کدام خودروها تعویض پلاک نمی‌شوند؟

مراحل و مدارک تعویض پلاک خودرو و موتور 1401

6 آذر 1401 10:26

کدام خودروها تعویض پلاک نمی‌شوند؟

آذر 1401: بر اساس صحبت‌های سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا، برخی از خودروها با ویژگی‌های مشخص، تعویض پلاک نمی‌شوند. این ویژگی‌ها و مشخصات به شرح زیر است: 

  • خودروهایی که اصالت نداشته باشند و یکی از ارکان اصلی آن‌ها، از جمله شاسی، اتاق یا موتور خودرو به طور غیرقانونی تعویض شده باشد.
  • خودروهایی که سانحه و تصادف بسیار سنگینی را تجربه کرده باشند و میزان خسارتشان بیش از 60 درصد باشد. این خودروها ایمنی کافی برای شماره‌گذاری را ندارند.
  • خودروهای دوتکه که دلالان قسمت سالم یک خودرو تصادفی را با قسمت سالم خودرویی دیگر جوش می‌دهند.
  • خودروهای غیر اصیلی که در مدارک آن‌ها مشکلاتی وجود دارد.
  • خودروهایی که ایمنیشان ازدست‌رفته و ویژگی‌های فنی آن‌ها چالش‌هایی داشته باشد.
  • خودروهای توقیفی و افراد ممنوع المعامله  

مشکل کاربران رایتل با سامانه تعویض پلاک

اردیبهشت 1401: اخیرا کاربران رایتل برای ورود به سامانه تعویض پلاک و اخذ نوبت دچار مشکل شده‌اند. با پیگیری این موضوع، منبعی آگاه گفت که رایتل دارای تعرفه بالایی است و سازمان فاوا قادر به همکاری با آن نبوده است. بنابراین کاربران خط رایتل برای ورود به سامانه تعویض پلاک، باید خط جدید تهیه کنند. به زودی مذاکره‌ای با شرکت رایتل صورت می‌گیرد تا در صورت موافقت با تعرفه مناسب، همکاری آن‌ها با سازمان فاوا ایجاد شود.

هزینه نصب پلاک برای خودروهای پیش‌فروش شده 

اردیبهشت 1401: پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد که هزینه ساخت و نصب پلاک از تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه 1401 در فاکتورهای صادره خودروسازان لحاظ خواهد شد. بنابراین، مشتریان خودروهای پیش‌فروش شده باید قبل از موعد تحویل خودرو این مبلغ را، معادل 113,500 تومان، پرداخت کنند.

هزینه تعویض پلاک در 1401

فروردین 1401: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، درباره هزینه تعویض پلاک در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «برای امسال قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده و اکنون هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند، برای کلیه خودروها یکسان و برابر 373 هزار و 500 تومان است. در واقع 150 هزار تومان برای عوارض، 100 هزار تومان بابت پلاک و 50 هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو دریافت می‌شود. »

مراحل تعویض پلاک در سال جدید

اسفند 1400: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند، که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 1401، سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل به صورت بر خط انجام شود و افراد تنها برای احراز هویت، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک مراجعه کنند.

نیروی انتظامی مکلف است پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض کند و تعرفه این قانون را پس از دریافت از متقاضی و پرداخت سهم موسسه ذی‌ربط به­ طور مستقیم، به ردیف درآمدی این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز نماید.

علاوه بر آن، مالیات نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت را در هنگام فک و نصب پلاک به ترتیب مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت و به حساب مربوطه نزد خزانه‌­داری کل کشور واریز کند.

پلاک سرقتی را فورا گزارش دهید!

دی 1400: سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به این موضوع که مجرمان، پلاک خودروها را سرقت می‌کنند تا جرایم خود را انجام دهند، افزود هنگامی که پلاک شهروندان به سرقت رفت، باید سریعا پلیس را مطلع کنند؛ زیرا ده‌ها جرم توسط سارق پلاک خودرو انجام می‌شود و در صورت مطلع نبودن پلیس، به نام مالک پلاک تمام می‌شود. اما در صورت اطلاع پلیس، جرایم انجام شده با پلاک‌سرقتی از گردن مالک ساقط است.

