پختگی در نسل هفتم

تست و بررسی ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

31 فروردین 1400 17:31

این روزها مدرنتیه دیگر مفهوم خود را از دست داده است. یعنی دیگر چیزی به اسم سنتی نداریم که مدرن بودن در مقابلش معنا داشته باشد. همه‌چیز فقط برای چند روز «به‌روز» است و فردای روزگار دیگر قدیمی به حساب می‌آید. درواقع این استراتژی شرکت‌های بزرگ بوده که همیشه برگ برنده‌ای را برای بازار داشته باشند. خودروسازها هم این‌گونه هستند. یعنی چیزی که امروز معرفی می‌‌کنند را ماه‌ها پیش‌تر طراحی و تست کرده‌اند. چیزی که به اسم فناوری جدید در خودروهای امروزی می‌بینیم حداقل مربوط به یکی دو سال پیش است. اگر یک خودروساز همه‌چیز خود را رو کند، دیگر برنامه‌ای برای محصول بعدی ندارد. اما این داستان برای ب‌ام‌و سری 5 جدید صدق نمی‌کند. باواریایی‌ها چنان با نسل هفتم این خودرو جنون‌آمیز رفتار کرده‌اند که گویی قرار است دنیا به پایان برسد و این آخرین سری 5 تاریخ باشد. ب‌ام‌و 530 سری G30 تاس جفت هفت ب‌ام‌و است!

ب‌ام‌و سری 5 از کجا آمد؟

تاریخچه مفصل این خودرو بماند برای یک فرصت دیگر. فقط خیلی سریع بگوییم و برویم که اولین نسل سری 5 سال 1972 رونمایی شد. مدل‌های اولیه هنوز شخصیت مستقلی نسبت به سری 3 پیدا نکرده بودند. ولی آن نسل پنجم و به اذعان اغلب کارشناسان موفق‌ترین ویرایش این خودرو در ایران و سرتاسر دنیا سال 2003 وارد بازار شد. همان مدل دوست‌داشتنی که چشم و ابرویی کشیده داشت. یکی از یادگاری‌های طراح نامدار ب‌ام‌و،کریسل بنگل. نسل شش، سبک همیشگی سری 5 را تغییر داد. دست آخر هم می‌بینیم که نسل هفتم و تا این لحظه آخرین نسل با یک تحول عمیق راهی میدان شده است.

طراحی نمای عقب ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

تاریخچه ب‌ام‌و در ایران هم پر و پیمان است. قبل از آنکه پرشیا خودرو و نوریانی به کار باشد، اولین مدل‌های این خودرو سال‌ها پیش از انقلاب توسط خانواده هراتی یعنی نمایندگی شرکت‌ ماشین‌های فلاحتی سپس وهابزاده و بعد از آن ظهیری (موسس برند مهرام) وارد ایران شد. پس فکر نکنید که سری 5 خیلی هم تازه‌وارد است.

طراحی ب‌ام‌و 530i سری G30

زبان بصری جدید خودروهای آلمانی صدای بسیاری از دوست‌داران را درآورده است. مثلاً الان نسل‌های جدید مرسدس‌بنز C کلاس و E کلاس شدیدا شبیه هم هستند. این پدیده را در محصولات اخیر ب‌ام‌و هم می‌بینیم. این‌که چراغ‌های ب‌ام‌و سری 3 شبیه ب‌ام‌و X1 شده و این که X1 از سری 5 تقلید کرده و اینکه سری 5 دوست دارد خودش را به سری 7 بچسباند، بری برخی از «بیمربازها» قابل قبول نیست.

طراحی نمای جلو ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

می‌دانید قضیه چیست؟ ما با طراحی مدل جدید مشکل نداریم. درواقع ما قیافه مدل‌های قبلی را بیشتر دوست داشتیم. خلاصه که حتما ب‌ام‌و یک چیزی بیشتر از ما می‌دانسته که اینطوری رفتار کرده است. بگذریم.

این آلمان‌ها همیشه خدا، خودروهای عضلانی آمریکایی را مسخره می‌کردند. گلگیرهای پت و پهن و کاپوتی قوس‌دار، با فلسفه طراحی ظریف و حساب‌شده آن‌ها سنخیت نداشت. اما می‌بینیم که خود ب‌ام‌و حداقل طی چند سال اخیر دارد یکجورایی ماسل‌کار می‌سازد. مثلاً ب‌ام‌و M4 را ببینید. یا سری 3 نسل جدید را. چرا راه دور؟ همین سری 5 نسل هفت را ببینید. ببینید چه هندسه حجیم و توپُری دارد.

