• واردات ماشين الات سنگين

واردات بدون مجوز موتورسیکلت و خودرو رسوبی

شرایط واردات ماشین الات راهسازی و معدنی (1402)

4 شهریور 1402 11:53

واردات بدون مجوز موتورسیکلت و خودرو رسوبی

شهریور 1402: سعید غلامی، معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی، درباره ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی مستعمل توضیح داد ورود ماشین‌آلات راه‌سازی به کشور مجاز است. با این وجود وزارت صمت برای آنکه از واردات ماشین‌آلات مستهلک جلوگیری کند، بخشنامه‌ای را به تصویب هیئت وزیران رسانده است.

طبق این بخشنامه، واردات برخی ماشین‌آلات با عمر بیش از 5 سال و برخی ماشین‌آلات دیگر بالای 10 سال ممنوع است. واردات این دسته از ماشین‌آلات مجاز مشروط است اما ممنوع نیست. در برخی آیین‌نامه‌های بعدی استثنائاتی برای صنعت‌گران، تولیدکنندگان و ماشین‌آلات راه سازی در نظر گرفته شده است. بنابراین هدف وزارت صمت نیز نیازسنجی بازار داخلی بوده است تا این خودورها براساس نیاز وارد کشور شود.

در حال حاضر تعیین تکلیف برخی از این ماشین‌آلات مستعمل رسوبی، براساس قانون بودجه در حال انجام است. تاکنون بخش زیادی از ماشین‌آلات راه‌سازی علیرغم نیاز واقعی داخل در بنادر و گمرکات رسوب کرده بود و بعضا تا 15 سال باقی مانده است. این موضوع در قانون بودجه سال 1402 دیده شد. به این ترتیب و پس از تایید مجلس و شورای نگهبان این بند از قانون بودجه اردیبهشت ماه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

اکنون سازمان اموال تملیکی مجاز است تا در سال 1402، ماشین‌آلات راه‌سازی، خودروهای سواری، موتور سیکلت و خودروهای سنگین را بدون نیاز به مجوزهای ورود (مانند مجوز عمر 5 ساله)، با قابلیت شماره‌گذاری به فروش برساند. اما خط قرمز مجوز سازمان استاندارد است. مجوز استاندارد و محیط زیست به دلیل ایمنی و سلامت جامعه مورد تاکید دولت است. محدودیت تعیین شده در زمینه ممنوعیت واردات برخی ماشین‌آلات با عمر بیشتر از 5 سال مصوبه دولت بوده است و مجوز جدید مربوط به قانون تصویب شده در مجلس است به همین دلیل اولویت بالاتری دارد.

آقای غلامی درباره این که آیا پیش از صدور این مجوز برای سال 1402، شاهد ورود این دسته از ماشین‌آلات به کشور از مبادی ورودی مانند گمرک شهید رجایی بوده‌ایم یا خیر،توضیح داد که اگر در سال‌های گذشته این اتفاق رخ داده بود دیگر نیازی به قانون جدید نبود که در قانون بودجه سال 1402 این مجوز را دریافت کنیم. نکته دیگر این است که اگر واردات آن ها انجام شده بود دیگر 15 تا 20 سال رسوب نمی‌کردند. مسئله دیگری که وجود دارد این است که مقامات قضائی به خصوص دادستان‌های کل کشور، ممکن است دستور قضائی صادر کنند. دستور قضائی مربوط به پرونده فراتر از موضوعات اداری است و توسط دستگاه اجرایی به آن عمل می‌شود. در نتیجه اگر در سنوات قبلی وارداتی انجام شده باشد نیز به دلیل حکم مرجع قضایی یا دادستانی بوده است.

واردات ماشین آلات کارکرده به یک شرط !

ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، در نامه‌ای به باقری زمردی، مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات، جزئیات ضوابط واردات ماشین‌ آلات معدنی را اعلام کرد.

بر اساس بخشنامه اعلام شده از سوی وزارت صمت، ماشین آلات بدون سابقه ساخت داخل در کشور شامل موارد زیر هستند:

1. بیل مکانیکی با توان موتور بالاتر از ۳۵۰ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ۴۰ تن.
2. لودر با توان موتور بالاتر از ۳۱۰ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ۳۰ تن.
3. دامپتراک با وزن بارگیری بالاتر از ۵۰ تن.
4. تراک معدنی با وزن بارگیری بالاتر از ۷۰ تن.
5. بلدوزر با توان موتور بالاتر از ۳۲۰ اسب بخار.
6. گریدر با وزن کل بالاتر از ۲۰ تن.
7. ماشین آلات مورد نیاز عملیات معدنی زیرزمینی.

همچنین در خصوص ماشین آلات دارای مشابه ساخت داخل با هدف حمایت توأمان از تولید این ماشین آلات در کشور و همچنین تداوم و رشد تولید در بخش معدن مقرر گردید به ازای خرید هر دستگاه رده معدنی از سازندگان داخلی، اجازه واردات ماشین آلات تا ۵ سال ساخت با تعداد مشابه خرید از داخل به واحدهای معدنی کشور صادر شود.

در بخش دیگری از این نامه امده است: «گمرک جمهوری اسلامی ایران، ضوابطی را برای ورود موقت ماشین آلات معدنی و راهسازی وفق نامه شماره ۶۰/۲۸۱۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ تعیین نموده است که با ضوابط جاری تفاوت‌هایی دارد، بنابراین متقاضیان پس از اتمام مهلت اعتبار واردات موقت ماشین آلات، نسبت به مراجعه به معاونت‌های معادن و ماشین آلات و درخواست ترخیص دائم مبادرت می‌ورزند اما درخواست ایشان با ضوابط جاری، اختلاف‌هایی دارد. 

لذا ضمن اعلام آمادگی برای تعیین تکلیف ماشین آلاتی که تاکنون به صورت موقت به کشور وارد شدند و یا در گمرکات رسوب کرده‌اند، خواهشمند است مراتب قواعد جدید به اطلاع گمرک رسانیده شود تا در صورت ارائه مجوز واردات موقت برخلاف قواعد جاری معاونت‌های معادن و ماشین آلات، مسئولیتی متوجه وزارتخانه متبوع بر لزوم ترخیص دائم ماشین آلات ورود موقت شده نباشد».


اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین اخبار واردات خودرو، نحوه ثبت نام ماشین وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون دست دوم و همچنین واردات اتوبوس کارکرده و ... را در مقالات زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/11/5
سلام ایا میتوان برای جانباز هفتاد درصد بجای خودرو سواری بیل میکانیکی وارد کرد
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/11/16
فعلا این ماشین ها هست برای جانبازان محترم بالای 70 درصد ردیف شرکت مدل کاتالوگ 1 پارسیان موتور فیات تیپو کراس 2 معین خودرو اروند نیسان قشقایی 3 معین خودرو ایرانیان تویوتا ونزا 4 راسا موتور خاورمیانه جی ای سی GS8 5 ماموت خودرو فولکس واگن اطلس 6 پرشیا خودرو مینی کانتریمن
0
0