انتقال پلاک خودرو به ورثه

دی 1400: سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره امکان انتقال پلاک خودرو از افراد فوت‌شده به وارثان‌شان، بیان کرد که برای این درخواست باید تمامی مراحل و امور انحصار وراثت انجام شده باشد. همچنین حداکثر تا یک سال پس از فوت مالک پلاک، باید به مراکز شماره‌گذاری همان شهر مراجعه شود.

بخورد قانونی با خودروهای بدون پلاک

آذر 1400: سرهنگ داوود قاسمیان، معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور، بیان کرد که برای اجرای صحیح دستورالعمل شماره گذاری، هیچ خودرویی نباید بدون نصب پلاک فیزیکی، از کارخانه و یا مرکز تعویض پلاک، خارج شود. وی با اشاره به این که برخی از خودروسازان محصولات خود را به صورت محموله به شهرستان‌ها می‌فرستند، افزود که ارسال خودروهای بدون پلاک (چه به صورت محموله و چه غیر از آن)، قاچاق و احتکار شمرده شده و برخورد قانونی با آن صورت می‌گیرد.

هزینه تعویض پلاک در سال 1401

آذر 1400: طبق لایحه بودجه سال 1401، نیروی انتظامی مکلف شده است تا از ابتدای سال جدید، مراحل نقل و انتقال مالکیت خودروها و موتورسیکلت‌ها را به صورت برخط انجام دهد و مراجعه حضوری اشخاص فقط برای فک و نصب پلاک باشد. دولت همچنین پیش‌بینی کرده که تعویض پلاک، مبلغ 1000 میلیارد تومان درآمد را به دنبال خواهد داشت.

هزینه تولید، فک و نصب پلاک که به طور مستقیم توسط کارگزار یا پیمانکار وصول می‌شود، معادل 150 هزار تومان بوده و مبلغ 100 هزار تومان نیز برای عوارض دولتی، به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. مبالغ ذکر شده برای تعویض پلاک موتورسیکلت، به 30 هزار تومان و 20 هزار تومان نیز برای عوارض دولتی، می‌رسد. هرگونه اخذ وجه دیگری، غیرقانونی محسوب می‌شود.

ابطال وکالتنامه‌های منقضی تا پایان آذر 1400

آذر 1400: رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا، بیان کرد که شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی مراکز شماره‌گذاری به مدت 4 ماه در نیمه اول سال 1400 شد و در نتیجه، درخواست‌های نقل‌و‌انتقال بسیاری، انباشته شدند. سرهنگ محمدی تاکید کرد وکالت‌نامه‌هایی که در این مدت منقضی شدند و سند مالکیت را دریافت نکردند، تنها تا تاریخ 30 آذرماه 1400 فرصت دارند که به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنند؛ پس از این تاریخ، وکالت‌نامه‌ها فاقد اعتبار تلقی می‌شوند و خدمتی را دریافت نخواهند کرد

حذف اتوماتیک پلاک رند از سامانه شماره گذاری

آبان 1400: سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره گذاری پلیس) درباره وضعیت شماره پلاک‌های رند، گفته در پلاک‌های قدیمی که به مالکان جدید اختصاص می‌یابد یا در پلاک‌های جدیدی که به خودروهای نوشماره تخصیص داده می‌شود، دیگر شماره‌های رند وجود نداشته و حتی در صورت وجود، این پلاک‌ها بصورت سیستمی، از سامانه شماره‌گذاری حذف خواهند شد.

سرهنگ محمدی البته این نکته را هم یادآوری کرده که تا سال 1395، پلاک‌های رند (حتی با 5 شماره تکراری) نیز به متقاضایان واگذار می‌شد اما از آن سال به بعد، تخصیص پلاک رند متوقف شده و حتی پلاک‌هایی که 4 رقم تکراری داشته باشند نیز از سامانه حذف می‌شوند.

تمدید وکالتنامه تعویض تا پایان آذر 1400

مهر 1400: سرهنگ محمدی (رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور) در تاریخ هفتم مهرماه خبر داده است که تمامی وکالتنامه‌های تعویض پلاک و وکالتنامه‌های نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک، به مدت 3 ماه تمدید شده‌اند. به این ترتیب همه وکالتنامه‌هایی که در سال 1400 منقضی شده‌اند، مجددا دارای اعتبار هستند و تا پایان آذرماه 1400 معتبر خواهند بود.