هیچ بنی بشری غیر از ب‌ام‌و نمی‌‌توانست آن چراغ‌های بزرگ را اینگونه زیبا در دو طرف جلوپنجره‌ای عریض قرار دهد تا هم شیک باشد و هم منطقی. کادیلاک اسکالید با آن عظمتش هم نتوانست این تعادل را رعایت کند و در نسل جدید سراغ فرم باریک‌تر رفت. به داخل چراغ‌ها نگاه کنید. جا دارد این کره‌ای‌ها کاغذ قلم بیاورند و از این حالت زیبای تلفیق شش‌ضلعی‌های نامتقارت سرمشق بگیرند. رها کردن ادامه LED در کناره‌ها،‌ مثل خط چشمی است که این صورت دلفریب را کمی شیطانی کرده است.

در ب‌ا‌م‌و سری 5 جدید، شرکت به جای آن‌که بیاید لامپ‌های مه‌شکن را الکی کج و معوج کند، آمده فریم دور آنها را زاویه‌دار ساخته تا هم در راستای شیب بالای چراغ‌ها باشد و هم اینکه دست‌کم برای آن‌ها که معطل جسارت با خشن بودن طراحی هستند، بهانه جور نکند.

طراحی نمای کنار ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

در کناره‌ها مهندس طراح بی‌آن‌که بخواهد دست به ترکیب برنده بزند، سادگی مبهوت‌‌کننده‌ای را رعایت کرده است. منتها برای اینکه امضای خاص بودن ب‌ام‌و را بگذارد، آمده و یک برش کوچک از هواکش براق را تعبیه کرده است. این دلبری به سبک ب‌ام‌و است دیگر.

در قسمت پشت راستش را بخواهیم شرکت کمی مردد بوده است. یعنی بگذارید اینطور بگوییم که نتوانسته خیلی خودش را از جسم نسل قبلی بیرون بکشد. چراغ‌های کشیده عقب همان حس نسخه قبلی را دارند. نه اینکه توی ذوق بزنند، اما حداقل انتظار داشتیم روح تازه‌نفسی که در جلوی آن دیده بودیم در پشتش هم دیده می‌شد. شاید به چشم نیاید ولی حرفه‌ای‌ها خوب می‌فهمند که بازی فریم چراغ خطر عقب عینا با همان زاویه فریم مه‌شکن جلو است. امان از این جزئی‌نگری ب‌ام‌و.

داخل کابین ب‌ام‌و 530i سری G30 مثل همیشه خیالمان راحت است که ب‌ام‌و تکنیک سنتی‌اش یعنی فضایی برای نشستن شاهزاده‌ها را اجرا کرده است. خدا را شکر شرکت بالاخره از آن اصرار اعصاب خرد‌کنش مبنی بر استفاده از فرمان سنتی، دست برداشت.

کابین و امکانات ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

یادتان باشد این خودرو نمی‌خواسته خودش را خیلی مد روز نشان دهد. به همین دلیل است که اتمسفر باکلاس بودن در آن بیشتر حس می‌شود و فقط چند المان مدرن است که آن را امروزی نشان می‌دهد.

اگر سفینه فضایی می‌خواهید، ب‌ام‌و i8 در خدمت شماست. اینجا همه‌چیز با شابلون وقار و ابهت شکل گرفته است. این را هم بگوییم و تمام؛ یک تناسب معنادار بین هندسه تمام اجزای داخلی دیده می‌شود. یک چهارضلعی به ظاهر نامتقارن که هم دستگیره‌ها و هم دریچه‌های تهویه مطبوع بر اساس آن طراحی شده‌اند.

آپشن‌ها و امکانات ب‌ام‌و 530i سری G30

خُب در این بخش چه کار باید کنیم؟ بیاییم صفر تا صد آپشن‌های این خودرو را بگوییم؟ می‌دانید و می‌دانیم که این کار عقلانی نیست. پس اجازه بدهید دست بگذاریم روی مهم‌ترین امکانات این خودرو. فقط یادتان باشد ب‌ام‌و سری 5 جدید در بازار ایران چند تیپ دارد. که مهمترین‌ها M Sport Package و  Sport Line هستند.

