• پلاک ترانزيت خودرو

مراحل و شرایط تردد خودرو شخصی در کشورهای خارجی

پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو

23 اسفند 1402 10:49

مراحل و شرایط تردد خودرو شخصی در کشورهای خارجی

اسفند 1402: حوریوش عسکری، مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، درباره تردد با خودرو شخصی در کشورهای خارجی توضیح داد که  به جز گواهی‌نامه، برای سفر زمینی بین‌المللی با خودرو به دفترچه مالکیت وسیله نقلیه نیاز است، که ترجمه اطلاعات راننده و خودرو است. برای کسی که سفر زمینی با خودرو انجام می‌دهد، علاوه‌بر گواهی‌نامه، مدارک ماشین هم باید بین‌المللی شود. برای گرفتن پلاک بین‌المللی و دفترچه مالکیت خودرو باید «پروانه خروج بین‌المللی» ارائه شود. این پروانه را از تمام گمرکات اجرایی حتی در مرز می‌توان دریافت کرد. پس از دریافت پروانه خروج معتبر، به همراه گذرنامه و سند مالکیت خودرو به دفاتر کانون می‌توان مراجعه کرد تا دفترچه خودرو تهیه شود و اگر کسی با وسیله نقیۀ شخص دیگری قصد خروج از کشور را دارد باید حتما وکالت خروج از کشور را از دفترخانه دریافت کند تا دفترچه مالکیت صادر شود.

وی افزود علاوه‌ بر این‌ها به برچسب تردد (TRACKING TAG) نیاز است که روی خودرو الصاق می‌شود و دارای شناسه ایران (IR) و QR code است که تمام اطلاعات راننده و دفترچه مالکیت در آن قرار دارد. این مورد برای کنترل گمرک و پلیس مرزی، ضروری است. هزینه هر یک از این مدارک برای پلاک بین‌المللی خودرو، دفترچه و برچسب رهگیری در مجموع یک میلیون و۸۸۰  هزار تومان است. پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود و قائل به شماره شاسی خودرو است، اما دفترچه مالکیت خودرو و برچسب رهگیری هر کدام، یک سال اعتبار دارد.‌ به جز هزینه‌هایی که اعلام شد، هزینه دیگری برای صدور مدارک بین‌المللی دریافت نمی‌شود.

وی درباره «کارنه دوپاساژ» نیز توضیح داد ‌این سند، تسهیل‌کننده سفر زمینی بین‌المللی است. افزون بر این، خودرو از این لحاظ که دوباره به سرزمین اصلی بازگردد، گارانتی می‌شود. وقتی با یک ماشین وارد مرز ایران می‌شوید، گمرک نخست، خودرو را ارزش‌گذاری می‌کند و با توجه به آن، بُن تضمین بیمه‌ای برای خودرو صادر می‌شود. طی کردن این فرآیند در مرز، قطعا زمان‌بر و هزینه‌بر است، اما وقتی دفترچه «کارنه دوپاساژ» باشد، این تشریفات حذف می‌شود. در بین کشورهای همجوار ایران، ورود با خودرو به دو کشور امارات و پاکستان، فقط در صورت داشتن «کارنه دو پاساژ»، امکان‌پذیر است و بدون آن، اجازه ورود خودرو را نمی‌دهند. کارنه دوپاساژ چهار مدل دارد که ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگ است. تعداد برگ‌ها بنا به درخواست و تعداد سفرهای متقاضی است.

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره الزام دیگر کشورها برای همراه داشتن کارنه دوپاساژ، گفت ممکن است در برخی کشورهای اروپایی چنین مقرراتی وجود داشته باشد، ولی در بین کشورهای همجوار با ایران، درحال حاضر امارات و پاکستان چنین الزامی دارند. توصیه می‌شود پیش از سفر به دیگر کشورها، ‌ حتما مقررات تردد با خودرو، بررسی شود. سندی که ایران صادر می‌کند در تمام کشورها، اعتبار دارد، ولی برخی کشورها برای ورود با خودرو، الزام‌هایی را تعیین کرده‌اند. برای نمونه، ما با امارات مرز زمینی نداریم و اتومبیل‌ها از طریق کشتی به این کشور منتقل می‌شود و برای اینکه خودرو از کشتی خارج شود، داشتن کارنه دوپاساژ الزامی است. یا از مرز میرجاوه به سمت پاکستان که تردد کشنده‌های تریلر بسیار انجام می‌شود، باید چنین سندی همراه راننده‌ها باشد.