حذف تاییدیه تعویض پلاک خودرو

شهریور 1400: خبر «قبول برگ سبز ناجا» به عنوان سند رسمی خودرو توسط سازمان اسناد کشور، تکذیب شد. آقای اقبال (معاون سازمان ثبت اسناد کشور) در تاریخ یکم مهرماه درباره اشتباه برخی رسانه‌ها درباره بخشنامه اخیر این سازمان، توضیحاتی داده است.

ماجرا از این قرار است که دفاتر اسناد رسمی، برای ثبت محضری سند خودرو باید تاییدیه تعویض پلاک را از معامله‌کنندگان خودرو دریافت می‌کردند. اما براساس بخشنامه سازمان اسناد در تاریخ 31 شهریورماه 1400، ارائه برگه سبز ناجا برای احراز دارنده خودرو کافی است و دفاتر اسناد رسمی، دیگر نباید ارائه تاییدیه تعویض پلاک را ضروری بدانند.

آقای اقبال در این رابطه گفته که بعضی‌ها تصور کرده‌اند که بخشنامه اخیر سازمان اسناد، درباره قبول برگ سبز ناجا به‌جای ثبت محضری سند خودروست، درحالیکه چنین نیست.

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1400

دی 1399: آقای زارع (سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس)، خبر داده که دولت در لایحه بودجه 1400، برای تعیین هزینه تعویض پلاک خودرو، معیار 200 میلیون تومان را درنظرگرفته است. بدین معنی که هزینه تعویض پلاک در خودروهای کمتر از 200 میلیون تومان، معادل 200 هزارتومان بوده و برای خودروهای بالای 200 میلیون تومان نیز معادل 300 هزارتومان است. آنطور که آقای زارع گفته، وظیفه ارزش‌گذاری و تعیین قیمت خودرو برعهده سازمان امور مالیاتی خواهد بود. 

سایت تعویض پلاک اینترنتی

از مهرماه 1399 علاوه بر مراکز تعویض پلاک استان تهران، تمامی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در سایر استان‌های کشورمان نیز به سایت اینترنتی تعویض پلاک متصل شده‌اند. اگر شما هم متقاضی دریافت نوبت تعویض پلاک خودرو هستید، کافی است به سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک به نشانی nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید. سپس روی دکمه «جستجو» کلیک کنید تا لیست مراکز فعال برای نوبت تعویض پلاک برای شما نشان داده شود. سپس گزینه «دریافت نوبت» را بزنید و در ادامه نیز «روز/ساعت» موردنظرتان را انتخاب کنید. درباره نوبت دهی تعویض پلاک خودرو، باید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

1- برای دریافت خدمات تعویض پلاک، حتما نوبت اینترنتی بگیرید چراکه بدون داشتن نوبت، امکان ورود به مراکز تعویض پلاک را ندارید.

2- در زمان دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک، باید مشخص کنید که چه نوع خدمتی را نیاز دارید. مثلا خدمات مربوط به نقل و انتقال خودرو یا خدمات مربوط به پس از شماره گذاری و ... . لیست همه این خدمات، در زمان دریافت نوبت اینترنتی، به شما نشان داده می‌شود.

3- اگر در روز و ساعت موردنظرتان، ظرفیت خدمتی که می‌خواهید تکمیل شده، خدمات دیگر را انتخاب نکنید! برخی‌ها با این تصور، خدمات دیگری را انتخاب می‌کنند تا صرفا وارد مراکز شماره‌گذاری ‌شوند. اما متاسفانه اطلاعی ندارند که برای هر خدمت، باجه مستقلی درنظر گرفته شده که آن باجه فقط براساس نوبتدهی اینترنتی، به مراجعین، خدمات می‌دهد. بنابراین اگر بدون داشتن نوبت، به این باجه‌ها مراجعه کنید، خدماتی به شما ارائه نمی‌شود.

4- در همان زمان موردنظرتان، به مراکز تعویض پلاک بروید؛ نه زودتر و نه دیرتر! اگر زودتر از ساعت مقرر بروید، امکان ورود به مراکز را ندارید. اگر هم دیرتر بروید، نوبت شما گذشته و بازهم امکان ورود به مراکز تعویض پلاک را ندارید.

5- طبق آمار پلیس، حدود 20% از افرادی که نوبت اینترنتی تعویض پلاک می‌گیرند، به مراکز مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع، هم وقت پرسنل پلیس را می‌گیرد و هم باعث تاخیر در انجام کارهای سایر شهروندان می‌شود. بنابراین اگر نمی‌توانید در زمان ثبت شده به مراکز تعویض پلاک بروید، لطفا نوبت‌تان را کنسل کنید تا افراد بیشتری، امکان دریافت خدمات در آن روز را داشته باشند.