این روزها حتی هایما هم دوربین 360 درجه دارد. پس وجود یک همچین آپشنی دیگر تازگی ندارد. ولی آنچه در این خودرو می‌بینیم دوربین 360 درجه سه بعدی است. نه این‌که فقط یک پردازنده چهار تصویر دریافتی را به هم بچسباند. سه بعدی یعنی واقعا سه بعدی.

تهویه ردیف عقب ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

فیلتر اتاق برای ب‌ام‌و به معنی جذب بوی نامطلوب راننده و سرنشین نیست. آنچه اینجا می‌بینیم یک سیستم فیلتراسیون پیشرفته با 4 رایحه مختلف است.

این روزها ما خودرویی که 3 حالت همیشگی رانندگی یعنی کامفورت، اکو و اسپرت را نداشته باشد را اصلاً دوست نداریم. حالا نه که قرار است با حالت اسپرت گرد و خاک راه بیاندازیم. فوقِ فوقش این کره‌ای‌ها هستند که فرمان سفت می‌شود و البته در نهایت آن‌قدر از فنربندی سر و صدا بیرون می‌زند که برمی‌گردیم به همان حالت نرمال. اما اینجا داستان چیز دیگری است. شما هر حالت رانندگی را که از بین Eco Pro , Comfort , Adaptive و Sport انتخاب ‌کنید، پا به دنیای جدیدی می‌گذارید. خیال‌پردازی نمی‌کنیم. هر یک از این چهار حالت را که انتخاب کنید فارغ از تغییر ملموس جعبه‌دنده، انتقال قدرت، فنربندی و فرمان‌پذیری، نمایشگر پشت آمپر هم عوض می‌شود.

صندلی های ردیف عقب ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

این خودرو یکی از معدود نمونه‌های موجود در بازار ایران است که قابلیت اتصال‌ بی‌سیم گوشی‌های آیفون از طریق سیستم عامل CarPlay را دارد. اگر حتی لمس کردن صفحه نمایش هوشمند آن هم برای شما کار سختی است، همین‌که دستتان را تکان بدهید حسگر ب‌ام‌و آن را می‌فهمد. یعنی با دست بزنید به راست تا آهنگ عوض شود یا این‌که انگشتتان را بچرخانید تا صدا زیاد شود. البته در حالت مسیریابی و یا جستجو در دفترچه تلفن کافی است تا حروف انگلیسی را روی موس لمسی نقاشی کنید تا هوش مصنوعی‌اش بفهمد که دارید چه می‌گویید.

احتمالاً در کلیپ‌های فضای مجازی سوئیچ خاص ب‌ام‌و را دیده‌اید. چیزی شبیه به یک گوشی هوشمند. این گجت خاص را ابتدا با i8 دیدیم. ولی حالا خبر خوب این است که سری 5 و ب‌ام‌و سری 7 هم همان سوئیچ را دارند ولی بنا به دلایلی مانند قیمت بسیار بالای آن، یک کلید معمولی هم در دست است.

سیستم صوتی ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

تا اینجای کار همه‌چیز به فناوری و هوشمند ربط داشت. اکنون وقت آن است که کمی به فکر رفاه و سرگرمی هم باشیم. بتهوون هم که باشید از سیستم صوتی 17 بانده 10 کاناله 1400 واتی آن حیرت می‌کنید. سیستمی از برند B & W که هر جنبده‌ای را وادار به تحسین می‌کند.

این خودرو سیستمی دارد به اسم Cloud-Connected که البته در ایران نمی‌شود خیلی از آن استفاده کرد. در صورت فعال بودن این سرویس، خودروی شما به صورت هوشمند و بدون آنکه شما در جریان باشید با خودروهای دیگر در ارتباط است تا از هشدارهای مسیر باخبر شود.

تا امروز هرچه درباره کروز کنترل هوشمند و رادار و این چیزها شنیده‌اید فراموش کنید. سیستم کروز کنترلی که روی سری 5 فوق نصب است این قابلیت را دارد که خودرو را حتی در سرعت 210 کیلومتر برساعت نیز مطابق با افزایش یا کاهش سرعت سایر خودروها کنترل کند. شما جراتش را دارید بعد از 120 تا دستتان را از روی فرمان بردارید؟ حالا 210 تا گلی به جمالتان.

کروز کنترل ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

پیشرانه و مشخصات فنی ب‌ام‌و 530i سری G30

دهه‌ات گذشته مربی! اگر هنوز فکر می‌کنید عصر، عصرِ پیشرانه‌های حجیم هشت سیلندر است، باید فکری به حال آخرین نسخه به‌روزرسانی نشده سیستم‌عاملتان بکنید. گذشت آن روزهایی که پیشرانه‌های 5.7 لیتری و 6.2 لیتری نمادی از قدرت بودند. حالا قدرت به بازو و سیلندر نیست، به فکر است. به فناوری است. ب‌ام‌و خودش کارنامه‌ای دارد که در آن یک مدل 6 لیتری 12 سیلندر هم دیده می‌شود. ولی حالا می‌داند که با یک 2 لیتری هم می‌تواند کارش را راه بیندازد. چه بسا اقتصادی‌تر و پاک‌تر.

پیشرانه ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

شرکت تا همین چند سال پیش روی قوای محرکه معروف خود با کد N20 خیلی مانور می‌داد. اما حالا که نسخه جدیدی به اسم B48 را معرفی کرده حرف‌های جدیدی می‌زند. حقیقت آن است که پیشرانه دو لیتری توربوشارژ جدید ب‌ام‌و از نظر قدرت تفاوت چندانی با نمونه قبلی ندارد، اما بهینه‌سازی‌هایی روی آن اعمال شده تا کارایی آن را افزایش دهد.

قلب جدید سری 5 فناوری دارد به اسم VANOS. حالا وانوس چیست؟ در این سیستم دو واتر پمپ در نظر گرفته شده که یکی الکتریکی و دیگری مکانیکی است. واتر پمپ برقی در زمانی که پیشرانه خاموش است هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا بلوک به آرامی سرد شود. خبر خوب این است که سیستم تایمینگ مدل جدید زنجیری است ولی خبر بد اینجاست که این زنجیر در قسمت عقب تعبیه شده که خدای نکرده در صورت نیاز به تعویض باید کل موتور را پایین بیاورید.

گیربکس ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

می‌گوید پیشرانه جدید 4 لایه عایق دارد که فارغ از صداگیری قدرتمند باعث کنترل دمای آن نیز می‌شود تا در صورت روشن کردن، بلوک زودتر از استاندارد گرم شود. خلاصه که 252 اسب‌بخار قدرت خالص و 350 نیوتن‌متر گشتاوری که توسط یک جعبه‌دنده 8 سرعته به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود را دست کم نگیرید. 6.2 ثانیه رکورد خیره‌کننده‌‌ای برای یک سدان لوکس تقریباً 1.6 تنی به حساب می‌آید. حیف که ب‌ام‌و معمولاً سرعت نهایی خودروهایش را روی 250 کیلومتر برساعت محدود می‌کند.

بحث وزن شد این را هم بدانید ثواب دارد که سنگین‌ترین مدل سری 5 جدید هنوز 76 کیلوگرم از سنگین‌ترین مدل سری 5 قدیمی سبک‌تر است. دلیلش استفاده هوشمندانه از آلومینیوم و منیزیوم است. فکرش را بکنید که ب‌ام‌و بلد نبوده از فیبر کربن استفاده کند. فیبر کربن برای آنهایی است که لابراتوار مهندسی شیمی برای رسیدن به بهترین آلیاژ را ندارند.

باورکردنی نیست که این ب‌ام‌و با این طول 5 متری و ابعادی که به مراتب پهن‌تر از ویرایش قبلی‌اش است، ضریب اصطکاک بهتری را کسب کرده است. به عنوان حسن ختام خاص بودن فناوری این خودرو در جریان باشید که این خودرو ساکت‌ترین صدای پیشرانه را در حالت Idle (درجا کارکردن) بین تمام خودروهای موجود در بازار دارد. این یعنی کم‌صداتر از پورشه ماکان و فولکس‌واگن پاسات و حتی برادر بزرگ‌تر 730Li.

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 530i سری G30

می‌دانید وقتی ب‌ام‌و می‌گوید رانندگی با این خودرو بهتر شده یعنی چی؟ یادتان باشد شرکتی که خودروهای 30 سال پیش آن هنوز برای رانندگی جذابیت دارند، دارد حرف از بهتر شدن می‌زند. اول مطلب از اینکه ب‌ام‌و انگار همه‌چیزش را روی سری 5 جدید گذاشته، حرف زدیم. اینجا درست همانجا است. شما دیگر از رانندگی چه می‌خواهید؟ بهتر بگوییم. یعنی یک خودرو دیگر باید چطور راه برود که شما راضی شوید؟

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

بیایید خودمان را گول نزنیم. الان ب‌ام‌و سری 5 مدل 2012 هم برای خودش هیولایی است در راه رفتن، فرمان‌پذیری، ترمزگیری، تعلیق و اینطور چیزها. پس وقت خودمان و خودتان را با این عبارات تکراری که چقدر در پیچ‌ها پایدار بود و یا اینکه چقدر پیشرانه‌اش گوش به فرمان است، تلف نکنید. ب‌ام‌و 530 جدید خوب است خیلی هم خوب است.

فقط چند نکته. یک این‌که تا اینجا اغلب خودروهایی که تست کردیم یا روکش پارچه‌ای داشتند و یا چرم آلکانترا. اما برای ب‌ام‌و 530i صندلی‌هایی با چرم ناپا هم قابل سفارش است. هم نرم‌تر است و هم با اصطکاک بیشتر تا احیانا در صورت تعریق روی آن لیز نخورید.

فرمان مدل جدید به طرز واضحی حجیم‌تر شده تا قرارگیری آن در دستان حس و حال بهتری داشته باشد.

تست و بررسی ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

راستش را بخواهید نمی‌دانیم که چطور باید لذت سواری را برایتان توضیح بدهیم. چیزی که می‌شود آن را به صراحت گفت، فروتنی نسخه جدید نسبت به مدل قبلی است. ب‌ام‌و 530i سری G30 کمی پخته‌تر و خانواده‌پسند‌تر رفتار می‌کند. این در حالی است که نمونه قبلی کمی سرکش و ماجراجو بود.

این‌که بگوییم وقتی پشت فرمان آن هستید احساس خلبانی یک جنگنده را دارید که شوخی است ولی کم‌کم حس می‌کنیم که یک هوش مصنوعی فراتر از توان شما دارد همه‌چیز را کنترل می‌کند. در واقع می‌توان این ب‌ام‌و را یک خودروی خودران در سطوح پایین تلقی کرد. چراکه سیستم رادار لیزری آن علاوه بر خودرو، علایم جاده‌ای و حتی عابرین پیاده را نیز تشخیص می‌دهد. اگر احساس می‌کنید که آمادگی رویارویی با آینده را ندارید، شاید این خودرو به شما رکاب ندهد.

راند نهایی با ب‌ام‌و 530i سری G30

ب‌ام‌و 530i‌ سری G30

ما هر وقت از یک خودرو تعریف می‌کنیم، بعضی از مخاطب‌ها می‌آیند و می‌گویند چرا اینقدر عاشق و شیفته‌اش شدید و مگر این چه دارد و چرا آن را ندیدید و این حرف‌ها. یا حتی اگر زبانم لال از یک خودرو انتقاد کنیم که لشکر تیفوسی‌ها برایمان صف می‌کشند و هل من مبارز سر می‌دهند. ببینید رفقا، وقتی از ب‌ام‌و سری 5 صحبت می‌کنیم، یعنی داریم درباره ب‌ام‌و سری 5 صحبت می‌کنیم.

عزیزان البته که مرسدس‌بنز E کلاس یَلی است برای خودش. فدایتان شوم ما هم قبول داریم که لکسوس ES خیلی خوب است. تردیدی نیست که موتور هیوندای سنتنیال تقریباً 2.5 برابرش حجم دارد و به طور حتم آپشن‌های پورشه پانامرا از سقف تا اگزوز کشیده شده اما این فقط یک تست است. یک بررسی درباره خودرویی مشخص. دعواهایمان را بگذاریم برای مطالب مقایسه‌ای. این‌ها را گفتیم که در نهایت بدانید اگر بعد از ب‌ام‌و 530 دنیا به پایان رسید، دیگر چیزی از دست نداده‌ایم.

عکاس: عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران
G30terrorr 1402/6/30
یکی از خفن‌ترین و زیباترین مقاله هایی که خوندم راجع به ۵۳۰ ، من ۵۳۰ دارم واقعا دیدم عوض شد نسبت به ماشینم‌بعد این‌مقاله تشکر از نویسنده با ذوق و با سوادمون🌹
پاسخ
0
0
0