت سوخت به آدرس قدیمی آنها ارسال می‌گردد. 

بنابراین وقتی پستچی به آدرس قدیمی می‌رود، صاحب کارت برای تحویل گرفتن کارت هوشمند سوخت حضور ندارد. به همین دلیل نیز کارت سوخت‌ مجددا برگشت می‌خورند و در شرکت پست، انبار می‌شوند.

نحوه استعلام کارت سوخت پست شده

در صورتیکه کارت سوخت به باجه پستی برگشته باشد و در آنجا نگهداری گردد، می‌توانید از سامانه رهگیری کارت سوخت پست به نشانی اینترنتی SCS.NIOPDC.IR استفاده کنید و پس از واردکردن شماره VIN وسیله نقلیه، از آخرین وضعیت کارت سوخت پست شده، مطلع گردید.

نحوه پیگیری کارت سوخت با بار کد پستی

برای رهگیری کارت هوشمند سوخت از شرکت پست، داشتن «شماره مرسوله پستی» الزامی است. تا قبل از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت (در آبان‌ماه 1400)، برای پیدا کردن شماره مرسوله پستی، کافی بود به سایت epolice.ir مراجعه می‌کردیم و از قسمت «پیگیری صدور کارت سوخت»، با واردکردن شماره پلاک خودرو، شماره مرسوله پستی نمایش داده می‌شد. 

اما بعد از حمله سایبری، استعلام کارت سوخت از طریق سایت epolice.ir دیگر امکان‌پذیر نبوده و همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، گزینه «پیگیری صدور کارت سوخت» از این سایت، حذف شده است.

استعلام کارت سوخت از سامانه epolice.ir
حذف گزینه پیگیری کارت سوخت از سامانه پلیس الکترونیک

اما حالا که نمی‌توان از سامانه پلیس الکترونیک (epolice.ir) استفاده کرد، چگونه باید شماره مرسوله پستی را بدست آورد؟ جواب این سوال بسیار آسان است؛ کافی است با همراه داشتن مدارک شناسایی خودتان و خودروی‌تان، به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و سپس بار کد پستی را دریافت کنید.

بعد از یافتن بارکد پستی، باید به سامانه رهگیری مرسولات پستی به نشانی اینترنتی tracking.post.ir مراجعه کنید. سپس همانند تصویر زیر، شماره مرسوله پستی را وارد کرده و استعلام کارت سوخت از شرکت پست را انجام دهید.

استعلام کارت سوخت از شرکت پست
استعلام کارت سوخت از شرکت پست

مدارک لازم جهت دریافت کارت سوخت از پست

اگر کارت سوخت خودروی شما در پست موجود بود، می‌توانید با در دست داشتن مدارک زیر، به اداره پست موردنظر مراجعه کنید و کارت هوشمند را تحویل بگیرید:

  • شناسنامه مالکیت یا سند (بنچاق) یا کارت شناسایی خودرو
  • مدارک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه)

دقت داشته باشید که برای دریافت کارت سوخت از شرکت پست، در زمان مراجعه به شرکت پست، حضور مالک وسیله نقلیه، ضروری نیست و هرشخصی با همراه داشتن مدارک فوق، امکان تحویل گرفتن کارت سوخت از پست را دارد.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
12039815 1402/7/1
با سلام باید چکار کنم برا کارت سوختم رفته
پاسخ
0
0
0