وی تاکید کرد برای یک سفر زمینی حتما باید مدارک به‌روز و معتبر باشد. چون اگر مسافر در کشور دیگری دچار حادثه شود، ممکن است درصورت نداشتن مدارک معتبر با برخوردهای شدیدی مواجه شود. مواردی بوده که به همین دلیل کار به زندان کشیده و پیگیری امور بسیار دشوار شده است. بیشترین ترددهای خارجی در روزهای پایانی سال و در اسفندماه و تعطیلات نوروز انجام می‌شود و خیلی‌ها به خاطر هزینه‌ها، سفر زمینی را انتخاب می‌کنند. کانون در مرزهای خروجی که گمرک فعال دارد، نمایندگی دارد و خدمات می‌دهد. کشور عراق کلوپ اتومبیلرانی فعالی نداشت، ما به آنها کمک کردیم تا صدور اسنادی چون «کارنه دوپاساژ» را انجام دهد. حالا شهروندان عراقی می‌توانند از سه مرز در جنوب این کشور و سه مرز اقلیم کردستان با ارائه کارنه دوپاساژ به‌راحتی و با حذف تشریفات مرزی، وارد ایران شوند. در مرز زمینی با ارمنستان نیز به‌زودی این تشریفات مرزی حذف می‌شود.

راه‌اندازی سامانه آنلاین درخواست پلاک

خرداد 1401: با اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سامانه آنلاین درخواست پلاک ترانزیت و تعویض اسناد پلاک ترانزیت، از تاریخ 10 خردادماه 1401 راه‌اندازی شده است. به همین دلیل، متقاضیان دریافت پلاک ترانزیت جدید می‌توانند به سامانه آنلاین صدور مجوز تردد بین المللی به نشانی اینترنتی idp.taci.ir مراجعه کنند.

طرح تعویض اجباری پلاک ترانزیت

پلاک ترانزیت قدیمی
پلاک ترانزیت قدیمی

خرداد 1401: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، مجری طرح یکسان‌سازی و تعویض پلاک‌ ترانزیت خودروهای سواری و همچنین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی است. طبق اعلام این کانون، تمامی دارندگان پلاک‌ ترانزیت پیشین شامل سری‌های E و D و B و A مشمول این طرح هستند و باید با ارائه مدارک مورد نیاز و عودت پلاک‌ قبلی، نسبت به دریافت پلاک ترانزیت جدید اقدام کنند.

پلاک‌های جدید در تمامی دفاتر و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، که به عنوان تنها مرجع رسمی صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو و با مجوز فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی در ایران (fia) فعالیت دارند، قابل دریافت هستند.

طراحی پلاک‌ جدید ترانزیت بر اساس استانداردهای جهانی و با تأیید و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و داخلی مرتبط با حوزه ترانزیت (از جمله پایانه‌های مرزی و گمرک‌ها) است. لازم به ذکر است که پلاک‌های قدیم پس از پایان سال 2022 میلادی منقضی شده و در خارج از کشور نیز معتبر نخواهند بود.

در ضمن، افرادی که تا پایان شهریورماه 1401 مراجعه کنند، مشمول 15 درصد تخفیف برای صدور پلاک ترانزیت جدید خواهند شد.


پلاک ترانزیت چیست

اگر مالک خودرو باشید و بخواهید از خودروی‌تان، در سایر کشورهای جهان استفاده کنید، باید پلاک ترانزیت برای آن بگیرید. پلاک ترانزیت خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر، فقط یکبار صادر می‌شود و به همین دلیل نیز پلاک ترانزیت، تا پایان عمر آن وسیله نقلیه، اعتبار دارد.

مدارک لازم برای پلاک ترانزیت

برای دریافت پلاک ترانزیت خودرو، باید به یکی از شعب نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبلیرانی مراجعه کنید چراکه از شهریورماه 1389، صدور پلاک ترانزیت برعهده کانون گذاشته شده است. درباره دریافت پلاک ترانزیت، باید چند نکته مهم را بدانید:

1- از مهرماه 1389، پلاک‌های ترانزیت با کد TEH و THR فاقد اعتبار شده‌اند.
2- از اسفندماه 1391، دارندگان پلاک با کد IR، فقط با برگرداندن پلاک قدیمی، امکان دریافت پلاک ترانزیت جدید را دارند.
3- مدارک لازم برای دریافت پلاک ترانزیت، دقیقا همان مدارکی است که برای صدور «دفترچه مالکیت بین المللی خودرو» لازم است. این مدارک عبارتند از:

  • ارائه پروانه خروج موقت یا کاپوتاژ (صادر شده توسط گمرک)
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه سند مالکیت خودرو
  • ارائه گواهینامه رانندگی بین المللی (صادر شده توسط کانون)
  • ارائه وکالتنامه خروج از کشور (در صورت نیاز)

4- در صورتیکه قصد نقل و انتقال خودرو را دارید، حتما باید پلاک ترانزیت را به خریدار خودرو تحویل دهید.

