خرداد 1400: براساس آخرین خبرهای منتشر شده، شرکت مدیران خودرو، هماکنون فروش محدود تیگو5 توربو را با نام جدید تیپ TE آغاز کرده است. قیمت این خودروی جدید 790 میلیون تومان اعلام شده که تقریبا 38 میلیون تومان گرانتر از تیپ IE است.
از تیگو 5 معمولی تا تیگو 5 توربو
تا قبل از آمدن چری تیگو 7 به ایران، چری تیگو5 تنها مهره مدیران خودرو در بازار کراساورهای کامپکت محسوب میشد. اما سال 96 که تیگو7 برای اولینبار به ایران آمد، بازار تیگو5 را هم تحت تاثیر خودش قرار داد و این خودرو را که زمانی پرفروشترین محصول مدیران خودرو بود، بتدریج به حاشیه کشاند.
البته آمدن تیگو7 تنها دلیل شروع بداقبالیهای تیگو 5 نبود؛ در میان رقبای این خودرو در ایران، جک S5 کرمان موتور، ضربات سنگینی بر بازار تیگو5 زد. جک S5 که سال 93 و دقیقا یکسال زودتر از تیگو5 به ایران رسیده بود، تنها به لطف قلب توربوشارژ و چالاکی بیشترش، بسیاری از مشتریان مدیران خودرو را به سمت کرمان موتور کشاند.
اما متاسفانه، مدیران خودرو، همین موضوع به ظاهر ساده را نادیده گرفت و در اواخر سال 95، نسخه فیسلیفت تیگو5 را بدون ارتقای موتور، بعنوان مدل 96 به ایران آورد.
علیرغم بهبودهایی که در ظاهر و تجهیزات فیسلیفت تیگو5 جدید، رخ داده بود، اما مدیران خودرو در همان سال 96، با غافلگیری ایران خودرو روبرو شد که چیزی نبود جز آمدن هایما S7 توربو. ایران خودرو، خیلی زود فهمیده بود که برای ادامه فروش صعودی S7 در ایران، علاوه بر آپدیت چهره قدیمی S7، باید موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی آنرا هم کنار بگذارد.
یکسال بعد، یعنی در سال 97، شوک دیگری به مدیران خودرو وارد شد؛ بهمن موتور با عرضه هاوال H2، تنها روزنههای امید تیگو5 جدید را هم پوشاند. اما مدیران خودرو، همچنان به لجبازیاش ادامه داد و چون حاضر نبود که ضعف موتوری تیگو5 جدید را قبول کند، در اوایل سال 97، به سراغ بهبود آپشنهای تیگو5 جدید رفت و به این ترتیب، فروش تیگو5 تیپ IL و تیگو5 تیپ IE را شروع کرد.
با اینکه شانس با مدیران خودرو یار بود و در سال 98، هاوال از کشورمان رفت و در سال 99 نیز مونتاژ هایما و جک، بدلیل تحریمها، به حداقل ممکن رسید، اما علیرغم همه این شرایط، بازهم تیگو5 جدید، آنطور که حقش بود، فروش خوبی نداشت.
تیگو 5 توربو با لوگوی MVM
مدیران خودرو، حالا لجبازیاش را کنار گذاشته و آن کاری که در سال 96 باید انجام میداد را الان انجام داده است؛ میپرسید چه کاری؟ نصب قلب توربو روی چری تیگو5. همانطور که میدانید، سال 1400 مصادف با بیستمین سالگرد فعالیت مدیران خودروست و به همین بهانه، این شرکت میخواهد تیگو5 توربو را راهی بازار کشورمان کند.
البته باید بدانید که بعد از تغییر لوگوی محصولات چری، تیگو5 توربو نیز قرار است با لوگوی MVM فروخته شود. درست مانند اتفاقی که برای تیگو8 جدید هم رخ داده است.
طرفداران چری احتمالا یادشان هست که تیگو5 توربو را نخستینبار در سال 97 دیده بودیم که برای تستهای فنی به ایران آمده بود. ولی در آن زمان، مدیران خودرو برای نگه داشتن بازار تیگو7، علاقهای به فروش تیگو5 توربو نداشت. ولی حالا که هم بازار تیگو5 (با موتور تنفس طبیعی) در خواب زمستانی است، هم تیگو7 به قیمت سرسامآوری رسیده و هم کرمان موتور تولید جک S5 نیوفیس را شروع کرده، به نظر میرسد زمان خوبی برای عرضه تیگو5 توربو باشد.
ظاهرا مدیران خودرو در سکوت کامل رسانهای، از پاییز 99 تستهای آزمایشی نسخه جدید امویام تیگو 5 توربو را آغاز کرده و هماکنون نیز در حال گرفتن مجوزهای شمارهگذاری آن است و احتمالا به همین زودیها، فروش آنرا با مدل 1400 آغاز میکند.
تیگو 5 توربو با آپشن های جدید
تنها یک تصویر، از امویام تیگو5 توربو منتشر شده؛ تصویری که نشان میدهد دو خط رنگی (استریپ لاین) در سرتاسر بدنه تیگو 5 توربو، کشیده شده. البته مدیران خودرو این کار را صرفا برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی انجام داده و در نسخه تولید نهایی تیگو5 توربو، چنین چیزی وجود ندارد. همچنین مطمئن هستیم که تیگو5 توربو فقط در رنگهای «مشکی» و «سفید» قابل خریداری خواهد بود.
نکته جالب دیگر اینکه «سقف پانوراما» که همه انتظار اضافهشدنش را به تیگو5 توربو میکشیدیم، متاسفانه در این خودروی جدید نیز وجود ندارد. نباید این نکته را هم فراموش کنیم که تیگو 5، از همان ابتدای کارش در ایران، علاقه زیادی به آپشن داشته اما مدیران خودرو برای تیگو5 توربو، فقط ویژگی «فرمان برقی» را به لیست تجهیزات این خودرو افزوده است.
مشخصات فنی تیگو 5 توربو
چری برای کاهش هزینههایش، ترجیح داده از همان موتور معروف 1.5 لیتری توربوشارژ خود برای تیگو5 توربو استفاده کند؛ موتوری که با کد فنی SQRE14T15C شناخته میشود و قبلا هم در تیگو7، آریزو5 توربو و حتی امویام X55 امتحانش را پس داده بود. با آمدن این موتور جدید، به قدرت و گشتاور تیگو5 به ترتیب 11 اسب بخار و 23 نیوتن متر اضافه میشود.
کد موتور | SQRE4T15 | SQR484F |
---|---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو | 2.0 لیتری |
قدرت موتور | 150 اسب بخار | 139 اسب بخار |
محدوده قدرت (RPM) | 5500 | 5750 |
گشتاور موتور | 205 نیوتن متر | 182 نیوتن متر |
محدوده گشتاور (RPM) | 1750 تا 4000 | 1750 تا 4000 |
گیربکس | CVT با 9 دنده | CVT با 7 دنده |
شتاب | 11.2 ثانیه | 12.8 ثانیه |
*اطلاعات جدول فوق، از سوی مدیران خودرو اعلام شده است.
نکته هیجانانگیزتر اینکه مدیران خودرو، گیربکس تیگو5 توربو را هم تغییر داده و برای اولینبار میخواهد از گیربکس CVT با 9 دنده مجازی استفاده کند؛ یعنی همان گیری بکس که هماکنون در آریزو6 هم نصب است.
نویسنده : مرتضی برجسته