• شرط پلاک فعال براي ثبت نام خودرو

امکان ثبت‌نام خودرو برای مالکان پلاک فعال 5 ساله

شرط پلاک فعال برای ثبت نام خودرو

20 دی 1402 13:40

امکان ثبت‌نام خودرو برای مالکان پلاک فعال 5 ساله

دی 1402: شورای رقابت، متن دستورالعمل اصلاح شده تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرده که در آن چنین آمده است: در ماده ۴ دستورالعمل اصلاحی تاریخ ۱۶ دی ۱۴۰۲ که شرایط طرف تقاضا را تشریح می‌کند، ذیل بند ۴ در قالب تبصره آمده است که کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از پنج سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی هستند. (الحاقی طی رای ۰۲-۱۲۷ ه‌ت تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

همچنین طی مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۲، بند "عرضه‌کننده موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، را اتخاذ و اجرا کند" حذف شده است. (مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت تاریخ  ۲ خرداد ۱۴۰۲)

مشکلات قانون پلاک فعال برای مالکان خودرو فرسوده

مرداد 1402: برخی از ثبت نام کنندگان در سامانه فروش یکپارچه که قصد ثبت نام نوسازی خودرو فرسوده را داشتند، می‌گویند به دلیل اعمال شرط پلاک انتظامی فعال، دچار مشکلات متعددی شده‌ و امکان ثبت نام را ندارند. از طرف دیگر، برخی دیگر از ثبت نام کنندگان خودرو، می‌گویند که خودروی قبلی‌شان را فروخته‌اند اما مالک جدید خودرو، هنوز مراحل تعویض پلاک خودرو اقدامی نکرده است.

از آنجایی که این افراد نیز به علت داشتن پلاک انتظامی فعال، مجاز به ثب نام در سامانه نشده‌اند، به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، یا باید شرط پلاک فعال برای ثبت نام خودرو اصلاح شود یا اینکه باید ستادها، نهادها و حتی سامانه‌های مختلف، هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

دلیل حذف شرط پلاک فعال انتظامی

خرداد 1402: چندی پیش، مرکز ملی رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از پنج سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌ نام در سامانه یکپارچه خودرو‌ مستثنی هستند. 

در همین خصوص سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، اظهار کرد: مطابق این اصلاحیه، افرادی که دارای پلاک فعال با عمر بیش از 5 سال هستند، می‌توانند برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو‌های داخلی اقدام کنند. وی گفت: این اصلاحیه برای ایجاد محدودیت در ثبت‌نام متقاضیان غیرواقعی و همچنین شناسایی مصرف‌کننده واقعی بوده است. 

تغییر شرط پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
تغییر شرط پلاک فعال برای ثبت نام خودرو

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در ادامه افزود: در برخی از موارد ممکن است فرد خودروی خود را به‌فروش رسانده باشد، اما پلاک این فرد در تعویض پلاک باقی‌مانده باشد که برای جلوگیری از تضییع حقوق، این قانون در دستورالعمل 543 شورای رقابت تصحیح شد. به گفته توکلی اگر فردی دارای پلاک فعال با عمر بیش از 5 سال باشد، نشان می‌دهد که فرد مصرف‌کننده واقعی است و برای امر دلالی اقدام به‌خرید نکرده است. 

لغو شرط پلاک فعال برای ثبت نام ماشین

خرداد 1402: در بند 4 ماده 4 دستورالعمل مصوبه 543 شورای رقابت خودرو که در 11 بهمن 1401 ابلاغ شد، آمده بود که متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند. 

اما در تاریخ 27 خردادماه 1402 و براساس الحاقیه هیأت تجدیدنظر، شرط موجود در بند 4 ماده 4، اصلاح و توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ گردید. تبصره جدید ابلاغی چنین می‌گوید:

«کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از پنج سال باشد، امکان ثبت نام خودرو را دارند».


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری اینترنتی خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. جریمه پلاک مخدوش خودرو
. شرایط خرید و فروش پلاک رند
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. جزییات قانون اجرای پلاک سوم
. پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/10/17
منظور اینه که پلاکت باید 5سال به اسمت باشه دیگه مدل ماشین مهم
پاسخ
0
0
0
Saraaaa 1402/10/11
من موقع ثبت نام پلاک فعال نداشتم و به اسمم ماشین درومده ولی هنوز پیامک واریزی ارسال نشده برام و یک‌ماهه ماشین به نامم خورده و عمر ماشین هم بیشتر از ۵ ساله مدل ۹۰ هستش اگه قبل ارسال پیامک فک پلاک کنم ممکنه مشکلی برام پیش بیاد
پاسخ
0
0
0
mostafa166 1402/10/10
متاسفانه این موضوع ماشین های دارای عمر بیش از 5 سال میتونن ثبت نام کنند چرت هست و من با اینکه ماشینم 10 سالش هست چون پلاکش بنام خودمه نتونستم ثبت نام کنم - ظاهرا برای حرف این آقای دادجوی توکلی تره هم خورد نمی کنن
پاسخ
0
0
1
ناشناس 1402/9/7
پلاک به نامم ۳ساله ولی ماشینم مدل ۸۲ میتونم ثبت نام کنم
پاسخ
0
0
0
scan 1402/7/25
عمر خودرو از 5 سال بیشتر باشه یعنی مدل ماشینم 97 هست میتونم ثبت نام کنم ؟
پاسخ
0
2
1