6- اگر بیش از 3 بار، نوبت اینترنتی دریافت کنید اما به مراکز مراجعه نکنید و کنسل هم نکرده باشید، سامانه پلیس راهور، شما را بعنوان «مزاحم» تشخیص داده و محدودیت‌های موقتی را برای شما لحاظ می‌کند. اگر با این محدودیت‌ها مواجه شدید، در ساعات یا حتی در روزهای دیگری برای دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک اقدام کنید.

نوبت تعویض پلاک در هر استان

بدلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان به سامانه اینترنتی تعویض پلاک، پلیس راهور از تاریخ 6 شهریورماه 1400، ساعت «افزوده‌شدن ظرفیت‌ جدید» را بصورت استانی تغییر داده است تا به این ترتیب، متقاضیان در شهرهای مختلف، در ساعات مختلفی برای رزرو نوبت اینترنتی اقدام کنند. ساعت بازگشایی «ظرفیت‌های جدید» براساس هر استان، به شرح زیر است:

  • ساعت 8 صبح هر روز:
    • بوشهر، تهران‌، البرز، کرمان، گیلان و یزد.
  • ساعت 9 صبح هر روز:
    • اصفهان، حومه تهران، خراسان رضوی، قزوین و هرمزگان.
  • ساعت 10 صبح هر روز:
    • اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خوزستان و فارس.
  • ساعت 11 صبح هر روز:
    • کردستان، گلستان و لرستان.
  • ساعت 12 ظهر هر روز:
    • ایلام، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قم و مازندران.
  • ساعت 14 ظهر هر روز:
    • چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان.

مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

در مقاله مراکز تعویض پلاک خودرو می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

مدارک لازم برای تعویض پلاک

در این بخش به معرفی همه مدارک تعویض پلاک خودرو می‌پردازیم. همچنین مدارک لازم برای تعویض پلاک سرقتی و مدارک لازم برای تعویض پلاک مخدوش را نیز توضیح داده‌ایم. اما مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو عبارتند از:

  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو (صادر شده توسط ناجا)
  • حضور طرفین معامله ( یا وکیل قانونی آنها)
  • مدارک شناسایی طرفین معامله
  • مدارک احراز سکونت برای خریدار
  • استعلام خلافی خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک

تمامی هزینه‌های قانونی جهت تعویض پلاک خودرو، از طریق دستگاه کارتخوان، دریافت می‌شود.

مدارک تعویض پلاک سرقتی

برای دریافت هرگونه خدمات به پلاک های مفقودی یا سرقت شده، مدارک زیر لازم است:

  • مراجعه به کلانتری محل و تشکیل پرونده (درصورت سرقت)
  • حضور مالک یا وکیل قانونی او
  • حضور خودرو در مرکز تعویض پلاک
  • کارت خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • استعلام خلافی
  • بیمه شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی
  • مدارک شناسایی مالک
  • مدارک احراز سکونت برای مالک
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک

تمامی هزینه‌های قانونی جهت تعویض پلاک خودرو، از طریق دستگاه کارتخوان، دریافت می‌شود.

مدارک تعویض پلاک مخدوش

برای دریافت هرگونه خدمات به خودروهایی با پلاک آسیب دیده، مدارک زیر لازم است:

  • حضور مالک یا وکیل قانونی او
  • حضور خودرو در مرکز تعویض پلاک
  • تحویل پلاک آسیب دیده
  • کارت خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • استعلام خلافی خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی
  • مدارک شناسایی مالک
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک

تمامی هزینه‌های قانونی جهت تعویض پلاک خودرو، از طریق دستگاه کارتخوان، دریافت می‌شود.

مدارک احراز سکونت برای تعویض پلاک

آخرین اخبار پلیس راهور درباره احراز محل سکونت، نحوه استعلام احراز سکونت، سامانه اینترنتی احراز سکونت و مراکز احراز سکونت را در مقاله مدارک احراز سکونت مطالعه کنید.

    وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

    در زمان خرید و فروش خودرو معمولا فروشندگان، وکالتی به نام «وکالت تعویض پلاک» در دفترخانه‌ها تنظیم می‌کنند تا دیگر نیازی به حضور مالک خودرو در مراکز تعویض پلاک، نباشد.

    1- فروشنده با تنظیم وکالت تعویض پلاک، این اختیار را به خریدار می‌دهد تا مراحل نقل و انتقال خودرو از جمله بازدید فنی خودرو، فک پلاک، تحویل پلاک، تحویل سند مالکیت و ... را بدون حضور مالک خودرو در مراکز تعویض پلاک، انجام دهد.

    2- تنظیم وکالت تعویض پلاک باید در دفترخانه‌های اسناد رسمی انجام شود و فقط و فقط با ارائه سند رسمی خودرو برای تنظیم آن، الزامی است. بنابراین با برگه فروش کارخانه یا برگه گمرکی، نمی‌‌توان این وکالتنامه را تنظیم کرد.

    3- این نوع از وکالت صرفا در مراکز تعویض پلاک کاربرد دارد و در زمان سند زدن خودرو در دفاتر اسناد رسمی، حضور مالک خودرو همچنان الزامی است.

    4- هم به خریدار و هم به فروشنده خودرو توصیه می‌کنیم که از تنظیم هرگونه وکالتنامه تعویض پلاک خودرو، اکیدا خودداری کنند. حتی اگر طرفین معامله نیز اعتماد کامل به یکدیگر داشته باشند، بازهم از تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک باید خودداری کنند چراکه در صورت بروز یک اتفاق غیرمنتظره، پیامدهای قانونی بی‌شماری گریبان‌ خریدار یا فروشنده را خواهد گرفت. پس اگر فروشنده هستید، به هیچ خریداری وکالتنامه تعویض پلاک ندهید و اگر خریدار هستید نیز از هیچ فروشنده‌ای، وکالتنامه تعویض پلاک نگیرید.

    استعلام فک پلاک خودرو چگونه است؟

    همانطور که می‌دانید اگر قصد فروش خودروی‌تان را داشته باشید و اقدام به فک پلاک کنید، پلاک شما در انبارهای پلاک پلیس محفوظ می‌ماند تا زمانیکه اقدام به خریداری خودروی جدیدی کنید. بنابراین صاحبان پلاک فک شده، هیچ دغدغه‌ای برای از دست دادن شماره پلاک‌شان نداشتند.

    استعلام فک پلاک خودرو

    اما بدلیل آنکه اکثر صاحبان پلاک‌های فک شده، خودروی جدیدی خریداری نمی‌کنند، پلیس نیز برای نگهداری پلاک‌های فک شده، هزینه‌های زیادی را متقبل شده. ضمن اینکه بعضی از انبارهای پلاک، ظرفیت‌شان درحال تکمیل شدن است و نیازمند توسعه فضای انبار دارند. به همین دلیل، هئیت وزیران در تاریخ 26 مردادماه 1399، برای جلگویری از این هزینه‌ها، ماده 5 آئین نامه راهنمای و رانندگی را به این صورت اصلاح کرد که:

    «راهنمایی و رانندگی حداکثر تا یکسال، پلاک‌های فک شده را نگهداری می‌کند. در صورت عدم مراجعه صاحب پلاک طی این مدت، پلیس همان پلاک‌ها را در اختیار متقاضیان جدید قرار خواهد داد. البته تمامی سوابق پلاک، در سامانه شماره گذاری پلیس، بنام صاحب پلاک، ثبت شده و محفوظ خواهد ماند».   

    با اجرایی شدن قانون جدید فک پلاک، آنهایی که پلاک رند داشتند یا آنهایی که «زوج و فرد» بودن پلاک خودرو، برای‌شان مهم بود، حالا باید مراقب باشند چراکه در صورت فک پلاک و عدم مراجعه تا یکسال، شماره پلاک‌شان را از دست می‌دهند!

    اما برای استعلام فک پلاک خودرو با کد ملی، کافی است به سامانه راهور 120 مراجعه کنید و گزینه «استعلام وضعیت پلاک فک شده» را انتخاب کنید. پس از آن به سامانه خدمات انتظامی (سخا) منتقل می‌شوید. سپس باید وارد حساب کاربری‌تان شوید یا اگر حساب کاربری ندارید، باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

    تعویض پلاک نامرغوب چگونه است؟

    با اینکه پلیس راهور، طرح تعویض رایگان پلاک‌های نامرغوب را در اوایل دهه 90 شمسی اجرا کرد، اما سرهنگ محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس، در آبان‌ماه 1399 خبر داده که اگر هنوز هم برخی مالکان وسایل نقلیه، پلاک نامرغوب دارند یا پلاک آنها بر اثر تغییر رنگ (غیرعمدی) دچار نقص یا آسیب یا مخدوش شده است، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعویض پلاک، برای تعویض رایگان پلاک وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

    تعویض پلاک خودرو بصورت رایگان

    سرهنگ محمدی همچنین این نکته را یادآوری کرده که ماموران پلیس راهور در صورت مشاهده مواردی مانند سوزاندن پلاک، تغییر عمدی رنگ پلاک و همچنین مخدوش کردن عمدی پلاک، مجاز به اعمال جریمه راهنمایی و رانندگی یا حتی توقیف وسیله نقلیه متخلف هستند.

    تغییر کد پلاک خودرو چگونه است؟

    یکی از مشکلات اصلی شهروندان و همچنین سامانه شماره‌گذاری پلیس، درباره عدم تطابق شماره پلاک خودرو با محل سکونت مالک خودروست. چراکه در این صورت، خودروی آنها بعنوان خودروی غیربومی شناخته می‌شود و پلیس نیز در زمان ممنوعیت تردد، یا باید مانع تردد آنها شود یا باید آنها را جریمه کند.

    به همین دلیل، مالکان خودروها بعد از «تغییر محل سکونت‌»، حداکثر طی 10 روز باید مراکز تعویض پلاک خودرو بروند و کد پلاک جدید دریافت کنند تا اطلاعات آنها در سامانه پلیس نیز به‌روزرسانی شود. در تمامی مراکز تعویض پلاک، فرآیند تغییر کد پلاک، معمولا کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. 

    تعویض پلاک خودرو عمومی چگونه است؟

    براساس اصلاحیه قانون سن فرسودگی خودروها که در خردادماه 1400 ابلاغ شده است، امکان تغییر «پلاک عمومی» به «پلاک شخصی» وجود ندارد چراکه از نظر قانون، خودروهای عمومی نسبت به خودروهای شخصی هم‌سال خودشان، هم کارکرد بالاتری دارند و هم اینکه عملکردشان، افت بیشتری پیدا می‌کند. 

    پلاک سوم خودرو چیست؟

    قانون موسوم به پلاک سوم خودروها، یکی از آن طرح های قدیمی است که در اواسط دهه 80 شمسی تصویب شد و حتی قرار بود در نیمه دوم سال 1399 به صورت آزمایشی اجرا شود اما بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم، هیچگاه عملی نشد. پلاک سوم در حقیقت یک چیپ سخت افزاری است که باید هم روی «پلاک خودرو» و هم روی «شیشه جلو» و زیر آینه، نصب شود. در این چیپ، اطلاعاتی مانند شماره شناسایی VIN، شماره موتور، شاسی و ... ذخیره می شود که با دستگاه های پلیس، اطلاعات آن قابل بازخوانی است.

    داشتن پلاک سوم، برای مالکان خودروها که فایده ای ندارد! اما کار افسران پلیس راهور، را بسیار آسان تر از قبل می کند. به خصوص در زمینه مقابله با سرقت خودروها؛ همانطور که می دانید، فعلا تنها معیار پلیس برای تشخص اصالت خودروها، پلاک است. اما تنها با بررسی پلاک، پلیس نمی تواند سرقتی بودن یا نبودن خودرو را تشخیص دهد. حالا با اضافه شدن پلاک سوم به خودروها، پلیس علاوه بر اطلاعات کلی خودرو، می تواند در همان لحظه، به شماره VIN، شاسی و ... نیز بصورت انلاین، دسترسی داشته باشد.


    اخبار شماره گذاری خودرو

    نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

    . مراحل نقل و انتقال خودرو
    . شماره گذاری اینترنتی خودرو
    . شماره گذاری خودرو از درب منزل
    . مراکز شماره گذاری خودرو تهران

    اخبار تعویض پلاک خودرو

    آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

    . جریمه پلاک مخدوش خودرو
    . شرایط خرید و فروش پلاک رند
    . پلاک خودرو معلولان و جانبازان
    . جزییات قانون اجرای پلاک سوم
    . قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
    . پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
    . ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

    دیدگاه کاربران