شرایط تردد بین المللی خودرو عمومی

همانند خودروهای شخصی، خودروهای عمومی (پلاک زرد) نیز می‌توانند برای دریافت پلاک ترانزیت اقدام کنند.

پلاک ترانزیت خودروهای عمومی
پلاک ترانزیت خودروهای عمومی

خودروهای عمومی، ابتدا باید تحت پوشش یکی از شرکت‌های حمل و نقل قرار بگیرند. سپس شرکت موردنظر برای دریافت پلاک ترانزیت خودرو، باید با ارائه مدارک زیر، جهت تشکیل پرونده در کانون جهانگردی، اقدام کند:

  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی آگهی تاسیس شرکت
  • کپی آخرین تغییرات روزنامه رسمی
  • معرفی نامه عکس دار نماینده شرکت
  • اصل فیش واریزی ودیعه لازم جهت ثبت شرکت 
  • نمونه مهر و امضا صاحبان مجاز و مهر شرکت (تایید شده توسط دفاتر اسناد رسمی)

کارنه دو پاساژ چیست

برای عبور وسایل نقلیه از مرزهای زمینی برخی کشورها، باید «کارنه دو پاساژ» داشته باشید؛ این دفترچه، در واقع نشان می‌دهد که شما مجوز ورود و تردد در کشور مقصد را دارید. تاکنون 37 کشور جهان، داشتن کارنه دو پاساژ را الزامی کرده‌اند.

مدارک لازم برای دریافت کارنه دو پاساژ

درباره کارنه دو پاساژ، که یکی از مدارک مهم برای تردد بین المللی خودروهاست، باید چند نکته حیاتی را بدانید:

1- کارنه دو پاساژ فقط از طریق دفتر مرکزی کانون جهانگردی، قابل دریافت است.
2- مدت اعتبار کارنه دو پاساژ ، تا یکسال پس از صدور آن است.
3- کارنه دو پاساژ، بصورت دفترچه‌های 5 یا 10 یا 15 یا 25 برگی صادر می‌شود و در هر بار تردد از مرز کشورها، یک برگ آن ابطال می‌گردد.
4- در صورتیکه مهلت انقضای این دفترچه فرا رسیده باشد اما هنوز از دفترچه کارنه دو پاساژ استفاده نشده باشد، امکان تمدید مجدد اعتبار آن وجود دارد. 

حالا که با کلیات دفترچه کارنه دو پاساژ آشنا شدید، باید مدارک لازم برای صدور کارنه دو پاساژ را هم بدانید که عبارتند از:

  • ارائه برگه کاپوتاژ
  • ارائه سند مالیکت خودرو
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه گواهینامه بین المللی خودرو (صادر شده توسط کانون)
  • سپردن ودیعه مورد نیاز براساس تعرفه مصوب

توجه داشته باشید که برای پس گرفتن ودیعه، باید لاشه کارنه دو پاساژ، قبض ودیعه، و معرفی نامه شرکت (برای خودروهای عمومی) یا حضور مالک (برای خودروهای شخصی) الزامی است.

نمایندگی کانون جهانگردی ایران

آدرس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی
نمایندگی های کانون جهانگردی در ایران

همانطور که در ابتدای این متن نیز اشاره کردیم، دریافت پلاک ترانزیت از طریق تمامی شعب نمایندگی‌ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امکان‌پذیر است. اما برای دریافت کارنه دو پاساژ فقط باید به دفتر مرکزی کانون مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال درباره دفترچه کارنه، می‌توانید با تلفن کانون 02188500209 الی 11 تماس بگیرید.


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری اینترنتی خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. جریمه پلاک مخدوش خودرو
. شرایط خرید و فروش پلاک رند
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. جزییات قانون اجرای پلاک سوم
. قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران