• آمار تلفات جاده اي و تصادفات رانندگي ايران

وقوع 13 هزار تصادف در ایام نوروز

آمار تلفات جاده ای و تصادفات رانندگی ایران 1403

14 فروردین 1403 10:38

آمار تصادفات رانندگی در نوروز 1403

فروردین 1403: سردار تیموری، رئیس پلیس راهور فراجا می‌گوید در تعطیلات نوروزی امسال، بیش از 13 هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد، رخ داده است که 90 درصد از خودروهای دخیل، از نوع خودروهای داخلی و 10 درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه‌داد: سهم شماره گذاری خودروهای داخلی 88 درصد و خودروهای خارجی 12 درصد است و این آمار 90 درصدی تصادفات نشان می‌دهد که خودروهای داخلی 2 درصد بیشتر از سهم شماره‌گذاری دخالت داشتند.

افزایش 4.9 درصدی تلفات در سال 1402

اسفند 1402: سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد جمعیت کشور برابر آمار مراجع رسمی، حدود 7 درصد و تعداد وسایل نقلیه 4.8 درصد افزایش داشته و تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند 3 درصد و ترددها 6.6 درصد افزایش داشته‌اند؛ این مؤلفه‌ها مستقیماً بر سوانح رانندگی مؤثر هستند.

وی افزود در سال 1042 شاهد 537 میلیون و 800 هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است. در سال 1402 متاسفانه با افزایش 4.9 درصدی جانباختگان تصادفات مواجه بودیم یعنی 17 هزار و 177 نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادند.

سردار حسینی تاکید کرد عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خواب آلودگی عامل 60 درصد از تصادفات بوده است. امسال حدود  22.9 درصد از جانباختگان تصادفات رانندگان، 22.7 موتورسواران، 34.8 سرنشینان و 19.6 درصد عابرین پیاده بوده‌اند. 51 درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه، 6 درصد در حین انتقال و 43 درصد در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار می‌گوید که باید سرعت را مدیریت کنیم چرا که 51 درصد جانباختگان در صحنه نشان از سرعت بالا است.

علل اصلی تصادفات در نوروز

اسفند 1402: سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز 1403 که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و ... برگزار شد، اعلام کرد در طرح نوروزی 1402 و برابر آمارهای رسمی، متاسفانه 1217 نفر در پی تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته افزایش شش درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود 64 درصد از علت این تصادفات در ایام نوروز مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت بالا بود. این دو عامل به راحتی قابل پیشگیری است و امیدوارم که رانندگان این موارد را جدی بگیرند. استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان در طرح نوروزی 1402 بیشترین تصادفات و استان‌های البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص دادند. 68 درصد از مصدومیت‌های تصادفات جاده‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان در خودروها رخ داده یا تشدید شده است. بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودروها در جاده ها الزامی است.

سردار حسینی به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های پلیس برای نوروز 1403 پرداخت و اظهار کرد اولویت اول ما کاهش جانباختگان، مصدومان و تصادفات است. همه دستگاه‌ها باید در این خصوص فعال باشد. در طرح نوروزی امسال که از 24 اسفند آغاز خواهد شد، بالغ بر 87 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف از پلیس راهور گرفته تا راهداری و اورژانس و هلال احمر و امدادخودروها و ... در حالت آماده‌باش قرار دارند. اما این آماده‌باش کافی نیست. طرف دیگر مردم هستند که از آن ها خواهش می کنیم قوانین و مقررات را رعایت کنند. در نوروز 1403 مدیریت و کنترل سرعت متوسط به طور دقیق رصد و اعمال خواهد شد و هیچ گذشت و اغماضی نخواهد شد و رانندگان مرتکب تخلفات پر خطر در نوروز از سفر باز خواهند ماند.

وی پیشنهاد کرد برای طرح نوروزی یک کمیته مشترک متشکل از سازمان مدیریت بحران، سازمان امدادونجات، راهداری و پلیس راهور تشکیل شود تا در لحظه درمورد شرایط و وضعیتی که ایجاد می‌شود تصمیم‌گیری شود. به عنوان مثال اگر هشدار سطح نارنجی یا قرمز صادر شد باید در کمترین زمان ممکن اقدام و تصمیم‌گیری شود.

سردار حسینی با اشاره به ضرورت آمادگی کامل مراکز درمانی نیز تاکید کرد و گفت خواسته ما از وزارت بهداشت این است که شرایطی را ایجاد کند تا بیمارستان‌های خصوصی نیز نسبت به پذیرش مصدومان تصادفات اقدام کنند. همچنین لازم است که در ایام نوروزی تمامی اقدامات و فعالیت‌های عمرانی در جاده‌ها و معابر متوقف شود. این موضوع نیز در کاهش تصادفات موثر است.

وی افزود امیدواریم با اجرایی شدن طرح کروکی الکترونیک مردم راحت‌تر بتوانند خسارات خود را از تصادفات و شرکت‌های بیمه بگیرند.

افزایش 6 درصدی آمار تلفات حوادث رانندگی در سال جاری

دی 1402: رئیس پلیس راهور فراجا درباره آمار تصادفات گفت سال 1402 با چالش شروع شد؛ در طرح نوروزی و در 3 ماهه اول به دلایل مختلف افزایش بی‌رویه تصادفات را نسبت به سال قبل داشتیم و نزدیک به 15 درصد افزایش جان‌باختگان به نسبت مشابه سال قبل داشتیم. امروز این افزایش به کمتر از 6 درصد رسیده است. استان‌هایی روند افزایشی شتابان و نگران کننده داشت که امروز روند افزایشی کاملا مهار شده است.

صرف 9 تا 11 درصد بودجه کشور برای تصادفات

آذر 1402: سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا،  در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اعلام کرد امروز با 85 میلیون نفر جمعیت بیش از 52 میلیون نفر دارای گواهینامه مختلف  هستند. حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و 47 درصد این وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند.

وی افزود وضعیت راه های کشور 297 هزار کیلومتر است. سال گذشته 35 میلیارد تردد در شهرها و 7 میلیارد در جاده‌ها داشتیم که میزان افزایش تردد در جاده‌های کشور حدود 6 درصد بوده است. 8 دستگاه در کاهش تصادفات نقش دارند؛ سال 83 حدود 28 هزار کشته در تصادفات داشتیم که اگر با همان سرعت پیش می‌رفتیم امروز تعداد کشته باید حدود 35 هزار نفر می شد.اما با شرایطی که در دولت‌های گذشته و دولت سیزدهم روی داد کاهش تلفات ناشی از تصادفات را داشته ایم و به حدود 19 هزار کشته رسیده ایم. 15 تا 20 درصد مجروحان تصادفات رانندگی منجر به قطع نخاع می شود. تصادفات 7 درصد به تولید ناخالص ملی لطمه می زند و 9 تا 11 درصد بودجه کشور را مصروف خود می کند.

وی تاکید کرد 5 عامل مدیریت، وسیله نقلیه، عامل انسانی، راه و قوانین  و مقررات بازدارنده در کاهش تصادفات رانندگی موثر هستند. امیدواریم جدی ترین دغدغه کشور یعنی کاهش تصادفات رانندگی را رقم بزنیم.

افزایش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی در 1402

آبان 1402: سازمان پزشکی قانونی با اعلام این که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، به آمار زیر اشاره کرد:

  • این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است.
  • از کل تلفات تصادفات، 8 هزار و 406 نفر مرد و دو هزار و 314 نفر زن بودند.
  • 7 هزار و 338 نفر در تصادفات برون شهری، دو هزار و 588 نفر در حوادث رانندگی درون شهری و 654 نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند.
  • استان های فارس با 861، سیستان و بلوچستان با 797 و تهران با 763 و استان های ایلام با 110، کهگیلویه و بویراحمد با 122 و اردبیل با 138 فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشته های تصادفات را در نیمه نخست سال داشته اند.
  • همانند گذشته، بیشترین تعداد تلفات حوادث رانندگی، با توجه به افزایش حجم سفرها، عمدتاً در شهریور ماه ثبت می شود.
  • شهریور امسال با ثبت دو هزار و 51 کشته تصادفات (هزار و 572 مرد و 479 زن) در مقایسه با دیگر ماه های سال بیشترین آمار تلفات را داشته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.
  • طبق بررسی آمار تصادفات ده سال گذشته، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دو هزار نفر نرسیده، در حالی که در شهریور امسال متاسفانه دو هزار و 51 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.
  • تعداد مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند نیز در شش ماهه امسال رشد 3.7 درصدی داشته است. در این مدت 201 هزار و 542 مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی در سطح کشور مراجعه کرده اند که 142 هزار و 175 نفر آنان مرد و 59 هزار و 367 نفر زن بودند.

بیش‌ترین تلفات در گروه سنی 21 تا 60 سال

مهر 1402: حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، در شورای راهبری تصادفات چهارمحال و بختیاری، سرعت و سبقت غیر مجاز، بی‌توجهی به روبرو به دلیل استفاده از تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی را از عوامل اصلی در تصادفات برشمرد و افزود  82 درصد از تصادفات مربوط به عوامل مذکور است که در صورت توجه به این نکات شاهد کاهش تصادف‌های جاده‌ای در کشور خواهیم بود.

وی همچنین اظهار کرد 65 درصد جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای در گروه سنی 21 تا 60 سال هستند. از این تعداد 22 درصد این افراد در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار دارند.  25 درصد تصادفات در جاده و 75 درصد در شهرها رخ می‌دهد، این در حالیست که 75 درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و 25 درصد در شهرها به ثبت رسیده، بر این اساس باید بر روی کاهش جان‌باختگان در حوزه حوادث جاده‌ای متمرکز شد. در حالی که با تلاش و کار مداوم همه دستگاه‌های اجرایی، امروز شمار تلفات سالانه جاده‌ای کشور با کاهش 10 تا 11 هزار نفری از 28 به 16 هزار نفر کاهش یافته است.

وی افزود 52 درصد تصادفات انسانی، 20 درصد مربوط به راه، 12 درصد سهم وسیله نقلیه و 16 درصد مشترک است. انجام کارهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای از سوی دستگاه‌های مسئول ضروری است. بر طرف کردن نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده، نیازمند تامین اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامین اعتبارات مورد نیاز در این بخش هستند، البته تاکنون برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز 5000 میلیارد تومان برای سازمان راهداری مصوب شده که امید است این اعتبار هرچه زودتر اختصاص یابد.

عامل 50 درصد تصادفات در پایتخت چیست؟

شهریور 1402: سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد بیشترین علل وقوع تصادفات در شهر تهران توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. درواقع عمده‌ترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت می‌کند، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است. در شهر تهران 50 درصد از تصادفات رانندگی به دلیل توجه نداشتن رانندگان به جلو است.

وی افزود خیلی وقت‌ها می‌بینیم که برخی رانندگان حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند و حتی در حال ارسال پیامک هستند؛ یا حتی اقدام به فیلمبرداری نیز می‌کنند. تمام این کارها باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود که در پی آن تصادفات را در پی دارد. در شهر تهران مهم‌ترین عامل تصادفات استفاده از تلفن همراه و در شهرهای کوچک استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

علت اصلی تصادفات بزرگراه‌ها چیست؟

شهریور 1402: سردار حمیدى، رییس پلیس راهور تهران، اظهار کرد یکی از  اتفاقاتی که مخصوصا در  معابر  بزرگراهی که سرعت‌ها نیز بالاست روی  می‌دهد، توقف  وسیله نقلیه به هر  علتی  مانند خرابی  و تصادف است که بسیار  خطرناک هستند و موجب اکثر تصادفات مى شوند. نکته اصلی  و مهم برای  راننده در  اینگونه موارد، ایمن سازی  وسیله نقلیه می‌باشد چرا که اگر  لحظه‌ای  توقف نماید و ایمن سازی  انجام نشود قطعا تصادفات شدیدی  روی  می‌دهد چرا که رانندگان دیگر در  حال تردد در  این مسیر‌ها هستند و توجه کافی  و لازم را به جلو نداشته باشند و باعث تصادف گردند.

وی تاکید کرد رانندگان حتما پس  از  خرابی  و یا توقفات اضطراری  و یا تصادفات غیر  قابل حرکت در  فاصله 70 متری از علایم ایمنی  و مثلث  خطر  استفاده نمایند. تصادفاتی  که بعد از  خرابی‌ها و بعد از  تصادفات روی  می‌دهد بعلت این است که رانندگان درکی از خطر تصادفات ندارند و نمی‌دانند شاید دیگر  رانندگان عبوری  با آن‌ها برخورد نمایند.

سردار حمیدى با اشاره به کاهش میدان دید، خلوتی معابر و امکان تجربه سرعت غیر مجاز در ساعات خلوت نزدیک به صبح گفت 4 تا 8 صبح نیز به علت خستگی رانندگانی که ساعت‌ها رانندگی کرده اند آمادگی لازم برای وقوع حوادث را دارد. 6 درصد تصادفات فوتی و جرحی در این ساعات رخ می‌دهد. در  شهر  تهران و در ابتدای  صبح  وضعیت ترافیکی  مناسبی  داریم و به اواخر  تابستان نزدیک می‌شویم که  مسلما مسافرت‌ها و رفت و آمد‌ها بیشتر  خواهد شد و بر  ترافیک شهر  تاثیرگذار  خواهد بود. فرهنگ رانندگان در  نقاط  کشور  متفاوت است و این  رفتار‌ها به صورت‌های  مختلف  بر  ترافیک و تردد‌ها تاثیرگذار  هستند.

وی بیان کرد دغدغه اصلی  پلیس  علاوه بر کنترل و روان سازی  ترافیک، بیشتر  به موضوع فرهنگ سازی  در  بین آحاد جامعه و مخصوصا کاربران ترافیکی  باز  می‌گردد.  بر فرهنگ ترافیک معمولا مولفه‌های  بسیاری  تاثیرگذار  هست که از  جمله می‌توان به ارتقای  فرهنگ  اشاره داشت. بُعد دیگر  فرهنگ ترافیک  به رفتار‌های  ترافیکی رانندگان در فرهنگ‌های  مختلف  و تاثیر  رانندگی  آنان بر  ترافیک شهرها بخصوص  بر  ترافیک شهری  مانند تهران  می‌پردازد.

2100 تصادف روزانه در تهران

مرداد 1402: سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در جلسه «بررسی کاهش تصادفات رانندگی استان تهران»، عنوان کرد استان تهران شرایط متفاوتی با کشور دارد و نیازمند اقدامات جدی‌تری است. سالی 2 جلسه برای کنترل مسائل کفایت نمی‌کند و در این خصوص نیازمند جلسات بیشتری برای پیگیری امور به‌طور مثال بررسی و تحلیل آمار برای ارزیابی کار دستگاه‌ها هستیم.

وی توضیح داد در شهر تهران روزانه 2100 تصادف اتفاق می‌افتد. شهر تهران شرایط به خصوصی دارد و در شرایط عادی هم دچار چالش‌هایی است و با کوچکترین مانعی مانند قطعی برق و غیره موقعیت آن بحرانی می‌شود که باید به این مساله توجه ویژه شود. سهم خودرو در ترافیک تهران مدام رو به افزایش است و میانگین سفر در پایان سال 1400، طبق آمار غیررسمی 21 میلیون در روز گزارش شده است. اقدامات انجام شده در این سال‌ها باعث شد در پایان سال گذشته با کاهش تصادفات مواجه باشیم که این موارد در آمارها نیامده است؛ البته در چند ماه سال جاری آمار تصادفات رو به افزایش بوده است. در رابطه با تصادفات در سال گذشته 156 نفر فوت در محل و 382 نفر فوت در بیمارستان داشته‌ایم. در سال گذشته جریانی که در مدارس دخترانه ایجاد شد باعث شد کار اورژانس مختل شده و رسیدگی به امورات جدی مانند تصادفات با مشکل مواجه شود؛ لذا باید اقدامات راهبردی از جمله آموزش‌های مربوطه در مدارس ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها نقش کلیدی در کنترل تلفات مربوط به تصادفات دارند، از لزوم تحول در ساختارهای موجود سخن گفت و افزود در 3 ماه ابتدای امثال 12 درصد از متوفیان اتباع، 60 درصد تصادفات فوتی عابران پیاده در بزرگراه‌ها افراد کارتن خواب یا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشی از استفاده از مشروبات الکی رو به افزایش بوده است که در این خصوص که طبق قانون شهرداری‌ها مسئول بار و مسافرهستند. 53 درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق می‌افتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است؛ همچنین با تشخیص هویت مالک موتورسیکلت می‌شود آمار تخلفات آن‌ها را کنترل کرد اما اکنون هویت مالک بسیاری از این نوع وسایل نقلیه مشخص نیست. یکی از مصوبات پیشنهادی ما الزام سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی شهر تهران به عدم به کارگیری و استخدام افراد غیرمجاز و اتباع بیگانه فاقد گواهینامه برای فعالیت در مشاغل رانندگی است.

آسیب‌پذیرترین عابرین پیاده در تصادفات

مرداد 1402: سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره تصادفات رانندگی رخ داده برای عابران پیاده در معابر پایتخت توضیح داد در بررسی‌هایی تصادفات رانندگی بهار امسال، مشخص شد 52 درصد از کل تصادفات رخ داده برای عابران پیاده در ساعات شب و تاریکی هوا بوده است، این در حالی است که در فصل بهار روز طولانی‌تر از شب است. همچنین آمار مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز نشان داد که در بهار امسال بیش از نیمی از جانباختگان در ساعات تاریکی شب جان خود را از دست داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، رویت پذیر نبودن عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و ... منجر به این حوادث شده است.

وی افزود 39 درصد از  تصادفات شهر  تهران مربوط  به عابرین پیاده بالای 60 سال است. آمارهای ما نشان می‌دهد که افراد زیر  20 سال فقط پنج درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی، یافته‌های علمی هم نشان می‌دهد افرادی که در  سنین بالای  60 سال  هستند تعلل در تصمیم گیری دارند و با گامی که به یک‌باره به عقب برمی‌دارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری می‌کنند. دلیل اکثر تصادفاتی که در  این رده سنی روی  می‌دهد به همین شکل است.

سرهنگ جوانبخت گفت حدود هفت درصد از تصادفات عابر پیاده مربوط به افراد 20تا 30 سال بوده است. همچنین افراد 30 تا 40 سال 19 درصد و افراد 40 تا 50 سال نیز  16 درصد را به خود اختصاص داده است. افراد دارای 50 تا 60 سال سن نیز 14درصد از کل تصادفات عابران پیاده در پایتخت طی بهار امسال را دارا هستند.

وی درباره رده 30 تا 40 سال گفت این رده سنی، رده فعال و جوان است. پویایی لازم را برای تردد دارد و به همان نسبت که تردد آن ها بالاست، مشخص است که بیشتر در  معرض خطر هم قرار دارند. در بحث رانندگان و در رده سنی بین 30 تا 40 سال وضعیت مطلوبی  را از حیث رانندگی شاهد هستیم. اما در بحث عابران پیاده بسیاری از این افراد مولفه‌های  تردد ایمن را رعایت نمی‌کنند و جزء همان افرادی هستند که از روی نرده‌ها می‌پرند یا ورود یک‌باره و ناگهانی به سطح معابر  و سواره رو دارند.

افزایش 10 درصدی تصادفات فوتی موتورسواران 

تیر 1402: سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، عنوان کرد که تصادفات منجر به فوت موتورسواران در ۳ ماهه امسال 10 درصد افزایش یافته است. در بررسی کروکی‌ها، بیش از نیمی از رانندگان متخلف فاقد گواهینامه هستند. نیمی از تصادفات منجر به فوت شهر تهران مربوط به موتورسواران است. حدود 63 درصد از مجروحین حوادث رانندگی نیز مربوط به این گروه است. با بررسی آمار تصادفات موتورسواران در 65 درصد تصادفات منجر به فوت، خود رانندگان موتور سیکلت مقصر حادثه هستند. با بررسی کروکی‌ها بیش از نیمی از رانندگان متخلف فاقد گواهینامه هستند.

وی معتقد است نداشتن گواهینامه به معنای عدم مهارت بوده و برابر با آیین نامه راهنمایی رانندگی هر کس که بخواهد با وسیله نقلیه موتوری در سطح راه‌ها تردد داشته باشد باید دارای گواهینامه باشد که نشان از مهارت رانندگان است. از زمانی که طرح ترافیک و کنترل زوج و فرد وضع شد، بسیاری از مردم به موتورسیکلت رو آوردند. همچنین وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از افراد به گونه‌ای شد که با این وسیله امرار معاش می‌کنند. پس از کرونا نیز اقبال به موتورسیکلت افزایش یافت؛ به طوری که تا چند سال پیش حدود 5.2 میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد اما امروز به بالای 5.4 میلیون رسیده و با تعداد خودرو برابری می‌کند. بنابراین افزایش آمار تصادفات به دلیل نداشتن گواهینامه موتور سواران است. امسال در همین مدت 3 ماهه حدود 10 درصد افزایش تصادفات منجر به فوت موتورسواران را شاهد هستیم. با توجه به استفاده دو برابری مردم از موتورسیکلت پس از قوانین زوج و فرد و همچنین کرونا و وضعیت اقتصادی شرایط به نحوی شد که افراد گواهینامه را دنبال نکنند. تلاش خود را می‌کنیم تا پس از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی را نهادینه کنیم چرا که بالای 90 درصد تصادفات منجر به فوت به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

افزایش آمار تلفات در سال گذشته 

تیر 1402: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، عنوان کرد امروزه بیش از 7 میلیون راکب موتورسیکلت در کشور وجود دارند که بدون گواهینامه تردد می‌کنند. دولت نیز خوشبختانه همکاری بسیار مطلوبی دارد و از کاهش حق بیمه شخص ثالث گرفته تا بخشودگی جرایم، سیاست‌های تشویقی مطلوبی را در نظر بگیرد. اما آن‌چه امروزه مایه نگرانی است، بحث تصادفات رانندگی است. تصادفات که در سال 1383 رکورد 27 هزار کشته و 505 هزار مصدوم و مجروح را ثبت کرده بود، در سال 1398 به حداکثر 17 هزار کشته رسید؛ اما در سال 1401 دوباره آمار 19 هزار و 490 نفر کشته و 307 هزار مصدوم و مجروح به ثبت رسید که 20 درصد از این میزان از عابرین پیاده هستند. پیش‌بینی ما نیز آن است که اگر دستگاه‌ها با همین سیاست حرکت کنند، کشته‌های امسال به 21 هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود در سال گذشته بیش از 1200 جان‌باخته تصادفات در خراسان رضوی به ثبت رسیده است که البته آمار تلفات عابرین پیاده در خراسان رضوی 4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است. در تلفات ناشی از عدم استفاده کلاه ایمنی در موتورسواران نیز آمار خراسان رضوی متأسفانه بیشتر از میانگین کشوری است و 34 درصد تصادفات منجر به فوت به این علت بوده است. با در نظر گرفتن این مسائل، پلیس راهور کاهش آمار جان‌باختگان و تصادفات را وظیفه قانونی و تکلیف شرعی خود می‌داند اما بهتر است که 31 دستگاه مسئول دیگر نیز در این باره خود را مسئول به همکاری بدانند.

عابرین پیاده، آسیب‌پذیرترین قشر در تصادفات

اردیبهشت 1402: سرهنگ رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره متوفیان تصادفات رانندگی  شهر تهران در سال ۱۴۰۱ گفت یکی  از مهم ترین گروه از  کاربران ترافیکی  عابرین پیاده هستند که بارها در خصوص تردد آنها در  معابر  بزرگراهی هشدار داده شده است. چرا که این گروه آسیب ‌پذیرترین هستند و با کوچکترین برخورد و اتفاق و ضربه ناگهانی که توسط  خودروها به آنها وارد می  شود متاسفانه حجم و شدت آسیب دیدگی آنها بسیا  بالا می رود. ۴۴ درصد از متوفیان تصادفات رانندگی  شهر تهران در  سال ۱۴۰۱ به عابرین پیاده اختصاص  دارد که نشان دهنده اهمیت ترددهای  این قشر است.

وی افزود موتورسیکلت و خودرو در  جایگاه بعدی قرار دارند. خودرو یک پوشش و محافظ  برای  سرنشینان دارد و در  تصادفات تعداد متوفیان خودرو عدد کمتری است. آمار  فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز حاکی  از این است که ۴۰ درصد از  متوفیان شهر  تهران در  تصادفات به عابرین پیاده اختصاص  دارد که ۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش  دارد ولی  باز هم عدد بالایی هست و می  بایست با دقت در  تردد عابرین  کاهش  یابد.

51 درصد سهم تصادفات مربوط به خودروهای داخلی است

اردیبهشت 1402: سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، بر اهمیت حفظ جان انسان‌ها تأکید کرد و گفت تقریبا از سال ۱۳۸۵ به بعد، آمار تلفات جاده‌ای تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته و باید گفت راه، وسیله نقلیه و راننده، سه عامل عمده تأثیرگذار در تصادفات جاده‌ای هستند؛ اما نمی‌توان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا، خطای انسانی پذیرفته شده، اما پذیرفتن راه غیرایمن و وسیله نقلیه ناایمن به هیچ عنوان قابل‌پذیرش نیست و همه با هم، باید تلاش کنیم تا برای حفاظت از جان انسان‌ها با ایجاد یک راه ایمن و خودروی باکیفیت، خطای انسانی را جبران کنیم. 

وی درباره آمار تصادفات رانندگی و جان‌باختگان ناشی از آن تا پایان طرح نوروزی ۱۴۰۲ و سهم تقصیر هر سه عامل، گفت سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و سهم خودرو به‌ویژه خودرو‌های ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد بوده است که متأسفانه رقم قابل‌توجهی از سهم این تقصیر‌ها به راه و خودرو اختصاص دارد، ازاین‌رو در حوادث ترافیکی به دو مفهوم مؤثر باید توجه ویژه‌تری داشت. ابتدا «وقوع» و سپس «شدت» که اگر براساس متغیر شدت به حوادث ترافیکی نگاه کنیم، سهم انسان کمتر از راه و خودرو می‌شود. 

وی با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی گفت متأسفانه در صنعت خودروسازی داخل با شرایط خوبی مواجه نیستیم و با توجه به نقش غیرقابل انکار انسان در وقوع تصادفات، نمی‌توان نسبت به ایمنی وسیله نقلیه که باید از جان انسان‌ها محافظت کند، بی‌توجه بود. در‌حال‌حاضر خودرو‌هایی که در کشور در‌حال تولید و مونتاژ هستند، هیچ‌گونه ایمنی ندارند و اگر می‌بینیم که مردم آن‌ها را می‌خرند، صرفا به دلیل حفظ سرمایه‌شان است، نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو؛ بنابراین توجه به وضعیت صنعت خودروسازی چه شخصی و چه عمومی و حمل‌ونقل بار در دستور کار پلیس راهور و دولت قرار گرفته است. 

وی افزود راه امن و خودروی ایمن، هم پیش از حادثه و هم پس از حادثه، می‌توانند حافظ جان انسان‌ها باشند و خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانند. درباره خودرو، استحکام بدنه، ستون‌های محکم، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و مواردی از این دست، خسارت‌های جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه رانندگی کاهش می‌دهد که متأسفانه خودرو‌های داخل، هیچ‌کدام از این موارد را ندارند و در صورت نیاز و درخواست خریدار، آن‌ها را به‌عنوان یک آپشن مجزا به خودرو اضافه می‌کنند و هزینه بیشتری از مردم می‌گیرند. در مواقعی، خودروسازان با تعویض یک چراغ ساده و اضافه‌کردن یک کلمه پلاس به پسوند نام خودرو، هزینه‌های هنگفتی را روی دوش جامعه می‌گذارند که هیچ‌کدام از آن‌ها، ذره‌ای در ایمنی خودرو و حفاظت از جان انسان‌ها نقش ندارند. 

سردار حسینی با گلایه‌ از وضعیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز و تلاش پلیس راهور برای شناسایی و اصلاح آن‌ها، گفت این که ایمنی یک جاده هم در پیشگیری از حادثه و هم در هنگام وقوع حادثه، نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد، انکار نمی‌کنیم و اصولا طراحی راه و استاندارد‌های آن باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه وقوع تصادف را به راننده ندهد و اگر تصادفی هم اتفاق افتاد، بتواند خسارت‌ها را به حداقل برساند. سال گذشته، در جلسات مشترکی با کمیسیون راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به این توافق رسیدیم که از حدود سه‌هزارو ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز، رفع خطر ۸۷۷ نقطه پرتصادف شناسایی شده، نیازمند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و دو سال زمان است، اما تاکنون این مبلغ به سازمان راهداری پرداخت نشده است و مطمئنا برطرف‌کردن و اصلاح این نقاط، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تصادفات جاده‌ای را کاهش و ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور را افزایش دهد. 

وی اظهار کرد در طرح نوروزی امسال، دلایل وقوع تصادفات در سال‌های گذشته و محل وقوع آن‌ها، بررسی و تحلیل شد و پس از آن، آمار‌های به‌دست‌آمده از ابتدای طرح تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۲ میلیون تردد بین‌شهری در جاده‌های کشور انجام شده است و متأسفانه از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین، هزار‌و ۱۶۸ نفر در صحنه تصادفات در شهر‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابران پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده‌اند و تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی، ۸۵ هزارو ۴۶۹ فقره بوده که در مقایسه با آمار تصادفات با میزان تردد‌های انجام‌شده، حاکی از آن است که تنها دو‌صدم درصد از کل تردد‌های کشور، منجر به تصادف شده و این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال‌های قبل داشته است؛ ضمن اینکه عمده تصادفات نیز خسارتی بوده است. 

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر نقش مهم شرکت‌های بیمه در کاهش و کنترل تصادفات رانندگی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن، گفت همه دستگاه‌های مرتبط باید تلاش کنند تا در این زمینه به نتیجه مطلوب برسیم و به‌عنوان نمونه، بیمه‌ها سالانه بیش از ٣۵ هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات پرداخت می‌کنند که رقم بسیار بالایی است؛ در‌صورتی‌که اگر بخشی از این مبلغ را برای تجهیز و تقویت دستگاه‌هایی مانند پلیس راهور و اورژانس که در کاهش و کنترل تصادفات و آسیب‌های جانی و مالی ناشی از آن نقش بسزایی دارند، سرمایه‌گذاری کنند، در‌نهایت با پیشگیری از وقوع تصادفات، میزان پرداختی خودشان به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌ای که برای کاهش تصادفات می‌کنند، در واقع یک سرمایه‌گذاری سودآور برای آن‌ها محسوب می‌شود و از‌این‌رو امیدوارم که ظرفیت‌های پنهان و آشکار در موضوع کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی، احصا شده و هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

وی درباره توسعه اقتصادی کشور به وسیله حمل و نقل گفت سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش از طریق بیش از ۵۲ میلیون راننده به وسیله ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در سطح جاده‌ها و راه‌های شهری و روستایی کشور صورت می‌گیرد‌. حمل‌ونقل در کشور ما در بخش زمینی حدود ۹۰ درصد از کل جابه‌جایی‌ها را به خود اختصاص داده است و ۱۰ درصد باقی‌مانده با حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی است. با توجه به حجم بالای استفاده از حمل‌ونقل زمینی در کشور و پیش‌نیاز آن برای توسعه بیشتر در همه سطوح، اهمیت موضوع حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و ابعاد آن بسیار مورد توجه است، همچنین قابل ذکر است ۹۳ درصد از کالا‌های ضروری کشور و ۸۲ درصد از مسافران به وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای ما صورت می‌گیرد.  ابتدا بنا بر تأکید و دغدغه مقام معظم رهبری، کاهش خسارات و تصادفات در دستور کار ما قرار گرفت و پس از آن عواملی مانند توسعه اقتصادی به خاطر قرار‌گرفتن در مسیر ترانزیت در صورت توسعه سطح ایمنی و کیفیت راه‌ها و همچنین کاهش خسارات مادی و معنوی آن در همه زمینه‌ها از‌جمله ارتقای سطح آسایش و آرامش مردم رسیدگی و بررسی شده است. وی توضیح داد در بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم خسارات ناشی از این بخش بین هفت الی ۹ درصد معادل تولید ناخالص ملی کشور بوده و خساراتی معادل ۵/۱۵ درصد نیز در بودجه سالانه کشور به این بخش تعلق گرفته است و همچنین بنا بر این آمار به این نتیجه رسیدیم که به ازای هر نفر فوتی ناشی از تصادفات، مبلغی بالغ بر ۸۳ میلیارد ریال هزینه را به کشور تحمیل کرده و در کنار آن نیز خسارات روحی و روانی، فرهنگی و اجتماعی را بر روی دوش شهروندان گذاشته‌ایم. 

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره چالش‌های پیش‌روی حوزه ایمنی و حمل‌ونقل گفت دلایل بسیار مهمی می‌تواند نقش تأثیرگذاری در این حوزه را ایفا کنند که می‌توان به مواردی مانند شناسایی نقاط حادثه‌خیز، عدم ساماندهی ۳۰ کیلومتری شهرها، وسایل نقلیه فرسوده و توقف کامل اسقاط خودرو‌ها با سن بالا، بازدارنده‌نبودن جرایم رانندگی و مجازات‌های جایگزین آن، کمبود دوربین‌ها، پایش تصویری و اعمال قانون، وجود راه‌های دوطرفه و ظرفیت پایین محورها، فرسودگی وسایل نقلیه امداد و پلیس، ضعف عملکرد رسانه ملی و ساماندهی گروهی در راستای فرهنگ‌سازی بیشتر در میان شهروندان اشاره کرد. 

وی ادامه داد  بیش از ۳۳ دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل نقش و سهم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما از میان این ۳۳ دستگاه وزارت راه، شهرداری‌ها، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، صداوسیما و مراکز درمانی راهداری از مهم‌ترین دستگاه‌های ناظر بر ایمنی حمل‌ونقل بوده که باید برای اجرائی‌شدن همه موارد ایمنی حمل‌ونقل، همه دستگاه‌های مسئول به بهترین شکل ممکن به وظایف خود عمل کنند. همه مسئولان در کنار تلاش برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای باید ابتدا به موضوع ایمنی توجه کنند؛ بنابراین این موضوع از منظر اصلاح و بهسازی زیرساخت‌های موجود و همچنین از لحاظ ایمن‌سازی راه‌های جدید مورد انجام است‌. آشکارسازی اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز و محور‌های پرتصادف یکی از این اقدامات بوده؛ همچنین افزایش سامانه‌های هوشمند و دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی از راهکار‌های مهم دیگری برای افزایش نظارت‌ها و ارتقای ایمنی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات به حساب می‌آیند، توسعه دوربین‌های ثبت تخلف به‌ویژه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران مناسب در تمام راه‌ها در‌حال پیگیری و اجرا است. 

وی افزود موضوع دیگری که در حوزه ایمنی حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار است، بحث نگهداشت دوربین‌ها و سامانه‌هاست. بخشی از دوربین‌های فعلی غیرفعال و معیوب است و نیازمند تعمیرات هستند که به جدیت در‌حال برطرف‌کردن مشکلات این بخش نیز هستیم. 

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا به نقش مهم فرهنگ‌سازی در کاهش آمار تصادفات تأکید کرد و گفت پلیس راهور با استفاده از ظرفیت صداوسیما و دیگر رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر عمل کرده و با توجه به تصویب طرح فوریتی کاهش تصادفات، انتظار و درخواست پیگیری، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگ‌سازی‌های لازم در راستای اجرای برنامه فوریتی کاهش تصادفات در سطح استان‌های کشور را دارد، راهبرد مدیریت سرعت در راه به‌ویژه به‌صورت هوشمند با توجه به حجم تردد و تعداد تصادفات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تشدید نظارت‌ها بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر با تسریع و تجهیز سامانه سپهتن نوین در کنار اقدامات جاری از دیگر برنامه‌های مسئولان شهری و کشوری برای ایمنی حمل‌ونقل است. متأسفانه به دلیل نبودن ایمنی در حوزه راه و خودرو در چهار روز تعطیلات عید فطر، ۲۰۰ نفر از هم‌وطنان خود را در سوانح رانندگی از دست داده و شاهد مجروح‌شدن چهارهزار و ۶۸۱ نفر در این تصادفات بوده‌ایم که این رقم همچنان بالاست؛ پس باید برای کاهش این‌گونه موارد هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع ایمنی و حمل‌ونقل به جدیت پیگیری شود. 

عوامل اصلی افزایش تلفات سفرهای نوروزی

فروردین 1402: در نوروز 1402، روزانه به‌طور متوسط ۱۱۰ نفر در جاده‌‌‌ها جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌‌‌اند‌‌‌، در حالی که این عدد در نوروز ۱۴۰۱، تقریبا ۵۵ نفر بود. درباره چرایی علت این تصادفات و آمار بالای کشته‌‌‌شدگان آن می‌توان دو دسته دلیل آورد. ‌‌‌ دسته اول دلایلی هستند که گرچه به ظاهر درست می‌‌‌آیند اما در نهایت نمی‌توانند این پدیده را به شکل صحیح توجیه کنند. به عنوان مثال برخی رشد سفرهای نوروزی را عاملی می‌‌‌دانند که به رشد تصادفات منجر شده است. آن‌ها عنوان می‌کنند، ‌‌‌ زمانی که تعداد بیش‌تری از شهروندان سفر کنند، ‌‌‌ به همان میزان نیز حوادث جاده‌‌‌ای افزایش می‌‌‌یابد. موضوع دیگری نیز باعث می‌شود نتوانیم تحلیل مناسبی از وضعیت جاده‌‌‌ها و دلایل تصادفات داشته باشیم. این موضوع به تجمیع تعداد کشته‌‌‌شدگان در تعطیلات نوروز و گرفتن میانگین از آن‌ها برمی‌‌‌گردد. در این حالت بدون در نظر گرفتن آمارهای بالای ایام پیک سفر، ‌‌‌ جمع آمار ۱۶ روز محاسبه شده و به این ترتیب عدد هر روز را اعلام می‌کنند. در این وضعیت با اعلام ۸۷۱ کشته در تصادفات جاده‌‌‌ای نوروز، ‌‌‌ سهم هر روز نزدیک به ۵۵ نفر است. در حالی که در ایام پیک این عدد دو برابر بوده است. به این ترتیب با قرار گرفتن عدد کشته‌شدگان این دوره با روزهایی که تردد مسافران کمتر بوده، ‌‌‌ آمار این روزها کمتر مورد توجه  قرار می‌گیرد.

طبق بررسی‌های موجود، ما با واقعیت پنهان یا «مقصران ناملموس» چرایی بالا رفتن دو برابری آمار کشته‌شدگان مواجهیم. این واقعیت به کاهش میزان «سرمایه‌گذاری واقعی» در جاده‌‌‌ها برای سرویس و نگهداری برمی‌‌‌گردد که از بی‌پولی دولت نشات می‌گیرد. همچنین چهار سال ممنوعیت واردات و گرانی و بی‌‌‌کیفیتی خودروی داخلی و پایین آمدن توانایی خانوارهای ایرانی برای تعمیر و نگهداری خودروهایشان دیگر واقعیت‌‌‌های پنهانی هستند که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌‌‌اند. با چنین گزاره‌‌‌هایی می‌توان نتیجه گرفت که ماجرای سقوط سرمایه‌گذاری و صعود استهلاک سرمایه در اقتصاد ایران طی دهه ۹۰ در نوروز ۱۴۰۲ منعکس شده است.

طبق گزارشی که در مهر ۱۴۰۱ منتشر شد، یک‌چهارم خودروهای کشور فرسوده هستند که عددی معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ وسیله نقلیه می‌شود. دلایل چنین وضعیتی بر اساس این گزارش به دو عامل برمی‌‌‌‌‌‌گردد که شامل معافیت خودروسازان از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو می‌شوند. آمارهای منتشر‌شده نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۳۹۳، ۳۴۰‌هزار خودرو اسقاط شدند، ‌‌‌ این عدد در سال ۱۳۹۶ به ۲۰۰‌هزار کاهش یافت. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ این رقم با یک افت شدید به ۷‌هزار عدد رسید و در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ۸۵‌درصد مراکز اسقاط خودروها تعطیل شدند. همچنین در حالی که در سال ۱۳۹۶ قرار بود ابرپروژه خودروهای سنگین اجرا شود و ۲۰۲‌هزار و ۵۰۰ خودرو اسقاط شوند‌‌‌، به گفته مسئولان به واسطه تحریم‌‌‌ها این پروژه اجرایی نشد.

بسیاری از هموطنان ترجیح می‌دهند همچنان از خودروی فرسوده خود استفاده و حتی بدون انجام هزینه تعمیر و نگهداری با آن سفر کنند؛‌‌‌ این موضوع دلیل روشنی دارد که به قیمت بالای خودرو و هزینه تعمیر و نگهداری آن برمی‌‌‌‌‌‌گردد. در حالی که هزینه‌‌‌های زندگی در ایران با تورم، ‌‌‌ افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده، ‌‌‌ بسیاری از خانواده‌‌‌ها توان پرداخت هزینه ۲۰ تا ۲۵ میلیونی برای تعمیر و نگهداری متعارف خودرو را ندارند. این موضوع در حالی است که برای خرید یک خودروی سواری که در سن فرسودگی یعنی ۱۵ سال و حتی بالاتر از آن است، ‌‌‌ باید یک خانواده مبلغ قابل‌توجهی را هزینه کند. نگاهی به پایگاه‌‌‌های خرید خودرو نشان می‌دهد خرید یک پراید سال ۱۳۸۶، ‌‌‌ ۱۶۰ میلیون تومان هزینه برمی‌‌‌دارد‌‌‌ و حتی برای خرید یک پراید سال ۱۳۷۶ نیز باید ۸۰ میلیون تومان پرداخت. پژو ۲۰۶ به عنوان دیگر وسیله‌‌‌ نقلیه‌ای که مورد استقبال خانوارهای ایرانی برای سفر است نسبت به پراید قیمت بسیار بالاتری دارد، ‌‌‌ به این ترتیب که برای خرید یک پژو ۲۰۶ سال ۱۳۸۶، ‌‌‌ باید ۲۵۶ میلیون تومان هزینه کرد و این رقم برای پژو ۲۰۶ سال ۱۳۸۰، ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. هزینه خرید پژو ۴۰۵ و سمند نیز بین  دو گزینه پراید و پژو ۲۰۶ قرار می‌‌‌‌‌‌گیرند. در این شرایط بسیاری از خانواده‌‌‌‌‌‌ها نه توان تعویض خودرو به یک مدل بالاتر را دارند و نه می‌توانند خودروی فعلی خود را تعمیر و نگهداری کنند‌‌‌، از سوی دیگر بالا رفتن هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل و تمایل به سفر، ‌‌‌ آن‌ها را ترغیب می‌کند تا حتی با وجود علم به فرسوده بودن خودرو سفر کنند.

بخش زیادی از جاده‌‌‌ها به دلیل کاهش میزان «سرمایه‌گذاری واقعی» برای سرویس و نگهداری شرایط مناسبی ندارند. در کنار آن به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی بخشی از گزارش‌‌‌های اسقاط خودروها هم صوری است و در عمل چنین فعالیتی انجام نمی‌شود. در این شرایط قابل پیش‌بینی است که شاهد بالا رفتن تصادفات جاده‌‌‌ای و از دست رفتن جان شهروندانی باشیم که قصد انجام یک سفر نوروزی بی‌‌‌دغدغه را داشتند.

بیش از 600 نفر در نوروز 1402 جان باختند

فروردین 1402: تعطیلات نوروزی پایان یافته و اکنون آمارهایی از تصادفات و تلفات آن منتشر شده است. در تصادفات نوروز 1402، بیش از 600 نفر در صحنه تصادف جان باخته‌اند. این آمار اگر از الگوی سال‌های قبل پیروی کند، با احتساب جانباختگان در راه انتقال به مراکز درمانی و در مراکز درمانی که حدود 50 درصد از کل جانباختگان را شامل می‌شوند، شمار آن باید از 1000 نفر عبور کند. پیش از این سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا گفته بود که متاسفانه51 درصد فوتی‌ها در دم می‌میرند و وقتی تصادف اتفاق می‌افتد جان خود را از دست می‌دهند. شش درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند و 43 درصد در بخش بیمارستانی فوت می‌کنند. سازمان پزشکی قانونی حدود یک تا دو ماه پس از پایان طرح نوروزی، آمار نهایی جانباختگان را با احتساب جانباختگان در بیمارستان و حین انتقال و ... اعلام می‌کند.

طبق گفته سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نوروزی در جاده‌ها، سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است. این سه عامل سبب وقوع 82 درصد از کل تصادفات جاده‌ای در طول اجرای طرح نوروزی شده است. رانندگان باید به 30 کیلومتری شهرها دقت کنند؛ 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد. چرا که راننده یا تصور می‌کند دیگر به مقصد رسیده و نیازی به استراحت ندارد، یا اینکه با نزدیک شدن به مقصد تلاش می‌کند تا با سرعت بیش‌تری به محل اقامت خود برسد. از طرف دیگر به این نکته هم توجهی نمی‌کنند که در تردد در حریم شهرها در مقایسه با جاده افزایش داشته و با همان سرعتی که در دیگر بخش‌های جاده مشغول رانندگی بودند در این محدوده هم به رانندگی خود ادامه می‌دهند.

امسال پایان تعطیلات با روزهای میانی هفته مصادف شده و همین امر باعث می‌شود تا رانندگان با شتاب بیش‌تری به مقصد خود رانندگی کنند. بنابراین رانندگان باید در روزهای پایانی بیش‌تر احتیاط کنند.

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، اعلام کرد برخلاف تصور رایجی که برخی جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خم را جزء جاده‌های مرگبار می‌دانند، اما آمارها نشان می‌دهد که بیش‌ترین تصادفات فوتی در جاده‌های هموار و اصطلاحا کفی رخ داده است. البته رانندگی در جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خم نیز نیازمند مهارت بالایی است. اما موضوع این است که برخی تصور می‌کنند رانندگی در جاده‌های کفی کار آسانی است و از این رو دقت کم‌تری در حین رانندگی به خرج می‌دهد. از طرف دیگر ممکن است طولانی بودن جاده و یکنواخت بودن آن سبب شود تا از دقت و حساسیت راننده در حین رانندگی کاسته شده یا راننده دچار خستگی و خواب آلودگی شود.

وی افزود بیش‌ترین تصادفات در جاده‌های جنوبی و مرکزی کشور رخ داده است. به همین دلیل نیز درخواست ما از رانندگان این است که هنگام رانندگی در چنین جاده‌هایی با دقت کافی رانندگی کرده و حتما به ازای هر دو ساعت رانندگی با توقف در حاشیه امن مسیر، حداقل 15 دقیقه استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.

تدابیر پلیس راهور برای کاهش حوادث در نوروز 1402

اسفند 1401: سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، در رزمایش نوروزی ۱۴۰۲ پلیس راهور به منظور سنجش آمادگی نهادهای مختلف مرتبط خدمات امنیتی در تعطیلات نوروزی، اعلام کرد ٨٧ هزار نفر از نیروهای پلیس راهور در ایام تعطیلات نوروزی 1402 در ٢٩۰ هزار کیلومتر و ١٤۰۰ شهر کشور به منظور رقم خودرن سفری آرام برای هموطنان خدمت‌رسانی خواهند کرد. در راستای امنیت بیش‌تر سفر برای نوروز ١٤۰٢ از سه ماه قبل برنامه‌ریزی‌های لازم پیش‌بینی و چندین جلسه با حضور اعضای هیئت دولت برگزار شد که نتایج حاکی از این است که همه دستگاه‌ها آمادگی کامل برای مدیریت نوروز را دارند.

وی افزود در نوروز گذشته بیش از ١١۰۰ کشته داشتیم که با وجود کاهش ١٧ درصدی باز هم نگران‌کننده بود. ۶۰ درصد حوادث در ٣۰ کیلومتری ورودی شهرها بوده است. از مجموعه تلفات نوروز گذشته ٥۰ درصد به دلیل شدت حادثه در دم و نیمی نیز در حال انتقال و در طول درمان جان باختند. سال گذشته ۳۵ درصد از حوادث ما ناشی از خستگی از راه بوده است و این زمینه نیازمند توجه جدی است که امسال با کاهش ١۰ کیلومتری سرعت در تمامی محورهای مواصلاتی و جاده‌ای شاهد کاهش تصادفات باشیم.

سردار هادیانفر گفت ۶۷ فروند بالگرد نیز در این ایام آماده باش هستند و طرح نوروز امسال با شعار «نشاط بهاری، امنیت در سفر و پرهیز از خطر» برگزار خواهد شد.

    بررسی تاثیر سرعت در فوت عابران پیاده

    اسفند 1401: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران، درباره تاثیر سرفت در تصادفات توضیحاتی را ارائه داد. طبق صحبت‌های وی، سرفت بالا باعث می‌شود تا خطر دیرتر دیده شود. تاخیر در رویت، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز و عدم رعایت سرعت مطمئنه از عوامل و دلایل تصادفات هستند.

    وی افزود 28 درصد از تصادفات در دو ماهه گذشته بدلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از عدم رعایت سرعت مطمئنه بوده است. در مسیرهای شمال به جنوب، بخاطر شیبی که شهر تهران دارد، رانندگان می‌بایست طوری مدیریت سرعت را در دست بگیرند که حادثه‌ای بخاطر افزایش سرعت رخ ندهد. یک تحقیق علمی نشان داده که اگر سرعت برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده کم و حدود 30 کیلومتر باشد، احتمال فوت عابر پیاده 5 درصد است. همین تحقیق علمی نشان می‌دهد اگر سرعت برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده حدود 45 کیلومتر باشد، احتمال فوت عابرپیاده 50 درصد است. اگر سرعت برخورد وسیله نقلیه با عابرپیاده حدود 80 کیلومتر باشد، احتمال فوت عابرپیاده 100 درصد است و این نشان‌دهنده این است که سرعت می‌بایست همه جا رعایت شود.

    روزانه 1700 تصادف در تهران رخ می‌دهد

    اسفند 1401: سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با اشاره به آمار تصادفات در 10 ماهه سال 1401، عنوان کرد در 10 ماهه امسال بنا بر گزارش پزشکی قانونی 89 درصد متوفیان تصادفات (411 نفر) مرد و 11 درصد از متوفیان تصادفات (51 نفر) زن بودند. 4 درصد از متوفیان (20 نفر) زیر 18 سال بودند و 24 درصد(112 نفر) از متوفیان بین 18 تا 30 سال سن داشتند. 30 درصد (139 نفر) متوفیان بین 30 تا 50 سال سن داشتند، همچنین 22 درصد بین 50 تا 60 سال (101 نفر)، 15 درصد بین 65 تا 80 سال (70 نفر) که البته غالبا عابرپیاده بودند و 51 نفر هم بالای 80 سال بودند. در تصادفات 16 درصد خودروها سهم داشتند. 48 درصد عابران پیاده و 36 درصد موتورسیکلت‌سواران در تصادفات تهران بزرگ در 10 ماهه ابتدای سال نقش داشتند.

    طبق گفته سردار حمیدی، به طور میانگین روزی هزار و 700 فقره تصادف در تهران رخ می‌دهد که البته در روزهایی که بارندگی هست، این عدد بیش‌تر نیز می‌شود. همچنین میانگین روزانه 70 نفر مصدوم در تصادفات تهران داریم. البته هر دو روز سه نفر در تصادفات پایتخت جان خود را از دست می‌دهند. در 10 ماهه سال 1401 تعداد 462 نفر در تصادفات شهری تهران جان خود را از دست دادند که البته این عدد در سال گذشته 588 نفر بود. در سال گذشته 6 هزار و 378 نفر راننده پرخطر را در سطح شهر تهران شناسایی کردیم که عمدتاً خودرو بودند و با مجوز قضائی احضار شدند و در کلاس‌های آموزشی پلیس شرکت کردند.

    سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا گفت به صورت میدانی 75 هزار راکب موتورسیکلت در محل و در خیابان آموزش میدانی در قالب طرح موتوریار داده شده و بخش زیادی از آن‌ها با رصد سامانه‌ای هیچ گونه تخلف دیگری مرتکب نشدند.

    وی افزود در خصوص جرثقیل‌های امدادی پلیس به عنوان یکی از سازمان‌های نقش‌آفرین در این حوزه، به جهت پاسخگویی به مطالبات مردم، با همکاری مرجع قضائی ورود کرد و نسبت به ساماندهی جرثقیل‌های مجاز اقدام شد و با جرثقیل‌های غیرمجاز برخورد شده و می‌شود. بیش از 60 درصد کاهش تخلفات در پی ساماندهی جرثقیل‌های امدادی صورت گرفت.

    هر نفر جان باخته حوادث جاده‌ای، هشت میلیارد خسارت

    اسفند 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار کرد حدود 9 تا 11 درصد از بودجه کشور صرف تصادفات می‌شود. شرکت‌های بیمه بیش از 35 هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت تصادفات می‌پردازند که اگر اندکی از این هزینه کلان به دستگاه‌ها و شهرداری‌ها اختصاص یابد، در زمینه کاهش تعداد جان‌باختگان شاهد موفقیت‌های بیش‌تری خواهیم بود. نزدیک به 17 هزار نفر در سال جاری جانشان را در تصادفات از دست دادند و به‌طور میانگین هر ساعت، 2 نفر در این تصادفات کشته شدند. برآوردها نشان می‌دهد که به ازای هر نفری که در تصادف جانش را از دست می‌دهد، بیش از هشت میلیارد تومان بصورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت تحمیل می‌شود.

    وی تاکید کرد دولت باید به توسعه ناوگان عمومی ایمن توجه داشته باشد‌. باید نگاه درستی به مقوله حمل و نقل شود و به سمت تولید ناوگان عمومی ایمن پیش برویم و شرایطی فراهم شود تا شهروندان بتوانند به مترو، تراموا یا اتوبوس برقی و دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند و خیلی نباید از زیاد شدن خودروهای شخصی استقبال شود.

    براساس گفته‌های وی، سالانه 2 میلیون دستگاه خودرو به ظرفیت خیابان‌های کشور افزود می‌شود. امروزه تعداد خودروهای کشور به 39 میلیون دستگاه رسیده و این در حالیست که هیچ خیابان و بزرگراهی هم اضافه نشده است. با ترافیک چند ساعته‌ای که شکل می‌گیرد، خیابان‌های سطح شهرها به پارکینگ‌های موقت تبدیل می‌شود و این در حالیست که مردم به پلیس و شهرداری‌ها نیز اعتراض می‌کنند.

    سردار هادیانفر افزود از 17 اسفندماه امسال، میزان تردد خودروها در سطح جاده‌های کشور نیز افزایش می‌یابد. اصفهان یکی از استان‌هایی است که در مسیر عبور زائران و شرکت‌کنندگان مراسم نیمه‌شعبان قرار دارد و باید تمهیدات ویژه‌ای در جاده‌های این استان اندیشیده شود. تصور این‌که امسال بدلیل تقارن نوروز با ماه رمضان سفرها کاهش یابد، اشتباه است و سفرهای نوروزی تا پایان 15 فروردین ادامه دارد که ماموران پلیس راه و راهور هم با آمادگی کامل در خدمت مردم کشورمان خواهند بود.

    60 درصد حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد

    اسفند 1401: پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، اعلام کرد همواره 60 درصد حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد. در جمعیت هلال احمر قرارگاهی وجود دارد که برای حوادث ترافیکی برنامه‌ریزی می‌شود. هلال احمر خود را در زمینه فرهنگ‌سازی، پیشگیری و آموزش دخیل می‌داند و با تمام توان نوروز امسال را در خدمت مردم عزیز خواهد بود.

    18 درصد فوتی‌های تصادفات زیر 18 سال هستند

    بهمن 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، اعلام کرد در ایران سالانه 17 هزار فوتی و حدود 300 هزار نفر مجروح در حوادث رانندگی وجود دارد که این آمار باید طبق برنامه‌ریزی کاهش یابد. 3000 کودک زیر 18 سال و افراد در سن رشد در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. در همین راستا نیز کمپین 18-18 از سوی پلیس راهور راه اندازی شده است. این کمپین بیانگر این است که 18 درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی زیر 18 سال سن دارند. برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی، 33 دستگاه نقش دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

    زمان اوج تصادفات در بزرگراه ها

    بهمن 1401: سرهنگ جوانبخت، کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران، می‌گوید تصادفات فوتی که از ساعت 3 بامداد لغایت 6 صبح رخ می‌دهند، بسیار شدید هستند و به همین علت نیز به این ساعات، ساعات خواب می‌گوییم. اگر راننده‌ای در این ساعات، به هر دلیل استراحت نکرده باشد، یقینا خواب به او مسلط می‌شود و وی نمی‌تواند رانندگی نماید. راننده حتی اگر شیشه خودرو را پایین بیاورد و آب سرد به صورت بزند و صدای ضبط را زیاد نماید، تاثیر چندانی در بیدار نگه داشتن ندارد چرا که مغز در این ساعات فرایند خواب را شروع می‌کند و سطوح هوشیاری، کاهش پیدا می‌کند.

    35 درصد از آمار تصادفات رانندگی، به عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه باز می‌گردد. افرادی که در بزرگراه تردد می‌کنند سرعت‌های بالایی دارند؛ مانند تردد‌ها در شب‌ها که اوج تصادفات ما در بزرگراه‌ها در ساعات 21 تا شش صبح صورت می‌گیرد.

    مقایسه تصادفات عراق و ایران

    دی 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، اظهار کرد در کشور عراق چیزی تحت عنوان گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده می‌کند‌. تصادفات عراق ۳.۵ برابر ایران است اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌ها بوده و این موضوع تنها به دلیل خودروهای ایمن است. در واقع همه 3 عامل انسان، راه و وسیله را دخیل در تصادفات می‌دانند، اما باید بدانیم که 5 عامل دخیل در تصادفات است؛ مدیریت و آموزش نیز باید به 3 عامل دیگر اضافه شود. سیاست‌گذاری‌ها، نقش‌ها و تامین منابع را در قانون لحاظ کرده‌اند، اما کافی نیست. در قانون پیش‌بینی شده است شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهور برگزار شود. 

    وی افزود سالانه در تصادفات بیش از 17 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد، 8.3 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود. 

    سهم عابرین پیاده در تصادفات 

    دی 1401: سرهنگ شریفى، رئیس مرکز اطلاع‌رسانى پلیس راهور تهران، می‌گوید که طبق بررسی‌ تصادفات عابرین پیاده در ۸ ماه اخیر، 43 درصد از تصادفات فوتی به عابرین پیاده بازمی‌گردد. 25 درصد از تصادفات جرحی، مجدد به عابرین پیاده بازمی‌گردد. در واقع عابرین پیاده نیز تکالیف و وظایفی دارند و در قانون کامل به این موضوع اشاره شده است که رعایت نکردن ایمنی از سوی عابرین، این عدد را رقم زده است. 

    وی افزود با بررسی‌ها می‌توان بیش‌ترین زمان و مکان تصادفات عابرین پیاده را مشخص کرد‌. از ساعت ١٢ شب تا ساعت 4 صبح، 15 درصد و از ساعت 4  تا 8 صبح که هوا کم‌کم روشن می شود، 15 درصد از تصادفات عابرین اتفاق می‌افتد. بنابراین حدود 40 درصد از تصادفاتی که برای عابرین پیاده روی می‌دهد، در زمان‌های تاریکی هوا است. 

    افزایش 14 درصدی تلفات در سال 1401

    آذر 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد ۳۴ درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. موضوع تصادفات بسیار مهم است و هشت دستگاه از جمله وزارت راه ، بهداشت و کشور نقش جدی در آن دارند.  پلیس مسئول پیشگیری از تصادفات نیست، بلکه گفت مسئول رسیدگی به تصادفات است. امروزه 51 درصد از تصادفات در دم فوتی دارند و باید نقش سازمان‌های دخیل در این امر بررسی شود. البته 43 درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. 6 درصد از فوتی‌های تصادفات در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع امکان دارد به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد. همچنین در هفت ماهه سال 1401، تعداد فوتی‌ها 14 درصد افزایش یافته است که در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. مجروحین تصادفات نیز 21 درصد افزایش یافته‌اند. با فوت هر نفر در تصادفات، حدود هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور ضرر وارد می‌شود. در برخی از مسیرها همچون مسیرهای شمالی، 83 درصد جانباختگان عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت هستند و باید به این موضوع توجه شود. 

    بر اساس گفته‌های وی، افزایش 14 درصدی فوتی‌ها تحلیل شده و سه برنامه وجود دارد. اگر با همین روند پیش برویم، پیش‌بینی 20 هزار جان باخته تا پایان سال داریم و به هشت سال گذشته باز خواهیم گشت. اگر توجه شود و اقدامات لازم در حد توان حداقل انجام شود، می توان آمار جانباختگان را حدود 16 هزار نفر حفظ کرد. تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل دیده نشده است.  

    وی از دولت و مجلس، برنامه کوتاه مدت جدی اثربخش و پایدار در موضوع خودرو را خواستار شد. در موضوع واردات نیز اگر بنا به واردات خودرو هندی است، همان پراید تولید شود بهتر است. آنچه که باعث نگرانی بوده، این است که هنوز 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. همچنین 33 درصد تصادفات در جاده‌ها واژگونی است که مهم‌ترین عامل آن خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است. همچنان 2 هزار و 852 نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار کشنده است‌. شدت تصادفات در جاده بسیار بالا است. همچنین در شهرها هزار و 938 نقطه‌حادثه خیز وجود دارد. تا این لحظه هیچ اتفاقی در زمینه ایمن‌سازی جاده‌ها صورت نگرفته و وزارت راه می‌گوید که با الگوی ریاضی نقاط ناایمن را شناسایی می‌کند. اما در حالی که این موارد به الگوی ریاضی احتیاجی ندارد. 10 سال در برخی نقاط مدام حوادثی رخ داده که نشان می‌دهد آن یک نقطه ‌حادثه‌ساز است و باید رفع شود. 

    الزامی شدن نصب حفاظ ایمنی کامیون

    آذر 1401: سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، درباره تصادفات خودرو سواری با کامیون‌ها گفت که خودرو هنگام برخورد به زیر کامیون کشیده می‌شود و آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد. به همین خاطر در راستای کاهش جانباختگان حوادث رانندگی، تدبیر جدیدی برای این دسته از کامیون‌ها اتخاذ شده و آن الزام نصب حفاظ ایمنی است. این طرح از اول دی ماه 1401 اجرا خواهد شد. 

    وی اشاره کرد که این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز به تصویب رسیده است. کامیون‌های مذکور باید از یک حفاظ ایمنی استفاده کنند که در صورت وقوع تصادف، از هدایت خودروی سواری به زیر کامیون جلوگیری شود. برآوردها نشان می‌دهد که از مجموع حدود 400 هزار دستگاه کامیون موجود در کشور، تقریباً 180 هزار دستگاه نیاز به نصب حفاظ ایمنی دارد که این موضوع از چندین ماه قبل به آنان اعلام شده است. 

    بر اساس گفته‌های سردار حسینی، حدود سه ماه است که در مقابل پاسگاه‌های پلیس‌راه این موضوع دائما به رانندگان کامیون‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. لازم است تا سایر مسئولان نیز در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند. برای مثال، وزارت صمت باید مراکز مجاز نصب حفاظ ایمنی را تعیین و معرفی کند. ماموران پلیس راهور نیز این کامیون‌ها را رصد می‌کنند. 

    وی خاطرنشان کرد که این موضوع در جدول جرایم موجود نیست. در چنین مواردی باید از طریق وزارت کشور درخواست کرد که مبلغ و کد جریمه تصویب و تعریف شود، که در خصوص نصب حفاظ ایمنی کامیون‌ها نیز مکاتبات و مراحل قانونی در جریان است و تصمیمات بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد. در صورت تصویب کد و مبلغ جریمه، کامیون‌های فاقد این حفاظ، حتما جریمه نیز خواهند شد. 

    پیش بینی کاهش تلفات در طی 10 سال

    آذر 1401: پیام معینی، مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، گفت سالیانه به طور میانگین نزدیک به 60 نفر فوتی و 20 هزار تصادف منجر به جرح در تهران به ثبت می‌رسد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی را برای شهر به دنبال دارد. 

    بر اساس گفته‌های وی، تاکنون در هیچ یک از شهرهای کشور برنامه مصوب و چارچوب خاصی برای اقدام و زمینه‌سازی درخصوص ترافیک وجود نداشته است. طرح مطالعاتی این گروه، چارچوب برنامه عملیاتی را برای ایمن‌سازی ترافیکی و ارتقا ایمنی در بازه 10 ساله در دستور کار قرار داده است. هدف این است که در پنج سال اول، تلفات 40 درصد و تا پایان ده سال، 60 درصد کاهش پیدا کند. در مرحله دوم طرح نیز هدف این است که تصادفات جرحی 25 درصد کاهش یابد. این طرح در مرحله سوم پیش‌بینی کرده که تصادفات مربوط به عوامل و نیروهای شهری و همچنین تصادفات ناشی از نقص راه را به صفر برساند. این برنامه تهیه شده و در فرآیند تصویب در شورای عالی ترافیک قرار دارد و برنامه مورد نظر می‌تواند به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار بگیرد. 

    وی افزود که درباره ایمنی ترافیک، دوره‌ای و سلیقه‌ای عمل شده و موارد تفکیک نشده بود. اقدامات در این راستا به اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک خلاصه شده و در معاونت‌های ترافیک مناطق محدود بوده است. در طرح مطالعاتی ایمنی ترافیک، تقسیم وظایف صورت گرفته و از یک ایمن‌سازی ساده فراتر است. پلیس راهور و اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک و مشاور طرح در این راستا مشارکت دارند.  

    آقای معینی اظهار کرد تا امروز معیار مشخصی برای شناسایی نقاط پرتصادف شهری وجود نداشته است. این حوزه مورد مطالعه گروه قرار گرفته و بر اساس آن شعاع 150 متری بزرگراهی و شعاع 50 متری در معابر غیر بزرگراهی در نظر گرفته‌ شده است. معابر بر اساس 6 امتیاز به عنوان نقاط پرتصادف معرفی می‌شوند که این امتیاز به گونه‌ای است که هر تصادف جرحی یک امتیاز و هر تصادف فوتی معادل سه تصادف جرحی محسوب می‌شود و به عدد 6 می‌رسد. سعی شده تا تصادفات جرحی پیش فرض قرار گیرد؛ چراکه ممکن است به دلیل اینکه تصادفات فوتی به طور خاص رخ می‌دهد، گمراه کننده باشد و پس از تصویب طرح، بازه 10 ساله آغاز می‌شود و قرار بر این است هر 6 ماه یکبار پایش شود. 

    8 درصد تصادفات به دلیل تغییر مسیر ناگهانی رخ می‌دهد

    آبان 1401: سرهنگ فائزه‌ سادات صالحی، رئیس اداره تصادفات و مهندسی منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد یکی از دلایل اصلی تصادفات در شهر تهران، حرکت نکردن بین خطوط و تغییر مسیرهای ناگهانی است. در ماده 119 آیین‌نامه رانندگی ذکر شده‌ که رانندگان همواره موظف هستند در بین خطوط ترافیکی ترسیم‌شده حرکت کنند و اگر قصد تغییر مسیر دارند، با روشن ‌کردن راهنما دیگر رانندگان را از تصمیم خود آگاه کنند. البته برخی معابر نیز فاقد خط‌کشی هستند که در در این شرایط تغییر مسیر و انحراف به طرفین ممنوع است، مگر در شرایط نیاز که با استفاده از راهنما انجام می‌شود. 

    بر اساس گفته‌های وی، در هفت ماهه اول سال جاری، ۸ درصد از علل اصلی تصادفات در تهران، مربوط به تغییر مسیر ناگهانی بوده است. شاید این عدد درصد بالایی نباشد اما در میان علل اصلی تصادفات، رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌ است. به همین خاطر، پلیس دستور داده‌ که دوربین‌هایی در جناغی بزرگراه‌ها برای برخورد با این تخلف نصب شود. رانندگان باید پیش از رسیدن به جناغی، مسیر خود را مشخص کنند و از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند. اولین علت تغییر مسیر ناگهانی، بی‌توجهی به همه مقررات رانندگی و عجله و شتاب بی‌مورد است. این عجله در وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات موثر است. برخی مواقع نیز موانع موجود در محورها سبب تغییر مسیر می‌شود. برای مثال پیاده و سوار کردن مسافر در برخی معابر، سبب تغییر مسیر ناگهانی دیگر رانندگان می‌شود. 

    سرهنگ صالحی افزود اگر فردی قصد جابجایی خط یا تغییر مسیر دارد، نباید به یک‌باره و با سرعت آن را انجام دهد. در واقع حرکت باید به صورت مورب و با زاویه کم انجام شود. راننده باید به آینه‌های جانبی دقت کند و با سرعت مناسب تغییر مسیر دهد.  

    وی به امکانات موجود در برخی خودروهای روز دنیا برای جلوگیری از حوادث ترافیکی مربوط به تغییر مسیر اشاره کرد و گفت متاسفانه خودروهای داخلی کشور ما مجهز به این امکانات نیستند. 

    شناسایی 3392 نقطه حادثه‌خیز در کشور

    آبان 1401: سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه راهور فراجا، در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی اظهار کرد تعداد ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده است. یک هزار نقطه تاکنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است. از این تعداد نقاط حادثه‌خیز، یک هزار و 585 نقطه پرتصادف و یک هزار و 800 نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های پرتصادف کشور است  استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، بیش‌ترین تعداد فوتی در تصادف را دارند و تدابیر ویژه‌ای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتی‌ها در این استان‌ها اندیشیده شده است. 

    بر اساس گفته‌های وی، بیش از 60 درصد سوانح رانندگی در 30 کیلومتری شهرها موجب شکل‌گیری پویش «60 - 30» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و هم‌افزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود. طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه، 188 هزار  خودرو کامیون و کامیونت که عمر آن‌ها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی‌ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها، به حفاظ جانبی مجهز می شوند و در مرحله بعدی، این اقدام در خصوص تریلی‌ها، اجرایی خواهد شد. در واقع 18 درصد فوتی‌های تصادفات جاده‌‌ای، بر اثر برخورد با خودروهای سنگین است.  

    رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود بیش‌ترین میزان تصادفات در ساعات 16 الی 24 رخ می‌دهد. ارائه پیام‌های ترافیکی و هشداری در تابلوهای تبلیغاتی و ایجاد شیارهای لرزنده عرضی برای رفع خستگی و خواب آلودگی رانندگان، در راستای کاهش تصادفات و میزان فوتی‌ها بسیار موثر است. در ضمن، مقرر شده که با رانندگان خودروهای متخلف شناسایی شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت، بلافاصله مقابل نزدیک‌ترین پاسگاه‌ها برخورد و اعمال قانون شود. این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بسترهای لازم در این خصوص فراهم است. 

    طبق گفته‌های وی، بخشی از علت بروز تصادفات جاده‌ای، سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و استاندارد نبودن راه‌ها مرتبط است. بیش‌ترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در سال گذشته، مربوط به مهرماه بود؛ در حالی که امسال این روند در مهرماه کاهش‌یافته و امید است که تا پایان سال نیز میزان تصادفات و فوتی‌ها کاهش یابد. 

    وی درباره استان مرکزی گفت حجم تصادفات منجر به فوت در گردنه زالیان در این استان بسیار بالاست و در این جاده 26 کیلومتری، در هفت ماه نخست امسال، 31 نفر جان خود را از دست دادند و بخش عظیمی این حوادث ناگوار به ایمنی جاده‌ها مربوط است.  نیاز است اعتبارات مناسبی در راستای خط‌کشی معابر، نصب نیوجرسی و رفع مشکلات آسفالت جاده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جذب و تامین شود تا شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های استان مرکزی باشیم. 

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت که 70 درصد فوتی‌های برون شهری استان مرکزی مربوط به پلاک‌های غیربومی است و بیش‌ترین فوتی‌های برون شهری نیز مربوط به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت است که افزایش و تقویت شبکه پیاده‌راهی باید در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد.

    رئیس پلیس‌راه استان مرکزی اظهار کرد تعداد فوتی‌های امسال در جاده‌های اصلی استان 27 درصد، بزرگراهی 25 درصد و جاده‌های فرعی نیز 22 درصد افزایش یافته و نقاط  پرحادثه استان ساوه به همدان، ساوه به تهران، بوئین زهرا، خمین و الیگودرز است که امسال 10 نفر جان خود را از دست دادند. در سال ۱۴۰۱ میزان فوتی‌ها 21 درصد و جرحی 12 درصد در تصادفات درون شهری افزایش و در مجموع میزان فوتی‌ها در حوزه راه و راهور 43 درصد افزایش یافته است. 41 درصد افزایش فوتی مربوط به عابران پیاده، راکبان موتور سیکلت 40 درصد و 18 درصد رانندگان و سرنشینان خودرو بوده است.  

    خسارت 5.5 میلیاردی تصادفات فوتی

    آبان 1401: سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا، اعلام کرد که هر حادثه رانندگی و تصادف فوتی، ۵.۵ میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌کند. این میزان خسارت برابر ۷ درصد تولید ناخالص ملی است.  

    بر اساس آمار موجود و گفته‌های وی، ۵۱ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در لحظه، ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد هم در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند‌. ۳۰ درصد تصادفات کشور در جاده‌ها رخ می‌دهد. ۷۰ درصد کشته‌ها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌ها و به دلیل بالا بودن سرعت است. از تعداد ۱۶۷ هزار و ۸۸۷ کشته تصادفات سال گذشته، تنها ۳ هزار راننده مقصر و عامل تصادفات بودند و بقیه افراد بی‌تخلف در لحظه حادثه بودند. 

    آقای شیرانی درباره وضعیت ترافیک گفت که مدیریت ترافیک نقش مهمی در کنترل آن دارد و امروزه با استفاده و بهره‌گیری از تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته دنیا انجام می‌شود. وسعت جاده‌های کشور ۲۵۰ هزار کیلومتر است که با استقرار نیروی انسانی، تیم‌های نظارتی و گشتی غیرقابل کنترل است و باید از ابزار‌های نظارتی، دوربین‌های ثبت تخلف، پهپاد‌های پلیس و... استفاده شود. در حال حاضر در جاده‌های کشور علاوه بر استقرار تیم‌های کنترل نامحسوس و فعال بودن دوربین‌های ثبت تخلف در همه محور‌های اصلی کشور، دوربین‌های کنترل متوسط سرعت نیز برقرار و فعال است. 

    آمار تلفات جاده‌ای کشور، با جنگ‌های اروپا قابل قیاس است

    مهر 1401: رئیس بیمه مرکزی، در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی بارومسافر که در شهرک آزمایش برگزار شد، اعلام کرد که آمار متوفیان و مصدومان حوادث جاده‌ای و ترافیکی بالا است و تقریبا با تلفات جنگ‌های اروپا قابل مقایسه است. البته در گذشته این آمار بیش‌تر بوده و اکنون با تلاش دستگاه‌های مسئول، این آمار پایین‌تر آمده است. حدود 17 هزار کشته و بیش از 360 هزار مصدوم آمار تکان‌دهنده‌ای است‌. در چهارماهه اول سال نیز تعداد متوفیان 11 درصد افزایش داشته و تعداد مصدومین نیز 20 درصد بیش‌تر شده است. 

    وی افزود صنعت بیمه در امنیت و آرامش مردم سهمی دارد. اصلی‌ترین هدف صنعت بیمه، القای آرامش و اطمینان به آحاد مردم است. صنعت بیمه حوزه‌های مختلفی دارد. برای مثال بیش از 40 درصد پورتفوی حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث است. 

    کاهش 50 درصدی تلفات با ابزارهای امداد و نجات بیش‌تر

    شهریور 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، در اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی، آمار تصادفات در کشور را اعلام کرد.

    بر اساس گفته‌های وی، سالانه بیش از 17 هزار جانباخته و 300 هزار مصدوم وجود دارد. علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت‌های معنوی نیز به خانواده‌ها وارد می‌شود که از بین مصدومان 20 درصد دچار قطع نخاع می‌شوند. لازم به ذکر است که از سال 1385 تاکنون، آمار تلفات تصادفات از 28 هزار به 16 هزار کشته کاهش یافته است.

    سردار هادیانفر افزود که تقریبا 51 درصد جانباختگان، در تصادف اولیه جان خود را از دست می‌دهند و 49 درصد نیز پس از وقوع حادثه تلف می‌شوند. وی تاکید کرد که 32 دستگاه در کاهش تصادفات نقش جدی دارند و برخی از آن‌ها از این موضوع غافل هستند. در این میان، هفت دستگاه نقش مستقیم و اصلی دارند. هلال احمر جزئی از این هفت دستگاه است و رسیدگی آن‌ها به موقع انجام می‌شود.

    وی معتقد است که اگر ابزارهای امداد و نجات و بالگرد‌ها زیاد شوند و توزیع بر اساس نقاط حادثه‌خیز باشد، 50 درصد کشته‌های تصادفات کاهش می‌یابند.

    آمار پرتصادف ترین خودروهای ایران

    شهریور 1401: آقای مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، خبر داده که خودروی پراید از سال‌های 1395 تا 1400، با تشکیل بیش از هفت هزار پرونده بیمه، به تنهایی 41% پرونده‌های بیمه را به خود اختصاص داده و در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است. نکته جالب دیگر درباره آمار تصادفات پراید، افزایش نقش آن در حوادث رانندگی است طوریکه تعداد پرونده‌هایی که در سال 1400، خودروهای پراید در آنها مقصر حادثه بوده‌اند، نسبت به سال 1395 بیش از 193% افزایش داشته است.

    آمار پرونده خسارت بیمه از سال 1395 تا 1400
    رتبه مدل تعداد پرونده
    1 پراید 7000 مورد
    2 405 4210 مورد
    3 سمند 1806 مورد
    4 پارس 1725 مورد
    5 206 1519 مورد
    6 پیکان 1006 مورد

    *جدول فوق، براساس آمارهای صندوق بیمه است.

    آمار تصادفات رانندگی در بهار 1401

    تیر 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 تیرماه به آمارهای فراجا در سال 1400 اشاره کرد. بر اساس این آمار، در سه ماهه اول سال 4 هزار و 214 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. در حالی که در سه ماهه اول سال 1401 تعداد جان‌باختگان تصادفات به 3 هزار و 953 هزار نفر رسید که کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

    سردار هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور ناجا

    طبق گفته‌های سردار هادیانفر، 62 درصد جان‌باختگان در سن کار هستند و 62 درصد تصادفات در 12 استان فارس، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان‌ رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران بزرگ، مازندران، مرکزی و گیلان رخ داده است. سایر آمارهای تصادفات رانندگی در بهار 1401 به شرح زیر هستند:

    1- حدود 73 درصد جان‌باختگان تصادفات در جاده‌های کشور است. در حالی که تنها 25 درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد. این بدان معناست که نسبت تصادف به تعداد جان‌باختگان 3.5 برابر است.

    2- در تصادفات درون شهری، 68 درصد تصادفات در محورهای اصلی و 19 درصد محورهای فرعی و در تصادفات برون شهری 60 درصد محورهای اصلی، 35 درصد فرعی و 5 درصد روستایی هستند.

    3- حدود 34 درصد تصادفات در جاده‌ها، مربوط به واژگونی است.

    4- حدود 61.5 درصد خودروهای سواری، 25.5 درصد موتورسیکلت‌ها و 6.5 درصد وانت، 5.5 درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربری‌ها، تصادف می‌کنند.

    5- حدود 90 درصد خودروهای داخلی و مونتاژ داخلی در تصادفات فوتی و جرحی می‌دهند و 10 درصد خودروهای وارداتی فوتی و جرحی می‌دهند. همچنین 24 درصد فوتی‌ها در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد.

    ثبت بیشترین آمار تصادفات تهران در بزرگراه ها

    تیر 1401: سرهنگ رابعه جوانبخت، کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که 43 درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراه‌های تهران اتفاق می‌افتد. در واقع این تصادفات جایی رخ می‌دهند که رانندگان احتمال حضور عابرین پیاده را نمی‌دهند. عابرین پیاده نباید در بزرگراه‌ها تردد کنند؛ اما متاسفانه آن‌ها به صورت ناایمن تردد می‌کنند و 43 درصد تصادفات را رقم می‌زنند.

    آمار تصادفات رانندگی
    آمار تصادفات رانندگی تهران

    طبق گفته‌های وی، دو گروه در تصادفات تاثیرگذارند؛ کودکان و افراد میان‌سال و مسن. برخی سالمندان به دلیل شرایط جسمی، تعلل در حرکت دارند و همین موضوع سبب حوادث می‌شود‌. برخی ساعات روز، مانند صبح زود، نور و انعکاس آن طوری است که عابرین به خوبی دیده نمی‌شوند. رانندگان باید افراد را به خوبی شناسایی کنند و عابرین پیاده نیز باید در محلی قرار بگیرند که توسط راننده به صورت کامل قابل تشخیص باشند. رعایت این موضوع می‌تواند تصادفات را به‌شدت کاهش دهد.

    سرهنگ جوانبخت افزود که ترددهای عرضی ناایمن، یکی از عوامل بروز تصادفات عابرین پیاده است؛ در حالی که تمامی امکانات برای تردد عابر نصب و اجرا گردیده است. عابرین پیاده باید از پل‌های مخصوص عابرین تردد کنند. یکی از صحنه‌های دردناک که بسیار دیده می‌شود، عبور فرد پیاده از عرض بزرگراه و ایجاد حوادث ناگوار است، در حالی که در همان محل، پل مکانیزه و تمامی امکانات آماده تردد عابر از پل بوده است.

    وی گفت هنگامی که پلیس در چنین حوادثی حاضر می‌شود، علت‌های وقوع حادثه را بررسی می‌کند‌. در تصادفاتی که عابر پیاده‌ در فاصله 50 تا 150 متری یک پل تردد عابرین حضور داشته و تردد عرضی را انتخاب کرده، شخص عابر پیاده مقصر است. سرهنگ جوانبخت در پایان صحبت‌های خود به عابرین پیاده توصیه کرد که از گذرگاه‌ها و پل‌های ایمن برای تردد استفاده کنند و با انتخاب خود، حوادث را کاهش دهند.

    آمار تصادفات ایران بیشتر از استاندارد جهانی

    اردیبهشت 1401: محمد بخارائی، رئیس  هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، بیان کرد که میزان تصادفات جاده‌ای در کشور، 20 درصد بیش‌تر از استانداردهای جهانی است. تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای نیز روزانه به 45 نفر رسیده است. وی تاکید کرد که مهم‌ترین عامل آن عامل انسانی بوده و پس از آن، تولید خودروهای بی‌کیفیت و نا ایمنی جاده‌های کشور است.

    طبق آمارها، سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و مسئولان معتقدند که 70 درصد این تصادفات مربوط به عامل انسانی است. 25 درصد از تصادفات نیز مربوط به موتورسواران است، که باید در زمینه فرهنگ‌سازی و ارتقا ایمنی، اقدامات لازم صورت گیرد. آقای بخارائی اعلام کرد که سه سند بالادستی برای افزایش ایمنی و ارتقای ایمنی راه‌ها تهیه شده، که دو سند آن در هیئت دولت و یک سند هم در کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسیده است.

    بیشترین تلفات تهران برای عابرین پیاده

    سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد که طبق آمار، فوتی‌های تصادفات شامل 41 درصد عابران پیاده، 38 درصد راکب موتورسیکلت، 8 درصد سرنشینان خودرو، 7 درصد راننده خودرو، 6 درصد سرنشین موتورسیکلت بوده، در حالی که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران 26 درصد از کل فوتی‌ها و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ 28 درصد دیگر را شامل می‌شوند.

    آمار تلفات رانندگی در تهران
    آمار تلفات رانندگی در تهران

    طبق گفته‌های آقای تشکری هاشمی، علت اصلی تصادفات در شهر تهران نیز با سهم 6.47 درصد، مربوط به عدم توجه به جلو گزارش شده است؛ همچنین بیش‌ترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است.

    تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، 165 هزار و 84 فقره در سال 1399 گزارش شده که بیش‌ترین آمار فوتی در این سال به ترتیب مربوط به مناطق 4، 15، 19 و 5 بوده است.

    طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره تصادفات جاده‌ای در سال 2018، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها 1.35 میلیون نفر بوده به طوری که هر 24 ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.

    آمار تصادفات رانندگی در نوروز 1401

    فروردین 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، آمار تلفات تصادفات نوروزی را 838 نفر اعلام کرده بود. اما اکنون آمار تازه‌تری از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده، که حاکی از مرگ هزار و 101 نفر است. این آمار مربوط به بازه زمانی 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401 بوده است. این آمارها نشان می‌دهند که تعداد 787 مرد و 314 زن جان باخته‌اند. لازم به ذکر است که 800 نفر در محورهای برون‌شهری، 231 نفر در مسیرهای درون‌شهری، 60 نفر در مسیرهای روستایی و ... جان خود را از دست دادند.

    این گزارش نشان می‌دهد که به طور متوسط روزانه 55 نفر در حوادث رانندگی نوروزی جان باخته‌اند. اما سال گذشته این عدد به 49 نفر می‌رسید. بنابراین تلفات امسال 11.9 درصد رشد داشته است.

    بیش‌ترین آمار فوتی ثبت شده برای روز پنجم فروردین است که برابر 80 نفر بوده و کم‌ترین آن با آمار 25 نفر، مربوط به 14 فروردین‌ماه است. پزشکی قانونی تاکید کرده که این آمار اولیه تلفات است و آمار قطعی در نیمه دوم اردیبهشت منتشر خواهد شد.

    کاهش تلفات رانندگی در نوروز 1401

    فروردین 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 فروردین‌ماه درباره سفرهای نوروزی بیان کرد، که سفرها امسال افزایش چشمگیری داشتند و در مجموع بیش از 86 میلیون و 715 هزار تردد بین استانی در این ایام ثبت شد. بیش‌ترین تردد مربوط به روز پنجم فروردین‌ماه بود که بیش از 5 میلیون و 293 هزار تردد ثبت شد.

    62 درصد شهروندان تهرانی به سفر رفتند و پس از آن استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس و مازندران بیش‌ترین خروجی مسافر را داشتند. کم‌ترین میزان سفرها نیز مربوط به استان‌های ایلام و خراسان جنوبی بوده است.

    طبق گفته‌های سردار هادیانفر، بیش‌ترین ورودی‌های مسافر برای استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و هرمزگان ثبت شده و کم‌ترین ورودی‌ها را نیز استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی داشتند.

    وی افزود که طرح نوروزی پلیس از دهم اسفندماه در شهرها و از 25 اسفند در جاده‌ها آغاز شد و بیش از 76 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در اجرای آن نقش داشتند.

    آمار تصادفات رانندگی در نوروز 1401

    طبق گفته‌های سردار هادیانفر، متاسفانه امسال به ازای هر ساعت 1.6 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. بر اساس آخرین آمار، 838 نفر در تصادفات نوروزی جان باختند. این آمار نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است. وی به ترددهای بین شهری نیز اشاره کرد و تعداد آن‌ها را 509 میلیون تردد اعلام کرد. در ادامه نیز افزود که تلفات حوادث رانندگی نوروزی تا 1542 نفر پیش‌بینی می‌شد.

    طبق گفته‌های سردار هادیانفر، 53 درصد از کل تصادفات فوتی در استان‌های سیستان وبلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان رخ می‌دهد.

    در حوادث رانندگی نوروزی، 70 درصد سواری‌ها، 20 درصد موتورها، 6 درصد وانت‌ها، 4 درصد کامیون‌ها و یک درصد اتوبوس‌ها نقش داشتند. وی درباره تصادفات نوروزی توضیح داد که 35 درصد آن‌ها واژگونی بوده و علت اصلی آن‌ها خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو و ... بوده است. 54 درصد تصادفات نیز در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است.

    سردار هادیانفر درباره آمار پر تصادف‌ترین خودروها گفت که 86 درصد خودروها تولید داخل و 14 درصد خارجی بودند که در این میان، خودروهای پژو، پراید و سمند بیش‌ترین تصادفات جرحی و فوتی را ثبت کرده‌اند.

    آمار تلفات رانندگی در 10 ماهه 1400

    اسفند 1400: سازمان پزشکی قانونی به افزایش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی در 10 ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود که تعداد کشته‌ها 11.5 درصد و تعداد مصدومان 15.1 درصد رشد پیدا کرده است. در سال جاری 11 هزار و 543 مرد و 2806 زن در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

    طبق آمار منتشر شده، 9811 نفر در محورهای برون شهری، 3491 نفر در مسیرهای درون شهری، 842 نفر در مسیرهای روستایی و 205 نفر در سایر مسیرها جان باخته‌اند.

    استان فارس با 1170، استان تهران با هزار و سیستان‌و‌بلوچستان با 967 فوتی، بیش‌ترین تلفات را داشته‌اند. از طرفی، استان‌های ایلام با 111، کهگویه‌و‌بویراحمد با 190 و چهارمحال‌و‌بختیاری با 197 کشته، کم‌ترین تلفات را ثبت کرده‌اند. از میان مصدومانی که به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند نیز تعداد 196 هزار و 141 مرد و 73 هزار و 644 زن بوده‌اند.

    تنها در دی‌ماه سال جاری تعداد 1207 نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند، که نسبت به دی‌ماه سال گذشته حدود 9.4 درصد رشد داشته است. تعداد مصدومان دی‌ماه نیز نسبت به سال گذشته با افزایش 29.1 درصدی مواجه بوده است.

    هشدار پلیس برای جلوگیری از تصادفات آخر سال

    اسفند 1400: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ضمن اشاره به افزایش تردد خودروها و عابران پیاده در روزهای پایانی سال، بیان کرد که آمار تصادفات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پنج روز پایانی سال، تصادفات منجر به فوت افزایش یافته‌اند؛ به طوری که در هر روز، 3 نفر از شهروندان (اغلب عابر پیاده و یا موتورسوار) جان خود را از دست داده‌اند‌.

    او از مردم خواست که در این روزهای پر تردد، به نکات و هشدارها توجه کنند. در ادامه نیز افزود که رانندگان با آرامش و حوصله بیش‌تری رانندگی کنند و از پارک کردن وسیله نقلیه خود در مکان‌های ممنوعه و به صورت دوبله خودداری کنند.

    سرهنگ مومنی توصیه کرد که شهروندان برای سفرهای درون شهری خود تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. عابران پیاده نیز باید با دقت از معابر عبور کنند و حتما از گذرگاه‌های ویژه عابر پیاده استفاده شود.

    موتورسیکلت‌سواران نیز باید از حمل بارهای نامتعارف و عبور از خطوط ویژه و محل‌های ممنوعه خودداری کنند.

    آمار سوانح رانندگی در 7 ماهه 1400

    آذر 1400: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که آمار تلفات حوادث رانندگی سیری صعودی داشته و در هفت ماه اول سال، نسبت به همین مدت در سال گذشته، 9.2 درصد افزایش یافته است. طبق این آمار، بیش از 10 هزار نفر در هفت ماه اول سال جان باختند که حدود 8 هزار نفر از این تعداد مردها و مابقی نیز زن‌ها بودند.

    استان‌های فارس با 827، تهران با 706 و سیستان‌و‌بلوچستان با 667 فوتی، بیش‌ترین تعداد قربانی را ثبت کردند. در عوض، استان‌های ایلام با 80، کهگیلویه و بویراحمد با 145 و قم با 147 فوتی، کم‌ترین آمار تلفات را از آن خود کردند.

    طبق این گزارش، بیش‌ترین تلفات رانندگی، به تصادفات برون شهری تعلق دارد؛ به طوری که حدود 6.9 هزار نفر از آمار ذکر شده، در جاده‌های برون شهری جان باخته‌اند. این تعداد نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 11.2 درصد افزایش یافته است. پس از آن، محورهای درون شهری با حدود 2.4 هزار نفر و جاده‌های روستایی با 644 فوتی، بیش‌ترین آمار را از آن خود کردند.

    تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافته و به بیش از 188 هزار نفر رسیده است. این آمار نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 8.8 درصد رشد داشته است. از این تعداد، حدود 138 هزار نفر مرد و 50 هزار نفر زن بودند. بیش‌ترین آمار مصدومان حوادث رانندگی با حدود 21 هزار نفر، مربوط به استان تهران و کم‌ترین تعداد مصدومان با حدود یک هزار نفر، به استان ایلام مربوط می‌شود.

    ماه مهر، بی‌مهرترین ماه سال شد؛ حدود یک هزار نفر از آمار ذکر شده، مربوط به ماه مهر است که نسبت به سال گذشته، 7.6 درصد افزایش یافته است. همچنین بیش‌ترین میزان تلفات، مربوط به روزهای 12 و 22 مهر است (به ترتیب 73 و 70 نفر) که علت آن روزهای تعطیل و افزایش سفرها بوده است.

    هر دقیقه یک تصادف در تهران

    آبان 1400: سرهنگ رازقی (معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ) خبر داده که در شهر تهران با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، روزانه حدود 1700 تصادف رخ می‌دهد. به عبارت دیگر در تهران، در هر یک دقیقه، یک تصادف اتفاق می‌افتد. سرهنگ رازقی همچنین گفته که تعداد موتورسیکلت‌های درحال تردد در تهران را معادل 4.2 میلیون دستگاه برآورد کرده و گفته که این تعداد، تقریبا معادل تعداد خودروهای شماره‌گذاری در تهران است. به همین دلیل نیز پلیس، توجه ویژه‌ای به کاهش تصادف موتورسیکلت‌ها و کاهش آمار فوتی در این نوع تصادفات دارد.

    آمار تصادفات رانندگی در 5 ماهه اول 1400

    مهر 1400: براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، در پنج ماهه اول 1400 متاسفانه آمار تلفات تصادف خودروها، با رشد 11 درصدی همراه بوده است. خلاصه این گزارش که مربوط به آمار تصادفات رانندگی تا پایان مردادماه 1400 است، را در ادامه بخوایند:

    1- در این مدت، بیش از 7 هزار نفر در تصادفات، جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال 1399 که 6.3 هزار نفر بود، افزایش 11.1 درصدی داشته است. از این تعداد، بیش از 5600 نفر از جان‌باختگان، مردها بوده‌اند.

    2- در این مدت، استان‌ فارس با 553 نفر، استان خراسان رضوی با 471 نفر و استان تهران با 469 نفر، بیشترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

    3- در این مدت، استان‌ ایلام با 56 نفر، استان کهگیلویه و بویراحمد با 90 نفر و استان قم با 98 نفر، کمترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

    4- در این مدت، بیش از 127 هزار نفر از مصدومین حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، افزایش 9 درصدی داشته است. حدود 94 هزار نفر از این مصدومان، مردها بوده‌‌اند.

    بیشترین دلیل تصادف خودرو در تهران چیست؟

    مرداد 1400: سرهنگ همه‌خانی (معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران) گفته که علت بیشترین تصادفاتی که در تهران رخ می‌دهند، «عدم توجه رانندگان به جلو» است. وی همچنین خبر داده که بیشتر تصادفات در تهران، برای عابرین و موتورسواران رخ می‌دهد.


    اخبار بیمه نامه در ایران

    آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

    اخبار تصادفات رانندگی در ایران

    آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

    دیدگاه کاربران
    محسن 1402/10/3
    تنها چیزی که برای مسئولین اهمیتی نداره جان شهروند است این ماشین های فرسوده و قدیمی اصلی ترین موضوع هست تو عامل تصادف
    پاسخ
    0
    0
    0
    zahrafrz 1401/8/11
    با این میزان ترافیک چرا انقدر تصادفات زیاد شده؟!
    پاسخ
    0
    0
    0